Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door mijack1985 »

Van 10 tot en met 26 oktober heb ik met diverse collega's gewerkt in Duitsland met Connexxion Tours.
In opdracht van Transdev Deutschland werd er meegeholpen aan het transport van vluchtelingen vanaf de Oostenrijkse/ Duitse grens. Transdev had deze opdracht weer in de wacht gesleept (opdrachtgever Deelstaat Beieren). Connexxion leverde 7 bussen, waarvan wij als eerste zouden arriveren.

In eerste instantie zouden we vrijdagavond "beladen" vanaf Epe naar Parsberg rijden en dan door naar ons hotel in München, alleen deze rit werd verplaatst naar zaterdagavond. Zodoende vertrokken we zaterdagmorgen leeg naar Duitsland, om de planning van Transdev niet te veel door de war te schoppen. Bijna alle bussen (ook van Duitse bedrijven) reden met dubbele bemanning. Dit om indien mogelijk na de rit weer terug te kunnen keren naar Beieren.

Zaterdagavond arriveerden in München bij ons hotel. En de zondag hadden we een dag vrij (24 uur rust) en konden we de toerist uithangen.

Afbeelding
Bus geparkeerd, vlakbij hotel.

Afbeelding
Met de Ubahn vanaf Moosach naar het centrum.

Afbeelding
Lijn 52 bij Marienplatz. Helaas regende het de hele dag.

Afbeelding
Hier ga ik altijd naar toe als ik in München ben. Onofficiële Michael Jackson gedenkplaats of hoe je het ook noemen wilt.

Afbeelding
Nog op familiebezoek, uitstaphalte Nordfriedhof. Als je toch in de buurt bent en ov dagkaart hebt, dan cross je wel even door München. :mrgreen:

Maandag mochten we dus aan de slag. We reden samen met een andere bus richting Griensteidl GmbH (Transdev dochter). in Grobenzell. We hadden ook maar meteen uitgecheckt bij ons hotel. Aangezien alle ritten begonnen vanaf Passau besloten we daar hotel te boeken. Scheelde ons chauffeurs weer 2 uur extra rijtijd. München zouden we de rest van de week niet meer aandoen. En tanken konden we nog doen met DKV/Shell passen.

Afbeelding
Bij Griensteild GmbH.

Afbeelding
Twee schoolbussen.

Na twee uurtjes rijden arriveerden we in Passau bij commandocentrum. Boekten meteen hotel en pakten 9 uur rust. We zouden pas in de avonduren/ middernacht rijden. En meteen waren bijna terug in Nederland, want we mochten richting Kerpen.

Afbeelding
Uitzicht vanaf commandocentrum.

Afbeelding
Setra.

Afbeelding
Bus van Defensie.

Afbeelding
Bus van Duitse politie. Deze kunnen blijkbaar 130km/h volgens oom agent.

Afbeelding

Afbeelding
Komen en gaan van bussen vanaf commandocentrum.

Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht vanuit hotel 1. Daar konden we niet de hele periode blijven aangezien ze al boekingen hadden. Dus na 3 dagen moesten we daar weg.

Afbeelding
Integro.

Afbeelding
O408.

Afbeelding
Lopend richting hotel 2 in Passau.

Afbeelding
Uitzicht hotel (2).

Afbeelding
Netjes in midden geparkeerd door collega. Kon niks meer voor of achter :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Afbeelding
Samen met collega's terug richting Beieren. Ivm files haalden we het niet om meteen terug te rijden naar het zuiden. Dus sliepen we een nacht in plaatsje Visselhovede.

Afbeelding
Enige foto die gelukt was in Visselhovede :mrgreen:

Afbeelding
Deze was duidelijk mislukt :mrgreen: :mrgreen: :neg:

En hier nog wat foto's van Passau zelf.

Afbeelding
Kade aan de Donau

Afbeelding
Verderop langs de Donau.

Afbeelding
Centrum.

Afbeelding
Waar de Donau en Inn samenkomen.

Afbeelding
In de Dom van Passau. Schijnt de grootste orgel van Europa te zijn, volgens mijn collega.

Afbeelding
DB IC rijtuig. Passau Bahnhof

Afbeelding.
Minder geslaagde foto van de RE naar München.

Afbeelding
Db Ostbayernbus.

Afbeelding
Citaro streekbus.

Afbeelding
MAN Neoplan, hopelijk ooit bij Tours. Ideale 2 verdiener. Blijven hopen :mrgreen:

Afbeelding
Passau ZOB.

Afbeelding
Irisbus, grotere variant :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Mooie Mercedes O405 Geleed.

Foto's van binnen de opvang/ commandocentrum.

Afbeelding
Hier sliepen ze dus.

Afbeelding

Afbeelding
Tekeningen van de kinderen.

Afbeelding
Gemoederen liepen soms hoog op.

Afbeelding
Evenmenten hal in Passau omgebouwd tot opvang. De eerste opvang (bij commandocentrum) kon de toevoer niet meer aan.

Uiteindelijk zouden we (mijn medechauffeur en ik) maar 4 ritten ritten (maar wel ruim 3300 km gemaakt) gereden. En ook voornamelijk in de avond/ nachturen. De Duitse collega's reden af en aan, wij waren meer reserve. Het was een soort werkvakantie.

Iedereen had er meer van verwacht, maar neemt niet weg dat dit gewoon een bijzondere opdracht was. Je hoort er over en ziet beelden op tv, maar om met eigen ogen te zien van dichtbij is toch wel apart (ik weet niet eens of dit het juiste woord).

Je zag bij de meesten ook gewoon de wanhoop in de ogen. Tuurlijk, hier en daar zitten ook gelukszoekers bij. Maar zekers ouders met kinderen daar zie je de wanhoop in. Voor hun kinderen houden ze de schijn op, maar ondertussen. Ze weten dat ze in Duitsland zitten, maar verder?? Waar gaan we naar toe, hoelang blijven we. We willen door naar Zweden.

Instructies waren vooraf ook duidelijk van Transdev. Onderweg nergens stoppen, alleen voor chauffeurs wissel. Deze mensen illegaal, zijn (nog) niet geregistreerd. Eerste rit ook braaf uitgevoerd, hoewel het niet lekker zat. Het zijn geen beesten wat we vervoeren. Daarna tijdens de overige ritten wel even de deuren open gedaan tijdens chauffeurswissel (bij die onbemande parkeerplaatsen langs de snelwegen). Zodat ze even konden roken, naar de wc gaan, kind verschonen of wat dan ook. We probeerden er het beste er van te maken, hoewel alle ritten erg rustig verliepen. De meesten waren erg moe en sliepen voornamelijk.

Onze Duitse collega's waren veel beter voorbereid ook. Zij hadden bijvoorbeeld de eerste 4 banken vrijgehouden en met plexiglas of lint afgezet. De passagiers moesten daardoor via de achterdeur instappen. De voorste deur was alleen voor chauffeur en bijrijder. Ze waren ook erg op hygiëne.
Anderen hadden plastic zeil over alle stoel heen gedaan, werkten met handschoenen (wat wij de vanaf onze 2e rit ook deden). Op zich logisch ook. Velen zijn al ruim 2 of 3 weken onderweg van waar ze ook vandaan komen, zonder fatsoenlijke douche of wat dan ook. En het zijn niet alleen maar Syriërs, maar ook Aziaten. Mensen uit Afghanistan. Overal waar het momenteel niet veilig is.

En ook zag je bij de opvang de frustraties soms bij de medewerkers en politie. Dit vooral vanwege de communicatie. De meesten van de vluchtelingen spreken weinig of gebrekkig Engels. En de Duitse medewerkers spreken weinig tot geen Arabisch (waarvan er weer diverse dialecten schijnen te zijn).

Al met al, bijzonder om mee te maken en schijnbaar is er is januari weer een uitvraag van Transdev hiervoor. Ik ga dan sowieso weer, weet nu een beetje hoe het reilt en zeilt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door isadora »

Bijzondere ervaring, bijzonder verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door mijack1985 »

Dank u, :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door Aking »

Heb je die politiebus bewust precies met het kenteken achter die kast op de foto gezet of is dat toeval? :')
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door mijack1985 »

Aking schreef:Heb je die politiebus bewust precies met het kenteken achter die kast op de foto gezet of is dat toeval? :')
Bewust toevallig haha. Nee, foto is eigenlijk ook mislukt gewoon.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door Timon91 »

Indrukwekkend verhaal, mijack1985! Het is toch even wat anders om de vluchtelingencrisis op zo'n manier te zien in plaats van in de media. Tof om te horen dat je het in januari weer wilt doen :)

Ik was afgelopen maandag toevallig met een vriend in Eisenhüttenstadt, waar een groot asielzoekerscentrum (of registratiecentrum) zit. Op de terugweg naar Frankfurt an der Oder en Berlin was de trein ook goed gevuld met asielzoekers, een mannetje of 50-60 schat ik zo en vrijwel allemaal families. Waar ze naar op weg waren weet ik niet, maar een man die naast mij zat moest in ieder geval naar Hamburg. Hij had verder totaal geen idee hoe hij er moest komen en hij sprak ook geen Engels/Duits/Russisch/Frans. De krappe overstap in Frankfurt ging gelukkig vrij gestroomlijnd voor iedereen, hoe het in Berlin verder gegaan is weet ik niet. Een Tsjetsjeense familie die dezelfde ochtend op de heenweg naar Eisenhüttenstadt ook al bij ons in de trein zat, zat er op de terugweg overigens weer in. Ook al is het lang niet zo groots als wat je hier in de reportage laat zien vond ik het toch behoorlijk indrukwekkend, zo'n groep gevluchte families op het vervallen stationnetje van Eisenhüttenstadt. Het was een vergelijkbare situatie als vorig jaar oktober op station Idomeni aan de Macedonisch-Griekse grens, alleen deze mensen hebben Duitsland al wel gehaald.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door nvdw »

Bijzonder verhaal mijack! Geeft toch weer een compleet andere dimensie aan het werk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door mijack1985 »

Thanks Nvdw en Timon.

@Timon, Eisenhuttenstadt zouden we oorspronkelijk ook naar toe rijden. Ligt daar bij de Tsjechische grens. Wij hele route voorbereid, veranderde het toch op laatste moment. Uiteindelijk moesten we in de buurt van Frankfurt wezen.

Maar zoals je al zegt, van dichtbij meemaken is toch al indrukkkend. Hoe zou jij je voelen, als je gevlucht bent. Je hebt Duitsland gehaald met je gezin en niet weten waar je terecht komt uiteindelijk.

Of dat in januari door gaat, is nog even afwachten. Connexxion had er zelf duidelijk meer van verwacht (qua km maken, ritten e.d.). En aangezien zowat heel Duitsland al hiervoor aan het rijden is, kan het ook zo zijn dat we OV daar gaan rijden voor Transdev (met bussen van hun natuurlijk), en dat de Transdev chauffeurs dan Vluchtelingen werk gaan doen. Al met al, CXX had een uit vraag gedaan onder de chauffeurs wie er interesse had in Duitsland, maar is nog allemaal even afwachten wat er gebeuren gaat dus.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door Durashift »

Goed dat je dit hebt kunnen doen. Lijkt mij inderdaad best spannend, zo'n groep mensen in je bus en bepaalde regels waarvoor jij dan toch 'verantwoordelijk' bent. Of waren er begeleiders mee vanuit een overheidsinstantie?

Werd die politiebus serieus ingezet als transportcapaciteit? Lijkt mij dat daar weinig mensen willen instappen.. liever in een neutrale bus denk ik dan.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer

Bericht door mijack1985 »

Durashift schreef:Goed dat je dit hebt kunnen doen. Lijkt mij inderdaad best spannend, zo'n groep mensen in je bus en bepaalde regels waarvoor jij dan toch 'verantwoordelijk' bent. Of waren er begeleiders mee vanuit een overheidsinstantie?

Werd die politiebus serieus ingezet als transportcapaciteit? Lijkt mij dat daar weinig mensen willen instappen.. liever in een neutrale bus denk ik dan.

Nee, we hadden geen begeleiders mee. Dat was denk ik eerst wel de bedoeling, maar waarom niet door ging. Geen idee. Op de opvang en commando post liep al bewaking genoeg, en de meesten van de vluchtelingen waren gewoon te vermoeid.

De politie bus werd ook ingezet, maar alleen voor korte afstanden en vanaf station naar opvang in Passau. Echt alles reed. OV, touringcar.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten