Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Van 10 tot en met 26 oktober heb ik met diverse collega's gewerkt in Duitsland met Connexxion Tours.
In opdracht van Transdev Deutschland werd er meegeholpen aan het transport van vluchtelingen vanaf de Oostenrijkse/ Duitse grens. Transdev had deze opdracht weer in de wacht gesleept (opdrachtgever Deelstaat Beieren). Connexxion leverde 7 bussen, waarvan wij als eerste zouden arriveren.
In eerste instantie zouden we vrijdagavond "beladen" vanaf Epe naar Parsberg rijden en dan door naar ons hotel in München, alleen deze rit werd verplaatst naar zaterdagavond. Zodoende vertrokken we zaterdagmorgen leeg naar Duitsland, om de planning van Transdev niet te veel door de war te schoppen. Bijna alle bussen (ook van Duitse bedrijven) reden met dubbele bemanning. Dit om indien mogelijk na de rit weer terug te kunnen keren naar Beieren.
Zaterdagavond arriveerden in München bij ons hotel. En de zondag hadden we een dag vrij (24 uur rust) en konden we de toerist uithangen.
Bus geparkeerd, vlakbij hotel.
Met de Ubahn vanaf Moosach naar het centrum.
Lijn 52 bij Marienplatz. Helaas regende het de hele dag.
Hier ga ik altijd naar toe als ik in München ben. Onofficiële Michael Jackson gedenkplaats of hoe je het ook noemen wilt.
Nog op familiebezoek, uitstaphalte Nordfriedhof. Als je toch in de buurt bent en ov dagkaart hebt, dan cross je wel even door München.
Maandag mochten we dus aan de slag. We reden samen met een andere bus richting Griensteidl GmbH (Transdev dochter). in Grobenzell. We hadden ook maar meteen uitgecheckt bij ons hotel. Aangezien alle ritten begonnen vanaf Passau besloten we daar hotel te boeken. Scheelde ons chauffeurs weer 2 uur extra rijtijd. München zouden we de rest van de week niet meer aandoen. En tanken konden we nog doen met DKV/Shell passen.
Bij Griensteild GmbH.
Twee schoolbussen.
Na twee uurtjes rijden arriveerden we in Passau bij commandocentrum. Boekten meteen hotel en pakten 9 uur rust. We zouden pas in de avonduren/ middernacht rijden. En meteen waren bijna terug in Nederland, want we mochten richting Kerpen.
Uitzicht vanaf commandocentrum.
Setra.
Bus van Defensie.
Bus van Duitse politie. Deze kunnen blijkbaar 130km/h volgens oom agent.
Komen en gaan van bussen vanaf commandocentrum.
Uitzicht vanuit hotel 1. Daar konden we niet de hele periode blijven aangezien ze al boekingen hadden. Dus na 3 dagen moesten we daar weg.
Integro.
O408.
Lopend richting hotel 2 in Passau.
Uitzicht hotel (2).
Netjes in midden geparkeerd door collega. Kon niks meer voor of achter
Samen met collega's terug richting Beieren. Ivm files haalden we het niet om meteen terug te rijden naar het zuiden. Dus sliepen we een nacht in plaatsje Visselhovede.
Enige foto die gelukt was in Visselhovede
Deze was duidelijk mislukt :neg:
En hier nog wat foto's van Passau zelf.
Kade aan de Donau
Verderop langs de Donau.
Centrum.
Waar de Donau en Inn samenkomen.
In de Dom van Passau. Schijnt de grootste orgel van Europa te zijn, volgens mijn collega.
DB IC rijtuig. Passau Bahnhof
.
Minder geslaagde foto van de RE naar München.
Db Ostbayernbus.
Citaro streekbus.
MAN Neoplan, hopelijk ooit bij Tours. Ideale 2 verdiener. Blijven hopen
Passau ZOB.
Irisbus, grotere variant
Mooie Mercedes O405 Geleed.
Foto's van binnen de opvang/ commandocentrum.
Hier sliepen ze dus.
Tekeningen van de kinderen.
Gemoederen liepen soms hoog op.
Evenmenten hal in Passau omgebouwd tot opvang. De eerste opvang (bij commandocentrum) kon de toevoer niet meer aan.
Uiteindelijk zouden we (mijn medechauffeur en ik) maar 4 ritten ritten (maar wel ruim 3300 km gemaakt) gereden. En ook voornamelijk in de avond/ nachturen. De Duitse collega's reden af en aan, wij waren meer reserve. Het was een soort werkvakantie.
Iedereen had er meer van verwacht, maar neemt niet weg dat dit gewoon een bijzondere opdracht was. Je hoort er over en ziet beelden op tv, maar om met eigen ogen te zien van dichtbij is toch wel apart (ik weet niet eens of dit het juiste woord).
Je zag bij de meesten ook gewoon de wanhoop in de ogen. Tuurlijk, hier en daar zitten ook gelukszoekers bij. Maar zekers ouders met kinderen daar zie je de wanhoop in. Voor hun kinderen houden ze de schijn op, maar ondertussen. Ze weten dat ze in Duitsland zitten, maar verder?? Waar gaan we naar toe, hoelang blijven we. We willen door naar Zweden.
Instructies waren vooraf ook duidelijk van Transdev. Onderweg nergens stoppen, alleen voor chauffeurs wissel. Deze mensen illegaal, zijn (nog) niet geregistreerd. Eerste rit ook braaf uitgevoerd, hoewel het niet lekker zat. Het zijn geen beesten wat we vervoeren. Daarna tijdens de overige ritten wel even de deuren open gedaan tijdens chauffeurswissel (bij die onbemande parkeerplaatsen langs de snelwegen). Zodat ze even konden roken, naar de wc gaan, kind verschonen of wat dan ook. We probeerden er het beste er van te maken, hoewel alle ritten erg rustig verliepen. De meesten waren erg moe en sliepen voornamelijk.
Onze Duitse collega's waren veel beter voorbereid ook. Zij hadden bijvoorbeeld de eerste 4 banken vrijgehouden en met plexiglas of lint afgezet. De passagiers moesten daardoor via de achterdeur instappen. De voorste deur was alleen voor chauffeur en bijrijder. Ze waren ook erg op hygiëne.
Anderen hadden plastic zeil over alle stoel heen gedaan, werkten met handschoenen (wat wij de vanaf onze 2e rit ook deden). Op zich logisch ook. Velen zijn al ruim 2 of 3 weken onderweg van waar ze ook vandaan komen, zonder fatsoenlijke douche of wat dan ook. En het zijn niet alleen maar Syriërs, maar ook Aziaten. Mensen uit Afghanistan. Overal waar het momenteel niet veilig is.
En ook zag je bij de opvang de frustraties soms bij de medewerkers en politie. Dit vooral vanwege de communicatie. De meesten van de vluchtelingen spreken weinig of gebrekkig Engels. En de Duitse medewerkers spreken weinig tot geen Arabisch (waarvan er weer diverse dialecten schijnen te zijn).
Al met al, bijzonder om mee te maken en schijnbaar is er is januari weer een uitvraag van Transdev hiervoor. Ik ga dan sowieso weer, weet nu een beetje hoe het reilt en zeilt.
In opdracht van Transdev Deutschland werd er meegeholpen aan het transport van vluchtelingen vanaf de Oostenrijkse/ Duitse grens. Transdev had deze opdracht weer in de wacht gesleept (opdrachtgever Deelstaat Beieren). Connexxion leverde 7 bussen, waarvan wij als eerste zouden arriveren.
In eerste instantie zouden we vrijdagavond "beladen" vanaf Epe naar Parsberg rijden en dan door naar ons hotel in München, alleen deze rit werd verplaatst naar zaterdagavond. Zodoende vertrokken we zaterdagmorgen leeg naar Duitsland, om de planning van Transdev niet te veel door de war te schoppen. Bijna alle bussen (ook van Duitse bedrijven) reden met dubbele bemanning. Dit om indien mogelijk na de rit weer terug te kunnen keren naar Beieren.
Zaterdagavond arriveerden in München bij ons hotel. En de zondag hadden we een dag vrij (24 uur rust) en konden we de toerist uithangen.
Bus geparkeerd, vlakbij hotel.
Met de Ubahn vanaf Moosach naar het centrum.
Lijn 52 bij Marienplatz. Helaas regende het de hele dag.
Hier ga ik altijd naar toe als ik in München ben. Onofficiële Michael Jackson gedenkplaats of hoe je het ook noemen wilt.
Nog op familiebezoek, uitstaphalte Nordfriedhof. Als je toch in de buurt bent en ov dagkaart hebt, dan cross je wel even door München.
Maandag mochten we dus aan de slag. We reden samen met een andere bus richting Griensteidl GmbH (Transdev dochter). in Grobenzell. We hadden ook maar meteen uitgecheckt bij ons hotel. Aangezien alle ritten begonnen vanaf Passau besloten we daar hotel te boeken. Scheelde ons chauffeurs weer 2 uur extra rijtijd. München zouden we de rest van de week niet meer aandoen. En tanken konden we nog doen met DKV/Shell passen.
Bij Griensteild GmbH.
Twee schoolbussen.
Na twee uurtjes rijden arriveerden we in Passau bij commandocentrum. Boekten meteen hotel en pakten 9 uur rust. We zouden pas in de avonduren/ middernacht rijden. En meteen waren bijna terug in Nederland, want we mochten richting Kerpen.
Uitzicht vanaf commandocentrum.
Setra.
Bus van Defensie.
Bus van Duitse politie. Deze kunnen blijkbaar 130km/h volgens oom agent.
Komen en gaan van bussen vanaf commandocentrum.
Uitzicht vanuit hotel 1. Daar konden we niet de hele periode blijven aangezien ze al boekingen hadden. Dus na 3 dagen moesten we daar weg.
Integro.
O408.
Lopend richting hotel 2 in Passau.
Uitzicht hotel (2).
Netjes in midden geparkeerd door collega. Kon niks meer voor of achter
Samen met collega's terug richting Beieren. Ivm files haalden we het niet om meteen terug te rijden naar het zuiden. Dus sliepen we een nacht in plaatsje Visselhovede.
Enige foto die gelukt was in Visselhovede
Deze was duidelijk mislukt :neg:
En hier nog wat foto's van Passau zelf.
Kade aan de Donau
Verderop langs de Donau.
Centrum.
Waar de Donau en Inn samenkomen.
In de Dom van Passau. Schijnt de grootste orgel van Europa te zijn, volgens mijn collega.
DB IC rijtuig. Passau Bahnhof
.
Minder geslaagde foto van de RE naar München.
Db Ostbayernbus.
Citaro streekbus.
MAN Neoplan, hopelijk ooit bij Tours. Ideale 2 verdiener. Blijven hopen
Passau ZOB.
Irisbus, grotere variant
Mooie Mercedes O405 Geleed.
Foto's van binnen de opvang/ commandocentrum.
Hier sliepen ze dus.
Tekeningen van de kinderen.
Gemoederen liepen soms hoog op.
Evenmenten hal in Passau omgebouwd tot opvang. De eerste opvang (bij commandocentrum) kon de toevoer niet meer aan.
Uiteindelijk zouden we (mijn medechauffeur en ik) maar 4 ritten ritten (maar wel ruim 3300 km gemaakt) gereden. En ook voornamelijk in de avond/ nachturen. De Duitse collega's reden af en aan, wij waren meer reserve. Het was een soort werkvakantie.
Iedereen had er meer van verwacht, maar neemt niet weg dat dit gewoon een bijzondere opdracht was. Je hoort er over en ziet beelden op tv, maar om met eigen ogen te zien van dichtbij is toch wel apart (ik weet niet eens of dit het juiste woord).
Je zag bij de meesten ook gewoon de wanhoop in de ogen. Tuurlijk, hier en daar zitten ook gelukszoekers bij. Maar zekers ouders met kinderen daar zie je de wanhoop in. Voor hun kinderen houden ze de schijn op, maar ondertussen. Ze weten dat ze in Duitsland zitten, maar verder?? Waar gaan we naar toe, hoelang blijven we. We willen door naar Zweden.
Instructies waren vooraf ook duidelijk van Transdev. Onderweg nergens stoppen, alleen voor chauffeurs wissel. Deze mensen illegaal, zijn (nog) niet geregistreerd. Eerste rit ook braaf uitgevoerd, hoewel het niet lekker zat. Het zijn geen beesten wat we vervoeren. Daarna tijdens de overige ritten wel even de deuren open gedaan tijdens chauffeurswissel (bij die onbemande parkeerplaatsen langs de snelwegen). Zodat ze even konden roken, naar de wc gaan, kind verschonen of wat dan ook. We probeerden er het beste er van te maken, hoewel alle ritten erg rustig verliepen. De meesten waren erg moe en sliepen voornamelijk.
Onze Duitse collega's waren veel beter voorbereid ook. Zij hadden bijvoorbeeld de eerste 4 banken vrijgehouden en met plexiglas of lint afgezet. De passagiers moesten daardoor via de achterdeur instappen. De voorste deur was alleen voor chauffeur en bijrijder. Ze waren ook erg op hygiëne.
Anderen hadden plastic zeil over alle stoel heen gedaan, werkten met handschoenen (wat wij de vanaf onze 2e rit ook deden). Op zich logisch ook. Velen zijn al ruim 2 of 3 weken onderweg van waar ze ook vandaan komen, zonder fatsoenlijke douche of wat dan ook. En het zijn niet alleen maar Syriërs, maar ook Aziaten. Mensen uit Afghanistan. Overal waar het momenteel niet veilig is.
En ook zag je bij de opvang de frustraties soms bij de medewerkers en politie. Dit vooral vanwege de communicatie. De meesten van de vluchtelingen spreken weinig of gebrekkig Engels. En de Duitse medewerkers spreken weinig tot geen Arabisch (waarvan er weer diverse dialecten schijnen te zijn).
Al met al, bijzonder om mee te maken en schijnbaar is er is januari weer een uitvraag van Transdev hiervoor. Ik ga dan sowieso weer, weet nu een beetje hoe het reilt en zeilt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Bijzondere ervaring, bijzonder verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Dank u,
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Heb je die politiebus bewust precies met het kenteken achter die kast op de foto gezet of is dat toeval? :')
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Bewust toevallig haha. Nee, foto is eigenlijk ook mislukt gewoon.Aking schreef:Heb je die politiebus bewust precies met het kenteken achter die kast op de foto gezet of is dat toeval? :')
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Indrukwekkend verhaal, mijack1985! Het is toch even wat anders om de vluchtelingencrisis op zo'n manier te zien in plaats van in de media. Tof om te horen dat je het in januari weer wilt doen :)
Ik was afgelopen maandag toevallig met een vriend in Eisenhüttenstadt, waar een groot asielzoekerscentrum (of registratiecentrum) zit. Op de terugweg naar Frankfurt an der Oder en Berlin was de trein ook goed gevuld met asielzoekers, een mannetje of 50-60 schat ik zo en vrijwel allemaal families. Waar ze naar op weg waren weet ik niet, maar een man die naast mij zat moest in ieder geval naar Hamburg. Hij had verder totaal geen idee hoe hij er moest komen en hij sprak ook geen Engels/Duits/Russisch/Frans. De krappe overstap in Frankfurt ging gelukkig vrij gestroomlijnd voor iedereen, hoe het in Berlin verder gegaan is weet ik niet. Een Tsjetsjeense familie die dezelfde ochtend op de heenweg naar Eisenhüttenstadt ook al bij ons in de trein zat, zat er op de terugweg overigens weer in. Ook al is het lang niet zo groots als wat je hier in de reportage laat zien vond ik het toch behoorlijk indrukwekkend, zo'n groep gevluchte families op het vervallen stationnetje van Eisenhüttenstadt. Het was een vergelijkbare situatie als vorig jaar oktober op station Idomeni aan de Macedonisch-Griekse grens, alleen deze mensen hebben Duitsland al wel gehaald.
Ik was afgelopen maandag toevallig met een vriend in Eisenhüttenstadt, waar een groot asielzoekerscentrum (of registratiecentrum) zit. Op de terugweg naar Frankfurt an der Oder en Berlin was de trein ook goed gevuld met asielzoekers, een mannetje of 50-60 schat ik zo en vrijwel allemaal families. Waar ze naar op weg waren weet ik niet, maar een man die naast mij zat moest in ieder geval naar Hamburg. Hij had verder totaal geen idee hoe hij er moest komen en hij sprak ook geen Engels/Duits/Russisch/Frans. De krappe overstap in Frankfurt ging gelukkig vrij gestroomlijnd voor iedereen, hoe het in Berlin verder gegaan is weet ik niet. Een Tsjetsjeense familie die dezelfde ochtend op de heenweg naar Eisenhüttenstadt ook al bij ons in de trein zat, zat er op de terugweg overigens weer in. Ook al is het lang niet zo groots als wat je hier in de reportage laat zien vond ik het toch behoorlijk indrukwekkend, zo'n groep gevluchte families op het vervallen stationnetje van Eisenhüttenstadt. Het was een vergelijkbare situatie als vorig jaar oktober op station Idomeni aan de Macedonisch-Griekse grens, alleen deze mensen hebben Duitsland al wel gehaald.
Mijn Flickr account.
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Bijzonder verhaal mijack! Geeft toch weer een compleet andere dimensie aan het werk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Thanks Nvdw en Timon.
@Timon, Eisenhuttenstadt zouden we oorspronkelijk ook naar toe rijden. Ligt daar bij de Tsjechische grens. Wij hele route voorbereid, veranderde het toch op laatste moment. Uiteindelijk moesten we in de buurt van Frankfurt wezen.
Maar zoals je al zegt, van dichtbij meemaken is toch al indrukkkend. Hoe zou jij je voelen, als je gevlucht bent. Je hebt Duitsland gehaald met je gezin en niet weten waar je terecht komt uiteindelijk.
Of dat in januari door gaat, is nog even afwachten. Connexxion had er zelf duidelijk meer van verwacht (qua km maken, ritten e.d.). En aangezien zowat heel Duitsland al hiervoor aan het rijden is, kan het ook zo zijn dat we OV daar gaan rijden voor Transdev (met bussen van hun natuurlijk), en dat de Transdev chauffeurs dan Vluchtelingen werk gaan doen. Al met al, CXX had een uit vraag gedaan onder de chauffeurs wie er interesse had in Duitsland, maar is nog allemaal even afwachten wat er gebeuren gaat dus.
@Timon, Eisenhuttenstadt zouden we oorspronkelijk ook naar toe rijden. Ligt daar bij de Tsjechische grens. Wij hele route voorbereid, veranderde het toch op laatste moment. Uiteindelijk moesten we in de buurt van Frankfurt wezen.
Maar zoals je al zegt, van dichtbij meemaken is toch al indrukkkend. Hoe zou jij je voelen, als je gevlucht bent. Je hebt Duitsland gehaald met je gezin en niet weten waar je terecht komt uiteindelijk.
Of dat in januari door gaat, is nog even afwachten. Connexxion had er zelf duidelijk meer van verwacht (qua km maken, ritten e.d.). En aangezien zowat heel Duitsland al hiervoor aan het rijden is, kan het ook zo zijn dat we OV daar gaan rijden voor Transdev (met bussen van hun natuurlijk), en dat de Transdev chauffeurs dan Vluchtelingen werk gaan doen. Al met al, CXX had een uit vraag gedaan onder de chauffeurs wie er interesse had in Duitsland, maar is nog allemaal even afwachten wat er gebeuren gaat dus.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Goed dat je dit hebt kunnen doen. Lijkt mij inderdaad best spannend, zo'n groep mensen in je bus en bepaalde regels waarvoor jij dan toch 'verantwoordelijk' bent. Of waren er begeleiders mee vanuit een overheidsinstantie?
Werd die politiebus serieus ingezet als transportcapaciteit? Lijkt mij dat daar weinig mensen willen instappen.. liever in een neutrale bus denk ik dan.
Werd die politiebus serieus ingezet als transportcapaciteit? Lijkt mij dat daar weinig mensen willen instappen.. liever in een neutrale bus denk ik dan.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Werk in Duitsland (oktober 2015). 40 foto's of meer
Durashift schreef:Goed dat je dit hebt kunnen doen. Lijkt mij inderdaad best spannend, zo'n groep mensen in je bus en bepaalde regels waarvoor jij dan toch 'verantwoordelijk' bent. Of waren er begeleiders mee vanuit een overheidsinstantie?
Werd die politiebus serieus ingezet als transportcapaciteit? Lijkt mij dat daar weinig mensen willen instappen.. liever in een neutrale bus denk ik dan.
Nee, we hadden geen begeleiders mee. Dat was denk ik eerst wel de bedoeling, maar waarom niet door ging. Geen idee. Op de opvang en commando post liep al bewaking genoeg, en de meesten van de vluchtelingen waren gewoon te vermoeid.
De politie bus werd ook ingezet, maar alleen voor korte afstanden en vanaf station naar opvang in Passau. Echt alles reed. OV, touringcar.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten