Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Timon91 » Wo 02 Dec 2015, 18:22

Mijn laatste verslag is alweer een paar maanden geleden, reisjes heb ik in verband met het afstuderen niet gemaakt in die tijd. Inmiddels ben ik wel afgestudeerd, dus dat is in ieder geval achter de rug ;) Doordat ik nu klaar ben met studeren heb ik ook weer wat meer tijd, alleen een lange post-afstudeerreis kan ik me helaas niet veroorloven (en inmiddels ben ik op zoek naar werk, uiteraard). Gelukkig zijn er dichtbij huis nog genoeg mooie plekken te zien, dus helemaal stilgezeten heb ik ook niet. In dit verslag zien we een combinatie van twee reisjes naar drie bestemmingen die ik in twee opeenvolgende weekenden in november gemaakt heb, samen met de inmiddels hier ook bekende forumgebruiker Accelerat.

We schrijven maandag 9 november, Accelerat vertelt dat hij komend weekend naar Berlin gaat en vraagt of ik zin heb om mee te gaan. Achja, ik kan altijd even kijken op de site van de DB, nietwaar? Accelerat schrijft voor welke treinen hij tickets heeft en verrek..... zelfs een paar dagen voor vertrek kan ik met dezelfde treinen een retourtje Bad Bentheim-Berlin voor €38 krijgen! Plannen voor het aanstaande weekend heb ik niet, dus een korte tijd later ontvang ik de e-tickets van de DB in m'n mailbox :mrgreen:

Nog even een noot vooraf: het weer is overal vrij matig geweest - het risico van reizen in november - wat de foto's niet altijd ten goede komt en er dus relatief veel overbelichte luchten in zitten.

Buiig Berlin

Op 14 november kom ik met veel moeite uit bed. Het is gisteravond bij een verjaardag elders in Enschede toch weer een paar uur later geworden dan gedacht, volgens mij ben ik tegen vieren thuisgekomen. Het scheelt dat ik pas om half 11 de trein hoef te hebben, anders was het een stuk minder fijn geweest :') Het eerste stuk van de reis verloopt zonder noemenswaardige gebeurtenissen, om kwart voor 11 stap ik in Hengelo uit het boemeltje vanuit Enschede. Bij de AH To Go in Hengelo haal ik koffie voor mezelf en thee voor Accelerat, de rustige IC richting het oosten komt op tijd Hengelo in rollen. Accelerat heeft een ongereserveerde tweezitter in het tweede rijtuig geclaimd, al snel heb ik hem gevonden en kan de reis beginnen :) Het traject naar Berlin is vrij bekend voor ons beiden, ik kan de reis goed gebruiken om weer wat bij te komen. De grenscontrole in Bentheim is niet anders dan normaal, de impact van de verschrikkelijke aanslagen in Paris gisteravond is hier nog niet direct te merken. De reis naar Berlin verloopt verder rustig en op tijd. Het enige wat verder nog opvalt is de grote poster die Volkswagen heeft opgehangen op hun fabriek in Wolfsburg met de tekst "Wir brauchen Transparenz, Offenheit, Energie und Mut. Vor allem aber brauchen wir: Euch", als gevolg van het bekende schandaal met een paar bewust verkeerd geplaatste komma's ;)

Berlin Hbf (tief) bereiken we op tijd om 15:15, met de S-bahn en U-bahn gaat het naar ons logeeradresje van Airbnb in Friedrichshain. Het inchecken gaat vrij snel, de kamer is best prima :) Aangezien de weersverwachting voor de komende dagen net zo vrolijk is als Enschede-West op een grijze herfstmaandag besluiten we nu nog maar wat rond te lopen, ook al is het al bijna donker. Met de S/U-bahn gaat het terug naar Hauptbahnhof, vanaf waar we te voet verder gaan.

1. De Reichstag, één van de eerste gebouwen die je tegenkomt vanuit Hbf. Binnen ben ik nog nooit geweest, maar aangezien je sinds een paar jaar een reservering nodig hebt moet je dat ook van te voren regelen. Overigens staat er ook met het reserveringssysteem een behoorlijke rij.

Afbeelding
Reichstag, Berlin by Timon91, on Flickr

2. De Brandenburger Tor is na de wandaden van Daesh gisteravond in het Franse blauw-wit-rood gekleurd.

Afbeelding
Brandenburger Tor in French colours, Berlin by Timon91, on Flickr

3. Er is bovendien aardig wat volk op de been hier om dit te aanschouwen.

Afbeelding
In front of the Brandenburger Tor, Berlin by Timon91, on Flickr

4. De Holocaust-Denkmal, in het donker nog indrukwekkender.

Afbeelding
Holocaust memorial, Berlin by Timon91, on Flickr

5. Bij de Potsdamer Platz is een soort van ijsbaan gemaakt waar je vanaf kunt roetsjen, dit hoort bij een überkitscherige kerstmarkt die aardig druk bezocht wordt.

Afbeelding
Winter fun at Potsdamer Platz, Berlin by Timon91, on Flickr

6. Een prachtige muurschildering uit vervlogen tijden, de geschiedenis van Berlin blijft een zeer interessante.

Afbeelding
Socialist mural, Berlin by Timon91, on Flickr

7. Bij Checkpoint Charlie hangt deze tekst aan een gebouw.

Afbeelding
Message to Vladimir Putin, Checkpoint Charlie, Berlin by Timon91, on Flickr

8. Met de metro gaan we verder, de Fernsehturm op Alexanderplatz mag niet ontbreken. Naar boven gaan we alleen niet, de wachttijd om naar boven te kunnen bedraagt ongeveer een uur en het is bovendien hopeloos overpriced.

Afbeelding
Fernsehturm, Alexanderplatz, Berlin by Timon91, on Flickr

9. We besluiten in een S-bahn te stappen en maar ergens uit te stappen zodra we een geschikte plek zien om te eten. Bij Berlin-Lichtenberg zien we een CityNightLine staan en besluiten daar eerst maar even een kijkje te nemen. Het is de CNL naar München Ost, die over enkele weken opgeheven wordt.

Afbeelding
CityNightLine “Capella” to München Ost at Berlin-Lichtenberg train station by Timon91, on Flickr

In de verder weinig opwindende maar nog redelijk gezellige buurt van Lichtenberg vinden we leuk Italiaans restaurant, waar we prima eten en ongeveer anderhalf uur zitten. Terug op het station blijkt dat de CNL nu met +20 staat aangekondigd, dus we gaan nog maar even kijken.

10. Het treintje in "vol ornaat" - veel is er niet over van wat er ooit aan binnenlands nachtverkeer vanuit Berlin was. Naast deze trein is er nog een CNL naar Zürich, een EN naar Budapest/Wien en verder komen de CNL/EN Oberhausen-Praha/Warszawa en de EN Paris-Moskwa nog door Berlin heen, maar het nachtverkeer hier heeft veel en veel betere tijden gekend.

Afbeelding
CityNightLine “Capella” to München Ost at Berlin-Lichtenberg train station by Timon91, on Flickr

De vertraging lijkt te worden veroorzaakt door een kapotte rem, na een paar minuten krijgen we het koud en pakken we de U-bahn terug naar onze halte in Friedrichshain. Het valt ons op dat Berlin-Lichtenberg qua stationsopbouw aardig wat overeenkomsten vertoont met Praha hlavní nádraží, best interessant! In de buurt van onze U-bahn halte vinden we een prachtige ouderwetse kroeg aan de Frankfurter Allee. De atmosfeer binnen is licht naargeestig maar bovenal op en top eentje "uit betere tijden". We vermoeden dat er binnen - behalve een flatscreen televisie - weinig veranderd is sinds 1990. Na een biertje en een paar Jägermeister lopen we terug naar ons logeeradres, waar we niet veel later gaan slapen.

Zondag is er regen voorspeld. Dat blijkt, en hoe! Op de buienradar is heel Noord-Duitsland van west tot oost bedekt onder een azuurblauwe laag waar je U tegen zegt. Gelukkig zijn weersvoorspellingen niet volledig arbitrair, dus voor vertrek heb ik iets gedaan wat ik normaal gesproken nooit doe: kijken welke musea er in een bepaalde stad zijn die de moeite waard zijn om te zien. Het blijkt niet voor niets, want veel meer dan musea bekijken zit er vandaag niet in. We besluiten om eerst naar het Deutsches Technikmuseum te gaan, ten zuiden van Berlin-Mitte. Accelerat koopt bij een buurtwinkeltje nog een paraplu, ik ben blij dat ik de mijne van huis heb meegenomen. In het museum is het, zoals op een regenachtige zondag wel te verwachten, vrij druk. Gelukkig is het een groot museum en heb je van menigten geen last. Er heel veel te zien, wij focussen ons eerst vooral op de scheeps- en vliegtuigbouw, als laatste gaan we naar de twee "Lokschuppen" waar allerlei ouderwets spoormaterieel te zien is.

11. De spoorloodsen zijn niet zo ruim, zodat het lastig is om het aanwezige materieel fatsoenlijk op de foto te zetten. Wel is er een hoop boeiends aanwezig! Vooral uit de periode voor de Tweede Wereldoorlog is veel te zien, ook is er nog een kast waarin treinkaartjes uit allerlei verschillende landen zitten. Nederland is ook vertegenwoordigd, zie hier. Vooral de "Bettkarte Amsterdam-Berlin über Twello-Almelo-Salzbergen-Rheine-Hannover" voor 8 gulden is een prachtexemplaar!

Afbeelding
Old train tickets, Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

12. Om je een idee te geven, zo ziet het er uit vanaf een uitzichtplatform in één van de twee loodsen.

Afbeelding
View inside the Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

13. Een zeer interessante tabel met reistijden tussen steden uit het voormalige Duitsland.

Afbeelding
Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

Het is jammer dat er geen bordje te vinden is met de reistijden in 2015, maar voor de volledigheid:
- Königsberg (tegenwoordig Kaliningrad): 29 uur*
- Köln: 4:15 uur
- Hamburg: 1:45 uur
- Basel: 7:15 uur

*Er is geen directe treinverbinding meer, tegenwoordig moet je via Minsk reizen om überhaupt per trein in Kaliningrad te geraken. Tot een paar jaar geleden was deze er nog wel (via Braniewo) en duurde de reis, mede door de slechte staat van het spoor op sommige stukken en een langdurige grenscontrole, zo'n 16-7 uur.

14. De periode rondom het Derde Rijk ontbreekt ook niet.

Afbeelding
Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

15. Een oud railbusje. Saillant detail: dit ding hoort zeker in een museum thuis, maar in het noorden van Servië (Vojvodina) rijden deze railbusjes nog in het gewone reizigersverkeer rond!

Afbeelding
Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

16. Aan interessante koersbordjes ontbreekt het ook niet :)

Afbeelding
Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

17. En ook aan de recentere geschiedenis is gedacht ;)

Afbeelding
Deutsches Technikmuseum, Berlin by Timon91, on Flickr

Al met al hebben we ons toch zo'n drie uur vermaakt in het museum. We hebben aardig wat honger inmiddels en halen een broodje in het metrostation. De volgende stop is het Jüdisches Museum, wat we allebei graag willen zien. Onderweg doen we nog een baaaakske bij een gezellig Turks koffietentje, we zitten aan het raam en zien buiten gedurende de pauze van zo'n 45 minuten zeker 10 paraplu's sneuvelen door de sterke wind. Binnen is het warm en droog, gelukkig :) Helaas blijkt er bij het Jüdisches Museum een rij van zo'n 100 meter lang te staan, buiten. In dit weer hebben we daar zeker geen zin in en bovendien is het nog de vraag hoeveel tijd we binnen nog door zouden kunnen brengen. We besluiten om het maar te skippen en pakken de ondergrondse naar halte Magdalenenstraße. Later hoorde ik dat de veiligheidscontroles bij het Jüdisches Museum naar aanleiding van de aanslagen in Paris behoorlijk aangescherpt zijn, wat de rij wel verklaart.

18. Vanaf halte Magdalenenstraße is het niet ver lopen naar het Stasi-Museum, wat in het voormalige Zentrale des Ministeriums für Staatssicherheit gehuisvest is. We zijn erg onder de indruk van het museum. Niet alleen van wat er te zien is, maar vooral van de hele entourage en de sfeer die in het gebouw hangt.

Afbeelding
Stasi-Museum, Berlin by Timon91, on Flickr

19. De voormalige werkplek van Erich Mielke. Wat verder opvalt in het gebouw is een overdaad aan sanseveria's, misschien dat die plant het goed doet onder bureaucratische omstandigheden? Ik heb er ook een paar op mijn kamer, een waterbeleid wat sterk gericht is op zware verwaarlozing kunnen ze in ieder geval prima hebben :')

Afbeelding
Stasi-Museum, Berlin by Timon91, on Flickr

20. Ook hier vermaken we ons wel even, bij het teruglopen naar de U-bahnhalte maak ik nog deze foto van de buitenkant van het gigantische complex. Het museum zit in het hoofdgebouw, in het midden van deze "burcht".

Afbeelding
Former Stasi headquarter, Berlin by Timon91, on Flickr

We rusten wat uit in onze kamer en dineren bij een prima Russisch restaurant in de buurt. Met de metro gaan we naar Alexanderplatz om een biertje te doen. Het Brauhaus wat we hadden uitgezocht op internet is echter niet te vinden, mede door de gigantische bouwwerkzaamheden voor de extensie van de U5 die hier plaatsvinden. Bij een redelijk foute Bierstübe drinken we wat, aangezien Accelerat nog steeds herstellende is van een keelontsteking maken we het niet te laat.

Stalinistisch Schrottgorod

Maandag is onze laatste dag hier, inmiddels is het na 35 uur non-stop geregend te hebben gelukkig wel zo goed als droog. Onze trein naar huis gaat vanmiddag pas, we gaan eerst nog een stadje in de buurt bezoeken. Eisenhüttenstadt, letterlijk "IJzergieterijstad", ligt zo'n 100 km ten zuidoosten van Berlin en staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Op het Wikipedia-artikel van Eisenhüttenstadt lezen we dat de bijnaam van de stad "Schrottgorod" is ("Schrott" is Duits voor schroot, "gorod" is Russisch voor stad) en komen we tot de conclusie dat het wel een bezoekje waard moet zijn! Bij de S-bahn halte Frankfurter Allee halen we een Berlin-Brandenburg Ticket, met de S-bahn gaat het via Ostkreuz naar Ostbahnhof.

21. Station Berlin Ostbahnhof op maandagochtend. Het is al niet het gezelligste station van Duitsland, maar nu op de EuroCity's naar Polen na al het Fernverkehr tijdelijk via een andere route door Berlin rijdt is het al helemaal een dooie boel. Wel kunnen we zo op een gemakje ons ontbijt en een broodnodige kop koffie/thee verwerken op een bankje op het uitgestorven perron, we hebben nog een kwartier voordat onze trein vertrekt.

Afbeelding
Berlin Ostbahnhof train station by Timon91, on Flickr

Met een RE gaat het naar Frankfurt an der Oder, waarbij het opvalt hoe langzaam de RE door Berlin heen sukkelt. Het stuk Ostbahnhof-Erkner duurt 20 minuten, heeft iemand enig idee waarom dat zo sloom gaat? Op de terugweg hadden we wat vertraging en reden we hier namelijk wel gewoon stevig door om wat tijd in te halen. Na Erkner gaat de snelheid in ieder geval flink omhoog, onze overstap van 7 minuten te Frankfurt halen we probleemloos. In het boemeltje richting Cottbus, dat ons naar Schrottgorod gaat brengen, volgen we de oever van de Oder naar het zuiden. Onderweg krijgen we zelfs allebei een smsje met "Welkom in Polen", maar ondanks dat we Polen aan de overkant wel zien liggen zitten we toch echt nog in Duitsland :lol:

22. Eisenhüttenstadt bereiken we anderhalf uur na het verlaten van Berlin Ostbahnhof, het treintje rijdt verder richting Cottbus. Het gros van de reizigers verlaat hier het treintje, onder hen zijn ook een man met een muts waar in het Russisch "Tsjetsjenië" op staat en zijn kinderen met mutsen waar in het Russisch "moslim" staat :P

Afbeelding
Train to Cottbus at Eisenhüttenstadt train station by Timon91, on Flickr

23. Het enige perron met rechts het fraaie stationsgebouw.

Afbeelding
Eisenhüttenstadt train station by Timon91, on Flickr

Eisenhüttenstadt is de eerste socialistische "Planstadt" die in de DDR gebouwd is, bij oprichting in de jaren 50 heette het aanvankelijk nog "Stalinstadt". In 1961 werd het samengevoegd met het reeds bestaande Fürstenberg an der Oder en werd het geheel in kader van de destalinisering omgedoopt tot Eisenhüttenstadt, naar de gigantische hoogovens die nu nog steeds als bestaansrecht van de stad gelden. Station Eisenhüttenstadt ligt tussen de socialistische planstad (aan de westzijde) en het oorspronkelijke Fürstenberg an der Oder (aan de oostzijde) in.

24. Echt een idee waar we heen moeten hebben we niet, omdat stadsdeel Fürstenberg wat dichterbij ligt gaan we daar eerst maar heen. Hier het stationsgebouw aan de straatzijde.

Afbeelding
Eisenhüttenstadt train station by Timon91, on Flickr

25. Via een niet onaardige, maar wel vrij doodse straat komen we in het eveneens vrij aardige centrum van Fürstenberg.

Afbeelding
Fürstenberg town centre, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

26. Een oorlogsmonument in Fürstenberg. Dat er in Duitsland nog zo openlijk hamer-en-sikkels te zien zijn verrast ons beiden.

Afbeelding
War memorial, Fürstenberg, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

27. We lopen een rondje in het doodstille stadje, we merken al snel dat we van achter de geraniums behoorlijk aangestaard worden door de plaatselijke bevolking (lees: ouderen). Fürstenberg ligt aan de Oder, al ligt het centrumpje aan de monding van het Oder-Spree Kanal. In de verte is Polen te zien, aan de Poolse zijde liggen nog steeds resten van de 1945 gebombardeerde brug over de Oder. Tegenwoordig is er geen brug naar Polen meer, de dichtstbijzijnde bruggen liggen in Guben en Frankfurt (beiden zo'n 20-25 km verderop).

Afbeelding
View towards Fürstenberg, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

28. De andere kant op gekeken, in de verte rechts ligt een sluizencomplex. Eisenhüttenstadt is overigens de eerste significante Duitse stad aan de Oder, iets ten zuiden van hier buigt de Oder af naar het oosten, Polen in. Op dat punt stroomt de Neiße de Oder in, die vanaf daar naar het zuiden de rest van de Duits-Poolse grens vormt.

Afbeelding
Oder-Spree Kanal in Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

Goed, Fürstenberg hebben we wel snel gezien, tijd voor de andere kant van Eisenhüttenstadt! We zien een bushalte met wat mensen, over een paar minuten blijkt er een bus naar het centrum van de stad te rijden. De busrit an sich is al een belevenis. De wegen verkeren hier in een erbarmelijk slechte staat en de bebouwing gaat er steeds socialistischer uitzien. Op een gegeven moment besluiten we om maar uit te stappen en dan verder maar te zien.

29. Dit is echt wel Schrottgorod in één foto: een matig opgeknapte socialistenflat links, een straat met betonplaten en op de achtergrond een verlaten en compleet vertyfte flat. Het schuifelende omaatje met bontmuts voor ons maakt het beeld compleet. Ook de karakteristieke waslijnen die je vaak bij dit soort flats ziet ontbreken niet, aan de achterkant zijn ze in overvloed (en er hangt zelfs in dit weer nog was aan!).

Afbeelding
Stadthafenweg, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

Voor je referentie: Eisenhüttenstadt heeft momenteel zo'n 27.000 inwoners en de bevolking is behoorlijk vergrijsd. Tijdens de val van de Muur had de stad nog twee keer zoveel inwoners, het lijkt erop dat iedereen die de kans heeft gehad om te vertrekken dat ook gedaan heeft.

30. De ingang van deze voormalige flat. Veel flats zijn door de bevolkingskrimp reeds gesloopt.

Afbeelding
Abandoned flat in Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

31. We volgen de buslijn over het Oder-Spree Kanal richting het centrum.

Afbeelding
Oder-Spree Kanal in Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

32. Bushalte "Straße der Republik/Karl-Marx-Straße" nabij het centrum, met op de achtergrond nog een verlaten gebouw. We voelen ons inmiddels geen toerist meer, eerder ramptoerist :') Nu we toch bij een bushalte zijn: er zijn nog een paar stadsbussen die allemaal zo'n twee keer per uur rijden en het centrum met de buitenwijken, het station en Fürstenberg verbinden. Wat dat betreft had het een stuk slechter kunnen zijn hier. Met het Berlin-Brandenburg Ticket kun je ook gewoon met de Schrottbus mee ;)

Afbeelding
Socialist bus stop, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

33. De Lindenallee, de hoofdstraat van het centrum van Eisenhüttenstadt. Op de achtergrond zijn de hoogovens al te zien, deze liggen net ten noorden van de stad.

Afbeelding
Lindenallee, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

34. Het Rathaus, aan de overkant. Ik gok dat ze aan ruimte geen gebrek hebben in dit gebouw :P

Afbeelding
Rathaus, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

35. Aan dezelfde kruising tussen de Lindenallee en de Straße der Republik ligt hotel Lunik, nog zo'n pareltje. Veel dichter bij het stadshart kun je niet zitten. Het hotel staat al geruime tijd leeg, zo te zien.

Afbeelding
Hotel Lunik, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

36. Het theater aan de Lindenallee mag er wel wezen!

Afbeelding
Friedrich-Wolf-Theater, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

37. Accelerat merkt op dat we ongemerkt langs een must-see gelopen zijn: een prachtig mozaïek! Als je ver inzoomt zie je dat de vlaggen van de DDR, Polen keurig naast elkaar onder die van de Sovjet-Unie hangen.

Afbeelding
Lindenallee, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

38. Een doorsnee zijstraat. Merk op dat alleen Restaurant Balkan er nog redelijk goed uitziet.

Afbeelding
Typical street in Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

39. Wat de toekomst gaat brengen is niet duidelijk, maar heel hoopvol zien we het niet in.

Afbeelding
Steel industry, Eisenhüttenstadt by Timon91, on Flickr

40. Het prachtige bouwwerk op de achtergrond is het busstation, de stadskaart met "Willkommen in Eisenhüttenstadt" staat er wat verloren bij.

Afbeelding
Eisenhüttenstadt bus station by Timon91, on Flickr

In een nog redelijk goed geoutilleerd winkelcentrum eten we een bord worstgoulash met noedels. Dit soort tentjes, waar je voor een normaal bedrag een goed gevuld bord simpel eten krijgt, mis ik wel op veel plekken. We laten het ons goed smaken maar missen helaas net een bus terug naar het station. Dan maar lopen, helaas missen we net de trein van 13:06 terug naar Frankfurt. Tijdens piekuren is er ook nog een directe RE naar Berlin, maar die van 13:40 blijkt door werkzaamheden niet te rijden. Een uur wachten dus, veel keus hebben we niet.

41. Een enkele lok komt voorbij rijden, in de richting van Guben/Cottbus. De spoorwegovergang is extreem ouderwets, de spoorbomen zijn zeker een paar minuten dicht voordat de trein daadwerkelijk langskomt. Gelukkig is er voor voetgangers een tunneltje.

Afbeelding
Eisenhüttenstadt train station by Timon91, on Flickr

In het licht vervallen stationsgebouw zijn inmiddels behoorlijk wat vluchtelingen te vinden, het lijkt erop alsof hier ergens in de buurt een behoorlijk groot asielzoekerscentrum/registratiecentrum zit. Bij de stationsbistro, waar behalve een norse babushka die de tent runt geen enkele dame te vinden is, halen we een flesje drinken en gaan zitten om wat tijd te doden. Het overige publiek bestaat uit bierdrinkende werklozen en bierdrinkende, pauzerende staalarbeiders. Er hangt een muffe frituurlucht, de heren hebben het verder alleen over neuken, asielzoekers, neuken, alcohol, neuken en frituur eten. Volgens de kalender is het inmiddels november 2015, maar volgens mij is het eerder gewoon 1985 :P Wij vonden Eisenhüttenstadt/Schrottgorod zeer de moeite van het bezoeken waard, eenieder die van urban decay, socialistische architectuur, beton, ramptoerisme, et cetera houdt zal dat ook vinden. Om de DDR anno 2015 te zien hoef je echt geen dure Trabisafari in Berlin te boeken: een treinreisje naar Eisenhüttenstadt volstaat!

Op het perron is het inmiddels aardig druk. Er zijn naast de ca. 15 reguliere reizigers ook nog zo'n 50 vluchtelingen, grotendeels families met kinderen. Het treintje is vijf minuten te laat en zit met de grote groep instappers erbij aardig vol. Door de vertraging dreigen we de overstap van 7 minuten in Frankfurt te missen, maar de RE richting Berlin wacht op ons. Ook de vluchtelingen halen de overstap gelukkig. Waar ze precies heen moeten weten we niet, ik heb alleen gezien dat de man die naast mij zit een kaartje naar Hamburg had. Ook de man met de Tsjetsjenië-muts zit met z'n familie in deze trein, hoogstwaarschijnlijk moesten zij zich in Schrottgorod registreren.

Goed, met een paar minuten vertraging vertrekken we uit Frankfurt, de rit verloopt verder rustig. Door tussen Erkner en Berlin Ostbahnhof wat harder te rijden wordt de vertraging weer grotendeels ingelopen, te Friedrichstraße stappen we uit en pakken we de S-bahn richting Berlin Südkreuz. Hier halen we een currywurst, een milkshake en nog wat proviand voor onderweg.

42. Om half 5 vertrekt de IC richting Amsterdam, de laatste trein naar Nederland van de dag. Zoals het de DB betaamd rijdt de trein in de omgekeerde rijtuigvolgorde, we zijn blij dat we geen reservering hebben.

Afbeelding
Berlin Südkreuz train station by Timon91, on Flickr

Druk is het sowieso niet, bij vertrek uit Berlin Hbf is zo'n 40% van de stoelen gevuld in ons rijtuig. Tegen vijven rollen we Berlin voor de tweede maal vandaag uit, de reis verloopt verder rustig. Te Hengelo vergeet ik nog m'n paraplu in de trein, maar met behulp van Accelerat lukt het gelukkig nog net om hem uit het bagagerek te vissen :P Iets voor half 10 ben ik weer thuis, de verbinding Berlin-Twente is vrij strak gelukkig :) Accelerat moet nog door naar Brabant, dus die is minder blij :lol:

Dagvullend Dublin

We spoelen vijf dagen vooruit, tijd voor het volgende reisje! Op een donderdag in september van dit jaar valt mij een nieuwsbericht op, namelijk dat Ryanair vier keer per dag van Amsterdam naar Dublin gaat vliegen. Gedurfd, aangezien Ryanair zoveel mogelijk op kleine, rustige en dus goedkope vliegvelden vliegt, iets wat Schiphol bij uitstek niet is. Tevens staat er dat die vrijdag de boeking open gaat, maar ik besluit toch al even te kijken. Verrek, de boeking is gewoon al open en er zijn best veel goedkope tickets beschikbaar! Meteen heb ik Accelerat gevraagd of hij in is voor een dagje Dublin op 21 november, over het antwoord (" :pos: ") bestaat geen twijfel en een kwartiertje later is het retourtje voor exact €19,98 per persoon geboekt! :mrgreen:

Zaterdag 21 november begint met stromende regen en een zelfdoding bij Amsterdam Sloterdijk/Centraal. Gelukkig hebben we er allebei niet zo heel veel last van bij het reizen naar Schiphol, maar fijn is anders. Op Schiphol is het druk, op 1 uur en 20 minuten voor vertrek gaan we naar binnen. De tijd hebben we wel nodig, want we moeten ver lopen en er zijn veel rijen. We vliegen zowaar niet vanaf de H-pier, zoals gebruikelijk bij de low-cost airlines die op Schiphol vliegen, maar vanaf de D-pier.

43. Een half uurtje voor vertrek zijn we bij de gate, niet lang erna komt het vliegtuig uit Dublin op tijd aan. Doordat er met een slurf in- en uitgestapt moet worden is er maar één vliegtuigdeur open en gaat het wat langzamer dan gebruikelijk.

Afbeelding
Ryanair flight from Amsterdam Schiphol Airport to Dublin by Timon91, on Flickr

We missen hierdoor ons slot en moeten even wachten tot we weg kunnen, maar onderweg wordt er wel wat vertraging goedgemaakt. We zitten naast een aardige dame die met haar zoon voor een paar dagen op familiebezoek gaat in Ierland. Met 20 minuutjes vertraging komt Ierland in zicht, niet lang erna staan we naast de gate op Dublin International Airport.

44. Het weer is niet slecht voor november!

Afbeelding
Ryanair plane at Dublin International Airport by Timon91, on Flickr

Binnen is het niet zo druk, de grenscontrole stelt geen ruk voor (de aangekondigde maatregelen na Paris???) en in de terminal vinden we al gauw een balie waar we een buskaartje naar het centrum kunnen halen. Niet lang na het instappen gaan we op pad. Het eerste wat ons opvalt in Ierland zijn de tweetalige bordjes, we vragen ons meteen eigenlijk al af hoeveel mensen nou dagelijks het Iers gebruiken en hoeveel mensen het überhaupt spreken. Vanaf Aerfort Bhaile Átha Cliath duiken we een lange tunnel onder haven door in, waarna je vrij snel in het centrum uitkomt.

45. We stappen uit bij de Spire op O'Connell Street, een lange naald die in 2003 als modern kunstwerk in het centrum in de grond is gestoken. Vroeger stond op deze plek Nelson's Pillar, maar die is in 1966 door de IRA opgeblazen. Hier de bus bij de halte, volgens mij zijn deze bussen hetzelfde als de stadsbussen. Vanaf het vliegveld kun je met dit soort bussen (€6 enkele reis, €10 retour) in een minuut of 20-25 naar het centrum, of met een reguliere stadsbus (ca. €3,50 enkele reis) die wel wat langer nodig heeft.

Afbeelding
Airport Bus at O’Connell Street, Dublin by Timon91, on Flickr

46. We duiken de Earl Street North in, een voetgangersstraat in het centrum. Het valt ons op dat de hoofdstraten vaak in prima staat verkeren, maar dat de zijstraatjes vaak nog best vervallen en zeer authentiek zijn. Hier een voorbeeldje, Earl Place.

Afbeelding
Earl Place, Dublin by Timon91, on Flickr

47. Earl Street North, best gezellig!

Afbeelding
Earl Street North, Dublin by Timon91, on Flickr

48. Op de hoek met Gardiner Street Lower, vrij typisch straatbeeld.

Afbeelding
Gardiner Street Lower, Dublin by Timon91, on Flickr

49. Aan de oever van de rivier de Liffey, naar de overkant gekeken. Rechts een spoorviaduct, links een bankgebouw van de Ulster Bank.

Afbeelding
Riverside near the Liffey, Dublin by Timon91, on Flickr

50. Ook in Dublin zien we sanseveria's :mrgreen:

Afbeelding
Sansevieria trifasciata, Dublin by Timon91, on Flickr

51. Er komt nog een treintje langstuffen over de brug. Direct aan de overkant ligt station Tara Street.

Afbeelding
Railway bridge across the Liffey, Dublin by Timon91, on Flickr

52. Meeuwen, geen gebrek aan deze beesten door de nabijheid van de zee.

Afbeelding
Seagull near the Liffey river, Dublin by Timon91, on Flickr

53. The Spire in vol ornaat.

Afbeelding
The Spire, O’Connell Street, Dublin by Timon91, on Flickr

54. Ten zuiden van de rivier ligt het Temple Bar District. Behoorlijk toeristisch, vooral de Engelse stagparty-groepen vallen op. We horen overigens heel erg veel Nederlands, het is goed te merken dat Ryanair een nieuwe route geopend heeft :')

Afbeelding
Temple Bar district, Dublin by Timon91, on Flickr

55. St. Patrick's Cathedral.

Afbeelding
St. Patrick’s Cathedral, Dublin by Timon91, on Flickr

56. Een mooi gebouw nabij de St. Patrick.

Afbeelding
St. Patrick’s Park, Dublin by Timon91, on Flickr

57. De typisch Britse baksteenhuizen ontbreken ook hier niet.

Afbeelding
John Field Road, Dublin by Timon91, on Flickr

We halen een prima lunch bij een tentje (Rosie's Kitchen, aanrader!) hier in de buurt. 's Middags hebben we afgesproken met een vriend van mij, dezelfde kerel bij wie ik İstanbul heb overnacht op weg naar Iran - hij is inmiddels naar Dublin verhuisd. We hebben afgesproken bij Trinity College, dus we gaan langzaamaan die kant op.

58. Dublin Castle is helaas dicht vanwege een of andere conferentie.

Afbeelding
Dublin castle by Timon91, on Flickr

59. Gezellige straat in het centrum, ik weet niet meer precies welke.

Afbeelding
Dublin city centre by Timon91, on Flickr

60. Het bekende beeldje van Molly Malone.

Afbeelding
Molly Malone statue, Dublin by Timon91, on Flickr

61. Bij Trinity College gaan we eerst even binnen kijken, hier het mooie Parliament Square, een oase van rust vergeleken met de andere kant van de hoofdingang.

Afbeelding
Parliament Square, Trinity College, Dublin by Timon91, on Flickr

Iets na half 3 meeten we met mijn maat bij de hoofdingang van Trinity College, we besluiten een bar op te zoeken. We komen al gauw uit bij O'Neill, waar het erg druk is binnen maar ook heel gezellig. De helft van de klanten is toerist, de andere helft Ier - met als resultaat dat er een geweldige sfeer hangt :D De Ieren zijn supervriendelijk, valt ons andermaal op.

62. De Guinness smaakt prima, we brengen hier de rest van de middag door. Er komen nog wat andere bekenden langs, we komen de tijd goed door hier :) We leren hier ook dat ongeveer 30% van de Ieren het Iers verstaat en dat zo'n 10% het dagelijks spreekt. Is dat mysterie ook weer opgelost!

Afbeelding
Guinness beer, O’Neill’s pub, Dublin by Timon91, on Flickr

63. O'Neill dus, naast het beeldje van Molly Malone. Van buiten lijkt het een kleine kroeg, maar schijn bedriegt, het is gigantisch!

Afbeelding
O’Neill’s pub, Dublin by Timon91, on Flickr

64. Bij de bushalte nemen we afscheid en met de bus gaan we terug naar het vliegveld. Een uur en 50 minuten voor vertrek van onze metalen druksigaar arriveren we daar, het is er behoorlijk rustig. Hier het vertrekbord, let ook op hoeveel Ryanair-vluchten er hier vertrekken. Je kunt vanaf hier naar 11 verschillende Poolse luchthavens vliegen met Ryanair, bijvoorbeeld :mrgreen:

Afbeelding
Terminal 1, Dublin International Airport by Timon91, on Flickr

In het foodcourt, bestaande uit een duur restaurant en een bekende fastfoodketen, gebruiken we de laatstgenoemde om wat avondeten te scoren. Hier brengen we nog een half uurtje door, we komen tot de conclusie dat Dublin toch erg goed bevallen is. Voor Accelerat was het het eerste bezoek aan Ierland. Ik zelf ben 10 jaar geleden al een keer een dagje in Dublin geweest (met de boot vanuit Wales) en een keer een paar dagen in Noord-Ierland, maar verder ook nog nooit. Het land verdient zeker nog een reisje in de toekomst ;)

65. Terminal 1 is vrij leeg, hier vertrekken alle vluchten van Ome Ryan.

Afbeelding
Terminal 1, Dublin International Airport by Timon91, on Flickr

De security gaat snel, paspoortcontrole is er niet echt. Bij de taxfree winkels snuffelen we wat rond tussen de veel te dure en extreem stereotype souvenirs, daarna gaan we richting gate. Onze vlucht vertrekt op tijd, helaas hebben we nu een raamplaats en een middenplaats in een rij zonder raam. Gelukkig is het donker, dus buiten is er toch niet zoveel te zien. Het leukste is nog de reclame in het vliegtuig voor vluchten naar Rzeszów en de regio Podkarpackie :mrgreen: In Amsterdam is het hondenweer bij het landen, maar het gaat vrij soepel. Dit keer komen we wel op de H-pier uit, om 22:08 zetten we weer voet op Nederlandse bodem. Voor zowel Accelerat als voor mij gaat de eerstvolgende trein om 22:16, maar met stevig doorlopen, een uitgestorven paspoortcontrole en een lange sprint door de bagage- en aankomsthal halen we het allebei precies. Het was een toffe dag! :D

Dit was het dan weer, bedankt voor het lezen! Samen met één reisgenoot zijn er twee reisjes gemaakt met in totaal drie bestemmingen - samengevoegd in één reisverslag. Tenslotte wil ik via deze weg Accelerat nog even bedanken voor de fijne reisjes samen ;) Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom! :D
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Etienne » Wo 02 Dec 2015, 19:24

Ook dit verslag mag weer in de reeks van topverslagen van jou :pos: :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor isadora » Wo 02 Dec 2015, 19:29

Wat een contrast, die schroothoop en dan het schitterende Dublin.
Chagrijn tegenover plezier, dat laatste zit in elke Ier.
Ben zelf meermalen door Ierland getrokken, het blijft een pareltje.
En dat niet in de laatste plaats door de erg gastvrije bevolking.

Timon, je hebt me hier veel plezier mee gedaan, waarvoor dank!!! :pos: :pos: :pos:

Milco
Berichten: 3575
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Milco » Wo 02 Dec 2015, 19:54

Supertof verslag weer! *O* *O*
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Dec 2015, 20:42

Fraai verslag wederom :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Accelerat
Berichten: 43
Lid geworden op: Ma 23 Nov 2015, 22:01

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Accelerat » Wo 02 Dec 2015, 22:06

Dat waren zeker toffe reisjes. Mooi verslag is het geworden! :D
Να πάμε, върви, живей!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Meltrain » Wo 02 Dec 2015, 22:39

Mooi verslag. :D
Ierland is inderdaad een schitterend land, ik ben er zelf in 2007 op vakantie geweest en ik kan het je van harte aanraden.
Sowieso vind ik alles aan de overzijde van de Noordzee fantastisch. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Karl » Wo 02 Dec 2015, 22:52

Leuk om te lezen. Ook over een pareltje als Schrottgorod. Deed me een beetje aan Doel denken.
En succes met het vinden van een baan.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2408
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor ArrivaBas » Do 03 Dec 2015, 18:05

Leuk, hoor!
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Timon91 » Vr 04 Dec 2015, 17:16

Bedankt voor de reacties allemaal! :D
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor MarkNL » Vr 04 Dec 2015, 18:47

Dat Eisenhüttenstadt is wel een toeristische hotspot zeg. Gaaf verslag!

SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 20:10

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor SvMp » Zo 06 Dec 2015, 00:10

Erg gaaf verslag!

Eisenhüttenstadt is een geniale vondst! Daar ben ik zelfs niet opgekomen, ondanks dat ik februari dit jaar ook wat fietstochten in de omgeving van Berlijn heb gedaan (maar dan richting noord-oosten ipv. zuid-oosten). Ik ben blij met dit verslag, want ik zou het zelf niet zo snel 'ontdekt' hebben vanwege de ligging *toegevoegd aan verlanglijstje*

38 euro voor die retour naar Berlijn is wel heel goedkoop! Ik heb tot voor kort alleen maar enkele reizen Berlijn - Bad Bentheim voor 29 euro gezien. Maar als ik nu kijk zie ik inderdaad mogelijkheden in januari.

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Durashift » Zo 06 Dec 2015, 02:36

Leuke verslagen om te lezen, prettig geschreven. :pos:

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Zugführer » Ma 07 Dec 2015, 12:50

Wat een mooi verslag weer van bekend Duitsland, onbekend Duitsland en tot slot een stad waar ik ook graag eens heen wil, misschien komende zomer wel?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Foeckler
Berichten: 42
Lid geworden op: Ma 19 Okt 2015, 11:53

Re: Omdat het kan: Buiig Berlin, Stalinistisch Schrottgorod en Dagvullend Dublin [65]

Berichtdoor Foeckler » Ma 04 Jan 2016, 00:14

Heb naar aanleiding van dit topic ook maar een bezoekje aan Eisenhuttenstadt gebracht. Ik was daar op 31 december en dan is alles vrij vroeg dicht in Duitsland. Er was dan ook nauwelijks een Duitser op straat te bekennen, wel diverse groepjes asielzoekers. Echt bizar hoeveel ze daar nog kunnen slopen zonder dat er woningnood zou uitbreken. Bij de gefotografeerde leegstaande flat was een brandje aan de gang. Wat mij verder opviel is dat er naast het winkelcentrum waar jullie gegeten hebben nog 2 enorme winkelcentra zijn plus diverse kleinere supermarkten. De bioscoop is het meest moderne gebouw van het stadje.

Ik heb ook nog enkele lichtpuntjes kunnen ontdekken:

- De bundestrasse vanuit Frankfurt Oder is recentelijk vernieuwd. Mijn navigatie kende deze nog niet maar het is prachtig rijden naar Eisenhuttenstadt.
- Het inwoneraantal is in 2014 voor het eerst sinds 1988 gestegen met 239 inwoners. *O*
- De omgeving is zeer fraai met mooie glooiende wegen. Na alle treurnis in de stad zelf zou je dat niet verwachten. Ik heb erg genoten van de terugreis via Beeskow.

Al met al dus inderdaad erg de moeite waard en bijzonder om een keer te zien. Je moet er trouwens niet aan denken dat Arcelormittal ooit z'n fabrieken daar gaat sluiten. Dan is de plaats echt ten dode opgeschreven.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten