De GVB Kersttram, Van der Madeweg, Noord en avondschemering bij het CS in 40 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

De GVB Kersttram, Van der Madeweg, Noord en avondschemering bij het CS in 40 foto's

Bericht door Milco »

Afgelopen donderdag ben ik weer eens naar mijn geboortestad getogen: Amsterdam. Ik wilde een ritje maken met de Kersttram, wat foto’s maken van de tram en foto’s maken van de metro’s bij de Van der Madeweg. Verder ben ik deze dag nog in Noord geweest en heb ik wat foto's gemaakt bij het Centraal Station tijdens de avondschemering.

Thuis had ik al gezien dat de Kersttram op lijn 4 reed. Daarom ging ik met de sprinter naar Weesp om daar over te stappen op de sprinter naar Amsterdam RAI. Deze kwam met wat vertraging aan te Weesp, waardoor de SLT nog op de foto kon:
Afbeelding

Hierna ging ik naar Amsterdam RAI. Aldaar had ik erg veel geluk, want hoewel ik dacht dat de Kersttram nét vertrokken zou zijn, stond hij er nog! *O*

Nadat ik in de tram een 24-uurskaart kocht, ging de leuke rit van start met onder het rijden Sky Radio muziek op, dus veel kerstmuziek. In de Rivierenbuurt en in het Centrum maakte ik nog een video vanuit de tram; hiervoor verwijs ik jullie door naar mijn Youtubekanaal dat in mijn onderschriften staat.

Op de Dam stapte ik uit om de tram op te wachten voor een foto. Ondertussen kon lijn 16 nog op de foto:
Afbeelding

Ook deze Combino die onderweg is naar Diemen Sniep kon ik nog op de foto zetten:
Afbeelding

Even later kon ik -met wat inzoomen- de Kersttram op de foto zetten, halterend op het Damrak:
Afbeelding

Even later kwam hij mij voorbij op de Dam:
Afbeelding

Hierna begon ik aan een wandeling, via het Centraal Station liep ik het spoor onderdoor langs de route van bus 48. Op de Westerdoksdijk maakte ik vervolgens enkele foto’s van deze buslijn:
Afbeelding

Afbeelding

Zou een televisie in de hoek passen in onderstaand gebouw? :X
Afbeelding

Hierna liep ik naar de Zoutkeetsgracht, het eindpunt van tram 3:
Afbeelding

Een tram op de gracht is naar mijn weten uniek, des te leuker was het dus om even een tram op de wachten op de nabijgelegen Houtmankade:
Afbeelding

In de parallel lopende Planciusstraat zette ik de volgende tram 3 op de foto:
Afbeelding

Met deze tram ging ik verder, naar de Wibautstraat. Nadat ik daar bij de bakkerij mezelf had getrakteerd op wat lekkers, ging ik door; lopend naar het Weesperplein en vanaf daar met een Metropolis op lijn 54 naar de Van der Madeweg. Daar aangekomen kon ik eerst nog deze SGMm op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna begon het “echte werk” met twee Metropolissen op deze fotogenieke boog, allebei op lijn 50:
Afbeelding

Hierna kon ik een foto maken van een Metropolis met een VIRM:
Afbeelding

Vlak hierna volgde deze goederentrein met daarnaast weer een Metropolis:
Afbeelding

Even later kwam er een ICE langs op weg naar Amsterdam Centraal:
Afbeelding

Naast Metropolissen rijden er ook nog CAF’s in Amsterdam. Hier komen er drie de brug af vanaf Overamstel als lijn 50:
Afbeelding

Hierna was het weer tijd voor twee Metropolissen, de lijnen 50 en 53 die bij de Van der Madeweg een aansluiting op elkaar bieden:
Afbeelding

Met nog een Metropolis in de bocht kwam er ondertussen weer een VIRM langs:
Afbeelding

Hierna had ik een voltreffer. Nee, geen vogel die me onderscheet, ik heb het over deze twee metro’s én een trein op één foto:
Afbeelding

Hierna ging ik met lijn 50 naar de Amstelveenseweg, wederom met een Metropolis. Doordat één rit zoveel vertraging had, zat de volgende lijn 50 er alweer vlak achter en daar wachtte ik op en de metro was inderdaad heel erg rustig. :)
Vanaf de Van der Madeweg tot station RAI filmde ik nog vanuit de Metropolis, ook deze video staat op Youtube.

Bij de Amstelveenseweg kon ik deze TCR-bus op de foto zetten, die onderweg is naar Wilnis:
Afbeelding

Hierna ging ik echter weer verder en wel met tram 16 naar het Haarlemmermeerstation. Aldaar kwam deze ex-Randstadnet bus 9109 langs, die tegenwoordig op lijn 197 rijdt. Ik kon echter niet zien of de bus ook het Sternet-interieur had gekregen, maar het lijkt er wel op:
Afbeelding

Hierna kon een VDL Citea op de foto met twee Citaro’s op de achtergrond:
Afbeelding

Hierna ging ik met bus 15 naar Amsterdam Sloterdijk. Ook vanuit deze bus maakte ik een filmpje en wel vanaf het Bos en Lommerplein naar Sloterdijk. Zie Youtube. :)

Op Amsterdam Sloterdijk kwam even later deze gelede bus van EBS aanrijden op lijn 309:
Afbeelding

Even later zette ik deze Citaro G op de foto met een CAF-metro erboven:
Afbeelding

Even later ging ik weer verder en wel met lijn 36. Scheurend door de Coentunnel ging ik naar de Molenwijk, alwaar ik eigenlijk nooit kom. Daar aangekomen kon op de Stellingweg lijn 38 op de foto:
Afbeelding

Ook lijn 35 nadert zijn eindhalte als deze passeert op de Stellingweg:
Afbeelding

Met een nieuwere bus volgde even later juist lijn 35 op weg naar het Centraal Station:
Afbeelding

Bij bushalte Standerdmolen zette ik lijn 36 op de foto, die in tegenstelling tot wat op de lijnfilm staat niet buiten dienst is. De foto is wat donker, maar het effect vind ik erg leuk :) :
Afbeelding

Weer terug bij busstation Molenwijk zette ik lijn 37 op de foto:
Afbeelding

Hierna volgde weer een busrit: met een rustige lijn 38 ging het naar het Meidoornplein. Op de Meidoornweg wachtte ik de bus nog even op:
Afbeelding

Even verderop op het Van der Pekplein zette ik lijn 38 naar de Molenwijk op de foto:
Afbeelding

Hierna liep ik naar de Buiksloterwegpont en daar was het tijd voor een foto van lijn 38 naar de Nieuwendam:
Afbeelding

Op de foto hierboven zag je al mijn volgende reismiddel en de eindbestemming hiervan, oftewel de pont naar CS. :p

Aldaar aangekomen maakte ik aan de voorzijde een foto van de avondschemering met deze twee trams en een kerstboom:
Afbeelding

Een stukje verderop kon lijn 4 op de foto...: Afbeelding

...die we hier nogmaals zien op het Damrak dat volhangt met kerstlampjes:
Afbeelding

Nadat ik op het Damrak zelf nog een Combino op de foto zetten onder de kerstverlichting...:
Afbeelding

...maakte ik vanaf het Centraal Station nog drie foto’s van de Prins Hendrikkade tijdens de avondschemering:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ging ik met een bomvolle [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] (met een SLT6) naar Weesp om vanaf daar weer naar Almere te reizen.

Bedankt voor het kijken, hopelijk vonden jullie het een leuk verslag! *O*
Laatst gewijzigd door Milco op za 19 dec 2015, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De GVB Kersttram, Van der Madeweg, Noord en avondschemering bij het CS in 40 foto's

Bericht door regenmaker »

Leuk verslag, prima foto's. :pos: Alleen heb ik niet zoveel met Amsterdam en GVB. :P Maar dat ene gebouw is wel erg hoekig. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De GVB Kersttram, Van der Madeweg, Noord en avondschemering bij het CS in 40 foto's

Bericht door Meltrain »

"#Kersttram"? Serieus? :')
Maar een leuk verslag met dito foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De GVB Kersttram, Van der Madeweg, Noord en avondschemering bij het CS in 40 foto's

Bericht door Mike »

Leuke foto's! :pos:

De bussen 9109 ect die nu op lijn 197 hebben nog de Rnet stoelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten