Het Grote Stoomtreinen Topic

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Afgelopen weekend waren weer de Stoomtreindagen bij de ZLSM. Met meerdere gastlocomotieven en mooi weer was het weer een prachtig evenement. :D

Op onderstaande link is een compilatie te zien van mijn beelden.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Twee nieuwe stoomtreinvideo's van afgelopen twee weken. :D

De eerste is vers van de pers en vanochtend vastgelegd. Dit weekend is het evenement 'Stadskanaal onder Stoom' bij de STAR. De SSN, Stoom Stichting Nederland, organiseerde een rit naar dit evenement toe. Vanuit Rotterdam reden ze met een stoomtrein naar de STAR in Veendam. De locomotief die voor de trein stond is de 01 1075, de grootste stoomlocomotief die zich momenteel in Nederland bevindt. Omdat er werkzaamheden zijn dit weekend tussen Zwolle en Amersfoort, reed de trein via Flevoland. In deze video zien we de stoomtrein langs de Grote Praambult, een uitzichtpunt over de Oostvaardersplassen, rijden.

Twee weken geleden stond ik al heel vroeg in een weiland tussen Loenen en Beekbergen om de stoomtreinen van het evenement Terug naar Toen bij de VSM vast te leggen. Het was de moeite waard, want het werd een behoorlijk stoomspektakel. *O*
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door AppleMoose »

Mooie filmpjes :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Stoom *trein*
Afgelopen zaterdag, de SSN op weg naar de STAR:

Afbeelding
SSN 01 1075, Dronten by Dennis te D, on Flickr

Afbeelding
SSN 01 1075, Groningen by Dennis te D, on Flickr

Afbeelding
SSN 01 1075, Kropswolde by Dennis te D, on Flickr
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door julsteren »

Alweer een tijdje geleden, stoomloc 01 1075 van de SSN komt met een gangetje van rond de 80 km/u en luid fluitend door Ede-Wageningen getuft. En kut herhalingssein rechts op de foto.

AfbeeldingIMG_20170903_180200 by Julien Otten, on Flickr
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Erg mooie bijdrages aan dit topic iedereen. :pos:
@julsteren: Misschien had je de foto iets kunnen bijsnijden aan de rechterkant? Verder is het een mooie foto.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Vandaag was de eerste (van de twee) Stoomtreindagen van de SSN en ik ben daar in de middag even langsgeweest.
Omdat ProRail helaas de dienstregeling van de pendelritten naar Gouda had afgekeurd en ook de VSM niet op bezoek kwam, waren alleen de 01 1075 en 8811 onder stoom.
Hierdoor heb ik ook slechts enkele foto's gemaakt, waarvan alleen de foto's van de 01 1075 het publiceren waard zijn.

Een zijaanzicht van deze machtige machine:
AfbeeldingSSN 01 1075 zijaanzicht by Melvin Koote, on Flickr

De voorkant (nadat de loc op de draaischijf gedraaid was):
AfbeeldingSSN 01 1075 vooraanzicht by Melvin Koote, on Flickr

De werkplek van de machinist:
AfbeeldingSSN 01 1075 voetplaat 1 by Melvin Koote, on Flickr
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... die pendelritten van en naar Gouda zijn wel eens meer niet door gegaan wegens werkzaamheden rond Gouda. Kan de SSN dit niet anders plannen vraag ik mij dan af. Die werkzaamheden zijn al ver van te voren bekend.

Zag vanochtend nog wel een mobiele kassa staan aan de Bloemendaalzijde van het station Gouda.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Afbeelding
SSN 01 1075 met Kerstexpres, Apeldoorn by Dennis te D, on Flickr

De Stoom Stichting Nederland organiseerde zaterdag haar jaarlijkse kerstrit. Nadat vorig jaar het Dickensfestijn in Deventer bezocht was werd dit jaar vanuit Rotterdam koers gezet naar de Veluwsche Kerstmarkt bij de VSM in Beekbergen.

Nadat de heenreis 's ochtends omgeleid werd via Utrecht-Arnhem-Dieren vanwege een op het spoor gevallen hoogspanningsleiding tussen Amersfoort en Apeldoorn ging de terugreis in de avond gewoon zoals gepland over de Veluwe. Na aankomst vanuit Beekbergen staat de 01 1075 met vrijwel het gehele rijtuigpark van de SSN te wachten om als Railexperts-trein 39386 uit Apeldoorn te kunnen vertrekken terug naar Rotterdam.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Mdk »

Shit, weer gemist.
Schijnt dat ik eens op een zomerrit heb gezeten, toen ik erg jong was. Maargoed, nu heb je wel gebruik kunnen maken van het minst gebruikte perron in Nederland :mrgreen:
Geweldige foto trouwens, nu al kandidaat voor de fotowedstrijd van volgend jaar wat mij betreft.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Een schitterende foto inderdaad. :o :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Ik heb recent enkele analoge foto's ingescand van mijn vakantie in Wales in 2000 en deze zou ik graag met jullie delen. :)

Een stoomtrein van de Snowdon Mountain Railway rijdt de berg op:
Afbeelding
Snowdon Mountain Railway by Melvin Koote, on Flickr

Locomotief 2 "Prince" (uit 1864) van de Ffestiniog Railway staat met een extra trein klaar op het station van Tan-y-Bwlc:
Afbeelding
Prince in Tan-y-Bwlch by Melvin Koote, on Flickr

Locomotief Earl of Merioneth, eveneens van de Ffestiniog Railway, staat klaar in het station van Porthmadog. Deze loc is gebouwd in 1979 en zal op 8 april aanstaande definitief buiten dienst gaan:
Afbeelding
FR Earl of Merioneth in Porthmadog by Melvin Koote, on Flickr

Locomotief Mountaineer is ook van de Ffestioniog Railway, maar deze deed in 2000 dienst bij zusterspoorlijn de Welsh Highland Railway. Zodoende kon de loc bij beginpunt Caernarfon op de foto gezet worden:
Afbeelding
Mountaineer in Caernarfon by Melvin Koote, on Flickr
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 17 mar 2018, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door ArrivaBas »

Je derde foto werkt nu al niet meer... (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Een andere foto die ik had ingescand, heb ik als 10-jarige (in 2001) op station Arnhem (Centraal) gemaakt van de SSN locs 65 018 en 23 023 tijdens een excursie door de Achterhoek:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Ferdinand »

Parkeisenbahn in Dresden had ook 'Dampf' locomotieven.Afbeelding
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Van de zomer ben ik in de Harz geweest en dan ga je natuurlijk met de stoomtrein de Brocken op. Ik heb ook het één en ander langs de baan gefilmd. Inmiddels staat (eindelijk) het eerste filmpje daarvan online. :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Gebruikersnaam »

Afbeelding
VSM 52 8139 | Beekbergen by Ruben, on Flickr

Op 15 april was ik weer eens bij de VSM. Aan het eind van de dag kon nog een foto gemaakt worden, de 52 8139 met de daarachter hangende blokkendozen zouden namelijk later deze avond gebruikt worden voor filmopnames. De opname is ontstaan op het station van Beekbergen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Vanwege het Bello Festival bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik pendelde de Stoom Stichting Nederland twee dagen lang tussen Enkhuizen en Hoorn om zo de historische driehoek met stoomtram (Hoorn-Medemblik) en veerboot (Medemblik-Enkhuizen) compleet te maken.

Afbeelding
SSN 65 018, Bovenkarspel-Grootebroek by Dennis te D, on Flickr
Met loc 65 018 op kop komt de trein hier het station Bovenkarspel-Grootebroek binnenrijden vanuit Enkhuizen. Rechts zijn goed de voormalige insteekhavens van vaarveiling 'De Tuinbouw' te herkennen. Hier legden vroeger de boeren met hun schuiten aan om hun handel aan te bieden. Eenmaal verkocht kon het direct per trein verder vervoerd worden, want op elke havenarm lag een spoor. Dit alles kon ook nog eens overdekt gebeuren: de betonnen pilaren van de overkapping staan er nog altijd. Meer hierover bij Railtrash.

Afbeelding
SSN 65 018, Zaandam Kogerveld by Dennis te D, on Flickr
Na binnenkomst van de laatste SHM-tram werd het voor de SSN ook tijd om weer terug te gaan naar Rotterdam. Met een vertraging van zo'n tien minuten (veroorzaakt door mensen die zich niet wisten te gedragen en veel te dicht bij het spoor kwamen) komt de trein met loc 65 018 voorop en loc 01 1075 achterop door het station van Zaandam Kogerveld.

Afbeelding
SSN 01 1075 & ICE, Amsterdam Centraal by Dennis te D, on Flickr
Op de terugrit naar Rotterdam werd kopgemaakt op Amsterdam Westhaven (om de 01 1075 voorop te krijgen), waarna het Centraal Station van de hoofdstad bereikt. Hier werd kort gestopt op spoor 5b, terwijl op spoor 7b (helaas) een halfuur vertraagde ICE staat te wachten richting de Watergraafsmeer. Met nog ruim vijf kwartier voor de boeg tot Rotterdam Centraal vertrekt de 01 1075 hier met +3 vanaf Amsterdam Centraal.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Ik heb op vrijdag 6 juli dezelfde stoomtrein vast kunnen leggen als hierboven al op de schitterende platen van Dennis te zien is. Op dat moment was de trein echter juist onderweg naar de SHM in Hoorn. *trein*
Dezelfde dag heb ik ook nog een stoomtreintje van de SHM zelf vastgelegd bij station Wognum. Ook die zal ik meteen even delen:
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Gebruikersnaam »

Om toch nog een beetje leven te blazen in dit topic *trein*

Op maandag 22 oktober keerde de VSM huiswaarts. De stoomtrein maatschappij was met de 23 076 en 2459 op bezoek geweest bij de ZLSM. Zo waren er ineens twee hoofdlijnritten voor de VSM binnen een maand tijd :D Aangezien ik niet meekon (en niet mee wilde) was het zaak om op de eerste dag van de herfstvakantie 'die Heimfahrt' te fotograferen. Dienstregeling had ik niet, ik maakte daarmee de grote gok dat de rit via Utrecht en Amersfoort naar Apeldoorn ging in plaats van via Nijmegen en Arnhem naar Dieren. Ik had wel een doorkomsttijd te Den Bosch gezien. Na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat de trein op z'n vroegst om 14.45 door Amersfoort moest rollen. Dat dit uiteindelijk pas een goed uur later werd mag de pret niet bederven, ondanks dat de zon aardig ver doorgedraaid was. Zo kon rond 16.00 de 23 076, 2459, Mitropa slaapwagen, de 'Grote Oostenrijker' en de stam Oostenrijkertjes vastgelegd worden even buiten Harselaar.

Afbeelding
VSM 23 076 + VSM 2459 | LM 70452 | Harselaar by Ruben, on Flickr
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D

Zelf was ik op zondag 22 oktober bij de Najaarsstoomdag van de MBS (tussen Haaksbergen en Boekelo).

Eén van de twee gasten was stoomlocomotief Yvonne (uit 1893) van het Stoomcentrum Maldegem.
Deze loc kon net ten zuiden van Boekelo gefotografeerd worden:
Afbeelding

De andere gast was loc 16 "Medemblik" van de Stoomtram Hoorn-Medemblik:
Afbeelding

Uiteraard deed het materieel van de MBS zelf ook dienst. Zo kon net voor station Haaksbergen loc 6 gefotografeerd worden:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door reisthijs »

Een plaatje van gisteren, tijdens de afscheidsrit van loc 65 018 van de SSN. (Deze locomotief gaat nu voor langere tijd aan de kant, in afwachting van nodige revisie)
Samen met loc 64 415 van de VSM reed deze voor de fotografen een paar keer heen en weer met een goederentreintje.

AfbeeldingSSN 65 018 & VSM 64 415 by ReisThijs, on Flickr
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Vermoedelijk op 25 mei 2019 wordt SSN locomotief 23 023 weer in dienst genomen na een jarenlange herstelling.
Op 16 juni 2007 reed deze loc haar laatste officiële rit en toen kon ik haar fotograferen op de lijn richting Moerdijk:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door trolly »

Voor wie denkt dat het Verenigd Koninkrijk deze zomer nog toegankelijk zal zijn voor buitenlanders: Waterloo Station krijgt een dagelijkse stoomtreinverbinding met Winsor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten