Etienne on Tour #20: Afscheid van de O405 in Limburg. [27]
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 21:49
Op 20 maart werd door de stichting Nostalbus een afscheidsrondrit gehouden voor de Mercedes-Benz O405 in (Belgisch) Limburg. De twee bussen van dienst waren de 441832 van VBM (1999) en de 440413 van DB Traffic (1997), de laatste is voorzien van het typische O407-front met smallere lijnfilm. Startpunt was station Genk om 10:00.
Ikzelf ging om 06:40 per auto naar Rotterdam, alwaar forumlid Dylanwild1994 in zou stappen. Via de grensovergang bij Lommel waren we uiteindelijk om 09:20 in Genk, waar de auto werd geparkeerd bij de Limburghallen. Hier resteerde nog 10 minuten lopen naar het Station, waar wij praktisch als eerste aankwamen.
Iets voor 10'en kwam de 440413 aanrijden, waarmee het eerste deel van de rondrit werd gereden.
Nadat iedereen ingestapt was, werd koers gezet naar het eerste fotopunt. Jarenlang reden voor de Ford Fabrieken in Sledderlo vele extra ritten op diverse buslijnen. Bij één van de toegangspoorten werd halt gehouden op lijn 8 (Genk - Overpelt)
De route van lijn 8 in tegengestelde richting volgend, komen we door het plaatsje As. Bij het treinstation wordt een fotostop gehouden op lijn 11 richting Maaseik, die hier eveneens passeert.
Een variante van lijn 11 voerde via Niel-bij-As, maar na infrastructurele werkzaamheden verdween deze variant uit de route. Voor de Citytower in Niel-bij-As wordt de bus weer op de gevoelige plaat vastgelegd.
De belangrijkste variante lijn 8 voert via de kern As-Zevenhuizen. Op de Schansdijkstraat, midden in deze kern, wordt even halt gehouden.
Verder de route van lijn 8 afrijdend komen we aan in het dorp Opglabbeek, bij de centrale bushalte in dit dorp (Dorpsplein) wordt een fotostop gehouden met de kerk op de achtergrond.
Na Opglabbeek volgen achtereenvolgens Meeuwen, Gruitrode en Bree. Op het busstation in laatstgenoemde plaats wordt een eerste parallel gehouden met de tweede excursiebus. Lijn 13B naar Helchteren is één van de lijnen waarop DB Traffic ritten rijdt, dit naast lijn 8 waarop VBM ritten heeft.
Vanuit Bree gaat het langzaam in westelijke richting, op lijn 48 in Peer-Noord wordt een fotostop gehouden. Op deze lijn heeft DB Traffic enkele spitsritten rijden.
In Peer staat een markant punt, een "vliegtuig", temidden van een rotonde. Met zicht op dit vliegtuig wordt als lijn 33 een fotostop gehouden.
De volgende plaats op de route is Wijchmaal, door dit dorp komt uitsluitend lijn 18a met enkele ritten. Op een kruising met de voormalige spoorlijn 18 wordt de bus weer stilgezet.
Vervolgens werd direct doorgereden naar Lommel, alwaar de deelnemers van de excursie een uur lunchtijd hadden, onderwijl werd door de organisatie van bus gewisseld. Nadat wij tweeën geluncht hadden kon een passerende bus van De Lijn op lijn 180 op de foto gezet worden. Deze 5754 is een Irisbus Crossway die in 2015 in dienst gesteld werd door heel Vlaanderen.
Even later komt de 441832 aanrijden met zo'n beetje de vaste chauffeur en een deel van de excursiegangers.
Als eerste wordt koers gezet naar de Provil, vanaf deze school vertrekt de nog enige overgebleven rit van lijn 307 naar Lommel Kolonie.
Voor de voormalige stalling van VBM in Lommel, aan de Adelberg, kan de bus nog vastgelegd worden. De stalling staat momenteel leeg, eind vorig jaar verhuisde VBM naar een nieuwe stalling op het industrieterrein Maatheide aan de buitenkant van Lommel.
Het eindpunt van de oude lijn 29 (tegenwoordig 58) in Lommel is de Speeltuin. Achterop de parkeerplaats wordt weer eens een parallel gehouden tussen de beide excursiebussen.
Vanaf daar wordt via de route van lijn 307 koers gezet naar de Kolonie. Het eindpunt vlakbij de Nederlandse grens is door de zonnestand niet aangedaan, daarvoor in de plaats werd midden in de kolonie een fotostop gehouden.
Lijn 307 (Leuven - Hamont) werd bij de grote besparingen van 2012 opgeknipt Geel. Onder het lijnnummer 84 wordt tegenwoordig het traject Geel - Hamont gereden. In Overpelt-Werkplaatsen wordt een fotostop gehouden en kon tegelijkertijd ook de reguliere lijnbus naar Hamont op de foto gezet worden.
Daarna werd koers gezet richting Neerpelt, bij het station in deze plaats konden de beide bussen weer naast elkaar gefotografeerd worden.
Eksel is één van de plaatsen waar ook lijn 18a doorheen rijdt. Bij het Marktplein / Kapel wordt de bus richting Achel Statie op foto gezet. De "a" achter het lijnnummer verwijst naar de vroegere spoorlijn, die de bus dan ook vervangt.
In de volgende plaats, Hechtel, vinden we het Don Bosco College. Voor deze school vertrekken weer diverse ritten naar de plaatsen in de omgeving. Lijn 14 is één van de buslijnen die ritten in functie van deze school heeft. Op de parkeerplaats worden de beide bussen weer naast elkaar gefotografeerd.
Vanuit Hechtel wordt een oversteekje gemaakt naar Leopoldsburg. Hoofdlijn in deze plaats is lijn 58 naar Beringen, maar ook de 'functionele' lijnen 15c en 17b komen onder andere in deze plaats. Op het Koningin Astridplein wordt een fotostop gehouden. Reguliere lijnbussen komen hier echter niet meer, nadat de busroutes in Leopoldsburg gewijzigd zijn na bouwwerkzaamheden bij het Station.
Vanuit Leopoldsburg zakken we af richting Hasselt en stoppen in Beverlo op de spoorlijn 15 richting Hasselt. De bus rijdt hier als lijn 32 richting Tessenderlo.
Na Beverlo volgt Beringen. Op het oude busstation, wat tegenwoordig als Bogaersveld door het leven gaat, kijken we als lijn 7 richting Diest. Daarna zette we direct koers naar het nieuwe station langs spoorlijn 15. Nadat dit station geopend werd, werd het lijnennet in de omgeving aangepast.
Na een korte stop in Hasselt stapten de eerste deelnemers al af, aangezien hier de aansluiting op de treinen werd gegeven. Met de 441832 werd koers gezet richting Genk en bij het Park Bokrijk werd op lijn 46 een fotostop gehouden.
Ietsjes verder zit het instituut langs de Hasseltweg. Voor de deur ligt een halte van lijn 1.
Tenslotte werd Genk weer bereikt en een deel van de excursiegangers werd voor de Limburghallen weer afgezet, waarna met enkele overgebleven mensen nog een rondrit door Genk zelf werd gereden. Ikzelf koos er echter voor om per auto weer richting Nederland te gaan en uiteindelijk was ik om 20:00 weer in Rotterdam, waar Dylan bij de Kralingse Zoom werd afgezet en ikzelf om 20:27 weer thuis was na een meer dan geslaagde rondrit.
Ikzelf ging om 06:40 per auto naar Rotterdam, alwaar forumlid Dylanwild1994 in zou stappen. Via de grensovergang bij Lommel waren we uiteindelijk om 09:20 in Genk, waar de auto werd geparkeerd bij de Limburghallen. Hier resteerde nog 10 minuten lopen naar het Station, waar wij praktisch als eerste aankwamen.
Iets voor 10'en kwam de 440413 aanrijden, waarmee het eerste deel van de rondrit werd gereden.
Nadat iedereen ingestapt was, werd koers gezet naar het eerste fotopunt. Jarenlang reden voor de Ford Fabrieken in Sledderlo vele extra ritten op diverse buslijnen. Bij één van de toegangspoorten werd halt gehouden op lijn 8 (Genk - Overpelt)
De route van lijn 8 in tegengestelde richting volgend, komen we door het plaatsje As. Bij het treinstation wordt een fotostop gehouden op lijn 11 richting Maaseik, die hier eveneens passeert.
Een variante van lijn 11 voerde via Niel-bij-As, maar na infrastructurele werkzaamheden verdween deze variant uit de route. Voor de Citytower in Niel-bij-As wordt de bus weer op de gevoelige plaat vastgelegd.
De belangrijkste variante lijn 8 voert via de kern As-Zevenhuizen. Op de Schansdijkstraat, midden in deze kern, wordt even halt gehouden.
Verder de route van lijn 8 afrijdend komen we aan in het dorp Opglabbeek, bij de centrale bushalte in dit dorp (Dorpsplein) wordt een fotostop gehouden met de kerk op de achtergrond.
Na Opglabbeek volgen achtereenvolgens Meeuwen, Gruitrode en Bree. Op het busstation in laatstgenoemde plaats wordt een eerste parallel gehouden met de tweede excursiebus. Lijn 13B naar Helchteren is één van de lijnen waarop DB Traffic ritten rijdt, dit naast lijn 8 waarop VBM ritten heeft.
Vanuit Bree gaat het langzaam in westelijke richting, op lijn 48 in Peer-Noord wordt een fotostop gehouden. Op deze lijn heeft DB Traffic enkele spitsritten rijden.
In Peer staat een markant punt, een "vliegtuig", temidden van een rotonde. Met zicht op dit vliegtuig wordt als lijn 33 een fotostop gehouden.
De volgende plaats op de route is Wijchmaal, door dit dorp komt uitsluitend lijn 18a met enkele ritten. Op een kruising met de voormalige spoorlijn 18 wordt de bus weer stilgezet.
Vervolgens werd direct doorgereden naar Lommel, alwaar de deelnemers van de excursie een uur lunchtijd hadden, onderwijl werd door de organisatie van bus gewisseld. Nadat wij tweeën geluncht hadden kon een passerende bus van De Lijn op lijn 180 op de foto gezet worden. Deze 5754 is een Irisbus Crossway die in 2015 in dienst gesteld werd door heel Vlaanderen.
Even later komt de 441832 aanrijden met zo'n beetje de vaste chauffeur en een deel van de excursiegangers.
Als eerste wordt koers gezet naar de Provil, vanaf deze school vertrekt de nog enige overgebleven rit van lijn 307 naar Lommel Kolonie.
Voor de voormalige stalling van VBM in Lommel, aan de Adelberg, kan de bus nog vastgelegd worden. De stalling staat momenteel leeg, eind vorig jaar verhuisde VBM naar een nieuwe stalling op het industrieterrein Maatheide aan de buitenkant van Lommel.
Het eindpunt van de oude lijn 29 (tegenwoordig 58) in Lommel is de Speeltuin. Achterop de parkeerplaats wordt weer eens een parallel gehouden tussen de beide excursiebussen.
Vanaf daar wordt via de route van lijn 307 koers gezet naar de Kolonie. Het eindpunt vlakbij de Nederlandse grens is door de zonnestand niet aangedaan, daarvoor in de plaats werd midden in de kolonie een fotostop gehouden.
Lijn 307 (Leuven - Hamont) werd bij de grote besparingen van 2012 opgeknipt Geel. Onder het lijnnummer 84 wordt tegenwoordig het traject Geel - Hamont gereden. In Overpelt-Werkplaatsen wordt een fotostop gehouden en kon tegelijkertijd ook de reguliere lijnbus naar Hamont op de foto gezet worden.
Daarna werd koers gezet richting Neerpelt, bij het station in deze plaats konden de beide bussen weer naast elkaar gefotografeerd worden.
Eksel is één van de plaatsen waar ook lijn 18a doorheen rijdt. Bij het Marktplein / Kapel wordt de bus richting Achel Statie op foto gezet. De "a" achter het lijnnummer verwijst naar de vroegere spoorlijn, die de bus dan ook vervangt.
In de volgende plaats, Hechtel, vinden we het Don Bosco College. Voor deze school vertrekken weer diverse ritten naar de plaatsen in de omgeving. Lijn 14 is één van de buslijnen die ritten in functie van deze school heeft. Op de parkeerplaats worden de beide bussen weer naast elkaar gefotografeerd.
Vanuit Hechtel wordt een oversteekje gemaakt naar Leopoldsburg. Hoofdlijn in deze plaats is lijn 58 naar Beringen, maar ook de 'functionele' lijnen 15c en 17b komen onder andere in deze plaats. Op het Koningin Astridplein wordt een fotostop gehouden. Reguliere lijnbussen komen hier echter niet meer, nadat de busroutes in Leopoldsburg gewijzigd zijn na bouwwerkzaamheden bij het Station.
Vanuit Leopoldsburg zakken we af richting Hasselt en stoppen in Beverlo op de spoorlijn 15 richting Hasselt. De bus rijdt hier als lijn 32 richting Tessenderlo.
Na Beverlo volgt Beringen. Op het oude busstation, wat tegenwoordig als Bogaersveld door het leven gaat, kijken we als lijn 7 richting Diest. Daarna zette we direct koers naar het nieuwe station langs spoorlijn 15. Nadat dit station geopend werd, werd het lijnennet in de omgeving aangepast.
Na een korte stop in Hasselt stapten de eerste deelnemers al af, aangezien hier de aansluiting op de treinen werd gegeven. Met de 441832 werd koers gezet richting Genk en bij het Park Bokrijk werd op lijn 46 een fotostop gehouden.
Ietsjes verder zit het instituut langs de Hasseltweg. Voor de deur ligt een halte van lijn 1.
Tenslotte werd Genk weer bereikt en een deel van de excursiegangers werd voor de Limburghallen weer afgezet, waarna met enkele overgebleven mensen nog een rondrit door Genk zelf werd gereden. Ikzelf koos er echter voor om per auto weer richting Nederland te gaan en uiteindelijk was ik om 20:00 weer in Rotterdam, waar Dylan bij de Kralingse Zoom werd afgezet en ikzelf om 20:27 weer thuis was na een meer dan geslaagde rondrit.