Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Maurice Hooikammer »

Met fotograferen, en dan in het bijzonder bussen, kun je even je hoofd leegmaken. Dat heb ik in de afgelopen periode ook nodig gehad, want nagenoeg alles leek te mislukken voor mij. Al was er daardoor niet bijster veel tijd voor de fotografie. Desondanks volgen hierna 49 foto's die ik sinds de kerst heb gemaakt en aan jullie wil laten zien.

1. Op deze 1e paasdag gaan we even terug naar de 2e kerstdag. Geen cliché familiebijeenkomst dit keer, maar de natuur in boven Arnhem. Ik mocht mijn eigen gang gaan en kwam vervolgens als eerste uit op de Peter van Anrooylaan:
Afbeelding

2. Ik vervolgde mijn weg oostwaarts, naar het inmiddels onherkenbare voormalige eindpunt van trolleylijn 3 in Alteveer:
Afbeelding

3. Op de Schelmseweg maakte ik rechtsomkeert, maar niet voordat ik deze MAN fotografeerde:
Afbeelding

4. Op een gegeven moment moet je dan ook weer eens terug naar je familie, dus nabij de afgesproken plek maakte ik nog eerst een foto van trolleylijn 2 op de Bakenbergseweg:
Afbeelding

5. En zo autistisch als we zijn gaan we al jaren na de kerst naar Leiden. Nabij het hotel ligt de infrastructuur behoorlijk overhoop. Lijn 43 naar Den Haag maakt een wat ruimere bocht door het bouwterrein:
Afbeelding

6. In het mooie licht van de winterzon zette ik vervolgens de 6661 op de foto op het universiteitsterrein van Leiden:
Afbeelding

7. Bij Leiden hoort een dagje Den Haag en zo kwam ik op de Cornelis de Wittlaan uit waar lijn 24 passeert:
Afbeelding

8. Daags erna maakte ik nog een rondje door de Hoge en de Lage Mors in Leiden. Lijn 2 draait hier de Vondellaan op:
Afbeelding

9. Via verrassend leuk en groen aangelegde wijken kwam ik iets zuidelijker op de Smaragdlaan uit, waar lijn 1 net de halte Robijnstraat verlaten heeft:
Afbeelding

10. Leiden, Vondelstraat. Twintig minuten wachten en dan op het moment suprême… Nou ja, denk de auto maar weg dan:
Afbeelding

11. Door omstandigheden kon pas op 8 januari de eerste foto gemaakt worden van 2016. De lijnen 200, 201 en 202 rijden sinds de nieuwe dienstregeling via het bedrijventerrein langs de Blaloweg in Zwolle. Op deze zonnige vrijdagmiddag werd na school maar een plaatje gemaakt nabij de bekende ABN-Amro toren:
Afbeelding

12. Maar ik had ’s avonds nog een andere afspraak in Den Haag, waar dan toevallig (…) ook bussen rijden. We zien hier de HTMbuzz 1013 bij het Zuiderstrandtheater in Den Haag.
Afbeelding

13. Op de grijze zaterdag erna maakte ik in Harlingen dit plaatje van een van de kleine Ambassadorretjes van Arriva in Friesland:
Afbeelding

14. En de daaropvolgende zondag besteedde ik aan het bezoeken van een kennis in Groningen. Ik kreeg een fiets om me te gaan vermaken, maar ja, toen was het al vier uur en bijna donker. Verder dan dit plaatje aan de Emingaheerd kwam ik niet.
Afbeelding

15. En toen werd iedereen in ons gezin ziek, precies tijdens mijn toetsweek, en je raadt het al: ik ook. Dat werd dus toetsen inhalen, waardoor ik pas op 22 januari weer lucht kreeg om de camera er weer bij te pakken. Deze VIRM richting het noorden heeft hier bijna de Hanzeboog bij Hattem bereikt:
Afbeelding

16. Op 6 februari was ik in Utrecht en ik had nog nauwelijks leuke foto’s (dwz buiten het busstation) van de elektrische Optares, dus dat moest er maar eens van komen:
Afbeelding

17. Op 7 februari maakte ik een rondje door Leeuwarden. Een verrassend leuk aangelegde stad. Zeker de wijken ten westen en noorden van het centrum bleken erg leuk. Op lijn 1 passeert een Ambassador door de Vondelstraat:
Afbeelding

18. En soms wil je op je weg van school naar huis nog wel eens een leuke bus meepakken:
Afbeelding

19. En het mooie avondlicht vroeg erom om even te wachten op een bus. En laat het nou net deze mooie MAN zijn:
Afbeelding

20. En door een plotseling overlijdensgeval van een direct familielid kon ik pas weer op vakantie echt foto’s maken. En waar kun je beter jezelf weer opladen dan op Ameland? Deze winter is het eindpunt bij het strand van Hollum gerenoveerd. De duintjes moeten de halte meer laten opgaan in de omgeving. Nou ja, best gelukt:
Afbeelding

21. Nu had ik juist weer een andere week vakantie dan de rest van de familie, dus ging ik in het weekend op en neer. Op weg naar Holwerd kwam ik deze reservebus tegen die vanwege de vakantiedrukte mocht dienstdoen op lijn 66 naar Holwerd, naast de 8691, waarvanuit deze foto gemaakt is:
Afbeelding

22. Het tweede weekend leverde een hoop meer zonuren, dus moest dit plaatje bij de vuurtoren even gemaakt worden:
Afbeelding

23. Maar aan alles komt een eind, en ook de vakantie. De Amelander schaatsclub ging een dag schaatsen in Leeuwarden. Arriva op de vaste wal wilde lijn 66 niet na het busstation even laten doorrijden naar de Heliconweg, dus dan namen ze zelf maar een bus mee. Hier komt de 7806 weer van de boot, die overigens door werkzaamheden aan een tijdelijke brug aanlegt:
Afbeelding

24. Een overledene levert toch best wat werk, dus ik had voldoende tijd om de omgeving van Putten eens te gaan verkennen. Dat bracht mij als eerste op de Nijkerkerstraat, waar deze Optare op lijn 103 passeert:
Afbeelding

25. Vervolgens ging ik richting Garderen. Een gevalletje niet geschoten is altijd mis:
Afbeelding

26. Dan is dit plaatje bij Koudhoorn toch meer volgens de geldende standaard:
Afbeelding

27. Ten slotte kwam ik uit in Huinen, waar deze opvallende Apeldoornse stadsbus op lijn 205 reed:
Afbeelding

28. In mijn eigen vakantieweek ben ik omdat mijn ouders er niet naartoe willen zelf maar eens naar Dordrecht gegaan. Ontzettend leuk centrum! Midden in dat centrum kwam ik deze (lawaaierige!) Irisbus tegen:
Afbeelding

29. En deze Irisbus ziet er wel erg leuk uit, al mogen die bumpers ook wel rood gekleurd worden:
Afbeelding

30. De leukste verrassing vond ik deze TCR 411 op lijn 175 op een plek waar die niet hoort te rijden, namelijk de oprit naar de Kilweg. Wat een prachtige bus:
Afbeelding

31. De volgende ochtend trok ik er vroeg op uit, eerst nog een plaatje vanuit Dordrecht zelf, nabij halte Keerweer:
Afbeelding

32. En via Rotterdam, Hoek van Holland en Naaldwijk kwam ik ’s middags in Monster uit, waar ik deze mooie MAN van Veolia tegenkwam op de Haagweg:
Afbeelding

33. In Eindhoven ging ik op 4 maart op jacht naar de gelede MAN’s. Op een uiterst sombere dag kwam ik niet verder dan dit leuke plaatje bij het Máxima Medisch Centrum:
Afbeelding

34. Ik zit ook in een fase dat het tijd wordt om je te gaan oriënteren op een studie. Als Veluwenaar lijkt het raar dat je dan als eerst naar Leiden gaat, maar goed. Raar ben ik ook. Net zo raar is de structuur van omleiden die Arriva hanteert voor haar bussen. Nadat een brug is afgesloten voor verkeer heeft het busverkeer vanuit het zuiden diverse omleidingsroutes. Deze rit van lijn 400 ging via de Koninginnelaan en de Churchillaan. De bus erna koos ervoor om via de Burggravenlaan te rijden:
Afbeelding

35. Draai je je om, dan krijg je dit beeld:
Afbeelding

36. En op 12 maart stond ik weer in een zonnig Utrecht. Door de begrafenis van Koen Everink was de route van lijn 2 gestremd rondom het Centraal Museum. Hier zien we Optare 4302 dan ook bij het Spoorwegmuseum:
Afbeelding

37. En als je die laan op de achtergrond uitloopt, kom je bij het eindpunt van lijn 8:
Afbeelding

38. Op 13 maart kon je niet anders dan een dag eropuit trekken, de zon deed bijna zomers aan en zodoende ging ik naar Rotterdam. Allereerst kwam ik bij de Verlengde Willemsbrug:
Afbeelding

39. En aan de andere kant van de Willemsbrug begon het voorjaar zich te uiten:
Afbeelding

40. Bij de Oranjeboomstraat kon je de Hef er ook nog bij op krijgen:
Afbeelding

41. En na lijn 32 ging ik nu over op lijn 66, zoals hier op de Rosestraat parallel aan het spoor:
Afbeelding

42. En dan sluiten we deze rits uit Rotterdam af bij de Hillebrug:
Afbeelding

43. Ik was er al tientallen keren langs gekomen, maar op 14 maart nam ik dan eindelijk de camera mee om de uitbundige bloei van korkussen langs de busbaan in Zwolle te vereeuwigen op beeld:
Afbeelding

44. Door die nieuwe busbaan zijn veel lijnen verdreven van de Eekwal. We zien hier de ‘vreemdgaande’ 5249 op lijn 9 op de Emmawijk:
Afbeelding

45. Met een boekenweekgeschenk was het ook vrij makkelijk om een dagje te fotograferen… Weet echt niet wat er in dat boek staat, maar ik heb wel de omgespoten 4518 kunnen fotograferen op Amsterdam Sloterdijk:
Afbeelding

46. Even een experimentje met sluitertijd enzovoort:
Afbeelding

47. 25 maart begon in Heerde erg druilerig:
Afbeelding

48. In Alkmaar was het echter een mooie lentedag! We zien hier de 3296 van Connexxion als lijn 1 op de Mesdaglaan.
Afbeelding

49. En in het mooie Alkmaar sluiten we ook af, de ritten van lijn 1 tegen de klok in rijden onder het lijnnummer 5 en die zette ik hier op de Van Ostadelaan op de foto:
Afbeelding

Wederom bedankt voor de genomen moeite om mijn foto’s te bekijken! Kritiek, vragen en opmerkingen zijn natuurlijk welkom!
Laatst gewijzigd door Maurice Hooikammer op zo 27 mar 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Hainje »

Hier en daar zie ik wat foto's dubbel geloof ik, misschien alles even nalopen. :P
Desalniettemin hele mooie platen Maurice, overduidelijk dat jij je in de materie rondom fotograferen hebt verdiept. :pos:

Vooral foto's 1, 15, 22, 25, 43 & 46 vind ik erg gaaf!
🍉
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik zag het tot mijn ergernis net al terug ja, maar alsnog bedankt voor het melden! Heb het nu helemaal op orde.

En natuurlijk bedankt voor je compliment!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's, vooral 15, 16, 24, 25, 27, 36 en 46 zijn erg mooi. :pos:
Ik heb overigens nooit geweten dat dat hele kleine stukje straat op foto 42 "Hillebrug" heet. :') Als je een kwartslag was gedraaid had je ook lijn 2 daar nog mooi op de foto kunnen zetten.
En jij bent toch een fan van de MAN Lion's City? In Rotterdam en omgeving rijden daar ook vele van rond. :)

En (rijkelijk laat): gecondoleerd. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door ArrivaBas »

Leuke foto's. De foto's op de bewolkte en druilerige dagen zijn beter gelukt dan mijn foto's op zo'n dag. :Y
Het experimentje is erg leuk gelukt! :pos:
Nog gecondoleerd trouwens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Daniel »

Hele fraaie plaatjes, en dat fenomeen van foto 10 is zo ontzettend herkenbaar :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8685
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Milco »

Toffe foto's weer! Heerlijk al die omgeving! Lekker gevarieerd! :D En nog gecondoleerd!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door isadora »

Een prachtige collectie Maurice. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door Etienne »

Prachtige foto's :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *9: Winter en een stukje voorjaar

Bericht door regenmaker »

Zeer fraai foto's! Complimenten! :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten