Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)
Geplaatst: zo 17 jul 2016, 13:44
Wie de eerdere honderdtwee delen van "Daniel on tour" een beetje gevolgd heeft had het vast al gemerkt: het buitenland komt er niet zo heel vaak in voor. Na er al eerder het een en ander over gelezen en gezien te hebben had ik nu echter toch wel een goede reden om eens de grens over te steken, want de Wuppertaler Schwebebahn wilde ik toch wel eens zelf beleven.
Zodoende ging het op de zaterdagochtend al bijtijds op pad om via nog uitgestorven Amersfoortse straten mooi op tijd voor de 11720 op station Amersfoort te belanden. Daar ook alvast maar het kaartje geregeld voor de vervolgetappe waarna ik alweer vrij snel in Utrecht was. Aldaar was alles ook nog behoorlijk rustig en kon tijdens een wandelingetje richting geldautomaat mooi op de heenweg de OV-chipkaart uitgecheckt worden en op de terugweg het wegwerpkaartje ingecheckt. Op perron 19 was het een stukje minder rustig en probeerde een servicemedewerker wat orde in de vakantiegangerchaos te scheppen die op de ICE stond te wachten waarmee ik tot de tweede stop mee zou gaan...
In de trein was het vervolgens ook enigszins chaotisch doordat deze in omgekeerde rijtuigvolgorde reed, maar desondanks had ik al vrij snel een niet gereserveerd plekje gevonden. Het duurde echter nog wel even voordat het gangpad leeg was en alle andere reizigers hun plekje gevonden hadden. Vertrek was hierdoor ook met wat vertraging maar door het middenspoor 's-Hertogenbosch door en buitenom bij station Eindhoven schoot op zich lekker op. Al zat inmiddels wel IC 1925 voor ons na Eindhoven waardoor er nog een verrassinkje qua route volgde: in Helmond haalden we die IC via spoor 3 in, zal niet vaak gebeuren dat daar een reizigerstrein overheen komt. Eenmaal de grens over was er nog wel wat vertraging ingelopen, maar desondanks kwamen we met net iets teveel vertraging in Mönchengladbach aan. Hoewel het op zich ideaal uit kwam dat er een automaat onderaan de trap vanaf spoor 1 stond en ik die best snel door had (in het Duits kwam ik daar ook prima uit) en er dus vlot een SchönerTagTicket NRW uit had was het toch allemaal net te krap om de RE4 nog te halen, dus werd het dan toch maar de S8. Zag er qua stoelvorm wel wat apart uit die Alstom Coradia Continental, maar desondanks niet oncomfortabel. Gelukkig ook maar wat ik zou er nog meer dan een uur in zitten Dat we in Nederland toch wel wat verder zijn met stationskwaliteit was echter al wel vrij snel duidelijk.
In ieder geval ging het redelijk vlot tot Düsseldorf Hbf alwaar het even wachten was wegens personeelsproblemen aldus de omroep. Uiteindelijk ging de trein toch nog verder, maar zou deze worden ingekort tot Wuppertal-Oberbarmen, prima, want verder hoefde ik toch niet. De omroep bij mijn bestemming, Wuppertal Hbf, was uiteindelijk wel hilarisch met de eerstvolgende trein naar Hagen die van spoor 3 of 2, nee zeker 2, o toch van 3 zou gaan. Wuppertal Hbf zelf is toch wel behoorlijk vergane glorie en ligt ook aan een gigantische bouwput, maar via de loopbrug daar overheen was al vrij snel halte Hauptbahnhof van de Schwebebahn bereikt. Inmiddels had ik echter wel wat trek gekregen dus ging er eerst maar eens een kleine lunch in de vorm van een erg smakelijke croissant met ham en kaas in bij het Kioskje onder het station. Daarna was het niet lang wachten voor het eerste voertuig aan kwam zweven, specifiek deze zou me wel redelijk gaan achtervolgen...
WSW 5 - Wuppertal Hbf
Met dat voertuig zweefde ik vervolgens naar Bahnhof Oberbarmen. Blijft toch best een bijzondere ervaring om zo met een behoorlijk vaartje over het riviertje de Wupper heen te gaan waar ook nog wel behoorlijk wat stroming in zit. Over het algemeen loopt de lijn ook wel door een fraaie omgeving en is het een behoorlijk geschommel, iets wat zeker bij het in- en uitstappen even wennen is. Aangekomen op het eindstation besloot ik een wandelingetje terug langs de lijn te maken voor wat meer plaatjes. Zo zag ik al snel het volgende voertuig op het eindpunt arriveren...
WSW 23 - Wuppertal Oberbarmen
Het ontwerp van de stations zelf verschilt nogal van halte tot halte. Station Werther Brücke heeft bijvoorbeeld weer een wat klassieker ontwerp...
Station Wuppertal Wehrter Brücke
Nog een blik vanaf de brug waar dit station naar vernoemd is...
WSW 6 - Wuppertal Wehrter Brücke
Nog een stukje verderop maakte ik dit plaatje...
WSW 11 - Wuppertal, Höhne
Uiteindelijk bracht het wandelingetje me tot aan station Alter Markt. Nog buiten dat station trof ik een afgesloten brug aan, volgens het bordje wegens "Brückenschaden". Dat lijkt me toch wel een redelijk understatement als er zelfs al bomen uit de brug aan het groeien zijn
WSW 25 - Wuppertal Alter Markt
Op dit station stapte ik weer in om de lijn de andere kant op eens te verkennen. En wat schreef ik eerder, ja die 5 achtervolgde me Vanaf het perron kon ik nog een plaatje maken waarop je mooi ziet hoe de voertuigen aan de rails hangen...
WSW 5 - Wuppertal Alter Markt
De rit bracht me helemaal naar het eindpunt in stadsdeel Vöhwinkel waar de lijn niet langer boven het riviertje de Wupper loopt, maar de Kaiserstraße volgt. Door die straat rijden ook gewone buslijnen, maar had net niet twee vormen van OV boven elkaar op de foto...
WSW 0842 - Wuppertal, Kaiserstraße
Vanaf het perron kon nog een plaatje bij station Bruch gemaakt worden, zoals je ziet met weer net niet een passerende bus eronder...
WSW 2 - Wuppertal Bruch
Maar allicht dat jullie inmiddels afvragen, hoe ziet zo'n station er nu uit. Hier bijvoorbeeld station Pestalozistraße...
Station Wuppertal Pestalozistraße
Daarna maakte ik nog wat korte ritjes voor nog een paar plaatjes op diverse stations. Zo zien we hier, daar is 'ie weer, de 5 vertrekken van station Völkinger Straße...
WSW 5 - Wuppertal Völkinger Straße
...maar sommige voertuigen zijn wat meer in camouflagekleuren ...
WSW 15 - Wuppertal Völkinger Straße
En zo ziet het er dus uit als een voertuig binnenkomt op een station...
WSW 26 - Wuppertal Völkinger Straße
Onderweg kunnen de voertuigen ook behoorlijk schommelen, iets wat ik bij station Landgericht in beeld wist te brengen...
WSW 18 - Wuppertal Landgericht
En hoe zwaar is zo'n station nu? Nou, dat staat dus keurig op een bordje bij de ingang van in dit geval station Kluse...
Wuppertal Kluse in Zahlen
Dit station dus...
Station Wuppertal Kluse
Vanaf dat station ging ik vervolgens weer richting Wuppertal Oberbarmen, want nu ik toch in de buurt was wilde ik toch ook wel even wat anders bijzonders meepakken. Ik bleek het precies goed uitgemikt te hebben want al vrij snel kwam de S7 naar Solingen Hbf aan die sowieso al wel door een fraai landschap rijdt. Toppunt van de route is echter de passage over de Müngstener Brücke, de hoogste spoorbrug van Duitsland, met daarvanaf een fraai vergezicht over het dal waar de Wupper doorheen loopt...
Vergezicht vanaf de Müngstener Brücke
Na de brug ging het verder naar Solingen Hbf waar een ontmoeting ontstond van drie verschillende vervoerders met drie verschillende materieeltypen. In het midden de Lint-41 van Abellio waarmee ik hier arriveerde, rechts de Talent 2 van National Express waarmee ik via de RB48 weer zou terugkeren naar Wuppertal...
Abellio VT121207 - Solingen Hbf
Die Talent 2 van National Express vond ik trouwens toch best een fraai interieur hebben...
National Express 152 - Interieur
Hier nog het bewuste stel na aankomst in Wuppertal Hbf. Er werd met twee stellen gereden, maar qua bezetting was dat nou niet heel erg nodig...
National Express 152 - Wuppertal Hbf
Nabij Wuppertal-Vöhwinkel was net de RE13 gekruist, dus had ik eenmaal weer op Wuppertal Hbf nog zo'n 40 minuten over. Die tijd gebruikte ik om nog even richting de Schwebebahn te lopen, al ging er eerst een gewoon busje op de foto...
WSW 1072 - Wuppertal, Wall
Net als een wat oudere Citaro G...
WSW 0867 - Wuppertal, Wall
En tot slot nog een zweefvoertuigje...
WSW 10 - Wuppertal Hbf
Daarna werd het alsnog tijd om weer richting station te gaan voor de RE13 die aldaar al op de borden stond...
Niet veel later kwam de trein ook binnengereden. Hier nog met twee stellen wat ook niet echt overbodig was gezien de goede bezetting...
Eurobahn ET6.04 komt als RE13 binnen te Wuppertal Hbf
Nadat er op Vöhwinkel nog de nodige jongeren met hele kratten bier bij instapten werd het na Düsseldorf Hbf toch aanzienlijk rustiger in de trein en nam het aantal reizigers tot aan Mönchengladbach steeds verder af. Zelf bleek ik een goede keus gemaakt te hebben om in het achterste stel te gaan zitten, want na het kopmaken in Mönchengladbach bleek dat inderdaad het enige stel te zijn wat door zou rijden naar Venlo. Onderweg werden nog de nodige goederentreinen gekruist die via deze lijn omgeleid waren en soms middenop overwegen stonden te wachten tot wij gekruist waren, je zou daar maar op de weg rijden. De reputatie van het lijntje bleek ook wel weer uit het langskomen van de conducteur met een particuliere beveiliger achter 'm aan lopend, maar zonder verdere bijzonderheden kwam de trein mooi op tijd aan in Venlo. Daar bleek ik het wel goed getimed te hebben want ik kon er in 10 minuten overstappen op de ICE verder richting Utrecht. Een heerlijk rustige reis leverde dat op al schoot het nou niet echt heel erg veel extra op door het niet hele snelle pad. Bij Houten ging het vervolgens weer helemaal naar links om in Utrecht op spoor 19 binnen te komen, da's ook wel weer een exotische route door de werkzaamheden aldaar. Voor mij resteerde toen nog slechts een IC naar Amersfoort, wel eentje eerder doordat ik met de ICE kon, voor het allerlaatste stukje. Was toch wel behoorlijk moe eenmaal thuis, maar het was zeerzeker wel de moeite waard deze reis.
Tot slot nog de gebruikte vervoerbewijzen
Zodoende ging het op de zaterdagochtend al bijtijds op pad om via nog uitgestorven Amersfoortse straten mooi op tijd voor de 11720 op station Amersfoort te belanden. Daar ook alvast maar het kaartje geregeld voor de vervolgetappe waarna ik alweer vrij snel in Utrecht was. Aldaar was alles ook nog behoorlijk rustig en kon tijdens een wandelingetje richting geldautomaat mooi op de heenweg de OV-chipkaart uitgecheckt worden en op de terugweg het wegwerpkaartje ingecheckt. Op perron 19 was het een stukje minder rustig en probeerde een servicemedewerker wat orde in de vakantiegangerchaos te scheppen die op de ICE stond te wachten waarmee ik tot de tweede stop mee zou gaan...
In de trein was het vervolgens ook enigszins chaotisch doordat deze in omgekeerde rijtuigvolgorde reed, maar desondanks had ik al vrij snel een niet gereserveerd plekje gevonden. Het duurde echter nog wel even voordat het gangpad leeg was en alle andere reizigers hun plekje gevonden hadden. Vertrek was hierdoor ook met wat vertraging maar door het middenspoor 's-Hertogenbosch door en buitenom bij station Eindhoven schoot op zich lekker op. Al zat inmiddels wel IC 1925 voor ons na Eindhoven waardoor er nog een verrassinkje qua route volgde: in Helmond haalden we die IC via spoor 3 in, zal niet vaak gebeuren dat daar een reizigerstrein overheen komt. Eenmaal de grens over was er nog wel wat vertraging ingelopen, maar desondanks kwamen we met net iets teveel vertraging in Mönchengladbach aan. Hoewel het op zich ideaal uit kwam dat er een automaat onderaan de trap vanaf spoor 1 stond en ik die best snel door had (in het Duits kwam ik daar ook prima uit) en er dus vlot een SchönerTagTicket NRW uit had was het toch allemaal net te krap om de RE4 nog te halen, dus werd het dan toch maar de S8. Zag er qua stoelvorm wel wat apart uit die Alstom Coradia Continental, maar desondanks niet oncomfortabel. Gelukkig ook maar wat ik zou er nog meer dan een uur in zitten Dat we in Nederland toch wel wat verder zijn met stationskwaliteit was echter al wel vrij snel duidelijk.
In ieder geval ging het redelijk vlot tot Düsseldorf Hbf alwaar het even wachten was wegens personeelsproblemen aldus de omroep. Uiteindelijk ging de trein toch nog verder, maar zou deze worden ingekort tot Wuppertal-Oberbarmen, prima, want verder hoefde ik toch niet. De omroep bij mijn bestemming, Wuppertal Hbf, was uiteindelijk wel hilarisch met de eerstvolgende trein naar Hagen die van spoor 3 of 2, nee zeker 2, o toch van 3 zou gaan. Wuppertal Hbf zelf is toch wel behoorlijk vergane glorie en ligt ook aan een gigantische bouwput, maar via de loopbrug daar overheen was al vrij snel halte Hauptbahnhof van de Schwebebahn bereikt. Inmiddels had ik echter wel wat trek gekregen dus ging er eerst maar eens een kleine lunch in de vorm van een erg smakelijke croissant met ham en kaas in bij het Kioskje onder het station. Daarna was het niet lang wachten voor het eerste voertuig aan kwam zweven, specifiek deze zou me wel redelijk gaan achtervolgen...
WSW 5 - Wuppertal Hbf
Met dat voertuig zweefde ik vervolgens naar Bahnhof Oberbarmen. Blijft toch best een bijzondere ervaring om zo met een behoorlijk vaartje over het riviertje de Wupper heen te gaan waar ook nog wel behoorlijk wat stroming in zit. Over het algemeen loopt de lijn ook wel door een fraaie omgeving en is het een behoorlijk geschommel, iets wat zeker bij het in- en uitstappen even wennen is. Aangekomen op het eindstation besloot ik een wandelingetje terug langs de lijn te maken voor wat meer plaatjes. Zo zag ik al snel het volgende voertuig op het eindpunt arriveren...
WSW 23 - Wuppertal Oberbarmen
Het ontwerp van de stations zelf verschilt nogal van halte tot halte. Station Werther Brücke heeft bijvoorbeeld weer een wat klassieker ontwerp...
Station Wuppertal Wehrter Brücke
Nog een blik vanaf de brug waar dit station naar vernoemd is...
WSW 6 - Wuppertal Wehrter Brücke
Nog een stukje verderop maakte ik dit plaatje...
WSW 11 - Wuppertal, Höhne
Uiteindelijk bracht het wandelingetje me tot aan station Alter Markt. Nog buiten dat station trof ik een afgesloten brug aan, volgens het bordje wegens "Brückenschaden". Dat lijkt me toch wel een redelijk understatement als er zelfs al bomen uit de brug aan het groeien zijn
WSW 25 - Wuppertal Alter Markt
Op dit station stapte ik weer in om de lijn de andere kant op eens te verkennen. En wat schreef ik eerder, ja die 5 achtervolgde me Vanaf het perron kon ik nog een plaatje maken waarop je mooi ziet hoe de voertuigen aan de rails hangen...
WSW 5 - Wuppertal Alter Markt
De rit bracht me helemaal naar het eindpunt in stadsdeel Vöhwinkel waar de lijn niet langer boven het riviertje de Wupper loopt, maar de Kaiserstraße volgt. Door die straat rijden ook gewone buslijnen, maar had net niet twee vormen van OV boven elkaar op de foto...
WSW 0842 - Wuppertal, Kaiserstraße
Vanaf het perron kon nog een plaatje bij station Bruch gemaakt worden, zoals je ziet met weer net niet een passerende bus eronder...
WSW 2 - Wuppertal Bruch
Maar allicht dat jullie inmiddels afvragen, hoe ziet zo'n station er nu uit. Hier bijvoorbeeld station Pestalozistraße...
Station Wuppertal Pestalozistraße
Daarna maakte ik nog wat korte ritjes voor nog een paar plaatjes op diverse stations. Zo zien we hier, daar is 'ie weer, de 5 vertrekken van station Völkinger Straße...
WSW 5 - Wuppertal Völkinger Straße
...maar sommige voertuigen zijn wat meer in camouflagekleuren ...
WSW 15 - Wuppertal Völkinger Straße
En zo ziet het er dus uit als een voertuig binnenkomt op een station...
WSW 26 - Wuppertal Völkinger Straße
Onderweg kunnen de voertuigen ook behoorlijk schommelen, iets wat ik bij station Landgericht in beeld wist te brengen...
WSW 18 - Wuppertal Landgericht
En hoe zwaar is zo'n station nu? Nou, dat staat dus keurig op een bordje bij de ingang van in dit geval station Kluse...
Wuppertal Kluse in Zahlen
Dit station dus...
Station Wuppertal Kluse
Vanaf dat station ging ik vervolgens weer richting Wuppertal Oberbarmen, want nu ik toch in de buurt was wilde ik toch ook wel even wat anders bijzonders meepakken. Ik bleek het precies goed uitgemikt te hebben want al vrij snel kwam de S7 naar Solingen Hbf aan die sowieso al wel door een fraai landschap rijdt. Toppunt van de route is echter de passage over de Müngstener Brücke, de hoogste spoorbrug van Duitsland, met daarvanaf een fraai vergezicht over het dal waar de Wupper doorheen loopt...
Vergezicht vanaf de Müngstener Brücke
Na de brug ging het verder naar Solingen Hbf waar een ontmoeting ontstond van drie verschillende vervoerders met drie verschillende materieeltypen. In het midden de Lint-41 van Abellio waarmee ik hier arriveerde, rechts de Talent 2 van National Express waarmee ik via de RB48 weer zou terugkeren naar Wuppertal...
Abellio VT121207 - Solingen Hbf
Die Talent 2 van National Express vond ik trouwens toch best een fraai interieur hebben...
National Express 152 - Interieur
Hier nog het bewuste stel na aankomst in Wuppertal Hbf. Er werd met twee stellen gereden, maar qua bezetting was dat nou niet heel erg nodig...
National Express 152 - Wuppertal Hbf
Nabij Wuppertal-Vöhwinkel was net de RE13 gekruist, dus had ik eenmaal weer op Wuppertal Hbf nog zo'n 40 minuten over. Die tijd gebruikte ik om nog even richting de Schwebebahn te lopen, al ging er eerst een gewoon busje op de foto...
WSW 1072 - Wuppertal, Wall
Net als een wat oudere Citaro G...
WSW 0867 - Wuppertal, Wall
En tot slot nog een zweefvoertuigje...
WSW 10 - Wuppertal Hbf
Daarna werd het alsnog tijd om weer richting station te gaan voor de RE13 die aldaar al op de borden stond...
Niet veel later kwam de trein ook binnengereden. Hier nog met twee stellen wat ook niet echt overbodig was gezien de goede bezetting...
Eurobahn ET6.04 komt als RE13 binnen te Wuppertal Hbf
Nadat er op Vöhwinkel nog de nodige jongeren met hele kratten bier bij instapten werd het na Düsseldorf Hbf toch aanzienlijk rustiger in de trein en nam het aantal reizigers tot aan Mönchengladbach steeds verder af. Zelf bleek ik een goede keus gemaakt te hebben om in het achterste stel te gaan zitten, want na het kopmaken in Mönchengladbach bleek dat inderdaad het enige stel te zijn wat door zou rijden naar Venlo. Onderweg werden nog de nodige goederentreinen gekruist die via deze lijn omgeleid waren en soms middenop overwegen stonden te wachten tot wij gekruist waren, je zou daar maar op de weg rijden. De reputatie van het lijntje bleek ook wel weer uit het langskomen van de conducteur met een particuliere beveiliger achter 'm aan lopend, maar zonder verdere bijzonderheden kwam de trein mooi op tijd aan in Venlo. Daar bleek ik het wel goed getimed te hebben want ik kon er in 10 minuten overstappen op de ICE verder richting Utrecht. Een heerlijk rustige reis leverde dat op al schoot het nou niet echt heel erg veel extra op door het niet hele snelle pad. Bij Houten ging het vervolgens weer helemaal naar links om in Utrecht op spoor 19 binnen te komen, da's ook wel weer een exotische route door de werkzaamheden aldaar. Voor mij resteerde toen nog slechts een IC naar Amersfoort, wel eentje eerder doordat ik met de ICE kon, voor het allerlaatste stukje. Was toch wel behoorlijk moe eenmaal thuis, maar het was zeerzeker wel de moeite waard deze reis.
Tot slot nog de gebruikte vervoerbewijzen