Door Zeeland, SGB en Kusttram [76 foto's]
Geplaatst: zo 07 aug 2016, 23:39
Van vrijdag 22 juli t/m zaterdag 30 juli was ik met mijn familie op vakantie in Kamperland. Voor mij was dit vooral een week waarin ik even kon “ontsnappen” aan het afstuderen. ;)
Omdat ik vrijdag nog verplichtingen had in Delft, vond mijn heen reis plaats per trein naar Goes en vanaf daar met buslijn 31 naar Kamperland Tunnel N57.
Omdat ik een trein eerder dan gepland had (en daarom in Goes een overstaptijd van een half uur zou hebben), stapte ik onderweg in Kruiningen-Yerseke uit om de tegentrein op de foto te zetten.
Voordat die trein kwam, kwam eerst buurtbuslijn 599 nog langs. Ik zag de bus te laat voor een foto van de voorkant, maar ik kon vanaf mijn positie wel een foto maken van deze bus op de Zanddijk:
Niet veel later kwam de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Lelystad eraan:
Hierna ging ik zelf met de volgende [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Goes en vanaf daar met lijn 31 naar Kamperland Tunnel N57 (Westzijde). Tussen de voorlaatste en de laatste halte rijdt de lijn langs allerlei recreatieve bestemmingen en ik vind het dan ook raar dat die lijn op dat stuk geen tussenhaltes heeft. Dan had lijn 31 (op dat stuk) wellicht meer reizigers gehad dan alleen mij.
Na het uitstappen, reed de bus vrijwel meteen weg, dus een foto van lijn 31 lukte niet en is de rest van de vakantie ook niet meer gelukt (en dat komt niet door een gebrek aan proberen).
Een foto van een Iveco op lijn 133 die de halte Tunnel N57 (op de N57) naderde, lukte wel:
Op zaterdagavond werd even een kort fietstochtje over de Veersegatdam gemaakt en nabij de halte Veersedam Zuid kon lijn 133 wederom op de foto:
Via de dijk werd teruggereden en als echte Waterbouwer moest ik uiteraard de Oosterscheldekering op de foto zetten ;) :
Nogmaals de kering:
Op zondag werd een bezoekje gebracht aan Domburg en nabij de kerk mocht zomerlijn 864 op de foto:
Op maandag werd Neeltje Jans bezocht. Hoewel het park zelf vooral voor kleinere kinderen is, zijn er toch nog best interessante dingen voor volwassenen, zoals een bezoek aan de Oosterscheldekering:
Ook was er een roofvogelshow. Het heeft weinig met het openbaar vervoer te maken, maar op deze foto van een adelaar in de lucht ben ik toch wel een beetje trots :) :
Maar om bij het onderwerp van deze site te blijven: op de Oosterscheldekering kun je ook lijn 133 op de foto zetten ;) :
Op dinsdag werd een bezoek gebracht aan de Stoomtrein Goes - Borsele. Deze maatschappij exploiteert met stoomtreinen dieselmotorwagens een 14 kilometer lange museumlijn tussen Goes en Hoedekenskerke. De railbussen rijden zelfs nog één station verder: naar Baarland.
In het Tractiegebouw stonden onder andere (de niet-rijvaardige) loc 1 “Wittouck” en de in aanbouw zijnde replica van de omC motorwagen. Dit type reed in de jaren 30 over de huidige museumlijn:
Twee loodsen verderop stond één van mijn favoriete locs: de 4389 van het US Army Transportation Corps welke na de Bevrijding in Nederland is achtergebleven. Deze loc is rijvaardig, maar was op deze dag niet in dienst omdat er elke week een andere loc actief is:
Onderweg naar het perron kwam ik langs restaurant De Goederenloods, waar vlak naast het Blokkendoos-stel van het Spoorwegmuseum staat, welke (hoorde ik later) in Goes in onderhoud is:
De loc die die dag wel actief was, was loc 3 “Bison” die op deze foto vanaf het opstelspoor naar het spoor langs het perron rijdt:
De trein bestond (van rechts naar links) uit de volgende rijtuigen: drie Blokkendoos rijtuigen (waarvan de eerste nauwelijks zichtbaar op deze foto), een zogenaamd “Ovalen Ramen”-rijtuig (het enig bewaarde van dat type) en een stalen bagagewagen. Wij namen plaats in het “Ovalen Ramen”-rijtuig:
Na nog een foto van de voorkant van de trein..:
… werd ingestapt en vertrok de trein. Een foto net na vertrek:
We gingen door naar het eindpunt Hoedekenskerke. Hier moest de stoomlocomotief omlopen:
Niet veel later stond de loc weer voor de trein:
Bij het station van Hoedekenskerke komt Buurtbuslijn 597 die ook op de foto mocht:
Bij het station van Hoedekenskerke is een restaurantje en winkel en rijdt ook een minitrein:
Na een klein uurtje in Hoedkenskerke te hebben doorgebracht, kwam de railbus eraan met de motorwagen voorop:
Met de railbus gingen we door naar Baarland, wat sinds 2010 het werkelijke eindpunt van de toeristische dienst is, maar vanwege het gebrek aan een omloopspoor alleen door de railbus bediend wordt:
De spoorlijn zelf loopt nog enkele kilometers door naar Oudelande, maar dit gedeelte is overwoekerd:
Omdat in Baarland vrij weinig te doen is, gingen we na zo’n 5 minuten met dezelfde trein gelijk weer terug. Wel pas nadat eerst nog een foto van de voorkant van het stuurstandrijtuig gemaakt is:
Terug in Hoedekenskerke moesten we een uurtje wachten, terwijl de railbus na zo’n 45 minuten nog een keer naar Baarland ging.
Ondertussen kwam wel de nogal rokende “Zomerbus” van AMZ langs. Van een passagier in deze bus hoorde ik dat hij vlak hierna vervangen zou gaan worden:
Ook kwam lijn 597 nog eens langs:
Met de railbus gingen we daarna weer naar Goes. Onderweg werd er te ’s-Gravenpolder – ’s-Heer Abtskerke gekruist met de stoomtrein:
Na aankomst in Goes mocht de railbus in zijn geheel op de foto:
Omdat we toch een dagkaart hadden, besloten we nog eens naar Hoedekenskerke te reizen. Dit ging uiteraard met de railbus aangezien de stoomtrein reeds onderweg naar Hoedekenskerke was.
Onderweg was er een wat langere stop in Kwadendamme en kon de railbus op de foto:
In Hoedekenskerke konden beide treinen naast elkaar op de foto. Helaas is deze foto tegen de zon in genomen en daardoor niet erg mooi:
In Hoedekenskerke werd even naar het “Wienkeltje van Wullempje” gelopen, waar snoep wordt verkocht. Onderweg kon de kerk van Hoedekenskerke op de foto:
Na het kopen van wat snoep, werd teruggelopen richting het station en net na het station kon de railbus (onderweg naar Goes) op de foto:
Wij gingen hierna met de (laatste) stoomtrein terug naar Goes. Onderweg moesten in Kwadendamme redelijk veel mindervaliden instappen, waardoor wat langer gestopt werd end e trein nog eens op de foto kon:
Ook is hier te zien dat de spoorlijn dwars door een dijk gaat en deze doorgang afgesloten kan worden met een deur:
Hierna werd doorgereden naar Goes, alwaar de “Bison” werd afgekoppeld en richting loods ging. Op de achtergrond is dieselloc “Bever” te zien:
Omdat de SGB in Goes geen omloopspoor heeft, moeten de rijtuigen door de “Bever” worden weggezet. Hier rijdt deze loc naar de rijtuigen:
Na een wandeling naar het Tractiegebouw konden daar de drie bij de SGB aanwezige tractievormen naast elkaar op de foto. Van links naar rechts de (niet-rijvaardige) elektrische 1136, stoomloc “Bison” en de eerder dit jaar aangekochte dieselloc 2424:
Hierna werd weer naar de auto gelopen, maar niet voordat nog een foto gemaakt kon worden van het Tractiegebouw met een toevallig voorbijrijdende VIRM:
En zo kwam een leuke dag ten einde. :D
Op woensdag was het slecht weer en hebben we niet veel gedaan.
Op donderdag gingen we naar Vlissingen, onder andere om het Arsenaal te bezoeken. Het Arsenaal zelf valt wat tegen, maar er is wel een mooie uitkijktoren van waaruit je Vlissingen goed kunt zien (en fotograferen):
Halverwege de Westerschelde passeren de twee schepen van de veerdienst Vlissingen - Breskens elkaar:
Nabij het Scheldeplein in het centrum van Vlissingen konden nog bussen op de lijnen 56, 864 en 58 op de foto:
Op vrijdag, de (voor mij) laatste dag van de vakantie, werd de Belgische Kusttram bezocht.
Per auto ging het naar Heist, alwaar vlak bij de halte Heldenplein werd geparkeerd. Op deze halte bevindt zich ook een Lijnwinkel, alwaar de Dagpassen werden aangeschaft. Ook konden hier voor het eerst die dag trams op de foto gezet worden:
Nabij station Zeebrugge-Strand kon vanuit de (op dat moment niet hard rijdende) tram een MS08 gefotografeerd worden:
In de tram was het erg druk en bij de halte De Haan Aan Zee bleek waarom: bij die halte stapte een grote groep Duitsers uit en daarna was de tram gelijk een stuk leger. ;)
In Oostende werd uitgestapt en daar kon een foto gemaakt worden van het (momenteel in verbouwing zijnde) stationsgebouw:
Boven de sporen wordt een nieuw dak gebouwd, wat boven enkele sporen al gerealiseerd is:
Het verschil tussen de oude (links) en nieuwe situatie:
Een M6 onder de nieuwe overkapping:
Op de Kusttram wordt in de zomermaanden overdag over het gehele traject in een tienminuten-frequentie gereden. Tussen Oostende Station en Westende Bad wordt dat aangevuld tot elke 5 minuten. Deze “korte” diensten rijden vaak met een HermeLijn, zoals ook op deze foto vlak bij station Oostende het geval is:
Met de tram werd één halte verder gereisd: naar de halte Marie-Joséplein in het centrum van Oostende. Hier kon de tram op de foto naast een typisch haltegebouwtje:
Om de schoonheid van Oostende te tonen hierbij een tram in de andere richting:
Vervolgens werd langs het Casino…:
… naar de boulevard gelopen:
Bij een restaurantje werd even wat gedronken, waarna werd teruggelopen naar de halte Marie-Joséplein. Vanaf daar werd weer verder gereisd richting De Panne, al werd reeds bij de halte Ravelingen de tram weer verlaten. Hier kon een opname gemaakt worden van twee trams naast elkaar:
Vanaf hier rijdt de Kusttram een stukje daadwerkelijk vlak langs de kust, dus daar moest gebruik van worden gemaakt voor de foto’s. Omdat ik bij deze halte al eerder had gefotografeerd (8 jaar geleden) en om wat minder gebouwen op de foto te krijgen, werd eerst naar de halte Domein Raversijde gereisd om vanaf daar één halte (naar Middelkerke De Greefplein) te lopen.
Onderweg was er gelegenheid voor de nodige foto’s van trams langs de kust en zowel de trams van BN als HermeLijnen kwamen voorbij:
Eenmaal aangekomen in Middelkerke moest nog even gewacht worden op de tram, waardoor de tram in de andere richting op de foto kon. Een enorm verschil met Oostende, nietwaar? :
Met de Kusttram werd vervolgens doorgereisd naar Nieuwpoort Stad. Net voordat we die halte bereikten, kwamen we langs het Koning Albert I-monument en na het uitstappen kon de volgende tram samen met dit monument op de foto gezet worden:
Dezelfde tram, net voor de halte Stad:
Deze tram, die te laat was, was erg druk, dus daarom wachtten we op de volgende, die er ook maar 3 minuten achter zat. Hierdoor kon nog wel buslijn 69 op de foto die aankomt bij zijn eindpunt Nieuwpoort Stad:
Met de volgende tram werd doorgereden naar het station van De Panne.
De voorlaatste halte is:
Bij het station konden (net) drie modaliteiten op één foto:
Vrijwel meteen daarna kwam de volgende bus al:
Na een drankje in een nabijgelegen restaurant vetrokken we weer richting Knokke. Ik stapte ditmaal uit bij de halte Dorp in Lombardsijde, omdat de Kusttram vermoedelijk vanaf eind 2017 niet meer door het dorp Lombardsijde gaat, maar eromheen wordt geleid. Dit was dus vermoedelijk mijn laatste kans om een foto te maken van de tram door Lombardsijde, wat als enige nog echt de sfeer van de oude buurttram uitstraalt:
Enkele minuten later kwam de tram richting Knokke er al weer aan, die voor de verandering met een HermeLijn reed:
Na nog één foto bij de halte Ravelingen…:
… en een korte overstap op het station van Oostende, reed ik door naar De Haan Aan Zee:
Daar was de rest van de familie al eerder aangekomen en gezamenlijk gingen we door naar Blankenberge Markt om daar ergens het avondeten te nuttigen.
Na het eten reden we in één ruk door naar Heist Heldenplein, alwaar de rit met de Kusttram eindigde met een foto van de achterkant van de laatste tram:
Hierna reden we terug naar Kamperland en de volgende morgen reed ik per trein terug naar huis omdat ik met vrienden had afgesproken om iets te gaan doen.
Hiermee eindigt dit (lange) verslag van mijn vakantie en ik hoop dat jullie het de tijd en moeite waard vonden.
Omdat ik vrijdag nog verplichtingen had in Delft, vond mijn heen reis plaats per trein naar Goes en vanaf daar met buslijn 31 naar Kamperland Tunnel N57.
Omdat ik een trein eerder dan gepland had (en daarom in Goes een overstaptijd van een half uur zou hebben), stapte ik onderweg in Kruiningen-Yerseke uit om de tegentrein op de foto te zetten.
Voordat die trein kwam, kwam eerst buurtbuslijn 599 nog langs. Ik zag de bus te laat voor een foto van de voorkant, maar ik kon vanaf mijn positie wel een foto maken van deze bus op de Zanddijk:
Niet veel later kwam de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Lelystad eraan:
Hierna ging ik zelf met de volgende [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] naar Goes en vanaf daar met lijn 31 naar Kamperland Tunnel N57 (Westzijde). Tussen de voorlaatste en de laatste halte rijdt de lijn langs allerlei recreatieve bestemmingen en ik vind het dan ook raar dat die lijn op dat stuk geen tussenhaltes heeft. Dan had lijn 31 (op dat stuk) wellicht meer reizigers gehad dan alleen mij.
Na het uitstappen, reed de bus vrijwel meteen weg, dus een foto van lijn 31 lukte niet en is de rest van de vakantie ook niet meer gelukt (en dat komt niet door een gebrek aan proberen).
Een foto van een Iveco op lijn 133 die de halte Tunnel N57 (op de N57) naderde, lukte wel:
Op zaterdagavond werd even een kort fietstochtje over de Veersegatdam gemaakt en nabij de halte Veersedam Zuid kon lijn 133 wederom op de foto:
Via de dijk werd teruggereden en als echte Waterbouwer moest ik uiteraard de Oosterscheldekering op de foto zetten ;) :
Nogmaals de kering:
Op zondag werd een bezoekje gebracht aan Domburg en nabij de kerk mocht zomerlijn 864 op de foto:
Op maandag werd Neeltje Jans bezocht. Hoewel het park zelf vooral voor kleinere kinderen is, zijn er toch nog best interessante dingen voor volwassenen, zoals een bezoek aan de Oosterscheldekering:
Ook was er een roofvogelshow. Het heeft weinig met het openbaar vervoer te maken, maar op deze foto van een adelaar in de lucht ben ik toch wel een beetje trots :) :
Maar om bij het onderwerp van deze site te blijven: op de Oosterscheldekering kun je ook lijn 133 op de foto zetten ;) :
Op dinsdag werd een bezoek gebracht aan de Stoomtrein Goes - Borsele. Deze maatschappij exploiteert met stoomtreinen dieselmotorwagens een 14 kilometer lange museumlijn tussen Goes en Hoedekenskerke. De railbussen rijden zelfs nog één station verder: naar Baarland.
In het Tractiegebouw stonden onder andere (de niet-rijvaardige) loc 1 “Wittouck” en de in aanbouw zijnde replica van de omC motorwagen. Dit type reed in de jaren 30 over de huidige museumlijn:
Twee loodsen verderop stond één van mijn favoriete locs: de 4389 van het US Army Transportation Corps welke na de Bevrijding in Nederland is achtergebleven. Deze loc is rijvaardig, maar was op deze dag niet in dienst omdat er elke week een andere loc actief is:
Onderweg naar het perron kwam ik langs restaurant De Goederenloods, waar vlak naast het Blokkendoos-stel van het Spoorwegmuseum staat, welke (hoorde ik later) in Goes in onderhoud is:
De loc die die dag wel actief was, was loc 3 “Bison” die op deze foto vanaf het opstelspoor naar het spoor langs het perron rijdt:
De trein bestond (van rechts naar links) uit de volgende rijtuigen: drie Blokkendoos rijtuigen (waarvan de eerste nauwelijks zichtbaar op deze foto), een zogenaamd “Ovalen Ramen”-rijtuig (het enig bewaarde van dat type) en een stalen bagagewagen. Wij namen plaats in het “Ovalen Ramen”-rijtuig:
Na nog een foto van de voorkant van de trein..:
… werd ingestapt en vertrok de trein. Een foto net na vertrek:
We gingen door naar het eindpunt Hoedekenskerke. Hier moest de stoomlocomotief omlopen:
Niet veel later stond de loc weer voor de trein:
Bij het station van Hoedekenskerke komt Buurtbuslijn 597 die ook op de foto mocht:
Bij het station van Hoedekenskerke is een restaurantje en winkel en rijdt ook een minitrein:
Na een klein uurtje in Hoedkenskerke te hebben doorgebracht, kwam de railbus eraan met de motorwagen voorop:
Met de railbus gingen we door naar Baarland, wat sinds 2010 het werkelijke eindpunt van de toeristische dienst is, maar vanwege het gebrek aan een omloopspoor alleen door de railbus bediend wordt:
De spoorlijn zelf loopt nog enkele kilometers door naar Oudelande, maar dit gedeelte is overwoekerd:
Omdat in Baarland vrij weinig te doen is, gingen we na zo’n 5 minuten met dezelfde trein gelijk weer terug. Wel pas nadat eerst nog een foto van de voorkant van het stuurstandrijtuig gemaakt is:
Terug in Hoedekenskerke moesten we een uurtje wachten, terwijl de railbus na zo’n 45 minuten nog een keer naar Baarland ging.
Ondertussen kwam wel de nogal rokende “Zomerbus” van AMZ langs. Van een passagier in deze bus hoorde ik dat hij vlak hierna vervangen zou gaan worden:
Ook kwam lijn 597 nog eens langs:
Met de railbus gingen we daarna weer naar Goes. Onderweg werd er te ’s-Gravenpolder – ’s-Heer Abtskerke gekruist met de stoomtrein:
Na aankomst in Goes mocht de railbus in zijn geheel op de foto:
Omdat we toch een dagkaart hadden, besloten we nog eens naar Hoedekenskerke te reizen. Dit ging uiteraard met de railbus aangezien de stoomtrein reeds onderweg naar Hoedekenskerke was.
Onderweg was er een wat langere stop in Kwadendamme en kon de railbus op de foto:
In Hoedekenskerke konden beide treinen naast elkaar op de foto. Helaas is deze foto tegen de zon in genomen en daardoor niet erg mooi:
In Hoedekenskerke werd even naar het “Wienkeltje van Wullempje” gelopen, waar snoep wordt verkocht. Onderweg kon de kerk van Hoedekenskerke op de foto:
Na het kopen van wat snoep, werd teruggelopen richting het station en net na het station kon de railbus (onderweg naar Goes) op de foto:
Wij gingen hierna met de (laatste) stoomtrein terug naar Goes. Onderweg moesten in Kwadendamme redelijk veel mindervaliden instappen, waardoor wat langer gestopt werd end e trein nog eens op de foto kon:
Ook is hier te zien dat de spoorlijn dwars door een dijk gaat en deze doorgang afgesloten kan worden met een deur:
Hierna werd doorgereden naar Goes, alwaar de “Bison” werd afgekoppeld en richting loods ging. Op de achtergrond is dieselloc “Bever” te zien:
Omdat de SGB in Goes geen omloopspoor heeft, moeten de rijtuigen door de “Bever” worden weggezet. Hier rijdt deze loc naar de rijtuigen:
Na een wandeling naar het Tractiegebouw konden daar de drie bij de SGB aanwezige tractievormen naast elkaar op de foto. Van links naar rechts de (niet-rijvaardige) elektrische 1136, stoomloc “Bison” en de eerder dit jaar aangekochte dieselloc 2424:
Hierna werd weer naar de auto gelopen, maar niet voordat nog een foto gemaakt kon worden van het Tractiegebouw met een toevallig voorbijrijdende VIRM:
En zo kwam een leuke dag ten einde. :D
Op woensdag was het slecht weer en hebben we niet veel gedaan.
Op donderdag gingen we naar Vlissingen, onder andere om het Arsenaal te bezoeken. Het Arsenaal zelf valt wat tegen, maar er is wel een mooie uitkijktoren van waaruit je Vlissingen goed kunt zien (en fotograferen):
Halverwege de Westerschelde passeren de twee schepen van de veerdienst Vlissingen - Breskens elkaar:
Nabij het Scheldeplein in het centrum van Vlissingen konden nog bussen op de lijnen 56, 864 en 58 op de foto:
Op vrijdag, de (voor mij) laatste dag van de vakantie, werd de Belgische Kusttram bezocht.
Per auto ging het naar Heist, alwaar vlak bij de halte Heldenplein werd geparkeerd. Op deze halte bevindt zich ook een Lijnwinkel, alwaar de Dagpassen werden aangeschaft. Ook konden hier voor het eerst die dag trams op de foto gezet worden:
Nabij station Zeebrugge-Strand kon vanuit de (op dat moment niet hard rijdende) tram een MS08 gefotografeerd worden:
In de tram was het erg druk en bij de halte De Haan Aan Zee bleek waarom: bij die halte stapte een grote groep Duitsers uit en daarna was de tram gelijk een stuk leger. ;)
In Oostende werd uitgestapt en daar kon een foto gemaakt worden van het (momenteel in verbouwing zijnde) stationsgebouw:
Boven de sporen wordt een nieuw dak gebouwd, wat boven enkele sporen al gerealiseerd is:
Het verschil tussen de oude (links) en nieuwe situatie:
Een M6 onder de nieuwe overkapping:
Op de Kusttram wordt in de zomermaanden overdag over het gehele traject in een tienminuten-frequentie gereden. Tussen Oostende Station en Westende Bad wordt dat aangevuld tot elke 5 minuten. Deze “korte” diensten rijden vaak met een HermeLijn, zoals ook op deze foto vlak bij station Oostende het geval is:
Met de tram werd één halte verder gereisd: naar de halte Marie-Joséplein in het centrum van Oostende. Hier kon de tram op de foto naast een typisch haltegebouwtje:
Om de schoonheid van Oostende te tonen hierbij een tram in de andere richting:
Vervolgens werd langs het Casino…:
… naar de boulevard gelopen:
Bij een restaurantje werd even wat gedronken, waarna werd teruggelopen naar de halte Marie-Joséplein. Vanaf daar werd weer verder gereisd richting De Panne, al werd reeds bij de halte Ravelingen de tram weer verlaten. Hier kon een opname gemaakt worden van twee trams naast elkaar:
Vanaf hier rijdt de Kusttram een stukje daadwerkelijk vlak langs de kust, dus daar moest gebruik van worden gemaakt voor de foto’s. Omdat ik bij deze halte al eerder had gefotografeerd (8 jaar geleden) en om wat minder gebouwen op de foto te krijgen, werd eerst naar de halte Domein Raversijde gereisd om vanaf daar één halte (naar Middelkerke De Greefplein) te lopen.
Onderweg was er gelegenheid voor de nodige foto’s van trams langs de kust en zowel de trams van BN als HermeLijnen kwamen voorbij:
Eenmaal aangekomen in Middelkerke moest nog even gewacht worden op de tram, waardoor de tram in de andere richting op de foto kon. Een enorm verschil met Oostende, nietwaar? :
Met de Kusttram werd vervolgens doorgereisd naar Nieuwpoort Stad. Net voordat we die halte bereikten, kwamen we langs het Koning Albert I-monument en na het uitstappen kon de volgende tram samen met dit monument op de foto gezet worden:
Dezelfde tram, net voor de halte Stad:
Deze tram, die te laat was, was erg druk, dus daarom wachtten we op de volgende, die er ook maar 3 minuten achter zat. Hierdoor kon nog wel buslijn 69 op de foto die aankomt bij zijn eindpunt Nieuwpoort Stad:
Met de volgende tram werd doorgereden naar het station van De Panne.
De voorlaatste halte is:
Bij het station konden (net) drie modaliteiten op één foto:
Vrijwel meteen daarna kwam de volgende bus al:
Na een drankje in een nabijgelegen restaurant vetrokken we weer richting Knokke. Ik stapte ditmaal uit bij de halte Dorp in Lombardsijde, omdat de Kusttram vermoedelijk vanaf eind 2017 niet meer door het dorp Lombardsijde gaat, maar eromheen wordt geleid. Dit was dus vermoedelijk mijn laatste kans om een foto te maken van de tram door Lombardsijde, wat als enige nog echt de sfeer van de oude buurttram uitstraalt:
Enkele minuten later kwam de tram richting Knokke er al weer aan, die voor de verandering met een HermeLijn reed:
Na nog één foto bij de halte Ravelingen…:
… en een korte overstap op het station van Oostende, reed ik door naar De Haan Aan Zee:
Daar was de rest van de familie al eerder aangekomen en gezamenlijk gingen we door naar Blankenberge Markt om daar ergens het avondeten te nuttigen.
Na het eten reden we in één ruk door naar Heist Heldenplein, alwaar de rit met de Kusttram eindigde met een foto van de achterkant van de laatste tram:
Hierna reden we terug naar Kamperland en de volgende morgen reed ik per trein terug naar huis omdat ik met vrienden had afgesproken om iets te gaan doen.
Hiermee eindigt dit (lange) verslag van mijn vakantie en ik hoop dat jullie het de tijd en moeite waard vonden.