Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2064
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor isadora » Ma 22 Aug 2016, 19:40

Vooraf een korte inleiding op het verslag.

Minsk is een vrije stad, in de zin van "je kunt gaan en staan, waar je wil".
Voor de gemiddelde toerist, zoals wij dat ook waren, is het goed en probleemloos toeven. De straten zijn schoon, en graffiti kom je amper tegen. Criminaliteit kom je in Minsk natuurlijk ook tegen, maar het is één van de veiligste steden in Europa. En dit niet in de laatste plaats, om de grote mate van controle door de overheid. Aanvankelijk valt het nog niet eens zo op. Maar als je er dan uiteindelijk enkele dagen hebt rond gewandeld, en diverse gebouwen bent in- en uitgestapt, en eens wat vaker omhoog hebt gekeken langs de gevels, dan....dan begint het ineens een beetje vreemd te voelen.
Of van die stiekem opgestelde cameraatjes, weggemoffeld in een kozijn, en veel groen op straat, maar ook blauw, ook veel, en wat je natuurlijk verder allemaal niet direct ziet.
Ja, het wordt zakkenrollers in Minsk niet gemakkelijk gemaakt.

Overigens, mensen die graag foto's maken ook niet.
Je valt als toerist in Minsk al sneller op, dan bijvoorbeeld in Amsterdam.
In Amsterdam zie je bijkans niemand meer zonder smartphone, of ander fototoestel rondlopen. Foto's maken hoort gewoon in het dagelijks leven.
In Minsk moet je iets tactischer zijn. Lang niet iedereen is gecharmeerd van je gefotografeer, en al zeker niet de eerder besproken autoriteiten.

Zo bestaan er restricties ten aanzien van het fotograferen van bepaalde overheidsgebouwen. Maar welke dan precies weer wel, of juist weer niet is niet duidelijk. En zelfs al is het duidelijk, dan nog is het voor interpretatie vatbaar.

Zelfs het maken van foto's in bijvoorbeeld de metro, bleek af en toe niet te mogen.
Boos opgeheven vingertjes en "nyet apparatski" was geen uitzondering.

De Wit-Russen waar we contacten mee hadden, waren allemaal heel geschikt en hulpvaardig.
De taal was wel eens een probleem, maar over het algemeen konden we overal goed terecht.

De voorbereidingen voor een reis naar Belarus zijn nog steeds tijdrovend. Met name de aanvraag voor het visum en het krijgen van een "letter of invitation" kan een aardige uitdaging zijn, als je dit tenminste zelf ter hand wil nemen.
Er zijn plannen tot afschaffing van de visumplicht.

Maar eenmaal aangekomen, moet je ook rekening houden met regelgeving. Zo mag je namelijk niet langer dan vijf werkdagen op Wit-Russisch grondgebied zijn, zonder registratie bij één van de migratiekantoren in bijvoorbeeld Minsk. En dus moet je goed rekenen, en is het ook handig te weten, dat bijvoorbeeld Pinksteren geen feestdag in Belarus is. Of je moet vertrouwen op adviezen van derden, die het klaarblijkelijk ook niet altijd bij het juiste eind hebben.

Al met al genoeg suspicion voordat een eerste letter van een verslag is geschreven.

***********************************************************************************************

De derde vakantie samen (met mijn neef) was er eentje met inderdaad veel voorbereidingstijd.
Ook was het de langste vakantie samen.

De lange tijd die nodig was, om de reis voor te bereiden, zat vooral in de visumaanvraag. Behalve het invullen van een vragenlijst van circa 45 vragen, moest er bijvoorbeeld ook een "letter of invitation" (uitnodigingsbrief) ingediend worden. En degene die je uitnodigt, staat persoonlijk garant voor jouw laten en doen en financiën gedurende het verblijf in Belarus (Wit-Rusland).
Gelukkig heeft de verhuurder van het appartement ons hierin enorm (en kosteloos) geholpen.

Na veel berichten heen en weer met de ambassade van Belarus, die overigens altijd snel en netjes reageerde, hadden we eind april alle papierwerk rond en waren we beiden voorzien van het benodigde visum.

Donderdag 12 mei vertrokken we van Schiphol naar Minsk met vluchtnummer B2-868. We werden gevlogen in een, behoorlijk gedateerde, Boeing-737 van Belavia (de nationale vliegmaatschappij).

Vertrek Amsterdam 12 mei
Afbeelding

Aan het begin en ook aan het eind van de vlucht werden we verblijdt met het Wit-Russisch volkslied.
We vertrokken op tijd, zo rond 12.00 uur, en landden, ietsje ruig, om 15.30 uur (lokale tijd) op het vliegveld van Minsk.
We hadden beiden het idee, dat de piloot een beetje moeite had, de machine goed aan het begin van de landingsbaan aan de grond te krijgen. Toen we dan eindelijk het asfalt raakten, moest er even strak op de remmen getrapt worden, waarbij riemen geen overbodige luxe waren.

Vervolgens werden we met een bus naar het terminal-gebouw gereden, waar de douane-afhandeling plaats vond.
Allereerst moesten we een "nieuwe" ziektekostenverzekering afsluiten, ondanks dat we al goed verzekerd waren, en dit ook zwart op wit op papier moesten meedragen, in de vorm van een speciaal in het Engels daartoe geschreven brief van onze eigen zorgverzekeraars. Dus alvast 6 euro per persoon uitgegeven, voordat we nog niet eens officieel het land binnen waren.

Daarna volgt het spannende moment, de controle bij de douane. Uitgebreid werden de paspoorten en visa bestudeerd, ja zelfs het vergrootglas kwam er aan te pas.
Uiteindelijk kwam er een stempel op de visa en konden we het land officieel binnen.
Het vliegveld is bij aankomst erg stil, en we vinden zonder problemen de bushalte voor de bus naar Minsk, wat nog een uurtje rijden is.
We krijgen het voor elkaar twee kaartjes uit een ticket-automaat te printen, en lopen daarmee naar de bushalte van buslijn 300.
Er staat al een aardig rijtje mensen, als we bij de halte aankomen, en uiteindelijk stappen we als laatsten in. Hierdoor komen we zo'n beetje helemaal voor in de bus te staan/zitten. En zijn dan ook meteen ingesloten tussen allemaal geïnteresseerde mensen, die in hun beste Wit-Russisch ons aan beginnen te spreken.
Met wat oerklanken en arm- en zwaaibewegingen, weten ze in ieder geval, dat we uit Holanda komen en vrede hoog in het vaandel hebben staan.
Ondertussen zien we de chauffeur zijn grote bundels papiergeld tellen tijdens het rijden.
Hij stopt en haalt ze uit alle hoeken en gaten, de biljetten.
Overigens is het niet zo'n groot probleem in dit land je zakken vol met papiergeld te krijgen.
De inflatie is gigantisch, en dus heb je voor een euro maar liefst 23000 roebels.
Muntgeld hebben ze gelukkig niet, een briefje van honderd is het kleinste wat we tegen zijn gekomen, moet zo ongeveer amper een halve eurocent zijn.

We hebben tijdens het verblijf wel regelmatig affiches zien hangen van een nieuwe reeks bankbiljetten.
Het lijkt er op, dat ze alle waardes gaan millimeteren. Dus een biljet van 200.000 roebel, gaat 200 roebel worden.

Al doorhobbelend over een redelijk rustige snelweg, bereiken we Minsk rond een uur of half vijf.
We zijn nieuwsgierig naar ons appartement, en willen graag van onze bagage af. Lekker douchen en een maaltijd, maar allereerst een heerlijk koel glas bier.

Tegenover ons appartement, aan de brede avenue Prospekt Nezavisimosti (Avenue van de Onafhankelijkheid), vonden we een handvol terrassen, waar volop plaats. En niet veel later vonden we verkoeling in twee schitterende schuimkragen.

Prospekt Nezavisimosti
Afbeelding

Na gedronken en gegeten te hebben, zetten we onze reis voort naar onze eindbestemming voor deze dag, het appartement.
Na enig zoekwerk kwamen we uit op het binnenplein van het blok waarin onze woonstek voor de komende vijf dagen lag.

Binnenplaats appartement Minsk, stadsverwarming
Afbeelding

Daar ontmoetten we Katya, die ons een snelle rondleiding door de riante ruimte gaf.
Een vertrek van 110 m2, met twee slaapkamers, met dubbelbedden, en twee badkamers, een keuken, een royale woonkamer, een balkon, en uitzicht over de avenue.
Onder het appartementencomplex bevindt zich het metrostation Kastryčnickaja waar de twee metrolijnen die Minsk rijk is, elkaar kruizen. Dit is ook de plek waar in 2011 een bomaanslag werd gepleegd waarbij zeker 15 doden vielen.

Metrostation Kastryčnickaja (voorheen Oktoberplein), vlak onder het appartement
Afbeelding

Uitzicht vanuit het appartement over Aliaksandraŭski Park
Afbeelding

En dit staat er dan zo op een zondagochtend voor het verkeerslicht te wachten, vanuit het venter in de woonkamer.
Afbeelding

We betaalden een deel van de huur, en namen afscheid, om ons vervolgens goed te doen aan alle comfort.
Eén van de eerste zaken die nu geregeld moest worden, was het vullen van de koelkast.
Een supermarkt zat vlak onder ons, dus we waren snel voorzien.

Het appartement lag echt heel centraal, vlak naast het Oktoberplein. Kwartiertje lopen vanaf het Onafhankelijkheidsplein, en een klein half uur van het Centraal Station, Minsk-Passazhirsky.
Lopen, ja veel lopen. We hadden absoluut goed weer, en dus ging het meestal te voet.
Het is een walhalla voor de voetganger, bredere trottoirs kan ik me in Europa niet herinneren.

Protest?
Afbeelding

Muurschildering op oude fabrieksmuur
Afbeelding

Vrolijke kunst vind je niet zo veel in Minsk
Afbeelding

Waar is de muur gebleven ;)
Afbeelding

Stadsplanning :( het station op zich is fraai
Afbeelding

De stad spiegelt haarzelf in het glas
Afbeelding

Station Minsk, vanuit een andere hoek
Afbeelding

Wachtkamer station Minsk
Afbeelding

En de onderliggende perrons
Afbeelding

Met het station achter je wandel je toch wel stijlvol Minsk binnen
Afbeelding

Leninplein, Minsk
Eronder bevindt zich een etages diep winkelcentrum
Afbeelding

Simon en Helenakerk (RK), netjes (aan drie kanten) ingebouwd tussen grijs beton
Afbeelding

Afbeelding

En die mag dus ook
Afbeelding

Afbeelding

En ja, ook hier wordt een oogje in het zeil gehouden
Afbeelding

Traneneiland in de rivier de Svislach
Afbeelding

Kapel als monument ter nagedachtenis aan de gevallen Wit-Russische soldaten in de negenjarige oorlog van de Sovjet-Unie tegen Afghanistan (1979-1988)
Afbeelding

Kijkje in de kapel
Afbeelding

Beelden van rouwende moeders, zusters en weduwen
Afbeelding

Palac kuĺtury prafsajuzaŭ, het Cultuurpaleis vlak naast het Paleis van de Republiek, Minsk
Afbeelding

Het Circus van Minsk
Afbeelding

In de straten is het in ieder geval stil, ook wel eens stijl, maar altijd breed en schoon
Afbeelding

Het Huis van de Officieren, op de voorgrond het monument van de Tankman. De eerste Sovjet-tank die Minsk binnen rolde bij de bevrijding in WOII
Afbeelding

De Dom Rządu, het parlementsgebouw
Lenin in de schemering
Lenin mocht overigens pas op de foto na toestemming van groene pet
Afbeelding

Zondagavond acht uur, niemand meer te zien op het Leninplein, op de achtergrond de universiteit van Minsk
Afbeelding

KGB
Afbeelding

Standbeeld van de Wit-Russische oprichter van de KGB, Feliks Dzerzjinski, een beeld dat je zelfs in Rusland niet meer tegen zult komen
Afbeelding

Prospekt Nezavisimosti, Avenue van de Onafhankelijkheid, waaraan wij verbleven
Afbeelding

Nationale bibliotheek Minsk
Afbeelding

Eén van de vele beelden van Vladimir Zhbanov, die de stad rijk is
Mijn hoed vond een prima kapstok ;)
Afbeelding

In Minsk hebben we wat betreft OV alleen maar van de metro gebruik gemaakt. Al was het maar, om even lekker af te koelen in het onderaardse.
De stad is goed voorzien van allerlei soorten van vervoer: autobussen, trolleybussen, trams (alhoewel beperkt), metro en taxi's.

Metrostation Kastryčnickaja
Afbeelding

Stadsbussen, het is allemaal MAZ wat de klok slaat. MAZ, Minski Autamabilny Zavod
Afbeelding

Lange-afstands-bussen
Afbeelding

Vertrekbord in de stationshal
Afbeelding

Trein naar Riga, Rīgas Vagonbūves Rūpnīca, Letland
Afbeelding

Het oude ticket-office
Afbeelding

Lege perrons in de hoofdstad van Minsk
Afbeelding

Stationsplein
Afbeelding

Stadsbus
Afbeelding

Trolleybus
Afbeelding

Bussen naar Europese steden
Afbeelding

De stad is echt wel de moeite van een bezoek waard. De architectuur is Stalinistisch, stevig, strak en vaak streng. Maar het is ook een heel ruime en schone stad, en voorzien van veel parken.

Je hebt wel echt het gevoel even een stukje in de tijd terug te gaan. Vooral als je een warenhuis als GUM binnen stapt. De inrichting, evenals het assortiment, personeel en service zijn allemaal blijven hangen in de "good old times".

Warenhuis GUM, je waant je echt dertig jaar terug (vijftig jaar voor West-Europeanen)
Afbeelding

Uiteraard kun je in Minsk best goed stappen, het is per slot van rekening ook een studentenstad.
Restaurants met een goeie kaart zijn er ook, geen probleem, en alles goed betaalbaar. Alleen het omrekenen vergt wel eens een beetje inspanning.

===

17 Mei tegen middernacht verlieten we Minsk.

Dit ging echter niet zonder slag of stoot.
Onze aankomst was dus op 12 mei en we zouden het land verlaten, als het inmiddels al 18 mei was.
Een visum voor Belarus is één ding, maar dan ben je er nog niet (per se).
Als je langer dan vijf werkdagen op Wit-Russisch grondgebied verkeerd, moet je je registreren bij een immigratie-kantoor.
Dat houdt theoretisch in, dat je een stempeltje gaat halen (komt op je immigratie-formulier), 110.000 roebel afrekent en vertrekt.
Het probleem zit nu juist in het berekenen van die werkdagen. Volgens de verhuurster zouden we helemaal geen problemen hoeven verwachten bij het oversteken van de grens. De ambassade hield het bij een standaard antwoord, zoals eerder aangegeven.

Hoe dan ook, hoe verder de week vorderde, hoe meer ons gevoel zei, dat we toch maar eens dat kantoor binnen moesten stappen. Tenminste, als het een beetje te vinden was.
Buiten het centrum, weggestopt in een binnenplaats van een huizenblok, vonden we met wat hulp de ingang.
We konden ons gelijk melden aan het loket, waar een niets-uitstralende dame ons verhaal aanhoorde.
Vervolgens liep ze weg, om terug te keren met twee andere dames. De ene, alsof weggelopen uit haar spionnenrol in een James Bond-film, schitterend blond in het groen compleet met pet, en een kleiner exemplaar, die stijf aan haar zij liep, en als tolk fungeerde.

De eerste vraag, zonder begroeting: "what ies your iesjoe"?
Onze vraag voorleggend, en vertaald naar de officier-van-dienst, wordt beantwoord met "your passports pliez".
Ook willen ze nog tickets en huurovereenkomst voor de accommodatie zien, maar die hebben we niet op zak.
Ze verdwijnen met de paspoorten, om vijf minuten laten met zijn tweeën terug te keren.
Het eerste wat we te horen krijgen:"you've got ee problem".
Waarop ons geadviseerd wordt zo snel mogelijk naar een ander immigratie-kantoor te gaan, om daar onze zaken te regelen.
Tussen de bedrijven door ontgaat ons niet het onderlinge plezier bij de twee "dames".

Het andere kantoor ligt ergens in het noorden van Minsk, onbereikbaar per metro. Ze adviseren ons een taxi.
Maar aangezien we aan het eind van de middag zitten, en ik al behoorlijk door mijn dagvoorraad energie heen begin te raken, besluiten we eerst maar eens naar het appartement terug te keren.
Daar besluiten we de volgende ochtend (op de dag van vertrek) direct na het ontbijt onze zaken te regelen.

Die volgende ochtend maken we een lange wandeling, die ons uiteindelijk leidt naar een afzichtelijk kantoor in een al even afzichtelijk trieste buitenwijk. Het gras staat tot aan de ongeverfde vensterbanken. De ingang zit achter een forse stalen deur, en zodra die open klapt, lopen we een donker trappengat in.
Zodra onze ogen gewend zijn, lopen we de smoezelige trap op, om vervolgens in een soort van kantorencomplex terecht te komen.
Blauw van de rook, bruin/gele inrichting, houten stoeltjes (allemaal bezet met even droevige gezichten), kantoren waar deuren van open staan en mensen die in en uit lopen. Maar niet het idee hebben, dat er ook maar enig schot zit in de afwikkeling van zaken.
Na dat we dit een tijdje hebben aangezien, besluiten we onze pogingen hier meteen maar te staken.
We gaan naar buiten, heerlijk weer frisse lucht.
Per taxi keren we terug naar onze basis en nemen contact op met de verhuurster van het appartement.
Ze is nog steeds overtuigd, dat we zonder problemen het land kunnen verlaten.
Maar ze begrijpt onze onzekerheid, en onderneemt meteen stappen.

Uiteindelijk komt het er op neer, dat we tegen het eind van de middag op een derde immigratie-kantoor belanden, waar Rosa (verhuurster) ons opwacht. Ze gaat met ons mee, vult 8 kantjes formulieren in, rekent af, en daar is dan eindelijk ons kleine ronde stempeltje.

De dag, de 17e mei dus, was ondertussen al een heel eind gevorderd, toen we dus eindelijk klaar waren voor vertrek.
Al redelijk op tijd gingen we richting station, om in de wachthal nog een paar uurtjes boeken te lezen.

Vertrekbord wachtruimte, onderaan onze trein naar Warchau
Afbeelding

Tegen half twaalf begaven we ons op het perron, om de "Polonese" binnen te zien rollen.

En daar is hij al, ja het is echt een trein......... ;)
Afbeelding

De trein heeft in Minsk een half uur tijd, om uitgebreid te worden met Wit-Russisch materieel.
We hadden dus een coupé voor twee personen gereserveerd. En ons vermoeden was, dat we in één van de Wit-Russische slaapwagons terecht zouden komen.
Niets bleek minder waar, we stonden helemaal aan het verkeerde eind van het perron. Onze wagon zat meteen achter de locomotief, en dus mochten we een flink eind lopen.
Blij waren we zeker, want het slaapmaterieel van de Russen is echt top!

Nadat de provodnik ons had ontvangen en geïnstalleerd, en geprobeerd had pluchen souvenirs uit Rusland aan ons te slijten, vertrok de trein exact om vier voor twaalf Minsk.

Afbeelding

Afbeelding

Gang slaapwagon
Afbeelding

Niet lang na vertrek zochten we onze comfortabele bedden op, om beiden een paar uurtjes te slapen.
Halverwege de nacht naderen we Brest. De provodnik wekt ons, met de mededeling papieren gereed te houden.
Zodra we in Brest zijn, worden de paspoorten ingenomen, en vervolgens volgt een doorzoeking van de coupé.
De trein zet zich weer in beweging, om de loods binnen gereden te worden voor het verwisselen van de onderstellen. Wij blijven ondertussen in onze coupé.

Half slaperig, midden in de nacht, maak ik nog even kiekje. We staan inmiddels in de hal, voor het verwisselen van de onderstellen. Iedereen blijft in de wagon zitten, behalve lang wachten, merken we weinig van de hele operatie.
Afbeelding


Na het verwisselen, wat behoorlijk tijd kost, wordt de trein aan het andere eind van de loods weer naar buiten gereden. Na lange tijd buiten het station geparkeerd te zijn geweest, worden we achteruit het station van Brest ingereden.

Inmiddels op smaller spoor in het station van Brest in de vroege ochtend
Afbeelding

Daar krijgen we onze paspoorten terug, en niet veel later rijden we richting Poolse grens. Nadat we de Westelijke Boeg zijn overgestoken, rijden we op Pools grondgebied, waar al snel de eerste stop, Terespol, volgt. Hier stappen de Poolse grenswachten aan boord, met een behoorlijk beter humeur, dan dat van hun Wit-Russische collega's. De controle is een formaliteit en we kunnen ons nog een paar uurtjes rust gunnen, voordat we enkele uren later Warschau bereiken.

===
18 Mei

Eenmaal op Warschau Centraal laten we ons leiden door de heerlijke geur van verse broodjes en koffie.
Wat ruikt alles heerlijk.
Onszelf goed voorzien van nieuwe energie, gaat de reis verder naar Krakow. Daar arriveren we na een reis van drie uurtjes, aan het begin van de middag.
Het is warm, en de laatste loodjes wegen dan behoorlijk.
Een heerlijke douche wacht, en een schitterende kamer met prima bed.

Krakow is een totaal andere stad dan Minsk. Hier leef je historie, de hele stad is één openluchtmuseum.
Paarden met koetsjes, massa's toeristen, excursies (vooral Auschwitz natuurlijk), restaurants.......gewoon alles wat bij een toeristenstad verwacht kan worden.
Vijf dagen in Krakow was achteraf gezien misschien een beetje veel van het goeie, maar we hebben ons geen dag verveeld.

En vervolgens zijn we in Krakow, het stadhuis
Afbeelding

Het Wawel-kasteel in een bocht van de Wisla
Afbeelding

Het Wawel-kasteel
Afbeelding

De binnenplaats van het kasteel
Afbeelding

Een synagogebezoek in de Joodse wijk, Kazimierz
Afbeelding

Nee, Auschwitz hebben we niet aangedaan. Inmiddels al een paar keer een bezoek aan een concentratiekamp gebracht, en ik ben er iedere keer diep door geraakt. Had daar deze keer even geen moed toe.

Muurschildering in Kazimierz
Afbeelding

Maar ook snuisterijen, zoals een echte toeristenplaats betaamt
Afbeelding

Krakow is tramstad
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fort in Krakow
Afbeelding

Geschiedenis is van de gevels te lezen
Afbeelding

Maar ook, in al zijn lelijkheid, gewoon midden op straat
Afbeelding

Panorama vanaf ons vaste plekje in het restaurant
Afbeelding

En het is niet alleen rode bieten
Afbeelding

En nog wat kiekjes uit het Gemeentemuseum van Krakow.
Hier is een bonte verzameling van objecten te aanschouwen.
Zo zijn er auto's, en oude trammetjes, allerhande apparaten uit de grafische wereld, en wat al niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kopieermachine,........wel mobiel
Afbeelding

Krakow heeft de zaakjes goed op orde. Ook het openbaar vervoer is in alle vormen goed vertegenwoordigd.
Overigens is Polen ons helemaal niet tegengevallen, wat OV-voorzieningen betreft.

Hieronder een serie plaatjes genomen op en rond het station van Krakow.

Het nieuw station van Krakow, een mix van middenstand en vervoer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De reis van Krakow naar Katowice, van waar onze vlucht terug naar huis vertrok, ging met een boemeltreintje.
Het spoor tussen beide steden is in slechte staat, en op verschillende trajecten wordt hard gewerkt aan verbetering. Er was zelfs een stukje spoor, waar honderd gereden kon worden, maar dat was wel van korte duur.
Over de 77 kilometer werd ongeveer drie uur gedaan. Treintje zonder airco, maar de ramen konden lekker open.
Dat gaf mooi gelegenheid wat foto's te maken van het voorbijglijdende landschap, en desolate industrie-objecten. En natuurlijk van natuur, die langzaam de vergane spoorhistorie in het groen op laat gaan.

Met deze boemel rijden we de 77 km. naar Katowice in ongeveer drie uur
Afbeelding

Interessante vergankelijkheid, maar nog wel in gebruik. Hier het station van Rudawa
Afbeelding

En veel stops, bijvoorbeeld voor onbewaakte overwegen
Afbeelding

Een heel fraai landschap onderweg
Afbeelding

En station Krzeszowice
Afbeelding

Ook hier kan een beetje tuinman zijn hart ophalen
Afbeelding

Afbeelding

Oud ijzer, uiteindelijk wint de natuur natuurlijk
Afbeelding

En ook heel veel industriële ruïnes
Afbeelding

Gevecht tegen de tijd
Afbeelding

Toren met veel uitkijk
Afbeelding

En het laatste vakantiekiekje is er eentje van een muurschildering bij binnenkomst van Katowice
Afbeelding

Het vliegveld van Katowice ligt een aardig eindje van de stad, circa vijftig kilometer.
Hier kwamen we per bus, en van het vliegveld werden we opgepikt door de verhuurder van onze laatste accommodatie deze reis. We werden heel hartelijk ontvangen in het familiepension. De service was echt ongekend. We hadden honger en dorst naar koel bier. Geen probleem, werd allemaal geregeld via een telefoontje met het plaatselijke restaurant. Een half uurtje later stonden er twee warme pizza's en een emmer bier op tafel.

De volgende dag, 24 mei, vertrokken we in de vroege ochtend naar Eindhoven.
Ik was nog nooit op Eindhoven aangekomen, en was blij verrast met de snelle afhandeling.
We hadden niet meer dan onze handbagage (circa drie kilo per persoon), en konden heel snel door het luchthavengebouw. Om tien over negen stonden we bovenaan de vliegtuigtrap, om twintig over negen reden we al weg in lijn 400 naar het station.


Met name Minsk heeft grote indruk nagelaten. Niet perse om de stad (overigens volgepropt met casino's en banken), maar meer om de situatie.
Het land bevindt zich in turbulent water, met een deel dat graag tegen moedertje Rusland aan schurkt, en een ander deel dat het Westen als ultiem geluk beschouwt.
Hoe je het wendt of keert, Wit-Rusland is verre van een democratie. Verkiezingen zijn al twintig jaar gemanipuleerd, en de verwachtingen voor de volgende verkiezingen, 12 september aanstaande zijn niet veel anders. Het land wordt bestuurd door Lukashenko en zijn kring van getrouwen. De economie is een drama, de inflatie bijkans nog erger. Werkloosheid is kunstmatig laag, grote fabrieken staan leeg, maar er wordt weer wel een kerncentrale gebouwd aan de grens met Litouwen. Daarover is het laatste woord ook nog niet gesproken. Je kunt het je bijna niet voorstellen, dat je nog in een boek van Franz Kafka rond kunt lopen anno 2016, maar het kan echt, in Wit-Rusland. Hoe lang nog? Dat is een vraag, die mij voorlopig nog wel even bezig zal houden. Ik voorzie turbulente tijden.

Tot slot: ik ben heel blij deze reis te hebben kunnen maken. Mijn gezondheid liet me niet in de steek.
De dagen zijn op reis best lang en vermoeiend, en dus heb ik regelmatig halverwege een dag af moeten haken, om op de kamer bij te tanken. Maar het heeft ook zeker een stukje vertrouwen in mezelf terug gegeven, en dat was misschien wel de allergrootste waarde van deze bijzondere trip.

Verder dank ik jullie allemaal voor het tomeloze geduld.
Niemand heeft zich afgevraagd, waar dat verslag nu bleef, en dus kon ik stiekem (maar ook heel langzaam) verder werken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Etienne » Ma 22 Aug 2016, 20:28

Geeft een leuke indruk *O*
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Zugführer » Ma 22 Aug 2016, 20:55

Een prachtig lang verslag van bekend gebied (Krakow) en totaal onbekend gebied (Minsk). Maar daar heb ik nu een mooi beeld bij. Ben benieuwd hoe Wit-Rusland buiten Minsk is, maar daar zul je ongetwijfeld nog minder Westerse toeristen tegen komen.
Je hebt wel geboft met die verhuurster, als ik dat zo lees...
Goed werk heeft tijd nodig, dus goed dat je er even over hebt gedaan ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Ardan » Ma 22 Aug 2016, 21:51

Wauw. Wat een prachtig verslag, ik heb het met veel plezier van A tot Z gelezen. Leuk ook dat je zo veel van de steden laat zien! Het lijkt me als westerling erg bevreemdend om in Minsk rond te lopen.. Ik ben oprecht blij dat je zo'n mooie reis hebt kunnen maken!
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Daniel » Ma 22 Aug 2016, 22:44

Fraai verslag en ook leuke plaatjes :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Timon91
Berichten: 461
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Timon91 » Wo 24 Aug 2016, 19:42

Wat een prachtig verslag zeg! :D Leuk om eens wat meer van Minsk gezien, het staat nog steeds op m'n lijstje. Net als Brest overigens, wat best mooi schijnt te zijn - beide steden ben ik tot nu toe alleen doorheen gereden.

Fijn dat de reis goed verlopen is en dat er verder geen problemen zijn geweest met je gezondheid en met het verlaten van Belarus. Wel een gedoe zeg -o- Ook goed dat je voor het schrijven ruim de tijd voor genomen hebt, het leest prettig weg zo :)

Die vlucht Amsterdam-Minsk met Belavia lijkt me ook wel mooi om te doen trouwens, met dat volkslied enzo :') Ik heb er achteraf best spijt van gehad dat ik in 2014 de terugreis Tehran-Amsterdam niet met Belavia via Minsk gedaan heb (was maar 20 euro duurder geweest). Ik kon destijds alleen niet vinden of je zonder transitvisum mag overstappen op de luchthaven van Minsk zodat ik maar het zekere voor het onzekere heb genomen. Schijnbaar mag dat wel als je de terminal niet uit hoeft, dat wist ik toen alleen nog niet :P

Nogmaals, dikke pluim en mocht je weer zo'n reis gaan maken, dan ga ik weer met veel plezier je reisverslag lezen ;) :pos:
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Meltrain » Do 25 Aug 2016, 11:38

Erg mooi verslag. :pos:
En fijn om te horen dat het met je gezondheid ook goed gegaan is. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2409
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor ArrivaBas » Do 25 Aug 2016, 12:38

Ik heb eigenlijk vrij weinig, met die ex-Sovjetlanden, maar het was allemaal erg boeiend en ik heb het verslag ook van A tot Z doorgelezen.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

waldo79
Berichten: 3629
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor waldo79 » Za 27 Aug 2016, 13:50

Fraai verslag :pos:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Minsk en Krakow, mei 2016 (103 foto's)

Berichtdoor Cookie » Zo 28 Aug 2016, 11:06

Mooi verslag, was boeiend om te lezen :) .


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast