Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

Deel 1

Hoi, ik was dus in Lissabon vorige week (voelt alsof er al een maand voorbij is..) en na een goede maaltijd aan het einde van het vorige deel was het tijd om even avondkleren aan te doen in het pensionnetje en daarna een stukje per voorstadstrein te gaan :) We schrijven nog steeds woensdag 14 september.

Eerst nog maar de kaart voor de oriëntatie in de spoilert:
Spoiler: show
Afbeelding
Ik verbleef twee minuten lopen van metrostation Rossio én treinstation Rossio, die overigens beide helemaal niet aan het Rossio-plein liggen en dat plein heet officieel niet eens Rossio maar Praça Dom Pedro IV. Het treinstation en het metrostation liggen ook niet bij elkaar, het metrostation bij het treinstation heet Restauradores. Snapt u het nog? Logica... :D
Het is inmmiddels kwart over 8, achterin de schemering. Treinstation Rossio is fraai verlicht. Het gebouw komt uit 1887 en het kopstation is het begin van de spoorlijn naar Sintra, en wordt nu uitsluitend door voorstadstreinen aangedaan van CP-Lisboa. In de bogen rond de toegangen staat (moeilijk te lezen op de foto) 'Estação Central', het ligt van de drie Lissabonse kopstation het dichtst echt in het centrum. Het Rossioplein ligt wel vlakbij, links op de foto buiten beeld.
Afbeelding

Op station Campolide stapte ik over op de Fertagus naar de overkant van de Taag. Op station Pragal ging ik er weer uit om per tram naar de bootterminal Cacilhas te gaan. Aan deze kant van de Taag ligt een klein tramnetwerk op vrije baan: de Metro Sul do Tejo. De trams klinken erg bekend, het is de opvolger van de Combino en de voorganger van de Avenio. Een kudtfoto omdat het al donker was, later in de week zien we ze beter. Het was een vertrouwd geluid ver weg van huis..
Afbeelding
Afbeelding

En het werd nog leuker, want toen ik bij Cacilhas aan de waterkant naar Lissabon zat te kijken klonk achter me ineens een wel heel bekend busgeluid... Amba?
Afbeelding

Na een leuk boottochtje ging ik naar station Baixa-Chiado, hét metro-overstapstation in de binnenstad. Geen lekker overstapstation trouwens, de lijnen liggen naast elkaar, alleen de verbinding Rossio -> Restauradores is cross-platform (waar ik niks aan had want ik huisde precies tussen die twee in haha) en zoals op wel meer stations ontbreken er roltrappen naar de stationshal.
Het station is vernoemd naar het 'lage centrum' (Baixa) en de hogere wijk Chiado. Uitgang Baixa is slechts twee roltrapjes omhoog uit de hal, de uitgang aan de Chiado-kant is maar liefst VIER lange roltrappen en een gewone trap omhoog.
Afbeelding

Ik heb het uitgaansbuurtje een beetje verkend en ben een biertje gaan drinken op een uitzichtpunt, het miradouro São Pedro de Alcântara en daar ben ik later in de week nog vaker heen geweest :) Naast dit uitzichtpunt ligt de hoge halte van één van de drie funiculaires die Lissabon heeft. Het is de Elevador da Gloria. Alle drie de funiculaires hebben twee treintjes die elkaar in evenwicht houden. Ze rijden op strengelspoor en zitten aan een kabel. In het midden wijken de sporen uit elkaar en kunnen de treintjes elkaar kruisen. De treintjes van deze funiculaire staan buiten de openingsuren gewoon buiten, ze worden in het midden naast elkaar gezet en zijn zo een geliefde prooi voor graffitikunstenaars ondanks dat er altijd wel mensen zijn en de lichten aanblijven. Schoonmaken is vechten tegen de bierkaai.
Afbeelding

En toen was mijn verjaardag alweer voorbij! Beetje bijtijds naar bedje, volgende morgen weer fris eruit voor een nieuwe lange dag. Na de eerste twee dagen de stad verkend te hebben werd het nu tijd de stad te verlaten. Op het Praça de Figueira, het plein náást het Rossioplein waar wél metrostation Rossio ligt, ben ik de tram ingestapt voor een kort ritje naar station Cais do Sodré. Tram 15 is de enige tramlijn waar wél moderne trams rijden zoals we hier zien op het genoemde station.
Afbeelding

Daar kwam ook weer zo'n rood toeristentrammetje langs..
Afbeelding

En vooruit, ook een bus :P
Afbeelding

Station Cais do Sodré is een belangrijk knooppunt. De Linha Verde van de metro eindigt hier, er is een bootterminal voor veerdiensten naar Cacilhas, Seixal en Montijo, en het is het beginpunt van de voorstadsspoorlijn naar Cascais. Dat is de enige spoorlijn in Portugal die is geëlektrificeerd met 1500 volt, de rest van de lijnen hebben 25kV. De spoorlijn is aan de rest van het spoorwegnet verbonden met een ongeëlektrificeerd verbindingsspoor tussen de stations Alcântara-Mar en Alcântara-Terra.
Drie treinen op station Cais do Sodré, vanwaaruit elke 20 minuten een trein naar Cascais vertrekt (weekend+avond elke 30, spits elke 12 een sneldienst tot Cascais en elke 12 een stopdienst tot Oeiras).
Afbeelding

In Cascais heb ik een fiets gehuurd en ben ik gaan fietsen naar de Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van het Euraziatische continent. Ik weet dat er bussen gaan (lijn 403), maar ik wilde avontuur in plaats van in een volgepakte toeristenbus zitten! Het is 16 km waarvan de eerste 12 volledig heuvelop. In de verte Malveira da Serra dat halverwege ligt. Erachter op de heuvel ligt een kerkje waar ik nog naartoe had gewild, maar niet aan toe ben gekomen.. volgende keer!
Afbeelding

Na een flinke tocht kwam ik aan bij Cabo da Roca. Het barstte van de toeristen (veel Japanners ook, goeiendag!) maar het is toch leuk om hier te zijn geweest, het einde van de wereld!
Afbeelding

Toch vond ik het al snel wel best en ik ben van de gebaande toeristenpaden afgeweken. Ik had op koekelmeps gezien dat er een prachtig strand vlakbij is..
Hier de kaap van een afstandje, 140 meter hoog.
Afbeelding

En op naar Praia da Ursa. Mooiste plekje ter wereld Afbeelding Er komen amper toeristen en de weg ernaartoe is zwaar. Smalle paadjes, rotsen, flink afdalen.. heerlijk! En zoals ik later las is het volgens de Michelingids (toch niet de minste) één van de mooiste stranden ter wereld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er een paar uurtjes fijn zitten genieten. Wat is er heerlijker dan na flink fietsen en bergbeklimmen een duik in de oceaan te nemen? Of ja, duik.. de golven waren flink, manshoog soms! Toen het weer een beetje begon te betrekken ging ik weer terug naar de kaap. Bordje+rijwiel. Knaloranje maar ik was blij dat ik een tientje had betaald voor een mountainbike, op de gratis stadsfietsjes van het kaliber 'boodschappenkarretje' had ik het écht niet gered hier te geraken.
Afbeelding

De klim naar Azioa, het dorpje hier ging nog droog, maar daarna ging het regenen. 12 kilometer afdalen in de regen door scherpe bochten, geen fuck geven dat je nat wordt, fietsskillz van een echte Hollander, de terugweg ging drie keer sneller dan de heenweg. Fiets weer ingeleverd en weer naar het station van Cascais.
Afbeelding

Met een avondspits-sneldienst weer terug naar Lissabon. Na een hapje eten en een welverdiende douche weer de deur uit. Rossio bij avond..
Afbeelding

Ik ging per metro naar station Roma, waar je kunt 'overstappen' naar voorstadsstation Roma-Areeiro (uitspraak éré-eiro). Tussen aanhalingstekens, want het is nog een eind lopen. Metrostation Areeiro ligt ook niet lekker dichtbij.
Fertagus eindigt hier.
Afbeelding

De voorstadsspoorlijn Alcântara=Terra - Castanheira do Ribatejo wordt met dubbeldekkers gereden.
Afbeelding

Ik ben naar Reboleira gegaan. Daar ligt het nieuwste station van de Lissabonse metro, geopend op 13 april.
Afbeelding

Het was rustig dus ik kon een metro-interieurplaatje schieten..
Afbeelding

En na een omzwervinkje weer naar de miradouro! De funiculaire was er net mee gestopt en ze zijn net samengezet in het midden.
Afbeelding

De volgende ochtend weer op pad :) Per metro naar Cais do Sodré, ontbijtje scoren, en dan met tram 15 naar Belém. En die zat VOL! Blij dat ik eruitkon in Belém, een tussen-eindpunt.
Afbeelding

Hiernaast ligt het Jeremietenklooster (mosteiro dos Jeronimos), waar je met zijn duizenden tegelijk een rondje doorheen kunt schuifelen.
Afbeelding

Daarna wandelde ik naar Torre de Belém (zie die Railaway-aflevering uit het vorige deel). Onderweg stak ik de spoorlijn naar Cascais over waar ik een mooi fotootje kon maken :)
Afbeelding

Torre de Belém is ook al een toeristenmagneet, mooi om te zien maar ik ben er dus niet in geweest. Je wordt bij elke toeristenmagneet ook ondersteboven gelopen door vage figuren die selfie-sticks verkopen, trap er niet in!
Afbeelding

Hierna liep ik nog een eindje door naar Algès-Jardim, het eindpunt van tram 15. Wat het woord Obras precies betekent weet ik niet maar ik heb rond die tijden wel buslijnen 15 gezien..
Afbeelding

Na lang wachten kwam er een gewone tram aan én een oud trammetje dat een versterkingsrit reed... dus je snapt waar ik ben ingestapt :P
Afbeelding

Ik ben uitgestapt nabij station Alcântara-Terra, waar het tramspoor het verbindingsspoor naar de Linha de Cascais kruist. Let op het breedteverschil, 900mm tramspoor versus 1668mm Iberisch breedspoor..
Afbeelding

Station Alcântara-Terra, waar elke half uur een dubbeldeks voorstadstrein vertrekt naar Castanheira do Ribatejo. Een leuk stationnetje :)
Afbeelding

Ik ging naar Campolide, waar vlakbij het Aqueduto das Aguas Livres ligt. Een gigantisch aquaduct uit 1748, dat water uit het gebergte van Sintra naar de stad bracht. De hoogste boog is maar liefst 65 meter hoog.
Afbeelding

Voor drie euro mag je erop, dat vond ik geen geld ervoor dus die kans liet ik niet schieten :) Je hebt een mooi uitzicht over het Alcântara-dal, met hier beneden station Campolide.
Afbeelding

Na een kilometer heen en een kilometer terug te zijn gelopen ging ik per bus naar Marquês de Pombal. Het vinden van de juiste lijn is nog een hele klus op de niet heel duidelijke kaart die vaak ook nog erg ontkleurd is.
Afbeelding

Marquês de Pombal is een groot en belangrijk verkeersplein met een groot beeld erop van de beste man. Ik dacht dat onder hem de stad weer werd opgebouwd na de aardbeving van 1755 maar ik lees ook andere verhalen..
De metro-M is een ouwetje, tegenwoordig wordt een nieuw logo gebruikt maar deze M zie je zo hier en daar nog.
Afbeelding

De linha Azul en de linha Amarela kruisen elkaar hier en het is een belangrijk overstapstation. Eén station verder op de linha Amarela ligt Picoas. Daar vlakbij ziet de metro héél even daglicht, het gaat dwars door een viaduct uit 1900.
Afbeelding

Station Picoas heeft in 2009 een cadeautje gekregen van Parijs bij het 50-jarig bestaan van de Lissabonse metro, een echte Parijse toegang!
Afbeelding

Zo, en nu zijn mijn vingers afgesleten van het tikken. Tot in het volgende deel en Wij danken U voor de aandacht! :)
Ik doe ook maar wat
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door busfanNL »

Bijzonder in zo'n oud trammetje zo'n chip apparaat. Hoe heet dat systeem daar eigenlijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Meltrain »

Super leuk verslag. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door waldo79 »

Super tof :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door isadora »

Lekker fris verslag met veel variatie in plaatjes, ja hoor kan nog wel een deeltje aan. :) :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Suus »

Een echte uit Parijs zal het wel niet zijn, die metroingang, want die er nu nog in Parijs staan zijn allemaal monumentaal en moeten dus blijven. Montreal was er wel op tijd bij en heeft nog wel een echte gekregen. Sindsdien worden door de RATP regelmatig replica's cadeau gedaan :Y

Leuk verslag, al kan ik het soms geografisch niet helemaal meer volgen. Benieuwd naar deel 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door diederickx »

Mooi weer.
Ardan schreef:[...] In Cascais heb ik een fiets gehuurd en ben ik gaan fietsen naar de Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van het Euraziatische continent. Ik weet dat er bussen gaan (lijn 403), maar ik wilde avontuur in plaats van in een volgepakte toeristenbus zitten! [...]
Zonder iets af te doen aan je inventiviteit en prestatie, is het toch een vergissing de busrit als niet avontuurlijk af te doen. Ze rijden op die lijn als gekken. Die keer was de bus van Sintra naar Cascais trouwens rustig; dat kan een tref zijn.
[...] Hiernaast ligt het Jeremietenklooster (mosteiro dos Jeronimos)[...]
Dat zal wel een woordspeling zijn die aan mij voorbijgaat. Ik heb het altijd vertaald gezien als Jeroenenklooster.
[...] Voor drie euro mag je erop, dat vond ik geen geld ervoor dus die kans liet ik niet schieten :) Je hebt een mooi uitzicht over het Alcântara-dal, met hier beneden station Campolide.[...]
Als ik het goed heb, zijn de rode daken in de achtergrond een CP-werkplaats met een opstelterrein ervóór.
busfanNL schreef:Bijzonder in zo'n oud trammetje zo'n chip apparaat. Hoe heet dat systeem daar eigenlijk?
Als ik me goed herinner, heten de kaarten Lisboa Viva en 7Colinas (naar de zeven heuvelen waarop Lissabon gebouwd heet te zijn). De een is voor losse ritten en de ander voor abonnementen. Maar het is één systeem, dat verder geen eigen naam heeft, dacht ik.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

diederickx schreef:Zonder iets af te doen aan je inventiviteit en prestatie, is het toch een vergissing de busrit als niet avontuurlijk af te doen. Ze rijden op die lijn als gekken. Die keer was de bus van Sintra naar Cascais trouwens rustig; dat kan een tref zijn.
Ik ben zondag teruggegaan en toen ging ik wel met de bus, van Sintra naar de kaap en daarna door naar Cascais. Vooral op de eerste rit kwam ik er inderdaad achter wat jij nu zegt; het zijn stuurmanskunsten waar je versteld van staat! En het was ook rustig, ik denk dat de meeste mensen vanaf Cascais reizen.
Dat zal wel een woordspeling zijn die aan mij voorbijgaat. Ik heb het altijd vertaald gezien als Jeroenenklooster.
We hebben het allebei fout, ik schreef het per ongeluk ongeveer fonetisch. Het is Hiëronymietenklooster.
Als ik me goed herinner, heten de kaarten Lisboa Viva en 7Colinas (naar de zeven heuvelen waarop Lissabon gebouwd heet te zijn). De een is voor losse ritten en de ander voor abonnementen. Maar het is één systeem, dat verder geen eigen naam heeft, dacht ik.
Klopt, ik leg het later vanmiddag wat verder uit (nu geen tijd voor). Landelijk is het systeem ook niet, toen ik in de bus van Sintra naar Cascais probeerde in te checken lukte dat niet. 'No, zapping is only Lisboa' ('zappen' is hun variant van op saldo reizen).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Een echte uit Parijs zal het wel niet zijn, die metroingang, want die er nu nog in Parijs staan zijn allemaal monumentaal en moeten dus blijven. Montreal was er wel op tijd bij en heeft nog wel een echte gekregen. Sindsdien worden door de RATP regelmatig replica's cadeau gedaan :Y
Ik ben niet bekend in Parijs, maar is daar een station 'Hector Guimard'? Het is hier lastig te zien maar op de plaat achter de trap staat die naam. Het bord 'Metropolitano' is natuurlijk wel nep :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Suus »

Hector Guimard is de architect die dat type ingang ontworpen heeft :)

Er is geen station naar hem vernoemd trouwens, wel naar Fulgence Bienvenüe die het oorspronkelijke metroplan voor Parijs bedacht heeft :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

Ah. Dan kan het best een replica zijn (2009).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag. Die Amba van TST die je op de foto hebt aan het begin van je verslag zou zomaar een ex-Nederlandse kunnen zijn, er is daar het nodige oude materieel van Arriva heen gegaan (Edit: check, het is de ex-Arriva, exex-NoordNed 6185). Als 't goed is hebben ze daar ook nog Citaro's en Wrights uit de oude GD-concessie en zelfs een Irisbusje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Hainje »

Als ik "Obras" in Google intik krijg ik bij afbeeldingen allemaal tekeningen en foto's die met werkzaamheden te maken hebben. Het zou dus iets van versperring kunnen betekenen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Daniel »

Volgens Google Translate vertaald "Obras" naar "werken" dus ik vermoed hetzelfde als Hainje :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Hainje »

Oh ja, Google translate had ook nog gekund natuurlijk. :')
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Meltrain »

diederickx schreef:
[...] Voor drie euro mag je erop, dat vond ik geen geld ervoor dus die kans liet ik niet schieten :) Je hebt een mooi uitzicht over het Alcântara-dal, met hier beneden station Campolide.[...]
Als ik het goed heb, zijn de rode daken in de achtergrond een CP-werkplaats met een opstelterrein ervóór.
Daar heb je (zo te zien) gelijk in, maar Ardan doelt op het station Campolide wat gewoon linksvoor op de foto te zien is. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Milco »

Leuk verslag weer!! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

Hainje schreef:Als ik "Obras" in Google intik krijg ik bij afbeeldingen allemaal tekeningen en foto's die met werkzaamheden te maken hebben. Het zou dus iets van versperring kunnen betekenen.
Er waren inderdaad werkzaamheden aan de tramsporen nabij Cais do Sodré, die 's avonds dus een volledige versperring betekenen.
Daniel schreef:Leuk verslag. Die Amba van TST die je op de foto hebt aan het begin van je verslag zou zomaar een ex-Nederlandse kunnen zijn, er is daar het nodige oude materieel van Arriva heen gegaan (Edit: check, het is de ex-Arriva, exex-NoordNed 6185). Als 't goed is hebben ze daar ook nog Citaro's en Wrights uit de oude GD-concessie en zelfs een Irisbusje.
Ex-Nederlands nog wel :') Er waren nog meer Amba's, en ook de Citaro's waren niet te missen door het onmiskenbare pufje maar die zie je overal wel. Ik heb er eigenlijk niet aan gedacht even binnen te kijken wat het interieur was..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Ardan »

Over de lokale OV-Chipkaart: dit zijn ze, de Viva Viagem-kaarten die ik heb gebruikt.
Afbeelding

Voordelen: het is voor ons niet vreemd om een OV-Chipkaart te gebruiken dus je went er snel aan. Metro- en voorstadsstations hebben poortjes (de meeste voorstadsstations dan, sommige ook paaltjes). De kaartlezers in de voertuigen zijn precies dezelfde als in Nederland (in Lissabon de gele die we hier kennen van Syntus, Arriva en Veolia, en de witgrijze zoals die van GVB, de RET en de NS zie je bij maatschappij Scotturb). De gele reageren een stuk sneller dan hier, dus ja, dat kán wel.

Nadeel: je kunt er maar één product tegelijk op zetten, vandaar dat ik er twee heb nadat ik daar achterkwam en mezelf de helft van een 24-uurskaartje door de neus heb geboord toen ik ging saldo-laden en inchecken op de voorstadstrein terwijl de dagkaart nog lopende was. Die werd toen weggeschreven. De kaart die ik in gebruik had deed ik steeds in mijn NS-hoesje met een omgevouwen bonnetje eromheen waar ik op de ene kant 'zappen' en op de andere kant 'dagkaart' op had geschreven, zodat ik de kaarten uit elkaar kon houden.

De kaartjes kosten éénmalig 50 cent (leest u mee, TLS?) en zijn een jaar geldig, de schermen en omroep op de metrostations herinneren je daar vaak genoeg aan. Op de ene kaart laadde ik elke dag een 24-uurskaartje voor €6.-, die geldig is op de bus, tram, metro, funiculaire en lift. Weekkaarten zijn er niet; na de dagkaart volgt meteen de maandkaart waarvoor je een persoonlijke OV-Chipkaart nodig hebt: die 7Colinaskaart waar diederickx aan refereerde.
De andere kaart gebruikte ik voor 'zappen', de lokale variant van op saldo reizen. Je kunt saldo op je kaart laden in vaste bedragen (€3, €5, €10.... tot een maximumsaldo van €40.-). Voor ritjes gelden dan vaste prijzen: een metroritje kost €1.25, een busritje €1.40, een ritje met de voorstadstreinen €1,85 mits je bij Lissabon blijft. Boottochtjes hebben ook elk hun eigen vaste prijs (een overtocht Cais do Sodré-Cacilhas kost €1,12). Uitchecken doe je niet, het afschrijven is immers al bij het inchecken gebeurd. Je kunt geen negatief saldo hebben, dat betekent dus dat je bij het inchecken een saldo op je kaart moet hebben dat gelijk of hoger is dan de ritprijs. Daar kwam ik dus donderdag achter toen ik in de tram wilde inchecken maar nog slechts 57 cent erop had, dat ging dus niet. Omdat inmiddels de deuren waren gesloten en ik aan de conductrice vroeg of ik in de tram kon opladen (nee), kon ik niet naar het metrostation lopen om op te laden en moest ik een aan-boord-kaartje kopen van €2,85.

De termen in- en uitchecken worden in Lissabon niet gebruikt, behalve door ons Nederlanders dus, zo hoorde ik in de funiculaire een Nederlands echtpaar aan de bestuurder vragen waar ze moesten uitchecken :D

En trouwens: Lissabonse kaartlezers reageren wel op de OV-Chipkaart (leesfout), maar andersom gebeurt er niks (dat heb ik op Schiphol natuurlijk wel uitgeprobeerd :P)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag weer :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door diederickx »

Meltrain schreef:[...] Daar heb je (zo te zien) gelijk in, maar Ardan doelt op het station Campolide wat gewoon linksvoor op de foto te zien is. ;)
Klopt. Ik bedoelde het dan ook als aanvulling, niet in-plaats-van.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 2, 38f en een bus]

Bericht door Etienne »

Een leuk vervolgverslag
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten