Pagina 1 van 1

Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 17:47
door Meltrain
Net zoals april was ook september 2016 een erg productieve maand qua foto’s. Om die reden maak ik ook voor mijn foto’s uit september (en eind augustus) een eigen topic.
De titel slaat op het feit dat ik elke zaterdag van september minstens één foto van een stoomtrein (of –tram) heb gemaakt, maar ook andere vervoersvormen zullen de revue passeren. ;)
De eerste serie foto’s dateert echter niet van september maar van 20 augustus, toen ik even een klein rondje door Zuid-Limburg ging maken om voor (waarschijnlijk) de laatste keer treinen van Veolia Transport op de foto te kunnen zetten.
Na een prima reis kwam ik aan in Heerlen, alwaar ik zag dat de RE18 naar Herzogenrath binnen korte tijd zou vertrekken. Bij de overweg in de Gringelstraat kon deze op de foto:
Afbeelding

Videoschouwtrein (30)2282 “Anneke” was ook actief in Heerlen en kon samen met een Velios naar Kerkrade Centrum op de foto:
Afbeelding

Met bovengenoemde Velios ging ik naar Kerkrade Centrum, alwaar ik even naar het perron van de ZLSM liep. De stoomtrein reed die dag niet, maar er was wel een werktrein:
Afbeelding

Na een half uurtje kwam de volgende Velios eraan:
Afbeelding

Hiermee ging ik naar Valkenburg, onderwijl genietend van het landschap en een gesprek in plat Limburgs dialect. :)
Na een minuut of tien wachten in Valkenburg arriveerde de sneltrein naar Maastricht:
Afbeelding

Met die trein ging ik naar Maastricht, alwaar ik een ruime overstap had op de NMBS-trein naar ’s lands zuidelijkste station: Eijsden. In Eijsden had ik drie minuten om uit te stappen, uit te checken, weer in te checken en weer in te stappen. :p In de tussentijd kon ook deze foto nog gemaakt worden:
Afbeelding

Hierna ging de reis zonder al te veel problemen (gelukkig had ik een overgangsbewijs die wel nodig was in de overvolle [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]) weer naar huis.

Op 25 augustus was ik toevallig met mijn camera op het juiste moment op de juiste plaats en kon ik de historische tramlijn 10 vastleggen bij station Blaak:
Afbeelding

Op 3 en 4 september vonden de Wereldhavendagen plaats en traditiegetrouw was de SSN hierbij ook weer aanwezig met de “DB Cargo Transharbour Express”. Op zaterdag besloot ik om deze trein op station Rotterdam Zuid op de foto te zetten. De 6400 vooraan is helaas nodig omdat de 01 1075 (die alle tractie leverde) niet over ERTMS beschikt, wat nodig is op de Havenspoorlijn:
Afbeelding

Hierna maakte ik nog een klein rondje door de stad, waarbij onder andere op de kop van het Noordereiland, bij de halte Meeuwenstraat, lijn 47 op de foto gezet kon worden:
Afbeelding

Op de Willemsbrug kon in beide richtingen lijn 32 op de foto:
Afbeelding

Afbeelding


Hierna fietste ik verder naar het Hofplein, waar lijn 10 op de foto kon terwijl die de Meent opdraait:
Afbeelding

Vanaf een andere kant kon de reguliere tramlijn 4 (die een omleiding rijdt) op de foto, met op de achtergrond het Stadhuis:
Afbeelding

Hierna fietste ik naar de metro-uitgang tussen Wilhelminaplein en Rijnhaven voor enkele foto’s van metro’s die de tunnel in- of uitgaan:
Afbeelding

Afbeelding

En de dag werd afgesloten met een foto van twee metrostellen op het traject tussen Rijnhaven en Maashaven:
Afbeelding

Op 10 (en 11) september vond het evenement “Belcrum Spoort” plaats ter gelegenheid van de opening van het vernieuwde station Breda. Hiervoor waren enkele historische treinen op spoor 5 geplaatst, zoals de sinds kort weer rijvaardige vierdelige Hondekop 766:
Afbeelding

Aan de andere kant stond de “Kameel”:
Afbeelding

De SSN reed voor BN De Stem enkele (drukbezochte) pendelritten tussen Breda en Roosendaal. Hier komt de trein, getrokken door de 65 018 en geduwd door de 01 1075, binnen op spoor 6 te Breda:
Afbeelding

Afbeelding

De 65 018 met een ICM:
Afbeelding

Aan de noordkant van het station vertrokken drie voormalige BBA bussen (nu van Stichting Veteranen Autobussen) voor rondritten door verschillende delen van Breda:
Afbeelding

Afbeelding

De 549 reed een rondje door de wijk Belcrum:
Afbeelding

Echter werd die wegens een tankbeurt op één rit vervangen door de nieuwere 501, die naast de 549 op de foto kon:
Afbeelding

Voor mij was de grootste attractie echter de door Backer & Rueb gebouwde HTM 8 “Ooievaar” die terug was in zijn geboortestad en over een spoor in de Speelhuislaan heen en weer reed:
Afbeelding

De beperkte groep die mee mocht rijden, werd vervoerd in RTM-rijtuig AB 334:
Afbeelding

Omdat de tram niet al te hard reed, kon ik hem inhalen om nog een plaatje tussen de bomen te maken:
Afbeelding

Toen ik weer wilde vertrekken uit Breda, kwam net de SSN binnen. Vanwege het innemen van water werd even later via het emplacement aan de oostzijde naar spoor 2 gereden. Hier is de trein, met achterop de 01 1075, net vertrokken vanaf spoor 6:
Afbeelding
Een week later, op 17 september, mocht ik zelf plaatsnemen in een door deze machtige machine getrokken trein, want toen ging ik met de SSN Zuiderzee Expres mee. De bestemming was Hoorn, waar de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik (SHM) haar Bello Festival hield, wat dit jaar in het teken stond van 40 jaar “Historische Driehoek”.
Rond 9:40 kwam de trein binnen op spoor 4 te Rotterdam Centraal:
Afbeelding

Nadat de loc was omgelopen, stond hij ketel-voor voor de trein, klaar om te vertrekken:
Afbeelding

Net na tienen vertrok de trein en in de boog die de sporen 3 en 4 verbindt met het spoor naar Gouda kon de trein op de foto:
Afbeelding

Opvallend genoeg stond deze rit volledig goed op de TBP’s. :D In Rotterdam was ik vergeten er een foto van te maken, maar in Gouda werd dat rechtgezet:
Afbeelding

Nadat de laatste reizigers in Woerden waren ingestapt, reden we door naar Amsterdam Centraal waar een korte fotostop gehouden werd. Hier kon ik de trein onder de overkapping fotograferen:
Afbeelding

Vervolgens ging het op volle kracht verder door de Hemtunnel en langs Zaandam en Purmerend om uiteindelijk aan te komen in Hoorn. Hier werden we in eerste instantie even neergezet op spoor 4.
Op het Tramstation stond al een tram klaar naar Medemblik, getrokken door de vierkante stoomloc GS 18:
Afbeelding

Zoals hierboven verteld, vierde de SHM het 40-jarig jubileum van de Historische Driehoek Hoorn – Medeblik – Enkhuizen. Speciaal voor deze gelegenheid reden er dagelijks drie stoomtreinen tussen Hoorn en Enkhuizen. Hiervoor was de VSM uit Beekbergen overgekomen met 2x Baureihe 23 en 5 Blokkendoos-rijtuigen.

Terwijl wij in Hoorn nog steeds op spoor 4 stonden te wachten, kwam op spoor 3 de stoomtrein uit Enkhuizen binnen, getrokken door de 23 076 (en geduwd door de 23 071):
Afbeelding

Na het nodige heen en weer rijden, werd de trein uiteindelijk op het terrein van de SHM “geparkeerd” en konden we naar het Tramstation lopen. Aldaar was het mogelijk om een foto te maken van de grootste en de kleinste (normaalsporige) stoomlocomotief in Nederland:
Afbeelding

De SSN trein stond dus op een spoor net voorbij het Tramstation:
Afbeelding

We hadden nu ongeveer 2,5 uur “vrij” omdat de reizigers van de SSN pas om 15:10 de stoomtrein naar Enkhuizen zouden nemen. Deze tijd werd in mijn geval vooral gespendeerd aan fotograferen, zoals de naamgever van dit festival, loc 7742 “Bello”:
Afbeelding

Net voordat de Bello vertrok, kwam loc LTM 26 (met Oostenrijkse rijtuigen) binnen:
Afbeelding

Vanaf het viaduct over de sporen was het mogelijk om de LTM 26 te combineren met de VSM-trein:
Afbeelding

Nadat ook nog eens loc 16 (met tram) was gearriveerd….:
Afbeelding

… vetrokken wij naar Enkhuizen.
In Enkhuizen liepen we naar de boot die de groep naar Medemblik bracht, het m.s. Friesland. Deze boot voer drie keer op een neer tussen Enkhuizen en Medemblik en omdat hij pas net aangekomen is in Enkhuizen, moeten eerst alle aankomende passagiers nog het schip verlaten:
Afbeelding

We voeren over het IJsselmeer naar Medemblik en onderweg kwamen we verschillende zeilschepen tegen, waaronder deze groep die waarschijnlijk aan een wedstrijd bezig was:
Afbeelding

In Medemblik is de aanlegsteiger van de boot vlak naast het station. Op het station stond loc 16 “Medemblik” al te wachten:
Afbeelding

Zoals uit de vorige mogelijk al blijkt, waren de rijtuigen er nog niet: die zouden met de eerstvolgende tram / trein komen. Het fotograferen van die binnenkomende trein was voor heel veel reizigers de reden om bovenaan de dijk te blijven staan, hetgeen voor mij weer een reden was om dat absoluut niet te doen. ;)
In plaats daarvan maakte ik nog maar een foto van het schip, met rechts de vele fotografen op de dijk:
Afbeelding

Als verrassing bestond de trein uit de rijtuigen van de SSN.
Ik was dus iets verder gelopen en langs de Westerdijk kon ik de trein, getrokken door loc 5 “Enkhuizen”, op de foto zetten:
Afbeelding

Omdat de trein niet al te hard reed en voor de overweg moest wachten, kon ik de trein lopend inhalen en nabij de kruising met de Overtoom nogmaals op de foto zetten:
Afbeelding

Tijdens het teruglopen naar het station kon de achterkant van de trein samen met loc 16 (en een ketelwagen) op de foto:
Afbeelding

Na een wat langere instapprocedure dan gebruikelijk doordat de trein veel langer was dan het perron en iedereen van de laatste drie rijtuigen door één deur moest, vertrokken we, getrokken door zowel loc 5 als loc 16.
Wegens de krappe bogen op de lijn werden wel de platen tussen de rijtuigen ingeklapt, zodat het na vertrek niet mogelijk was om van rijtuig te wisselen.
In één van die krappe bogen kon ik het voorste deel van de trein op de foto zetten:
Afbeelding

Zonder problemen ging de rit verder tot net voor Hoorn, alwaar de twee SHM locomotieven werden afgekoppeld. De 01 1075 kwam vanaf het Tramstation en werd voor de trein gezet en zo ging de trein weer het hoofdspoor op om de terugrit richting Rotterdam aan te vangen.
Omdat de 01 1075 achteruit (tender-voor) niet zo hard mag, werd eerst naar de Amsterdamse Westhaven gereden, alwaar de loc omliep en zo ketel-voor de reis te vervolgen.
Na tussenstops in Woerden en Gouda werd rond 23:20 Rotterdam Centraal bereikt, waar de trein nog één keer op de foto mocht:
Afbeelding


Op zaterdag 24 september tot slot vond de jaarlijkse donateursdag van de RTM plaats en zoals altijd was ik daar samen met mijn opa ook weer bij.
De RTM had de gewoonte om haar dieseltrams vogelnamen te geven en op de bovenste etage van et nieuwe museum hangen enkele van deze namen met afbeeldingen:
Afbeelding
Na het formele gedeelte, waarbij de RTM de Koninklijke Erepenning kreeg overhandigd, begon het rijprogramma.
Als eerste vertrok motorwagen MABD 1602 “Reiger” met twee houten rijtuigen. Nadat deze het rondje via het Bezoekerscentrum had gereden, kon ik deze vastleggen toen hij het museum weer passeerde:
Afbeelding

Als tweede en derde vertrokken nog een dieseltram en een goederentram, waarna als laatste loc 54 met 7 rijtuigen vertrok, met onder andere mij aan boord.
In de bocht net na het Bezoekerscentrum kon ik een foto langs de tram maken:
Afbeelding

Bij Port Zélande stond de “Reiger” op het kopspoor en haalden we de goederentram (getrokken door loc 50) in, die op het omloopspoor stond:
Afbeelding

De reis ging verder naar middelplaat Haven, alwaar mijn opa en ik uitstapten. Hier konden de stoomtram en de dieseltram (getrokken door de MABD 1804 “Kievit”) samen op de foto:
Afbeelding

Even later vervolgde loc 54 zijn rit naar Scharendijke Dolfijn:
Afbeelding

Afbeelding

De “Kievit” reed niet verder dan Middelplaat, waardoor ik de gehele tram (motorwagen met 2 stalen rijtuigen en een postwagon) op de foto kon zetten:
Afbeelding

Na enkele minuten kwam de goederentram voorbij….:
Afbeelding

…. waarna de “Kievit” kon gaan omlopen:
Afbeelding

Met deze tram gingen we weer terug naar de remise.
Ondertussen waren de twee door stoomlocomotieven gereden trams gecombineerd tot één lange tram met dubbeltractie, die als laatste terug zou komen. Oorspronkelijk wilde ik een foto maken op de Brouwersdam, maar omdat pal tegen de zon in zou zijn, werd het een foto naast het nieuwe museum:
Afbeelding

Nadat de tram het rondje via het Bezoekerscentrum had gemaakt, kon hij nog twee keer op de foto:
Afbeelding

Afbeelding

En hierna was de dag afgelopen en gingen we weer op huis aan.
Daarmee ben ik ook aan het einde gekomen met het verslag van mijn belevenissen in september (en deels in augustus). Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden.

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 17:57
door isadora
Een bijzonder verslag, dank je. :pos: :pos:

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 19:33
door Wubbo
Meltrain schreef:Na tussenstops in Woerden en Gouda werd rond 23:20 Rotterdam Centraal bereikt, waar de trein nog één keer op de foto mocht:
Afbeelding
Rotterdam is wel veranderd zeg ;-). Mooie afwisselende plaatjes verder hoor!

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 20:07
door Chrysa
Wubbo schreef:Rotterdam is wel veranderd zeg ;-). Mooie afwisselende plaatjes verder hoor!
Het is er ook nog zo lang licht!

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 20:24
door Meltrain
Wubbo schreef:Rotterdam is wel veranderd zeg ;-). Mooie afwisselende plaatjes verder hoor!
Bedankt voor de opmerking (en het compliment). :pos:
Nu staat de goede foto er.

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 21:11
door Etienne
Leuke plaatjes allemaal :D

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: do 29 sep 2016, 22:06
door regenmaker
Leuke plaatjes, het zijn alleen wel veel treinen. :X

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: vr 30 sep 2016, 01:43
door Ardan
Ik heb niet zo heel veel op met stoomtreinen maar het zijn toch wel erg leuke foto's! Mooie variatie, leuk om te zien, complimenten :) Geinig ook dat de stoomtrein helemaal juist op die TBP staat alsof het een normale trein had kunnen zijn :P

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: vr 30 sep 2016, 15:45
door david37
het zijn toch wel erg leuke foto's

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: vr 30 sep 2016, 22:41
door tjitte19
Dat zijn echt gave foto's.

Chapeau :D

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: vr 30 sep 2016, 23:38
door Milco
Leuke foto's! :D

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: za 01 okt 2016, 12:15
door Meltrain
Bedankt voor de leuke reacties. :D
regenmaker schreef:Leuke plaatjes, het zijn alleen wel veel treinen. :X
Daarom heb ik er voor de afwisseling ook wat foto's van trams, metro's en bussen bij gedaan.
De "treinen" van de RTM (en ook enkele van de SHM) zijn officieel ook trams, dus haalt het percentage treinen ook omlaag. ;)

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: za 01 okt 2016, 13:02
door regenmaker
De moderne RET bussen spreken mij het meeste aan. Heb niet zoveel met oude bussen en trams.

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 10:07
door Meltrain
Onlangs is bekend geworden dat locomotief 65 018 voor lange tijd buiten dienst gaat in verband met een noodzakelijke revisie en andere prioriteiten.
Dit verslag bevat daarom mijn laatste foto's van een rijdende 65 018 voor zeer lange tijd.

Re: Meltrains stomende september in 64 foto's

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 15:38
door waldo79
Jammer, maar noodzakelijk.