Afscheidsrit Mat'64

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Okt 2016, 08:14

Tja, ik heb ook vaak zat met Mat'64 gereisd toen het nog standaard tussen Dordrecht en Geldermalsen reed. In 't begin nog Plan U waarbij het altijd opletten was of die trein in Stadspolders stopte, later volop Plan V.
Maar bij het echte treinreizen hoorde bij mij toch vooral ICK, niet geheel toevallig omdat ik dat materieel eindeloos had toen ik als student nog naar Breda pendelde en vervolgens weer doordat de 1900 het best uit kwam voor de woon-werkreis naar m'n eerste baan in Den Haag.

Maargoed, net als voor Ronaldussen is het voor mij ook wel het eerste materieeltype waarvan ik de buitendienststelling echt bewust meegemaakt heb en dat geen inhuur was (want anders was ICK eerder immers). Mat '54 heb ik in m'n heel jonge jaren nog wel meegemaakt als de trein naar opa en oma in Rotterdam, maar dat was wel heel lang geleden met een nog bovengronds Rotterdam Blaak als bestemming :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Zugführer » Ma 03 Okt 2016, 11:07

Gave rit + verslag. Jammer dat er nu bijna geen treinen meer over zijn waarvan de raampjes open kunnen :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor JWM » Ma 03 Okt 2016, 11:10

SGM?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Okt 2016, 11:13

Aking schreef:Ben benieuwd of die bagageafdeling in ere is hersteld of dat de deuren "met grof geweld" open zijn gesloopt...
Gewoon een paar boutjes losdraaien, dat lijkt me niet zo moeilijk?

Suus schreef:DD-AR is een tussenoplossing. Het materieel is nog niet afgeschreven (komt immers uit de jaren '90), maar omdat sprinters zoveel mogelijk gelijkvloerse instap moeten zijn/worden is het daarvoor niet meer geschikt. Dus is het verbouwd tot intercity, waarbij NS meteen afscheid heeft genomen van de locomotieven want locomotieven nemen alleen maar kostbare ruimte langs het perron.
Ja, verbouwd tot intercity om ze vervolgens massaal als stoptrein in te zetten wegens een tekort aan stoptreinmaterieel ... wat ze nog jaren kunnen blijven doen want pas in 2025 is gelijkvloerse instap verplicht.

Wubbo schreef:Grappig hoe dat dan toch verschilt per persoon (en misschien mag je het zelfs al per generatie noemen). Ik heb eindeloos met Mat 64 gereisd, vooral aan het begin van mijn studie toen ik noodgedwongen forensde tussen Geldermalsen en Utrecht. Het hoort voor mij echt bij treinreizen. SGM was voor mij juist veel minder in beeld, want dat reed verder in de Randstad en daar kwam ik niet zo vaak.
Dit klinkt erg herkenbaar :Y Ik woonde in Houten dus met de trein reizen betekende vrijwel altijd dat je in Mat'64 terecht kwam.
De oude SGM heb ik bijna niet bewust meegemaakt, die kwam hier niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2016, 11:14

JWM schreef:SGM?

En volgens mij ook een aantal DDZ stellen?

Of ze moeten allemaal al gereviseerd zijn?

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2016, 11:22

Ook mijn treinreis carrière is begonnen in een Mat '64. In mijn geval van Waddinxveen naar Gouda zo'n 29 jaar geleden. Later toen ik naar Zevenhuizen verhuist ben (inmiddels is deel van Zevenhuizen Rotterdam Nesselande geworden) reisde ik er mee vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel naar Gouda.

Heb aan dit materieel mooie en goede herinneringen :wink: .

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Zugführer » Ma 03 Okt 2016, 11:27

JWM schreef:SGM?

Ja, maar verder niets meer toch? ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Okt 2016, 11:35

In DDM / DDAR kunnen toch ook nog steeds raampjes open op de benedenverdieping?

KM46 schreef:
JWM schreef:SGM?

En volgens mij ook een aantal DDZ stellen?

Of ze moeten allemaal al gereviseerd zijn?
DDZ is per definitie gereviseerd. :wink:
Wat niet verbouwd is nog steeds DDAR.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3320
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Aking » Ma 03 Okt 2016, 12:10

reisthijs schreef:
Aking schreef:Ben benieuwd of die bagageafdeling in ere is hersteld of dat de deuren "met grof geweld" open zijn gesloopt...
Gewoon een paar boutjes losdraaien, dat lijkt me niet zo moeilijk


Daarmee heb je je deurbediening nog niet terug geloof ik...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Meltrain » Ma 03 Okt 2016, 16:47

Ik heb eigenlijk de meeste herinneringen aan DD-AR omdat dat vroeger het meeste in de stoptreinen Rotterdam - Dordrecht reed. Alleen de stoptrein Leiden - Lombardijen reed destijds met Mat '64 (maar die reed alleen doordeweeks en mijn eerste reizen vonden vanzelfsprekend in het weekend plaats).
Tijdens mijn studententijd reed er afwisselend DD-AR en Mat '64 op mijn traject, maar laatstgenoemde werd al vrij snel afgelost door SLT. DD-AR is er wel t/m december 2011 planmatig blijven rijden, waarna het ook werd afgelost door SLT wat er (met een onderbreking van 1 jaar) nog steeds rijdt.

Ook aan ICM heb ik een aantal vroege herinneringen omdat ik met mijn vader wel eens naar het Spoorwegmuseum ging. :P
(En ik ben als 5-jarige al eens met mijn opa met de Thalys naar Amsterdam geweest.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 03 Okt 2016, 18:17

Chrysa schreef:Kom ik aan als 17-jarige die pas met enige regelmaat in de trein zat toen SLT al reed. -o-

Bedankt, nu voel ik mij oud... :cry: :mrgreen: :mrgreen:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor JWM » Ma 03 Okt 2016, 18:19

Zit in een ander topic te pochen over de BMW van pa, dan weet je het wel uit wat voor nest het komt :X

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1993
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Chrysa » Ma 03 Okt 2016, 18:24

Dat ding is tweedehands, nieuw zijn ze niet te betalen volgens mij.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Hainje » Ma 03 Okt 2016, 18:47

Er koopt volgens mij ook bijna niemand een nieuwe BMW, denk praktisch allemaal lease.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1993
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Chrysa » Ma 03 Okt 2016, 18:56

Dat is bij de meeste duurdere auto's wel zo. Ik heb het net aan mijn vader gevraagd, en hij zei dat deze auto nieuw €60k kost. Er zijn denk ik niet veel mensen die dat geld hebben.

Voor deze hebben we €13k betaald, hij is geïmporteerd uit België omdat dat goedkoper was. Valt nog wel mee volgens mij.

We gaan hier echter wel een beetje off-topic. :p

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2016, 18:58

Chrysa schreef:Kom ik aan als 17-jarige die pas met enige regelmaat in de trein zat toen SLT al reed. -o-

Toen 17 jaar oud was reisde ik het land door met Mat'64 :wink: .

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1993
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Chrysa » Ma 03 Okt 2016, 19:05

Eerlijk gezegd doe ik op 2x/week Lage Zwaluwe -> Breda alles met de auto. :oops:

De bus neem ik vaker, maar daar komt vanaf januari ook verandering in. *O*

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2064
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor isadora » Ma 03 Okt 2016, 19:52

De Rode Duivel. :twisted:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Okt 2016, 22:55

Meltrain schreef:Ik heb eigenlijk de meeste herinneringen aan DD-AR omdat dat vroeger het meeste in de stoptreinen Rotterdam - Dordrecht reed. Alleen de stoptrein Leiden - Lombardijen reed destijds met Mat '64 (maar die reed alleen doordeweeks en mijn eerste reizen vonden vanzelfsprekend in het weekend plaats).

De sneltreinen waren dat toch juist met DDAR? Ik heb althans in het vorige decennium toch geregeld vaste Mat'64 omlopen gespot op Dordrecht - Rotterdam. In de zomervakantie reden er rond 2007 in elk geval altijd langere setjes van 3x Plan V, dat was de briljante NS-logica "in de vakantie reizen er minder mensen met de trein dus rijden we niet met de Sprinter Dordrecht - Leiden maar blijkbaar reizen er toch wat meer mensen met de trein waarvoor we de Sprinter Roosendaal - Den Haag verlengen" :P

Tijdens m'n afstudeerperiode in 2006 reed er sowieso ook nog Mat'64 rond in de 5100. Toen was er 's ochtends ook nog 'n omloopje wat op Roosendaal verder ging als stoptrein naar Vlissingen, die heb ik nog weleens gehad als er om een of andere reden geen IC ging (reisde toen Ddr - Bgn)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Meltrain » Di 04 Okt 2016, 09:51

Inderdaad redden later vooral de sneltreinen (en nog later ook de stoptrein Leiden - Dordrecht) met DD-AR, maar ik had het in mijn eerste stuk vooral over mijn eerste kennismakingen met de trein, dus zo'n 20 jaar geleden. :P
Destijds ging ik op zaterdag vaak met mijn vader naar "de stad" en op de teugweg namen we dan vaak de trein (meestal vanaf Blaak) en in mijn herinnering was dat altijd een dubbeldekker.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

bjorn keith
Berichten: 219
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 18:23
Contact:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor bjorn keith » Di 04 Okt 2016, 21:17

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

Aan de reacties is wel te zien dat eigenlijk iedereen de Mat'64 wel uit zijn of haar jeugd herinnerd. Leuk om die verhalen te lezen! Ik heb zelf de Mat'64 zelf altijd een beetje als een spoorwegicoon gezien. Er hebben tenslotte decennia treinen bij de NS gereden met zo'n kenmerkende bolle neus: Mat'54, Plan U, Mat'64. Met de buitendienststelling van de Mat'64 is dat icoon van het Nederlandse spoor verdwenen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor JWM » Di 04 Okt 2016, 21:19

Zelfs als kleine JWM vond ik dit al oude barrels. Jeugdsenriment zijn toch echt de koplopers met het oranje/bruine interieur.

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor KM46 » Di 04 Okt 2016, 21:41

Zelfs met Mat'54 heb ik ook een aantal jaren gereisd. Deze werd weleens ingezet op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Maar het was meer uitzondering dan regel.

De koplopers met het oranje/bruine interieur en met de doorloopkop. Dat was best handig als een trein gesplitst werd kon je tijdens de reis al overstappen naar het goede gedeelte van de trein.

Kan helaas ook niet meer :cry: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor Suus » Di 04 Okt 2016, 22:00

Tja, splitsen en combineren zou in december 2012 voorgoed verdwijnen met de opening van de Hanzelijn en de verlenging van de 3500 naar Heerlen. Ondertussen zijn we bijna aan het einde van ruim anderhalf jaar splitsen en combineren van de 2800 met de 1700/11700 en in december gaat de 3500 dan weer splitsen en combineren, overigens allemaal met VIRM.

Toch mis ik de doorloopkop niet, mijn ervaring met doorloopkoppen in het buitenland (bijvoorbeeld MS96) is dat het idee leuk is, maar vaak niet werkt zoals verwacht omdat de doorloop toch weggestopt zit achter allerlei onduidelijke deuren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Afscheidsrit Mat'64

Berichtdoor baladid » Di 04 Okt 2016, 22:02

IK heb ook het gevoel dat de MS96-kop beter werkt dan het de koploperdeuren deden...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast