Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]
Geplaatst: zo 16 okt 2016, 02:36
Hoi, vorige week zondag heb ik een pretrondje door NRW gemaakt :) Ik had eigenlijk als doel het van de zomer te doen ivm het daglicht (vorige rondje was in januari), maar het is er niet van gekomen dus nu moest het maar in ieder geval vóór de wintertijd in ging. Eigenlijke plan was zaterdag maar de avond ervoor kwam er een onverwacht feestje van de buurman tussen, dus ik besloot maar zondag te gaan.
Ik plan mijn NRW-rondjes nooit, ik plan alleen hoe laat ik uiterlijk op Düsseldorf of Köln Hbf moet zijn. Dit keer heb ik echter wel een planning gemaakt want er waren een paar dingen die ik wilde doen: met de Wuppertaler Schwebebahn mee en kijken of de nieuwe treinen al rijden, met de S7 over de Müngstener Brücke en de Wehrhahnlinie in Düsseldorf doen. En als het even kon nog met de U79 van Duisburg naar Düsseldorf, het liefst al vanaf Meiderich. Dat bleek al niet te kunnen vanwege werkzaamheden.
Naja goed, ik stond met mijn goeie gedrag om 8:50 op het station om om 9:00 de IC naar Enschede te nemen *O* En die bleek ersatzlos uit te vallen, geen omroepbericht of niks, gewoon 'rijdt niet' -o- . Had nog een uurtje in bed kunnen liggen. Toch maar even gewacht, je weet maar nooit of hij toch komt opdagen maar niet op de borden staat 'vanwege ander nummertje huu huu moeilijk' maar nee. Even naar huis gegaan en het om 10 uur nog eens geprobeerd en dat kon :) Planning kon de prullenbak in want Coesfeld-Dorsten rijdt maar één keer per twee uur op zondag, dus dan maar via Dülmen naar het Ruhrgebiet.
In Legden stapten er ontzettend veel mensen van een groep in die naar Dortmund gingen, compleet met flessen bier en wijn om 11:50 en hela hola hoempa-muziek door de speakers. Urgh. Talentje-3 was ineens stampesvol. In Dülmen stapte ik uit.. om erachter te komen dat mijn aansluitende trein naar Essen niet reed en ik dus 40 ipv 15 minuten moest wachten. Maar er waren intussen nóg meer mensen in mijn treintje gestapt dus er paste geen muis meer bij en ik had geen zin om volgepakt te moeten staan naar Dortmund dus ik besloot toch maar de lange overstap te nemen. Dat gaf wel voldoende tijd om foto's te maken :)
Een FLIRT-3, hier moeten we er nog op wachten, rijdt als RB42 naar Münster en komt binnen op station Dülmen-laag, het is een kruisstation.
Een Talent nadert Dülmen-hoog op weg naar Enschede.
In de kruising staat een seinhuis.
Rond het onderste perron is een bescheiden emplacement waar dit wagentje stond te genieten van zijn zondagsrust.
Na VIJFTIG minuten wortelschieten (schema +1:50 dus) kwam dan eindelijk een trein naar het Ruhrgebiet aanzetten. FLIRT-3 *O* Puik spul *O*
Echter, deze reed maar tot Haltern.. toen bleek ook dat er een aanrijding tussen Haltern en Recklinghausen was, vandaar dus alle vertragingen en uitvallen. In Haltern dus weer eruit. Daar kon ik deze BR422 als S9 naar Wuppertal-Vohwinkel platen..
Ik kon mee met de volgende RE2, de eerste trein die weer doorreed naar het Ruhrgebied. Voor we mochten vertrekken moesten we nog wel wachten op de tegentrein, niet door enkelspoor maar omdat het personeel weer mee terug moest. Dat leverde voor deze trein +15 op en mijn schema zat inmiddels op +2:15
+15 werd +20 en om 15:00 stond ik op Düsseldorf Flughafen. VIJF uur onderweg, ik had hier al vééél eerder kunnen zijn :') Ik stapte hier over van trein op S-Bahn, lijn S1 naar Solingen.
En na een bequeme overstap in Solingen kon ik dan EINDELIJK de Müngstener Brücke over *O*
Op het eerste station ná de brug, Remscheid Güldenwerth, ben ik uitgestapt om met de eerste trein weer terug te gaan. De lijn Solingen-Remscheid-Wuppertal is in handen van Abellio en wordt gereden met Lint2. Sinds Abellio hier rijdt is de lijn ook onderdeel van de S-Bahn Rhein-Ruhr met het lijnnummer S7.
Omdat ik al zoveel tijd had verloren besloot ik niet nog even een kijkje te gaan nemen op het oude Solingen Hbf, en ook niet naar Köln te gaan. Op het huidige Solingen Hbf ben ik weer terug overgestapt op de S1 naar Düsseldorf.
Interieur van de S-Bahn, BR422.
In Düsseldorf ben ik uitgestapt op station Oberbilk, per Stadtbahn naar het Hbf, hapjen voeder in mijn strot duwen en dan met de tram naar het Karolingerplatz.
Van daar af kon ik de Wehrhahnlinie gaan doen, de op 20 februari geopende Stadtbahnlijn die in noord-oostrichting onder de binnenstad doorgaat, en op station Heinrich-Heine-Allee de zuid-west-lopende oude Stadtbahnlijn kruist. De lijn wordt uitgebaat met lagevloerstrams. Twee trams die staart-tegen-staart gekoppeld rijden waardoor er dus TIENbakstrams rijden _O_
Station Benrather Straße. Alle stations lijken ontzettend op elkaar en zijn alleen te onderscheiden door verschillende kunstwerken rond de toegangspartijen. En station Heinrich-Heine-Allee heeft een eilandperron, de rest niet.
Op station S Wehrhahn zien we dus twee gekoppelde trams rijden, de andere kant op.
Ik ben per S-Bahn naar het Hbf gegaan, waar ik tijdens het wachten nét te laat was om een leuke foto van een Nederlandse ICE en een Thalys tegelijk op de foto te zetten.
Daarna reed ik met de Stadtbahn naar Neuss, waarbij ik het stuk Tonhalle/Ehrenhof - Luegplatz heb gelopen, zoals ik wel vaker doe hier. Dat gaat over de Oberkasseler Brücke, waarbij ik dit verslag besluit met een foto van de skyline van Düsseldorf in de avondschemering. We zien de Kniebrücke en de 240 meter hoge Rheinturm (voor 3 euro te bezichtigen), waarop de grootste klok van de wereld zit dat door middel van lampen de tijd aangeeft.
Van Neuss ging het via Venlo, Eindhoven en Utrecht naar huis. Ondanks alle vertragingen was het een leuke dag :) En ach.. in het voorjaar maarr eens teruggaan om te doen wat ik ECHT wilde..
Sorry voor warrig taalgebruik af en toe, het is al laat :') Maar Wij danken U voor de aandacht! :)
Ik plan mijn NRW-rondjes nooit, ik plan alleen hoe laat ik uiterlijk op Düsseldorf of Köln Hbf moet zijn. Dit keer heb ik echter wel een planning gemaakt want er waren een paar dingen die ik wilde doen: met de Wuppertaler Schwebebahn mee en kijken of de nieuwe treinen al rijden, met de S7 over de Müngstener Brücke en de Wehrhahnlinie in Düsseldorf doen. En als het even kon nog met de U79 van Duisburg naar Düsseldorf, het liefst al vanaf Meiderich. Dat bleek al niet te kunnen vanwege werkzaamheden.
Naja goed, ik stond met mijn goeie gedrag om 8:50 op het station om om 9:00 de IC naar Enschede te nemen *O* En die bleek ersatzlos uit te vallen, geen omroepbericht of niks, gewoon 'rijdt niet' -o- . Had nog een uurtje in bed kunnen liggen. Toch maar even gewacht, je weet maar nooit of hij toch komt opdagen maar niet op de borden staat 'vanwege ander nummertje huu huu moeilijk' maar nee. Even naar huis gegaan en het om 10 uur nog eens geprobeerd en dat kon :) Planning kon de prullenbak in want Coesfeld-Dorsten rijdt maar één keer per twee uur op zondag, dus dan maar via Dülmen naar het Ruhrgebiet.
In Legden stapten er ontzettend veel mensen van een groep in die naar Dortmund gingen, compleet met flessen bier en wijn om 11:50 en hela hola hoempa-muziek door de speakers. Urgh. Talentje-3 was ineens stampesvol. In Dülmen stapte ik uit.. om erachter te komen dat mijn aansluitende trein naar Essen niet reed en ik dus 40 ipv 15 minuten moest wachten. Maar er waren intussen nóg meer mensen in mijn treintje gestapt dus er paste geen muis meer bij en ik had geen zin om volgepakt te moeten staan naar Dortmund dus ik besloot toch maar de lange overstap te nemen. Dat gaf wel voldoende tijd om foto's te maken :)
Een FLIRT-3, hier moeten we er nog op wachten, rijdt als RB42 naar Münster en komt binnen op station Dülmen-laag, het is een kruisstation.
Een Talent nadert Dülmen-hoog op weg naar Enschede.
In de kruising staat een seinhuis.
Rond het onderste perron is een bescheiden emplacement waar dit wagentje stond te genieten van zijn zondagsrust.
Na VIJFTIG minuten wortelschieten (schema +1:50 dus) kwam dan eindelijk een trein naar het Ruhrgebiet aanzetten. FLIRT-3 *O* Puik spul *O*
Echter, deze reed maar tot Haltern.. toen bleek ook dat er een aanrijding tussen Haltern en Recklinghausen was, vandaar dus alle vertragingen en uitvallen. In Haltern dus weer eruit. Daar kon ik deze BR422 als S9 naar Wuppertal-Vohwinkel platen..
Ik kon mee met de volgende RE2, de eerste trein die weer doorreed naar het Ruhrgebied. Voor we mochten vertrekken moesten we nog wel wachten op de tegentrein, niet door enkelspoor maar omdat het personeel weer mee terug moest. Dat leverde voor deze trein +15 op en mijn schema zat inmiddels op +2:15
+15 werd +20 en om 15:00 stond ik op Düsseldorf Flughafen. VIJF uur onderweg, ik had hier al vééél eerder kunnen zijn :') Ik stapte hier over van trein op S-Bahn, lijn S1 naar Solingen.
En na een bequeme overstap in Solingen kon ik dan EINDELIJK de Müngstener Brücke over *O*
Op het eerste station ná de brug, Remscheid Güldenwerth, ben ik uitgestapt om met de eerste trein weer terug te gaan. De lijn Solingen-Remscheid-Wuppertal is in handen van Abellio en wordt gereden met Lint2. Sinds Abellio hier rijdt is de lijn ook onderdeel van de S-Bahn Rhein-Ruhr met het lijnnummer S7.
Omdat ik al zoveel tijd had verloren besloot ik niet nog even een kijkje te gaan nemen op het oude Solingen Hbf, en ook niet naar Köln te gaan. Op het huidige Solingen Hbf ben ik weer terug overgestapt op de S1 naar Düsseldorf.
Interieur van de S-Bahn, BR422.
In Düsseldorf ben ik uitgestapt op station Oberbilk, per Stadtbahn naar het Hbf, hapjen voeder in mijn strot duwen en dan met de tram naar het Karolingerplatz.
Van daar af kon ik de Wehrhahnlinie gaan doen, de op 20 februari geopende Stadtbahnlijn die in noord-oostrichting onder de binnenstad doorgaat, en op station Heinrich-Heine-Allee de zuid-west-lopende oude Stadtbahnlijn kruist. De lijn wordt uitgebaat met lagevloerstrams. Twee trams die staart-tegen-staart gekoppeld rijden waardoor er dus TIENbakstrams rijden _O_
Station Benrather Straße. Alle stations lijken ontzettend op elkaar en zijn alleen te onderscheiden door verschillende kunstwerken rond de toegangspartijen. En station Heinrich-Heine-Allee heeft een eilandperron, de rest niet.
Op station S Wehrhahn zien we dus twee gekoppelde trams rijden, de andere kant op.
Ik ben per S-Bahn naar het Hbf gegaan, waar ik tijdens het wachten nét te laat was om een leuke foto van een Nederlandse ICE en een Thalys tegelijk op de foto te zetten.
Daarna reed ik met de Stadtbahn naar Neuss, waarbij ik het stuk Tonhalle/Ehrenhof - Luegplatz heb gelopen, zoals ik wel vaker doe hier. Dat gaat over de Oberkasseler Brücke, waarbij ik dit verslag besluit met een foto van de skyline van Düsseldorf in de avondschemering. We zien de Kniebrücke en de 240 meter hoge Rheinturm (voor 3 euro te bezichtigen), waarop de grootste klok van de wereld zit dat door middel van lampen de tijd aangeeft.
Van Neuss ging het via Venlo, Eindhoven en Utrecht naar huis. Ondanks alle vertragingen was het een leuke dag :) En ach.. in het voorjaar maarr eens teruggaan om te doen wat ik ECHT wilde..
Sorry voor warrig taalgebruik af en toe, het is al laat :') Maar Wij danken U voor de aandacht! :)