ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Teveel foto's geschoten in Griekenland, dus toch maar een apart topic voor mijn Griekenlandexcursie!

7 oktober:

Zoals als gelezen in MIEK, moest ik onmenselijk vroeg op, maar anders konden we de vlucht niet halen. Hier dus een foto van de bus voor de school:
AfbeeldingMAN Lion's Coach bij school by Bas Folles, on Flickr

Het was 2:40 's nachts, maar om 4:00 stonden we al op Schiphol *O* . Inchecken, door de douane en een uurtje om even wat eten te scoren of... een ander vliegtuig op de foto te zetten:
AfbeeldingBoeing 737 Transavia by Bas Folles, on Flickr

Om 6:10 konden we het vliegtuig in, het vliegtuig vertrok om 6:45, en om 11:00 landde het vliegtuig in Athene, waar een touringcar het laatste uurtje naar hotel verzorgde.
Na het dumpen van de bagage op de kamers, haalden we eerst Pita Gyros tegenover het hotel. Lekker hoor. Alles is op, dus we lopen naar het Syntagmaplein, waar elk uur met mensen uit het leger de wacht in parade wordt gewisseld. Ik moet eerlijk zeggen, dat die rokjes er wel erg belachelijk uit zien bij die mannen:
AfbeeldingEvzones wisselen wacht in parade by Bas Folles, on Flickr

De wisseling van de wacht vindt plaats voor het Parlementsgebouw. Mij lijken de 'Evzones' (zo heten die lui op de foto die allerlei parades houden) meer symbolisch, want Tsipras komt via de achteringang naar binnen, en die is echt goed beveiligd (A) . Hier een foto van het gebouw, genomen vanaf het plein:
AfbeeldingParlementsgebouw Athene by Bas Folles, on Flickr

Ik heb ook de mogelijkheid genomen om even wat bussen te fotograferen, echter met enig tegenlicht en van een afstand, want in Athene kun je beter met anderen lopen :Y .
De busfoto's starten met een Renault Agora, die op aardgas lijkt te rijden:
AfbeeldingRenault Agora Syntagmaplein by Bas Folles, on Flickr

Die Agora zag er dan nog wel goed uit voor Atheense begrippen, want deze Solaris zit boven de ramen nog vol met lijmresten van de laatste reclame :X :
AfbeeldingSolaris Urbino Syntagmaplein by Bas Folles, on Flickr

De trolleybussen zien er dan wel weer vertoonbaar uit, zelfs de oude Van Hools:
AfbeeldingVan Hool Trolley Syntagmaplein by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingNeoplan Trolley Syntagmaplein by Bas Folles, on Flickr

Genoeg bussen, want we kregen een exclusieve rondleiding door het parlementsgebouw, maar ik ben vergeten foto's van het parlementsgebouw te maken :') . Na het parlement beklommen we de Lykabettosheuvel, alvorens met de metro terug te keren naar het centrum, en te dineren pal onder de Akropolis. Na het eten liepen we enige vertraging op door een wolkbreuk -o- . Veel maakte het niet uit, want we waren al onderweg naar het hotel.

8 oktober:
Volle planning, dus vroeg uit de veren. We moesten om 8:15 voor het Akropolismuseum staan. Hier hebben we ruim twee uur kunnen zien wat voor versierde stenen en beelden ze daar hebben gevonden.
Ook de lunch is belangrijk, dus bij de supermarkt eten gehaald en genuttigd voor de Atheense kathedraal:
AfbeeldingKathedraal op Mitropoleosplein by Bas Folles, on Flickr

Na de lunch wandelden we naar de Filopapposheuvel. Hier vergaderde de Volksvergadering in de Oudgriekse tijd. De heuvel biedt een mooi uitzicht op de Akropolis, Areiopagos en de de dag ervoor beklommen Lykabettosheuvel (net buiten beeld):
AfbeeldingAkropolis vanaf Filopappos by Bas Folles, on Flickr

De Akropolis beklimmen we later nog, dus voor vandaag kwamen we niet dichter bij de berg dan de sightseeingbus die aan de voet zijn halte heeft:
AfbeeldingSightseeingbus voor Akropolis by Bas Folles, on Flickr

Voordat we gingen eten nog even naar de oude begraafplaats in de Kerameikos. De naam keramiek schijnt van deze wijk te zijn afgeleid.

9 oktober:
Vandaag komt de enige echte Akropolis aan bod, want wat is een reis naar Athene zonder de Akropolis te beklimmen :Y . Ik vertel je, de Akropolis is in realiteit nog mooier dan op de foto's ondanks dat ze bezig zijn met de restauratie van de tempel:
AfbeeldingParthenon op Akropolis by Bas Folles, on Flickr

Inmiddels staan we weer beneden, om naar de oude Agora te gaan. De metro naar Piraeus komt er boven de grond, en de graffiti op het stel verklaart genoeg over de plekken waar de metro's gestald worden:
AfbeeldingMetro van Athene by Bas Folles, on Flickr

Deze lijn dateert uit 1869. en de andere lijnen zijn vlak voor de Olympische Spelen in 2004 geopend, net als de tram, waarmee we na de lunch naar het strand reden. De trams komen van AnsaldoTilburg (AnsaldoBreda natuurlijk :P ). Een stukje van de tram is op de volgende foto te zien, genomen vanaf het strand:
AfbeeldingTram van Athene by Bas Folles, on Flickr

We moeten natuurlijk ook weer terug met de tram, en bij het Syntagmaplein stapten we over op de metro, met reclame voor de Lidl:
AfbeeldingMetro van Athene 2 by Bas Folles, on Flickr

Direct na deze rit gingen we eten, dit keer vlak achter het hotel.

10 oktober:
Vandaag verkasten we naar Delphi, wat de nodige tijd in beslag nam. Eerst bezochten we het Nationaal Archeologisch Museum. Hier hebben we een ruim uurtje rondgeneusd, en daarna vertrokken we met een touringcar richting Delphi, met een tussenstop bij het klooster van Ossios Loukas. Geluncht en dan het klooster in. De meiden moesten allemaal een rok aan, als ze hun onderbenen niet bedekt hadden met kleding.
Het klooster is heel mooi, maar de foto's zijn niet echt de moeite waard.
Aangekomen in Delphi eerst de spullen naar het hotel brengen, en daarna weer naar een hoopje oude stenen, die blijkbaar historische waarde hebben (A) .
Op de terugweg ging de zon al onder en heb ik deze foto gemaakt van een berg naast de Parnassos:
AfbeeldingBergtop in avondzon Delphi by Bas Folles, on Flickr

Eten en daarna lekker een slecht potje voetbal (Nederland - Frankrijk) gekeken in een café. Dit had de begeleiding voor ons geregeld.

11 oktober:
Delphi is niet meer dan een klein bergdorp, dus er is niet veel te beleven. Overigens presteerde de buschauffeur het om bijna een eenrichtingsstraat (heel Delphi is zo'n beetje eenrichtingsverkeer, zelfs de hoofdweg gaat gesplitst door het dorp) van de verkeerde kant in te rijden :') . We hebben het orakel bekeken, en een museum over het orakel, maar voor de rest besloeg deze dag weinig meer dan de busreis van 5 uur naar Nafplio. Gelukkig maar, want het begon te onweren.
Onderweg trouwens nog gestopt bij het Kanaal van Korinthe:
AfbeeldingKanaal van Korinthe by Bas Folles, on Flickr

In Nafplio de koffers bij het hotel gebracht, en daarna de bijna 1000 (volgens de legende precies 999 :') ) treden naar de Palamidiburcht.
We moeten natuurlijk ook weer omlaag, en na een rondje om de kaap even vrije tijd, voor we aan tafel moesten. Tijdens het rondje kaap spetterde het enigszins, dus er verscheen een regenboog boven de Palamidi:
AfbeeldingPalamidi vanaf Kaap Nafplio by Bas Folles, on Flickr

Lekker souvlaki gegeten en ons nest in.

12 oktober:
In Nafplio zelf is weinig archeologisch te vinden, maar in het oude Nemea en Epidauros nog wel, dus dat waren de twee doelen voor vandaag. Deze doelen hebben we bereikt met dezelfde touringcar als 10 en 11 oktober. Ik heb echter geen foto's van Nemea en Epidauros die de moeite waard zijn.
Terug in Nafplio viel de avond al en voor het eten (we mochten een keer zelf kiezen *O* ) nog een uur vrije tijd, waarin ik de baai van Argolis op de foto zette vanaf de kade:
AfbeeldingBaai van Argolis vanaf kade Nafplio by Bas Folles, on Flickr

Zoals te zien op de achtergrond zijn de Grieken goed in dingen in brand steken :') :X .

13 oktober:
De onvermijdelijke terugreis komt eraan. Vandaag gingen we naar een archeologisch waardevolle hoop stenen, als startpunt voor een mooie wandeling dwars door de bergen. Wat ik nog niet verteld had was dat er twee mensen met krukken liepen, en dus niet meewandelden. Die gingen met de bus naar Mykene, de eindbestemming van de wandeling. Die burcht is heel toeristisch wat de volgende line-up van touringcars opleverde:
AfbeeldingLine-up Touringcars Mykene by Bas Folles, on Flickr

Wij reden mee in de volledig witte Bova, en de Van Hool (tweede van rechts) heeft (nog) de kleuren van De Lijn, hoewel zijn kenteken Oekraïens was.
Na dit laatste bezoek reden we terug naar Venizelos, waar we, hoewel de reisleiding zei dat we niet bij een Mac zouden eten, bij de McDonalds een McMenu (burger zowaar op eigen keuze) hebben gegeten. Nog even inchecken, door de douane en dan met een vliegveldbus naar het vliegtuig! Het was een geslaagde reis!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door waldo79 »

Onderhoudend :Y
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door Durashift »

Leuke foto's. :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door isadora »

Wat een armoedige zooi, maar een leuk verslag Bas. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik vind alleen wel dat het gebruik van "een hoop stenen" nogal ongeïnteresseerd overkomt, alsof je het niet leuk vond. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ArrivaBas on schooltour #3: Het Geweldige Griekenland (20 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef:Mooi verslag. :D
Ik vind alleen wel dat het gebruik van "een hoop stenen" nogal ongeïnteresseerd overkomt, alsof je het niet leuk vond. :?
Nou... Wat nog enigszins overeind stond dan wel herbouwd is, was nog interessant, maar na een aantal dagen had ik wel genoeg resten van tempels en Oudgriekse dorpen en steden gezien. :')
isadora schreef:Wat een armoedige zooi, maar een leuk verslag Bas. :pos:
60 eurocent voor een metrokaartje wat anderhalf uur geldig is. Ik snap wel dat Griekenland bijna failliet is :Y .
De Solarissen zien er eigenlijk bijna allemaal zo uit, ook de midi's. Naast de Solarissen rijden er ook nog (grotendeels licht gemodificeerde) 12-meter en gelede O405's (niet op de foto).
Parlement mag ook wel eens gerestaureerd worden overigens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten