Stilte in Stillewald (12 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door drentheicm »

Tussen het Gelderse Didam en Wehl ligt 'stopplaats Stillewald', waar je van 1890 tot 1920 de trein kon nemen. Nu herinnert nog slechts één bordje aan dit 'stationnetje'. De stilte in de omgeving hier wordt acht maal per uur onderbroken door de treinen op de absurd vaak bereden lijn Arnhem - Doetinchem. Reden genoeg om eens een kijkje te nemen, met hoop op al wat herfstkleuren.

Foto 1
Afbeelding
Op weg met de OV-fiets van Didam naar het bos bij Stillewald, kwam Breng langsrijden op weg naar Arnhem.

Foto 2
Afbeelding
De gekke situatie tussen Arnhem-Doetinchem-Winterswijk, waarbij de verdichtingsritten Arnhem-Doetinchem apart zijn aanbesteed van de treinen naar Winterswijk, zorgt voor twee vervoerders tussen de eerstgenoemde plaatsen. De volgende trein naar Arnhem is dan ook van Arriva.

Foto 3
Afbeelding
De kleuren van Breng bleken niet zo heel geschikt voor een vergezicht, de trein valt redelijk weg tegen het landschap.

Foto 4
Afbeelding
Iets dichterbij is wat mij betreft voor Breng beter. Hier een stelletje naar Arnhem, langs Stillewald.

Foto 5
Afbeelding
Het Arriva-rood vind ik dan wel weer heel mooi om een foto van te maken, iets verder van de baan af. Een treinstel van Arriva op weg naar Winterswijk.

Foto 6
Afbeelding
Herfstkleuren waren er gelukkig in kleine mate al aanwezig, en een groepje koeien ligt lekker in het gras.

Foto 7
Afbeelding
Breng tussen de bossen, op weg naar Doetinchem.

Foto 8
Afbeelding
Nog geen vijf minuten later de tegentrein naar Arnhem. Dit enkelspoor is denk ik een van de drukst bereden enkelsporige baanvakken van Nederland? Elk kruisstation wordt in ieder geval gebruikt om treinen te laten passeren.

Foto 9
Afbeelding
Aan het eind van de ochtend brak de zon een aantal keer door, als Arriva het bos uit komt gedoken.

Foto 10
Afbeelding
De tegentrein van Winterswijk naar Arnhem C.

Foto 11
Afbeelding
Een stel van Breng is zojuist opgetrokken uit Wehl, op weg naar Arnhem.

Foto 12
Afbeelding
Als laatste een vergezicht, omdat ik het rood op de Arriva-gtw's zo mooi vind staan.
Laatst gewijzigd door drentheicm op ma 18 mar 2024, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door busfanNL »

Erg leuke foto's. :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
ik ben nu alleen wel benieuwd naar dat "bordje" van Stillewald. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door isadora »

Gewoon heerlijk. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Ardan »

Prachtig _O_
Dat bordje staat wel ergens langs de lijn maar dat verwijst toch naar een camping? Het schijnt ook dat je van het stationnetje nog wel vaag iets kunt zien, nog op die plek geweest?
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Etienne »

*O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Zugführer »

Prachtige plaatjes! Ook in je vorige topics, die ik volgens mij nog nooit had gezien, maar nu dus wel *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Daniel »

Prachtige plaatjes zeg :pos: En ik maar denken dat dit een buitenlands verslag was :P
Dit enkelspoor is denk ik een van de drukst bereden enkelsporige baanvakken van Nederland? Elk kruisstation wordt in ieder geval gebruikt om treinen te laten passeren.
Gezien het gebruik van elk kruisstation vermoed ik van wel ja. Qua frequentie vergelijkbaar met het enkelspoor tussen Dordrecht Stadspolders en Gorinchem, maar daar wordt één van de kruisingsmogelijkheden (Hardinxveld-Giessendam) niet gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Gezien het gebruik van elk kruisstation vermoed ik van wel ja. Qua frequentie vergelijkbaar met het enkelspoor tussen Dordrecht Stadspolders en Gorinchem, maar daar wordt één van de kruisingsmogelijkheden (Hardinxveld-Giessendam) niet gebruikt.
Ja maar in de Achterhoek zijn de afstanden tussen de stations wel iets groter.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door ODRAIL »

@drentheicm: Mooi verslag :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door AppleMoose »

Erg mooie foto's inderdaad *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door drentheicm »

Dank jullie!

@Meltrain&Ardan: Het bordje is wel een leuk detail, hier kun je hem zien. De overweg die op foto 5 en 8 te zien is, is waar het stationnetje ooit was.
@Daniel: Ah, goeie, die was ik vergeten. Daar zit de dienstregeling ook absoluut strak in elkaar op dat stuk enkelspoor.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Durashift »

Mooie foto's. Ik vind de Breng kleurstelling wel fris. Maakt de GTW ranker naar mijn mening.
Dat rood van Arriva, zo middenop, geeft het geheel een wat zwaarlijvige indruk..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:Ja maar in de Achterhoek zijn de afstanden tussen de stations wel iets groter.
Ehm, dat kan al eigenlijk niet. Immers: bij een kwartiersdienst over enkelspoor kan de rijtijd tussen twee kruisingsstations maximaal 7,5 minuut zijn immers, anders komen de treinen elkaar op het enkelspoor tegen. De afstand tussen de punten waar gekruist wordt zal dus niet heel veel verschillen.
Er liggen wel iets meer haltes tussendoor op de MLL vergeleken met Arnhem - Doetinchem, de laatste heeft immers maar één station waar niet gekruist kan worden op het enkelspoor terwijl de MLL er twee heeft (en nog eentje die niet gebruikt wordt voor een kruising).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stilte in Stillewald (12 foto's)

Bericht door Milco »

Mooie platen! *O* *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten