Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Paris-Moskva

In het eerste deel zijn we na een lange treinreis via vijf Europese hoofdsteden in Moskva/Москва beland, voor een bezoek van drie dagen. Dit is mijn tweede bezoek aan deze stad, de eerste keer was zes jaar geleden tijdens de hevige bosbranden in de omgeving en zware smog in de stad. Het was destijds ook gruwelijk heet, deze keer is het juist volop herfst. Na een week doodzweten in Enschede is dat op zich ook niet verkeerd :P In dit deel zal ik wat van Moskva laten zien en brengen we een bezoek aan Vladimir/Владимир, een stad in de buurt. Een kaartje maken van dit deel heeft weinig zin, aangezien we maar twee steden bezoeken ;)

In Moskva heb ik veel meer foto’s gemaakt dan hier in het verslag staan, op Flickr zijn er wat meer te vinden. Van de 80 stuks op Flickr staan iets meer dan de helft in het verslag.

Het is vrijdag 16 september, in het begin van de middag. Na een heerlijke douche begeef ik me richting centrum voor een stadswandeling. Buiten is het frisjes, veel meer dan 12 graden is het niet en daarnaast waait het soms stevig. Bovendien is het aardig bewolkt dus ik hoop dat het voorlopig nog droog blijft.

1. Hotel Izmailovo Beta, één van de vier delen van het Izmailovo hotelcomplex. Dit complex is ooit gebouwd als het olympisch dorp van de Spelen in 1980, tegenwoordig is het een hotel. Het hele complex straalt nog behoorlijk “Sovjet-Unie” uit, ook de gemiddelde wachttijd van 20 minuten bij de receptie komt nog regelrecht uit die tijd. De kamers zijn best prima, gelukkig :)

Afbeelding
Hotel Izmailovo, Moscow by Timon91, on Flickr

2. Onderweg naar het metrostation haal ik een broodje kebab als lunch, ik heb megaveel honger nadat ik toch wat te weinig voer heb meegenomen in de trein. Met de metro ga ik naar de halte Arbatskaya, vanaf daar loop ik ondergronds via halte Alexandrovsky Sad naar buiten. Van deze halte weet ik tenminste waar die uitkomt ;) Bij het hotel hadden ze wel een stadskaart, maar dan alleen in het Chinees :') Hier en daar staat er nog wel een naam op in het Russisch, maar het gros is toch echt Chinees :P Net buiten de uitgang van station Alexandrovsky Sad is de ingang voor het Kremlin. Het is er behoorlijk druk!

Afbeelding
Queue for entering the Kremlin, Moscow by Timon91, on Flickr

3. Ik loop door richting het Rode Plein, ook onder een grijze hemel ziet dit park naast het Kremlin er mooi uit :)

Afbeelding
Alexandrovskiy Sad, Moscow by Timon91, on Flickr

4. Trouwen bij het Kremlin is uiteraard ook mogelijk. De bruid zal het wel koud gehad hebben, maar aan de andere kant kunnen Russen ook wel wat hebben qua kou :mrgreen:

Afbeelding
Kremlin, Russia by Timon91, on Flickr

5. Wat dit tafereel op Manezhnaya ploshchad moet voorstellen weet ik niet, maar zie ik het goed als ik zeg dat die twee heren verkleed zijn als Vadertje Lenin en de Gevreesde Man van Staal? :')

Afbeelding
Manezhnaya ploshchad, Moscow by Timon91, on Flickr

6. Krasnaya ploshchad, het Rode Plein. Toch wel het meest bekende plaatje van de stad. Een deel van het plein wordt ingenomen door een steigerconstructie voor een tribune, wat voor het zicht vrij jammer is. Verder lopen er aardig wat andere toeristen rond. Rusland mag er bij ons in het westen niet meer zo goed op staan, Aziatische toeristen komen er nog steeds graag.

Afbeelding
Red Square (Красная Площадь), Moscow by Timon91, on Flickr

7. Ik steek het plein over en loop langs de Basiliuskathedraal richting de rivier. Het valt mij op dat het onopvallende figuur wat je hier rechts op de foto ziet mij al sinds het verlaten van de metrohalte aan het volgen is. Het is toeristisch gebied en een populaire looproute, dus het kan natuurlijk toeval zijn…

Afbeelding
Behind the Red Square (Красная Площадь), Moscow by Timon91, on Flickr

8. …maar ik neem de proef op de som: ik besluit de brug op de lopen, wat foto’s te maken en dan via dezelfde weg terug te lopen naar het Rode Plein. Als dit figuur exact hetzelfde doet dan is er toch wat aan de hand :') Hier dus het zicht op de Moskva-rivier, met rechts naast het verkeersinfarct het Kremlin en links de prachtige Christus Verlosserkathedraal.

Afbeelding
View over the Moscow river by Timon91, on Flickr

En ja hoor, ook Meneer X stopt bij dit uithammetje op de brug om wat rond te kijken. Het valt niet direct op, aangezien een stuk of vijf andere toeristen hier ook foto’s staan te maken. Ik loop weer terug naar het Rode Plein, wat Meneer X na een tiental seconden ook doet. Daar loop ik nog wat doelloos heen en weer en maak wat foto’s, en inderdaad, hij blijft me vrij exact volgen. Ik loop echter wel expres op zo’n manier dat ik het op een gegeven moment voor elkaar krijg op hem af te lopen. Ik kijk hem recht in z’n ogen en zeg met een grote glimlach “здравствуйте!” (goedendag, hallo!) terwijl ik hem passeer en ga daarna het GUM in, een groot warenhuis direct aan het Rode Plein. Ik heb hem niet meer gezien :mrgreen:

9. In het GUM loop ik wat rond langs wat veel te dure winkels en vergaap me aan de luxe. In het midden van het winkelcentrum staat een ijsjesverkoopster die omringd wordt door een groepje Aziatische toeristen. Het chaotische tafereel van een groep Aziatische toeristen die probeert ijsjes te kopen bij de ééntalige verkoopster is fascinerend om te aanschouwen :')

Afbeelding
Ice cream stand in GUM, Moscow by Timon91, on Flickr

Als ik weer naar buiten ga regent het pijpenstelen, dus ga ik gauw weer naar binnen. Bij een goedkoop eettentje eet ik een blini, lees wat en ga zodra het een minuut of 20 later een beetje droger is weer naar buiten. Vanaf halte Tverskaya neem ik de metro terug naar het hotel.

10. Het uitzicht vanaf m’n kamer op de 17e verdieping. Het klaart een beetje op, door het felle zonlicht lijkt het wel alsof er een apocalyps plaatsvindt :mrgreen:

Afbeelding
View over Moscow from Hotel Izmailovo by Timon91, on Flickr

11. Tijd om de benen wat rust te gunnen, een biertje te drinken en even wat TV te kijken. Ik zet de TV aan en… dit verschijnt in beeld. Beter had een kwartiertje zappen op de Russische TV niet kunnen beginnen :mrgreen:

Afbeelding
Putin on Russian television by Timon91, on Flickr

12. Veel honger heb ik niet, dus na een paar biertjes en wat brood zit ik eigenlijk wel vol. Ik besluit nog een rondje te gaan lopen, dus ik ga de stad weer in. Ditmaal neem ik de metro naar Ploshchad Revolyutsii. Vanaf hier is het een klein stukje door Nikolskaya Ulitsa naar het Rode Plein.

Afbeelding
Nikolskaya Ulitsa, Moscow by Timon91, on Flickr

13. Is het al Kerst? Het GUM is er in ieder geval klaar voor :lol:

Afbeelding
Red Square (Красная Площадь) by night, Moscow by Timon91, on Flickr

Zodra ik geen zin meer heb neem ik de metro naar station Kurskaya, vanaf waar ik morgen een dagtripje ga maken. Wat ik verder nog niet beschreven heb maar wat later deze reis wel belangrijk wordt, is dat ik dollars nodig heb, en veel. Waarom precies kom ik nog wel op terug, maar als je buitenlands geld gaat kopen in Nederland word je echt keihard opgelicht. Mijn bank verwijst me vrolijk door naar het GWK, de ING zelf doet schijnbaar niet meer aan buitenlands geld. Als ik bij het GWK online kijk (wat bij hen het voordeligste is) hoeveel $1500 kost krijg ik €1465 te zien, wat maar liefst €90 meer is dan de echte koers. Als je hier niet op let word je dankzij de quasi-monopolypositie van het GWK zwaar getild. Bij banken zal het vrees ik niet veel voordeliger zijn. Ik heb bij deze boeventent uit arren moede maar wel een klein bedrag in kleine briefjes gehaald, om in ieder geval iets te hebben en omdat het in het buitenland wel lastig kan worden om kleine briefjes ($10) te krijgen die nieuw zijn. Bij groot geld is dat vaak eenvoudiger. Het gros van de dollars ga ik proberen hier in Rusland te halen. Gedurende de dag heb ik al wat pinautomaten geprobeerd om te kijken of ze ook dollars uitgeven, maar tot nu toe zonder succes. Gezien het daglimiet moet ik wel elke dag een maximum aan geld uit de muur halen, maar in het ergste geval kun je ook gewoon roebels pinnen en dat wisselen – er zijn zoveel wisselkantoortjes hier dat de koers heel dicht bij de echte koers ligt. Goed, mijn vermoeden dat op een groot station als Kurskaya wél een automaat met dollars staat klopt: een automaat van de ВТБ/VTB bank geeft me zonder morren $400, in gloednieuwe briefjes van $50! :D

14. Na het pinnen keer ik terug naar Partizanskaya, het metrostation vlak naast m’n hotel. Op de metrostations hier fotografeer ik normaal gesproken niet zo graag, zeker niet nu er extra veel politie op de been is. Bij aankomst op Partizanskaya blijkt het echter vrijwel leeg te zijn, dus dan is een fotootje al wat makkelijker :)

Afbeelding
Partizanskaya metro station, Moscow by Timon91, on Flickr

De metrostations van Moskva zijn stuk voor stuk prachtig, sommige stations zien er meer uit als een kathedraal dan als een metrostation. Het systeem werkt ook goed, de metro’s rijden af en aan en zijn heel geschikt om de lange afstanden in de stad mee af te leggen. De keerzijde is dat iedereen de metro gebruikt, dus zitten kun je niet vaak. Een 20-rittenkaart kost me 650 roebel, wat neerkomt op €0,47 per rit. Duur is het niet dus ;) Als je de metro van Moskva gewend bent dan valt elk netwerk wat je erna ziet tegen ;) Terug in het hotel kijk ik nog wat TV, lees nog wat en ga rond half 11 pitten.

Ik slaap heerlijk in m’n hotelbed en ontwaak rond 8 uur. Douchen, ontbijten en een klein uurtje later ga ik op stap. Vandaag ga ik een dagtripje maken naar Vladimir/Владимир, een stad in de buurt. De trein erheen vertrekt pas om 11 uur, dus eerst loop ik nog even naar de Izmailovomarkt naast het hotel om wat rond te kijken. Het blijkt dat net als zes jaar geleden dit dé ideale plek is om je souvenirs te kopen :D Men is nu nog druk bezig met opbouwen, maar morgen ga ik hier zeker slagen ;)

15. Hier dan het hele Izmailovo-complex, samen goed voor 5000 kamers (7500 bedden) en daarmee één van de grootste hotels ter wereld. Van links naar rechts: Alpha, Beta, Vega en Gamma-Delta. Ik verblijf in Beta ;)

Afbeelding
Hotel Izmailovo, Moscow by Timon91, on Flickr

16. Het Kremlin in Izmailovo (Kremlin is gewoon Russisch voor “fort in een stad”), een extreem kitscherig fort waar je vooral heel Russisch kunt trouwen :') De Izmailovomarkt ligt hier rechts van, verweven in/om/onder/rond het Kremlin.

Afbeelding
Kremlin of Izmailovo, Moscow by Timon91, on Flickr

17. Onderweg naar het metrostation loop ik langs de vele fastfoodtentjes die rond het Izmailovo hotel liggen. Het mooie vind ik altijd dat ze namen van ketens translitereren naar het cyrillisch. Vooral om een beetje grip te krijgen op de uitspraak van Russisch zijn dit soort dingen erg handig :D

Afbeelding
Subway, Izmailovo, Moscow by Timon91, on Flickr

Om kwart over 10 ben ik dan op het Kursky vokzal (Kurskaya). Net als Belorusskaya is Kurskaya één van de negen hoofdstations van Moskva, maar volgens mij het enige wat geen kopstation is. Kurskaya ligt noord-zuid georiënteerd aan de oostkant van het centrum en de treinen richting Kursk/Курск-Oekraïne en richting Nizhny Novgorod/Нижний Новгород vertrekken hier. Ook doorgaande treinen vanuit St. Petersburg/Санкт-Петербург naar deze bestemmingen stoppen vaak in Kurskaya. Treinen uit St. Petersburg die in Moskva eindigen gebruiken dan vaak weer het Leningradsky vokzal.

18. De stationshal van Kurskaya, met rechts net buiten beeld de pinautomaat waar ik uiteindelijk meerdere bezoekjes aan gebracht heb :mrgreen: Ook nu haal ik weer wat dollars, maar ditmaal heeft de automaat slechts drie briefjes van $50. Vanavond nog maar een keer proberen dus.

Afbeelding
Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

19. Ik ben wat aan de vroege kant, maar mijn trein staat al wel op het bord. Vanaf hier ga ik met de semi-hogesnelheidstrein “Strizh” (Стриж, “gierzwaluw”) naar Vladimir. Deze stad ligt ruim 190 km ten oosten van Moskva en is heel geschikt voor een dagtripje. Met de Strizh ben je er in ruim anderhalf uur.

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) to Nizhny Novgorod at Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

20. Niet veel later komt de Strizh binnen vanuit Nizhny Novgorod. Momenteel wordt deze trein met de RZD-Talgo’s gereden, maar of dat zo blijft nadat de Talgo tussen Berlin en Moskva in gebruik genomen wordt weet ik eerlijk gezegd niet. Het huidig materieel bevat in ieder geval ook slaaprijtuigen, die me voor de ritten overdag van nog geen vier uur me niet heel relevant lijken. Je kan ze wel gewoon boeken en ze zijn bovendien aardig duur. Ten tijde van reizen reed de Strizh in ieder geval 4-5 keer per dag op en neer tussen Moskva en Nizhny Novogorod.

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) from Nizhny Novgorod at Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

21. Er komt een behoorlijke stroom mensen uit de trein en aangezien het nog lang geen vertrektijd is ga ik maar even op een ander perron kijken. Ondertussen is de lok aan het omlopen en wordt de trein schoongemaakt.

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) to Nizhny Novgorod at Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

22. Moskva Kursky vokzal dus. Het perron direct links is alleen voor lokale/regionale treinen (elektricha’s) en is afgesloten met een tourniquet.

Afbeelding
Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

Om kwart voor 11 kunnen we instappen. Voor deze reis heb ik een 1e klasse ticket geboekt, betaalbaar in de 1e klasse in zo’n trein reizen zal elders in Europa lastig worden ;) Voor Moskva-Vladimir heb ik 1325 roebel betaald, omgerekend zo’n €19. Bij het instappen worden de tickets gecontroleerd door een prachtige conductrice, ik heb voor deze rit een e-ticket. Zoals ik in het vorige deel al beschreef kun je bij de RZD online vrij makkelijk tickets kopen, ook naar hele exotische bestemmingen. Waar je alleen op moet letten is dat niet voor elke trein een e-ticket mogelijk is, soms krijg je alleen een voucher die je op een Russisch station moet inwisselen voor een echt ticket. Niet zo handig als je bijvoorbeeld Kiev-Minsk online bij de RZD wilt kopen en je tijdens je reis helemaal niet in Rusland komt. En dat niet alleen: het schijnt ook nog per rijtuig ter verschillen of een e-ticket mogelijk is. Altijd goed opletten dus of het “ЭР”-icoontje bij je trein en je rijtuig staat als je gaat boeken! ;) Verder schijnt het vrij willekeurig te zijn welke creditcards geaccepteerd worden, maar mijn MasterCard leverde geen problemen op :)

23. Zoals duidelijk moge zijn bestaat een Talgo uit vele korte rijtuigen, in mijn rijtuig zijn maar iets van 20 stoelen. Hier een matige foto van het interieur.

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) Moscow-Nizhny Novgorod interior by Timon91, on Flickr

24. Deze 1e klasse zetels zijn heel prima :) Van de RZD krijg je bovendien een klein pakketje met een slaapmaskertje en – hoe kan het ook anders in Rusland – pantoffeltjes :mrgreen:

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) Moscow-Nizhny Novgorod interior by Timon91, on Flickr

Op de seconde exact zet de trein zich in beweging. De eerste stop na Moskva is meteen Vladimir. Mijn rijtuig zit inmiddels vol, al gauw raak ik aan de praat met de man die naast mij zit. Hij blijkt Vladimir te heten en is op weg naar de verjaardag van z’n 80 jaar oude tante in, jawel, Vladimir! Hij wil z’n vrouw en kind de verjaardag besparen en is alleen op pad gegaan. Z’n familie komt er min of meer “verplicht” op af omdat niemand die tante echt aardig vindt, maar daardoor ontaardt het wel altijd in een gigantisch zuipfestijn. Hij vertelt ook dat hij morgenmiddag pas terug gaat – verstandig, lijkt me :mrgreen: Nog voordat we Moskva verlaten hebben komen er “stewardessen” langs met een karretje om een kleine maaltijd uit te serveren. Op mijn ticket staat inderdaad dat ik een “standaard ontbijt” (завтрак-стандарт) krijg. Er is keus tussen een omelet en blini’s. Ik had het niet verwacht, maar de blini’s zijn echt heerlijk :) Nadat we groot-Moskva verlaten hebben razen we met afwisselend 120, 140, 160 en 180 km/h naar het oosten, al verkeert de spoorlijn niet in heel beste staat. Zeker als we 180 km/h rijden schommelt het vaak hevig. De hele reis praat ik met Vladimir, die vloeiend Engels spreekt en als kind (in de Sovjettijd!) zes jaar in Zweden gewoond heeft. Vlak voordat we Vladimir bereiken wordt in het Russisch omgeroepen in welke rijtuigen je kunt uitstappen, wat in alle even rijtuigen blijkt te zijn.

25. Stipt op tijd arriveren we in Vladimir, waar we op een soort tijdelijk perron aankomen. Na een stop van slechts 2 minuten rijdt de trein verder richting Nizhny Novgorod.

Afbeelding
Train “Стриж” (Strizh) Moscow-Nizhny Novgorod at Vladimir train station by Timon91, on Flickr

26. Is dit Russische humor? “Scheme of suburban trains” bij een spoorkaart die van St. Peterburg tot Adler, Novy Urengoy, Peking en Vladivostok strekt? :mrgreen: Helaas, het is gewoon een vertaalfout: correct vertaald uit het Russisch erboven staat er “Scheme of long-distance trains” ;)

Afbeelding
Translation error, Vladimir train station by Timon91, on Flickr

27. Een soort van toeristisch bordje: je kan richting centrum, begraafplaats of gevangenis. Kiest u maar!

Afbeelding
Touristic sign near Vladimir train station by Timon91, on Flickr

28. Nadat ik afscheid heb genomen van Vladimir en hem veel plezier heb gewenst met de verjaardag van z’n tante kies ik maar voor “centrum” ;) Voordat we die kant op lopen werpen we eerst nog een blik richting het stationsgebouw van Vladimir.

Afbeelding
Vladimir train station by Timon91, on Flickr

Van Vladimir heb ik ook meer foto’s geüpload dan wat hier staat. Voor alle 38 foto’s verwijs ik jullie door naar Flickr, 23 ervan staan in het verslag.

29. Via een lange trap kom je op een hoofdstraat (Bolshaya Moskovskaya ulitsa) uit, waar het hele centrum van Vladimir langs georiënteerd ligt. Verkeer ontbreekt echter, de straat is afgesloten voor gemotoriseerd vervoer.

Afbeelding
День Города festival, Bolshaya Moskovskaya ulitsa, Vladimir by Timon91, on Flickr

30. Wat blijkt? Het is vandaag “день города”, de “dag van de stad”. Een beter moment om Vladimir te bezoeken had ik eerlijk gezegd niet uit kunnen kiezen :') Het eerste wat ik tegenkom is een tentoonstelling van lokaal geproduceerde tractoren en ander agrarisch machinegeweld.

Afbeelding
День Города festival at Sabornaya ploshchad, Vladimir by Timon91, on Flickr

Op het naastgelegen plein knalt de chauvinistische muziek uit de luidsprekers, ik loop maar een park in richting een mooie orthodoxe kerk. De kerk is prachtig van binnen, maar ook erg druk.

31. Aan de achterkant heb je uitzicht over de rivier en de omgeving. De spoorlijn loopt parallel aan de rivier en de hoofdstraat, het station ligt verder naar links (buiten beeld).

Afbeelding
View over Vladimir by Timon91, on Flickr

32. Aan de andere kant is een brug over de rivier te zien. Voor de rest is de omgeving niet heel boeiend.

Afbeelding
View over Vladimir by Timon91, on Flickr

33. In het park staan allemaal kraampjes van de verschillende “rayons” (district/gemeente) in het “oblast” (provincie) Vladimir. Het is schijnbaar niet alleen de dag van de stad, maar van het hele oblast. Elk rayon heeft hier een kraampje waar allerlei lokale goederen tentoongesteld en verkocht worden. Meerdere rayons laten trots kun lokale danskunsten zien, al is het wel een beetje jammer dat je continu drie verschillende muziekstukken tegelijk door elkaar heen hoort blazen.

Afbeelding
День Города festival, Park im. Pushkina, Vladimir by Timon91, on Flickr

Bij het kraampje van rayon “Кольчугинский” (Kolguchinsky) sta ik wat te kijken als een dame vraagt of ik *onverstaanbaar Russisch* wil proberen. Ik heb best honger, dus ik zeg maar “ja” want wat er ligt ziet er best redelijk uit. Tot mijn grote schrik zie ik een soort slappe, gelukkig vrij kleine vleespizza in een plastic zakje de magnetron ingeschoven worden. Kut :') Eerlijk is eerlijk, voor wat ik had gevreesd was het best binnen te houden, maar als ik het had geweten dan had ik wat anders gehaald :')

34. Terug naar Moskovskaya. Hier is het festival in volle gang. Jong en oud schuifelt door elkaar heen, overal staan standjes waar je wat kunt kopen, eten, doen, enzovoorts.

Afbeelding
День Города festival, Bolshaya Moskovskaya ulitsa, Vladimir by Timon91, on Flickr

Eigenlijk was ik alleen naar Vladimir gegaan omdat ik wist dat het best een mooi stadje zou zijn, het is onderdeel van de Gouden Ring. Op deze manier wordt het echter een veel leuker dagje uit, want ik denk anders dat 8 uur in Vladimir wel vrij lang was geweest :') Bij een koffietentje genaamd “Венская Кофейня” (Weens Koffiehuis) rust ik wat uit en warm wat op. De koffie is heerlijk, maar na drie kwartier ben ik de foute Russische popmuziek wel zat en ga ik weer op stap.

35. Aan de andere kant van de verkeersader die haaks op Moskovskaya de stad doorkruist heb je een mooi uitzicht op het park waar ik net “geluncht” heb. Ook de orthodoxe kathedraal staat er mooi op.

Afbeelding
Panorama, Vladimir by Timon91, on Flickr

Door de chaotische reisvoorbereiding kwam ik er na vertrek pas achter dat er aan de voorkant van m’n beide wandelschoenen een stukje zool los zit. Niet ideaal natuurlijk :') Bij een supermarkt in een winkelcentrum haal ik superlijm, waar ik ’s avonds in Moskva de schoenen mee gerepareerd heb. Meestal zijn schoenen en lijm niet zo’n goede combi, maar in dit geval is dat stukje zool in ieder geval tot het einde van de reis blijven zitten! :D

36. Ik ga weer terug naar Moskovskaya en aanschouw het tafereel vanaf een aarden wal die vroeger waarschijnlijk onderdeel van de vesting was. Er lijkt geen einde aan de festiviteiten te komen, dus ik kan me hier nog wel even vermaken. Dan hoor ik opeens wat lawaai en zie ik een groepje jonge mannen met een Russische vlag met daarop een onleesbare tekst, wat vlaggen en fakkels al schreeuwend over de hoofdstraat marcheren. Oke, what the fuck? :') Na een seconde of 10 stopt het weer (de fakkels zijn uit dus maakt het minder indruk) en lopen ze weer gewoon verder.

Afbeelding
Hooligans in Vladimir by Timon91, on Flickr

37. Naast het stadsfestival is er natuurlijk ook nog tijd voor wat cultuurhistorisch verantwoord sightseeien. Zo is er in Vladimir een katholieke kerk, waarvan er niet veel zijn in Rusland. Zelfs in Moskva zijn er maar drie. Ik ben de enige bezoeker binnen, het kerkje is mooi onderhouden. De koster spreekt een piepklein beetje Engels dus samen komen we er wel uit. Hij vertelt dat er zo’n 120 katholieken zijn in Vladimir, maar dat er op een gemiddelde zondag maar 16 aanwezig zijn. Makkelijk is het niet om katholiek te zijn in Rusland, in veel steden worden de missen in een flatje georganiseerd (moslims doen dat ook vaak op die manier, overigens).

Afbeelding
Catholic church, Vladimir by Timon91, on Flickr

38. Bij het in Sovjettijd gebouwde theater hoor ik harde rockmuziek…. Gezongen door een klein jongetje :')

Afbeelding
Rock concert, День Города festival, Vladimir by Timon91, on Flickr

39. Vlakbij het centrum ligt een voetbalstadion, en aangezien het zaterdag is zou er wel eens een wedstrijd kunnen zijn. En ja hoor, in een klein stadionnetje naast het echte stadion is een wedstrijd gaande! Er is een overdaad aan politie aanwezig en de hoofdtribune (in de kleuren van de Russische vlag) valt bijna uit elkaar van ellende. Ik heb geen zin om een kaartje te kopen en blijf van achter het hek achter de hoofdtribune kijken, samen met een paar bezopen lokale heren.

Afbeelding
Football game between Torpedo Vladimir and ЦРФСО Smolensk by Timon91, on Flickr

Het is een wedstrijd in de tweede divisie (derde niveau) van Rusland, tussen Torpedo Vladimir en ЦРФСО uit Smolensk. Ik praat wat met één van de heren, hij vertelt onder andere dat het stadion momenteel verbouwd wordt en dat ze daarom al een paar jaar hier spelen. Enige sporen van bouwactiviteiten heb ik er overigens niet kunnen bespeuren.

40. Kijk eens, wie hebben we daar? Het zijn dezelfde heren als op foto 36 :lol: Een tiental hooligans heeft de 650 km van Smolensk naar Vladimir afgelegd voor deze uitwedstrijd, nauwlettend in de gaten gehouden door de politie. De onleesbare tekst op de Russische vlag was dus gewoon “Smolensk” ;)

Afbeelding
Football game between Torpedo Vladimir and ЦРФСО Smolensk by Timon91, on Flickr

Ik blijf tot het eind van de eerste helft kijken, het staat 0-1 voor ЦРФСО en de wedstrijd is verder ook niet heel boeiend. Bovendien is het gaan regenen dus blijven staan heb ik weinig zin in.

41. Terug naar de hoofdstraat. Ik loop nog een klein stukje verder maar het einde van het festivalterrein is hier wel bereikt. Slenterend ga ik terug, vlakbij een verkeersplein in de hoofdstraat zie ik een applaudisserende menigte staan. Er blijkt een soort van krachtpatserwedstrijd te zijn :lol: De heren, in teams van twee, sleuren allerlei zware dingen voort, met als hoogtepunt een touringcar die volgens de omroeper 15 ton weegt :')

Afbeelding
Strong men contest, Vladimir by Timon91, on Flickr

42. Na de touringcar is de show ook meteen voorbij, dus loop ik weer verder. Op Moskovskaya zet ik de Gouden Poort (Золотые Ворота, Zolotye Vorota) uit 1164 nog op de foto, een prachtig gebouw! Het is in 1795 op bevel van Catharina de Grote gerestaureerd.

Afbeelding
Zolotye Vorota, Bolshaya Moskovskaya ulitsa, Vladimir by Timon91, on Flickr

43. Ook in de wat rustigere straatjes van Vladimir zijn genoeg mooie gebouwen te zien, zoals dit in lichtelijk vervallen staat verkerende kerkgebouw langs Nikitskaya ulitsa. Rechts (niet op de foto) zit een groepje bedelaars waarvan eentje al op staat en naar mij toe wil lopen zodra ik m’n camera tevoorschijn haal om deze foto te maken, ik maak gauw rechtsomkeert.

Afbeelding
Church at Nikitskaya ulitsa, Vladimir by Timon91, on Flickr

44. Het is inmiddels donker en ik heb aardig wat honger. Sinds de vleespizza uit Kolguchinsky rayon heb ik ook niks meer gegeten. Ik kom uit bij restaurant Gagarin, waar elk tafeltje is uitgerust met een borstbeeld van de naamgever van dit restaurant :lol:

Afbeelding
Restaurant Gagarin, Vladimir by Timon91, on Flickr

45. Na het eten heb ik nog anderhalf uur tot vertrek van m’n trein. Op Sabornaya ploshchad is weer een concert begonnen. Artiesten uit het oblast komen hier hun zangkunsten vertonen, plus een enkeling van buitenaf. De meest opvallende is een artiest die uit de, volgens de presentator van het concert, “Russische Volksrepubliek Donetsk” komt en een verschrikkelijk patriottistisch lied komt zingen. Ik heb het helaas niet op Youtube kunnen terugvinden :')

Afbeelding
День Города festival at Sabornaya ploshchad, Vladimir by Timon91, on Flickr

Al met al is het best aardig om te aanschouwen, ik denk dat ik op deze manier echt een Russische provinciestad op haar best heb kunnen aanschouwen.

Ruim 20 minuten voor vertrek ben ik weer op het station. Het valt op dat er sinds mijn laatste bezoek aan Rusland op heel veel plekken “security” gekomen is. Het staat tussen aanhalingstekens omdat het een nogal ruim begrip is: op stations moet á la vliegveld je tas door een scanner en jij door een detectiepoortje, maar omdat het vaak heel druk is douwt iedereen zo snel mogelijk z’n tas door de scanner, perst zichzelf door het poortje en pakt zo snel mogelijk weer z’n tas op. Heel veel zin heeft het dan ook niet, vaak kijkt er ook niemand naar het schermpje van de scanner :') Op metrostations staan detectiepoortjes waar je in de praktijk geen last van hebt en zelfs in de lobby van m’n hotel zijn die aanwezig. Meer een soort schijnveiligheid dus.

46. Hier op het station in Vladimir bestaat de controlepost ook uit een scanner en een detectiepoortje. Na de security worden de kaartjes gecontroleerd bij die rode statafels en word je op een heuse passagierslijst afgevinkt. Ik zie inderdaad ook al mijn persoons- en paspoortgegevens (die je bij het kopen moet opgeven) voorbijkomen. Na deze controle mag je door. Boven is een soort wachtkamer waar ik een minuut of 10 wacht en de veiligheidscontroles kan aanschouwen.

Afbeelding
Vladimir train station by Timon91, on Flickr

47. Op het perron is het vrij druk, er wordt van alles omgeroepen over mijn trein maar ik versta er nauwelijks iets van. Voordat mijn trein komt zet ik eerst nog een nachttrein op de foto.

Afbeelding
Long distance train at Vladimir train station by Timon91, on Flickr

Met de “Ласточка” (Lastochka, “zwaluw”) ga ik terug naar Moskva. Ook dit is een relatief snelle trein, al is dit een stuk minder luxe dan de Strizh. Sterker nog, het is een gewone Desiro alleen dan voor breedspoor. De trein bestaat uit twee treinstellen van vijf rijtuigen en de rijtuignummers zijn helaas niet te lezen in het donker. In elk treinstel is er één ingang open, maar ik weet dus niet of ik bij de goede sta voor rijtuig 4. Ik blijk bij de verkeerde te staan dus ik moet nog even flink rennen. Bij het instappen worden net als bij de Strizh je ticket en je paspoort gecontroleerd. De trein zit flink vol en het is aardig krap aangezien de stoelen in een 3+2 opstelling staan. Ik zit in een volle vierzitter, we vertrekken keurig op tijd om 20:12. Tegenover mij zit een jong echtpaar, met wie ik wat praat. Ze vragen me onder andere waar ik deze reis allemaal heen ga. Zodra ik “Oezbekistan” zeg begint de man meteen te lachen en vraagt: “Heb je wel dollars bij je? In het hele land is maar één pinautomaat” – tot zover de reputatie van Oezbekistan in Rusland! Hij heeft wel een punt, want dit is één van de redenen dat ik die dollars nodig heb. De rit naar Moskva, die een uur en drie kwartier duurt (ter referentie: met de elektricha doe je er ca. 3:15 uur over), verloopt rustig. Af en toe loopt het spoorwegpersoneel langs om RZD-souvenirs te verkopen, verder gebeurt er niet veel. Voor de rit met de Lastochka heb ik 546 roebel (8 euro) betaald.

48. Stipt om 22:00 sta ik weer op Moskva Kurskaya. Hier nog een matig fotootje van het stoptreininterieur van deze intercity, voordat de security brult dat ik geen foto’s mag nemen en moet opbokken.

Afbeelding
Train “Ласточка” (Lastochka) Nizhny Novgorod-Moscow interior by Timon91, on Flickr

49. Het perron is vol, echt fijn foto’s nemen is het dus niet. Aan de andere kant gaat een nachttrein naar een of ander gaar oord vertrekken dus rustiger wordt het er ook niet op.

Afbeelding
Train “Ласточка” (Lastochka) from Nizhny Novgorod at Moskva Kurskaya train station by Timon91, on Flickr

In de stationshal pin ik met succes nog zeven gloednieuwe $50 biljetten bij de welbekende pinautomaat van de ВТБ-bank, daarna ga ik met de metro terug naar m’n hotel. Al met al was het een typisch Russisch dagje uit: zonder veel plannen vertrekken en uiteindelijk onverwachts allemaal leuke en bizarre dingen meemaken :') Moe en voldaan val ik na een biertje rond half 12 in slaap, het was een topdag! :D

Zondag 18 september, de laatste dag in Moskva. Ik doe rustig aan ’s ochtends want ik hoef toch pas om 12 uur uit te checken. Eerst ga ik naar de Izmailovomarkt om souvenirs te halen, dat ligt toch naast het hotel.

50. Het Kremlin van Izmailovo, zoals ik al zei één brok kitsch. Deze foute rij limo’s, die bij de hoofdingang geparkeerd staan, bevestigen dat beeld alleen maar :lol:

Afbeelding
Limousines near the Kremlin of Izmailovo, Moscow by Timon91, on Flickr

Op de souvenirmarkt slaag ik glansrijk voor wat betreft “foute Ruslandsouvenirs”: een Russische vlag met daarop een afbeelding van Putin die met een kalashnikov op z’n rug op een beer rijdt, plus een matrushka van Putin met daarin Yeltsin, Gorbatshov, Stalin en Lenin :') Ik zie zelfs al een matrushka van Donald Trump staan. Ik spreek de verkoper aan, hij blijkt groot fan te zijn. Niet zo gek, want op de Russische TV word je doodgegooid met Trump, Trump en nog eens Trump. De Engelstalige Kremlinpropagandazender Russia Today draait er overuren mee. Er zijn vandaag verkiezingen in Rusland maar daar is bij Russia Today weinig van te merken: alles draait om het verheerlijken van Trump en het zwartmaken van Clinton en Obama :') Het enige item wat ik wél over de Russische parlementsverkiezingen gezien heb ging over hoeveel democratischer deze verkiezingen wel niet waren dan de vorige (in 2011, toen er behoorlijke protesten waren). Om dat kracht bij te zetten wordt er een “onafhankelijk waarnemer van de EU” geïnterviewd die dat moet bevestigen – een Hongaar van de Jobbik-partij. Tot zover Russia Today :')

51. Ik check uit, dump m’n rugzak bij het bagagedepot van het hotel en pak de metro. Via Kursky vokzal, waar ik wederom $400 uit mijn favoriete pinautomaat haal, ga ik naar het nabij gelegen Moskva Kazanskaya. Vanaf hier zal ik vanavond vertrekken. Des te leuker is het dat zodra ik op spoorniveau kom mijn trein er al staat: die is namelijk net aangekomen uit Toshkent!

Afbeelding
Train from Toshkent, Uzbekistan at Moskva Kazanskaya train station by Timon91, on Flickr

Moskva is denk ik wereldrecordhouder wat betreft internationale treinverbindingen. In de dienstregeling van 2016 zijn/waren er directe verbindingen naar Finland, Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, Polen, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Servië, Bulgarije, Montenegro, Oekraïne, Moldavië, Azerbeidzjan, Mongolië, China, Noord-Korea, Kazachstan, Tadzjikistan, Oezbekistan, Kirgizstan en technisch gezien ook nog naar Turkmenistan en Bosnië-Herzegovina. Met de nieuwe dienstregeling verandert er wel het een en ander, maar het blijft een indrukwekkende lijst ;)

52. Met de metro ga ik verder richting Park Pobedy. Dit station ligt 84 meter onder de grond en is daarmee het op twee na diepste ter wereld. De roltrap is 126 meter lang en daarmee de langste van Europa, aldus Wikipedia :lol:

Afbeelding
Park Pobedy metro station, Moscow by Timon91, on Flickr

53. Park Pobedy, “het Overwinningspark”. Een gigantisch plein met monumenten over diverse oorlogsoverwinningen, met daarachter een tentoonstelling van allerlei oorlogsmaterieel (het daadwerkelijke Park Pobedy). Vanmiddag is hier een verkiezingsfestival, er zijn genoeg Russische driekleuren te zien en er wordt een podium opgebouwd.

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

54. Trolleybus met Russische vlaggetjes.

Afbeelding
Trolleybus near Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

55. Monument voor de helden van de Eerste Wereldoorlog (dat ding links, niet die Aziatische toeristen rechts ;) )

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

56. Vanaf bovenaan het plein, met zicht op Moscow City.

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

57. Ik besluit de tentoonstelling van het militaire materieel eens te gaan bekijken en het is de moeite waard! Het tentoongestelde militaire materieel is indrukwekkend om te doen. De machines hier doen gelukkig niet zoveel meer ;) Merk overigens op dat het park on-Russisch geschikt is voor mindervaliden (misschien een gewetenskwestie….?).

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

58. Er staan een hoop interessante apparaten, zoals deze. Een machine die een spoorlijn aanlegt heb ik wel eens gezien, maar een machine die bedoeld is om het weer kapot te maken is nieuw voor mij :P

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

59. Een stoomlocomotief van de militaire spoorwegen.

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

60. Een moskee, daar heb ik er in Moskva nog niet veel van gezien.

Afbeelding
Mosque near Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

61. Ik stel voor dat de NS een aantal van deze units aanschaft om als sprinter richting Almere/Алмере in te zetten, wellicht dat het aantal huftertjes in de trein dan afneemt. Almere zelf zal er ook alleen maar beter van worden :mrgreen:

Afbeelding
Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

62. Het park is vrij groot en ik heb er wel even voor nodig. Het koele weer is weer even wennen, maar gelukkig is de snijdende wind wat gaan liggen. Terug op het plein blijkt de ME ook gearriveerd te zijn voor het verkiezingsfestival. Het is nog niet echt begonnen, maar er schallen al wel bombastische, chauvinistische liederen over het plein :')

Afbeelding
Riot police, Park Pobedy, Moscow by Timon91, on Flickr

Bij de “Chocoladnitsa” (Шоколадница), vlakbij de ingang van het metrostation, rust ik een uurtje uit en warm ik wat op met een flinke bak koffie. Ik heb vandaag nog niet veel meer gedaan dan lopen dus ik het kan het wel gebruiken :lol:

Met de metro ga ik terug naar het centrum en bezoek de Christus Verlosserkathedraal, de hoogste orthodoxe kerk ter wereld. De geschiedenis is interessant om even door te nemen op Wikipedia ;) Foto’s nemen is helaas niet toegestaan binnen.

63. De kathedraal staat aan de Moskva-rivier, er is een voetgangersbrug over de rivier. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht over de rivier en dit “prachtige” en hoogst controversiële standbeeld van Peter de Grote :lol:

Afbeelding
Peter the Great statue, Moscow by Timon91, on Flickr

64. De 16-jaar oude kathedraal moet natuurlijk ook nog even op de foto.

Afbeelding
Cathedral of Christ the Saviour, Moscow by Timon91, on Flickr

65. Direct aan de overkant ziet het er allemaal weer wat minder florissant uit :lol:

Afbeelding
Old market hall, Moscow by Timon91, on Flickr

66. Ik loop verder langs het Kremlin, waar de wisseling van de wacht plaatsvindt bij een of ander monument. Ik weet niet wie er beter zijn in synchroon acteren: de wachters of de fotograferende Aziaten :mrgreen:

Afbeelding
Guards near the Kremlin, Moscow by Timon91, on Flickr

67. Nog maar een keer het Rode Plein, omdat het zo indrukwekkend is :) De tribune die het zicht eergisteren nog ontsierde is inmiddels weg :D

Afbeelding
Red Square (Красная Площадь), Moscow by Timon91, on Flickr

Ik wil nog wat van Kitay Gorod zien, wat hier vlakbij ligt, maar het valt een beetje tegen. De benen beginnen inmiddels ook aardig moe te worden, dus ik duik weer een koffietentje in om wat uit te rusten. Er zijn in Moskva legio gezellige koffietentjes met prima koffie, genoeg plekken om uit te rusten ;) Ik heb vandaag expres maximaal veel gelopen, want er is ook zoveel te zien in deze indrukwekkende stad en de komende dagen zal het vooral aan beweging ontbreken :P Ik ga hier ook zeker nog een keer terugkomen ;)

68. Het is al bijna donker als ik doorloop naar metrohalte Novokuznetskaya. We sluiten dit deel af met een foto van een bombastisch gebouw waarvan er zovele in Moskva staan ;)

Afbeelding
Kotelnicheskaya, Moscow by Timon91, on Flickr

Terug bij Partizanskaya ga ik het lokale winkelcentrum in en eet ik een gevulde gepofte aardappel bij Крошка картошка (Kroshka Kartoshka). Als toetje haal ik een blini bij een andere grote Russische fastfoodketen, Теремок (Teremok). Voor de treinreis die komen gaat heb ik een flinke boodschappenlijst gemaakt, ik wil niet weer de fout maken te weinig eten mee te nemen voor een lange rit :lol: Na het eten haal ik bij de supermarkt beneden in het winkelcentrum de proviand voor onderweg en ga dan voor de laatste keer terug naar het hotel. Hier haal ik m’n rugzak op, herpak nog wat dingen voor de treinreis en om kwart over 9 ’s avonds is het dan echt zo ver: tijd om naar Centraal-Azië te gaan!

Dat was het voor nu, in het volgende deel reizen we in één keer van Moskva naar Toshkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Een prachtreis van drie dagen! :D Voor nu bedankt voor het lezen en ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :)
Mijn Flickr account.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Chrysa »

Wow... Nu wil ik ook naar Rusland. :(
Prachtig verslag weer! :pos:

Maar waar had je die dollars voor nodig dan?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Milco »

Prachtig verslag weer! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Zabe »

Prachtig verslag! Ik kijk er uit naar de volgende delen ;)
Het lijkt wel Frankrijk of Belgie met alle idiote veiligheidmaatregelen :lol:

Ps: Heb je niet Monaco in je list van internationale verbindingen vergeten? ;)
En bestaat er echt een koerswagen moskou-sarajevo!?!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door isadora »

Prachtig verhaal maar weer, en de plaatjes zijn super. :pos: :pos:
Zeker gezien de beperkingen heb je toch een mooie reeks neergezet.
Er is niet weinig, dat niet even aan Minsk doet denken.

Dank wederom Timon, het wordt steeds spannender. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door waldo79 »

Magnifiek 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Daniel »

Wederom zo'n heerlijk weglezend verslag :) Top :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Etienne »

Wederom een verslag zoals we van jou gewend zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door erka »

Lees vooral mee hier, maar vind jouw verslagen altijd super interessant om te lezen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Karl »

Gaaf. Weer zo'n goed, lekker weglezend, verslag. 8-) :pos:
Het is een spectrum.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Timon91 »

Super bedankt voor de toffe reacties iedereen! :D
Chrysa schreef:Wow... Nu wil ik ook naar Rusland. :(
Prachtig verslag weer! :pos:

Maar waar had je die dollars voor nodig dan?
Ik kan je Rusland van harte aanbevelen. Veel meer dan Moskva heb ik zelf ook nog niet gezien, maar er is genoeg om je een lange tijd bezig te houden. Het land is ook zo ongelooflijk groot en divers. Ik ga er zeker nog een keer heen ;)

En die dollars komen in de volgende delen terug ;)
Zabe schreef:Prachtig verslag! Ik kijk er uit naar de volgende delen ;)
Het lijkt wel Frankrijk of Belgie met alle idiote veiligheidmaatregelen :lol:

Ps: Heb je niet Monaco in je list van internationale verbindingen vergeten? ;)
En bestaat er echt een koerswagen moskou-sarajevo!?!
Met als grootste verschil dat in Rusland iedereen de veiligheidsmaatregelen met een bak zout neemt :')

Je hebt helemaal gelijk, ik ben inderdaad Monaco vergeten ;) Een koersrijtuig Moskva-Sarajevo bestaat niet, maar het koersrijtuig Moskva-Bar (Montenegro) rijdt een paar kilometer door Bosnië-Herzegovina in de buurt van Priboj (Servië). Daarom staat Bosnië-Herzegovina ook apart in dat lijstje als "technisch gezien", het is niet echt een verbinding op die manier natuurlijk ;) Voor Turkmenistan geldt hetzelfde: de trein Moskva-Dushanbe rijdt een stukje door Turkmenistan maar stopt er verder niet. Maar die laatste trein kom ik later in de reeks nog op terug ;)
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door julsteren »

Lekker verslag weer! Moskou lijkt mij een heerlijke stad om eens heen te gaan, ondanks de taal en alle vage veiligheidsdingetjes, en die treinen daar, Desiro als IC? Lijkt wel België :') :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Zugführer »

Mooi man! De foto van de apocalyps is mijn favoriet :p
En Rusland staat weer een stukje hoger op mijn verlanglijst :)
Kan niet wachten op het volgende deel :Y
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Zabe »

Timon91 schreef:
Zabe schreef:Prachtig verslag! Ik kijk er uit naar de volgende delen ;)
Het lijkt wel Frankrijk of Belgie met alle idiote veiligheidmaatregelen :lol:

Ps: Heb je niet Monaco in je list van internationale verbindingen vergeten? ;)
En bestaat er echt een koerswagen moskou-sarajevo!?!
Met als grootste verschil dat in Rusland iedereen de veiligheidsmaatregelen met een bak zout neemt :')

Je hebt helemaal gelijk, ik ben inderdaad Monaco vergeten ;) Een koersrijtuig Moskva-Sarajevo bestaat niet, maar het koersrijtuig Moskva-Bar (Montenegro) rijdt een paar kilometer door Bosnië-Herzegovina in de buurt van Priboj (Servië). Daarom staat Bosnië-Herzegovina ook apart in dat lijstje als "technisch gezien", het is niet echt een verbinding op die manier natuurlijk ;) Voor Turkmenistan geldt hetzelfde: de trein Moskva-Dushanbe rijdt een stukje door Turkmenistan maar stopt er verder niet. Maar die laatste trein kom ik later in de reeks nog op terug ;)
Ah dat wist ik niet! Maar er bestaat geen paspoortcontrole toch? Ik heb ooit een nachttrein tussen Subotica en Bar genomen zonder controle (wel uiteraard tussen Servie en Montenegro).
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Timon91 »

Klopt, het is ook maar een paar kilometer en de trein stopt er niet ;) Er zijn ook wel lokale treinen (in ieder geval geweest) die wel in Bosnië stopten/stoppen, maar daar is/was de grenscontrole op de stations.
julsteren schreef:Lekker verslag weer! Moskou lijkt mij een heerlijke stad om eens heen te gaan, ondanks de taal en alle vage veiligheidsdingetjes, en die treinen daar, Desiro als IC? Lijkt wel België :') :pos:
Het cyrillische alfabet leren is handig om bordjes te lezen, maar verder kun je best zonder. Al helpen een paar woordjes Russisch wel veel :)

En die Desiro, tsja :') Ik had bij het boeken al wel even op de Стриж en de Ласточка gezocht, dus ik was wel enigszins voorbereid :') Sowieso is Rusland een land waar je op heel veel "waarom?"-vragen als antwoord "omdat Rusland" kunt geven. Ook wat dat betreft komt het behoorlijk overeen met België dus :')
Mijn Flickr account.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Karl »

Heb je eigenlijk Cyrillisch 'on the road' geleerd? Of middels een cursus ofzo?
Het is een spectrum.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Expeditie Stan (2): Met Vladimir in Moskva en Vladimir [68]

Bericht door Timon91 »

Oorspronkelijk heb ik het voor m'n eerste keer Rusland geleerd, in 2010, gewoon via internet. Daarna ben ik vrijwel elk jaar in gebieden geweest waar het cyrillische schrift gebruikt wordt (Oekraïne, Moldavië, Bulgarije, Servië, Montenegro, Macedonië, delen van Bosnië) zodat je het vanzelf wel een beetje bijhoudt. Een cursus ofzo heb je er echt niet voor nodig, het aantal letters is vergelijkbaar met ons alfabet (dit varieert van land tot land een beetje) en je kan de letters vrij makkelijk in drie groepen opdelen:
- letters die er uit zien als een letter in het Latijnse alfabet en hetzelfde betekenen;
- letters die er uit zien als een letter in het Latijnse alfabet maar wat anders betekenen;
- letters die er anders uitzien

Als je veel bordjes e.d. probeert te lezen onderweg dan leer je het vanzelf :D
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten