mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door mb90 »

In het weekend van 8/9 oktober ben ik voor een lang weekend naar Limburg. Op de reisdagen vrijdag en maandag via verschillende omwegen door Brabant naar mijn slaapplek in Weert.
De reis begon op vrijdag 7 oktober en ging via de Brabantse Langstraat naar Oost-Brabant en verder. De eerste foto komt vanuit het grijze en nevelige Waspik. Hier rijdt Arriva met lijn 634 tussen Raamsdonksveer en Waalwijk en met daarop een Friese bus in de vorm van de Citea 8611. Een demobus wat hier te zien als de 8611 opweg is naar Waalwijk:
Afbeelding

De volgende bus naar Waalwijk was een gewone Brabantse Citea. Deze kwam vlak voor Sprang-Capelle langs, waarbij rechts in de nevel nog net de Amercentrale en de A59 zichtbaar zijn:
Afbeelding

In het centrum van Waalwijk kon ik nog net een andere scholierenlijn meepakken, namelijk lijn 633. Hier te zien met een Lion's City van TCR:
Afbeelding

Opweg naar het oosten maakte ik nog even een ommetje via Wijk en Aalburg en Andel. In Wijk en Aalburg kon lijn 121 naar Den Bosch namelijk op de foto:
Afbeelding

Andel werd bezocht voor de scholengemeenschap daar die elke schooldag wordt bediend door een flink aantal scholierenlijnen uit vrijwel alle dorpen in de omgeving. Deze lijnen worden door TCR gereden, zoals hier bijvoorbeeld met lijn 603 die met een ex-Veolia Amba reed, de TCR 562:
Afbeelding

Ook Juijn komt langs in Andel, maar deze trof ik net buiten het dorp met lijntje 49 vanuit hun oorspronkelijke thuisbasis Rossum:
Afbeelding

Een grotere bus van Juijn trof ik een stukje verderop aan in Hedel. Hier kwam Setra 5031 net uit Brabant als lijn 166 opweg naar Well:
Afbeelding

Na een tussendoortje in de vorm van een Bossche bol kwam ik uit in Vught. Daar was het tijd voor de eerste treinen van dit verslag. De DD-AR maakt hier namelijk binnenkort plaats voor de splinternieuwe Flirts. In Vught trof ik tweemaal een DD-AR met ook nog eens 2x de loc voorop. 8-) Als eerste als 9639 naar Deurne en 20 minuutjes later als 9638 naar Nijmegen:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ging ik nu echt naar het oosten van Brabant en kwam ik uit in het dorpje Stevensbeek. Hier rijdt Arriva nu nog met lijn 92, maar dit wordt de Limburgse lijn 84. Deze Amba kwam zonder zichtbaar lijnnummer door het dorp opweg naar Venray:
Afbeelding

Vanaf Stevensbeek was ik op 10 kilometer van de Maaslijn. Hier wilde nog de buitenbeentjes (de Veolia LINTen en de Breng GTW's) meepikken. De eerste rit naar Venray was echter een GTW, maar een 'geluk' was dat het licht toch ineens erg donker werd. Daarna trok het gelukkig weer een beetje open en was de 32249 naar Roermond te zien met 2 GTW's:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwamen daarna wel gelukkig de andere buitenbeentjes langs, namelijk de Breng GTW's opweg naar Nijmegen:
Afbeelding

De volgende tussenstop was in het grensdorpje Smakt. Dit dorpje ligt namelijk op de grens tussen Brabant en Limburg, maar dan net aan de Limburgse kant. Zo komen deze 2 GTW's voor de 2e en laatste keer van deze rit Limburg binnen opweg naar Roermond:
Afbeelding

Er vanuit gaande dat de Breng GTW's weer terug gingen naar Roermond ging ik even een stukje wandelen, zodat ik ze een uur later hier nogmaals op de plaat kon zetten. Wat ik daarbij niet verwachte was dat de zon er ook nog eens bij kwam. :) Zo kwamen de 5045 en 5049 hier langs als 32255 opweg naar Roermond:
Afbeelding

De zon won daarna steeds meer terrein en dus bleef ik nog een half uurtje wachten in de zon. De volgende rit reed namelijk met 3 GTW's (in totaal 7 bakken) als 32257 naar Roermond:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om richting Weert te gaan. In Panningen was er nog wel een tussenstop voor het avondeten. In het centrum komen ook genoeg buslijnen langs. Als eerste lijn 68 die hier verder gaat als lijn 76 naar Station Horst-Sevenum:
Afbeelding

Een andere buslijn die hier alleen doordeweeks langskomt is lijn 62 naar Venlo via Blerick:
Afbeelding

Bij Weert maakte ik daarna nog even een kort uitstapje naar onze zuiderburen. In Molenbeersel komt lijn 74 namelijk heel even op Belgisch grondgebied. Rond zonsondergang komt hier de Amba 5142 net de grens over om een paar minuten later weer terug te gaan naar Weert:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag begon met een wandeling en de rondritje voor wat boodschappen. Onderweg kwam ik Hermes lijn 173 tegen nabij de zinkfabriek in Budel-Dorplein:
Afbeelding

In Budel-Schoot kwam na de inkopen de volgende bus langs. Dit keer een Amba in Brabantse kleuren opweg naar Weert:
Afbeelding

Via Belgisch Limburg kwam ik daarna uit in Stevensweert. Daar rijdt ieder uur lijn 71 over de dijk langs de Maas. Hier te zien met links in beeld de toren bij Thorn en rechts de Clauscentrale bij Maasbracht:
Afbeelding

De route van deze lijn volgend kwam ik uit in Linne. Daar loopt de spoorlijn net langs het dorp en de A73. Naast de Sprinters van de NS zal ook het ICM hier planmatig verdwijnen. Daarom gingen beide nog even op de foto. Eerst het ICM als IC 3539 naar Heerlen:
Afbeelding

En een kwartiertje daarna een SGMm als Sprinter 6841 naar Maastricht Randwyck:
Afbeelding

In het dorp zelf komt naast lijn 71 ook nog lijn 72. Hier te zien opweg naar Ittervoort:
Afbeelding

Vanaf Linne was het een mooie route naar het oosten om dan uit te komen in Vlodrop. Daar komen lijn 178 en 179 langs. De 178 reed met een Sprinter City door het dorp:
Afbeelding

De 179 (die het rondje andersom rijdt) reed met een grotere bus, namelijk een Amba. Hier te zien in Posterholt:
Afbeelding

De hoofdreden om deze kant op te gaan was De Meinweg. Na een mooie wandeling door dit gebied ging de zon alweer onder. Via Duitsland kwam ik vlak voor zonsondergang uit in Baarlo, waar lijn 77 met een ex-Brabantse Amba langskwam opweg naar Roermond:
Afbeelding

Het werd nu echt donker en dus ging ik weer terug naar Weert. De volgende morgen begon het vroeg, want het was een lekker zonnige en frisse morgen. Ik begon in Nederweert, waar lijn 61 opweg naar Venlo langskwam:
Afbeelding

Dan naar Neeritter. Daar rijdt in lijn 73 in het weekend nu nog een rondje door het dorpje, maar dit zal bij Arriva niet meer gebeuren. Eerst kwam lijn 73 naar Weert langs:
Afbeelding

Net buiten het dorp kwam de andere lijn 73 langs, die naar Roermond:
Afbeelding

Langzaam ging ik verder naar het zuiden van Limburg, maar eerst nog een tussenstop in Linne voor deze goederentrein met de 1616 van DB Cargo voorop:
Afbeelding

In het zuiden kwam ik als eerste uit in Sittard. Om precies te zijn bij het stadion van de voetbalclub Fortuna Sittard, waar lijn 12 langs de hoofdingang kwam:
Afbeelding

Vlakbij het stadion ligt de spoorlijn naar Maastricht. Hier kwam de Sprinter 6833 langs met een SGMm-III naar het zuiden:
Afbeelding

Dan weer terug naar de bus, want de bus van lijn 12 kwam later ook weer terug als lijn 11 en dit keer wel in de volle zon:
Afbeelding

Een opvallend perron in Limburg is het perron van Geleen Lutterade. Dit eilandperron heeft in het midden namelijk een aantal hoge bomen staan. Hier goed te zien met een SGMm als Sprinter 6837 naar Maastricht Randwyck:
Afbeelding

Daarna trok ik het Limburgse heuvelland in. Hier kwam in Wijlre lijn 49 naar Gulpen voorbij met een ex-Brabantliner en dus wat luxere Amba:
Afbeelding

Na wat klimwerk kwam ik bij station Klimmen-Ransdaal uit. Hier kwam deze GTW langs het mooie stationsgebouw als Stoptrein 32050 naar Maastricht Randwyck:
Afbeelding

Weer terug naar lijn 49. De andere omloop werd ook gereden door een ex-Brabantliner. Dit was de 5361 die hier bijna de drukte van Valkenburg in rijdt:
Afbeelding

En weer terug naar de Heuvellandlijn en wel naar het stationnetje Houtem-Sint Gerlach. Daar kwam dezelfde GTW langs maar nu opweg naar nu nog Kerkrade Centrum:
Afbeelding

Kenmerkend aan dit station is het houten stationsgebouwtje. Niet zo lang geleden is het opgeknapt, maar de houten stijl is wel gebleven. Hier te zien met de volgende GTW naar Maastricht Randwyck:
Afbeelding

In tegenstelling tot de Stoptrein had de Sneltrein een extra bak te bieden op deze dag. Hier te zien vanaf het puntje van het perron met de 652 als Sneltrein naar Maastricht:
Afbeelding

De volgende treinfoto stond in de planning in Geulle. Ik zou daar echter precies uit komen op het 'verkeerde' moment, aangezien er hier een uursdienst gereden wordt door de Sprinters. Daarom werd er een tussenstop gemaakt in Itteren, waar deze Volvo 7700 de rit op lijn 9 naar Bunde reed:
Afbeelding

Dan dus naar Geulle. Daar had de Sprinter er nog een SGMm-II tje bijgekregen, waardoor deze 5 bakken langskwamen opweg naar Maastricht Randwyck:
Afbeelding

Op de terugweg naar Weert ging ik nog even naar een plekje net buiten Geleen met uitzicht op de Limburgse heuvels. Als eerste een ICMm vanuit Heerlen opweg naar Schiphol:
Afbeelding

En terwijl de zon weg is gezakt ook een SGMm vanuit Heerlen opweg naar Sittard:
Afbeelding

Via Belgie (inclusief een heerlijk frietje) ging ik weer naar Weert om de volgende en laatste morgen weer terug te gaan naar het zuiden van Limburg. Dit keer vooral voor de gelede bussen en voor de Volvo's. In Windraak was het voor een gelede bus al meteen raak met deze 6762 als lijn 41 naar Kerkrade:
Afbeelding

Bovenop de heuvel ligt het dorpje Windraak. Hier kwam de ex-Zeeuwse Amba 5385 langs als lijn 36 naar Heerlen:
Afbeelding

Een stukje verderop kon de volgende gelede bus worden vastgelegd, de 6761. Geheel toevallig is er boven in beeld een NATO-vliegtuig te zien. Deze hoorde ik wel uiteraard, want dat is niet te missen, maar zag ik na afloop pas in beeld:
Afbeelding

In Heerlen, nabij het Parkstad Stadion, trof ik later nogmaals de 6762 opweg naar Kerkrade:
Afbeelding

Dan naar lijn 50. Daar reden 2 van de 3 Volvo's op deze dag rond. Als eerste de 5809 vlak voor Lemiers opweg naar Maastricht met rechts in beeld de Vaalserberg:
Afbeelding

In Lemiers zelf kwam deze 5366 langs als lijn 43 naar Vaals:
Afbeelding

Net buiten Wittem kon ik met uitzicht op de Gulperberg wachten op de andere Volvo. Eerst kwam er een ex-Brabantliner langs opweg naar Aachen:
Afbeelding

Een kwartier later kwam dan de 5810 langs opweg naar Duitsland:
Afbeelding

Dat was een mooi einde voor mij van dit rondje door Limburg. Via Maastricht en Belgisch Limburg ging ik via de N-wegen langzaam richting huis. Onderweg werd er nog wel een tussenstop gemaakt in Valkenswaard. Hier kwamen op lijn 172 bij de Markt nog 2 Amba's in de echte Hermes kleuren langs. Als eerste bij de bushalte en als laatste vlak daarvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Na deze foto kwam er echt een eind aan dit mooie weekend en ging ik nu echt terug naar huis.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Daniel »

Prachtige platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Chrysa »

Limburg blijft mooi. *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door isadora »

Niks mis mee, gave foto's. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooi hoor. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door busfanNL »

Erg mooie foto's. Ik wil er ook nog een keer heen maar dan als Arriva er rijdt. *bus*
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Etienne »

Er zitten echt mooie foto's tussen :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Milco »

Mooie foto's inderdaad! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door ICE11 »

Mooi, en binnenkort al historisch..... :wink:

Nog even twee vragen (misschien heb ik het ergens anders nog niet gelezen): Waarom hebben de Veolia-GTWs geen portretten meer op de motor? En de Koplopers op de 3500, worden deze vervangen door VIRM?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door Daniel »

De Koplopers uit de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en het VIRM uit de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] worden inderdaad weer teruggeruild omdat laatstgenoemde series niet meer hoeven te splitsen door de werkzaamheden in Utrecht en dus weer met ICM voldoende lang kunnen rijden.

Het verwijderen van de portretten zal te maken hebben met het schadevrij en dergelijke maken voor de overgang naar Arriva, daar is men nu al mee bezig. Er schijnen zelfs al GTWs met Arriva-logo's te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door diederickx »

Leuk verslag.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: mb90 on Tour #88: Een lang weekend Brabant en vooral Limburg [56 foto's]

Bericht door ICE11 »

Bedankt, Daniel, voor het antwoord! Dus een achteruitgang qua comfort op de 3500.... :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten