Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Goedemiddag! Vandaag, zaterdag 10 december, is de laatste dag van de dienstregeling 2016. Vanaf morgen is er een hoop nieuw op het spoor in Nederland, met nieuwe treinen, nieuwe verbindingen, nieuwe tijden. In de komende paar dagen zullen er ongetwijfeld verslagen komen van dit nieuws, maar ik wou juist focussen op de dingen die verdwijnen in de dienstregeling 2017. Dit keer dus geen grote reis naar andere landen, dit hele verslag werd mede mogelijk gemaakt door tante Jet. :)
Op een zonnige donderdagmiddag trok ik naar het verre Limburg, om de laatste tekenen van leven van Veolia Transport te zien. Rond het middaguur werd Roermond bereikt, alwaar de stoptrein naar Nijmegen op het punt stond van vertrekken. De diesel-GTW's zijn ondertussen allemaal voorzien van Arriva-logo's.
De OV-chipkaartchaos is in Roermond alvast aangepast naar de nieuwe situatie, de Veolia-paaltjes gaan over naar Arriva.
Met de NS-sprinter ging het verder naar Maastricht. In Sittard was men nog niet zover met de paaltjes als in Roermond, wat natuurlijk een goed teken is als de betreffende palen in drie dagen nodig gaan zijn... :X
Een klein uurtje na vertrek uit Roermond werd Maastricht bereikt. De sprinter waar ik net nog op zat rijdt naar Randwyck verder.
In afwachting van de volgende rit nam ik een kijkje in de stationshal, waar Arriva een nieuwe kaartautomaat geïnstalleerd heeft.
De sneltrein naar Heerlen staat op het punt van vertrekken. Een trein met Arriva-stickers en Veolia-personeel, ik vond het wel wat hebben! :Y
Met de stoptrein ging ik naar het pittoreske Houthem-St Gerlach. De goede vrienden bij TLS zullen het alleen niet weten... :X
Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Vanuit Valkenburg kwam de stoptrein binnen naar Maastricht Randwyck, ook op de Heuvellandlijn zijn alle treinen ondertussen al voorzien van Arriva-stickers.
En nadat de sneltrein naar Heerlen nog doorkwam...
... was het tijd om terug te keren naar mijn eigen polder. We zijn ondertussen een dagje later, en het weer was in mijn moeras omgeslagen naar grijs en grauw. De spoorlijn Alphen - Gouda verliest vanaf morgen het geel-blauw van NS, vanaf morgen rijden hier Flirt-treinen in R-net huisstijl. Aangezien dat wat donker is, besloot ik naar de rand van Alphen te fietsen, naar het Rietveldpad.
Nog voor ik goed en wel ter plaatse was kwam de Alphense goederentrein langs, de 4 keer per week rijdende Electrolux-trein. Ergens in 2017 zal deze trein moeten verschuiven naar de late avond, door de frequentieverhoging van de stoptreinen tussen Alphen en Gouda.
Middenin de blubber tussen Alphen en Boskoop kwam een kwartiertje later de stoptrein naar Gouda langs.
En eventjes later kwam ook de trein naar Alphen en Leiden voorbij, de directe verbinding Boskoop - Leiden is nu ook de geschiedenisboeken in gegaan.
Met de fiets ging het weer terug naar Alphen. In het steeds donker wordende Alphen kwam de sprinter naar Gouda voorbij.
Gisterenavond was het voor het spoor een trieste dag, nu de laatste nachttrein-verbinding is opgeheven. De laatste trein vertrok om 20:28 uit Amsterdam, en dus trok ik in het donker naar Amsterdam.
Tegen 8 uur stond CNL 419 aan spoor 2 in Amsterdam.
Ik ga dit treintje persoonlijk erg missen... :N
Met circa vijf minuten vertraging vertrok de rit uit Amsterdam. Het boordpersoneel (dat deels de baan kwijtraakt met het verdwijnen van de CNL) vond het allemaal wel prima, mensen die meewouden mochten tot Arnhem mee.
In de trein zelf was het niet te missen dat het de laatste trein was, er hing een zeer interresante sfeer aan boord, Rover en Pro Bahn voerden actie aan boord en vaste reizigers en liefhebbers hielden een gathering.
Aankomst in Utrecht. De opkomst is zoals ik hem gewend ben, de spotters hadden zich veelal aan de overkant (spoor 15) en kopje perron verzameld.
De opkomst in ligrijtuig 189 was nog best behoorlijk voor een laatste rit, met 23 reizigers was het rijtuig voor zo'n 65% gevuld.
Doorkomst in Veenendaal-De Klomp...
... en Oosterbeek. Opengaande ramen hebben ook wel wat. :D
En onder luid getyfoneer vertrok de laatste nachttrein uit Arnhem.
En daarmee zat voor mij de laatste dag dat ik reisde met de dienstregeling 2016 er op. Morgenochtend stap ik weer op de trein, dan echter met de dienstregeling 2017. Commentaar wordt gewaardeerd! :D
Op een zonnige donderdagmiddag trok ik naar het verre Limburg, om de laatste tekenen van leven van Veolia Transport te zien. Rond het middaguur werd Roermond bereikt, alwaar de stoptrein naar Nijmegen op het punt stond van vertrekken. De diesel-GTW's zijn ondertussen allemaal voorzien van Arriva-logo's.
De OV-chipkaartchaos is in Roermond alvast aangepast naar de nieuwe situatie, de Veolia-paaltjes gaan over naar Arriva.
Met de NS-sprinter ging het verder naar Maastricht. In Sittard was men nog niet zover met de paaltjes als in Roermond, wat natuurlijk een goed teken is als de betreffende palen in drie dagen nodig gaan zijn... :X
Een klein uurtje na vertrek uit Roermond werd Maastricht bereikt. De sprinter waar ik net nog op zat rijdt naar Randwyck verder.
In afwachting van de volgende rit nam ik een kijkje in de stationshal, waar Arriva een nieuwe kaartautomaat geïnstalleerd heeft.
De sneltrein naar Heerlen staat op het punt van vertrekken. Een trein met Arriva-stickers en Veolia-personeel, ik vond het wel wat hebben! :Y
Met de stoptrein ging ik naar het pittoreske Houthem-St Gerlach. De goede vrienden bij TLS zullen het alleen niet weten... :X
Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Vanuit Valkenburg kwam de stoptrein binnen naar Maastricht Randwyck, ook op de Heuvellandlijn zijn alle treinen ondertussen al voorzien van Arriva-stickers.
En nadat de sneltrein naar Heerlen nog doorkwam...
... was het tijd om terug te keren naar mijn eigen polder. We zijn ondertussen een dagje later, en het weer was in mijn moeras omgeslagen naar grijs en grauw. De spoorlijn Alphen - Gouda verliest vanaf morgen het geel-blauw van NS, vanaf morgen rijden hier Flirt-treinen in R-net huisstijl. Aangezien dat wat donker is, besloot ik naar de rand van Alphen te fietsen, naar het Rietveldpad.
Nog voor ik goed en wel ter plaatse was kwam de Alphense goederentrein langs, de 4 keer per week rijdende Electrolux-trein. Ergens in 2017 zal deze trein moeten verschuiven naar de late avond, door de frequentieverhoging van de stoptreinen tussen Alphen en Gouda.
Middenin de blubber tussen Alphen en Boskoop kwam een kwartiertje later de stoptrein naar Gouda langs.
En eventjes later kwam ook de trein naar Alphen en Leiden voorbij, de directe verbinding Boskoop - Leiden is nu ook de geschiedenisboeken in gegaan.
Met de fiets ging het weer terug naar Alphen. In het steeds donker wordende Alphen kwam de sprinter naar Gouda voorbij.
Gisterenavond was het voor het spoor een trieste dag, nu de laatste nachttrein-verbinding is opgeheven. De laatste trein vertrok om 20:28 uit Amsterdam, en dus trok ik in het donker naar Amsterdam.
Tegen 8 uur stond CNL 419 aan spoor 2 in Amsterdam.
Ik ga dit treintje persoonlijk erg missen... :N
Met circa vijf minuten vertraging vertrok de rit uit Amsterdam. Het boordpersoneel (dat deels de baan kwijtraakt met het verdwijnen van de CNL) vond het allemaal wel prima, mensen die meewouden mochten tot Arnhem mee.
In de trein zelf was het niet te missen dat het de laatste trein was, er hing een zeer interresante sfeer aan boord, Rover en Pro Bahn voerden actie aan boord en vaste reizigers en liefhebbers hielden een gathering.
Aankomst in Utrecht. De opkomst is zoals ik hem gewend ben, de spotters hadden zich veelal aan de overkant (spoor 15) en kopje perron verzameld.
De opkomst in ligrijtuig 189 was nog best behoorlijk voor een laatste rit, met 23 reizigers was het rijtuig voor zo'n 65% gevuld.
Doorkomst in Veenendaal-De Klomp...
... en Oosterbeek. Opengaande ramen hebben ook wel wat. :D
En onder luid getyfoneer vertrok de laatste nachttrein uit Arnhem.
En daarmee zat voor mij de laatste dag dat ik reisde met de dienstregeling 2016 er op. Morgenochtend stap ik weer op de trein, dan echter met de dienstregeling 2017. Commentaar wordt gewaardeerd! :D
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Qua treinvervoer benadrukt dit verslag de grootste veranderingen wel :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Zeker te weten! Dit zijn de veranderingen waarvan je mag verwachten dat de situatie nooit meer de oude zal worden, of in ieder geval niet op een termijn <5 jaar. Andere veranderingen zijn soms pas echt zichtbaar in de nieuwe dienstregeling, zoals de inzet van NS-FLIRTS maar die kunnen niet verhinderen dat in de nabije toekomst misschien wel weer een oude vertrouwde SLT of DDZ ingezet wordt rondom pak 'm beet Tilburg (oké die is iets minder willekeurig dan het lijkt :Y )
Of dat het gedaan is met die eeuwigdurende reis van Tbr naar Ehv: dat is voorlopig zo maar je weet maar nooit: voor je het weet bedenkt een uilskuiken wel dat 24 minuten een prettige overstap is op een koude februaridag. Dat soort dingen zijn veranderlijk, al moet ik zeggen dat ik, op de bussen rond Tbr in de 'vakantie'spits na, de oude dienstregeling ga missen als kiespijn!
Of dat het gedaan is met die eeuwigdurende reis van Tbr naar Ehv: dat is voorlopig zo maar je weet maar nooit: voor je het weet bedenkt een uilskuiken wel dat 24 minuten een prettige overstap is op een koude februaridag. Dat soort dingen zijn veranderlijk, al moet ik zeggen dat ik, op de bussen rond Tbr in de 'vakantie'spits na, de oude dienstregeling ga missen als kiespijn!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Altijd leuk, die "laatste keer" foto's :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Bijzonder dat de CNL was geopend voor binnenlandse reizigers :)
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Ik ben er vanochtend al een op de reguliere dienst tegengekomen.SLToilet schreef:Andere veranderingen zijn soms pas echt zichtbaar in de nieuwe dienstregeling, zoals de inzet van NS-FLIRTS
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Mag ook niet, ns heeft het alleen recht op verkoop van kaartjes binnen het ns gebied, arriva heeft dan wel weer het recht om kaartjes binnen haar concessiegebied te verkopen.Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Vanaf nu verkoopt Arriva ook kaartjes buiten het gebied, zelfs voor de ICE, Intercity Direct enz. enz.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Venlo - Blerick is toch ook Arriva?
Zijn wel mooie kaartjes, beter dan die dingetjes van NS.
Zijn wel mooie kaartjes, beter dan die dingetjes van NS.
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Het is zeker Arriva, maar een rechtstreeks kaartje van Tegelen naar Blerick is duurder dan met een overstap in Venlo
Ik vind ze wel leuk, eens wat anders dan altijd die NS-kaartjes.
Ik vind ze wel leuk, eens wat anders dan altijd die NS-kaartjes.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Mooi ook hoe je op de laatste foto de nachttrein als het ware de geschiedenis in laat rijden. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]
Mooi verslag, bedankt voor het plaatsen! :)
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten