Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Z2N »

Goedemiddag! Vandaag, zaterdag 10 december, is de laatste dag van de dienstregeling 2016. Vanaf morgen is er een hoop nieuw op het spoor in Nederland, met nieuwe treinen, nieuwe verbindingen, nieuwe tijden. In de komende paar dagen zullen er ongetwijfeld verslagen komen van dit nieuws, maar ik wou juist focussen op de dingen die verdwijnen in de dienstregeling 2017. Dit keer dus geen grote reis naar andere landen, dit hele verslag werd mede mogelijk gemaakt door tante Jet. :)

Op een zonnige donderdagmiddag trok ik naar het verre Limburg, om de laatste tekenen van leven van Veolia Transport te zien. Rond het middaguur werd Roermond bereikt, alwaar de stoptrein naar Nijmegen op het punt stond van vertrekken. De diesel-GTW's zijn ondertussen allemaal voorzien van Arriva-logo's.
Afbeelding

Afbeelding

De OV-chipkaartchaos is in Roermond alvast aangepast naar de nieuwe situatie, de Veolia-paaltjes gaan over naar Arriva.
Afbeelding

Met de NS-sprinter ging het verder naar Maastricht. In Sittard was men nog niet zover met de paaltjes als in Roermond, wat natuurlijk een goed teken is als de betreffende palen in drie dagen nodig gaan zijn... :X
Afbeelding

Een klein uurtje na vertrek uit Roermond werd Maastricht bereikt. De sprinter waar ik net nog op zat rijdt naar Randwyck verder.
Afbeelding

In afwachting van de volgende rit nam ik een kijkje in de stationshal, waar Arriva een nieuwe kaartautomaat geïnstalleerd heeft.
Afbeelding

De sneltrein naar Heerlen staat op het punt van vertrekken. Een trein met Arriva-stickers en Veolia-personeel, ik vond het wel wat hebben! :Y
Afbeelding

Met de stoptrein ging ik naar het pittoreske Houthem-St Gerlach. De goede vrienden bij TLS zullen het alleen niet weten... :X
Afbeelding

Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Afbeelding

Vanuit Valkenburg kwam de stoptrein binnen naar Maastricht Randwyck, ook op de Heuvellandlijn zijn alle treinen ondertussen al voorzien van Arriva-stickers.
Afbeelding

En nadat de sneltrein naar Heerlen nog doorkwam...
Afbeelding

... was het tijd om terug te keren naar mijn eigen polder. We zijn ondertussen een dagje later, en het weer was in mijn moeras omgeslagen naar grijs en grauw. De spoorlijn Alphen - Gouda verliest vanaf morgen het geel-blauw van NS, vanaf morgen rijden hier Flirt-treinen in R-net huisstijl. Aangezien dat wat donker is, besloot ik naar de rand van Alphen te fietsen, naar het Rietveldpad.

Nog voor ik goed en wel ter plaatse was kwam de Alphense goederentrein langs, de 4 keer per week rijdende Electrolux-trein. Ergens in 2017 zal deze trein moeten verschuiven naar de late avond, door de frequentieverhoging van de stoptreinen tussen Alphen en Gouda.
Afbeelding

Middenin de blubber tussen Alphen en Boskoop kwam een kwartiertje later de stoptrein naar Gouda langs.
Afbeelding

En eventjes later kwam ook de trein naar Alphen en Leiden voorbij, de directe verbinding Boskoop - Leiden is nu ook de geschiedenisboeken in gegaan.
Afbeelding

Met de fiets ging het weer terug naar Alphen. In het steeds donker wordende Alphen kwam de sprinter naar Gouda voorbij.
Afbeelding

Gisterenavond was het voor het spoor een trieste dag, nu de laatste nachttrein-verbinding is opgeheven. De laatste trein vertrok om 20:28 uit Amsterdam, en dus trok ik in het donker naar Amsterdam.

Tegen 8 uur stond CNL 419 aan spoor 2 in Amsterdam.
Afbeelding

Ik ga dit treintje persoonlijk erg missen... :N
Afbeelding

Met circa vijf minuten vertraging vertrok de rit uit Amsterdam. Het boordpersoneel (dat deels de baan kwijtraakt met het verdwijnen van de CNL) vond het allemaal wel prima, mensen die meewouden mochten tot Arnhem mee.
Afbeelding

In de trein zelf was het niet te missen dat het de laatste trein was, er hing een zeer interresante sfeer aan boord, Rover en Pro Bahn voerden actie aan boord en vaste reizigers en liefhebbers hielden een gathering.
Afbeelding

Aankomst in Utrecht. De opkomst is zoals ik hem gewend ben, de spotters hadden zich veelal aan de overkant (spoor 15) en kopje perron verzameld.
Afbeelding

Afbeelding

De opkomst in ligrijtuig 189 was nog best behoorlijk voor een laatste rit, met 23 reizigers was het rijtuig voor zo'n 65% gevuld.
Afbeelding

Doorkomst in Veenendaal-De Klomp...
Afbeelding

... en Oosterbeek. Opengaande ramen hebben ook wel wat. :D
Afbeelding

En onder luid getyfoneer vertrok de laatste nachttrein uit Arnhem.
Afbeelding

Afbeelding

En daarmee zat voor mij de laatste dag dat ik reisde met de dienstregeling 2016 er op. Morgenochtend stap ik weer op de trein, dan echter met de dienstregeling 2017. Commentaar wordt gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Etienne »

Qua treinvervoer benadrukt dit verslag de grootste veranderingen wel :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door SLToilet »

Zeker te weten! Dit zijn de veranderingen waarvan je mag verwachten dat de situatie nooit meer de oude zal worden, of in ieder geval niet op een termijn <5 jaar. Andere veranderingen zijn soms pas echt zichtbaar in de nieuwe dienstregeling, zoals de inzet van NS-FLIRTS maar die kunnen niet verhinderen dat in de nabije toekomst misschien wel weer een oude vertrouwde SLT of DDZ ingezet wordt rondom pak 'm beet Tilburg (oké die is iets minder willekeurig dan het lijkt :Y )

Of dat het gedaan is met die eeuwigdurende reis van Tbr naar Ehv: dat is voorlopig zo maar je weet maar nooit: voor je het weet bedenkt een uilskuiken wel dat 24 minuten een prettige overstap is op een koude februaridag. Dat soort dingen zijn veranderlijk, al moet ik zeggen dat ik, op de bussen rond Tbr in de 'vakantie'spits na, de oude dienstregeling ga missen als kiespijn!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Milco »

Altijd leuk, die "laatste keer" foto's :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door waldo79 »

Bijzonder dat de CNL was geopend voor binnenlandse reizigers :)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door BrengMe »

SLToilet schreef:Andere veranderingen zijn soms pas echt zichtbaar in de nieuwe dienstregeling, zoals de inzet van NS-FLIRTS
Ik ben er vanochtend al een op de reguliere dienst tegengekomen.
Icloud
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 13:39

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Icloud »

Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Mag ook niet, ns heeft het alleen recht op verkoop van kaartjes binnen het ns gebied, arriva heeft dan wel weer het recht om kaartjes binnen haar concessiegebied te verkopen.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door TomSteyl »

Vanaf nu verkoopt Arriva ook kaartjes buiten het gebied, zelfs voor de ICE, Intercity Direct enz. enz.

Afbeelding
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Chrysa »

Venlo - Blerick is toch ook Arriva?

Zijn wel mooie kaartjes, beter dan die dingetjes van NS.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door TomSteyl »

Het is zeker Arriva, maar een rechtstreeks kaartje van Tegelen naar Blerick is duurder dan met een overstap in Venlo :lol:
Ik vind ze wel leuk, eens wat anders dan altijd die NS-kaartjes.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door isadora »

Mooi ook hoe je op de laatste foto de nachttrein als het ware de geschiedenis in laat rijden. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N sluit de dienstregeling 2016 af [26]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag, bedankt voor het plaatsen! :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten