tsov in Verweggistan #2: Aotearoa
Geplaatst: do 11 sep 2008, 00:46
Lucky Bastard als ik was, mocht ik slechts drie weken na thuiskomst uit Georgië en Armenië alweer een verre reis maken. Ditmaal betrof het een familievakantie naar het schitterende Aotearoa. Aotearoa is de Maorinaam voor Nieuw-Zeeland :)
De reis begon met een autorit naar Hoofddorp, waar de auto veilig werd achtergelaten, en een Zuidtangentritje naar Schiphol.
Dit werd gevolgd door een veel te lange vliegreis. Eerst twaalf uur naar Kuala Lumpur, waar we vier uur overstaptijd hadden.
Op Kuala Lumpur International Airport (KLIA) rijdt tussen de terminals de Aerotrain, een volautomatisch metrootje.
Na nog eens elf uur vliegen waren we dan eindelijk in Auckland, waar we de camper opgehaald hebben. De komende 32 dagen ons huisje op wielen :)
Hieronder volgt een deel van de OV-foto's die ik heb gemaakt, soms met een verhaaltje eromheen, soms niet
Omdat velen niet bekend zullen zijn met de topografie van Nieuw-Zeeland, heb ik een kaartje gemaakt waarop alle plaatsen die in dit verslag aan bod komen aangegeven zijn. Dit is hier te vinden :)
Busjes in Devonport, vlakbij Auckland
In het Tongariro National Park zijn we met de bus de berg op gegaan, naar het enige skigebied op het Noordereiland. Dus dan zie je busjes met sneeuwkettingen :)
Onderweg kwamen we langs een flink spoorwegviaduct. Het bleek het Makatote Viaduct. Het is het op 2 na hoogste spoorwegviaduct in Nieuw-Zeeland. Het is 78,6 m hoog, 262 m lang en werd geopend in 1908.
Dagje Wellington (met trolleybussen! :D )
Het stadsvervoer in Wellington is in handen van GOWellington, wat een vrij jong bedrijf is. Daarom reden nog veel bussen, waaronder alle oude trolleybussen, nog rond in de kleuren van de oude eigenaar Stagecoach.
Naar de omliggende gebieden rijden bussen van een aantal verschillende bedrijven.
Van het centrum van de stad rijdt een kabeltram naar boven, naar de buitenwijk Kelburn. Met deze Wellington Cable Car uiteraard een ritje gemaakt en ook het bijbehorende museum bezocht.
Aan het traject zat nog een leuke haltenaam
Museumpje
In de vroege ochtend van de 23e juli namen we de pont naar het Zuidereiland.
Vanaf de pont heb je een goed zicht op een rangeerterrein.
Opkomend zonnetje
Langs de kust ten noorden van Kaikoura loopt het spoor pal langs State Highway 1 (ja, dat smalle weggetje op de voorgrond is de belangrijkste noord-zuidverbinding van het land )
Het station van Kaikoura
In Nieuw-Zeeland staat op praktisch elke camping wel een oude bus die is omgebouwd tot camper. Hier eentje in Leithfield Beach.
De enige railverbinding tussen het oosten en het westen van het Zuidereiland, en daarmee de enige spoorweg die de Zuidelijke Alpen oversteekt gaat via Arthur's Pass. Ik heb daar wat foto's gemaakt van het station.
't Was winter
Lekker uitgebreide vertrekstaat
Flesfoto
Plaquette
En het interieur van het stationsgebouw. Er gaan daar dus praktisch nooit treinen, maar het stationsgebouw is gewoon open, er is volgens mij niemand, maar het is brandschoon en onaangetast. Kom daar maar eens om in Europa...
Verder langs dezelfde lijn ligt het station van Moana. In dat dorp wilden we even wat eten en het enige restaurant van het dorp bleek bij het station te zijn. Het toeval wilde dat we er precies waren op de tijd dat de trein zou gaan. Ik heb daar echter ruim rond de vertrektijd buiten gestaan, maar geen trein. Toen ik binnen zat te eten kwam-ie met +20 aankachelen... Daarom alleen wat plaatjes van de achterkant
Eerst een panoramaatje van het station
De trein reed echter zo langzaam dat we 'm met de camper vlak voor het eindstation Greymouth inhaalden. Dus kon ik 'm mooi opwachten :)
Eerst kwam nog een bus langs. Niemand gebruikt de trein, alleen toeristen, maar deze InterCity-bussen waren over het algemeen wel redelijk gevuld en het netwerk was ook redelijk dekkend.
En toen kwam de trein :D
Busstationnetje
Busje rijdt langs het stationsgebouw
Nog wat foto's gemaakt toen de locs waren omgelopen
Toen we door waren gereden naar Punakaiki kwam ik daar weer dezelfde InterCitybus tegen
De volgende dag kwamen we weer door Greymouth en ditmaal stond er een loc in een andere kleur voor de trein.
In het dorp Fox Glacier, nabij de gelijknamige gletsjer, stonden twee busjes die naar de gletsjer pendelden bij grote drukte; op de dag dat ik er was reed er een Toyota 9-persoonsbusje...
En toen gingen we skiën! In augustus!
Terwijl ik aan het skiën was, maakte m'n vader deze foto voor me :)
In Fortrose stond wederom een oude bus langs de weg in het veld.
Dagje Dunedin
Het station van Dunedin staat hoog in het lijstje van mooiste stations die ik ooit heb gezien! Werkelijk schitterend!
Even wat details (mooi medium, dat Wikipedia ): Het gebouw in Vlaamse Renaissancestijl is in 1906 geopend. De klokkentoren is 37 meter hoog, in de vloer zitten 750.000 mozaïeksteentjes en het perron is het langste van het land met 1 kilometer. De bouw kostte destijds £800.000,-
Stilstaande klok...
Vanaf het station vertrekt tegenwoordig alleen nog maar het toeristische treintje van de Taieri Gorge Railway
Nog meer busjes
En wat doe je als je een kinderwagen mee moet nemen in een hogevloerbus? Nou, dan hang je 'm toch gewoon achterop
Even buiten Dunedin, op het Otago-schiereiland, staat een Schots kasteel (uit 1870 ). Er stond ook een busje voor :)
Op de camping in Dunedin stond ook weer een oude bus
Onderweg in Waikouaiti stond ook weer een oude bus
Spoorwegovergang op het platteland
Stationnetje van één of ander pomplorriegebeuren in Oamaru (uiteraard alleen in de zomermaanden, dus het was dicht )
Het eindstation in het stadje
Gammel bruggetje over het lijntje heen
Op het eerste gezicht een normale foto van een kerk, maar let even op het bordje voor de spoorwegovergang. Het spoor loopt echt dwárs door het stadje heen Het spoor werd alleen nog gebruikt voor goederenvervoer, en uiteraard kwam er precies toen ik de hoek om was een trein langs
Het station van Oamaru, nu dus alleen voor goederen...
En op de camping in Oamaru stond, je raadt het al, een oude bus
Onderweg in Timaru (let op de leuke bedrijfsnaam )
Dagje Christchurch
Het centrale busstation van Christchurch (Bus Xchange) bevindt zich ín een gebouw. De bussen rijden het gebouw in en halteren bij schuifdeuren. Als er een bus staat, gaan de deuren open en kunnen passagiers in- en uitstappen. In het midden van het gebouw is een comfortabele wachtruimte, met op de bovenverdieping een kaartverkooploket. Mooi! :pos:
Zie ook dit kaartje (PDF)
Onder de voorwaarden van vervoersautoriteit Metro rijdt een aantal bedrijven de lijnen in de stad. De grootste is Redbus, maar er zijn er meer.
In Christchurch rijden ook trams rond, maar daarover meer in dit topic
Er reden ook nog aardig wat oudjes rond :)
Naast de verschillende bedrijfshuisstijlen is er ook een tweetal buslijnen met een eigen kleurstelling. Deze gifgroene exemplaren rijden op de Orbiter die een ronde door de buitenwijken maakt.
Busje 328 haalt een kapot broertje in, achter de kapotte staat al de vervanger die op de volgende foto voorbij komt
Dit is een tamelijk zonnige foto met een mooie palmboom. Lekker zomers zou je denken; ik zal er maar niet bij vertellen dat het op dat moment buiten 3 graden vroor
Ja, je ziet het goed: een fietsstrook
De 347 is zojuist de Ringweg van Christchurch overgestoken. En ja, dat is die tweebaansweg op de achtergrond Dat is dan de drukste stad van het Zuidereiland...
Busje 688 rijdt langs een moerasgebied aan de oostkant van de stad.
Kent iemand hier de stadsbusjes van Harderwijk? Dat zijn 10-meterbusjes van het in Nederland tamelijk onbekende merk Optare. Bovenstaande bus is de grote broer ervan, die je Nieuw-Zeeland nu ook niet echt vaak ziet. In Engeland schijnt het echter wel een veelvoorkomend bustype te zijn.
De andere buslijn met een eigen kleurstelling is de Metrostar, die je hierboven in een andere knallende kleurstelling ziet: oranje & paars
Het bouwsel op de achtergrond is de New Brighton Pier. Tsja, als Brighton een pier heeft, moet New Brighton er uiteraard ook één hebben
Op de achtergrond de kathedraal, verrassend genoeg Christ Church geheten
Op de laatste dag op het vliegveld nog een laatste bus op de foto gezet :)
Met een binnenlandse vlucht naar Auckland en toen weer via KLIA naar Schiphol en dus heel veel uur later en met een dikke jetlag weer thuis. Maar het was het zeker waard! Fantastisch land :D :pos:
De reis begon met een autorit naar Hoofddorp, waar de auto veilig werd achtergelaten, en een Zuidtangentritje naar Schiphol.
Dit werd gevolgd door een veel te lange vliegreis. Eerst twaalf uur naar Kuala Lumpur, waar we vier uur overstaptijd hadden.
Op Kuala Lumpur International Airport (KLIA) rijdt tussen de terminals de Aerotrain, een volautomatisch metrootje.
Na nog eens elf uur vliegen waren we dan eindelijk in Auckland, waar we de camper opgehaald hebben. De komende 32 dagen ons huisje op wielen :)
Hieronder volgt een deel van de OV-foto's die ik heb gemaakt, soms met een verhaaltje eromheen, soms niet
Omdat velen niet bekend zullen zijn met de topografie van Nieuw-Zeeland, heb ik een kaartje gemaakt waarop alle plaatsen die in dit verslag aan bod komen aangegeven zijn. Dit is hier te vinden :)
Busjes in Devonport, vlakbij Auckland
In het Tongariro National Park zijn we met de bus de berg op gegaan, naar het enige skigebied op het Noordereiland. Dus dan zie je busjes met sneeuwkettingen :)
Onderweg kwamen we langs een flink spoorwegviaduct. Het bleek het Makatote Viaduct. Het is het op 2 na hoogste spoorwegviaduct in Nieuw-Zeeland. Het is 78,6 m hoog, 262 m lang en werd geopend in 1908.
Dagje Wellington (met trolleybussen! :D )
Het stadsvervoer in Wellington is in handen van GOWellington, wat een vrij jong bedrijf is. Daarom reden nog veel bussen, waaronder alle oude trolleybussen, nog rond in de kleuren van de oude eigenaar Stagecoach.
Naar de omliggende gebieden rijden bussen van een aantal verschillende bedrijven.
Van het centrum van de stad rijdt een kabeltram naar boven, naar de buitenwijk Kelburn. Met deze Wellington Cable Car uiteraard een ritje gemaakt en ook het bijbehorende museum bezocht.
Aan het traject zat nog een leuke haltenaam
Museumpje
In de vroege ochtend van de 23e juli namen we de pont naar het Zuidereiland.
Vanaf de pont heb je een goed zicht op een rangeerterrein.
Opkomend zonnetje
Langs de kust ten noorden van Kaikoura loopt het spoor pal langs State Highway 1 (ja, dat smalle weggetje op de voorgrond is de belangrijkste noord-zuidverbinding van het land )
Het station van Kaikoura
In Nieuw-Zeeland staat op praktisch elke camping wel een oude bus die is omgebouwd tot camper. Hier eentje in Leithfield Beach.
De enige railverbinding tussen het oosten en het westen van het Zuidereiland, en daarmee de enige spoorweg die de Zuidelijke Alpen oversteekt gaat via Arthur's Pass. Ik heb daar wat foto's gemaakt van het station.
't Was winter
Lekker uitgebreide vertrekstaat
Flesfoto
Plaquette
En het interieur van het stationsgebouw. Er gaan daar dus praktisch nooit treinen, maar het stationsgebouw is gewoon open, er is volgens mij niemand, maar het is brandschoon en onaangetast. Kom daar maar eens om in Europa...
Verder langs dezelfde lijn ligt het station van Moana. In dat dorp wilden we even wat eten en het enige restaurant van het dorp bleek bij het station te zijn. Het toeval wilde dat we er precies waren op de tijd dat de trein zou gaan. Ik heb daar echter ruim rond de vertrektijd buiten gestaan, maar geen trein. Toen ik binnen zat te eten kwam-ie met +20 aankachelen... Daarom alleen wat plaatjes van de achterkant
Eerst een panoramaatje van het station
De trein reed echter zo langzaam dat we 'm met de camper vlak voor het eindstation Greymouth inhaalden. Dus kon ik 'm mooi opwachten :)
Eerst kwam nog een bus langs. Niemand gebruikt de trein, alleen toeristen, maar deze InterCity-bussen waren over het algemeen wel redelijk gevuld en het netwerk was ook redelijk dekkend.
En toen kwam de trein :D
Busstationnetje
Busje rijdt langs het stationsgebouw
Nog wat foto's gemaakt toen de locs waren omgelopen
Toen we door waren gereden naar Punakaiki kwam ik daar weer dezelfde InterCitybus tegen
De volgende dag kwamen we weer door Greymouth en ditmaal stond er een loc in een andere kleur voor de trein.
In het dorp Fox Glacier, nabij de gelijknamige gletsjer, stonden twee busjes die naar de gletsjer pendelden bij grote drukte; op de dag dat ik er was reed er een Toyota 9-persoonsbusje...
En toen gingen we skiën! In augustus!
Terwijl ik aan het skiën was, maakte m'n vader deze foto voor me :)
In Fortrose stond wederom een oude bus langs de weg in het veld.
Dagje Dunedin
Het station van Dunedin staat hoog in het lijstje van mooiste stations die ik ooit heb gezien! Werkelijk schitterend!
Even wat details (mooi medium, dat Wikipedia ): Het gebouw in Vlaamse Renaissancestijl is in 1906 geopend. De klokkentoren is 37 meter hoog, in de vloer zitten 750.000 mozaïeksteentjes en het perron is het langste van het land met 1 kilometer. De bouw kostte destijds £800.000,-
Stilstaande klok...
Vanaf het station vertrekt tegenwoordig alleen nog maar het toeristische treintje van de Taieri Gorge Railway
Nog meer busjes
En wat doe je als je een kinderwagen mee moet nemen in een hogevloerbus? Nou, dan hang je 'm toch gewoon achterop
Even buiten Dunedin, op het Otago-schiereiland, staat een Schots kasteel (uit 1870 ). Er stond ook een busje voor :)
Op de camping in Dunedin stond ook weer een oude bus
Onderweg in Waikouaiti stond ook weer een oude bus
Spoorwegovergang op het platteland
Stationnetje van één of ander pomplorriegebeuren in Oamaru (uiteraard alleen in de zomermaanden, dus het was dicht )
Het eindstation in het stadje
Gammel bruggetje over het lijntje heen
Op het eerste gezicht een normale foto van een kerk, maar let even op het bordje voor de spoorwegovergang. Het spoor loopt echt dwárs door het stadje heen Het spoor werd alleen nog gebruikt voor goederenvervoer, en uiteraard kwam er precies toen ik de hoek om was een trein langs
Het station van Oamaru, nu dus alleen voor goederen...
En op de camping in Oamaru stond, je raadt het al, een oude bus
Onderweg in Timaru (let op de leuke bedrijfsnaam )
Dagje Christchurch
Het centrale busstation van Christchurch (Bus Xchange) bevindt zich ín een gebouw. De bussen rijden het gebouw in en halteren bij schuifdeuren. Als er een bus staat, gaan de deuren open en kunnen passagiers in- en uitstappen. In het midden van het gebouw is een comfortabele wachtruimte, met op de bovenverdieping een kaartverkooploket. Mooi! :pos:
Zie ook dit kaartje (PDF)
Onder de voorwaarden van vervoersautoriteit Metro rijdt een aantal bedrijven de lijnen in de stad. De grootste is Redbus, maar er zijn er meer.
In Christchurch rijden ook trams rond, maar daarover meer in dit topic
Er reden ook nog aardig wat oudjes rond :)
Naast de verschillende bedrijfshuisstijlen is er ook een tweetal buslijnen met een eigen kleurstelling. Deze gifgroene exemplaren rijden op de Orbiter die een ronde door de buitenwijken maakt.
Busje 328 haalt een kapot broertje in, achter de kapotte staat al de vervanger die op de volgende foto voorbij komt
Dit is een tamelijk zonnige foto met een mooie palmboom. Lekker zomers zou je denken; ik zal er maar niet bij vertellen dat het op dat moment buiten 3 graden vroor
Ja, je ziet het goed: een fietsstrook
De 347 is zojuist de Ringweg van Christchurch overgestoken. En ja, dat is die tweebaansweg op de achtergrond Dat is dan de drukste stad van het Zuidereiland...
Busje 688 rijdt langs een moerasgebied aan de oostkant van de stad.
Kent iemand hier de stadsbusjes van Harderwijk? Dat zijn 10-meterbusjes van het in Nederland tamelijk onbekende merk Optare. Bovenstaande bus is de grote broer ervan, die je Nieuw-Zeeland nu ook niet echt vaak ziet. In Engeland schijnt het echter wel een veelvoorkomend bustype te zijn.
De andere buslijn met een eigen kleurstelling is de Metrostar, die je hierboven in een andere knallende kleurstelling ziet: oranje & paars
Het bouwsel op de achtergrond is de New Brighton Pier. Tsja, als Brighton een pier heeft, moet New Brighton er uiteraard ook één hebben
Op de achtergrond de kathedraal, verrassend genoeg Christ Church geheten
Op de laatste dag op het vliegveld nog een laatste bus op de foto gezet :)
Met een binnenlandse vlucht naar Auckland en toen weer via KLIA naar Schiphol en dus heel veel uur later en met een dikke jetlag weer thuis. Maar het was het zeker waard! Fantastisch land :D :pos: