Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door Etienne »

Zo vlak voor het einde van het jaar, wordt het tijd om weer terug te gaan kijken naar het afgelopen jaar. Qua fotografie was het voor mij niet zo'n heel druk jaar, maar dat kwam enerzijds omdat ik met een stage bezig was en anderzijds ging in het tweede half jaar weer full-time naar school. Dit jaar voerden enkele bijzonderheden weer de boventoon, naast de gebruikelijke fototripjes.

Veel kijk- en leesplezier :!:

P.S. Op mijn lens zit een drietal stipjes, maar ik heb al geprobeerd deze weg te krijgen, zonder resultaat helaas.

In februari trok ik nog eens naar het SRE-gebied om daar het een en ander op foto te zetten c.q. compleet te krijgen. Op het MMC-terrein in Veldhoven fotografeerde ik deze 3440 op lijn 103.
Afbeelding

Enkele weken later was ik even in Haarlem en kon daar de 4309 voor de lens krijgen.
Afbeelding

In maart vond de afscheidsexcursie van de Mercedes-Benz O405 in Belgisch Limburg. We kijken nog eens terug op de beide excursiebussen in Bree, alwaar ze naast elkaar staan op het oude busstation. Later in het jaar kwam een nieuw busstation langs de ringweg in gebruik en werd deze locatie verlaten.
Afbeelding

In april en mei vond uiteraard weer de Keukenhof plaats en het is elk jaar weer de vraag, wat voor materieel Arriva nu weer uit de kast gaat trekken voor het immense vervoer naar Leiden en Schiphol. Dit jaar werden wederom Scania Omnilinks gehuurd, maar nu van EBS/TCR, die ook een bloemetjesmotief kregen. Op 16 april is de volle 5026 net vertrokken voor een rit naar Schiphol.
Afbeelding

Op 1 mei werd een rondrit gehouden met de 3681 in een deel van z'n voormalige inzetgebied. Als lijn 154 werd net buiten het oude centrum van Nieuwpoort een fotostop gehouden.
Afbeelding

En in diezelfde maand diende het volgende afscheid in België zich alweer aan. Dit keer aren de Jonckheerebussen in Oost-Vlaanderen en Antwerpen bussen van dienst. Bij zwembad De Nekker wordt een fotostop gehouden als een schooldienst. Overigens gingen de bussen in Oost-Vlaanderen niet definitief uit dienst, enkele exemplaren gingen door materieeltekort naar de stelplaatsen van Mechelen en Rumst (entiteit Antwepen) en konden daarmee hun werkzame leven nog wat oprekken.
Afbeelding

Op 10/11 juni vonden in Leeuwarden weer de luchtmachtdagen plaats, elke keer staat dit weer garant voor een flinke hoeveelheid pendelbussen. Per OV-fiets zijn Michael en ik rond gegaan langs de route en fotografeerden onder meer deze ex Van Oeveren 58, die nu bij South West Tours rijdt en een Lion's City van Drenthe Tours, die ooit besteld was voor Qbuzz.
Afbeelding

Afbeelding

Een week later vond de eerste excursie plaats van de Stichting Museumbus 1698, die sinds deze zomer rondrijdt als DVM 1698. Deze excursie voerde o.a. naar South West Tours, Syntus en diverse andere bedrijven op de grens tussen Drenthe en Overijssel. Bij South West Tours werd o.a. deze oude NZH 7179 buiten gezet.
Afbeelding

Begin juli is het zomervakantie en dan ben ik ook klaar met stage en kon nog even door het land gereisd worden, alvorens de zomerstop op het Studenten-OV komt. In Brabant ging ik o.a. op jacht naar enkele bijzonderheden, zoals deze 1733 in Best....
Afbeelding

...en later was ik met forumlid Michael in Limburg en Heerlen werd ook met een bezoekje vereerd.
Afbeelding

Ook was ik in die weken enkele dienstjes mee met chauffeurs in Nederland. Tijdens het wachten in Garderen op lijn 107, kon het buurtbusje van lijn 501 op foto.
Afbeelding

Via OV-zoeker zag ik eind juli dat o.a. de 9144 actief bleek te zijn op Schiphol in de rode sternetkleuren. Deze kon in die dag ook vastleggen, maar op knooppunt Schiphol-Noord is meer te zien.
Afbeelding

In de laatste week van juli was ik op vakantie in het Rheinland-Pfalzgebied met een Interrailkaart. Tussen Landau (P) en Neustadt an der Weinstraße bleek "Schienenersatzverkehr" te zijn en in Landau kon ik deze O405G vastleggen op deze dienst.
Afbeelding

Als eind augustus het Studenten-OV weer ingaat, kan ik in het laatste weekje voor school alweer wat gaan reizen. De provincie Utrecht werd bezocht door Michael en mij en in Loenen a/d Vecht troffen we deze 3925 als lijn 120 richting Utrecht.
Afbeelding

Ook lag in augustus het treinverkeer tussen Almere en Weesp plat door het omleggen van de snelweg A1 en het aansluiten van de nieuwe spoorbrug in de Flevolijn. Vanuit Weesp werd zodoende een grote pendeldienst opgezet, waarop onder ander Tourquase dienst deed met enkele ambassadors.
Afbeelding

En op de valreep van de zomervakantie ging ik nog naar de Betuwe, om aldaar de nieuwe buurtbussen vast te leggen. In Zaltbommel heb ik ruim twee uur staan wachten, opdat ik alle omlopen van de aldaar eindigende lijnen op foto kon zetten...
Afbeelding

...en vlak daarop was ik ook naar Zuidoost-Friesland, om aldaar de laatste keer nog met Qbuzz te reizen. In Jubbega-3e Sluis fotografeerde ik deze 2009 die op weg is als lijn 113 naar Steenwijk, gedurende de kortstondige 2-uursdienst die wordt gereden.
Afbeelding

Op de eerste zaterdag in september vond in Woerden een reünie plaats van Den Oudstenbussen, omdat het voormalige fabrieksterrein verkocht is voor herontwikkeling. Voor de laatste keer kwamen diverse bussen tesamen, die ooit gebouwd zijn in Woerden. Met een tweetal bussen kon tevens een rijles worden genomen, zoals deze ex HTM 134 die nu van het OIBC is.
Afbeelding

Het daaropvolgende weekend vond op de zondag in Numansdorp de tweede editie van de OV-dag plaats, waar wederom diverse bussen tesamen kwamen bezocht konden worden, alsmede rondritten werden uitgevoerd. Ikzelf was aldaar als verkeersregelaar ter plaatse en aan het einde van de dag kon ik mooi alle huiswaartsrijdende bussen vastleggen, zoals deze ex BBA 881 van de SVA.
Afbeelding

Een studiedag kort daarna werd gebruikt om door de Hoeksche Waard en over Goeree-Overflakkee te reizen, met als speciaal doel de vele scholierenlijnen in Oud-Beijerland en Middelharnis, die garant staan voor diverse afwijkende bussen. Tijdens een korte stop op busstation Heinenoord fotografeerde ik deze 5849, die weer vertrekt richting Strijen.
Afbeelding

In oktober vond de derde excursie plaats van de Stichting Museumbus 1698 en die voerde naar diverse bedrijven in Brabant die oude lijnbussen tot hun beschikking hebben, zoals De Feestbus in Haarsteeg.
Afbeelding

Op 12 november werd een rondrit door het Heuvelland verreden met de 0-535 van SVA Limburg, bij wijze van het afscheid van Veolia Transport in december a.s. In Herkenrade werd de bus in een typisch Limburgs geheel vastgelegd.
Afbeelding

En dan is het alweer december, waarin de vele concessiewisselingen ter sprake komen. Dit jaar waren Zuidoost-Friesland (Qbuzz -> Arriva), Limburg (Veolia -> Arriva) en Utrecht (Connexxion -> Syntus) de grotere wisselingen, naast enkele kleine veranderingen in de randstad voor de Railconcessies. Op de 11e december ging ik wederom met Michael naar Utrecht, weliswaar per auto, voor de nieuwe Setra's.
Afbeelding

En op dinsdag jongstleden ging ik wederom naar Utrecht voor de vele tijdelijke bussen die nu rondrijden en fotografeerde in Veenendaal deze 1150, zijnde de ex Qbuzz 3196.
Afbeelding

De andere twee concessies wacht ik nog even mee, tot het weer wat langer licht is. Zeker gezien de reisafstand naar die gebieden en de korte tijd tussen het weer licht en donker worden.

En dan rest mij jullie niks anders dan voor aanstaande zaterdag een goed uiteinde en de beste wensen voor 2017 te wensen. En kijk uit met vuurwerk en de vele oliebollen etc.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door isadora »

Mooi overzicht Etiennne, veel bus, maar mooi. :pos:
Mijn favoriet is toch wel het plaatje met bus naar Gulpen in Herkenrade.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door dylanwild94 »

De foto van de b88 Is in Eckelrade gemaakt. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door Daniel »

Leuk overzichtje :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door Meltrain »

Leuk overzichtje, maar het valt me wel op dat je enkele keren zegt dat je op een bepaalde bus wacht, maar vervolgens een foto van een heel andere bus post (o.a. op Schiphol en Heinenoord). :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Etienne on tour #22: Jaaroverzicht 2016 (26f)

Bericht door busfanNL »

Super leuk overzicht. En veel buurtbusjes en nieuwe bussen. *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten