Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Cookie »

Midden oktober ben ik een weekje op vakantie geweest in Duitsland, de heenreis heb ik per trein gedaan. Een paar dagen voor de reis heb ik via internet nog een goedkoop treinkaartje kunnen kopen. Dankzij een Duitse kortingscode van Nutella ging er bovendien nog 10 euro van de prijs af. Eind april had ik geen tijd meer om het Friedensmuseum Brücke von Remagen te bezoeken, dus deze zit nu in de route opgenomen.

Afbeelding
De af te leggen route

Rond half 8 vertrek ik lopend van huis naar station Apeldoorn, want helaas rijden er zo vroeg nog geen bussen op zondag. Vanaf station Apeldoorn neem ik de eerste IC Berlijn van de dag, tot station Rheine.

In Almelo staan we langer dan normaal langs het perron, na een tijdje volgt er een omroep dat er een defecte trein verderop staat. Helaas wordt er met de locwissel in Bad Bentheim geen tijd ingelopen en met ca. 20 minuten vertraging komt de trein uteindelijk aan in Rheine. Hier stap ik over de IC naar Keulen. Er blijft gelukkig nog net genoeg overstaptijd over om een ontbijt te kopen op het station van Rheine.

Afbeelding
Binnenkomst Rheine

De trein naar Keulen wordt gereden door een Intercity 2, het is voor mij de eerste keer dat in zo'n trein zit. De hoeveelheid beenruimte van de nieuwe dubbeldeks IC van de DB valt me tegen, ik zit voor mijn idee aardig opgevouwen. Ook de catering die volgens de reisplanner aanwezig zou moeten zijn, komt niet langs. Tussen Düsseldorf en Keulen wordt de trein omgeleid via Opladen, weer eens wat anders dan de route via Leverkusen. In de reisplanner was al een mogelijke vertraging tussen Dusseldorf Hbf en Köln Hbf aangegeven, dus in mijn planning had ik hier rekening mee gehouden.

Aangekomen in Keulen is er tijd voor een flitsbezoekje aan de Dom en worden er nog wat inkopen gedaan op het station, waarna ik in de RB richting Erpel stap.

Afbeelding
De Dom in Keulen

De trein wordt gereden door een BR 425 van de DB. Het comfort is met harde zittingen echter ver te zoeken, maar het landschap na Bonn maakt dit goed. Eind april reisde ik via de linker Rijnover, deze trein volgt de rechteroever van de Rijn. Na iets minder dan een uur komt de trein aan in Erpel.

Afbeelding
Trein na aankomst Erpel(Rhein)

Het weer is uitstekend: de zon schijnt volop en het is een graadje of 20. Eerst staat er een bezoek aan het Friedensmuseum Brücke von Remagen op het programma. Aangezien Remagen op de linkeroever ligt, moet de Rijn wel worden overgestoken. Dat kan hier met een veerpontje, voor 1 euro word je naar de overkant gebracht.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de veerpont

Afbeelding
Pontje na aankomst in Remagen

In WO II heeft de Ludendorff-Brücke een belangrijke rol gespeeld bij de bevrijding, deze spoorbrug is op 7 maart 1945 tijdens Operatie Lumberjack veroverd door de geallieerden. Binnen 24 uur hebben vervolgens ca. 8000 geallieerde soldaten de oversteek over de Rijn kunnen maken. De Duitsers hebben nog pogingen gedaan om de brug te vernietigen, maar dit is in eerste instantie niet gelukt. Op 17 maart 1945 stort de brug echter toch in door de zware belasting in combinatie met de zware beschadigingen.

De bruggenhoofden aan beide oevers zijn behouden gebleven en tegenwoordig nog te zien. De brug zelf is niet meer hersteld. In het bruggenhoofd bij Remagen is sinds 1980 het Friedensmuseum Brücke von Remagen gevestigd.

Afbeelding
Vanaf de linkeroever heb je uitzicht op de Erpeler Ley en het restant van het bruggenhoofd bij Erpel

Afbeelding
Close-up bruggenhoofd

Afbeelding
Aantal van de herdenkingsplaatjes op het bruggenhoofd

Afbeelding
Uitzicht vanuit het museum

Het ene deel van het museum gaat over de historie van de brug, het andere deel meer over vrede in het algemeen. Met name het gedeelte van de historie vond ik erg interessant.

Afbeelding
In het museum is ook een oude bom tentoongesteld die in 1981 is gevonden in de Rijn

Na het bezoek aan het museum ga ik via het centrum van Remagen en het veerpontje weer terug naar Erpel.

Afbeelding
Toegangspoort Erpel

Afbeelding
De Marktplatz in Erpel met vakwerkhuizen

Het is een mooi dorpje, leuk om even bekeken te hebben. Vanuit Erpel wil ik vervolgens de top van de Erpeler Ley bezoeken, deze ligt op 131 meter t.o.v. de Rijn. Om hier te komen, kan je een route door het bos volgen. Vanuit het centrum van Erpel kom ik daarbij eerst weer langs het station.

Afbeelding
Het oude stationsgebouw van Erpel, nu in gebruik als woonhuis

Afbeelding
Een oud Bundesbahnbordje is blijven hangen in Erpel

Tijdens de oversteken van het spoorviaduct komt er net een trein langs:
Afbeelding
Een BR 425 op weg als RB naar Köln Hbf

De klim is toch nog wel redelijk intensief, maar de moeite wordt bovenaan gelukkig beloond met een prachtig uitzicht over de omgeving.

Afbeelding
De top van de Erpeler Ley. Het houten kruis is een monument voor de slachtoffers van de strijd om de Ludendorff-Brücke

Afbeelding
Het uitzicht, linksonder is er nog een trein te zien

Afbeelding
Nogmaals een uitzicht

Na genoten te hebben van het uitzicht wordt er verder gelopen naar Linz am Rhein (niet te verwarren met de stad Linz in Oostenrijk). Aangezien het vooral afdalen is, loopt dit een stuk gemakkelijker. Bij het passeren van het emplacement van Linz am Rhein valt het me op hoe toegankelijk het is, in Nederland had hier allang een hek omheen gestaan...

Afbeelding
Emplacement Linz met rechts het (oude?) seinhuis

Afbeelding
Er staat ook wat museummaterieel opgesteld

Afbeelding
Het stationsgebouw van Linz am Rhein

Helaas heb ik niet heel veel tijd meer om het stadje te bezoeken, maar gelukkig is er nog genoeg tijd om toch even het historische centrum te verkennen. Dit ligt op loopafstand van het station.

Afbeelding
De toren van Burg Linz

Afbeelding
De Klosterstraße en de Neutor

Afbeelding
Een straatje met vakwerkhuizen

Na mijn flitsbezoekje aan het centrum loop ik terug naar het station om de trein naar Koblenz te pakken.

Afbeelding
Stationsbordje van station Linz am Rhein

Afbeelding
De RB naar Koblenz Hbf

De RB wordt gereden door Dostos van de DB. Het rijtuig waar ik inzit heeft een wat ouder interieur dan ik meestal aantref in deze rijtuigen, maar het zit vrij comfortabel.

Afbeelding
Via de Urmitzer Eisenbahnbrücke wordt de Rijn overgestoken, hier is ook een mooie zonsondergang te zien

Aangezien het tijd is voor avondeten, stap ik in Koblenz Stadtmitte uit. Intussen is het alweer donker aan het worden, een van de nadelen van in oktober reizen. Eind april heb ik in Koblenz een goede Bistro gevonden, dus hier ga ik nu ook weer langs. De Currywurst smaakt weer uitstekend.
Afbeelding
Aankomst in Koblenz Stadtmitte

Na het eten wandel ik vanuit het centrum naar het Hbf. Voordat ik de trein pak, is er nog tijd om een McFlurry bij de Mac op het Hbf te halen.

De RE naar Trier wordt gereden door een FLIRT van de DB en een KISS van de CFL. Ik neem net zoals in april weer plaats in de KISS met comfortabele stoelen. Helaas is het donker, dus van de Moezel is onderweg niet zo heel veel te zien. Na ca. 1,5 uur bereik ik Trier, daarmee eindigt ook dit verslag.

Afbeelding
De gebruikte kaartjes
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door isadora »

Leuk, leuk, leuk Cookie. :pos: :pos:

Alleen, waar is die curry-wurst gebleven? :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reactie!

Image-tag is hersteld, de foto van Koblenz Stadtmitte zou nu zichtbaar moeten zijn. Een plaatje van de currywurst heb ik helaas niet voor je :P .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door isadora »

8-)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje! :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag en afgelegde route.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuke foto's.

Wel herkenbaar, aangezien ik in augustus 2015 de reis Köln-Erpel-veerboot-Remagen-Bonn gemaakt heb, mooie omgeving, alleen was de trein op de Linke Rheinstrecke (RE5 Emmerich) erg druk. Jammer trouwens dat de RE8 niet in Erpel stopt, je moet dan verplicht met de RB27 reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Ardan »

Prachtig! Flinke sprong wel om in Erpel de trein uit te komen, of niet? :P Zwaait de mcn nou naar je of staat er nog iemand naast die een foto maakt?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Wat voor kaartjes heb je gebruikt?
Komt er nog een vervolg-verslag met je belevenissen in en om Trier?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties!
Meltrain schreef:Wat voor kaartjes heb je gebruikt?
Komt er nog een vervolg-verslag met je belevenissen in en om Trier?
De kaartjes staan in laatste foto van het verslag ;) . Er komt geen vervolgverslag hierop, de vakantiebelevenissen rondom Trier zijn niet OV-gerelateerd namelijk. Binnenkort mogelijk nog wel een verslag van mijn reisje in september naar Zwitserland (Rhätische Bahn) en Italië.
Ardan schreef:Zwaait de mcn nou naar je of staat er nog iemand naast die een foto maakt?
Zie nu pas dat de mcn naar me zwaait, er stond niemand naast me dus zal dan wel naar mij geweest zijn :P .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Ardan »

Cookie schreef:Zie nu pas dat de mcn naar me zwaait, er stond niemand naast me dus zal dan wel naar mij geweest zijn :P .
Nee, het leek alsof er in de cabine nog iemand naast de mcn stond.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Cookie »

*zoomt foto nog eens in en leest opmerking Ardan nog een keer* : je hebt helemaal gelijk, persoon naast de machinist zwaait inderdaad. Scherp opgemerkt :) .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Vinny »

Mooie foto's :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door groningen »

Je vraagt je toch af; hoe het traject aan beide kanten van de Rijn was. In Remagen is alles volgebouwd. En aan de andere kant gaat (ging) de spoorlijn een tunnel in om dan links of rechts op de spoorlijn weer aan te sluiten? Ik zie vanaf de Jahnstrasse een traject dat zich afbuigt van de spoorlijn en dan de tunnel in duikt. Maar Remagen is een mysterie! Waarschijnlijk zoveel schade, dat het oude traject is opgeruimd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door isadora »

Het enige wat ik zo snel kan vinden:
http://www.ibiblio.org/hyperwar/USA/USA ... st-XII.jpg
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag en mooie foto's! Bedankt voor het plaatsen! :D
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door waldo79 »

Leuke reportage. Bijzonder dat je een niet-OV gerelateerd thema hebt gecombineerd met OV-foto's.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Cookie »

groningen schreef:Je vraagt je toch af; hoe het traject aan beide kanten van de Rijn was. In Remagen is alles volgebouwd. En aan de andere kant gaat (ging) de spoorlijn een tunnel in om dan links of rechts op de spoorlijn weer aan te sluiten? Ik zie vanaf de Jahnstrasse een traject dat zich afbuigt van de spoorlijn en dan de tunnel in duikt.
Interessante vraag. Op DSO heb ik hierover o.a. het volgende gevonden:
Uwe Busch schreef:Die Strecke zweigte aus Richtung Troisdorf bei Unkel nach links ab, verlief durch den Erpeler Ley-Tunnel, überquerte die rechte Rheinstrecke und führte über die Ludendorff-Brücke (Remagener Brücke) bis kurz die linke Rheinstrecke. Von dort ging es nach links Richtung Sinzig - Koblenz bzw. geradeaus weiter ins Ahrtal Richtung Bad Neuenahr - Kreuzberg und weiter in die Eifel.
Volgens dit bericht takte de spoorlijn bij Unkel (Rechter Rheinstrecke) vanuit het noorden gezien naar links af. Deze spoorlijn ging dan via de Erpeler Ley-Tunnel en over de Rechter Rheinstrecke heen naar de Ludendorff-Brücke. Daarna zou je links een aftakking richting Koblenz (Linker Rheinstrecke) hebben gehad, of kon je rechtdoor de Ahrtalbahn op.

Een andere gebruiker (Rbd-Erfurt) heeft in hetzelfde onderwerp op DSO een scan van een oude spoorkaart gepost, dat maakt het nog wat inzichtelijker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Suus »

Leuk verslag!

Had inderdaad wel eens een pilaar van de brug zien staan vanuit de trein, maar had inderdaad moeite om het traject te identificeren in Remagen. De andere verdwenen spoorbrug over de Rijn, de Hindenburgbrücke bij Gaulsheim, is nog een stuk beter in het landschap te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door julsteren »

Super! Gave foto's ook, geniet altijd van jouw verslagen!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een bezoek aan de Ludendorff-Brücke en omgeving [29]

Bericht door Zugführer »

Leuke plaatjes!
Ik heb wel eens op het bruggenhoofd van die Hindenburgerbrücke gestaan, daar is inderdaad meer van over.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten