(19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

(19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door julsteren »

Hallo!
Op 24 december is ondergetekende op stap gegaan om op zoek te gaan naar de nieuwe treinen die rondrijden op 's lands netwerk van ijzeren snelwegen.
Het doel van deze ronde was de R-NET flirts tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De NS variatie had ik een week eerder al gedaan (die komt in dit verslag ook nog voor, maar niet mee gereisd.). Ook staat deze dag volledig vereeuwigd op YouTube: https://youtu.be/v8mApdFXghw. Met uitgebreide walktrough door het treinstel van het R-NET!

Genoeg proloog, om 7:00 ging meneer zijn wekker en om 7:55 zat ik (nadat ik de fiets bij het station had gedeponeerd) in bus 51 naar Hengelo.

Afbeelding
Het interieur van een Citea, ik was de enige reiziger tussen Borne, Station en Hengelo, Centraal Station. Dus de 2 chauffeurs (ja er passagierde eentje mee ofzo, geen idee :P ) ook weer blij kunnen maken met een reiziger!

Afbeelding
Om 8:14 kwam ik dan aan op het station van Hengelo, koffie gescoord bij de AH to Go (kijk ik kan wel naar Almelo buffelen maar daar zit geen AH to Go en die is iets goedkoper dan de Kiosk, dus daarom zo), en die koffie staat op het paaltje. De blaue stunde is duidelijk aangebroken. Tijd om Hengelo te verlaten!

Afbeelding
Mijn reis tot aan Gouda werd volledig gedaan in treinen van dit type. ICM. Ik moest overstappen in Amersfoort ( ik had dus vanaf Hgl de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] )

De reis naar Gouda verliep super, de treinen waren erg rustig, ICM10 tot Amf, vanaf daar een ICM3, die alsnog niet druk was. Onderweg, al ontbijtend, zag ik in de storingsinfo dat er geen treinen reden tussen Apn en Gd, net als een week eerder toen ik erheen wou. Nou balen, volgens rijdendetreinen zou de storing voorbij zijn precies wanneer ik aan zou komen in Gd.

Nadat ik aan was gekomen in Gd, naar perron 11 liep, zag ik dat daar de storing voorbij is en er vanuit (waarschijnlijk Leidschendam) een rood treintje aankomen toeren!

Afbeelding
Ze zijn zo lief *O*

Toen was het tijd om erin te gaan :')

Afbeelding
1e klas van het apparaat, MET VLOERBEDEKKING! :X *O* geweldig. Keer een GouweTicket kopen voor de eerste klas, dit ziet er echt geweldig uit.

Afbeelding
Soort van loungebankje, stoeltjes kunnen omhoog, en dan hang je je fiets daar op aan een fietsenrekje.

Afbeelding
Balkon met WC.

Afbeelding
Een wat lager zitgedeelte.

Afbeelding
Vanuit een zittend perspectief ziet het er dan zo uit.

Naar Apn gegaan, vanaf daar met nieuwe reisgenoot terug naar Gd, met hem een aantal zitplekken uitgeprobeerd in de trein. Dat ging ook fout, want toen we aankwamen in Gd kwam hij erachter dat zijn portemonnee weg was, en dat was echt zo. Hele treinstel op zijn kop gezet, intussen alweer onderweg richting Apn. Hij checkte zijn telefoon en toen zag hij dat zijn neef (met zelfde doopnaam) hem had bericht dat een meisje de portemonnee had gevonden (met dus die naam op de ID-kaart, aannemend dat het dus de neef was), hem in de gevonden voorwerpenbrievenbus had gedaan van het politiebureau van Waddinxveen. Wij dus daarheen gelopen, en uiteindelijk ook bijna gelijk de portemonnee terug gekregen! Wonderbaarlijk!

Afbeelding
Een slechte foto nog van een flirtje op station Waddinxveen.

Nu tijd om wel weer op reis te gaan, richting Ede-Wageningen!

Afbeelding
Tussen Gouda en Utrecht Centraal deze melding van Eurobahn's ziekteprobleem tussen Venlo en Mönchengladbach Hbf.

Afbeelding
Tijdens de overstap op station Utrecht Centraal nog even een Döner gescoord! :Y

Met de Döner in onze magen kwamen we aan op het station van Ede-Wageningen, waar al snel ook het volgende nieuwe speeltje van de NS aan kwam zetten.

Afbeelding
Een Flirtje! 4 bakken sterk, de uurdienst tussen Ede en Arnhem!

Gezien ik de NS-Flirt al heb uitgeprobeerd (en afgekraakt, staat ook op youtube.) vond ik het niet nodig om de reisgenoot uit Leiden te kwellen met het ding en meer weer zijn richting in te reizen met de Valleilijn richting Amersfoort, waar ook een nieuwigheidje is!

Afbeelding
Het interieur van de Valleilijn protos die tussen Ede-Wageiningen en Amersfoort reed.

De reis naar Amersfoort verliep erg traag (tot de aansluiting bij Barneveld gare du Nord ligt de snelheid nergens hoger dan 80 en je moet over veel 40 wissels).

Afbeelding
In Amersfoort wou ik graag een Syntus Utrecht bus platen, het liefst een Setra. Er kwam er een aan maar hij was een beetje vies. Verder alleen Veolia-amba's en Qbuzz-citaro's uit Grunn gezien (wel allemaaal in het wit).

Afbeelding
De camera vind zoomen niet zo lekker. Maar toch een aardig plaatje van een Protosje die naar Amersfoort reed.

Afbeelding
De reisgenoot vond dit dan weer een erg mooi gebouw!

Na een rondje Eemplein ging het weer naar het station, wat precies halverwege Borne en Leiden ligt. Dus de wegen scheiden elkaar weer in Amersfoort. Ik ging met de IC richting Berlin Ostbahnhof weer op pad, richting Almelo.

Afbeelding
Lekker hangen!

Afbeelding
Ook kwam de bistropipo nog langs met overprijsde koffie.

Daarmee wil ik dit verslag afsluiten, ik hoop dat het voor jullie een beetje leerzaam is geweest (veel beeld van het R-NET spul heb ik nog niet voorbij zien komen). Dus daarmee hoop ik een goede aanvulling gemaakt te hebben voor jullie hobbyistenharten! Dank u allen voor het lezen en uw tijd *O* :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door AppleMoose »

Ik vind de stof van de 2e klas-stoelen van de R-Net-flirt er al aardig versleten uitzien voor een nieuwe trein. Of is dat optisch bedrog?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door ODRAIL »

Dit is optisch bedrog :wink: .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door isadora »

Dank je julsteren, leuke reportage. :pos:
En wow, wat een mooi spul, dat R-Net-materieel, ik hou van de kleuren, echt gaaf.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos: En ja, de Koppelpoort is een fraai stukje Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door JWM »

Is er afgezien van de kleur en stoelbekleding veel verschil met die dingen van NS?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door ODRAIL »

Het antwoord hierop is ja.

In de NS-flirt stellen zijn de ns kleuren kleurstellingen toegepast.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door julsteren »

JWM schreef:Is er afgezien van de kleur en stoelbekleding veel verschil met die dingen van NS?
RNET
Afbeelding

NS
Afbeelding

Dat is dus inderdaad al een verschil opzich.

Verder hebben ze de helft aan vermogen, 1/3 tot 1/2 bakken minder. Het zijn babyflirtjes.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door ODRAIL »

Die babyflirtjes rijden ook in Limburg bij Arriva en komen ook te rijden bij Syntus in Overijssel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door Suus »

JWM schreef:Is er afgezien van de kleur en stoelbekleding veel verschil met die dingen van NS?
Wat mij tot nu toe is opgevallen:
- R-NET heeft comfortabelere stoelen, net zoals de Duitse stellen voor Arnhem-Düsseldorf.
- R-NET heeft alleen USB-opladers in de tweede klas bij de vierzitters, geplaatst onder de tafeltjes. Alleen de eerste klas heeft ook echte stopcontacten, Bij de NS Flirt zitten in beide klasses zowel stopcontact als USB-oplader onder de stoelen gemonteerd.
- R-NET heeft een aantal zithoekjes.
- R-NET heeft een veel kleinere multifuctionele ruimte en daarom een rek waar je het fiets met het voorwiel aan moet hangen.
- R-NET heeft geen stasteunen, alleen klapstoelen.
- R-NET heeft in een eerste klas-coupé twintig stoelen, een NS Flirt maar achttien. R-NET heeft ook vloerbedekking in de eerste klas.
- In de NS Flirt is een opbergbox voor een noodtrap aanwezig in de coupé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door Zabe »

Het zijn uiteraard persoonlijke voorkeuren, maar ik vindHet R-NET interieur zeer geslaagd voor een stoptrein.

In vergelijking met NS FLIRT/SLT voel je niet in een ziekenhuis met incomfortabelere stoelen en felle lichten.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door flipje »

KM46 schreef:Die babyflirtjes rijden ook in Limburg bij Arriva en komen ook te rijden bij Syntus in Overijssel.
Nee hoor, bij Syntus komen 9 (3 bakken) en 7 (4 bakken) te rijden (BRON).

Persoonlijk vind ik het interieur van de NS Flirts er frisser en vrolijker uitzien dan de RNET Flirts. De stoelen van RNET Flirts lijken me wel beter te zitten door de bredere rugleuning.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: (19f) Onder de loep: R-NET Flirts tussen Gouda en Alphen a/d Rijn

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. De R-Net Flirt is de enige in Nederland rijdende uitvoering van de Flirt waar ik nog niet mee gereisd heb. (Ik heb er al wel even ingezeten tijdens het wachten in Gouda.) :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten