[42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

[42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door julsteren »

Bonjour!

Weer terug met een trip naar het buitenland! Op zaterdag 28 januari ging de reis van Julsteren en Pkpfan naar de Belgische hoofdstad, Brussel.

Vanuit mijn woonplaats is dat nog best een eind. Volgens de reisplanner is een reis van Borne naar Brussel-Centraal 4:50 uur. Bijna vijf uur dus. Door die reistijd werd er ook belachelijk vroeg opgestaan. De terugreis duurde bijna 7 uur. Hoe dat komt lees je verderop in het verslag wel. Ga niet te veel spoilen. :wink:

Vervoersbewijzen waren simpel voor deze ronde. Binnen NL reisde ik met mijn WeekendVrij van NS. Daarbovenop nog een retour Borne-Brussel met 100% korting NL voor €22,60, en een 24-uurs wegwerp Mobib van €7,50. :pos:

Om 7 uur precies werd er te voet vertrokken vanaf de residentie richting het station. Om om 7:20 de eerste trein te nemen. 8-)

Afbeelding
Om 7:09 vertrekt er vanaf Borne ook een trein naar Enschede. Zijn kont ontsnapte niet aan mijn lens om zo de eerste foto van dit verslag te vormen.

Na een reis van ongeveer 50 minuten met het buffeltje, kwam het reisgezelschap aan op Zwolle. Klinkt omslachtig. Maar het is toch echt de snelste route naar Brussel. *O*

Afbeelding
In Zwolle was het tijd voor de eerste overstap. Op de intercity naar Rotterdam Centraal. 12 bakken ICM. 3 stonden er al klaar, de andere 9 moesten nog binnenkomen vanuit Groningen.

Afbeelding
Een Plan U in Amersfoort. Wij zaten in het eerste rijtuig en staan zodoende helemaal vooraan aan de Utrecht-Zijde op het station van Amf.

Ik had nog geen koffie gehad :') want in Bn zit niks aan horeca/kiosk/wizzl wat dan ook op het Bhf. Maar was dus erg blij met de railcatering op de trein. De reis naar Rotterdam verliep prima.

Afbeelding
Na aankomst op Rtd mocht deze ICd naar Amsterdam CS voor mijn lens komen.

Onze volgende trein was eigenlijk hetzelfde. Maar dan met een Traxxje van de NMBS, en de rijtuigjes hadden ook een B.

Afbeelding
Het interieur van de trein naar Brussel. Veel te gele foto. We zaten in het achterste rijtuig. Wat volgens mij een BDf was (fietsenruimte en een hok van de HC).

Afbeelding
Thalys in de nieuwe kleuren.

Om 10:08 kwam het gevaarte wat wij ''de bennie'' noemen in beweging. Met de tussenstops Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels-Airport-Zaventem, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Wij hebben Brussel-Centraal als doel.

Afbeelding
Ook in deze trein was er railcatering aanwezig. Overprized asfuck. Maar toch. Prima.

Afbeelding
Een tegentrein op de moerdijkbrug vanuit het achterraampje. Helaas een vies raampje dus dat was geen succes voor de foto's.

Afbeelding
Het schiet al mooi op. Hier station Antwerpen-Berchem.

Afbeelding
Niet heel veel later werd Mechelen bereikt, hier hadden we een beetje vertraging. Wegens werkzaamheden was lijn 25 afgesloten en werd er via Mortsel en Mortsel-Liersesteenweg omgereden naar Kontich en verder richting Mechelen, ook naar Mechelen werd de 27 genomen die een lagere maximumsnelheid heeft.

Afbeelding
En met +10 werd station Brussel-Centraal bereikt!

In Brussel-Centraal werd eerst gezocht naar de Metro. Het stationscomplex van het CS aldaar is niet geheel overzichtelijk maar na een blokje om het gebouw heen en even zoeken in de grote hal werd er toch een klein bordje met een ''M'' gevonden. Wij dus daarheen. Heel gedoe met de automaten om zo'n dagkaart aan te schaffen. Geen ramp, toch nog gelukt.

Toen werd het eens tijd om de metro te nemen. Het ging met lijn 1 naar Montgomery.

Afbeelding
Montgomery is een best groot knooppunt in het stadsverkeer van Brussel. Metrolijn 1, Premetrolijn 7 en Expresstramlijnen 39 en 44 doen deze plek aan. Hier is de ondergrondse keerlus van de Expresstrams te zien.

Afbeelding
Een tussenrit van lijn 39 naar Trammuseum, ik had zelf de 39 al eens gedaan tot het trammuseum (toen niet verder wegens werkzaamheden). Nu eens tijd om hem helemaal te doen, pkpfan had hem sowieso nog niet gedaan. Dusja. Aan die tussenrit hadden we niks.

Met de 39 werd er koers gezet naar Ban-Eik, een nietszeggend eindpuntje van de twee Expresstramlijnen ten oosten van Brussel. Het eerste stuk gaat traag als normale stadstram. Na Stokkel sla je af een oude spoorlijn op en gaat het gas er ook op.

Afbeelding
Hier het trammetje op het eindpunt Ban-Eik. Een oord wat ook niet in Polen zou misstaan. Ook werd er door een moeder en zoon Pools gesproken in de tram. Dat hielp er ook wel aan mee.

Afbeelding
De trams keren bij een kwartierdienst in 12 minuten via dit keerspoortje. Totdat de eenrichtingsPCC's weggingen was hier een keerdriehoek. Die keerdriehoek is nog steeds zichtbaar op StreetView. Wat is geschoten in 2009.

Afbeelding
Ik zei toch, net Polen dit. Voor wat ik van Polen heb gezien dan (dat is enkel de driehoek Zgorgelec/Legnica/Jelenia Gora).

Afbeelding
Pkpfan is op weg naar de tram die hier weer naar het vertrekperronnetje rijdt.

Afbeelding
Dezelfde tram als waar we mee kwamen, nu weer klaar om terug te gaan naar Brussel. Het was heerlijk weer, leek wel voorjaar, dus we hebben deze laten gaan om even te genieten van de rust en het mooie weer.

Afbeelding
Het volgende PCC'tje deed zich weer aan. Tijd om deze wat beter te bekijken. Hier de stuurpost van het apparaat.

Afbeelding
Ook heeft het beest een interieur, Beenruimte is ruk. De zithoogte is te laag. Kuttrams. Leuk om te zien maar verder, nee.

Er werd weer koers gezet naar de volgende bestemming. Met de 39 ging het naar Stokkel. Daar de metro 1 weer genomen. Op Arts-Loi overgestapt naar lijn 2 (op dat station stikte het van de militairen holy damn.). En werd er op station Louiza uitgestapt. Waar wel militairen waren, maar minder dan op Arts-Loi.

Afbeelding
Wafeltje!

Afbeelding
Mooi oud gebouw, met een mooie oude tram ervoor :Y

Afbeelding
Hier was zegmaar een uitzichtpunt, even gekeken en van genoten. Maar that's it. Terug de metro in.

De metro werd genomen naar het Zuidstation.

Afbeelding
Bij het Zuidstation stond bus 365 klaar voor vertrek naar Charleroi.

Afbeelding
Een close-up van het vertrektijdenbord. Met exotische bestemmingen als Kortenberg, 's-Gravenbrakel en Londen.

Door dit mooie bord werd mijn innerlijke treinfapper getriggered. :Y :Y :Y Dus nu komt er een hele hoop aan platen van treinen op dit station.

Afbeelding
We trappen af met deze. De intercity naar Lokeren.

Afbeelding
En hier de intercity naar Brussels-Airport-Zaventem.

Afbeelding
En de intercity naar Blankenberge. 15 bakken sterk :shock: _O_ _O_

Afbeelding
En hier de drukkende loc van de intercity naar Eupen. 13 bakken i11 ervoor, en met 200 over de HSL. Wat een beest.

Afbeelding
De S-bahn naar Aalst. Te zien is dat de Desiro's het goed doen als zowel intercity als plusmetro's.

Afbeelding
Deze heb ik belachelijk weinig gezien voor de backbone van de BelgaIC's, werd hier ook afgerangeerd.

Afbeelding
Station Brussel-Zuid, rechts de intercity naar Oostende, links de TGV naar Strasbourg.

Afbeelding
Nog meer neusjes. Hier als IC naar Brussels-Airport-Zaventem.

Afbeelding
En een S-bahn naar Termonde. Desiro again.

Afbeelding
Hier het hoogtepunt van het fapuurtje op gare du midi. De Eurostar naar London-Saint-Pancras.

Afbeelding
Nog een keer dan. Omdat ie zo mooi is *O* *O*

Hierna nog even naar de stad geweest. Met de Premetro (lijn 3/4) ging het naar Rogier. De tram zat ontzettend vol, het was gewoon een knuffelsessie met hipsters en moslima's.

Afbeelding
Trams op het ondergrondse eindpunt in Rogier.

Afbeelding
De Brouckére. Of hoe je het ook schrijft, hier zijn we vanaf Rogier heengelopen (1 halte), door een mooi stukje van het oude centrum van Brussel. Vanaf hier ging het ook terug met een veel rustigere Premetro naar het Zuidstation.

Afbeelding
Wat hoort er nog meer bij Belgisch voer na de wafels? Juist. Fritten mijn vriend.

Hierna werd het tijd om huiswaarts te keren, om 16:45 werd de intercity naar Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels-Airport-Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal genomen. De stoptrein naar het noorden dus.

Afbeelding
Döner in Roffa. Lekkerrr. Hierdoor wel de Intercity naar Groningen gemist. Maar met het materieel ervan zoden we over anderhalf uur weer mee terug aankomen hier in Rotterdam.

Wij dus de intercity naar Utrecht Centraal in die dus het kwartier na de Groninger gaat vanaf Rotterdam, ging prima, rustige trein. Vlak voor Gouda vond de Obis het grappig om van dat station maar de eindbestemming te maken. Op Gouda maar de HC opgezocht. Die wist nog niks, hij naar de Mcn, de Mcn de Trdl bellen (HC's mogen dat niet meer). De oorzaak bleek een aanrijding met een persoon te zijn.

Afbeelding
De TBP's begonnen ook mooi blauw te kleuren.

Er kwam een omreisadvies. Met het R-NET gedoe (hee die kennen we nog van mijn vorige verslag) naar Apn, dan met de IC naar Utrecht. Hele volksverhuizing naar perron 11. Zielige flirtje helemaal vol, met wij erin. Om 20:33 zouden we moeten gaan. Maar nee. Er was een defect treinstel nog onderweg vanuit de richting Apn. Ik en de pkpfan hadden er schoon genoeg van en wouden naar een personeelslid van de NS voor advies.

Uiteindelijk was het materieel van de IC naar Groningen die we hadden moeten hebben alweer terug in Gouda. Die heeft Woerden niet gehaald. Ook arme reizigers naar Apn die verder richting Ut moeten, die zijn zeer waarschijnlijk in Bodegraven weer teruggestuurd naar het westen.

De HC van de trein naar Groningen nam ons weer mee naar Rotterdam, en heeft op onze treintickets geschreven dat als we niet meer in Bn en Hgl zouden kunnen komen dat wij bij Wd vast zaten en ''HC *treinnummer*'', dus dat we zo een taxi konden krijgen. Toen we wegreden uit Gouda was de RNET nog steeds niet weg.

Intussen had mijn hoofd niet stilgezeten met denken. En kwam ik tot de conclusie dat de ICd naar Amsterdam met internationale tickets toeslagvrij is. Dus in Rotterdam werd er met de ICd koers gezet naar, de hoofdstad van Nederland; Amsterdam.

In Schiphol vonden we de HSL ook wel weer genoeg en verlieten we de trein. In Schiphol hadden we best een knoepert van een schaft.

Afbeelding
Toch uiteindelijk de verlossende woorden van de TBP. De intercity naar ENSCHEDE.

De homerun duurde lang en was saai, ook onze vermoeidheid speelde daarin mee. Het was een best lange dag met een intensief reisschema. Om 23:25 stond ik weer in Almelo. En na een kort stukje sprinter was om 23:39 de rit ook weer voorbij. En nog voor middernacht was ik weer heerlijk thuis! *O* *O*

Het was een prachtige dagtrip. En Brussel is echt een prachtige stad. Bedankt voor het lezen, er heeft weer flink wat tijd en typwerk ingezeten. En er komt vast wel weer een nieuw verslag ooit :pos: :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door BrengMe »

Mooi verslag *O* Ik moet ook eens een keer naar Brussel!
julsteren schreef:
Spoiler: show
Afbeelding
Ook heeft het beest een interieur, Beenruimte is ruk. De zithoogte is te laag. Kuttrams. Leuk om te zien maar verder, nee.
Ziet er inderdaad wel krapjes uit ja. Hoe lang ben jij eigenlijk?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door isadora »

Dank je julsteren, ik hoef voorlopig niet naar Brussel, heb alles nu wel zo ongeveer gezien. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Het valt me wel op dat er relatief veel foto's van "achterkantjes" in het verslag zitten.
isadora schreef:Dank je julsteren, ik hoef voorlopig niet naar Brussel, heb alles nu wel zo ongeveer gezien. :pos:
Brussel heeft anders nog veel meer te bieden hoor. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Suus »

Ah, Brussel, misschien wel de meest ondergewaardeerd stad van de Benelux. Soms verpest door een gebrek aan bestuur, maar daarom een stad waar de bewoners het zelf moeten doen en sfeer geven. Ik houd van die ondergewaardeerde stad waar alles een beetje vreemd is maar wel leuk :Y

Arts-Loi noemen we in het Nederlands gewoon Kunst-Wet :wink:

Het oude gebouw is het Justitiepaleis, dat geeft ongeveer de waardering van de overheid voor de stad weer. Omdat het bouwvallig werd zijn er in 1986 steigers gemonteerd. Deze steigers zijn daarbij in de buitenmuren verankerd. Inmiddels zijn de steigers zelf ook aan renovatie toe, maar kunnen ze niet meer verwijderd worden omdat het gebouw nu structureel op de steigers leunt. Men verwacht nu dat de renovatie in 2024 is afgelopen.

Het uitzichtpunt is over de volkswijk "De Marollen", met veel restaurants en café's.

Tot slot nog een gratis tip van Suus: Als je nog het wat later maakt in Brussel en een keer in een leuke sfeer, redelijk goedkoop wil eten en daar lekker bier bij wil kan ik Fin de siècle in de Kartuizersstraat aanbevelen, niet ver van de Beurs en de centrale lanen. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door julsteren »

BrengMe schreef:Hoe lang ben jij eigenlijk?
1,97m :X
Meltrain schreef: Het valt me wel op dat er relatief veel foto's van "achterkantjes" in het verslag zitten.
Dat viel mij ook al op ja, stond in Brussel-Zuid vooral een beetje aan de verkeerde kant, en met het stadsvervoer kijk ik wel uit wat ik fotografeer. Daarom ook geen foto's van de metro. :wink: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door dylanwild94 »

Dat het ondergewaardeerd dit wil ik zeker geloven. En zeker als je Dit ziet op het Zuidstation. Foto 5-1-2017
AfbeeldingBrussel zuid station. by Dylan Wildschut, on Flickr
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door julsteren »

Je foto staat op privé Dylan, zo zien we niet veel :P -o-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Suus »

Ik mag het niet zien :(

Maar ik denk dat je de slapers in de overdekte straat van het Zuidstation bedoeld? Dat zijn vluchtelingen die de Franse politie uit Calais heeft weggestuurd, en nu proberen in een vrachtwagen via een Belgische haven en Groot-Brittannië te komen. De vluchtelingen willen niet naar een opvangcentrum, die er wel zijn en waar wel ruimte is, omdat de mensensmokkelaars daar niet binnen komen. Parijs heeft dit probleem overigens ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door dylanwild94 »

fix

Maar is niet echt een lekker welkom in België aangezien Brussel Midi een internationaal station is en er dus ook veel toeristen zijn. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Foeckler »

Waarom koop je dit kaartje niet of ben je ouder dan 26? http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ndaal.aspx
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door waldo79 »

Lollig verslag ja :D
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door diederickx »

Suus schreef:[...] Arts-Loi noemen we in het Nederlands gewoon Kunst-Wet [...]
En wie Termonde niet kan vinden aan de monding van de Ter: Dit is Dendermonde.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Chrysa »

Foeckler schreef:Waarom koop je dit kaartje niet of ben je ouder dan 26? http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ndaal.aspx
Ben je wat laat mee. :p

Leuk verslag! :pos: Krijg alleen soms wel het idee dat je vooral reist voor het eten. :P
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door SLToilet »

^^ Daar maak ik me zelf ook graag schuldig aan, vooral in mijn buitenlandse stageperiode deed ik dat heel graag!

Die storingen op het eind van de dag zijn wel heel herkenbaar: zelf heb ik namelijk in augustus 2015 een keer een dagtochtje gemaakt naar Namen en Dinant, maar ik deed er zes uur over om weer terug te komen (hemelsbreed 135km)! Oké, ik wou per definitie al via Luik reizen om dat station eens op de lens te krijgen (sinds vorig jaar mag ik die foto eindelijk openbaar publiceren omdat België nu net als ieder ander fatsoenlijk land vrijheid van panorama heeft ingevoerd). Mislukte aansluiting in Luik kostte me bijna een uur door vertraging van de IC uit Namen. Ik heb me niet verveeld, want lekker wat gegeten bij een wel heel verdacht veel op een Nederlands lijkende tent: "Cucina Italia", geschreven in hoofdletters en met verder wit en felgroen als huiskleuren. Ook kwam er een Chinees-Nederlandse vrouw naar mij toe die letterlijk wou weten of het de trein naar "Maastlicht" was (ja natuurlijk, ik ga niet moeilijk doen over die verspreking). En natuurlijk heb ik het station op verschillende manieren vastgelegd op de foto.

Maar goed, ik ging dus verder in de richting Eindhoven met de welbekende IC, die onderweg fikse vertraging had opgelopen door allerlei problemen. Heb daarna nog bijna een halfuur staan wachten op de IC richting Den Haag (twee IC's later dan gepland). En omdat het nog geen 11 december 2016 was, ben je vanuit Eindhoven nog een pokkenend onderweg naar de omgeving van Tbr. Maar goed, ik was om 22:00 eindelijk thuis. Alle tien de ritten op de kaart waren toen vol: over het algemeen kostte het vrij weinig.

De Desiro's zijn me welbekend als IC-treinen overigens, ze waren in de zomer van 2015 vaak te vinden tussen Antwerpen en Brussel als IC. Comfortabel? Mwoah, gaat wel, ze ogen wel lekker fris en ze rijden op zich best prettig (vergeleken met rode varkensneuzen als het om 10:00 al 30 graden is). Maar wel zonde dat ze na geen 5-10 jaar al onder een dikke laag graffiti zitten :') :X .

Als ik nog een plek mag aanraden om treinen te zien: het is bijna onwerkelijk hoeveel treinen er door Brussel-Centraal denderen gedurende de spitsuren! Ieder spoor daar heeft er iedere vier minuten wel weer een nieuwe! Oké de internationale treinen stoppen er niet maar het is een machtig gezicht, inclusief de grote mensenmassa's die samen met de donkere sfeer een heel bijzonder plaatje maken van het geheel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: [42 foto's] Vers Bruxelles! PCC's, Desiro's en Fritten!

Bericht door Zugführer »

Leuk verslagje, het laat precies Brussel zien zoals ik het ook ken ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten