Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Timon91 »

Na de reis door Centraal-Azië van afgelopen herfst is het een tijdje rustig geweest op reisgebied, tijdens de donkere maanden heb ik vooral veel gewerkt en zo weinig mogelijk vrij genomen. Maar goed, het reisvirus blijft immer kriebelen en ik had al een tijdje het idee om forumgebruiker Accelerat, die voor studie een half jaar in Albanië zit, te gaan opzoeken. Hij blijft echter tot eind februari, dus het moest wel voor die tijd een keer gebeuren. Nu de drukte van de feestdagen weer achter de rug is en de dagelijkse sleur echt weer begint is het ook weer een mooi moment om op vakantie te gaan :)

Eind vorig jaar heb ik eens globaal gekeken wat ik allemaal zou willen doen, bovendien had forumgebruiker Raver van het WorldOnRails forum vergelijkbare plannen. Uiteindelijk ben ik twee weken op pad geweest, de eerste week alleen en de tweede week samen met Raver (en Accelerat, natuurlijk). Om verscheidene redenen zijn er uiteindelijk drie vluchten gemaakt om wat afstand te overbruggen. De heen- en terugreis waren zo goedkoop met Wizz dat het zonde was - vooral qua tijd - om niet te vliegen, daarnaast hebben we tussendoor ook nog een vlucht genomen. De heenreis was op zaterdag 28 januari vanaf Eindhoven naar Timișoara in Roemenië, de eerste stad die we deze serie aandoen. De terugreis naar Eindhoven was exact twee weken later, vanaf het niet veel verderop gelegen Beograd/Београд. In de tussentijd heb ik uiteraard wel een mooie toer in zuidelijke richting gemaakt ;) De prijs voor de twee vliegtickets samen lag onder de 20 euro, dus Wizz heeft weinig aan mij verdiend behalve de gratis publiciteit hier :')

Goed, de zaterdag van vertrek naderde sneller dan gedacht, ik heb op het laatst bovendien nog veel moeten uitzoeken. Op de ochtend van vertrek is er gelukkig weinig aan de hand en na een weinig noemenswaardige trein- en busreis arriveer ik ruim op tijd op het vliegveld van Eindhoven. Dat ik een tijdsbuffer heb blijkt heel goed uit te komen, er staat namelijk een gigantische rij bij de security die van de ene kant van het terminalgebouw naar de ingang aan de andere kant loopt. Uiteindelijk doe ik er 45 minuten over om er doorheen te komen, zoiets heb ik nog nooit gezien in Eindhoven! Het is nu een zaterdag en er gaan naast de gewone vluchten ook nog wat chartervluchten naar de zon. Tijdens het wachten laten meerdere vakantiegangers (er gaan ook een aantal Transaviavluchten) zich van hun azijnzeikerigste kant zien, ik ben blij er een paar weken tussenuit te gaan ;) Na de security is het nog even wachten, daarna paspoortcontrole en instappen. We vertrekken op tijd en het vliegtuig zit voor slechts 50% vol. Onderweg slaap ik wat en na twee uurtjes - drie op de klok - rollen we al over het beton van de landingsbaan in Timișoara :P Veel minder leuk en een stuk stressvoller dan treinen, maar snel is het wel dat vliegen en voor €9,59 mag ik niet klagen :') Overigens kun je met Ryanair vanaf Weeze of Berlin vaak zelfs voor slechts 3 euro hierheen vliegen :mrgreen: In Timișoara heb ik een CS-host (Couchsurfing) gevonden, die me komt ophalen van het vliegveld. Hij heet Dorin en al gauw zitten we thuis aan een biertje - een halve liter Grolsch Weizen :') Dorin maakt een heerlijke pasta met een heel aantal verrukkelijke ingrediënten uit de tuin van z'n ouders, die een kilometer of 30 verderop op het platteland wonen. Gedurende de avond volgen er nog vele biertjes en komen er nog een paar vrienden langs, met wie we nog even de kroeg in duiken. Beneden in de kroeg zit een klein museum over de communistische tijd, erg gaaf! Thuis volgen er nog een paar biertjes, dus het is weer een intensief begin van de reis :')

Zondagochtend ontwaak ik maar moeilijk, dat de zon vol in m'n gezicht schijnt helpt niet mee :') Dorin komt kort z'n bed uit maar duikt er gauw weer in met de mededeling "headache", ik douche en sleep mezelf daarna naar buiten om de stad te gaan bekijken. Alle 35 foto's uit Timișoara staan hier, 20 ervan zijn in het verslag opgenomen. Uiteraard heb ik ook een kaartje in elkaar geknoeid.

1. Voor de ingang van de flat zitten altijd een paar straatkatten. Veel mensen (inclusief Dorin) gooien hun vleesafval gewoon uit het keukenraam voor de katten, voedselresten zul je hier niet op straat vinden ;)

Afbeelding
Cats in Timișoara by Timon91, on Flickr

2. Dorin woont niet in het centrum, het kost te voet ongeveer een half uur om er te komen. Er rijdt ook elk kwartier een trammetje heen, maar het is mooi weer en om een beetje te ontbrakken is een wandeling ook niet verkeerd :)

Afbeelding
Strada Drubeta, Timișoara by Timon91, on Flickr

3. Nog zo'n mooi oud trammetje, op Piața Nicolae Bălcescu.

Afbeelding
Tram at Piața Nicolae Bălcescu, Timișoara by Timon91, on Flickr

4. De rivier de Bega stroomt ten zuiden van het centrum en is bevroren. Het is hier de laatste tijd behoorlijk koud geweest maar nu valt het gelukkig mee: 's nachts rond de -10, overdag rond het vriespunt met een zonnetje erbij. Er lopen wat mensen over het ijs en men heeft ook teksten geschreven in de sneeuw die er op ligt.

Afbeelding
Frozen Bega river, Timișoara by Timon91, on Flickr

5. Catedrala Mitropolitană gezien vanuit het park wat naar de kathedraal vernoemd is.

Afbeelding
Catedrala Mitropolitană, Timișoara by Timon91, on Flickr

6. Ik loop eerst naar het treinstation om alvast een kaartje te kopen voor morgen. De loketdame bij het internationale loket spreekt zowaar wat Engels, een kaartje naar Beograd kopen gaat zonder problemen :) Daarna kijk ik nog wat rond bij de perrons, maar er is weinig gaande.

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

7. De andere kant op gekeken. Het hoofdstation van Timișoara heet Timișoara Nord, wat zoals de naam al duidelijk zegt aan de westkant van de stad ligt :')

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

8. Aan slechts één perron staat een trein, maar wel zo'n mooie getrokken trein :)

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

9. Koersbordjes :D

Afbeelding
Signs at Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

10. Goed, tijd om de stad te gaan verkennen! Het centrum is niet zo groot, grotendeels autovrij en daarom prima te voet te verkennen. Net als Amsterdam heeft ook Timișoara een "logo" waar iedereen om onbegrijpelijke redenen een selfie mee wil maken. Timișoara is in 2021 de Europese hoofdstad van cultuur, zo'n titel die in de beginjaren nog wel er toe leek te doen maar nu ook wordt toegekend aan onbeduidende oorden als Leeuwarden en Umeå :')

Afbeelding
Check OuTimișoara sign at Piața Victoriei, Timișoara by Timon91, on Flickr

11. Het plein waar het logo staat, Piața Victoriei, is echter wel de moeite waard :D Het is helaas een beetje heiig/smoggy, maar dat geeft ook wel een spooky beeld ;)

Afbeelding
Piața Victoriei, Timișoara by Timon91, on Flickr

12. Er is aardig wat volk op de been, maar vooral op Piața Victoriei en de straten er omheen. Daar buiten is het opvallend rustig, soms kun je er bijna een kanon afschieten :lol:

Afbeelding
Empty downtown Timișoara by Timon91, on Flickr

13. Ook op het schitterende Piața Unirii is het erg rustig. Aan dit plein staan twee kerken tegenover elkaar: de katholieke kathedraal en de Servisch-Orthodoxe kathedraal, die hier op de foto staat.

Afbeelding
Piața Unirii, Timișoara by Timon91, on Flickr

14. Hier de katholieke kathedraal ;)

Afbeelding
Piața Unirii, Timișoara by Timon91, on Flickr

Timișoara ligt in een etnisch en historisch gezien zeer diverse regio genaamd de Banat, waar ondanks de communistische tijd nog steeds minderheden van o.a. Hongaren, Serviërs, Duitsers, Roma, Krasjovanen, Oekraïners, Slowaken, Bulgaren, Tsjechen, Kroaten en Joden wonen, naast de meerderheid van Roemenen. Veel mensen hier hebben ook een gemengde afkomst en met het gezag uit de hoofdstad hebben ze over het algemeen vrij weinig affiniteit. Het is niet voor niets dat Ceaușescu hier in Timișoara het meest gehaat werd en er uiteindelijk ook ten onder is gegaan. Voor je referentie: de hoofdsteden Sofia, Skopje, Beograd, Prishtinë, Podgorica, Sarajevo, Zagreb, Budapest en Bratislava liggen hemelsbreed allemaal even ver als of dichterbij dan București en zelfs Wien is maar 40 km verder dan de Roemeense hoofdstad.

15. Iets buiten het oude centrum beginnen de flats, maar voor Roemeense begrippen is alles redelijk goed onderhouden. De reflectie die je ziet op de weg komt overigens van een kantoorgebouw ;)

Afbeelding
Piața Consiliul Europei, Timișoara by Timon91, on Flickr

16. Uiteraard is ook hier een gigantische mall neergekwakt, genaamd de "Iulius Mall". Ik ben geen fan van dertien-in-een-dozijn malls als deze, maar voor mensen kijken is het altijd wel leuk.

Afbeelding
Iulius Mall, Timișoara by Timon91, on Flickr

Ik loop binnen een rondje, verdwaal meerdere keren (het is erg onoverzichtelijk binnen), zie het laatste stukje van de finale van de Australian Open tussen Roger Federer en Rafael Nadal en haal wat simpels te eten bij het foodcourt boven. Met enige moeite vind ik de juiste uitgang weer terug en loop ik weer terug naar het oude centrum. Ik spreek af met Alex, een vriend van Dorin die gisteravond ook al mee was biertjes drinken.

17. We spreken af op Piața Victoriei, waar ik iets eerder arriveer dan Alex. De gebouwen hier zijn wat minder goed onderhouden dan elders in het oude centrum, maar ademen wel sfeer uit.

Afbeelding
Piața Victoriei, Timișoara by Timon91, on Flickr

We drinken een paar biertjes in een paar verschillende cafés en gaan daarna op pad. Om 5 uur begint er een grote demonstratie tegen twee amendementen die de regering wil goedkeuren en Alex gaat meelopen. Mij lijkt het ook wel gaaf en ik besluit om mee te gaan. Het begint met een manifestatie op Piața Victoriei, daarna gaat er een optocht door het oude centrum naar een regeringsgebouw.

18. Het begint wat rustig, maar uiteindelijk zijn er nog 11.000 mensen op de been hier. In de smalle straten van Timișoara is het best indrukwekkend allemaal. In București zijn het er deze avond zelfs 50.000! Alles verloopt overigens rustig, het gaat zeer geordend en de weinige politie die op de been is hoeft niet meer te doen dan het verkeer regelen.

Afbeelding
Anti-corruption rally in central Timișoara by Timon91, on Flickr

19. De mensenstroom van een afstandje gezien.

Afbeelding
Anti-corruption rally in central Timișoara by Timon91, on Flickr

We vinden het na een uurtje mooi geweest en gaan terug naar huis. In een half uurtje lopen we terug, onderweg doen we nog wat boodschappen. De avond brengen we bierend door, ook op TV gaat het de hele avond over de demonstraties die in het hele land plaatsvinden. Sterker nog, ik zie m'n eigen hoofd nog voorbij schuiven op TV als het even over de demonstraties hier gaat :mrgreen: Het is behoorlijk gekleurd nieuws allemaal, dus dingen als "Futu-ti mortii ma-tii" vliegen regelmatig door de woonkamer richting de TV (en je zoekt zelf maar op wat dat betekent :X ). Dorin moet morgen werken en ik moet morgen vroeg op, dus tegen elven houden we het voor gezien.

Na een goede nacht ontwaak ik om half 7, douche wat en krijg nog een heerlijke omelet voorgeschoteld. Dorin was een fantastische host en we hebben veel gepraat (en gedronken) met elkaar! Om 7 uur besteld hij via internet een taxi, die drie minuten later voor de deur staat. Het ritje naar het station kost een kwartiertje, het verkeer valt mee. Buiten heb ik geen foto's gemaakt, het is druk op straat en er is op de kruising voor het station net een ongeluk gebeurd - ik ga maar gauw naar binnen.

20. Het station wordt verbouwd, maar verkeert nog grotendeels in originele staat. De stationshal is lastig te fotograferen, maar wel authentiek! :D

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

21. Een oud stoptreintje naar één of ander gaar oord. Mijn trein vertrekt ook zo van dit perron.

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

22. De nachttrein uit București is redelijk op tijd aangekomen - die uit Iași staat met +95 aangekondigd, wat voor Roemeense begrippen eigenlijk nog best netjes is. Als ik zo'n slaaptrein zie krijg ik altijd erg veel zin om weer eens met een nachttrein te reizen :D Helaas is het dit tripje er niet van gekomen :(

Afbeelding
Night train at Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

Iets na half 8 wordt mijn trein klaargezet. Vanaf Timișoara ga ik proberen in één dag een hele schuif te maken: via Vršac/Вршац, Beograd en Lapovo/Лапово naar Kraljevo/Краљево in Zuid-Servië. Gezien de huidige staat van de spoorwegen is dit een hele uitdaging, aangezien de meeste treinen op deze route maar enkele keren per dag rijden. Volgens de planner van de Servische spoorwegen moet het allemaal gewoon kunnen, dus ik ga het maar proberen! Het reisschema van vandaag, ter referentie:

V 07:49 Timișoara Nord (Roemeense tijd)
A 08:52 Vršac (Servische tijd, -1 uur)
V 09:40 Vršac
A 11:20 Beograd Dunav
V 15:28 Beograd Centar
A 17:38 Lapovo
V 18:50 Lapovo
A 21:44 Kraljevo

23. De eerste trein is dit grafgeval naar Vršac, net over de grens met Servië. Twee keer per dag kun je er vanaf Timișoara heen en in Vršac heb je dan een redelijke aansluiting richting Beograd. Het treintje is helaas een moderne Desiro, die ook nog eens in een erbarmelijke staat verkeert.

Afbeelding
Train to Vršac at Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

24. Stationsbordje van Timișoara Nord.

Afbeelding
Timișoara Nord train station by Timon91, on Flickr

25. Op tijd vertrekken we, het treintje is matig gevuld maar vrijwel iedereen zit in het voorste rijtuig. In het achterste is de verwarming namelijk stuk :') Het landschap is weinig boeiend, de buitenwijken van Timișoara bestaan voornamelijk uit vervallen fabrieken die er in de ijzige mist best cool uitzien. Door het smerige raam is het helaas lastig fotograferen :(

Afbeelding
Leaving Timișoara by train by Timon91, on Flickr

26. Vervallen gebouw bij een stationnetje onderweg.

Afbeelding
Delapidated building near Timișoara by Timon91, on Flickr

27. Station Voiteni onderweg. De meeste stations hier zijn nog gewoon bemand, ondanks dat er maar enkele treinen per richting per dag voorbij komen.

Afbeelding
Voiteni train station by Timon91, on Flickr

28. De grens is niet ver, na ruim een uur zijn we al in Stamora Moravița. Het enige wat hier nieuw is zijn de hekken die langs het spoor staan. Dit is de buitengrens van de EU.

Afbeelding
Entering Stamora Moravița by train by Timon91, on Flickr

29. Stiekem fotootje van het stationsgebouw, de politie hier is vriendelijk doch streng.

Afbeelding
Stamora Moravița train station by Timon91, on Flickr

De grenscontrole duurt lang, ik als Nederlander mag natuurlijk m'n hele tas uitpakken: "Mister Timon from Holland! Did mister Timon from Holland bring any souvenirs from Holland?" - "No, I have no drugs with me ;)" - "Okay, show me" - *zucht*

Na 40 minuten rollen we dit prachtige oord weer uit, op weg naar Servië.

30. Hekken, wat verlaten spoor en een goederentrein: meer is hier niet.

Afbeelding
Cargo train at Stamora Moravița train station by Timon91, on Flickr

31. Het welbekende interieur van zo'n stoptreintje. In Duitsland verkeren deze units meestal in een wat betere staat. Nieuwe treinen kopen is leuk, maar als je ze niet kunt onderhouden heb je er weinig aan. Wat dat betreft zijn ouwe gevallen vaak een stuk beter, die kunnen stukken beter tegen verwaarlozing omdat ze niet van die moderne foefjes hebben :') Het valt me in ieder geval 100% mee dat het toilet nog gewoon functioneert :')

Afbeelding
Train Timișoara-Vršac interior by Timon91, on Flickr

32. Hier rijden we heel langzaam over een brug. Gezien wat bordjes, het eindigen van het EU-hek en het langzame rijden vermoed ik dat dit de echte grens is, maar als ik nu op Maps kijk lijkt dat toch niet zo te zijn - we zijn al in Servië.

Afbeelding
Entering Serbia by train near Vršac by Timon91, on Flickr

33. Vlak voor Vršac, door het achterraam gekeken. Let ook op de trekdraden links :D

Afbeelding
Entering Vršac by train by Timon91, on Flickr

34. Vol is het niet meer, het achterste rijtuig is door de kou zelfs helemaal leeg. In totaal gaan er zo'n 10 mensen mee de grens over.

Afbeelding
Train Timișoara-Vršac interior by Timon91, on Flickr

In Vršac eindigt de rit, maar we mogen er niet uit want eerst komt de Servische grenspolitie controleren. Ze zijn net als hun Roemeense collega's erg geïnteresseerd in de inhoud van mijn Eastpak (lang leve de handbagageregels van Wizzair!) en daarnaast wordt mijn visum van Gorno-Badakhshan aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. Na een kwartiertje is alles in orde en mogen we de trein uit. In Vršac heb ik 48 minuten overstaptijd op een trein naar Beograd.

35. Het treintje uit Roemenië, wat straks weer terug gaat rijden naar Timișoara.

Afbeelding
Train from Timișoara Nord at Vršac/Вршац train station by Timon91, on Flickr

36. Stationsbordje in Vršac. Over het algemeen worden in Servië het Latijnse en het Cyrillische alfabet door elkaar heen gebruikt.

Afbeelding
Vršac train station by Timon91, on Flickr

37. In de stationshal is weinig te zien, maar is het gezien de 5 graden vorst buiten net iets aangenamer vertoeven. Er zijn wat historische dingetjes te zien en meerdere referenties naar de Russische spoorwegen, die aardig wat investeren in de Servische spoorwegen.

Afbeelding
Vršac train station by Timon91, on Flickr

38. De stationshal. Er zijn enkele andere buitenlanders: Maciej en Tomasz, twee Poolse vrienden, en Shierly, een Indonesisch meisje. We raken aan de praat en op die manier gaat het wachten een stuk sneller.

Afbeelding
Vršac train station by Timon91, on Flickr

39. Nog een mooie referentie naar de Russische hogesnelheidstrein, de Сапсан/Sapsan. Die zal in Servië voorlopig nog niet rijden schat ik zo :')

Afbeelding
Vršac/Вршац train station by Timon91, on Flickr

40. Niet veel later komt het stoptreintje uit Beograd aangetuft, er stapt aardig wat volk uit. Het is nog ruim 20 minuten voor vertrek, maar het is in de trein lekker warm dus we stappen gauw in :)

Afbeelding
Train to Beograd Dunav at Vršac train station by Timon91, on Flickr

41. Deze nieuwe Russische dieselstoptreintjes rijden inmiddels in heel Servië rond, deze verkeert in een opvallend goede staat. Shierly, Maciej, Tomasz en ik claimen twee vierzitters en praten verder, het is heel gezellig en de tijd vliegt voorbij :)

Afbeelding
Train Vršac-Beograd Dunav interior by Timon91, on Flickr

42. We rijden enigszins door - het kan een heel stuk langzamer in Servië :') - wat gezien het niet zo boeiende landschap wel fijn is. Ongeveer elke 10 minuten stoppen we bij een station. De stationnetjes zijn nog erg authentiek hier, mooi om te zien. Hier station Alibunar/Алибунар.

Afbeelding
Alibunar train station by Timon91, on Flickr

43. Het gemiddelde landschap onderweg, het lijkt Deventer-Almelo wel ;)

Afbeelding
Landscape in northeastern Serbia by Timon91, on Flickr

44. Vlak voor Beograd passeren we een paar rivieren, eerst een kleintje bij Pančevo/Панчево....

Afbeelding
Frozen river near Beograd by Timon91, on Flickr

45. ...en daarna de Donau, vlak voordat we echt de stad in rijden. De hoeveelheid ijsschotsen is indrukwekkend! :shock:

Afbeelding
Ice in the Danube near Beograd by Timon91, on Flickr

46. Net na de brug stoppen we bij Pančevacki Most, waar we afbuigen en we na minder dan een kilometer over een twijfelachtig zijlijntje bij de eindbestemming van deze trein aankomen: station Beograd Dunav. Dit is niet het hoofdstation van Beograd, maar het ligt wel enigszins in de buurt van het centrum.

Afbeelding
Beograd Dunav train station by Timon91, on Flickr

Noot: over de spoorlijnen in en om Beograd zal ik nog wel het nodige uitleggen, maar dat volgt in het laatste deel van deze serie! ;)

47. Beograd Dunav dus, een vervallen stationnetje waar de treinen naar Vršac en Zrenjanin/Зрењанин vertrekken. De treintjes Beograd Dunav-Vršac rijden per richting vijf keer per dag, waarvan dus twee keer met aansluiting naar/van Roemenië.

Afbeelding
Beograd Dunav train station by Timon91, on Flickr

48. Nog maar een keer het station met zo'n Russendiesel dan ;)

Afbeelding
Beograd Dunav train station by Timon91, on Flickr

We zijn alle vier al meerdere keren in Beograd geweest, Shierly en ik blijven sowieso niet overnachten hier. We besluiten om bij elkaar te blijven, gezamenlijk onze zaakjes te regelen en dan een plek te gaan zoeken om bier te drinken. We lopen vanaf Beograd Dunav richting centrum. Onderweg halen we bij Bucko/Буцко een stuk pizza met saus, schijnbaar een bekende plek hier in Beograd :D Wel apart, om niet de pizza te hoeven kiezen maar de saus die je er op wilt :') Ik heb het nog niet eerder gehad, maar het is eigenlijk best lekker (sorry, Italië) :D We lopen eerst naar het hostel van Maciej en Tomasz, waar Shierly en ik bij de receptie wachten terwijl de twee heren hun spullen dumpen. Daarna lopen we naar het busstation, waar Shierly een busticket haalt naar Kotor/Котор (Montenegro) voor de nachtbus vanavond en tenslotte vervolgen we onze weg naar het naastgelegen treinstation.

49. Nu er meer en meer treinen geschrapt worden en het restant langzaam maar zeker wordt overgeheveld naar het nieuwe Beograd Centar wordt station Beograd steeds desolater. Er staan nu geen treinen klaar, er zijn nauwelijks mensen op de been (behalve een agent met een kalashnikov), alle horecagelegenheden zijn dicht en de gebouwen zien er nog slechter uit dan de vorige keer. Echt jammer dat dit station op den duur zal sluiten, ik heb het altijd één van de gezelligste stations van Europa gevonden.

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

Ook mijn volgende trein zal vanaf Beograd Centar vertrekken, maar ik wil hier vast proberen te vragen of de trein rijdt en zo ja, een kaartje te kopen. De lokettiste snauwt alleen Servisch, maar middels Russisch lukt het wel om met haar te communiceren. Conclusie van het verhaal: ALS JE VANAF BEOGRAD CENTAR VERTREKT MOET JE DAAR WEZEN EN NIET HIER GA VOOR MIJN PART MAAR NAAR NOVI BEOGRAD EN ZOEK HET LEKKER DAAR UIT. Oke, en een fijne dag nog verder :')

Twee straten van het station vinden we een gezellige kroeg waar we neerstrijken voor een paar biertjes, het klikt goed tussen ons vieren en de tijd vliegt voorbij :D Aangezien Beograd Centar nog wel een eindje lopen is houd ik het om kwart over 2 voor gezien, neem afscheid en ga weer op pad. Het is nog ongeveer drie kilometer lopen, Beograd Centar ligt niet bepaald in het centar. Vlak voordat ik bij het station ben komt een vrouw de hoek om lopen die vrij wanhopig tegen me begint te praten. Er is een staking en er rijden HELEMAAL geen treinen, volgens haar. Juistem, zul je net zien :') Aangezien ik er toch al bijna ben besluit ik om eerst maar even te gaan kijken (ook om het station te zien) en dan desnoods een taxi terug te pakken naar het busstation. Er rijden zat bussen van Beograd naar Kraljevo, dus daar geraken zou geen probleem moeten zijn. Mijn poging om door Servië helemaal met de trein naar Kosovo te reizen heb ik nu al half opgegeven, maar eerlijk gezegd had ik ook niet verwacht dat het allemaal zou gaan lukken :')

50. Station Beograd Centar is een berg betonnen bouwelementen die op een spoorlijn in een dalletje ten zuiden van het centrum is neergekwakt. Het is nog niet af - ik vraag me af of het ooit helemaal afgebouwd gaat worden - en ligt in een rustige woonwijk. Ik kom er door vanaf hier een trappetje naar beneden te nemen en dan over het spoor naar het dichtstbijzijnde perron te lopen. Spoorlopen is nooit een issue in Servië, zelfs niet bij het toekomstige hoofdstation van de hoofdstad.

Afbeelding
Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

51. Het station zelf is vrijwel verlaten. Hier op spoorniveau zijn de meeste bouwwerkzaamheden wél afgerond en ligt alles er eigenlijk best strak bij. Ook de stationstunnel is al af. Door het gebrek aan mensen en treinen komt het extreem desolaat over en door de combinatie van dat en de grootte vind ik het een nogal bizarre plek.

Afbeelding
Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

52. Je kan wel stellen dat het station een lichte overcapaciteit heeft :')

Afbeelding
Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

53. De enige trein die klaarstaat is deze brzi (sneltrein) naar Novi Sad/Нови Сад. Verreweg de meeste brzi's - eigenlijk alleen de internationale treinen niet - worden inmiddels door deze moderne units gereden, evenals veel regionale treinen. De verflirtisering van Servië is snel gegaan, tijdens mijn laatste bezoek eind 2014 waren ze nog niet of nauwelijks in dienst. Deze trein lijkt nog in zeer goede staat te verkeren, zowel buiten als binnen is hij schoon en er zijn nog geen ramen kapot.

Afbeelding
Brzi to Novi Sad at Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

De loketdames op Beograd Centar zijn de volstrekte tegenpolen van hun collega's op het hoofdstation: ze zijn vriendelijk, behulpzaam en hebben geduld met de taalbarrière. Tot mijn opluchting hoor ik dat alleen de BG:voz (de voorstadstreinen, kom ik in het laatste deel op terug) staakt, de gewone treinen zouden gewoon moeten rijden. Ze bellen zelfs met station Zemun/Земун om te bevestigen dat de trein naar Lapovo (-Niš/Ниш) rijdt, daar deze daar begint. Zodra dat bevestigd wordt bellen ze ook nog even met Lapovo, om te kijken of ik überhaupt in Kraljevo kan komen. Zodra ook dat bevestigd wordt lukt het met enige moeite om een kaartje Beograd-Kraljevo uit te geven, zodat ik met verse moed mijn reis kan vervolgen!

54. Ik heb nog tijd zat, dus ik loop de lange perrons af naar de andere kant van het station. Het was minder ver dan ik dacht en ik ben in één keer goed gelopen, dus ik kan rustig aan doen nu :)

Afbeelding
Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

55. Ook kijk ik even op het dak, waar de echte ingang van het station zit. Ik ben echt heel benieuwd of dit ooit een succes gaat worden :')

Afbeelding
On the roof of Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

56. Het stalen vlechtwerk steekt er nog bovenuit, wat ze hier verder nog willen gaan bouwen is me niet duidelijk. Er lijkt in ieder geval al een hele tijd weinig gebeurd te zijn, afgaande op foto's van een paar jaar geleden.

Afbeelding
On the roof of Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

57. De trein naar Niš is de enige andere die rijdt. De BG:voz treinen die elk kwartier zouden moeten rijden, rijden allemaal niet. Op het perron staat een twintigtal mensen op de trein te wachten.

Afbeelding
Beograd Centar train station by Timon91, on Flickr

Mijn trein zou met een Sovjetelektricha gereden moeten worden, maar tot mijn grote verbazing komt er een getrokken trein met twee rijtuigen binnengereden! Een stuk leuker en fijner reizen, vind ik althans. Ik deel mijn coupé met Miroslav, een Serviër van een jaar of 60. Direct na het verlaten van Beograd Centar duiken we een tunnel in, door de lage snelheid duurt het wel even voordat we er doorheen zijn. Aangezien de lichten in de trein stuk zijn is het behoorlijk donker :lol: Het eerste stuk van deze rit verkeert het spoor in een zeer deplorabele toestand, sneller dan 30 km/h rijden we nauwelijks.

58. Het spoor wordt echter wel vernieuwd, wellicht dat hier over een tijdje weer wat harder gereden kan worden.

Afbeelding
View from the train Zemun-Niš by Timon91, on Flickr

59. Langzaam wordt het donker boven het glooiende, besneeuwde landschap.

Afbeelding
View from the train Zemun-Niš by Timon91, on Flickr

60. Miroslav zit aan het raam, dus echt raamhangen kan niet. Bovendien is het daar toch iets te koud voor :P Een fotootje af en toe wil echter nog wel ;)

Afbeelding
View from the train Zemun-Niš by Timon91, on Flickr

61. Station Mladenovac/Младеновац, ruim een uur na Beograd. We hebben inmiddels zo'n 10 minuten vertraging opgebouwd.

Afbeelding
Mladenovac train station by Timon91, on Flickr

Onderweg praat ik voortdurend een beetje met Miroslav. Het is een aardige vent, maar wel iemand die een nogal apart wereldbeeld heeft. Volgens hem zijn de Italianen en Albanezen afstammelingen van de Tsjetsjenen en is dat de reden dat ze zoveel problemen met maffia hebben. Daarnaast is er maar één waarheid en dat is God :') Ik ben er niet heel rouwig om dat hij in Mala Plana/Мала Плана uitstapt :')

62. Het station na Mala Plana is, hoe kan het ook anders, Velika Plana/Велика Плана (iets van "Kleine Vlakte - Grote Vlakte").

Afbeelding
Velika Plana train station by Timon91, on Flickr

Het laatste stukje richting Lapovo hang ik nog een beetje uit het raam en ik spot ik de Balkan-Express Sofia/София-Beograd nog, dit was één van de laatste dagen dat deze de volledige route nog kon rijden. Meer hier over in het laatste deel ;) Het laatste stuk rijden we redelijk door, het spoor hier verkeert hier in een betere staat. Met +15 komen we aan in Lapovo, mijn laatste overstapstation vandaag. Hier heb nog een klein uur door te brengen. Eerst aanschouw ik nog even het vertrek van mijn trein.

63. Er stappen in Lapovo een stuk of 20 mensen uit, van wie de meesten snel verdwenen zijn. Hier mijn treintje in vol ornaat, klaar voor de resterende 3 uur naar Niš.

Afbeelding
Train Zemun-Niš at Lapovo train station by Timon91, on Flickr

64. Het stationshalletje heeft betere tijden gekend, maar het loket is nog wel open.

Afbeelding
Lapovo train station by Timon91, on Flickr

Lapovo is een klein stadje, maar hier takt de spoorlijn naar Kragujevac/Крагуjевац en Kraljevo af van de hoofdlijn dus het is wel een redelijk groot station. Op het station zelf is nu echter weinig te beleven, dus ik ga even kijken of ik er buiten iets kan vinden. Er zit een kleine kroeg genaamd Café Peron op een steenworp afstand, een mooie plek om even een biertje te scoren. De enige andere klanten zijn twee spoorwegmedewerkers, die helaas nog meer roken dan de gemiddelde stoomtrein :') Roken in de horeca is wel een puntje in deze regio: sommige landen hebben een rookverbod en andere niet, maar in de praktijk maakt het bar weinig uit. Alleen in Albanië heb je nog een redelijke kans dat het rookverbod gehandhaafd wordt. In andere gevallen kun je er niet van uit gaan. Zo is er in Roemenië officieel ook een rookverbod, maar omdat de controleur is omgekocht wordt het alleen gehandhaafd zodra hij in de buurt is :') Door de rook vind ik het na 25 minuten wel welletjes en ga weer naar buiten. Het vriest een graad of 5 dus echt fijn is het niet. Op het station is ook weinig gaande behalve wat rangeerwerk. Wel komt er nog een brzi (Flirt) richting Beograd Centar langs, die ongeveer 20 minuten vertraagd is (lees: ongeveer op tijd, want Servië).

65. Tien minuten voor vertrek wordt mijn laatste trein van vandaag klaargezet: deze Russendiesel naar Kraljevo. Er rijden per richting maar liefst twee treinen per dag op dit stuk, namelijk eentje aan het eind van de ochtend en eentje aan het begin van de avond. Dat het spoor tussen Lapovo, Kragujevac en Kraljevo in niet zo'n beste staat verkeert blijkt wel uit de reistijd: Lapovo-Kraljevo is 84 km, maar dit treintje heeft er doodleuk 2:54 uur voor nodig - een prachtige 29 km/h gemiddeld.

Afbeelding
Train to Kraljevo at Lapovo train station by Timon91, on Flickr

Er zijn slechts twee reizigers, inclusief mezelf. Deze Russendiesel lijkt al wat ouder, want alles trilt als de ziekte. Bovendien is er buiten niks meer te zien, dus het gaat een lange rit worden :') We vertrekken op tijd, onderweg luister ik wat muziek, speel een spelletje op m'n telefoon en lees wat. In Kragujevac, met 180.000 inwoners de grootste stad die we onderweg tegenkomen, stapt een oudere dame in. Zij spendeert de rit naar Kraljevo breiende, we praten een klein beetje. Door de taalbarrière en het lawaai van de trein gaat het echter maar moeizaam. Kort voor Kraljevo stapt er ook nog een oudere heer in, het wordt zowaar nog druk :')

66. Het meest positieve aan de rit is dat we om 21:44, stipt op tijd, arriveren in Kraljevo. Hier vriest het 13 graden, dus ik loop gauw door.

Afbeelding
Train from Lapovo at Kraljevo train station by Timon91, on Flickr

Een CS-host heb ik helaas niet kunnen vinden in Kraljevo, de meeste CS'ers in Kraljevo blijken doordeweeks in Beograd te wonen en/of zijn al een geruime tijd niet meer online geweest. Hostels zijn er ook niet, maar het was gelukkig geen probleem om een betaalbaar hotel in de buurt van het station en het centrum te vinden :) Met een paar minuten heb ik het gevonden, de vriendelijke receptioniste spreekt goed Engels en ik krijg een ruime kamer. Ik ben redelijk kapot van de lange reisdag, dus na een snel biertje op de kamer en wat TV kijken houd ik het voor gezien en duik onder de wol.

Hierbij eindig ik het eerste deel, ik heb wel weer genoeg laten zien voor nu ;) In het volgende deel bezoeken we Kraljevo en wat van de omgeving, om daarna het meest interessante spoorlijntje van deze reis te berijden: het lijntje naar Noord-Kosovo waar de laatste weken zo veel om te doen geweest is.

Hoeveel delen ik nodig ga hebben om alles te beschrijven weet ik nu nog niet, maar iets van vier zullen het er wel worden. Voor nu wil ik jullie graag bedanken voor het meelezen en laat maar weten wat je ervan vond. Reacties zijn altijd welkom! :D
Mijn Flickr account.
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Andrei »

Super tof dat je in Roemenië was! Ben je toevallig al eens in Cluj (is mijn hometown) geweest?
Constantia et labore.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Daniel »

Zoals altijd weer een prachtig verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Milco »

Tof weer om te lezen! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door ArrivaBas »

Jouw reizen en hun verslagen zijn altijd boeiend! *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door isadora »

Heerlijk om op deze miezerige zondagochtend met een goeie beker koffie lekker onderuit gezakt, met de laptop op schoot, weer een schitterend verslag te lezen.

Balkan, altijd goed natuurlijk. Een wereld waar men nog voor het vaderland de straat op gaat.
Een volk dat weet, waar het vandaan komt, en dat zich niet zo maar de kaas van het brood laat eten.
Eerlijke en heerlijke, maar vooral ook gastvrije mensen.

De plannen voor de vakantie voor dit jaar vorderen, maar mogelijk ga ik dit gebied ergens voor volgend jaar eens op de kalender zetten.

De mistige waas in en rond Timișoara past wel goed op veel van de foto's, geeft het geheel de juiste troosteloze tint.

Opmerkelijk vind ik ook de NAVO-vlag op het station Stamora Moravița, de vlag van EU en Roemenië, mwah dat gaat er dan nog wel in, maar NAVO................

De stationshal van Vršac (foto 38) doet me denken aan een kerk, inclusief biechtstoel. Ziet er overigens heel netjes uit.
Ook erg fraai vind ik het plaatje van de stationshal van Lapovo (nummer 64), en dan vooral het kleurenspel, nee echt.
Dat gele schijnsel door de entree-deuren, kleurt de triestheid van het geheel op geraffineerde wijze.

En dan nog minstens drie delen voor het laatste traject, dat moet nog een heel avontuur zijn geweest.

Ik kijk er met belangstelling naar uit.

Dank Timon. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Meltrain »

Erg mooi verslag. :pos:
Je vorige serie verslagen moet ik nog steeds eens helemaal aflezen ( :oops: ), maar deze serie ga ik proberen wat beter bij te houden. :wink:
Timon91 schreef:
3. Nog zo'n mooi oud trammetje, op Piața Nicolae Bălcescu.
Dat is een ex-München https://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_ ... 3%BCnchen). :pos:
Omdat het trambedrijf van München ene chronisch materieeltekort heeft, rijden er daar ook nog steeds enkele van rond. :')
Ik deel mijn coupé met Miroslav, een Serviër van een jaar of 60. Direct na het verlaten van Beograd Centar duiken we een tunnel in, door de lage snelheid duurt het wel even voordat we er doorheen zijn. Aangezien de lichten in de trein stuk zijn is het behoorlijk donker :lol:
Het werd toevallig geen Mi scusi-ervaring? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Durashift »

Leuk om te lezen én om te kijken. :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Etienne »

Zoals altijd weer een prachtig verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door waldo79 »

Zeer lezenswaardig, zie uit naar het volgende deel.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Timon91 »

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! *O*
Andrei schreef:Super tof dat je in Roemenië was! Ben je toevallig al eens in Cluj (is mijn hometown) geweest?
Zeker weten!
isadora schreef: De mistige waas in en rond Timișoara past wel goed op veel van de foto's, geeft het geheel de juiste troosteloze tint.

Opmerkelijk vind ik ook de NAVO-vlag op het station Stamora Moravița, de vlag van EU en Roemenië, mwah dat gaat er dan nog wel in, maar NAVO................

De stationshal van Vršac (foto 38) doet me denken aan een kerk, inclusief biechtstoel. Ziet er overigens heel netjes uit.
Ook erg fraai vind ik het plaatje van de stationshal van Lapovo (nummer 64), en dan vooral het kleurenspel, nee echt.
Dat gele schijnsel door de entree-deuren, kleurt de triestheid van het geheel op geraffineerde wijze.
Bedankt :)
- De buitenwijken van Timișoara zijn vrij troosteloos ja, wat ik ervan gezien heb deed me soms behoorlijk aan Enschede-Zuid denken (en dat is bepaald geen compliment). Het centrum zou ik zeker niet als troosteloos omschrijven. De gebouwen op bijvoorbeeld Piața Victoriei zijn weliswaar niet allemaal even goed onderhouden, maar ademen echt sfeer en historie uit.
- Roemenië is NAVO-lid, dus echt misplaatst zou ik het ook niet noemen :P
- Vršac ziet er inderdaad wel redelijk goed uit, maar is wel een uitzondering vergeleken met de andere stations(hallen) die ik gezien heb. De stationshal van Beograd Dunav staat niet op de foto, maar is vergelijkbaar met die in Lapovo.
Meltrain schreef:Erg mooi verslag. :pos:
Je vorige serie verslagen moet ik nog steeds eens helemaal aflezen ( :oops: ), maar deze serie ga ik proberen wat beter bij te houden. :wink:

...

Het werd toevallig geen Mi scusi-ervaring? :mrgreen:
Neem je tijd ;) Het is voor mij ook altijd een verrassing hoeveel tijd ik voor een deel nodig heb voor het schrijven :') Afgelopen donderdag liep het opeens en heb ik in een uur tijd twee derde van dit verhaal geschreven :')

En nee, godzijdank niet :mrgreen: De Servische versie zou trouwens een "izvinite-ervaring" zijn :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Zugführer »

Erg mooi verhaal weer. Timișoara ziet er stuk moderner uit dan het deel van Roemenië waar ik deze zomer was.
En leuke treinritjes vervolgens. Ik moet ook nog eens naar Servië geloof ik ;)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door julsteren »

Leuk weer! *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door baladid »

Meltrain schreef:
Timon91 schreef: Ik deel mijn coupé met Miroslav, een Serviër van een jaar of 60. Direct na het verlaten van Beograd Centar duiken we een tunnel in, door de lage snelheid duurt het wel even voordat we er doorheen zijn. Aangezien de lichten in de trein stuk zijn is het behoorlijk donker :lol:
Het werd toevallig geen Mi scusi-ervaring? :mrgreen:
Dat laat me aan een van mijn lievelingmoppen denken:

In einem Zugabteil sitzen ein Deutscher und ein Holländer nebeneinander und Ihnen gegenüber eine Nonne und eine junge Frau mit einem sehr knappen Minirock. Als der Zug durch einen Tunnel fährt, fällt plötzlich das Licht aus und das Abteil ist völlig dunkel, es gibt einen Knall und alles ist ruhig bis der Zug aus dem Tunnel wieder rausfährt. Der Holländer hält sich die rot angeschwollene Wange und denkt:
Godverdomme, der Deutsche hat bestimmt versucht die Frau anzugrabschen, hat dabei die Nonne erwischt und die hat mich versehentlich geschlagen.
Die Nonne denkt: Der Holländer hat bestimmt versucht die junge Frau anzufassen und die hat ihm eine gelangt.
Die junge Frau denkt: Der Holländer hat bestimmt versucht mich anzugrabbeln und dabei die Nonne erwischt und die hat ihm eine gelangt.
Der Deutsche denkt: Im nächsten Tunnel hau ich dem Holländer noch eine runter.


Vertaling:
Een Nederlander, een Duitser, een dame met een kort rokje en een mooie boezem en een non zitten in een treincoupe. Op een gegeven moment rijdt de trein een tunnel in, het licht werkt niet dus het is pikkedonker.
Opeens klinkt er een harde klap en als de trein de tunnel weer uitkomt zit de Duitser pijnlijk in z'n gezicht te wrijven.
"Scheiße", denkt die Duitser, "die Nederlander heeft natuurlijk geprobeerd die mooie meid te pakken, heeft per ongeluk die non gepakt, die wilde dat niet, wou hem slaan en pakte mij"
De Non denkt: "die Duitser heeft natuurlijk geprobeerd die meid te pakken en die wilde dat niet en heeft hem geslagen!"
De Meid denkt: "die Duitser heeft natuurlijk mij willen pakken in het donker, heeft per ongeluk die non gepakt, die wilde dat niet en heeft hem geslagen!" "
En de Nederlander denkt: "In de volgende tunnel sla ik die Duitser gewoon weer op z'n smoel...!"
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door erka »

Mooi verslag weer!

Ik vroeg me af, als je een stad als Kragujevac hebt met 180.000 inwoners, waar dus blijkbaar amper treinen stoppen, dan moeten de busfrequenties naar de omliggende steden maar ook naar Belgrado wel behoorlijk hoog zijn.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Twee weken Balkan (1): Boemelend van Roemenië naar Servië [66]

Bericht door Timon91 »

Mooie vertaling Baladid :mrgreen:
erka schreef:Mooi verslag weer!

Ik vroeg me af, als je een stad als Kragujevac hebt met 180.000 inwoners, waar dus blijkbaar amper treinen stoppen, dan moeten de busfrequenties naar de omliggende steden maar ook naar Belgrado wel behoorlijk hoog zijn.
Als ik Balkanviator moet geloven (niet de meest betrouwbare site, maar toch), gaat er ongeveer elke 30-45 minuten een bus van Beograd naar Kraljevo en elke 20-30 minuten een bus van Beograd naar Kragujevac. De bus is wel de meest makkelijke en gangbare manier om te reizen. De bus doet er zo'n 3 uur over van Beograd naar Kraljevo, met de trein heb ik - inclusief overstap - 6:16 uur nodig gehad voor 191 kilometer. Vorig jaar reed er nog een directe intercity van Beograd naar Kraljevo, over de geëlektrificeerde route via Valjevo. Deze had er 4:20 uur voor nodig en reed slechts 1× per dag. Momenteel rijdt deze niet vanwege werkzaamheden, maar in Kraljevo stond hij nog wel op de vertrekstaten dus ik gok dat hij wel weer terug komt zodra de werkzaamheden zijn afgerond.
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten