mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door mb90 »

De laatste week van 2016 was ik vrij en had de tijd voor een aantal leuke rondjes door Nederland. Ook de eerste week van 2017 was ik vrij, maar dit volgt in een volgend verslag. In 2016 concentreerde ik mij vooral op midden en zuid Nederland, in 2017 op het midden en noorden.

Ik begin op 23 december. Die ochtend moest ik voor mijn werk in de Betuwe zijn en was ik daarna vrij. Ik ging lekker vroeg daarheen, zodat ik de rest van de dag voor mij zelf had. Zo kon ik aan de rand van de ochtendspits nog deze 3 Limburgse LINTjes treffen in Malden, opweg naar Nijmegen:
Afbeelding

Destijds reden de Flirtjes van de NS alleen nog in de [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie]. In de buurt dus en daarom ging ik hierna naar Oosterbeek voor een Flirt in de [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]. Door de mistige omstandigheden niet in het bos maar hier ´gewoon´ op het station met de 2512 opweg naar Arnhem:
Afbeelding

Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling rijden er een aantal ex-Veolia gasbussen in en rondom Apeldoorn. Aan de noordkant van Apeldoorn trof ik zo´n bus die als Syntus 9106 op lijn 10 rondreed:
Afbeelding

Ook rijden er op de Valleilijn nu andere treinen, namelijk 2 diesels van Breng. In Barneveld kwamen de 5047 en de 5048 langs met luchtvervoer naar Barneveld Zuid:
Afbeelding

Inmiddels was het middag en was ik het grijze weer zat. Daarom ging ik naar een andere kant van het land, naar Zeeland. Daar rijden sinds de nieuwe dienstregeling een aantal Ambassadors uit Brabant en Utrecht. In Middelburg trof ik de uit Utrecht afkomstige 4215 op lijn 58, waarbij de afkomst op de 4215 nog duidelijk zichtbaar was :P :
Afbeelding

Uit Brabant zijn Ambassadors van Hermes gekomen. Hiervan reden er 2 op lijn 132, de 3358 en 3359. Beide bussen trof ik tijdens het blauwe uurtje in Zierikzee. Eerst de 3359:
Afbeelding

En niet veel later kwam de 3358 er aan de andere kant van het busstation bij:
Afbeelding

Na de kerstdagen ging ik weer een dag erop uit en dit keer werd het de provincie Utrecht. Ik begon in IJsselstein bij de grootste kerstboom ter wereld. Met deze 'boom' op de achtergrond kwam de Syntus 1073 langs als lijn 195 naar Rotterdam:
Afbeelding

De stadsdienst van Woerden wordt nu tijdelijk door ex-Groningse midi-bussen gereden. Hier zijn er 2 van te zien op de beide stadslijnen (3 en 5):
Afbeelding

De tocht ging verder naar Mijdrecht. Onderweg trof ik op de N212 bij de allereerste zonnestralen nog een ex-Qbuzzer en wel deze Citaro als lijn 123 naar Woerden:
Afbeelding

Aangekomen in Mijdrecht trof ik de enige stadslijn hier, lijn M1:
Afbeelding

Langzaam ging ik vanaf hier naar het oosten. In Loenen a/d Vecht trof ik 2 tijdelijk uit het oosten van het land overgekomen bussen. Eerst de uit Overijssel overgekomen 4052 als lijn 120 naar Utrecht:
Afbeelding

En dan de Twentse 3249 als lijn 121 naar Mijdrecht:
Afbeelding

Over het Soesterlijntje rijdt tegenwoordig DD-AR. Hier is er eentje te zien bij het station van Soestdijk:
Afbeelding

In Amersfoort hebben 2 stadslijnen de X als toevoeging gekregen. Een daarvan is lijn X4 die hier in de wijk Kattenbroek langskomt met de Syntus 1013:
Afbeelding

Vlak erna volgde een Tourquase Amba als lijn 204:
Afbeelding

Daarna maakte ik even een uitstapje naar Gelderland. In Ede trof ik namelijk een Flirt van NS in de volle zon, een Flirt die ik later in 2017 nog vaker zou zien:
Afbeelding

Ik was inmiddels vlakbij De Klomp. Daar ging ik eens kijken bij het veelbesproken tunneltje onder het spoor. Hier te zien met de Syntus 1108 die wel er onderdoor past als lijn X80 naar Rhenen:
Afbeelding

Aan de andere kant van het tunneltje trof ik nog 2 bussen uit het zuiden van het land. De uit Limburg gekomen 1203 als lijn 83 en de uit Brabant gekomen 1120 als lijn X80 naar Amersfoort:
Afbeelding

Op de laatstgenoemde lijn trof ik op een hoger gelegen deel van Rhenen de oudste van de tijdelijke bussen die bij Syntus Utrecht rijden. De Amba 1116 als lijn X80 naar Rhenen:
Afbeelding

Via de Betuwe ging ik daarna weer huiswaarts. Net buiten Kesteren trof ik net na zonsondergang nog deze GTW opweg naar Tiel:
Afbeelding

De volgende morgen vertrok ik opnieuw. Nu voor een 2 daagse trip naar ZuidOost Brabant en Limburg. De eerste dag begon in Reusel waar ik meteen een nieuwe Citea van Hermes trof als lijn 319 vanuit Eindhoven:
Afbeelding

Bij het busstation trof ik 3 vervoerders bij elkaar. Arriva en Hermes in de Bravo huisstijl en het Belgische De Lijn:
Afbeelding

Daarna ging ik verder naar Strijp-S in Eindhoven. Daar trof ik 3 van de Evolans lijnen. Geheel toevallig in oplopende volgorde. Eerst dus lijn 401:
Afbeelding

Dan lijn 402 opweg naar het station:
Afbeelding

En als laatste de 403 naar Oerle:
Afbeelding

Bij het station trof ik daarna nog een Sprinter City van TCR. Die rijden namelijk ook hier al hun ritjes, zoals hier op lijn 10:
Afbeelding

Verderop trof ik een nog achtergebleven gelede Lion's City die nu ook in de Brabantse kleuren rijdt. Dit was de 9241 als lijn 401:
Afbeelding

Via het Belgische Limburg ging ik naar het Nederlandse Limburg. Op de grens bij de Maas langs Maaseik trof ik dit busje als lijn 65 van Maaseik naar Susteren:
Afbeelding

Daarna ging langzamerhand het zonnetje schijnen. In Limbricht trof ik in dat zonnetje een leuke nummercombinatie. Bus 34 op lijn 34 naar Sittard:
Afbeelding

Dan een locatie in Sittard waar ik in oktober nog een Veolia bus trof en nu op dezelfde plek deze Arriva 9073 als lijn 32:
Afbeelding

Een klein stukje verderop trof ik bij het spoor voor het eerst een Flirt van Arriva. Voor de vele schaduwen was het jammer dat het zonnetje ging schijnen, maar ondanks dat is hier de 457 opweg naar Maastricht:
Afbeelding

In het zonnetje reed ik verder naar het zuiden en kwam ik uit bij station Houthem-St Gerlach. Bij het houten stationsgebouw kwamen 2 Flirts langs als Stoptrein naar Maastricht:
Afbeelding

Vanaf het puntje aan de andere kant van het perron trof ik in de laatste zonnestralen van de dag de Sneltrein naar Maastricht met een enkele Flirt:
Afbeelding

Net na zonsondergang kwam ik bij Vaals nog lijn 59 tegen. Deze lijn wordt door TCR gereden met MB Sprinters. Hier is er eentje te zien met op de achtergrond de 'skyline' van Vaals:
Afbeelding

Onderweg naar mijn hotel in Kerkrade maakte ik bij de halte Stadion nog een tussenstop voor wat versnaperingen. In de tussentijd kwam deze Scania als lijn 21 langs:
Afbeelding

De volgende morgen was de temperatuur gedaald tot een diepvriestemperatuur van -7, maar was het wel mooi helder en wit van de rijp. :) In die omstandigheden kwam deze midi bus van TCR langs als lijn 27 naar Herzogenrath:
Afbeelding

De dag ging daarna verder in de omgeving waar ik gister eindigde, de omgeving van Vaals. Dit keer in Lemiers. Daar kwam lijn 21 langs met een Citea opweg naar Aachen:
Afbeelding

In de heuvels kwam ik opnieuw lijn 59 tegen. Dit keer zonnige omstandigheden met dit busje opweg naar Vaals:
Afbeelding

Met de Gulperberg op de achtergrond trof ik daarna de eerste Limburgliner, lijn 350 naar Aachen:
Afbeelding

Voor de elektrische Citea's ging ik daarna naar Maastricht. Al snel kwam ik erachter dat deze deze morgen niet reden. Op lijn 3 trof ik namelijk allemaal Amba's. Hier 2 ervan met de nummers 50 en 51:
Afbeelding

Afbeelding

Met de dreigende mistvelden in zicht…:
Afbeelding

…trof ik nog een gewone stads Citea als lijn 1:
Afbeelding

En een mini-Citea als lijn 7:
Afbeelding

Via het nog licht winterse Nuth, waar ik een GTW trof ik nu de Arriva stickers heeft opweg naar Sittard…;
Afbeelding

...kwam ik uit in Linne. Ook hier was ik nog in oktober, maar nu trof ik er een Flirt van Arriva opweg naar Maastricht:
Afbeelding

Een half uur later was het een stuk ruimer met 5 bakken GTW die langskwamen opweg naar Maastricht:
Afbeelding

Daarna ging ik naar onze oosterburen. Eerst maakte ik echter, om de tijd te doden, een tussenstop in Posterholt voor lijn 62 met een mini-Citea:
Afbeelding

Dan net over de Duitse grens, in Heinsberg, kwam een andere Limburgliner langs. Lijn 364 van Roermond naar Heinsberg Bahnhof:
Afbeelding

Ik bleef in de Duitse sferen, want in Kaldenkirchen kwam ik de volgende bus tegen. Het doel hier was een elektrische Citea opweg naar Nederland, maar dat mislukte door de vele tegenliggers. Vanuit Nederland volgde echter daarna deze oude en tijdelijke Amba 0212 als lijn 1 naar Kaldenkirchen:
Afbeelding

Terug in Nederland kwam ik in Tegelen de volgende bus tegen op lijn 1. Weer een elektrische Citea, maar zonder hoge bescherming van de elektronica op het dak:
Afbeelding

Aan de andere kant van de Maas, in Blerick, trof ik de andere Venlose stadslijn die met elektrische Citea's zou moeten rijden. Ik kwam hier echter opnieuw een oude en tijdelijke Amba tegen:
Afbeelding

In Grubbenvorst trof ik op lijn 88 echter wel weer een Citea, hier te zien in een scherpe bocht opweg naar Venlo:
Afbeelding

Verder naar het noorden kwam ik uit in Venray. Daar komt lijn 84. Deze Brabantse lijn wordt door Arriva Limburg en door Breng gereden. Hier in Venray kwam ik deze Lion's City van Breng tegen:
Afbeelding

Verderop op de route, in Boxmeer, kwam ik een mini-Citea van Arriva tegen op deze Brabantse lijn:
Afbeelding

Als laatste van deze dag zag ik in Boxmeer nog deze 2 Citea's van Hermes als lijn 323:
Afbeelding

De laatste 3 foto's van 2016 komen vanuit Utrecht. Eerst bij het Vredeburg een Caetano van Syntus Utrecht, de 1157 als lijn 50:
Afbeelding

Via de nieuwe 'rabobrug' bij Urecht Centraal kwam ik nog een Utrechtse Citaro uit het noorden tegen:
Afbeelding

Als laatste foto van dit verslag een overzichtsfoto van Utrecht Centraal met op de voorgrond het busstation aan de Jaarbeurszijde met de nodige bussen:
Afbeelding

In het volgende verslag, wat snel volgt, volgen de eerste foto's van 2017. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met dito foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door isadora »

Wat een berg foto's, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel van genoten. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door Hendrik »

Wat een variatie! Er zitten prachtige platen tussen! :pos: :pos:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

De Limburgse foto's van lijn 59 vind ik het mooist en misschien wel bannerwaardig. :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8680
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door Milco »

Mooie foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door Etienne »

Echt topplaten :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door Daniel »

Zeer fraaie gevarieerde serie weer met prachtige plaatjes :pos: . En weer de nodige inspiratie, want echt diep Limburg in ben ik nog niet geweest in de nieuwe concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door groningen »

Die bus naar Kaldenkirchen was nieuw voor mij. Uit ervaring weet ik dat Tegelen dichter bij Kaldenkirchen ligt dan Venlo. Maar in beide gevallen dga je vanaf Duitsland een stuk naar beneden.
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door waldo79 »

Echt fraaie serie. Het valt me op dat er meer vervoer is wat de grens oversteekt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door groningen »

Die lijn 364 heb ik ook over het hoofd gezien. Van Posterholt naar Heinsberg is het maar 17 minuten.

https://avv.de/files/avv/files/fahrplae ... 64_avv.pdf

Meende ook dat er bus was naar Maalbroek met aansluiting op een duitse bus bij de grens.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #89: Kris-kras door midden -en zuid NL eind 2016 [60 foto's]

Bericht door busfanNL »

Super gave foto's. Vooral de treinen en bussen in het Limburgse landschap. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten