mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door mb90 »

Als vervolg op het vorige verslag van de laatste foto's van 2016, zijn dit de eerste van 2017.
Het jaar 2017 begon na nieuwjaarsdag met een reis naar Schiphol. Niet om te vliegen, maar wel o.a. voor een vliegtuig. Ook rijden er op en rond Schiphol een aantal van Hermes overgekomen gelede Lion's City's. Hier is de door een treinstoring erg volle 9242 als lijn 197 onder de dreigende lucht van een naderende hagelbui te zien:
Afbeelding

Om te schuilen voor de naderende hagelbui ging ik daarna snel terug naar Knooppunt Schiphol Noord. Bij de buffer kwam ook nog de regenboog erbij:
Afbeelding

Links ervan naderde de Sternet Citaro 3994 als lijn 199 het busstation:
Afbeelding

Vanaf het busstation vertrok daarna een zelfde Citaro, maar dan als R-Net variant op lijn 356 naar Haarlem:
Afbeelding

Dan het uiteindelijke hoofddoel van de dag. De landing van de Airbus A380 van Emirates vanuit Dubai 8-) :
Afbeelding

De terugreis ging daarna nog via Den Haag Centraal. Daar trof ik de tramlijnen 9 en 59. Lijn 9 reed in januari nog niet tussen Madurodam en Scheveningen, omdat dit nog niet genoeg getest was voor de Avenio. Op die traject reed dus lijn 59 met GTL-en. Hier zijn beide lijnen te zien in de Rijnstraat:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag bleef ik wat dichter bij huis en maakte ik in de middag een rondje door de Hoeksche Waard. Ik begon in het altijd drukke Strijensas met lijn 197 vanuit Strijen:
Afbeelding

Door de oostelijke Hoeksche Waard loopt de HSL. Daar trof ik 2x een Thalys. Eerst een Thalys met op de achtergrond, net als de dag ervoor, een naderende hagelbui:
Afbeelding

En een uur en 10 minuten later de volgende. Dat was een opgeknapt stel en toevallig genoeg reed deze op exact dezelfde plek als de Thalys hiervoor:
Afbeelding

Door de vertraging van de Thalys reed op een paar minuutjes erachter de 1100 naar Breda. Hier nog als testrit zonder passagiers, maar dat is op de foto toch niet te zien :P :
Afbeelding

Een dag later vertrok voor een nieuwe 2 daagse trip. Nu naar het noorden van het land. De eerste zonnestralen van de dag zag ik bij het dorpje Punthorst (tussen Zwolle en Meppel). Hier kwam ik via de nodige bevroren en dus glibberige weggetjes bij het spoor waar deze 7 bakken ICMm langskwamen opweg naar Rotterdam:
Afbeelding

Al snel kwam ik langs de Drentsche Hoofdvaart uit. De wegen hier waren gelukkig weer ontdooid. In Havelte kwam er een nieuwe Citaro van Qbuzz langs als lijn 20 naar Assen:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik in het grensgebied met Friesland uit. Daar rijdt inmiddels Arriva de concessie ZO-Fryslan. Qua materieel een combi met de andere concessie in de provincie en dat is hier bij Appelscha goed te zien als hier lijn 114 langskomt:
Afbeelding

In Assen trof ik nog meer lijnen. Eerst lijn 14 met een 'oude' Citea:
Afbeelding

En dan lijn 84 met een nieuwe en mooi blauwe Citea:
Afbeelding

Qbuzz komt hier ook langs en wel 4x per uur met lijn 309 vanuit Groningen. Hier te zien met de extra lange 3671:
Afbeelding

Ik blijf nog even bij Qbuzz en daarvoor ging ik naar Annen. Bij de plaatselijke hunebed en met een lokaal laagje sneeuw kwam de nieuwe Qlink Citaro 3455 als lijn 5 langs:
Afbeelding

Lijn 51 naar Assen werd in deze periode hier gereden met een midi-busje. Dat busje kwam bij de nabij gelegen rotonde langs:
Afbeelding

Een stukje verder, in Zuidlaren, trof ik bij de lokale viskraam de volgende Qlink Citaro als lijn 5 naar Annen:
Afbeelding

Dan definitief naar Friesland, waar ik ook zou overnachten. De rit door Friesland begon ik in Burgum. Daar trof ik op lijn 20 de beide soorten Friese Citea's vrijwel naast elkaar:
Afbeelding

Aan de zuidkant van Leeuwarden kwam daarna een Friese Qliner langs. Dit was lijn 320 naar Heerenveen via Drachten:
Afbeelding

Gevolgd door een mini-Amba als lijn 14 naar Assen met links in beeld de hoogste toren van Leeuwarden, de Achmea toren:
Afbeelding

In de laatste zonnestralen kwamen in Mantgum bij het station de 2 soorten Citea's als lijn 93 en een GTW als Stoptrein naar Leeuwarden bij elkaar:
Afbeelding

Daarna vertrok de GTW naar Leeuwarden uit beeld en kwam de Stoptrein naar Stavoren voorbij:
Afbeelding

Rijdend langs Boazum begonnen de overwegbellen te rinkelen en kon nog net de volgende stoptrein, die naar Sneek, op de foto:
Afbeelding

In Bolsward was er even tijd voor een nodige eetpauze. In die pauze kwam bij de Kloosterlaan een tijdelijke bus langs. Deze Setra als lijn 350 naar Leeuwarden:
Afbeelding

Daarna trof ik op lijn 99 een zelfde situatie als eerder op de dag bij lijn 20. De beide soorten Citea's naast elkaar:
Afbeelding

Voor de overnachting werd er doorgereden naar Makkum. Bij de eindbestemming stond de laatste lijn 98 van de dag klaar voor de rit naar Sneek:
Afbeelding

De volgende morgen was het net als bij de vorige 2 daagse trip weer ijzig koud. Opnieuw een graad of 7 onder nul, alleen nu met wat wind erbij. Dat zorgde ervoor dat ik het hier al snel diepFriesland ging noemen.
De eerste bus van de dag was deze Citea op spitsbuslijn 96 naar Bolsward in Idsegahuizum:
Afbeelding

Terug in Makkum kwam lijn 98 weer langs:
Afbeelding

Dan naar het mooie Workum. Hier begon ook nog eens de zon te schijnen, wat het allemaal net wat aangenamer maakte. Net buiten Workum kwam lijn 44 naar Balk daarna langs:
Afbeelding

Aan de andere kant van Workum werd daarna de stoptrein naar Stavoren opgewacht. Hier te zien in het mooie open Friese landschap:
Afbeelding

Daarna reed ik langzaam weer richting het iets minder koude zuiden. Vlak boven Lemmer kwam lijn 47 nog langs met opnieuw een nieuwe blauwe Citea:
Afbeelding

Aan de andere kant van Lemmer kwam de volgende blauwe Citea langs, maar nu als lijn 48 naar Heerenveen:
Afbeelding

Dan naar de volgende provincie, Flevoland. Nog wel met een Friese bus, namelijk de van Qbuzz overgenomen Intouro 7542 (was de 2602) als lijn 315 in Bant:
Afbeelding

Door Flevoland rijdt ook OV Regio IJsselmond. Net ten zuiden van de Ketelbrug kwam deze Volvo langs als lijn 146 naar Dronten:
Afbeelding

Onderweg naar huis kwam ik nog langs Lelystad. Vlakbij de haven kwam ik nog de stadslijn 1 tegen:
Afbeelding

Via zo min mogelijk snelwegen ging ik daarna verder. Zo kwam ik ook door Woerdense Verlaat. Hier rijdt Arriva in de spits met lijn 101 tussen Nieuwkoop en Woerden. In de middagspits met de Irisbus die in de ochtend op lijn 184 rijdt. Hier is deze 6044 te zien bij de halte met rechts een waarschuwingsbordje die je niet overal ziet; eentje voor overstekende otters:
Afbeelding

Het busje stond bij de halte om weer op tijd te rijden, want het was een paar minuten te vroeg. Bij vertrek kon ik de 6044 daarom vanaf de brug nogmaals vastleggen:
Afbeelding

Net buiten Alphen a/d Rijn stak ik de spoorlijn Leiden – Woerden over. Hier rijden weer ICMm-en. Deze middag in beide richtingen met 7 bakken. Op de eerste foto richting Utrecht en op de tweede richting Leiden:
Afbeelding

Afbeelding

Dan even een sprong in de tijd en wel naar 26 januari. Toen ben ik na werktijd nog even de Hoeksche Waard in gegaan voor de ex-Hermes Amba's die er nu rijden. Als eerste trof ik op z'n redelijk vaste omloop de 3346 als lijn 166 naar het Rotterdamse Zuidplein in het bekend klinkende Blaaksedijk:
Afbeelding

De andere Amba die die dag reed was de 3339. Deze kwam ik in Rotterdam tegen op de Vaanweg als lijn 171 naar Oud-Beijerland:
Afbeelding

Op zaterdag de 28e maakte ik een rondje door Brabant. Zo kwam ik tijdens het blauwe uurtje na zonsondergang uit in Den Bosch. Daar kon de al eerder gespotte Flirt 2213 op de foto als de door werkzaamheden ingekorte 4464 naar Oss:
Afbeelding

Op 4 februari maakte ik een rondje langs de zuidwestkant van Rotterdam. Nog net in Zuid-Holland kwam de van Hermes overgekomen 3362 in z'n Zeeuwse jasje langs als lijn 133 naar Middelburg:
Afbeelding

Langs het Voornse Kanaal bij Hellevoetsluis kwam daarna lijn 101 naar de laatst genoemde plaats langs:
Afbeelding

Op Voorne Putten rijden nu een 15-tal uit Utrecht overgekomen Amba's. Opvallend genoeg in de eigen groene kleuren van Connexxion. Als lijn 105 is hier in Spijkenisse de 4249 te zien:
Afbeelding

Een week later was het een sneeuwrijk weekend. Iets wat ik in mijn eigen huisje nog niet meegemaakt had. Bij 'mijn' tramhalte zette ik daarom op de vroege zondagmorgen, toen de sneeuw nog echte sneeuw was, 2 trams in de sneeuw op de foto. Eerst richting het Marconiplein en later (want deze rijden wat later) eentje naar de Beverwaard:
Afbeelding

Afbeelding

Tot slot naar afgelopen zaterdag, waarbij het in de middag nog opvallend zonnig werd. Eerst kwamen in Hoevelaken een half uur later dan normaal de 2 diesel-GTW's voor de Valleilijn langs opweg naar Amersfoort:
Afbeelding

In Soest werd er in het lekkere zonnetje een rondje door het licht glooiende landschap gelopen. Tijdens de wandeling kwam er eerst een DD-AR over het Soesterlijntje:
Afbeelding

En de andere kant op was dit een SLT:
Afbeelding

Vanaf Soest ging ik via Baarn naar Amersfoort Vathorst om vanaf daar met lijn 160 naar Almere te gaan. In Vathorst kwam al vrij vlot de 160 aan vanuit Almere:
Afbeelding

Gevolgd door een Tourquase Amba als stadslijn 5 van Syntus:
Afbeelding

De laatste foto van dit verslag komt uit Almere. Een overzicht van het busplein met op de voorgrond een gelede Van Hool als lijn 3 naar Oostvaarders:
Afbeelding
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door busfanNL »

Ook het tweede deel was zeker de moeite waard. Bedankt voor het leuke verslag. :pos:
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door Hendrik »

Prachtige foto's! Er zitten ook schitterende locaties tussen... :pos: :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door Etienne »

Ook dit tweede deel bevat weer mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door isadora »

We hebben het hele land zo'n beetje gezien. :D
En, je hebt een goed oog voor fotografie. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door JP13357 »

prachtige foto's. Mooie omgeving. Vooral van die qliners. Ga zo door. :pos:
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door Milco »

Mooie foto's weer! En leuk dat er een foto van Almere tussenzit :P
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door Daniel »

Wederom een heel fraaie serie. En die tweede foto van 'n setje ICM bij Alphen a/d Rijn nomineer ik bij deze voor de banner (mail 't origineel maar) :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #90: Kris-kras door midden –en noord NL begin 2017 [56st]

Bericht door mb90 »

Bedankt voor de reacties. :)
De foto voor de banner is, met nog een paar anderen, verstuurd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten