Reisverslag Zwitserland - deel 1/7: Inleiding+heenreis

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Reisverslag Zwitserland - deel 1/7: Inleiding+heenreis

Bericht door Ronald »

Van 28 augustus t/m 4 september 2008 heb ik een weekje in Zwitserland doorgebracht. Na de vele verhalen over de mooie treintrajecten die daar zijn wilde ik dat wel eens met eigen ogen bekijken.

De eerste vier dagen heb ik doorgebracht in Chur, de hoofdplaats van het kanton Graubünden, in het zuidoosten van Zwitserland. De vijfde dag heb ik gebruikt om van Chur naar Brig (in Wallis) te reizen, waar ik daarna drie dagen gebleven ben.

Hieronder een kaartje met per dag globaal de afgelegde routes:

Afbeelding

Tijdens deze week heb ik gebruik gemaakt van een Swiss Pass. Met deze kaart kun je voor 8 dagen onbeperkt reizen met de treinen en bussen in heel Zwitserland. Ook is de kaart geldig op de meeste boten over de meren en krijg je vaak 50% korting op bergtreinen en kabelbanen. Je hebt de kaart ook in diverse andere varianten (zoals andere geldigheidsduur en voorwaarden).

Afbeelding

Dit is het eerste deel van het verslag, hieronder staan de links naar de overige delen:

* Deel 1: Inleiding+heenreis (dit deel dus :wink: )
* Deel 2: Chur en Arosa
* Deel 3: Van Chur naar Tirano: Bernina-Express
* Deel 4: Rondje met de Rhätische Bahn door Graubünden
* Deel 5: Van Chur naar Brig (Furka- en Oberalproute)
* Deel 6: Zermatt
* Deel 7: Simplon- en Lötschbergroute

De heenreis begint dus op 28 augustus met de intercity van 7.04 uur van Amersfoort Schothorst naar Utrecht Centraal. Wel een treintje eerder dan strikt noodzakelijk, maar ik heb liever een wat ruime aansluiting in Utrecht op de ICE naar Basel.

Hieronder een overzichtje van de gebruikte treinen op de heenreis naar Zwitserland:

Afbeelding

Exact om 8.30 uur komt de ICE International 105 uit Amsterdam naar Basel aangereden op spoor 12 van Utrecht Centraal.

Afbeelding

Nadat ik snel mijn gereserveerde plaats had gevonden (mooi raamplaatsje :pos: :P ) begint de reis van ruim 6 uur naar Basel.
Even een plaatje van het interieur van de ICE:

Afbeelding

Tussen Arnhem en Emmerich zijn werkzaamheden aan het spoor, dus hier gaat het even langzaam. Met een kwartier vertraging bereiken we dan ook Oberhausen. Tot Keulen blijft deze vertraging een kwartier, maar de aansluitende IC- en ICE-treinen wachten netjes dus echt problemen geeft dit niet.

Na Keulen begint het leukste gedeelte: met 300 km/u over de “Schnellfahrstrecke” naar Frankfurt. Dit traject is een aantal jaren geleden geopend en vervangt hiermee de route langs de Rijn via Koblenz, waarmee het traject Köln – Frankfurt bijna een uur korter is geworden. Het traject langs de Rijn bestaat natuurlijk nog wel, hier rijden regionale- en goederentreinen en een aantal IC-treinen.
Het traject loopt grotendeels parallel aan de autosnelweg A3, de auto’s lijken dan bijna stil te staan als je hier langs rijdt.

Een uurtje na Keulen bereiken we het station Frankfurt Flughafen. Hierna is de snelheid er een beetje uit en rijden we met een wat langzamer tempo richting Mannheim. Langzaam is hier wel relatief, meestal wordt er toch nog tussen de 160 en 200 km/u gereden.

Bij Mannheim is de vertraging helemaal ingelopen, en begint een nogal saai traject via Karlsruhe, Offenburg en Freiburg (Breisgau). De spoorlijn loopt hier door het Rijndal, in de verte zijn de heuvels van het Zwarte Woud te zien. De route is niet zo spannend, bijna drie uur hetzelfde uitzicht :| .

Voor Basel wordt het wat heuvelachtiger en begint de spoorlijn wat te slingeren. Rond 14.30 uur rijden we uiteindelijk Zwitserland binnen en bereikt de trein het station Basel Bad Bf. Dit is eigenlijk een Duits station op Zwitsers grondgebied.

Nadat de Rijn overgestoken is ...

Afbeelding

... bereiken we het eindpunt, Basel SBB.

Afbeelding

Met nog even een foto van de trein, inmiddels is de zon ook doorgebroken en is het behoorlijk warm.

Afbeelding

Het station van Basel SBB is enorm groot :shock: . Omdat ik bijna voorin de trein zat is het dus een flink eind lopen naar de stationshal.

Afbeelding

Gelukkig heb ik genoeg overstaptijd om de aansluitende IC-trein naar Chur te vinden. Deze vertrekt, naar wat uiteindelijk blijkt, van spoor 10, tegenover de ICE waarmee ik aankwam. Ik had me achteraf dus wat loopwerk kunnen besparen :?

Afbeelding

Deze dubbeldekker wordt dus voor de komende 2 ½ uur mijn trein. Het interieur is behoorlijk comfortabel. Er zijn zelfs uitklaptafeltjes bij de vierzits-plaatsen.

Afbeelding

Precies op tijd vertrekken we uit Basel SBB. Na Basel worden er wel wat heuveltjes zichtbaar, maar echt bergachtig is het hier nog niet.

Afbeelding

Ruim een uur na vertrek, en na stops in Liestal, Sissach, Aarau en Lenzburg komt de trein tegen half vijf aan in Zürich.

Afbeelding

Er wordt hier flink gewerkt aan de perrons.

Afbeelding

Na Zürich rijden we eerst een eind door een tunnel, waarna er aan de linkerkant uitzicht komt op het mooie blauw-groene water van de Zürichsee, waar we een behoorlijk eind langsrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Als we de Zürichsee verlaten, komen de eerste “echte” bergen in zicht :P .

Afbeelding

Vervolgens rijdt de trein langs de Walensee :pos: .

Afbeelding

Na een stop in Sargans, waar de spoorlijn uit de richting Buchs / St. Gallen (richting Bodensee) aansluit, komen we in het Rijndal. Via Landquart wordt mooi op tijd het eindpunt Chur bereikt, waar ik de komende vier dagen zal blijven.

In Chur zet ik de trein nog even op de foto.

Afbeelding

Na eerst nog even een rit voor de Bernina Express te hebben gereserveerd (komt aan de orde in deel 3) wordt het tijd om het hotel op te zoeken.

De volgende dag kun je lezen in deel 2.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten