Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door julsteren »

Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg
2 april jongstleden werd er door de (inmiddels al een aantal jaar inactieve) forumgebruiker pkpfan en mij een ouderwetse schönertag-ticket-tour gemaakt door het land van de oosterburen. Dit maal ging de reis naar Niedersachsen (al verraad de titel dat zeer waarschijnlijk al :wink: ). Niedersachsen ist am zug is de slogan die de deelstaat hanteert voor het regionale railvervoer *O*

Zoals gebruikelijk heb ik ook een video-verslag gemaakt van deze reis: https://youtu.be/4-FBfWq5o_Y

Om 9:57 zou onze eerste trein vertrekken. De RB61. Tot december dit jaar keert deze trein in 54 minuten op station Bad Bentheim. In de nieuwe dienstregeling zal dit wel anders zijn, dan gaat de RB61 over naar de nieuwe vervoerder Keolis/Eurobahn, en in die 54 minuten naar Oldenzaal en Hengelo rijden :Y

Het ticket die we gebruikt hebben voor deze reis is een Niedersachsen-ticket.

Afbeelding
De RB61 naar Bielefeld Hbf. Vanaf december zal ook dit materieel verleden zijn op deze serie. Er gaan flirts van een nieuwe generatie rijden. Ook niet aan te raden om met deze flirtjes de lijn richting Odz op te rijden. Vanwege de andere bovenleidingspanning.

Afbeelding
Hier zo'n Niedersachsen-ticket, 27 euro dus voor twee personen. Koopje dus. In NRW kosten de dagkaarten voor meerdere personen inmiddels al een whopping 45,-

Afbeelding
Het interieur van de Westfalenbahn-Flirt die ons naar Osnabrück zou gaan brengen.

Om 9:57 strak vertrok de trein vanaf Bad Bentheim. Drie minuten later is de eerste tussenstop: Schüttorf. Hier bleven we staan tot 10:05 om onbekende reden, waarna we zeer langzaam wegreden. Vlak voor Salzbergen kregen we ook een snelremming, vertraging werd toen +7.
De rest van het eerste stuk ging verder helemaal prima.
Na ongeveer 3 kwartier vanaf het beginpunt kwamen we met een kleine +3 aan op Osnabrück Hbf.

Afbeelding
We hadden nog 27 minuten over van onze oorspronkelijke 30 minuten aansluiting op Osnabrück Hbf, tijd voor een plaatje van het stationsgebouw was er dus zeker wel. Ook veel politie en ME aanwezig op en rond het station, de plaatselijke voetbalclub had een wedstrijd deze dag. Ook was deze tussenstop ideaal voor het inslaan van proviand.

Afbeelding
Het vertrekscherm in de stationshal. Onze volgende trein staat als derde aangekondigd. De 11:16 RE60 naar Braunschweig Hbf. Ook zijn er treinen naar Westerland, Amsterdam en Frankfurt te zien. Osnabrück word met IC's en ICE's best goed verbonden met de rest van het land (uurdienst aan IC's richting Hamburg en Münster, niks te klagen in die uithoek 8-) ).

Mooi optijd kwam de RE60 die met een zesdelige KISS reed van de Westfalenbahn aanzetten langs perron 11.

Afbeelding
Een snel interieurshotje van de KISS van de WFB. Geen ramp om twee en een half uur in te zitten. Precies. Zo lang duurde de volgende leg van deze reis. Van een uur in een VIRM of DM'90 heb ik rugpijn en een pijnlijk achterwerk. Hiervan niet. Zat prima dat spul *O* :P :P

Afbeelding
Terug naar het gedeelte proviand. Bij een automaat op het station in Osnabrück viel pkpfan het volgende al gelijk op: Bifi Curryworst. Ja juist. Curryworst. Lijkt een heel fout iets zo te zijn. Het is ook helemaal niet vergelijkbaar met de echte Duitse curryworst. Maar een lekker snackje is het zeker!

Afbeelding
Porta Westfalica was een van de vele tussenstops. Een mooi plekje is het echt wel.

De kilometers tikten voorbij.. We passeerden steden als Bünde, Bad Oeynhausen, Minden, Stadthagen, Wunstorf, Hannover, Lehrte en Peine. Om na 2:40 uur aan te komen op het station van Braunschweig.

Afbeelding
De KISS van Westfalenbahn langs het perron in Braunschweig Hbf. Ook wel weer lekker om op vaste grond te staan na deze redelijk lange periode in een trein. Rechts staat een LINT54 van de vervoerder Erixx.

Afbeelding
Het stationsgebouw van Braunschweig. Heel wat anders dan dat ik verwachtte.

Afbeelding
Er was ook een tramstation. Reden overigens weinig trams op zondag hier. Heb er eentje zien rijden, geen foto van kunnen maken trouwens.

Afbeelding
Denkmal van een stoomloc uit de serie 01 *O* slaat toch je innerlijke treinliefhebber een beetje van op hol van het zien van zo'n enorm beest.

Afbeelding
In de tijd dat wij in Braunschweig waren stonden er een hele hoop regionale treinen te 'keren' (dus zegmaar dat de trein aankomt, een tijdje stilstaat, en zijn route weer vervolgt naar waar hij vandaan kwam), zoals hier de RB40 uit Helmstedt.

Afbeelding
Deze trein stond hier dus nog wel even, en vond het wel een interessante dosto. Zeker het interieur, kinderzitje? :P :roll:

Afbeelding
De eerste klas van deze RB mocht er zeker wezen.

Afbeelding
Een dieselloc uit de DDR-tijd van de DR. met Nederlandse grindwagens erachter (RailPro).

Afbeelding
Ook de Erixx lint stond er nog. Interieur vind ik wat minder geslaagd dan dat van de Dosto. Ook omdat het lijntje naar Dannenberg Ost nog op de planning staat (lastig lijntje met maar 5 treinen per dag), en die rijdt met dit spul.

Onze volgende trein werd de RE50 van ENNO naar Wolfsburg Hbf, een ritje van 19 minuten.

Afbeelding
Tweede klas van de ENNO coradia continental (foei-foei lelijke krengen zijn het, foto straks).

Afbeelding
Tussenstation Weddel. Ook stopte de trein nog in Fallersleben.

Afbeelding
Hier dan de snuit van het beest. Op station Wolfbsurg Hbf. Waar we stipt op tijd aankwamen.

Afbeelding
Zekers, Wolfsburg. Dichter bij Polen dan bij Nederland, het verste punt op deze reis. Vond het een beetje een kale plek zo rond het station, we hadden hier een half uurtje overstap.

Afbeelding
Misschien ook een keer leuk om te doen voor pkpfan en mijzelf. De stopper naar Stendal. Maar dan gaat het wel heel erg ver :') :X

Afbeelding
Heel erg Duitse foto. Een ICE en een enorm Volkswagen-logo, op een Hauptbahnhof.

Onze volgende trein was de RE30 naar Hannover Hbf. Weer een ENNO geval.

Afbeelding
De eerste klas van een ENNO-treinstel. Geinig plafond.

Afbeelding
Zeker geinig...

Afbeelding
Met veel afwisselend materieel in beeld komt er natuurlijk ook wel eens wat voorbij wat je niet weet. Dus hierbij mijn vraag, wat is het loctype? Deze stond met een autotrein met splinternieuwe Volkswagens op het station van Fallersleben.

De reis van een uurtje naar Hannover verliep prima, in Gifhorn werden we nog ingehaald door een ICE die met 200 voorbij kwam en een IC2 (die dosto krengen) die met 160 ons inhaalde. Hierdoor +2, maar dat werd gewoon weer ingelopen. Trein zelf liep ook 160. Dan schiet het wel op :shock: in Nederland is het al spannend dat onze eigen ''hogensnelheidstrein'' 160 aantikt soms. Voor een stoptrein durven ze er niet eens over te denken hier :6 :N . In Duitsland kan en gaat dat gewoon. Kein problem.

Afbeelding
Zoals gezegd stonden we een klein uurtje later op het station van Hannover.

Er werd hier als avondmaal een typisch Duits streetfood-gerecht genuttigd. Pommes mit currywurst. Prima voer. Ook werd er even een treinfap uitgeoefend.

Afbeelding
Het eerste snoepje :Y een Ludmilla in een zeer fraaie kleurstelling.

Afbeelding
Een slechte en gehaaste foto van een Hectorrail Taurus. Die hier met de 4x per week rijdende Locomore van Berlin naar Stuttgart het station binnen komt rollen. De rijtuigen waren ex-NS ICK rijtuigen. Helemaal opgepimpt.

Afbeelding
Alle rijtuigen waren in de Locomore kleurstelling. Behalve de eerste twee achter de loc. Die waren in de kleurstelling van de NOB en de NS.

Aan alle leuke dingen komen een einde, en het was tijd om weer in de RE60 te kruipen richting Osnabrück.

Afbeelding
Haste, een van de tussenstations.

Afbeelding
En toen was het tijd voor de knallende afsluiter op de terugweg, jawel bier! *O*

Afbeelding
Scheve foto. Maar extreem gehaast. Vrijwel gelijk toen wij in Osnabrück de trap op kwamen kwam de ook maar 4x per week rijdende HKX richting Köln het station van Osnabrück met aardige snelheid binnengeschoven.

Afbeelding
De rijtuigen die deze trein met zich meetrok zijn ook zeer gedateerd. Wanneer gaat de HKX nu met die gemoderniseerde Oostenrijkse enkeldeks-MDDM nou rijden?

Afbeelding
Wat ons al opviel in de dienstregelingfolder van de WFB, en wat door deze vertrekstaat nog verder werd bevestigd is deze dagelijkse RE60 van Rheine helemaal naar Helmstedt.

Afbeelding
Ook stonden deze 3 glimmende Lintjes van de NWB klaar om afgerangeerd te worden.

Ook kwam mooi op tijd de RB61 naar Bad Bentheim (volgend jaar dus mooi door naar Hengelo, dus geen ''taxi'' of dure IC Berlijn meer). Na een ritje van 3 kwartier in een rustig treintje kwamen we aan op Bad Bentheim, waar mijn grootmoeder ons al stond op te wachten (best handig ja), al om al een geweldige dagtrip door het land ten oosten van ons gemaakt. Zeer veel kilometers gemaakt (precies weet ik het niet, naar schatting zo rond de 600 km). Alles met regionale treinen. Wat in Duitsland best te doen is. In Nederland zou ik een dagje SLT's en GTW's wat minder vinden. En zoals vaker maak ik er weer een verslag van voor de gebruikers hier om van te genieten, hoop dat deze ook weer geslaagd is :Y :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje, maar wat een aparte keuze aan tussenstations bij de IC naar Amsterdam op dat vertrekbord in Osnabrück... "via Hilversum", neem dan tenminste nog een station met een knooppuntfunctie ofzo :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door cassie127 »

Die rit naar Helmstedt gaat overigens 2x per dag per richting :P
Waarvan 1x als RE 60 (beide richtingen)
en 1x als RE 70 (beide richtingen)
Wat mij ook op valt is dat er op de lijn en dan met name richting Minden in de middag binnen 10 minuten 2 treinen gaan om dan 3 kwartier niets die kant op te hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Suus »

Leuk verslag. De mysterieloc is een ER20.
Daniel schreef:Fraai verslagje, maar wat een aparte keuze aan tussenstations bij de IC naar Amsterdam op dat vertrekbord in Osnabrück... "via Hilversum", neem dan tenminste nog een station met een knooppuntfunctie ofzo :P
Hilversum is nog van de tijd dat je daar kon overstappen voor Amsterdam Centraal omdat de [serie=Internationale trein|2017|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] naar Schiphol reed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Timon91 »

Gaaf verslag, mooie dag gehad zo te zien! :D Jullie zijn nog best ver gekomen :)

Die stopper naar Stendal heb ik in 2011 wel eens gedaan, toen ik met een SWT naar Berlin ging. Apart ritje is dat, langs al die vervallen stationnetjes langs de HSL naar Berlin. Ik moet nog wel eens aan dat ritje terugdenken als ik in de IC of ICE zit op dat stuk :') Er zat uiteraard ook bijna niemand in de trein en al helemaal niet in het stoptreintje van Stendal naar Rathenow :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door isadora »

Dank julsteren. :pos:
Duitsland heeft ondertussen toch een ietsje meer kleur gekregen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Zugführer »

Grappig, volgens mij had ik hier al eens een filmpje van gezien :D
Dat literblik bier ook :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Ardan »

Ik vergeet altijd dat Braunschweig en Wolfsburg ook nog in Niedersachsen liggen, dat het zo'n groot Bundesland is. Leuke foto's van een leuke reis :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Suus »

In mijn herinnering is NDS de op-één-na grootste deelstaat van Duitsland, maar eerlijk gezegd vind ik het spoorwegnet er erg karig in vergelijking met veel andere deelstaten: voornamelijk hoofdlijnen, relatief weinig stations.

De regio ten zuiden van Hannover is wel een perfect jachtgebied voor de liefhebber van stationsbordjes. Ik schat dat 70% van de stations daar een Futura of iets anders leuks heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Maar wat bedoel je met "die gemoderniseerde Oostenrijkse enkeldeks-MDDM"? :?
En je weet dat de SSN een rijvaardige loc van het type 01.10 (zoals op jouw foto) heeft? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door julsteren »

Bedankt voor alle leuke reacties! :pos: *O*

Meltrain schreef: Maar wat bedoel je met "die gemoderniseerde Oostenrijkse enkeldeks-MDDM"? :?
Afbeelding
Dit geval bedoel ik er mee :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Niedersachsen ist am zug | Braunschweig en Wolfsburg [33 f]

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:In mijn herinnering is NDS de op-één-na grootste deelstaat van Duitsland, maar eerlijk gezegd vind ik het spoorwegnet er erg karig in vergelijking met veel andere deelstaten: voornamelijk hoofdlijnen, relatief weinig stations.
NDS is ook relatief dunbevolkt. Maar ook het busnet is ook erg karig buiten de grote steden, hoofdzakelijk scholierenvervoer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten