Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Ardan »

Hoi, vorige week zaterdag besloot ik de nieuwe RE19 uit te proberen. Om 7 uur 's ochtends vertrokken naar Apeldoorn, van daar uit met de bus naar Arnhem, want er waren werkzaamheden tussen Zutphen en Arnhem. In Arnhem had ik dan 40 minuten om een Prachtige Dag Kaart :') uit de automaat te toveren en wat rond te kijken. Maar al snel bleek de trein van 8:44 15 minuten vertraging te hebben, daarna 30, en daarna helemaal niet meer te rijden.. maar om 9:15 kwam dan de volgende trein aanrijden. Tijd voor een kijk-en-vergelijk met een NS-soortgenoot..

Afbeelding

Afbeelding

Naast de hobbyisten waren er ook wat gewone reizigers, maar de trein was redelijk rustig. In Emmerich werd het wel erg druk.. met Nederlanders die blijkbaar nog niet wisten dat de trein nu vanaf Arnhem gaat. Ze gingen naar het voetballen van Schalke en de halve liters gingen al snel open.
Vóór Oberhausen hebben we nog een tijdje stilgestaan, waarbij er een automatische tweetalige omroep klonk dat er een trein voor ons uit reed.

Ik heb trouwens maar weinig foto's gemaakt, dus het is een beetje een van-de-hak-op-de-tak-verhaal :P

Ik stapte uit in Duisburg. Dit zie je als je het station uitloopt. Ik ken weinig steden die zó droevig zijn..
Afbeelding

Duisburg heeft een bescheiden tramnet dat in het centrum ondergronds is gebracht. Door problemen bij de bouw en de financiële toestand van de stad heeft de bouw vreselijk lang geduurd. In 1992 openden de tunnels in het centrum. Station Hauptbahnhof heeft vier sporen op verschillende verdiepingen, in richtingsbedrijf. Hoge perrons zijn voor de uit Düsseldorf komende Stadtbahnlijn U79, de lage perrons zijn voor de Duisburgse stadstramlijnen 901 en 903.
Afbeelding

Ik nam tram 901 naar station Duisburg-Ruhrort. Alleen het centrum van Ruhrort zag er nog wel redelijk gezellig uit. Hier een spuuglelijke tram bij het station..
Afbeelding

..correctie: stationnetje. Het treintje naar Oberhausen past er net op :P
Afbeelding

Ik was even vergeten dat er op zaterdag een uursdienst gereden wordt, dus ik moest ruim 20 minuten wachten om te vertrekken naar het volgende station: Duisburg Meiderich-Süd. Daar ligt het beginpunt van Stadtbahnlijn U79, die ik nu eens helemaal naar Düsseldorf wilde afrijden.
Stadtbahnstation Meiderich is geopend in 2000.
Afbeelding

Het was een lange zit naar Düsseldorf maar best een leuke rit. Op Heinrich-Heine-Allee stapte ik over op de U75 naar Neuss, en vandaar ging ik per trein richting Köln.
Köln heeft ook geen echte metro, maar meer gewone ondergronds gelegen tramlijnen. Deels met hoge vloer, deels laag. Ik reisde van S-Bahnstation Parkgürtel/Geldernstraße via Wiener Platz naar Thielenbruch. Op de laatste rit had ik een tram uit de 2200-serie, die een cabine aan één kant hebben. Aan het andere uiteinde heb je dus mooie 'panorama-zitjes' :)
Thielenbruch is een eindpunt in het oosten van de stad, gelegen in een oude tramremise waar ook een museum is. Stadsvervoerder KVB is met de bewegwijzering nog steeds in de jaren '80 blijven hangen..
Afbeelding

Afbeelding

De ingang is dóór een oud tramstel :P
Afbeelding

Daarna ging ik naar station Severinstraße. Hier eindigt voorlopig het zuidelijke deel van een nieuwe Noord-Zuidlijn. Het traject Heumarkt-Severinstraße kan voorlopig nog niet in gebruik worden genomen omdat hier in 2009 het archiefgebouw in instortte.
Afbeelding

In Rodenkirchen eindigde de tram, ik moest hier even wachten op tram 16 om door te reizen naar Bonn.
Afbeelding

Tussen Köln en Bonn rijden twee tramlijnen, 16 en 18, over voormalige spoorlijnen. Het traject van lijn 16 is nog steeds deels in gebruik voor goederentreinen.

In Bonn heb ik wat gegeten, en wilde door de Stadtbahntunnel doorrijden richting Königswinter, maar het zou niet meer zo heel lang licht blijven dus ik besloot dat te bewaren voor een volgende keer wanneer ik niet met allemaal trammetjes deze kant op kom boemelen.
Ik ben naar Bonn-Beuel gegaan, dat in vroeger tijden het tweede hoofdstation van Bonn was, maar tegenwoordig niet zo belangrijk meer is.
BR425 richting Koblenz. Dacht ik.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben per trein weer naar Köln gegaan, en uitgestapt op Messe/Deutz, om iets te doen wat ik nog nooit had gedaan maar eigenlijk toch wel eens moet: de Hohenzollern-spoorbrug over lopen. Het aantal slotjes aan de railing is ontelbaar. Op de achtergrond de Dom tegen de ondergaande zon..
Afbeelding

Met de nieuwe RE19, en een superlate bus-trein-verbinding Arnhem-Deventer, kon ik nog tot kwart voor tien in Köln blijven. Nog de hele avond! Dat kon vroeger nooit :D Nog wat Duitse boodschappen en wat omzwervingen per tram gedaan. Bijvoorbeeld naar station Heumarkt, het noordelijke eindpunt van de Noord-Zuidlijn. De gigantische verdeelhal is een wel heel duidelijke bouwvoorbereiding voor een ondergrondse oost-westlijn..
Afbeelding

Tijd om weer naar huis te gaan. Om 2:00 uur kwam ik doodmoe weer thuis, het was een mooie dag. En ik ben blij met de nieuwe RE19 :D
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor het slechte verhaal en de matige foto's, maar toch danken Wij U voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Zugführer »

Dat je nog nooit over die brug gelopen was, dat is toch één van de dingen die ik vrij regelmatig doe als ik in Köln ben.
Leuk verslag verder hoor :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :) Vooral de foto van de Hohenzollern-spoorbrug is erg mooi. :Y
Toen ik in 2009 in Keulen was (mijn enige keer... :oops: ) ben ik ook naar Thielenbruch geweest, maar toen was het trammuseum helaas dicht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door ArrivaBas »

Ik ga zeker nog een keer terug naar Köln. Mooi verslag. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door isadora »

Prima verslag Ardan :pos: , maar wat een triestheid straalt dat Duitsland uit zeg.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Ardan »

Nah, ik heb nou ook niet de mooiste plekjes opgezocht. Het rondje door Droefburg wilde ik gewoon een keer doen maar dat kan ik in het vervolg dus ook lekker links laten liggen. En zoals gezegd wilde ik eigenlijk nog wel naar de Drachenfels maar daar was het te laat voor, van stad naar stad boemelen met tremmetjes die niet heel hoogfrequent rijden schiet natuurlijk voor geen meter op.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door waldo79 »

Niet te bescheiden doen, Ardan. Leuk verslagje :D
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag inderdaad! :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Reisje langs de Rijn [18f, tram/trein]

Bericht door Daniel »

Kort maar krachtig, toch wel een leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten