Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door Daniel »

Vanwege de ombouw van de Hoekse Lijn naar een metrolijn is sinds begin deze maand een behoorlijk netwerkje aan vervangend vervoer opgetuigd. Een zonnige zaterdag eerder deze maand bracht me daarom weer eens naar die hoek van 't land waarbij ik deze eerste keer nog vooral lijn 713 heb opgezocht, aan de lijnen die grotendeels via de snelweg gaan valt immers niet zoveel te fotograferen tussen Schiedam en Maassluis.

Maargoed, na 'n rustig treinritje van Amersfoort naar Schiedam werd op laatstgenoemd station een OV-fiets gehaald en begonnen we goed, ik was gelijk de weg kwijt. Tja, dat krijg je als je vanuit de fietsenstalling opeens op een heel andere plek het station uit komt als je gewend bent. Had daar eerder alleen de uitgang naar de bushaltes nodig gehad namelijk. Maar na een beetje slingeren langs het spoor kwam ik alsnog op de juiste route uit waar het eerste plaatje gemaakt kon worden op de Burgemeester van Haarenlaan. (Klik op de link voor de originele afmetingen)

Afbeelding
RET 3442 - Schiedam, Burgemeester van Haarenlaan

Via Schiedam Nieuwland, wat al bijna van de aardbodem verdwenen leek, kwam ik op de brug net voorbij het ziekenhuis uit...
Afbeelding
RET 3464 - Schiedam, Nieuwe Damlaan

Niet veel later belande ik in Vlaardingen waar bus 713 een stukje route deelt met stadslijn 56 zoals hier op de Van Linden van den Heuvellsingel...
Afbeelding
RET 246 - Vlaardingen, Van Linden van den Heuvellsingel

Waar lijn 56 wat meer door het centrum van Vlaardingen rijdt maakt bus 713 er een grote boog omheen. Dat maakte die route echter niet minder fotogeniek, in tegendeel eigenlijk...
Afbeelding
RET 3458 - Vlaardingen, Westlandseweg

Afbeelding
RET 3462 - Vlaardingen, Westlandseweg

Afbeelding
RET 3430 - Vlaardingen, Van Beethovensingel

Eenmaal aan de andere kant van station Vlaardingen Centrum kwam er toevallig precies een kruising van twee vervangende bussen op de foto. Maar zoals op de foto zichtbaar zat er nog wat meer toeval in...
Afbeelding
RET 3441 - Vlaardingen, Deltaweg

Vervolgens kwam ik op een stukje uit waar het me eigenlijk vooral om te doen was. Ooit, inmiddels 9 jaar geleden, forensde ik zelf gedurende een half jaartje naar Maassluis en heb toen ooit eens een weekje gehad met een verbussing wegens werkzaamheden. Van toen herinnerde ik me nog dat de route over de dijk best een fraaie is, dus daar wilde ik nu toch wel wat plaatjes van. Allereerst kon, na een sprong over een slootje, de 713 richting Maassluis op de Maassluissedijk met zicht op de Hoekse Lijn nog op de foto...
Afbeelding
RET 3473 - Vlaardingen, Maassluissedijk

En normaalgesproken zou ik toch niet gauw middenop een spoorwegovergang gaan staan wachten voor een foto, maar nu kon het niet zoveel kwaad meer. Het enige spoor in de buurt lag toch in de overweg zelf, ernaast was het al weg :P
Afbeelding
RET 3462 - Maassluis, Prinses Julianalaan

Ik was hier al in Maassluis, waar de dijk logischerwijs dus de Vlaardingsedijk heet...
Afbeelding
RET 3440 - Maassluis, Vlaardingsedijk

Nabij station Maassluis, of nouja, de berg puin die er van over was, kon dan toch nog een van de andere lijntjes (712 in dit geval) op de foto...
Afbeelding
RET 3466 - Maassluis, Laan 1945

Daarna werd het weer hoog tijd voor de terugweg, het eerste stuk weer de dijk over...
Afbeelding
RET 3465 - Vlaardingen, Maassluissedijk

In Vlaardingen koos ik dit keer voor een andere route, zodat ook de tijdelijke versterkingslijn 156 nog in beeld gebracht kon worden. Met dank aan de chauffeur nog trouwens, die tegemoetkomend verkeer even met lichtsignalen aan gaf dat het voor mocht door de wegversmalling :)
Afbeelding
RET 3418 - Vlaardingen, Schiedamseweg

En als afsluiter dan nog een plaatje uit Schiedam...
Afbeelding
RET 3449 - Schiedam, Hargalaan

...waar ik niet veel later toch weer een stuk makkelijker de ingang van het station wist te vinden. Niet dat het veel uitmaakte, want miste alsnog net de trein richting Rotterdam :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door waldo79 »

Deze plaatjes geven echt een lentegevoel, Daniël.
Het toeval wil dat ik vanaf 15.00 uur in Hoek van Holland was :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door isadora »

Fris verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door Etienne »

Duidelijke foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door busfanNL »

Erg leuk. :pos:
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door dylanwild94 »

Erg leuke foto's. En dit is toch de omgeving die ik ook nog een keer wil gaan doen op de fiets.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Daniel on tour #110: Vervangend vervoer op de Hoekse Lijn [14 foto's]

Bericht door jensvdkroft »

Mooie foto's! :pos:
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten