Eind maart ben ik op drie dagen in dezelfde week op pad geweest naar diverse locaties in Nederland. Om deze reden telt dit verslag maarliefst 69 foto’s, van drie dagen. ;)
We beginnen met woensdag 22 maart, waarop ik met mijn vader enkele ritten meereed op de vrachtwagen tussen Schiphol-Noord en Schiphol-Centrum. Zelf kwam ik halverwege de ochtend met de bus naar Schiphol-Noord toe. Op Busstation ’t Oor maakte ik nog een foto van een Citaro G, op weg naar Almere Haven:
Hierna ging ik met de lijnen 328 en 356 naar Schiphol-Noord. Nabij de halte Cateringweg maakte ik even later deze foto, van twee Randstadnetwagens:
Even later kwam MAN Lion’s City G 9243 langs die op lijn 197 rijdt en afkomstig is van Hermes:
Inzoomend op de brug over de A9, die je op de vorige foto’s al op de achtergrond ziet, kon ik een leuke foto maken van deze Citaro G op weg naar Haarlem:
Van de Schiphol Sternet Citaro’s zijn er vier overgeplaatst naar het Randstadnet. Bus 3952 kwam hier de brug afzeilen, maar was niet in dienst:
Ook GVB kwam voorbij met een vrij nieuwe Citea SLFA:
Hierna reed ik met mijn vader mee op de vrachtwagen naar Schiphol-Centrum. Aldaar moest ik me even zien te vermaken. Omdat ik een de tijd had, besloot ik even naar De Hoek heen-en-weer te gaan. Hier kon lijn 300 naar Haarlem op de foto:
Naast het Randstadnet komt hier ook een andere HOV-formule langs en dat is de Qliner van Arriva:
Op lijn 370 tussen Schiphol Airport en Alphen aan den Rijn rijden ook dubbelassers, zoals hier te zien is:
Terug op Schiphol-Centrum kon ik op de Handelskade Citaro 9107 op de foto zetten, die eerst in het groen reed, daarna een Sternet-jas kreeg, daarna beplakt werd in Randstadnet-outfit en daarna alsnog naar het Sternet ging:
Met de twee torens op de achtergrond kon ik op het randje van de Havenmeesterweg de uit Eindhoven afkomstige 9242 op de foto zetten, op weg naar P30:
Niet veel later reden we weer naar Schiphol-Noord. Op de brug over de A9 zette ik deze Citaro G op de foto, die op weg is naar Nieuw-Vennep:
Bus 9208 kwam even later vanaf de snelweg, op weg naar Haarlem:
Parallel aan de A9 ligt een stuk busbaan voor de buslijnen richting Amsterdam Zuid en West. Hier kun je leuke landelijke plaatjes maken zoals te zien is met twee Citaro G’s. Eerst eentje van Connexxion...:
...gevolgd door een exemplaar van GVB:
Even later volgde lijn 197 naar P30 met bus 9126, die in Almere heeft gereden:
Hierna gingen we weer heen-en-weer naar Schiphol-Centrum, alwaar ik deze keer geen foto’s had gemaakt. Weer op Schiphol-Noord kon ik inzoomend op halte Cateringweg deze GVB Citaro op de foto zetten, met op de achtergrond eveneens twee Citaro’s:
Even later volgde deze MAN Lion’s City TÜ als lijn 356 naar Haarlem:
Vanaf de nabijgelegen busgarage kwam deze Sternet Citaro aangereden:
Een kwartslag gedraaid op de Cateringweg kwam deze Randstadnet Citaro G langs:
Vanaf de andere kant volgde even later deze Citaro LE van TCR met daarnaast de oude auto van mij en mijn vader :
Dan gaan we naar zaterdag 25 maart. Op deze dagen reed ik, wederom met mijn vader, naar Hardenberg. Terwijl mijn vader een motorbeurs ging bezoeken, had ik enkele uren voor mezelf. Hierop liep ik als eerste naar het Centrum van het dorp, alwaar ik lijn 30 naar Hoogeveen op de foto kon zetten:
Op het station kwam enige tijd later deze GTW voorbij als Stoptrein naar Zwolle:
Hierna kwam de trein aan die mij naar Almelo ging vervoeren:
Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Zoals ik destijds in het Reiservaringen-topic beschreef, kwamen we enkele honderden meters na station Hardenberg vrij abrupt tot stilstand en na nog even wachten reden we terug naar het station. De machinist had inmiddels omgeroepen dat er iets met de luchtdruk was. Hier hebben we enige tijd stilgestaan en nadat de machinist contact had met de treindienstleider, reden we met 25 minuten vertraging naar Mariënberg. Hier werd de trein 35 minuten stilgezet om de rit van een uur later dan gepland op te pakken. Hierdoor had ik wel de kans om wat foto’s te maken van de overige treinen, als deze GTW op weg naar Zwolle:
Daar stond de GTW naar Almelo dan, afwachtend...:
Bij de bushalte bij het station kon ik deze buurtbus op de foto zetten als lijn 597:
Uiteindelijk reden we alsnog naar Almelo. Op de Egbert Gorterstraat kwam lijn 66 naar Neede voorbij:
Op de Vriezenveenseweg kon ik eveneens een Citea op de foto zetten, maar dan als lijn 80 naar Holten:
Op de Ootmarsumsestraat kwam lijn 23 naar het station voorbij:
Terug bij het station zette ik deze ex-Overijsselse Ambassador op de foto, die alweer enige tijd in Twente te vinden is:
Omdat ik nog even de tijd had, besloot ik even naar Hengelo te gaan. Dit werd geen lang bezoek, maar toch heb ik een aantal leuke plaatjes kunnen schieten. Op de Brink kwam deze Citea voorbij die enkele meters voor zijn eindpunt rijdt:
Vanaf de andere kant kwam lijn 11 voorbij:
Op het Prins Bernhardplantsoen kwam lijn 9 vanuit Enschede voorbij:
Terug op de Brink, nabij het station, kwamen er twee Citea’s langs:
Hierna ging ik terug naar Hardenberg. Vanaf Hengelo naar Almelo kon ik de reguliere Intercity pakken, maar nadat deze met een ICM-IV voorbij kwam, besloot ik ‘m voorbij te laten gaan:
Hierna ging ik met de Intercity vanuit Berlijn naar Almelo. Prima alternatief, want de overstap van vier minuten op de Stoptrein naar Hardenberg haalde ik ruimschoots. Aldaar zette ik nog de buurtbus op de foto:
Hierna kwam mijn vader er weer aan en gingen we weer naar huis.
Dan gaan we naar de volgende dag, 26 maart. Op deze dag reden er drie oude treinen mee op de Hoekse Lijn. Geen ritten gemaakt met het oude materieel, maar wel de nodige foto’s (en kilometers; dat lees je verderop wel...). Op Almere Centrum zette ik ’s ochtends eerst deze ICMm op de foto als Intercity vanuit Amsterdam Centraal:
Wegens diverse werkzaamheden rondom Schiphol Airport en de Oude Lijn, besloot ik op de heenweg via Duivendrecht te reizen, alwaar de Intercity’s naar Den Haag Centraal extra stopten. Hier kon ik een foto maken van een CAF-metro in Randstadnet-kleuren:
Hierna ging ik met de Sprinter naar Rotterdam Centraal en daarna ging ik voor de eerste én de laatste keer met de trein de Hoekse Lijn op. Bij Schiedam Nieuwland stapte ik uit en bij de nabijgelegen Johan de Wittsingel kon ik eerst deze SGMm op de foto zetten:
Niet veel later volgde deze Mat ’54 :
Vanaf de andere kant volgde niet veel later de Mat ’46 :
Hierna ging ik terug naar het station. Hier, en op alle andere stations van de Hoekse Lijn, hingen posters over de ombouw naar metro:
Hierna ging ik één halte naar Vlaardingen Oost, alwaar de derde en jongste museumtrein aan kwam rijden, de Mat ’64:
Vanaf de andere kant volgde weer de Mat ’54 op weg naar Hoek van Holland:
Inzoomend op de busbaan kon lijn 56 op de foto, die het op deze dag nog zonder versterking van lijn 156 moest doen:
Even later ging ik met de trein naar Vlaardingen Centrum, wat langer duurde. Doordat er mensen op het spoor stonden werden wij tegengehouden. Met een goede tien minuten vertraging kwamen we er uiteindelijk aan, waar veel politie op de been was. Bij de nabijgelegen brug kon ik de Mat ’46 op de foto zetten:
Met uiterst rechts de Vulcaanweg kon ik ondertussen het reguliere SGMm op de foto zetten:
Ook de andere kant op, naar Rotterdam, kwam wederom een SGMm voorbij:
Deze werd gevolgd door de museumtrein die in bouwjaren niet zo heel veel zal schelen met de SGMm:
Niet veel later volgde de oudere Mat ’54:
Hierna ging ik naar Maassluis West, alwaar ik eerst de reguliere buslijnen opzocht. Eerst kwam RET langs met lijn 126:
Deze werd even later gevolgd door Connexxion met lijn 33:
Hierna besloot ik een stuk langs het spoor te lopen in de richting van Hoek van Holland. Met de flats van Maassluis op de achtergrond kon deze SGMm op de foto:
De andere kant op gekeken volgde de Mat ’46:
Deze werd gevolgd door de Mat ’64:
Hierna besloot ik naar Hoek van Holland te lopen, wat achteraf 10 kilometer bleek te zijn... Ach ja, het was mooi weer en ik heb tijdens de wandeling leuke plaatjes gemaakt, zoals deze van de SGMm:
Verderop kwam de Mat ’46 weer langs op weg naar Rotterdam Centraal:
Nog wat verderop kwam de reguliere Sprinter naar Hoek van Holland voorbij:
Bij het Gemaal Westland kwam de Mat ’54 langs op weg naar Rotterdam:
Bij een overweg nabij de Slachthuisweg kwam de jongste weer voorbijrazen:
Na zo’n 2,5 uur lopen kwam ik dan uiteindelijk bij Hoek van Holland Haven. Hier kon ik een foto maken van “oud en minder oud” :
De Mat ’46 kon ik later op de foto zetten met de vuurtoren op de achtergrond:
Bij de bushaltes kon ik even later een leuke foto maken van een Connexxion-bus, waarbij de automobilisten vanaf de boot welkom in Nederland worden geheten :) :
Nadat de museumtreinen inmiddels waren vertrokken en ik een bak vis had gegeten, ging ik weer langzaamaan ervandoor. Bij het station kon ik nog een foto maken van de SGMm, een bordje en de vuurtoren:
Hierna ging ik naar Schiedam Centrum, alwaar ik overstapte op de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] die tot Schiphol Airport reed en vanaf daar verder richting Utrecht Centraal:
Ik stapte uit in Leiden Centraal, alwaar ik nog drie bussen op de foto kon zetten, zoals deze Citea:
Ook deze hybride Van Hool stond op het busstation:
Na nog een foto van een Citea...:
...ging ik weer naar Almere en dit ging met enige moeite. De rechtstreekse Intercity, met eindbestemming Leeuwarden, reed met een losse ICM-IV en had zeven minuten vertraging. Nadat de aansluitende Intercity de halve treinlading op het perron dumpte en steeds meer mensen de Intercity richting Schiphol Airport moesten hebben, besloot ik de trein te laten gaan en de verlengde [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] naar Weesp te pakken.
Doordat alles richting Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid via spoor 4 op Schiphol Airport moest, liepen we alsnog vertraging op en bij Weesp arriveerden we met ongeveer tien minuten vertraging. De aansluitende Sprinter vanuit Amsterdam Centraal naar Zwolle had eveneens vertraging en arriveerde met +20. Nadat het achterste treindeel werd losgekoppeld om later de eveneens vertraagde Sprinter naar Almere Oostvaarders te rijden, vertrokken we met +23 en met dezelfde vertraging kwamen we aan op Almere Centrum na een leuke dag. :)
Bedankt voor het kijken. Het waren veel foto’s, maar het waren dan ook drie dagen in één verslag. :)
Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8716
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Er zitten leuke foto's tussen en je hebt je zo te zien uitstekend vermaakt :)
Ik denk wel dat je wat selectiever had kunnen zijn in je foto's. Ik zie vooral op je eerste dag erg veel foto's vanaf dezelfde plek, of waarop je bus ergens in een hoekje van de foto staat, of met palen ervoor. En nou ben ik niet bepaald een bussenkenner maar wat meer variatie in het materieel was ook leuk geweest, maar dat kan jij natuurlijk weer heel anders zien ;)
Ik denk wel dat je wat selectiever had kunnen zijn in je foto's. Ik zie vooral op je eerste dag erg veel foto's vanaf dezelfde plek, of waarop je bus ergens in een hoekje van de foto staat, of met palen ervoor. En nou ben ik niet bepaald een bussenkenner maar wat meer variatie in het materieel was ook leuk geweest, maar dat kan jij natuurlijk weer heel anders zien ;)
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39209
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Inderdaad wel hetzelfde wat Ardan al schrijft, kan het wel gaan herhalen maar dat wordt zo saai
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Dank Milco, een heel mooie serie, veel variatie en unieke/historische plaatjes. :pos: :pos:
Mijn voorkeur-serie is die waarmee je opent, rondom Schiphol.
Het lijkt af en toe, of de bussen vliegen. :D
Mijn voorkeur-serie is die waarmee je opent, rondom Schiphol.
Het lijkt af en toe, of de bussen vliegen. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 384
- Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Leuk verslag en leuke foto's. :D Ik ben geen fotokenner, dus ik heb geen tips.
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Een kleinere selectie zou inderdaad prima geweest zijn. Maar desondanks: leuk dat je de moeite neemt om het op het forum te zetten! Er zitten leuke foto's tussen.
Re: Schiphol, Hardenberg, Almelo, Hengelo, Hoekse Lijn en meer (69 foto's)
Maak er de volgende keer drie series van. Meer leesplezier :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten