Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door BR628 »

Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

De afgelopen dagen heb ik een bezoek gebracht aan de dieselspoorlijnen rond Niebüll, gelegen in het uiterste Noorden van Duitsland. Het traject Niebüll - Westerland is het laatste deel van de Marschbahn, de ruim 200 kilometer lange hoofdspoorlijn vanaf Hamburg naar het schiereiland Sylt, wat alleen middels een spoorwegdam met het vaste land verbonden is. Na een reis van een kleine 9 uur kon het eerste en enige zonplaatje van vrijdag 28 april 2017 gemaakt worden op het station van Klanxbüll.

AfbeeldingDB 218 315 en 218 833 zijn onderweg met IC 2374 vanuit Karlsruhe naar Westerland(Sylt) en hebben de trein vanaf Hamburg Hauptbahnhof overgenomen van een DB-lok van de serie 101. Terwijl het nagenoeg 100% bewolkt was, het trok pas later op de avond open, piepte de zon precies op juiste moment door het wolkendek. We zien de de passage van deze trein op het stationnetje van Klanxbüll. Rond Niebüll is op veel plekken nog klassieke beveiliging aanwezig.

De spoorlijn over de Hindenburgdamm verbindt het schiereiland Sylt met het vaste land van Duitsland. Omdat op Sylt autoverkeer is toegestaan maar er geen autoweg is aangelegd rijden er elk half uur autotreinen tussen beide plaatsen. DB Autozug rijdt in het hoofdseizoen zeker 20 keer per dag. Sinds december 2016 is concurrentie toegelaten en heeft RDC zich ook in het shuttlevervoer gestort. Bij het toekennen van treinpaden aan vervoerders kon meer capaciteit op het baanvak Westerland-Niebüll verkregen worden indien reismogelijkheden geboden werden over langere afstand.

DB Fernverkehr bedacht toen het concept Syltshuttle Plus: een extra IC verbinding tussen Westerland, Niebüll en het verderop gelegen Bredstedt (en 1x per dag zelfs naar Hamburg). Één tot twee keer per uur wordt sindsdien een treinstel type BR628 achterop de Syltshuttle gerangeerd en in Niebüll weer afgekoppeld. De treinen rijden bijna standaard leeg, want een ticket is flink duurder dan de veel snellere Regionalexpress van DB Regio.

AfbeeldingOp zaterdag 29 april 2017 vertrekt de 628 532 hier uit Niebüll als D 1415 naar Bredstedt en passeert hier de Autoverladung in Niebüll.

Zoals beschreven rijdt sinds december 2016 naast DB Autozug ook het private RDC met autotreinen over de Hindenburgdamm tussen Niebüll en Westerland. RDC rijdt vooralsnog met een enkeldeks wagenpark waarop maximaal zo'n 80 auto's per keer vervoerd kunnen worden.

AfbeeldingNaar verluid boycotten de bewoners van Sylt deze nieuwe vervoerder, wat vermoedelijk voor een deel de oorzaak zal zijn dat de belading van de RDC-autotreinen te wensen overlaat. Op zaterdagmiddag 29 april 2017 was in elk geval de trein van 13:45 uit Niebüll daarentegen wel prima beladen en kon in een redelijk zonnetje worden vastgelegd bij het bereiken van het schiereiland Sylt, hier bij het dorpje Morsum.

De tractie wordt verzorgd door locomotieven van de serie MaK DE2700 van de Nord-Ostsee-Bahn, in dit geval de DE2700-11.

DB Autozug rijdt tot 20 keer per dag per richting autotreinen tussen Niebüll en Westerland. Jarenlang werden deze treinen voorzien van twee locomotieven van de serie 218, maar deze zijn inmiddels afgelost door dieseltraxxen serie 245. DB Autozug gebruikt dagelijks 5 omlopen, waarbij er tot mijn verbazing en geluk ook nu nog 1 koppeltje 218'en worden ingezet. Naar verluid staat er een dieseltraxx (kapot?) in Kassel, waardoor voorlopig(?) teruggegrepen wordt op de 218'en.

AfbeeldingToen ook de zon nog kortstondig door de alom aanwezige bewolking prikte kon het geluk niet op, als de 218 363 en 218 314 met een vol beladen Syltshuttle hier het eiland Sylt oprijden en weldra het dorpje Morsum passeren op zaterdag 29 april 2017.

De overige omlopen van de Syltshuttle van DB Autozug zijn inmiddels in vaste handen van de diesellokserie 245, de dieseltraxx.

AfbeeldingTijdens een groot zongat kon op zaterdagmiddag 29 april 2017 de 245 022 met een zeer goed beladen autotrein richting Westerland(Sylt) bij Schellinghörn op de foto gezet worden.

Kwa temperaturen was de lente de afgelopen week soms nog aardig ver te zoeken, want met name de wind was wel erg aanwezig op en rond Sylt. De hele dag windkracht 6-7 maakte het er niet echt aangenamer op. Gelukkig scheen de zon geregeld en waren er her en der ook al een aantal in bloei staande koolzaadvelden (of Raps zoals de Duitsers dit noemen), waardoor de lentesfeer prima vertegenwoordigd was.

AfbeeldingDe 218 322 en 218 473 hebben zojuist het schiereiland Sylt bereikt met IC 2310 uit Frankfurt(Main). De twee oudgedienden trekken de trein vanaf Hamburg tot eindpunt Westerland en passeren hier tussen Morsum en Keitum.

Het regionale treinverkeer op de Marschbahn tussen Hamburg-Altona en Westerland is na het winnen van de aanbesteding sinds december 2016 weer in handen van DB Regio.

In de laatste maanden bij de Nord-Ostsee-Bahn zijn er scheurtjes ontdekt in de koppelingen van de zgn Maried-Pair-wagens, de rijtuigstammen die voorgeschreven zijn door opdrachtgever NAH.SH. Als gevolg hiervan werd een Ersatzconcept gereden en dat heeft ook de nieuwe vervoerder DB Regio moeten voortzetten.

Eind april 2017 rijden er 3 van de in totaal 10 omlopen met de MariedPair-rijtuigen, de overige treinen zijn bont tot zeer bont samengesteld met oude IR/IC rijtuigen, n-wagens uit oa SüdostBayern, CNL zitrijtuigen en n-wagens in NationalExpress kleuren.

AfbeeldingOnder super lichtomstandigheden passeerde een van de bontste samenstellingen die er momenteel rijden met aan kop de 245 210 in de kleuren van de opdrachtgever NAH.SH (Nahverkehr Schleswig-Holstein) met RE 11020 bij Schellinghörn op weg naar Westerland(Sylt).

Deel 2 en 3 volgen...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door isadora »

Ronduit schitterend, een hoog WOW-gehalte.
Elk plaatje is raak, en de bijgeleverde tekst erg informatief en zonder fouten.
Ik maak een welgemeende buiging. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door ICE11 »

Heel mooi! Ik breng daar in de buurt (Amrum, dat is een eiland ten zuiden van Sylt) elk tweede jaar mijn vakantie door (de andere jaar ga ik dan naar Zeeland), helaas is het van hier zo ver weg! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Meltrain »

Ik kan niks anders dan me volmondig bij Isadora aansluiten. :D :pos:

Wel heb ik nog twee vraagjes over die autotrein(en):
1) Blijven reizigers in hun auto zitten of is er een speciaal rijtuig voor de reizigers?
2) Wat zou de reden zijn dat bewoners van Sylt de vervoerder RDC boycotten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Daniel »

Fraaie platen zeg :pos: En ook mooie informatieve beschrijvingen erbij.

Wordt die SyltShuttlePlus nog altijd omgerangeerd wegens een te kort perron waardoor je er na aankomst van de autotrein anders niet uit zou kunnen stappen? Daar zwerft althans nog een geniaal filmpje van over het internet rond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door ICE11 »

Ja, de reizigers blijven in de auto zitten. Motorrijders natuurlijk niet, die parkeren hun motor en moeten dan in een Sprinter plaats nemen, die extra voor hun op de trein meerijdt (kan je hier http://www.bahnbilder.de/bild/deutschla ... uttle.html zien, net achter de loc). Overigens alleen bij DB, op RDC-treinen mogen geen motorrijders mee.

En redenen voor het boycot, dat is een heel lang verhaal.... Maar vooral gaat het daarom, dat de mensen van Sylt minder punctualiteit en meer storingen op hun "levensader naar het vaste land" vrezen, omdat op het deels enkelsporig baanvak nu nog meer treinen hun pad moeten vinden. Kort voor de start van RDC had DB SyltShuttle hun dienstregeling nog uitgebreid en de passagierstreinen moeten ook nog daartussen. Ik schrijf bewust "mensen" van Sylt en niet inwoners, omdat het eiland steeds minder inwoners heeft die ook daadwerkelijk het hele jaar door daar wonen. De werknemers op Sylt pendelen grotendeels tussen het eiland en het vaste land omdat zij de huurprijzen op het eiland (met dank aan speculanten!) niet meer kunnen betalen. En zij doen dat natuurlijk per trein, want voor hen is het een te grote omweg het veerbot via Denemarken te nemen.

En ja, SyltShuttlePlus wordt altijd nog omgerangeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Suus »

De SyltShuttlePlus heeft toch een tijd niet gereden zodat de twee stellen samen met een rode compagnon dienst konden doen op de RE6 Hamburg - Westerland?

Prachtige foto's verder, dat zeker :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Aking »

ICE11 schreef:Ja, de reizigers blijven in de auto zitten. Motorrijders natuurlijk niet, die parkeren hun motor en moeten dan in een Sprinter plaats nemen, die extra voor hun op de trein meerijdt
Whut? :')

Ze zijn door de passagiersrijtuigen heen bij de Duitsers? :') :') :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10538
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door trolly »

Voor de duidelijkheid: we hebben het hier over een Mercedes Sprinter, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Suus »

Ja, zo'n busje, uiteraard in wit. Die vervangen de terzijde gestelde Bomd-rijtuigen waarin motoren geplaatst konden worden en de bestuurders konden zitten. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door ICE11 »

Klopt. De rijtuigen hebben geen revisie meer...
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Etienne »

Wow, wat een scherpe foto's. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 1 (dag 1 en 2)

Bericht door Timon91 »

Prachtig verslag met echt schitterende foto's, petje af! Bovendien is het een interessant gebied en krijg ik echt de indruk dat die spoorlijn een tweederangs Hauptstrecke is. Ik kijk uit naar de rest!
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten