De bedoeling was om eerste klasse te gaan reizen. Ik had een dagkaartje VDU gekocht via de link die henk1234 mij had gegeven in het Abellio Arnhem-topic. In de FAQ stond dat ik dit plaatsbewijs kon upgraden naar de 1e klasse en ik ben een sucker voor de 1e klasse. Een skere tata sucker voor de 1e klasse om precies te zijn. Dus als er zich een mogelijkheid voordoet om heel goedkoop plaats te mogen nemen op die mooie rooie stoeltjes, dan zal ik dat zeker niet laten. Vol goede moed ging ik naar de kaartautomaat op het station. Kijken kijken, maar geen optie tot upgraden. Balen, maar goed, ik heb in Breda nog even de tijd, dus ik ga in Breda wel vragen bij een medewerker.
Bij navraag zegt de baliemedewerker dat het niet kan in combinatie met het product. Dat vond ik vreemd, want het stond explicitiet bij de FAQ dat dit kon, naderhand de productpagina ook nog even opgezocht en het stond er nog steeds. Dus maar even een berichtje gestuurd naar de Klantenservice hoe ik alsnog kan upgraden. Want dan kan ik dit verslag op mijn gemak verder schrijven, al mijn apparatuur is al aan de prehistorische kant, dus de laptop waar ik dit op schrijf lust de stroom wel. Een stopcontact is dan erg handig, anders haalt de batterij Leeuwarden echt niet.
Terwijl ik dit zit te schrijven reis ik met een IC-direct-trein en het valt mij ineens op dat er geen schermen met reisinformatie zijn geïnstalleerd. Niet dat dit nu een ramp is, maar het maakt wel duidelijk hoe snel je dergelijke moderne toeters als vanzelfsprekend gaat zien.
In een topic op dit forum las ik dat er poortjes werden geplaatst op Den Haag Centraal. Het leek mij leuk om daarvan een paar overzichtsfoto's van te maken. Helaas is dat niet meer gelukt, door het gedoe met die toeslag en en het kopen van een Tourist Day Ticket. Nadat ik in Den Haag bij baliemedewerker nummer 2 even mee mocht kijken op het scherm bleek dat die toeslag dus niet mogelijk is in combinatie met een voordeelurenabonnement, maar wel met de nieuwere abonnementen zoals DalVrij.
Heb wel gedropt bij de klantenservice dat het fijn zou zijn als dit veranderd wordt, of ze het gaan doen zullen we vanzelf wel merken. Dus dan maar tweede klasse reizen. Misschien hebben ze in de 2e klasse van de Spurts tussen Groningen en Leeuwarden, tussen Emmen en Zwolle en in de Qliner wel oplaadmogelijkheden zodat ik nog even kan typen in de intercity van Zwolle naar Tilburg.
Inmiddels zit ik in de intercity naar Leeuwarden, het deel voor Leeuwarden is zitvol, de/het andere stel(len) waren in Utrecht nog lang niet zitvol. De trein vertrok in Utrecht met 2 of 3 stellen (weet ik niet meer precies) en alleen het voorste stel reed vanaf Zwolle verder. Dus lekker knus tot aan Leeuwarden. De reis verloopt verder zonder bijzonderheden via Leeuwarden naar Groningen. Wel maak ik nog wat foto's van treintjes en de poortjes in Leeuwarden. Is best classy opgelost al zeg ik het zelf.
Links de ICM welke mij van Utrecht naar Leeuwarden bracht en rechts een Spurt van Arriva uit Stavoren of Harlingen.
Een lege Spurt en op de achtergrond een ICM als Sprinter naar Meppel.
Poortjes van NS (en op de achtergrond Arriva) op station Leeuwarden.
Poortjes van Arriva op station Leeuwarden.
De trein die mij naar Groningen brengt.
Om een leuk verhaal te typen heb ik mijn laptop meegenomen om het verslag van deze dag in grote lijnen alvast op te schrijven. Ook met het idee om dat ding in een kluisje op station Groningen te droppen als ik naar het festivalterrein ga. Achteraf een beetje naïef natuurlijk om te denken dat er om 14u in de middag op een dag als Bevrijdingsdag nog kluisjes over zijn. Dan zit er niets anders op dan de laptop maar mee te nemen naar het festivalterrein. *zucht* Het is nog zo'n oud bakbeest uit 2009, maar gelukkig heb ik verder ook niet zoveel bij dus ik krijg het verder allemaal wel mee.
Het festivalterrein is op ongeveer 10 minuten lopen vanaf het Hoofdstation, je kunt ook de bus pakken maar voor dat kleine stukje vind ik dat weer onzin. Ik weet niet precies waar het is, maar kuddedier als ik ben, volg ik gewoon de meute. De looproute komt door een woonwijk waar de nodige feestjes op de straat worden gehouden. Druipt er op de ene straathoek een smartlap van André Hazes uit de speakers, 50 meter verderop pompen de hardstylebeats richting je gehoorgang. En ook in Groningen lijken ze niet te weten hoe je fietsen IN de rekken moet plaatsen...
Omdat het festival in Groningen vooral betaald wordt uit horecaomzet word er bij de ingang uiteraard gecontroleerd op tasinhoud. Eten mocht je wel meenemen, drinken echter niet. Bij de ingang is de bewaker is vooral geïnteresseerd in wat er in mijn rugzakje zit, mijn laptoptas wilde hij niet eens bekijken (dus tip als je naar een dergelijk festival gaat: doe je booze in een laptoptas!). Het rugzakje ging moeilijk open dus ik nam dat ding uit handen en opende het. Maar met dat ik het tasje uit zijn handen pakte was zijn aandacht ervoor ook alweer verdwenen. Na 15 seconden als uithangbord te hebben gestaan vond ik het wel gezegend en ben ik doorgelopen.
Uiteraard was ik het belangrijkste voor bij een concert weer vergeten, namelijk oordoppen. Ik had ze de avond ervoor nog in mijn handen gehad. Dus een informatiemeisje aangeklampt en gevraagd of ze oordoppen had. Die had ze, maar dat kostte één muntje (á € 2,50). Prima, een hoorapparaat is een stuk duurder dus naar de kassa voor muntjes en even later had ik een setje vet fancy rode oordoppen in mijn bezit. In een shiny "5 mei bevrijdingsfestivals-zakje" *kirt van enthousiasme*
Met oordoppen in uiteindelijk naar het hoofdpodium gelopen. Daar stond Sue The Night nog te spelen. Hoewel ik haar een week eerder nog op had horen treden bij "3voor12-radio" op 3FM en nog best onder de indruk was, vond ik er nu niet zo veel aan. Wellicht door de akoestiek op zo'n festivalpodium. Het was er op dat moment verder ook niet zo druk, dus ik ging alvast redelijk vooraan staan. De afstand tussen Tom en mij was denk ik een meter of 20. Dat kon slechter als je op een beeldscherm ziet hoeveel volk er op dit optreden af is gekomen.
Was een goede actie om zo vroeg die kant op te lopen. Die jongen is echt populair! Terecht wel, want live is hij zo goed! Heb - met mijn eenvoudige compactcamera - nog een paar leuke foto's kunnen maken die ik graag met jullie deel. (Ik heb er maar een watermerkje overheen gedaan, vooral om te voorkomen dat gierige redacties e.d. met mijn foto's aan de haal gaan. Ze betalen er maar voor bij de professionele fotografen :6 ).
Na het optreden van Tom was er het 5 mei moment met opgeblazen luchtballen, erg leuk verzonnen al zeg ik het zelf. Niet dat ik er speciaal voor was gebleven, ik ging er vanuit dat er nog een toegift kwam. Maar die kwam dus niet. Als ik dat had geweten was ik direct vertrokken en had mij dat een hoop gewacht bij eettentjes en de wc bespaard. De wachtrij bij de eettenten duurden mij te lang en ik besloot richting bushalte te lopen voor lijn 9 richting Eelde. Ik moest het eten wel skippen, anders zou heel mijn programma verder in de soep lopen. Maar eerst moest ik nog twee muntjes kwijt.
Uiteraard stonden er ook bij de kassa's enorme rijen. Dus uiteindelijk maar mensen in de rij aangeklampt of ze muntjes wilden overkopen. Snel had ik iemand waardoor ik als de bliksem naar de halte kon. Ben je bijna bij de bushalte zul je zien dat de brug open gaat. Maar de bus gelukkig net gehaald. Ik ben immers benieuwd naar de elektrische bus die tussen dat vliegveld en het centrum van Groningen rijdt. Om zeker te zijn dat ik een zitplaats heb neem ik de aansluiting maar ruim, want voor hetzelfde geldt is het sardientjes in een blik zodra de vliegtuigpassagiers zijn ingestapt. Eenmaal op het vliegveld aangekomen is het rustig, erg rustig. Het is natuurlijk geen Eindhoven of Schiphol, iets drukker had ik het toch wel verwacht.
Qbuzz 3021 te Eelde, Airport.
Qbuzz 9991 te Eelde, Airport.
Terwijl de chauffeur voor de zekerheid aan het vragen is of het vliegtuig uit Kopenhagen waar hij op moet wachten is geland maak ik een paar foto's van de chauffeurscabine. Het is wel duidelijk dat die Chinezen een kei zijn in kopiëren, als je niet beter wist zou je denken dat je in een Mercedes Citaro of MAN Lion's City staat.
Tevens wat kiekjes van het passagiersdeel.
Na bovenstaande foto's gemaakt te hebben vertrekken we met mij als enige passagier naar Groningen centrum. Wat natuurlijk een mooie gelegenheid geeft om het interieur van de wagen uitgebreid te fotograferen.
Ik moet zeggen, het busje rijdt erg lekker en het motorgeluid went snel. Alleen bij het optrekken is het geluid van de motor vrij prominent aanwezig, verder is het vooral de rolweerstand van de banden dat je hoort.
Na het frietje gaan we maar eens verder met het afstrepen van trajecten, het traject Emmen - Zwolle staat op het programma. Om in Emmen te komen reis ik met lijn 300 naar - jawel - Emmen. Aangezien ik toch een dagkaartje voor de regio heb kost dat verder niets extra. De (kennelijk extra) rit van 19:47u liet ik schieten, want over een kwartier komt de volgende en kan ik nog wat foto's maken. Ik zag namelijk een Qlink-oranje als extra bus op lijn 3 en dat er extra non-stop ritten op lijn 6 waren toegevoegd aan het traject Hoofdstation - Haren P+R.
Line-up van de Qbuzz 3460, 3668 & 3300 op Groningen, Hoofdstation.
Qlink-oranje (Qbuzz 3401) als extra bus naar Leweborg.
Ondertussen was het 20u en de bus van 20:02u was nog niet voor komen rijden. Om 20:05u nog niets, maar die paar minuten waren ingecalculeerd. Om 20:10u begon ik 'm toch wel te knijpen. Om 20:13u kwam de bus van 20:17u voor rijden, de bus van 20:02u bleek problemen te hebben gehad waardoor deze dus niet op tijd kon vertrekken. Gelukkig vertrok er om 20:17u weer een bus en na uitleg van de situatie vroeg ik of de chauffeuse haar best wilde doen om om 21:13u zeker in Emmen aan het station te zijn. Ze zei dat ze niet harder dan hard kon rijden, maar het was mij al gelijk duidelijk dat ze haar best zou doen.
De bus van iets over 8 vertrok een paar minuten na mijn bus alsnog van het Hoofdstation. In Gieten zag ik dat deze verlate bus toch ook nog aardig gevuld was. De capaciteit was dus echt nodig. Uiteindelijk kwamen we ongeveer anderhalve minuut te vroeg aan op Emmen Station. Als dank voor de moeite gaf ik de chauffeuse een flinke fooi. Ik dacht in eerste instantie dat ik niet meer thuis zou kunnen komen als deze verbinding over Emmen in de soep zou lopen, even later zag ik dat dit gelukkig niet de laatste verbinding naar huis was. Echt aantrekkelijk was het alternatief overigens niet. Ik zou dan met de nachtbussen door Brabant moeten reizen en daar had ik vandaag eigenlijk weinig trek in, want € 6,- per rit, dus € 12,- totaal. Om nog maar te zwijgen over het tijdstip waarop ik thuis zou zijn. Non merci!
Vanwege Bevrijdingsdag was de trein naar Zwolle echt mega lang. In de NS app stond dat deze met 3 bakken gereden zou worden, maar in werkelijkheid reed de trein met 3 composities (hoe lang ze precies waren heb ik niet echt op gelet, maar ik gok 3x3 bakken). Gelukkig hebben de Spurts op de Vechtdallijn stopcontacten in de 2e klasse (i.i.g. in de stiltecoupé), dus dan kunnen we daar mooi de laptop even wat te eten geven en een stukje schrijven. Ondertussen komt er een controleur van Arriva nog even kaartjes controleren en vertelt en passant nog een anekdote over hoe hectisch zijn dag vandaag was geweest. Niet dat het een heel spannend verhaal was, hij had gewoon duidelijk nood om even zijn verhaal te doen.
Aangezien ik de sneltrein had ging de reis lekker vlot en drie kwartier later stond ik al in Zwolle. Ik stapte over op de intercity naar Roosendaal. Hoewel ik in een stiltecoupé zat was het niet bepaald stil, maar ja op zo'n dag als vandaag is dat toch al vrij moeilijk en de sfeer was gelaten dus ik liet het maar lekker. Rond half één kwam ik dan aan op het station en na vijf minuten lopen was ik thuis.
Tenslotte nog wat kaartmateriaal en cijfertjes:
De lichtblauwe lijn is de route die ik per trein afgelegd heb op 1 mei jl. (en waar ik geen verslag of foto's van heb).
De oranje lijn is de route die ik per trein afgelegd heb op 5 mei jl. en waarvan je het zojuist het verslag hebt gelezen.
Hieronder dan het kaartje met alle reeds in 2017 afgelegde trajecten.
Op 1 mei heb ik 547,5 kilometer met de trein gereisd, 89,21 kilometer met de bus afgelegd en 52,81 kilometer per metro gereden.
Op 5 mei heb ik 622,9 kilometer met de trein gereisd en 91,17 kilometer met de bus afgelegd.