Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Berichtdoor BR628 » Ma 08 Mei 2017, 19:49

Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Link naar deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13186

Op de RE6 tussen Westerland(Sylt) en Hamburg-Altona zet DB Regio hoofdzakelijk diesellocomotieven van de serie 245 van NAH.SH met rijtuigen in. Alleen in de vroege ochtend of late avond wil er nog wel eens een treinstel worden ingezet op het deeltraject tussen Westerland en Husum, waar dagelijks in de spits (óók in het weekend) een halfuursdienstregeling wordt gereden.

AfbeeldingOp zondagmorgen 30 april 2017 begon de dag strak blauw toen de 622 667/167 hier het einfahrtsignal van Klanxbüll passeert als RE 11063 van Westerland(Sylt) naar Husum.

Een stuk kopser ziet het geheel er heel anders uit. Te zien is dat de maximum snelheid op dit trajectdeel 140 km/u is. Opvallend is tevens dat de treinen tussen Klanxbüll en de 5 km verderop gelegen Hindenburgdamm een klein heuveltje moeten bedwingen.

AfbeeldingDB 245 021 passeert op zondag 30 april 2017 met een redelijk beladen Syltshuttle uit Westerland naar Niebüll hier bij het inrijsein van Klanxbüll.

Omdat er in Klanxbüll nog vier andere fotografen aanwezig waren kon ik met hun meerijden naar het verste punt tot waar je met de auto / te voet kan komen. Het scheelde me 2x zo'n 6km lopen...

De Hindenburgdamm is een dam die het Noord-Friese eiland Sylt met het vasteland van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein verbindt. De dam heeft een lengte van elf kilometer en er loopt alleen een dubbelsporige spoorlijn overheen. Het heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis.

De populariteit van Westerland als badplaats leidde ertoe dat er in 1910 een serieus plan kwam om een spoordam aan te leggen. De Eerste Wereldoorlog had als gevolg dat deze plannen werden vertraagd. Na de oorlog werd Duitsland verplicht om Tønder en de haven van Højer aan Denemarken over te dragen. De inwoners en bezoekers van Sylt moesten via Højer en Tønder reizen om op het Duitse vasteland te komen.

Deze situatie was voor velen onaanvaardbaar. Middels een volksraadpleging moesten de eilandbewoners kiezen tot welk land ze wilden behoren, Duitsland of Denemarken. De Duitsers boden aan een dam te bouwen als voor Duitsland gekozen zou worden. Massaal kozen de inwoners van Sylt voor Duitsland. De dam werd geopend op 1 juni 1927 en is vernoemd naar Paul von Hindenburg, rijkspresident van de Weimarrepubliek.

AfbeeldingDB 218 473 en 218 322 zijn met IC 2311 ruim een kwartier geleden vertrokken uit Westerland(Sylt) en bereiken hier bij Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog het Duitse vasteland op weg naar Stuttgart. Links in de verte zijn de duinen van Morsum op Sylt zichtbaar.

AfbeeldingNAH.SH 245 213 duwt op zondag 30 april 2017 RE 11019 bestaande uit 4 IR/IC rijtuigen, een n-Wagen van de Südostbayernbahn en een Wittenberger Steuerwagen van Westerland(Sylt) naar Hamburg-Altona en passeert hier enkele schaapjes in de uitgestrekte vlaktes bij Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog (D).

Ook op zondag 30 april 2017 reed het koppeltje 218'en volop mee met de vele DB Auzozug Syltshuttles.

AfbeeldingDe 218 314 en 218 363 zijn met een redelijk beladen autotrein onderweg van van Westerland(Sylt) naar Niebüll en arriveren hier aan vaste wal ter hoogte van Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog.

De enkeldekswagens vervoeren vaak vrachtwagens en touringcarbussen en hebben in het weekend een grotere kans onbeladen te blijven. Het Mercedes Sprinterbusje aan de lok is voor bestuurders van motoren, zij mogen namelijk in tegenstelling tot de inzittenden van een auto, niet op/bij hun motor blijven.

Iedere 2,5 uur rijdt RDC een autotrein tussen Westerland(Sylt) en Niebüll v.v. RDC rijdt met twee wagensets en twee locomotieven, beiden staan dus lang over op de eindpunten.

AfbeeldingZo kon rond 13:00 de DE 2700-02 van de Nord-Ostsee-Bahn bij het einfahrtsignal van Lehnshallig op de foto gezet worden.

Lehnshallig is een vrij recent aangelegd kruisingsstation waar bijna elk kwartier kruisingen plaatsvinden tussen de autotreinen en de regionale stoptrein. Het ligt tussen Klanxbüll en Niebüll in en hierdoor verhoogd het de capaciteit op dit baanvak. Toch is Westerland-Niebüll overbelast verklaard en bij vertragingen van een trein treedt al snel het domino-effect op.

Ruim een half uur na RDC kwam de volgende Intercity uit Westerland(Sylt) door. Helaas stelde mijn camera verkeerd scherp waardoor de plaat onscherp is geworden. Gelukkig was het plan toch al om de trein te achtervolgen en nogmaals te maken bij het 3 km ten zuiden van Niebüll gelegen Risum-Lindholm. Dit is mogelijk omdat er in Niebüll ruim een kwartier stilstand is gepland om rijtuigen uit Dagebüll bij te plaatsen. Zaterdagochtend stond ik hier overigens ook, maar toen zat er een dikke wolk voor de zon op het moment van doorkomst.

AfbeeldingOok op zondagmiddag 30 april 2017 werd het héél erg spannend, want toen de 218'en de bocht doorkwamen was er nog geen zon. Precies op het juiste moment piepte de zon net tussen twee wolken door en belichtte de hele scene. DB 218 307 en 218 397 met IC 2315 uit Westerland(Sylt) naar Frankfurt(Main) hier bij Risum-Lindholm. Het Stellwerk links van de trein is nog steeds in gebruik anno 2017.

Na de foto van de 218'en in Risum-Lindholm werd weer teruggereden naar de omgeving van Lehnshallig om hier het aanwezige koolzaadveld te combineren met armseinen en treinen. Na wat zoeken kon de mooiste compositie gevonden worden met 3 armseinen, vlnr het uitrijsein richting Niebüll rechterspoor, het uitrijsein richting Niebüll linkerspoor en het inrijsein van Lehnshallig richting Klanxbüll.

AfbeeldingNAH.SH-lok 245 202 vertrekt op zondag 30 april 2017 uit Lehnshallig met de uit 5 n-Wagens bestaande RE 11029 uit Westerland naar Hamburg-Altona na een kruising met een Syltshuttle.

Omdat hier veel treinkruisingen plaatsvinden wordt de trein die het eerst Lehnshallig binnenrijdt linkerspoor binnengenomen waarna de kruisende trein niet door de wissels hoeft en door kan rijden richting Klanxbüll. In dat geval blokkeert de tegentrein het vrije zicht tussen beide uitrijseinen zoals op de voorgaande foto.

AfbeeldingEen kwartier na de Syltshuttle van DB Autozug was het tijd voor de Intercity naar Westerland(Sylt). DB diesellocomotieven 218 322 en 218 473 hebben in Itzehoe IC 2310 uit Frankfurt(Main) overgenomen van een Elok van de serie 101 en zijn hier onderweg op het laatste deel van de Marschbahn tussen Niebüll en Klanxbüll ter hoogte van Lehnshallig.

De laatste foto's van de prachtige zondag 30 april 2017 werden gemaakt bij Risum-Lindholm.

AfbeeldingNAH.SH 245 208 is met een zeer bont samengestelde RE 11022 onderweg van Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) en passeert hier even ten noorden van Risum-Lindholm, zo'n 3km voor Niebüll.

Dagelijks rijdt DB Fernverkehr vier IC's tussen Hamburg en Westerland op Sylt, ongeveer elke twee uur.

AfbeeldingDe laatste intercity van de dag is IC 2374 uit Karlsruhe en wordt vanaf Itzehoe getrokken door de 218 315 en 218 833. Het geheel passeert hier ter hoogte van Risum-Lindholm, zo'n 3km voor Niebüll.

Gemiddeld 1x per uur rijdt DB Fernverkehr de Syltshuttle Plus tussen Bredstedt, Niebüll en Westerland(Sylt). Deze worden gereden met dieseltreinstellen serie 628 welke in de Intercity kleuren zijn gestoken. Tussen Bredstedt en Niebüll wordt op eigen kracht gereden en tussen Niebüll en Westerland rijdt het stel mee met de Syltshuttle van DB Autozug.

AfbeeldingStel 628 532 bij Risum-Lindholm als D 1454 naar Niebüll en Westerland.

AfbeeldingDe laatste plaat van deze fraaie zondag 30 april 2017 is de NAH.SH 245 209 die met een compleet uit n-Wagens bestaande RE 11024 onderweg is van Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) en hier het inrijsein van Risum-Lindholm in omgekeerde richting passeert.

In het volgende, laatste deel, gaan we onder andere naar het Duitse station van het type Harlingen, brengen we een bezoek aan de hoofdplaats van Sylt, Westerland, en word ik bijna gestoken door een zwerm bijen.

Lijn 45
Berichten: 1057
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Berichtdoor Lijn 45 » Ma 08 Mei 2017, 19:57

Erg fijn leesbaar verslag met stuk voor stuk fraaie foto's! :pos:
Ik kijk uit naar deel 3! :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28060
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Mei 2017, 19:59

Wederom een heel fraaie serie platen, leuk fotoverslagje geworden ook :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12196
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Berichtdoor Meltrain » Ma 08 Mei 2017, 21:00

Wauw, wauw, wauw. :D
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Timon91
Berichten: 522
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Berichtdoor Timon91 » Wo 10 Mei 2017, 18:55

Wat een prachtplaten, bedankt voor het plaatsen! :Y
Mijn Flickr account.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten