Pagina 1 van 1

Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 19:33
door BR628
Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Link naar deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13186
Link naar deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13191

De volgende ochtend was ik weer op mezelf aangewezen, omdat de fotografen met wie ik mee kon rijden zondag weer naar huis gingen. Ivm de aanwezige sluierbewolking deed ik het even een ochtendje iets rustiger aan en startte met de eerste IC bij Klanxbüll. Helaas zorgde een vreemde wolk voor zon-uit. Hierdoor besloot ik de rest van de dag even iets heel anders te gaan doen, want er ligt nog een leuk spoorlijntje in de buurt van Niebüll.

Tussen Niebüll en Dagebüll rijdt de CFL-dochter neg (Norddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft) op een kleine 14km lange enkelsporige lijn. Op het eindpunt van de lijn bestaat aansluiting op de veerpont naar de waddeneilanden Föhr en Amrum. Ivm laagwater werd er overigens uren lang niet gevaren wat lange wachtrijen tot gevolg had. Is die Hindenburgdamm een stuk verderop zo gek nog niet.

AfbeeldingDe neg rijdt hier het grootste deel van de treinen met de van DB overgenomen 628 071 en heeft deze in de kleuren van de Luxemburgse spoorwegen CFL gestoken en tevens omgenummerd in VT 71. Op maandag 1 mei 2017 wordt in Dagebüll Mole de vertrektijd afgewacht om even later te vertrekken als neg trein 14 naar Niebüll.

Een van de bijzondere aspecten aan dit 14km lange spoorlijntje is dat hier nog planmatig Intercity koerswagens meerijden tussen Niebüll en Dagebüll Mole v.v, die in Niebüll aan- dan wel afgekoppeld worden van de Intercitytreinen tussen Hamburg en Westerland.

De neg rijdt afwisselend met de VT 71 en dieselstel T4, oorspronkelijk een Jenbacher treinstel, tussen Niebüll en Dagebüll Mole. 6x per dag worden twee Intercity rijtuigen meegenomen, die overigens middels de meerijdende generatorwagen van stroom (en dus warmte) worden voorzien.

AfbeeldingOp maandag 1 mei 2017, dag van de arbeid in Duitsland, staat de T4 van de neg met de generatorwagen en twee IC rijtuigen bestemd voor IC 2315 naar Frankfurt(Main) klaar op station Dagebüll Mole.

De T4 zal eerst nog een slag naar Niebüll maken, voordat de twee rijtuigen worden meegenomen terug naar Niebüll.

Terug in Niebüll wordt de middagdienst opgestart met de 628 071 / VT 71. Terwijl het fietspad langs het spoor in Niebüll op werkdagen veel gebruikt wordt door scholieren, was dat op de dag van de arbeid wel anders. Het is vandaag een feestdag in Duitsland en dus is iedereen vrij, zelfs supermarkten en restaurants waren dicht.

AfbeeldingIets na half 2 is het tweedelige dieseltreinstel vertrokken als trein 19 uit Niebüll op weg naar Dagebüll Mole en passeert hier een heerlijk lenteachtige omgeving met wat bloesem en vooral in bloei staande paardebloemen.

Na de foto van de neg VT 71 kruist deze trein onderweg bij Blocksberg met de T4 en de twee IC rijtuigen. Inmiddels zijn ook de overige IC-rijtuigen uit Westerland(Sylt) vertrokken. Na binnenkomst van deze trein in Niebüll rangeert de T4 de twee IC rijtuigen achterop de trein.

AfbeeldingMet een klein kwartier vertraging zetten de 218 389 en 218 345 koers richting Itzehoe, waar een Elok van de serie 101 de trein overneemt naar Hamburg en Frankfurt(Main). We zien hier de passage ter hoogte van de terminal van DB Autozug in Niebüll.

Het 14 kilometer lange spoorlijntje tussen Niebüll en Dagebüll Mole kent een aantal fraaie fotopunten waar, zeker in combinatie met de vele koolzaadvelden, leuke foto's gemaakt kunnen worden. De namiddagstek bij Deezbüll, eigenlijk een stads/dorpsdeel van Niebüll, was voor mij te voet haalbaar vanuit Niebüll en zo besloot ik hier de laatste paar foto's van de dag te maken. De sluierbewolking nam wel langzaam toe maar bleef nog net lang genoeg krachtig schijnen.

Helaas is het aantal treinen in de namiddag beperkt tot 1x per uur. Wel neemt de trein van 16:05 planmatig twee Intercity-rijtuigen mee die even daarvoor met IC 2310 uit Frankfurt(Main) zijn aangekomen. Ivm grote vertraging reed deze trein op maandag 1 mei 2017 helaas solo met de VT71 naar Dagebüll Mole.

AfbeeldingToen een uur later de Intercity in Niebüll was gearriveerd werden de twee rijtuigen alsnog meegenomen naar Dagebüll Mole en zien we het geheel hier passeren als neg trein 27 ter hoogte van Deezbüll.

De volgende ochtend was het wederom goed zonnig en besloot ik de laatste dag goed te benutten en nog een dagje op Sylt zelf foto's te gaan maken. Ik was nog niet op het eindpunt van de lijn geweest en omdat daar vanaf een viaduct 's ochtends prima foto's gemaakt kan worden stond het doel van het eerste deel van de ochtend vast.

De RDC Autozug Sylt mocht als eerste vertrekken en was zoals bijna altijd behoorlijk slecht beladen. Dit terwijl de DB autotreinen wel goed beladen waren, want het was na de feestdag maandag vandaag gewoon weer een normale werkdag.

AfbeeldingDe DE2700-02 van de Nord-Ostsee-Bahn vertrekt hier uit Westerland(Sylt) met een trein naar Niebüll en passeert hier de opstel- en rangeersporen ter hoogte van stadsdeel Tinnum.

Vier minuten voor half 10 vertrekt de eerste Intercity van de dag uit Westerland. De trein is een van de vier die hier dagelijks vertrekt en met name toeristen terugbrengt richting de bewoonde wereld. Het is nog zo'n 3 uur rijden voordat Hamburg bereikt is, en dan ben je nog maar in Hamburg. Het laat zien hoe noordelijk en ver weg Sylt eigenlijk ligt.

AfbeeldingDe 218 473 en 218 322 hebben samen de taak om IC 2311 tot Itzehoe te rijden en zullen onderweg stoppen in Niebüll, Husum en Heide(Holst), alvorens ze in Itzehoe worden ingeruild voor een Elok uit de serie 101. De trein zelf zal 11 uur en 1 minuut later pas Stuttgart bereiken.

Reizigers kunnen daar overigens een kleine twee uur eerder aankomen door in Hamburg over te stappen op de ICE. De Intercity rijdt namelijk via Bremen, Osnabrück, Dortmund, Köln, Koblenz en Mannheim terwijl de ICE de snelle route via Hannover, Kassel en Frankfurt kiest.

Anderhalf uur later vertrekt de tweede Intercity uit Westerland(Sylt). Bij een koolzaadveld ten westen van Morsum(Sylt) vond ik twee bijenkasten die mooi als motief konden dienen voor treinen richting het vasteland.

AfbeeldingDB 218 833 en 218 341 passeren
hier tussen de dorpjes Keitum en Morsum met IC 2375 naar Karlsruhe Hbf op 2 mei 2017.

Het wachten was op de terugkomst van de 218'en met Syltshuttle. Omdat ze net achter de eerste IC van de dag bij een kops zonnetje uit Westerland vertrokken, duurde het 4 uur voor zich een volgende kans aanbood. Ik besloot te wachten bij het fraaie koolzaadveld tussen Keitum en Morsum en ook deze trein bij de bijenkasten te platen.

Door de derde IC van de dag en de even daarvoor rijdende RDC autotrein slaat DB Autozug een gat van bijna anderhalf uur. Hierdoor is de kans op een vol beladen Syltshuttle het grootst bij de eerste trein die daarna weer vertrekt.

AfbeeldingDit was ook het geval toen de 218 314 en 218 363 met een prachtig beladen Syltshuttle hier onderweg zijn bij Morsum op weg naar Niebüll. Goed te zien is dat het vandaag geen feestdag meer is, de trein is met maar liefst 10 vrachtwagens beladen.

Eenmaal per dag vertrekt er een langeafstandsvlucht vanaf Sylt. Toevallig vertrok deze net 2 minuten voor doorkomst en zo kon Air Berlin vlucht AB6881 naar Düsseldorf boven Morsum gefotografeerd worden.

Op het trajectdeel tussen Klanxbüll en Morsum, inclusief de Hindenburgdamm, ligt dubbelspoor. Bij Lehnshallig en Keitum kan nog gekruisd worden, de rest is enkelsporig. Het komt daarom vaak voor dat treinen richting Westerland in Morsum de kruisende tegentrein moeten afwachten vanuit de richting Keitum.

AfbeeldingZo ook op dinsdagmiddag 2 mei 2017, toen de 218 345 en 218 389 met de 15 min vertraagde IC 2072 uit Dresden Hbf zojuist het schiereiland Sylt hebben bereikt en hier in Morsum op lage snelheid de fotograaf passeren.

De oplettende kijker heeft overigens nog maar 1 armsein gezien op Sylt, namelijk in Westerland. Alle overige armseinen zijn hier onlangs weggehaald en vervangen door vele kilometers aan kabelkanaal.

Tussen het stationnetje van Morsum en de Hindenburgdamm, waar ik op dag 2 al stond, loopt de spoorlijn door een ingraving die inmiddels behoorlijk aan het dichtgroeien is. Met enige moeite kon toch nog een open stuk gevonden worden.

AfbeeldingTerwijl de sluierbewolking in rap tempo toenam kon in elk geval de 245 209 van NAH.SH met RE 11014 uit Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) nog in een heerlijk zonnetje op de foto gezet worden.

Inmiddels begon de zon zich steeds meer achter de sluierbewolking te verschuilen. Ik liep terug naar het dorpje Morsum om de trein terug te pakken richting vasteland, om misschien nog een regio op het station van Klanxbüll te maken. Omdat er ook aan de 'overkant' geen significante verbetering was ten aanzien van de hoeveelheid zon besloot ik dat het mooi geweest was en door te rijden naar het hotel. Wat restte was een laatste nacht en aansluitend de lange treinreis via Hamburg en Bremen terug naar huis.

Hiermee komt een einde aan de serie Sylt 2017.

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 19:51
door Daniel
Wederom prachtige platen zeg :pos:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 20:53
door Zugführer
Heb alle 3 de delen met plezier gelezen, leuke plaatjes uit een gebied dat ik nog niet kende :D

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 21:19
door Meltrain
En ook de derde reportage is weer erg mooi. :pos:
Ook leuk om eens wat van de spoorlijn Niebüll - Dagebüll Mole te zien. :)

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 13 mei 2017, 00:38
door ICE11
Hachja, het is toch mooi daar in het noorden.... :D

De veerboot tussen Dagebüll, Föhr en Amrum rijdt overigens volgens vaste dienstregeling, dus onafhankelijk van eb en vloed. Alleen als laagwater b. v. door sterke oostelijke wind nog lager is dan gewoon moeten de boten pauzeren. :wink:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 13 mei 2017, 19:47
door Etienne
Een leuke serie met schitterende foto's. :pos:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 13 mei 2017, 20:44
door Lijn 45
Ik sluit me aan bij de andere reacties, super! :pos:

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 13 mei 2017, 23:17
door erka
Prachtige serie (ook de vorige delen) die qua fotokwaliteit gewoon echt profi is.

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 20 mei 2017, 12:47
door BR628
Bedankt allemaal!

@ICE11: dat was dan ook het geval toen ik er was. Veerboten stonden met +75 of meer aangekondigd op de infotainment schermen in de trein of waren zelfs opgeheven.

Re: Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Geplaatst: za 20 mei 2017, 13:58
door Ardan
Ik heb ooit een cabinerit van Hamburg naar Sylt zitten kijken op youtube. Het landschap lijkt me daar behoorlijk saai maar je hebt er toch erg mooie foto's van weten te maken! Ik hou wel van eilandjes en hun curiositeiten, misschien ooit toch maar eens die kant op gaan..