Weekje nazomeren in Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door BR628 »

Afgelopen week was er eindelijk weer eens een om echt lekker te nazomeren, al was het niet altijd overal in het hele land mooi weer. Maar als je op de juiste momenten op de juiste plek bent, kan je een hoop zon mee pakken. Is goed voor een mens, lekker buiten zijn!

Foto's zijn aanklikbaar voor een betere, HQ versie.

Afbeelding
Ten tijde van de werkzaamheden bij Emmerich worden vele goederentreinen omgeleid, veelal via Venlo. Omdat het daar nu vaak vol is, worden onder andere de Kolentreinen van/naar de Amsterdamse Westhaven omgeleid via Bad Bentheim. Op een zonnige donderdag 11 september passeren in dubbeltractie de RD 189 099 en 189 082 met 41 Falns'n als Kolentrein 48745 de rustige natuur ter hoogte van Holten.

Afbeelding
ITL timmert dit jaar flink aan de weg in cargo-Nederland. Na een flink aantal treinen over genomen te hebben van andere vervoerders, heeft men nu ook zelf een shuttle opgezet. Vanuit het Poolse Kutno rijdt nu enkele malen per week een shuttle voornamelijk bestaande uit groene UASC containers. Deze trein heeft nog niet echt een vaste dienstregeling, en dus is het altijd maar geluk hebben als je m ziet. ITL 186 142 is met een vol beladen trein onderweg naar Pernis, als Holten gepasseerd wordt.

Afbeelding
Onder de kap van Zwolle vertrekt Eurailscout's meetwagen, de UFM120.

Afbeelding
Net buiten Leeuwarden ter hoogte van het dorp Boksum passeert Arriva Spurt 316 als stoptrein Leeuwarden - Stavoren. Het bordje links geeft dat vanaf dat punt ATB-EG (Eerste Generatie) weer geldt, in plaats van het op de Noordelijke Nevenlijnen geldende ATB-NG (Nieuwe Generatie). De systemen zijn enorm verschillend van elkaar. ATB EG (voornamelijk op het NS-hoofdspoor te vinden, is een treinbeinvloedingssysteem dat werkt met spoorstroomlopen en dwingt meteen een snelremming af als er bv te hard gereden wordt. ATB NG werkt puntsgewijs met bakens, veelal liggend tussen de sporen. Hier kan de machinist vaak nog ingrijpen alvorens de snelremming ingezet wordt.

Afbeelding
Zodra je een stap buiten het drukke Leeuwarden zet, loop je regelrecht af op het rustige weidse platteland van Friesland. Deze rust wordt kortstondig verstoord door de passage van ACTS 513-9 met, dit maal, een volledig beladen containertrein 60267 vanuit Leeuwarden naar de Amsterdamse Houtrakpolder. Let ook op de twee blauwe containerdraagwagens achter de lok, gehuurd van DLC.

Afbeelding
Ter hoogte van Willemsdorp bij Dordrecht passeert de NMBS 1190 met een Beneluxtrein op weg naar Brussel Zuid. Zowel achter de lok als achteraan de trein bevinden zich een stuurstandrijtuig in oude kleuren.

Afbeelding
ERS 6604 en 6608 zijn met containertrein 340121 op weg van de Waalhaven Zuid naar het Italiaanse Bologna. De wielrenner trekt zich van dit geheel echter weinig aan.

Afbeelding
Doordat een flink aantal bomen en struiken verdwenen zijn bij de bekende overweg te Dordrecht Zuid, is een nieuw fotopunt ontstaan. Nieuw is de inzet van Traxx loks (BR 186) in de doorgaande Beneluxdiensten Amsterdam - Brussel Zuid. Traxx 186 120 passeert met een Priostam Beneluxrijtuigen.

Afbeelding
De sneltrein uit Amsterdam veranderd te Dordrecht in een stoptrein voor het laatste stuk naar Breda. De 1718 is met DD-AR-stam 7426 zojuist uit Dordrecht Zuid vertrokken.

Afbeelding
Ter hoogte van het Bredase industrieterrein Takkebijsters zijn de in RailPro liverei getooide RN 6401 en de geelgrijze 6485 met lege ertstrein 48720 op weg van Venlo naar de Maasvlakte.

Afbeelding
Op zondagmorgen rijdt doorgaans vanuit het Limburgse Born een containertrein naar de Maasvlakte West. Vandaag was deze trein flink te laat en vertrok pas na het middaguur. Ter hoogte van Breda Takkebijsters passeert in een steeds lager staande zon de RTB V152 met containertrein 69088.

Rest van de foto's van deze week zijn hier te vinden.
Laatst gewijzigd door BR628 op ma 15 sep 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Daniel »

Mooie plaatjes weer :) Toevallig ook gezien waar die nieuw aangelegde weg bij de overweg Zuidendijk in Dordt naartoe gaat? D'r is daar immers niks in zuidelijke richting :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door BR628 »

Op mn flickr site werd gemeldt dat die weg naar de Kilweg ging. Heb het niet uitgeprobeerd, ondanks dat ik gisteren de hele dag per fiets mezelf het verplaatst (zowel tussen Ddr en Wld als ten oosten van Bd).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Daan »

Een deel van de foto's had ik al op je Flickr zien staan, mooie platen weer :pos:

Mag ik vragen met welke camera en lens je fotografeert?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Daniel »

@BR628: aah, dan zal het een poging zijn de fietsers richting het nieuwe tunneltje te dwingen. Viel me al eerder op dat er daar een open stuk tussen de tunnel onder de N3 en die onder het spoor in zit, daar zal nu die weg dus wel uitkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door BR628 »

Daan schreef:Een deel van de foto's had ik al op je Flickr zien staan, mooie platen weer :pos:

Mag ik vragen met welke camera en lens je fotografeert?
Thanx! Ik fotografeer met de EOS350D en de lens is een Tamron 28-75mm F2.8. Helaas geeft deze lens wel een geelzweem mee over de foto's. Dit is wel wat na te bewerken, maar heel tevreden ben ik er niet over. Als het geld er is zal ik waarschijnlijk overgaan op een Canon-lens 35mm F2.0 (geen zoom en nog lichtsterker dus)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:@BR628: aah, dan zal het een poging zijn de fietsers richting het nieuwe tunneltje te dwingen. Viel me al eerder op dat er daar een open stuk tussen de tunnel onder de N3 en die onder het spoor in zit, daar zal nu die weg dus wel uitkomen.
Tussen Delft en Schiedam ligt ook een fietspad van een paar kilometer lang en dat eindigt ook in een weiland tegen een sloot :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :D
Vooral die Benelux met twee Bs'en vind ik leuk. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Geert »

Die rijdt nog steeds zo rond, ik zag 'm vandaag nog rijden! Iemand een idee wanneer die malligheid weer voorbij is?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door playertwo »

Als er ergens een B-rijtuig voor een Prio-stam beschikbaar komt (zal wel op de HSL aan het testen, of in revisie zijn), zullen ze een Bs wel weer afkoppelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weekje nazomeren in Nederland

Bericht door Meltrain »

Ik las laatst dat er nog een B bij moet komen, maar dat ze die nog even niet kunnen missen in de binnenlandse dienst.
Waarschijnlijk zal het daar wel aan liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten