Weekje nazomeren in Nederland
Geplaatst: ma 15 sep 2008, 19:49
Afgelopen week was er eindelijk weer eens een om echt lekker te nazomeren, al was het niet altijd overal in het hele land mooi weer. Maar als je op de juiste momenten op de juiste plek bent, kan je een hoop zon mee pakken. Is goed voor een mens, lekker buiten zijn!
Foto's zijn aanklikbaar voor een betere, HQ versie.
Ten tijde van de werkzaamheden bij Emmerich worden vele goederentreinen omgeleid, veelal via Venlo. Omdat het daar nu vaak vol is, worden onder andere de Kolentreinen van/naar de Amsterdamse Westhaven omgeleid via Bad Bentheim. Op een zonnige donderdag 11 september passeren in dubbeltractie de RD 189 099 en 189 082 met 41 Falns'n als Kolentrein 48745 de rustige natuur ter hoogte van Holten.
ITL timmert dit jaar flink aan de weg in cargo-Nederland. Na een flink aantal treinen over genomen te hebben van andere vervoerders, heeft men nu ook zelf een shuttle opgezet. Vanuit het Poolse Kutno rijdt nu enkele malen per week een shuttle voornamelijk bestaande uit groene UASC containers. Deze trein heeft nog niet echt een vaste dienstregeling, en dus is het altijd maar geluk hebben als je m ziet. ITL 186 142 is met een vol beladen trein onderweg naar Pernis, als Holten gepasseerd wordt.
Onder de kap van Zwolle vertrekt Eurailscout's meetwagen, de UFM120.
Net buiten Leeuwarden ter hoogte van het dorp Boksum passeert Arriva Spurt 316 als stoptrein Leeuwarden - Stavoren. Het bordje links geeft dat vanaf dat punt ATB-EG (Eerste Generatie) weer geldt, in plaats van het op de Noordelijke Nevenlijnen geldende ATB-NG (Nieuwe Generatie). De systemen zijn enorm verschillend van elkaar. ATB EG (voornamelijk op het NS-hoofdspoor te vinden, is een treinbeinvloedingssysteem dat werkt met spoorstroomlopen en dwingt meteen een snelremming af als er bv te hard gereden wordt. ATB NG werkt puntsgewijs met bakens, veelal liggend tussen de sporen. Hier kan de machinist vaak nog ingrijpen alvorens de snelremming ingezet wordt.
Zodra je een stap buiten het drukke Leeuwarden zet, loop je regelrecht af op het rustige weidse platteland van Friesland. Deze rust wordt kortstondig verstoord door de passage van ACTS 513-9 met, dit maal, een volledig beladen containertrein 60267 vanuit Leeuwarden naar de Amsterdamse Houtrakpolder. Let ook op de twee blauwe containerdraagwagens achter de lok, gehuurd van DLC.
Ter hoogte van Willemsdorp bij Dordrecht passeert de NMBS 1190 met een Beneluxtrein op weg naar Brussel Zuid. Zowel achter de lok als achteraan de trein bevinden zich een stuurstandrijtuig in oude kleuren.
ERS 6604 en 6608 zijn met containertrein 340121 op weg van de Waalhaven Zuid naar het Italiaanse Bologna. De wielrenner trekt zich van dit geheel echter weinig aan.
Doordat een flink aantal bomen en struiken verdwenen zijn bij de bekende overweg te Dordrecht Zuid, is een nieuw fotopunt ontstaan. Nieuw is de inzet van Traxx loks (BR 186) in de doorgaande Beneluxdiensten Amsterdam - Brussel Zuid. Traxx 186 120 passeert met een Priostam Beneluxrijtuigen.
De sneltrein uit Amsterdam veranderd te Dordrecht in een stoptrein voor het laatste stuk naar Breda. De 1718 is met DD-AR-stam 7426 zojuist uit Dordrecht Zuid vertrokken.
Ter hoogte van het Bredase industrieterrein Takkebijsters zijn de in RailPro liverei getooide RN 6401 en de geelgrijze 6485 met lege ertstrein 48720 op weg van Venlo naar de Maasvlakte.
Op zondagmorgen rijdt doorgaans vanuit het Limburgse Born een containertrein naar de Maasvlakte West. Vandaag was deze trein flink te laat en vertrok pas na het middaguur. Ter hoogte van Breda Takkebijsters passeert in een steeds lager staande zon de RTB V152 met containertrein 69088.
Rest van de foto's van deze week zijn hier te vinden.
Foto's zijn aanklikbaar voor een betere, HQ versie.
Ten tijde van de werkzaamheden bij Emmerich worden vele goederentreinen omgeleid, veelal via Venlo. Omdat het daar nu vaak vol is, worden onder andere de Kolentreinen van/naar de Amsterdamse Westhaven omgeleid via Bad Bentheim. Op een zonnige donderdag 11 september passeren in dubbeltractie de RD 189 099 en 189 082 met 41 Falns'n als Kolentrein 48745 de rustige natuur ter hoogte van Holten.
ITL timmert dit jaar flink aan de weg in cargo-Nederland. Na een flink aantal treinen over genomen te hebben van andere vervoerders, heeft men nu ook zelf een shuttle opgezet. Vanuit het Poolse Kutno rijdt nu enkele malen per week een shuttle voornamelijk bestaande uit groene UASC containers. Deze trein heeft nog niet echt een vaste dienstregeling, en dus is het altijd maar geluk hebben als je m ziet. ITL 186 142 is met een vol beladen trein onderweg naar Pernis, als Holten gepasseerd wordt.
Onder de kap van Zwolle vertrekt Eurailscout's meetwagen, de UFM120.
Net buiten Leeuwarden ter hoogte van het dorp Boksum passeert Arriva Spurt 316 als stoptrein Leeuwarden - Stavoren. Het bordje links geeft dat vanaf dat punt ATB-EG (Eerste Generatie) weer geldt, in plaats van het op de Noordelijke Nevenlijnen geldende ATB-NG (Nieuwe Generatie). De systemen zijn enorm verschillend van elkaar. ATB EG (voornamelijk op het NS-hoofdspoor te vinden, is een treinbeinvloedingssysteem dat werkt met spoorstroomlopen en dwingt meteen een snelremming af als er bv te hard gereden wordt. ATB NG werkt puntsgewijs met bakens, veelal liggend tussen de sporen. Hier kan de machinist vaak nog ingrijpen alvorens de snelremming ingezet wordt.
Zodra je een stap buiten het drukke Leeuwarden zet, loop je regelrecht af op het rustige weidse platteland van Friesland. Deze rust wordt kortstondig verstoord door de passage van ACTS 513-9 met, dit maal, een volledig beladen containertrein 60267 vanuit Leeuwarden naar de Amsterdamse Houtrakpolder. Let ook op de twee blauwe containerdraagwagens achter de lok, gehuurd van DLC.
Ter hoogte van Willemsdorp bij Dordrecht passeert de NMBS 1190 met een Beneluxtrein op weg naar Brussel Zuid. Zowel achter de lok als achteraan de trein bevinden zich een stuurstandrijtuig in oude kleuren.
ERS 6604 en 6608 zijn met containertrein 340121 op weg van de Waalhaven Zuid naar het Italiaanse Bologna. De wielrenner trekt zich van dit geheel echter weinig aan.
Doordat een flink aantal bomen en struiken verdwenen zijn bij de bekende overweg te Dordrecht Zuid, is een nieuw fotopunt ontstaan. Nieuw is de inzet van Traxx loks (BR 186) in de doorgaande Beneluxdiensten Amsterdam - Brussel Zuid. Traxx 186 120 passeert met een Priostam Beneluxrijtuigen.
De sneltrein uit Amsterdam veranderd te Dordrecht in een stoptrein voor het laatste stuk naar Breda. De 1718 is met DD-AR-stam 7426 zojuist uit Dordrecht Zuid vertrokken.
Ter hoogte van het Bredase industrieterrein Takkebijsters zijn de in RailPro liverei getooide RN 6401 en de geelgrijze 6485 met lege ertstrein 48720 op weg van Venlo naar de Maasvlakte.
Op zondagmorgen rijdt doorgaans vanuit het Limburgse Born een containertrein naar de Maasvlakte West. Vandaag was deze trein flink te laat en vertrok pas na het middaguur. Ter hoogte van Breda Takkebijsters passeert in een steeds lager staande zon de RTB V152 met containertrein 69088.
Rest van de foto's van deze week zijn hier te vinden.