Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
In april heb ik voor het eerst een Slavisch land bezocht, namelijk Tsjechië. Dichtbij en de prijzen liggen toch een stuk lager dan in Nederland. Ik heb Praag en Dresden bezocht, prachtige steden trouwens.
Woensdag
's Ochtends ben ik afgezet in Zevenaar en heb daar de RE19 genomen naar Oberhausen en vanuit daar de RE3 naar Dortmund. Daar moest ik 1,5 uur wachten op de IC naar Dresden (zugbinding, dus ruime marges nemen). Ik kwam daar onder andere deze trein tegen:
Een BR420, hij was een aantal jaar weggeweest uit de Rhein-Ruhr-regio, maar nu is hij weer terug vanwege materieeltekort.
Een ICE, vermoedelijk uit Berlijn kwam ik ook tegen.
Ik nam de IC naar Dresden, in Hannover stond de trein een kwartier stil, dus even eruit om foto's te maken.
We stopten ook in Leipzig, daar stond de trein ook een kwartier stil, dus ook even foto's maken. Walvissen in Duitsland had ik nooit eerder gezien, dus ook maar op de plaat.
ICE en een IC Dosto te zien in Leipzig
Ook Abellio verzorgt diverse treinverbindingen rond Leipzig
Boemeltje naar Gera
In Dresden gearriveerd. Daar kwam ik de EC uit Budapest met Hongaarse rijtuigen tegen
De S-Bahn in Dresden wordt als één van de weinige uitgevoerd met Dosto's
Ik nam nu de EC naar Praag tot Usti nad Ladem. Een prachtige rit langs de Elbe langs pittoreske dorpjes. De rijtuigen zaten heerlijk.
Opvallend leuk gebouw op de heuvel. Ingezoomd dus een beetje onscherp.
De regionale treinen in deze regio worden met dit soort materieel gereden.
De sneltrein uit Praag naar Decin komt hier Usti nad Ladem binnen.
Usti nad Labem heeft dus een trolleybus-net met vrij oude trolleybussen.
Wij zijn gearriveerd in Teplice, eindbestemming voor vandaag. Stoptreinen op hoofdlijnen worden door deze Skoda RegioPanthers gereden.
Het stationsgebouw van Teplice, het stamt nog uit de Oostenrijkse tijd.
Teplice is een kuuroord. Dit resulteert in dit soort gebouwen in het stadje.
Leuk kerkje aan het Zamecke Namesti, het kasteelplein.
Tuinhuis in het Tsjechisch. Het is een soort cultureel centrum.
Later volgt meer.
Woensdag
's Ochtends ben ik afgezet in Zevenaar en heb daar de RE19 genomen naar Oberhausen en vanuit daar de RE3 naar Dortmund. Daar moest ik 1,5 uur wachten op de IC naar Dresden (zugbinding, dus ruime marges nemen). Ik kwam daar onder andere deze trein tegen:
Een BR420, hij was een aantal jaar weggeweest uit de Rhein-Ruhr-regio, maar nu is hij weer terug vanwege materieeltekort.
Een ICE, vermoedelijk uit Berlijn kwam ik ook tegen.
Ik nam de IC naar Dresden, in Hannover stond de trein een kwartier stil, dus even eruit om foto's te maken.
We stopten ook in Leipzig, daar stond de trein ook een kwartier stil, dus ook even foto's maken. Walvissen in Duitsland had ik nooit eerder gezien, dus ook maar op de plaat.
ICE en een IC Dosto te zien in Leipzig
Ook Abellio verzorgt diverse treinverbindingen rond Leipzig
Boemeltje naar Gera
In Dresden gearriveerd. Daar kwam ik de EC uit Budapest met Hongaarse rijtuigen tegen
De S-Bahn in Dresden wordt als één van de weinige uitgevoerd met Dosto's
Ik nam nu de EC naar Praag tot Usti nad Ladem. Een prachtige rit langs de Elbe langs pittoreske dorpjes. De rijtuigen zaten heerlijk.
Opvallend leuk gebouw op de heuvel. Ingezoomd dus een beetje onscherp.
De regionale treinen in deze regio worden met dit soort materieel gereden.
De sneltrein uit Praag naar Decin komt hier Usti nad Ladem binnen.
Usti nad Labem heeft dus een trolleybus-net met vrij oude trolleybussen.
Wij zijn gearriveerd in Teplice, eindbestemming voor vandaag. Stoptreinen op hoofdlijnen worden door deze Skoda RegioPanthers gereden.
Het stationsgebouw van Teplice, het stamt nog uit de Oostenrijkse tijd.
Teplice is een kuuroord. Dit resulteert in dit soort gebouwen in het stadje.
Leuk kerkje aan het Zamecke Namesti, het kasteelplein.
Tuinhuis in het Tsjechisch. Het is een soort cultureel centrum.
Later volgt meer.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 08 jul 2017, 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Je kunt gewoon de tijden uit de planner aanhouden: mis je je aansluiting dan vervalt je zugbindungErno-BE schreef:(zugbinding, dus ruime marges nemen).
(tenzij je ticket pas vanaf Dortmund was uiteraard)
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Overstap in Oberhausen was maar 9 minuten, vandaar dat ik een trein eerder nam.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Als die verbinding uit de planner komt is dat geen probleem. Ik heb krappere overstappen gehad :Y
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Dan nog is het niet ideaal om gelijk 1 of 2 u later op de bestemming aan te komen bij het missen van een aansluiting. Zeker niet op zo'n lange reis naar Tsjechië.
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuke foto's
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuke plaatjes, leuk gebied om met de trein te reizen ook weet ik uit ervaring :D
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Ach, Aking vind dat geen probleem. Hij krijgt er gratis hotelovernachtingen mee. :DBR628 schreef:Dan nog is het niet ideaal om gelijk 1 of 2 u later op de bestemming aan te komen bij het missen van een aansluiting. Zeker niet op zo'n lange reis naar Tsjechië.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Klopt, lekker heuvelachtig land dat Tsjechië. Het meest lastigste was de onbegrijpbare taal, maar de mensen waren wel behulpzaam om bijvoorbeeld menukaarten te vertalen in het Engels of Duits.Zugführer schreef:Leuke plaatjes, leuk gebied om met de trein te reizen ook weet ik uit ervaring :D
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuk verslag! *O* Dortmund en Hannover ken ik heel goed, leuk om die 420-jes weer eens te zien, en dat Noordwesten van Tsjechië, ja, die taal is niet te begrijpen, leuke treintjes wel, ikzelf heb al 5 km van het 9000 nogwat km tellende spoornet daar al kunnen afstrepen, ook in die hoek van het land :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Mooi verslag, bedankt voor het plaatsen!
Mijn Flickr account.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Donderdag
In Nederland Koningsdag, in Tsjechië een normale donderdag. We gaan vandaag naar Praag. Voor €16,50 heb je een eerste klas retour van Teplice naar Praag. De reis begon eerst in een RegioPanther van Teplice naar Usti nad Labem.
Links een CityElefant als stoptrein naar Radnouce nad Labem. Rechts een PESA LINK naar Decin en Liberec (Reichenberg)
In Usti nad Labem stond dit gebouw tegenover het station. Wat EU-geld kan het wel gebruiken.
Vanuit Usti nad Labem nam ik de sneltrein naar Praag, hij stopt onderweg alleen in Praha-Holosovice. Reistijd: 1 uur en een kwartier.
Praag is een belangrijk spoorknooppunt in Centraal-Europa. Het heeft frequente verbindingen met oa Berlijn, München, Wien en Budapest en er vertrekken ook enkele treinen naar Polen. Sinds enkele jaren is Praag aangesloten op het Railjet-netwerk van de ÖBB. Iedere twee uur rijdt er een Railjet naar Pardubice, Brno, Wien en Graz. Reistijd tussen Praag en Wien bedraagt vier uur.
De achterkant van de Railjet naar Graz
Deze trein komt uit Slowakije en wordt gereden met een Slowaakse lok en Slowaakse rijtuigen
Een oud dieseltreinstel van de CD komt hier Praha Hlavni Nadrazi binnen
Iedere vier uur verzorgt de ALEX de verbinding tussen Praag en München. Opvallend is dat de bus sneller is dan de trein. De ALEX is zojuist aangekomen.
Naast Ceske Drahy zorgt ook LeoExpress voor Lange-afstandsvervoer binnen Tsjechië. LeoExpress maakt gebruik van comfortabel ingerichte FLIRT-treinstellen. Wat mij trouwens opviel was dat veel mensen het verbod om het overpad te gebruiken (zoals hier te zien) negeerden.
Een andere lange-afstandsvervoerder in Tsjechië is RegioJet. Deze vervoerder maakt gebruik van getrokken treinen. Rechts is te zien dat de ÖBB-Railjet uit Wien is binnengekomen.
Één van de mooiste treinen van Tsjechië, de Supercity Pendolino. Maximumsnelheid van 230 km/h, maar binnen Tsjechië kan er slechts 160 km/h worden gereden. Dit geldt tevens voor de Railjets tussen Wien en Praag en Wien en Budapest.
Rangeerlok met rijtuigen bij Praha Hlavni Nadrazi
Als laatste de EC Praag-Budapest. In 6,5 uur rijd je van de ene culturele hotspot naar de andere culturele hotspot van Centraal-Europa. Ook de Slowaakse hoofdstad Bratislava wordt door deze trein aangedaan.
We gaan de stad in
Voordat we alle toeristische hotspots bezoeken, eerst een bezoek aan een typische Praagse wijk met gemoderniseerde ex-communistische hoogbouw, Panelák zoals het in Tsjechië wordt genoemd.
De metro van Praag rijdt grotendeels ondergronds, maar hier in een buis. Een prachtig stukje architektuur, maar vrijwel niet toeristisch.
Praag heeft een uitstekend stadsnet bestaande uit metro, tram en bus. Dagkaart koste iets meer van €5, maar is meer dan de moeite waard. Het tramnet wordt bereden door moderne Skoda's (hierboven) en oude Tatra's (hieronder). In de binnenstad zijn de trams druk.
Praag heeft ook een tandradbaan, die de Petrin-heuvel op gaat. De Standseilbahn is toegankelijk met de dagkaart die ook geldig is in bus/tram/metro. De tandradbaan is geliefd onder toeristen, hij zat ook aardig vol.
Ik heb de Petrin-toren beklommen en genoten van dit prachtig uitzicht. Op de foto kun je zien hoe druk het is op de Karelsbrug.
De Moldau, belangrijkste rivierarm van de Elbe. De Moldau komt ook langs Cesky Krumlov en Ceske Budojovice.
Tijd voor de Praagse Burcht, de Hraddazi. De Praagse Burcht bevat veel mooie gebouwen zoals deze kerk.
Praag is gebouwd op heuvels en dit maakt dat je dit soort foto's kan maken. Uitzicht op de oude stad vanuit de Praagse Burcht.
Naast het Hlavni Nadrazi (Hauptbahnhof) heeft Praag nog een kleiner station midden in het stadscentrum. Masarykovi Nadrazi. Het wordt alleen aangedaan door regionale treinen.
Oude CSD-railbusjes. Ze hebben hun langste tijd gehad.
Oude CSD-rijtuigen
Het centrum van Praag, erg verwesterd zo te zien. Casino's en malafide geldwisselkantoren die je overal in Centraal-Europa tegenkomt.
Obecni Dum, oftewel stadhuis. Één van de pareltjes van Praag
In het centrum van Praag
Nagebouwde tram als Café op het Wenceslausplein
Het Dansende Huis, Tancini Dum in het Tsjechisch
Een botel (combinatie boot en hotel) op de Moldau
Een tram om het af te leren
Één van de weinige bussen die door de Praagse binnenstad rijdt. Het meeste openbaar vervoer binnen het stadscentrum vindt plaats per tram.
Dat was Praag, op Praha-Holosovice nam ik de sneltrein naar Teplice. Tijdens het wachten kwam ik nog oud CSD-spul tegen zoals deze trein.
De laatste foto van vandaag bevat ook een CSD-trein. Rechts is de sneltrein naar Praha Hlavni Nadrazi, Tabor, Ceske Budojovice en Linz (AT) te zien.
Later volgt nog het uitstapje naar Dresden en de terugreis.
In Nederland Koningsdag, in Tsjechië een normale donderdag. We gaan vandaag naar Praag. Voor €16,50 heb je een eerste klas retour van Teplice naar Praag. De reis begon eerst in een RegioPanther van Teplice naar Usti nad Labem.
Links een CityElefant als stoptrein naar Radnouce nad Labem. Rechts een PESA LINK naar Decin en Liberec (Reichenberg)
In Usti nad Labem stond dit gebouw tegenover het station. Wat EU-geld kan het wel gebruiken.
Vanuit Usti nad Labem nam ik de sneltrein naar Praag, hij stopt onderweg alleen in Praha-Holosovice. Reistijd: 1 uur en een kwartier.
Praag is een belangrijk spoorknooppunt in Centraal-Europa. Het heeft frequente verbindingen met oa Berlijn, München, Wien en Budapest en er vertrekken ook enkele treinen naar Polen. Sinds enkele jaren is Praag aangesloten op het Railjet-netwerk van de ÖBB. Iedere twee uur rijdt er een Railjet naar Pardubice, Brno, Wien en Graz. Reistijd tussen Praag en Wien bedraagt vier uur.
De achterkant van de Railjet naar Graz
Deze trein komt uit Slowakije en wordt gereden met een Slowaakse lok en Slowaakse rijtuigen
Een oud dieseltreinstel van de CD komt hier Praha Hlavni Nadrazi binnen
Iedere vier uur verzorgt de ALEX de verbinding tussen Praag en München. Opvallend is dat de bus sneller is dan de trein. De ALEX is zojuist aangekomen.
Naast Ceske Drahy zorgt ook LeoExpress voor Lange-afstandsvervoer binnen Tsjechië. LeoExpress maakt gebruik van comfortabel ingerichte FLIRT-treinstellen. Wat mij trouwens opviel was dat veel mensen het verbod om het overpad te gebruiken (zoals hier te zien) negeerden.
Een andere lange-afstandsvervoerder in Tsjechië is RegioJet. Deze vervoerder maakt gebruik van getrokken treinen. Rechts is te zien dat de ÖBB-Railjet uit Wien is binnengekomen.
Één van de mooiste treinen van Tsjechië, de Supercity Pendolino. Maximumsnelheid van 230 km/h, maar binnen Tsjechië kan er slechts 160 km/h worden gereden. Dit geldt tevens voor de Railjets tussen Wien en Praag en Wien en Budapest.
Rangeerlok met rijtuigen bij Praha Hlavni Nadrazi
Als laatste de EC Praag-Budapest. In 6,5 uur rijd je van de ene culturele hotspot naar de andere culturele hotspot van Centraal-Europa. Ook de Slowaakse hoofdstad Bratislava wordt door deze trein aangedaan.
We gaan de stad in
Voordat we alle toeristische hotspots bezoeken, eerst een bezoek aan een typische Praagse wijk met gemoderniseerde ex-communistische hoogbouw, Panelák zoals het in Tsjechië wordt genoemd.
De metro van Praag rijdt grotendeels ondergronds, maar hier in een buis. Een prachtig stukje architektuur, maar vrijwel niet toeristisch.
Praag heeft een uitstekend stadsnet bestaande uit metro, tram en bus. Dagkaart koste iets meer van €5, maar is meer dan de moeite waard. Het tramnet wordt bereden door moderne Skoda's (hierboven) en oude Tatra's (hieronder). In de binnenstad zijn de trams druk.
Praag heeft ook een tandradbaan, die de Petrin-heuvel op gaat. De Standseilbahn is toegankelijk met de dagkaart die ook geldig is in bus/tram/metro. De tandradbaan is geliefd onder toeristen, hij zat ook aardig vol.
Ik heb de Petrin-toren beklommen en genoten van dit prachtig uitzicht. Op de foto kun je zien hoe druk het is op de Karelsbrug.
De Moldau, belangrijkste rivierarm van de Elbe. De Moldau komt ook langs Cesky Krumlov en Ceske Budojovice.
Tijd voor de Praagse Burcht, de Hraddazi. De Praagse Burcht bevat veel mooie gebouwen zoals deze kerk.
Praag is gebouwd op heuvels en dit maakt dat je dit soort foto's kan maken. Uitzicht op de oude stad vanuit de Praagse Burcht.
Naast het Hlavni Nadrazi (Hauptbahnhof) heeft Praag nog een kleiner station midden in het stadscentrum. Masarykovi Nadrazi. Het wordt alleen aangedaan door regionale treinen.
Oude CSD-railbusjes. Ze hebben hun langste tijd gehad.
Oude CSD-rijtuigen
Het centrum van Praag, erg verwesterd zo te zien. Casino's en malafide geldwisselkantoren die je overal in Centraal-Europa tegenkomt.
Obecni Dum, oftewel stadhuis. Één van de pareltjes van Praag
In het centrum van Praag
Nagebouwde tram als Café op het Wenceslausplein
Het Dansende Huis, Tancini Dum in het Tsjechisch
Een botel (combinatie boot en hotel) op de Moldau
Een tram om het af te leren
Één van de weinige bussen die door de Praagse binnenstad rijdt. Het meeste openbaar vervoer binnen het stadscentrum vindt plaats per tram.
Dat was Praag, op Praha-Holosovice nam ik de sneltrein naar Teplice. Tijdens het wachten kwam ik nog oud CSD-spul tegen zoals deze trein.
De laatste foto van vandaag bevat ook een CSD-trein. Rechts is de sneltrein naar Praha Hlavni Nadrazi, Tabor, Ceske Budojovice en Linz (AT) te zien.
Later volgt nog het uitstapje naar Dresden en de terugreis.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 08 jul 2017, 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuke plaatjes *O*
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
He, je hebt een foto voor het huis van een vriend genomen.
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuk! *O* Wil ook weer eens die kant op!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Vrijdag
Vandaag is het tijd voor een bezoek aan Dresden. De bus gaat pas om half tien (half acht kon ik niet redden), dus eerst even een stukje wandelen.
Het busvervoer van Teplice wordt verzorgd door dit soort busjes. De vervoerder is Arriva.
We zijn aangekomen op station Teplice Zamecka Zahrada. Het station ligt aan een nevenlijntje (Teplice-Lovosice) en is erg vervallen. Er zijn ook geen voorzieningen als bankjes aanwezig.
De treindienst Teplice-Lovosice wordt gereden door deze dieseltreinstellen. De frequentie is 1x/2 uur. Wat mij tijdens het wachten opviel is dat mensen gewoon de hond uitlieten langs het spoor. In Nederland zou dat echt niet kunnen.
Ik nam de trein naar het hoofdstation van Teplice. Daar nam ik de bus naar Altenberg (D). Het was een comfortabele bus met wifi en de bus rijdt dwars door het Erzgebirgte.
Dit was de bus die mij Altenberg bracht. De bus rijdt door naar Dresden, maar ik koos ervoor om vanuit hier de trein te nemen. De bus is op het traject Dresden-Altenberg 12 minuten sneller dan de trein via Heidenau.
De trein die mij naar Heidenau bracht. Enkele haltes tussen Altenberg en Heidenau werden alleen bedient op verzoek, dus dat betekent op een knopje drukken en de trein zou stoppen. Net als bij de bus eigenlijk.
We zijn aangekomen in Dresden Hauptbahnhof. Rechts zien we een Talent2 die in Sachsen veelal als stoptrein op elektrische hoofdlijnen rijdt en links zien we een Desiro. De Desiro's rijden tussen Dresden en Görlitz/Zittau. Enkele treinen rijden door naar Wrowclaw/Breslau (PL) en Liberec/Reichenberg (CZ).
Ik nam de S-Bahn naar Tharandt. Een ritje van ongeveer 20 minuten. De S-Bahn wordt gereden door Dosto's.
We zijn aangekomen in Tharandt. Leuk dorpje, er is ook nog een hogeschool gevestigd.
Tharandt ligt aan de lijn Dresden-Chemnitz-Zittau-Hof. Deze lijn wordt bereden door snel- en stoptreinen. Op beide lijnen rijden nieuwe Alstom Coradia Continental-treinstellen. Eerder reden er doorgaande treinen tussen Dresden en Nürnberg gereden door ICE TD-stellen en later door BR612. Nu is de verbinding geknipt, maar de frequentie is verhoogd tot een uursdienst (voorheen tweeuursdienst).
We zijn aangekomen in Dresden, ookwel de Elbflorenz genoemd. In Dresden rijden dit soort moderne trams.
Uitzicht op Dresden vanuit de Neustadt. Ingezoomd dus allicht is de foto wat onscherp.
Buiten het stadscentrum rijden er dit soort stadsbussen door Dresden.
Dresden heeft nog een Schwebebahn, oudste Schwebebahn van Duitsland. Voor €3 kun je een retourritje maken.
Bovenop de heuvels is dit het uitzicht op Dresden.
Naast de Schwebebahn heeft Dresden nog een Standseilbahn, daar heb ik geen gebruik van gemaakt.
Wij zijn in het centrum van Dresden. Daar staat dus de beroemde Frauenkirche. Deze kerk is pas in de jaren '90 van de 20ste eeuw gebouwd, nadat de oorspronkelijke verwoest is in de WO2. Voordeel, vergeleken met de andere historische gebouwen is dat het nog niet zo is aangetast door roet.
Het binnenplein van de Zwinger, één van de beroemde bouwwerken in Dresden
Nadat ik heb rondgewandeld door het centrum van Dresden nam ik de S2 naar Pirna. Gereden door deze combinatie. Ik wou Pirna bezoeken, maar er bood mij ook een mogelijkheid aan om de trein naar Sebnitz te nemen en vanuit daar de trein naar Decin te nemen. Aangezien mijn fotocamera het niet meer deed en ik geen zin meer had in een lange wandeling door Pirna heb ik de trein naar Sebnitz genomen. Deze trein wordt gereden door een Desiro.
In Sebnitz nam ik de Nationalparkbahn naar Bad Schandau en Decin. Tussen Sebnitz en Bad Schandau wordt bij vrijwel elke halte gestopt op verzoek. Bedarfshalt. Een mooie rit met uitzicht op kleine beekjes. In Bad Schandau stond de trein tien minuten stil om te wachten op de S-Bahn uit Dresden. Dat bood de gelegenheid om een foto te maken.
We zijn in Schöna. Laatste station in Duitsland. Aan de overkant is Tsjechië. Ik kreeg al een melding op de telefoon van welkom in Tsjechië.
In Decin stapte ik over op de stoptrein naar Teplice, gereden door een Skoda RegioPanther. Dan kwam deze dag ook ten einde.
Zaterdag
De dag van de treinreis. In Teplice nam ik de stoptrein naar Usti nad Labem.
De laatste foto van de reis. PESA LINK-treinstel naar Decin en Liberec stond al op de wacht in Usti nad Labem.
In Usti nad Labem nam ik de EC naar Berlin en in Berlin stapte ik over op de ICE naar Duisburg. De ICE was erg druk, als je geen reservering had moest je staan. Ook veel Nederlanders aan boord die in Duisburg, net als ik overstapte op de RE19 naar Arnhem. Ik nam de RE19 naar Emmerich. Vreemd genoeg werd de RE19 pas in Emmerich (in plaats van Wesel) gesplitst en er ging best wat volk verder naar Zevenaar en Arnhem.
Dit was de reis, ik had er van genoten en ik hoop met de fotoreportage een goede indruk te hebben achtergelaten.
Vandaag is het tijd voor een bezoek aan Dresden. De bus gaat pas om half tien (half acht kon ik niet redden), dus eerst even een stukje wandelen.
Het busvervoer van Teplice wordt verzorgd door dit soort busjes. De vervoerder is Arriva.
We zijn aangekomen op station Teplice Zamecka Zahrada. Het station ligt aan een nevenlijntje (Teplice-Lovosice) en is erg vervallen. Er zijn ook geen voorzieningen als bankjes aanwezig.
De treindienst Teplice-Lovosice wordt gereden door deze dieseltreinstellen. De frequentie is 1x/2 uur. Wat mij tijdens het wachten opviel is dat mensen gewoon de hond uitlieten langs het spoor. In Nederland zou dat echt niet kunnen.
Ik nam de trein naar het hoofdstation van Teplice. Daar nam ik de bus naar Altenberg (D). Het was een comfortabele bus met wifi en de bus rijdt dwars door het Erzgebirgte.
Dit was de bus die mij Altenberg bracht. De bus rijdt door naar Dresden, maar ik koos ervoor om vanuit hier de trein te nemen. De bus is op het traject Dresden-Altenberg 12 minuten sneller dan de trein via Heidenau.
De trein die mij naar Heidenau bracht. Enkele haltes tussen Altenberg en Heidenau werden alleen bedient op verzoek, dus dat betekent op een knopje drukken en de trein zou stoppen. Net als bij de bus eigenlijk.
We zijn aangekomen in Dresden Hauptbahnhof. Rechts zien we een Talent2 die in Sachsen veelal als stoptrein op elektrische hoofdlijnen rijdt en links zien we een Desiro. De Desiro's rijden tussen Dresden en Görlitz/Zittau. Enkele treinen rijden door naar Wrowclaw/Breslau (PL) en Liberec/Reichenberg (CZ).
Ik nam de S-Bahn naar Tharandt. Een ritje van ongeveer 20 minuten. De S-Bahn wordt gereden door Dosto's.
We zijn aangekomen in Tharandt. Leuk dorpje, er is ook nog een hogeschool gevestigd.
Tharandt ligt aan de lijn Dresden-Chemnitz-Zittau-Hof. Deze lijn wordt bereden door snel- en stoptreinen. Op beide lijnen rijden nieuwe Alstom Coradia Continental-treinstellen. Eerder reden er doorgaande treinen tussen Dresden en Nürnberg gereden door ICE TD-stellen en later door BR612. Nu is de verbinding geknipt, maar de frequentie is verhoogd tot een uursdienst (voorheen tweeuursdienst).
We zijn aangekomen in Dresden, ookwel de Elbflorenz genoemd. In Dresden rijden dit soort moderne trams.
Uitzicht op Dresden vanuit de Neustadt. Ingezoomd dus allicht is de foto wat onscherp.
Buiten het stadscentrum rijden er dit soort stadsbussen door Dresden.
Dresden heeft nog een Schwebebahn, oudste Schwebebahn van Duitsland. Voor €3 kun je een retourritje maken.
Bovenop de heuvels is dit het uitzicht op Dresden.
Naast de Schwebebahn heeft Dresden nog een Standseilbahn, daar heb ik geen gebruik van gemaakt.
Wij zijn in het centrum van Dresden. Daar staat dus de beroemde Frauenkirche. Deze kerk is pas in de jaren '90 van de 20ste eeuw gebouwd, nadat de oorspronkelijke verwoest is in de WO2. Voordeel, vergeleken met de andere historische gebouwen is dat het nog niet zo is aangetast door roet.
Het binnenplein van de Zwinger, één van de beroemde bouwwerken in Dresden
Nadat ik heb rondgewandeld door het centrum van Dresden nam ik de S2 naar Pirna. Gereden door deze combinatie. Ik wou Pirna bezoeken, maar er bood mij ook een mogelijkheid aan om de trein naar Sebnitz te nemen en vanuit daar de trein naar Decin te nemen. Aangezien mijn fotocamera het niet meer deed en ik geen zin meer had in een lange wandeling door Pirna heb ik de trein naar Sebnitz genomen. Deze trein wordt gereden door een Desiro.
In Sebnitz nam ik de Nationalparkbahn naar Bad Schandau en Decin. Tussen Sebnitz en Bad Schandau wordt bij vrijwel elke halte gestopt op verzoek. Bedarfshalt. Een mooie rit met uitzicht op kleine beekjes. In Bad Schandau stond de trein tien minuten stil om te wachten op de S-Bahn uit Dresden. Dat bood de gelegenheid om een foto te maken.
We zijn in Schöna. Laatste station in Duitsland. Aan de overkant is Tsjechië. Ik kreeg al een melding op de telefoon van welkom in Tsjechië.
In Decin stapte ik over op de stoptrein naar Teplice, gereden door een Skoda RegioPanther. Dan kwam deze dag ook ten einde.
Zaterdag
De dag van de treinreis. In Teplice nam ik de stoptrein naar Usti nad Labem.
De laatste foto van de reis. PESA LINK-treinstel naar Decin en Liberec stond al op de wacht in Usti nad Labem.
In Usti nad Labem nam ik de EC naar Berlin en in Berlin stapte ik over op de ICE naar Duisburg. De ICE was erg druk, als je geen reservering had moest je staan. Ook veel Nederlanders aan boord die in Duisburg, net als ik overstapte op de RE19 naar Arnhem. Ik nam de RE19 naar Emmerich. Vreemd genoeg werd de RE19 pas in Emmerich (in plaats van Wesel) gesplitst en er ging best wat volk verder naar Zevenaar en Arnhem.
Dit was de reis, ik had er van genoten en ik hoop met de fotoreportage een goede indruk te hebben achtergelaten.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 08 jul 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Leuke impressie, maar Standseilbahn kun je best wel even vertalen in tandradbaan (A)
Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië
Of nog beter: Kabeltreintje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten