Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Erno-BE » Do 08 Jun 2017, 20:50

In april heb ik voor het eerst een Slavisch land bezocht, namelijk Tsjechië. Dichtbij en de prijzen liggen toch een stuk lager dan in Nederland. Ik heb Praag en Dresden bezocht, prachtige steden trouwens.

Woensdag
's Ochtends ben ik afgezet in Zevenaar en heb daar de RE19 genomen naar Oberhausen en vanuit daar de RE3 naar Dortmund. Daar moest ik 1,5 uur wachten op de IC naar Dresden (zugbinding, dus ruime marges nemen). Ik kwam daar onder andere deze trein tegen:
Afbeelding

Een BR420, hij was een aantal jaar weggeweest uit de Rhein-Ruhr-regio, maar nu is hij weer terug vanwege materieeltekort.
Afbeelding
Een ICE, vermoedelijk uit Berlijn kwam ik ook tegen.

Afbeelding
Ik nam de IC naar Dresden, in Hannover stond de trein een kwartier stil, dus even eruit om foto's te maken.

Afbeelding
We stopten ook in Leipzig, daar stond de trein ook een kwartier stil, dus ook even foto's maken. Walvissen in Duitsland had ik nooit eerder gezien, dus ook maar op de plaat.

Afbeelding
ICE en een IC Dosto te zien in Leipzig

Afbeelding
Ook Abellio verzorgt diverse treinverbindingen rond Leipzig

Afbeelding
Boemeltje naar Gera

Afbeelding
In Dresden gearriveerd. Daar kwam ik de EC uit Budapest met Hongaarse rijtuigen tegen

Afbeelding
De S-Bahn in Dresden wordt als één van de weinige uitgevoerd met Dosto's

Afbeelding
Ik nam nu de EC naar Praag tot Usti nad Ladem. Een prachtige rit langs de Elbe langs pittoreske dorpjes. De rijtuigen zaten heerlijk.

Afbeelding
Opvallend leuk gebouw op de heuvel. Ingezoomd dus een beetje onscherp.

Afbeelding
De regionale treinen in deze regio worden met dit soort materieel gereden.

Afbeelding
De sneltrein uit Praag naar Decin komt hier Usti nad Ladem binnen.

Afbeelding
Usti nad Labem heeft dus een trolleybus-net met vrij oude trolleybussen.

Afbeelding
Wij zijn gearriveerd in Teplice, eindbestemming voor vandaag. Stoptreinen op hoofdlijnen worden door deze Skoda RegioPanthers gereden.

Afbeelding
Het stationsgebouw van Teplice, het stamt nog uit de Oostenrijkse tijd.

Afbeelding
Teplice is een kuuroord. Dit resulteert in dit soort gebouwen in het stadje.

Afbeelding
Leuk kerkje aan het Zamecke Namesti, het kasteelplein.

Afbeelding
Tuinhuis in het Tsjechisch. Het is een soort cultureel centrum.

Later volgt meer.
Laatst gewijzigd door Erno-BE op Za 08 Jul 2017, 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5346
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Aking » Do 08 Jun 2017, 21:05

Erno-BE schreef:(zugbinding, dus ruime marges nemen).


Je kunt gewoon de tijden uit de planner aanhouden: mis je je aansluiting dan vervalt je zugbindung :wink:

(tenzij je ticket pas vanaf Dortmund was uiteraard)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Erno-BE » Do 08 Jun 2017, 21:11

Overstap in Oberhausen was maar 9 minuten, vandaar dat ik een trein eerder nam.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5346
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Aking » Do 08 Jun 2017, 21:28

Als die verbinding uit de planner komt is dat geen probleem. Ik heb krappere overstappen gehad :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor BR628 » Do 08 Jun 2017, 22:28

Dan nog is het niet ideaal om gelijk 1 of 2 u later op de bestemming aan te komen bij het missen van een aansluiting. Zeker niet op zo'n lange reis naar Tsjechië.

jelmerrr
Berichten: 465
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor jelmerrr » Vr 09 Jun 2017, 10:47

Leuke foto's

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2764
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Zugführer » Vr 09 Jun 2017, 11:24

Leuke plaatjes, leuk gebied om met de trein te reizen ook weet ik uit ervaring :D
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (8-nov): trein 13.212 km - bus 514 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

en-es
Berichten: 275
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor en-es » Vr 09 Jun 2017, 12:33

BR628 schreef:Dan nog is het niet ideaal om gelijk 1 of 2 u later op de bestemming aan te komen bij het missen van een aansluiting. Zeker niet op zo'n lange reis naar Tsjechië.

Ach, Aking vind dat geen probleem. Hij krijgt er gratis hotelovernachtingen mee. :D

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Erno-BE » Vr 09 Jun 2017, 15:28

Zugführer schreef:Leuke plaatjes, leuk gebied om met de trein te reizen ook weet ik uit ervaring :D

Klopt, lekker heuvelachtig land dat Tsjechië. Het meest lastigste was de onbegrijpbare taal, maar de mensen waren wel behulpzaam om bijvoorbeeld menukaarten te vertalen in het Engels of Duits.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1528
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor julsteren » Vr 09 Jun 2017, 23:06

Leuk verslag! *O* Dortmund en Hannover ken ik heel goed, leuk om die 420-jes weer eens te zien, en dat Noordwesten van Tsjechië, ja, die taal is niet te begrijpen, leuke treintjes wel, ikzelf heb al 5 km van het 9000 nogwat km tellende spoornet daar al kunnen afstrepen, ook in die hoek van het land :')

Timon91
Berichten: 522
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Timon91 » Za 10 Jun 2017, 08:56

Mooi verslag, bedankt voor het plaatsen!
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Erno-BE » Za 10 Jun 2017, 21:10

Donderdag

In Nederland Koningsdag, in Tsjechië een normale donderdag. We gaan vandaag naar Praag. Voor €16,50 heb je een eerste klas retour van Teplice naar Praag. De reis begon eerst in een RegioPanther van Teplice naar Usti nad Labem.

Afbeelding
Links een CityElefant als stoptrein naar Radnouce nad Labem. Rechts een PESA LINK naar Decin en Liberec (Reichenberg)

Afbeelding
In Usti nad Labem stond dit gebouw tegenover het station. Wat EU-geld kan het wel gebruiken.

Vanuit Usti nad Labem nam ik de sneltrein naar Praag, hij stopt onderweg alleen in Praha-Holosovice. Reistijd: 1 uur en een kwartier.

Afbeelding
Praag is een belangrijk spoorknooppunt in Centraal-Europa. Het heeft frequente verbindingen met oa Berlijn, München, Wien en Budapest en er vertrekken ook enkele treinen naar Polen. Sinds enkele jaren is Praag aangesloten op het Railjet-netwerk van de ÖBB. Iedere twee uur rijdt er een Railjet naar Pardubice, Brno, Wien en Graz. Reistijd tussen Praag en Wien bedraagt vier uur.

Afbeelding
De achterkant van de Railjet naar Graz

Afbeelding
Deze trein komt uit Slowakije en wordt gereden met een Slowaakse lok en Slowaakse rijtuigen

Afbeelding
Een oud dieseltreinstel van de CD komt hier Praha Hlavni Nadrazi binnen

Afbeelding
Iedere vier uur verzorgt de ALEX de verbinding tussen Praag en München. Opvallend is dat de bus sneller is dan de trein. De ALEX is zojuist aangekomen.

Afbeelding
Naast Ceske Drahy zorgt ook LeoExpress voor Lange-afstandsvervoer binnen Tsjechië. LeoExpress maakt gebruik van comfortabel ingerichte FLIRT-treinstellen. Wat mij trouwens opviel was dat veel mensen het verbod om het overpad te gebruiken (zoals hier te zien) negeerden.

Afbeelding
Een andere lange-afstandsvervoerder in Tsjechië is RegioJet. Deze vervoerder maakt gebruik van getrokken treinen. Rechts is te zien dat de ÖBB-Railjet uit Wien is binnengekomen.

Afbeelding
Één van de mooiste treinen van Tsjechië, de Supercity Pendolino. Maximumsnelheid van 230 km/h, maar binnen Tsjechië kan er slechts 160 km/h worden gereden. Dit geldt tevens voor de Railjets tussen Wien en Praag en Wien en Budapest.

Afbeelding
Rangeerlok met rijtuigen bij Praha Hlavni Nadrazi

Afbeelding
Als laatste de EC Praag-Budapest. In 6,5 uur rijd je van de ene culturele hotspot naar de andere culturele hotspot van Centraal-Europa. Ook de Slowaakse hoofdstad Bratislava wordt door deze trein aangedaan.

We gaan de stad in
Afbeelding
Voordat we alle toeristische hotspots bezoeken, eerst een bezoek aan een typische Praagse wijk met gemoderniseerde ex-communistische hoogbouw, Panelák zoals het in Tsjechië wordt genoemd.

Afbeelding
De metro van Praag rijdt grotendeels ondergronds, maar hier in een buis. Een prachtig stukje architektuur, maar vrijwel niet toeristisch.

Afbeelding
Praag heeft een uitstekend stadsnet bestaande uit metro, tram en bus. Dagkaart koste iets meer van €5, maar is meer dan de moeite waard. Het tramnet wordt bereden door moderne Skoda's (hierboven) en oude Tatra's (hieronder). In de binnenstad zijn de trams druk.
Afbeelding

Afbeelding
Praag heeft ook een tandradbaan, die de Petrin-heuvel op gaat. De Standseilbahn is toegankelijk met de dagkaart die ook geldig is in bus/tram/metro. De tandradbaan is geliefd onder toeristen, hij zat ook aardig vol.

Afbeelding
Ik heb de Petrin-toren beklommen en genoten van dit prachtig uitzicht. Op de foto kun je zien hoe druk het is op de Karelsbrug.

Afbeelding
De Moldau, belangrijkste rivierarm van de Elbe. De Moldau komt ook langs Cesky Krumlov en Ceske Budojovice.

Afbeelding
Tijd voor de Praagse Burcht, de Hraddazi. De Praagse Burcht bevat veel mooie gebouwen zoals deze kerk.

Afbeelding
Praag is gebouwd op heuvels en dit maakt dat je dit soort foto's kan maken. Uitzicht op de oude stad vanuit de Praagse Burcht.

Afbeelding
Naast het Hlavni Nadrazi (Hauptbahnhof) heeft Praag nog een kleiner station midden in het stadscentrum. Masarykovi Nadrazi. Het wordt alleen aangedaan door regionale treinen.

Afbeelding
Oude CSD-railbusjes. Ze hebben hun langste tijd gehad.

Afbeelding
Oude CSD-rijtuigen

Afbeelding
Het centrum van Praag, erg verwesterd zo te zien. Casino's en malafide geldwisselkantoren die je overal in Centraal-Europa tegenkomt.

Afbeelding
Obecni Dum, oftewel stadhuis. Één van de pareltjes van Praag

Afbeelding
In het centrum van Praag

Afbeelding
Nagebouwde tram als Café op het Wenceslausplein

Afbeelding
Het Dansende Huis, Tancini Dum in het Tsjechisch

Afbeelding
Een botel (combinatie boot en hotel) op de Moldau

Afbeelding
Een tram om het af te leren

Afbeelding
Één van de weinige bussen die door de Praagse binnenstad rijdt. Het meeste openbaar vervoer binnen het stadscentrum vindt plaats per tram.

Afbeelding
Dat was Praag, op Praha-Holosovice nam ik de sneltrein naar Teplice. Tijdens het wachten kwam ik nog oud CSD-spul tegen zoals deze trein.

Afbeelding
De laatste foto van vandaag bevat ook een CSD-trein. Rechts is de sneltrein naar Praha Hlavni Nadrazi, Tabor, Ceske Budojovice en Linz (AT) te zien.

Later volgt nog het uitstapje naar Dresden en de terugreis.
Laatst gewijzigd door Erno-BE op Za 08 Jul 2017, 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5346
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Aking » Za 10 Jun 2017, 22:06

Leuke plaatjes *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4025
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Chrysa » Zo 11 Jun 2017, 01:12

He, je hebt een foto voor het huis van een vriend genomen. :p

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3723
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor tsov » Zo 11 Jun 2017, 12:39

Leuk! *O* Wil ook weer eens die kant op!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor Erno-BE » Zo 11 Jun 2017, 13:53

Vrijdag

Vandaag is het tijd voor een bezoek aan Dresden. De bus gaat pas om half tien (half acht kon ik niet redden), dus eerst even een stukje wandelen.

Afbeelding
Het busvervoer van Teplice wordt verzorgd door dit soort busjes. De vervoerder is Arriva.

Afbeelding
We zijn aangekomen op station Teplice Zamecka Zahrada. Het station ligt aan een nevenlijntje (Teplice-Lovosice) en is erg vervallen. Er zijn ook geen voorzieningen als bankjes aanwezig.

Afbeelding
De treindienst Teplice-Lovosice wordt gereden door deze dieseltreinstellen. De frequentie is 1x/2 uur. Wat mij tijdens het wachten opviel is dat mensen gewoon de hond uitlieten langs het spoor. In Nederland zou dat echt niet kunnen.

Ik nam de trein naar het hoofdstation van Teplice. Daar nam ik de bus naar Altenberg (D). Het was een comfortabele bus met wifi en de bus rijdt dwars door het Erzgebirgte.

Afbeelding
Dit was de bus die mij Altenberg bracht. De bus rijdt door naar Dresden, maar ik koos ervoor om vanuit hier de trein te nemen. De bus is op het traject Dresden-Altenberg 12 minuten sneller dan de trein via Heidenau.

Afbeelding
De trein die mij naar Heidenau bracht. Enkele haltes tussen Altenberg en Heidenau werden alleen bedient op verzoek, dus dat betekent op een knopje drukken en de trein zou stoppen. Net als bij de bus eigenlijk.

Afbeelding
We zijn aangekomen in Dresden Hauptbahnhof. Rechts zien we een Talent2 die in Sachsen veelal als stoptrein op elektrische hoofdlijnen rijdt en links zien we een Desiro. De Desiro's rijden tussen Dresden en Görlitz/Zittau. Enkele treinen rijden door naar Wrowclaw/Breslau (PL) en Liberec/Reichenberg (CZ).

Ik nam de S-Bahn naar Tharandt. Een ritje van ongeveer 20 minuten. De S-Bahn wordt gereden door Dosto's.

Afbeelding
We zijn aangekomen in Tharandt. Leuk dorpje, er is ook nog een hogeschool gevestigd.

Afbeelding
Tharandt ligt aan de lijn Dresden-Chemnitz-Zittau-Hof. Deze lijn wordt bereden door snel- en stoptreinen. Op beide lijnen rijden nieuwe Alstom Coradia Continental-treinstellen. Eerder reden er doorgaande treinen tussen Dresden en Nürnberg gereden door ICE TD-stellen en later door BR612. Nu is de verbinding geknipt, maar de frequentie is verhoogd tot een uursdienst (voorheen tweeuursdienst).

Afbeelding
We zijn aangekomen in Dresden, ookwel de Elbflorenz genoemd. In Dresden rijden dit soort moderne trams.

Afbeelding
Uitzicht op Dresden vanuit de Neustadt. Ingezoomd dus allicht is de foto wat onscherp.

Afbeelding
Buiten het stadscentrum rijden er dit soort stadsbussen door Dresden.

Afbeelding
Dresden heeft nog een Schwebebahn, oudste Schwebebahn van Duitsland. Voor €3 kun je een retourritje maken.

Afbeelding
Bovenop de heuvels is dit het uitzicht op Dresden.

Afbeelding
Naast de Schwebebahn heeft Dresden nog een Standseilbahn, daar heb ik geen gebruik van gemaakt.

Afbeelding
Wij zijn in het centrum van Dresden. Daar staat dus de beroemde Frauenkirche. Deze kerk is pas in de jaren '90 van de 20ste eeuw gebouwd, nadat de oorspronkelijke verwoest is in de WO2. Voordeel, vergeleken met de andere historische gebouwen is dat het nog niet zo is aangetast door roet.

Afbeelding
Het binnenplein van de Zwinger, één van de beroemde bouwwerken in Dresden

Afbeelding
Nadat ik heb rondgewandeld door het centrum van Dresden nam ik de S2 naar Pirna. Gereden door deze combinatie. Ik wou Pirna bezoeken, maar er bood mij ook een mogelijkheid aan om de trein naar Sebnitz te nemen en vanuit daar de trein naar Decin te nemen. Aangezien mijn fotocamera het niet meer deed en ik geen zin meer had in een lange wandeling door Pirna heb ik de trein naar Sebnitz genomen. Deze trein wordt gereden door een Desiro.

Afbeelding
In Sebnitz nam ik de Nationalparkbahn naar Bad Schandau en Decin. Tussen Sebnitz en Bad Schandau wordt bij vrijwel elke halte gestopt op verzoek. Bedarfshalt. Een mooie rit met uitzicht op kleine beekjes. In Bad Schandau stond de trein tien minuten stil om te wachten op de S-Bahn uit Dresden. Dat bood de gelegenheid om een foto te maken.

Afbeelding
We zijn in Schöna. Laatste station in Duitsland. Aan de overkant is Tsjechië. Ik kreeg al een melding op de telefoon van welkom in Tsjechië.

In Decin stapte ik over op de stoptrein naar Teplice, gereden door een Skoda RegioPanther. Dan kwam deze dag ook ten einde.

Zaterdag
De dag van de treinreis. In Teplice nam ik de stoptrein naar Usti nad Labem.

Afbeelding
De laatste foto van de reis. PESA LINK-treinstel naar Decin en Liberec stond al op de wacht in Usti nad Labem.

In Usti nad Labem nam ik de EC naar Berlin en in Berlin stapte ik over op de ICE naar Duisburg. De ICE was erg druk, als je geen reservering had moest je staan. Ook veel Nederlanders aan boord die in Duisburg, net als ik overstapte op de RE19 naar Arnhem. Ik nam de RE19 naar Emmerich. Vreemd genoeg werd de RE19 pas in Emmerich (in plaats van Wesel) gesplitst en er ging best wat volk verder naar Zevenaar en Arnhem.

Dit was de reis, ik had er van genoten en ik hoop met de fotoreportage een goede indruk te hebben achtergelaten.
Laatst gewijzigd door Erno-BE op Za 08 Jul 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

waldo79
Berichten: 4021
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor waldo79 » Vr 30 Jun 2017, 18:13

Leuke impressie, maar Standseilbahn kun je best wel even vertalen in tandradbaan (A)
Mij best :)

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3583
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Reizen naar het Noord-Westen van Tsjechië

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 30 Jun 2017, 21:00

Of nog beter: Kabeltreintje. :wink:
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten