mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door mb90 »

Gisteren was het een mooie dag om iets te gaan doen wat al langer op mijn to-do-lijstje stond. Foto's trekken langs de Belgische HSL 1. De HSL-lijn tussen Brussel en Frankrijk.

De dag begon om een uur of 7 met de rit naar onze zuiderburen. Net voorbij Halle en dus net in Wallonie kwam ik aan bij de eerste locatie. Daar kwam iets na 9 uur de eerste Thalys van de dag langs. De 9413 van Parijs naar Dortmund met erachter een IZY die tot Brussel meelift:
Afbeelding

Een klein half uurtje later volgde de eerste TGV vanuit Frankrijk. Voor mij een primeur om deze rijdend op de foto te hebben. Het waren ook gelijk 2 stellen die uit Lyon en Strasbourg kwamen:
Afbeelding

Niet veel later volgde de volgende Thalys. Opnieuw 2 stellen, waarvan de voorste doorgaat naar Nederland:
Afbeelding

Dan als laatste vanaf deze locatie opnieuw een primeur voor mij, namelijk een Eurostar die hier vanuit Londen komt:
Afbeelding

Daarna volgde even een rustige periode op de HSL en dus ging ik even verderop kijken bij de 'gewone' Belgische treinen. In Sint-Renalde (waar men midden op straat een balspelletje met stoelen aan het spelen was en deze na 2 minuten maar eens aan de kant schoof) kwam deze Desiro langs als S6 naar Brussel, die helaas net als nogal wat Belgische treinen beklad is:
Afbeelding

Over deze spoorlijn rijdt ook een Intercity en wel tussen Doornik (Tournai) en Brussels Airport Zaventem. In Bierghes kwam ik deze tegen en wel met 2 Deense neusjes:
Afbeelding

De volgende Desiro naar Brussel was gelukkig wel schoon en deze kwam ik iets verderop tegen:
Afbeelding

Toen was het weer tijd om terug te gaan naar de HSL. Iets voorbij Edingen staat een pand langs de spoorlijn wat als leuk fotomotief kan dienen. Daar kwam het net na het middaguur tot een kruising der hoge snelheden. Vanuit Frankrijk kwam de Thalys die van Lille naar Nederland rijdt en vanuit Brussel gaan 2 TGV's naar het zonnige Marseille en Nice in Zuid-Frankrijk 8-) :
Afbeelding

Hier vlak naast loopt ook de 'gewone' spoorlijn voor de IC naar Doornik. Daar volgde in een treinloos half uurtje op de HSL deze 2 Deense neusjes:
Afbeelding

Terug bij de HSL kwam de Eurostar weer voorbij. Van verre was deze Eurostar (door de airco oid.) opweg naar Londen al te horen en hier te zien:
Afbeelding

Van de andere kant kwamen een half uurtje later 2 Thalyssen vanuit Frankrijk:
Afbeelding

Gevolgd door deze solo Thalys vanuit Nederland naar Parijs die echt net de zon in rijdt:
Afbeelding

Zoals ik al zei ligt de spoorlijn voor de IC hier vlak naast. Dat is goed te zien bij deze passage van de volgende IC naar Doornik met een reeks 18 loc en een M6-stam. Een flink verschil aan capaciteit met de Deense neusjes:
Afbeelding

Dan als laatste vanaf deze locatie een Eurostar vanuit Londen:
Afbeelding

De volgende locatie bracht mij weer terug bij Tubize. Dit keer een viaduct verder, een breed viaduct wat alleen als toegang tot een graanveld dient. Heerlijk rustig dus verder op een paar treintjes na. De eerste kwam van uit het zuiden van Frankrijk en was deze opgeknapte TGV:
Afbeelding

Vanuit Brussel kwamen daarna een aantal treinen in een half uur tijd. De eerste waren 2 Thalyssen naar Parijs, waarbij de voorste een opgeknapte stel is:
Afbeelding

De volgende was de Eurostar naar Londen. Tot mijn grote vreugde was dit een nieuw stel, opnieuw een primeur voor mij dus :) :
Afbeelding

Het was even een kwartiertje rustig maar daarna kwam de volgende alweer de tunnel uit. Dit keer een TGV naar Strasbourg:
Afbeelding

En als laatste in deze 'optocht' een IZY met erachter een Thalys vanuit Nederland naar Parijs:
Afbeelding

Vanaf de andere kant volgde een half uur later nog de Eurostar vanuit Londen. In de ochtend zag ik vanuit de auto al een nieuw stel naar Londen gaan dus daarvan hoopte ik dat deze weer terug kwam. Dit was gelukkig het geval en zo zien we hier de 4009/4008 (de 09 aan deze zijde) opweg naar Brussel:
Afbeelding

Vanuit Brussel was er weer een TGV in aantocht, maar omdat ik op deze locatie al een TGV had en toch graag een foto ervan wilde ben ik verkast naar 2 viaducten verder in westelijke richting. Hier stond de zon wel wat kops maar de omgeving maakte veel goed. Bij dat viaduct kwamen deze 2 stellen langs naar Montpellier en Perpignan. Zo komt het vakantiegevoel wel heel dichtbij, al moet ik nog 6 weekjes wachten tot de Portugese zon 8-) :
Afbeelding

Dit vond ik een mooie afsluiter van de dag en daarom ging ik weer langzaam richting Nederland. Uiteraard stond er een tussenstop voor Vlaamse frieten gepland en wel in Herne. Onderweg naar Herne ging de overweg al vroeg dicht (bij de locatie die in Google Maps als station Petit-Enghien Lettelingen, maar waarvan niks te zien is) dicht en kon nog mooi de IC naar Doornik op de foto:
Afbeelding

Daarna volgde dan de frieten en kwam ik 3 uurtjes later weer thuis na deze mooie dag. :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Milco »

Gave plaatjes! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door JWM »

Bijzonder dat ze die IZY combineren met een Thalys. Ik dacht dat het oorspronkelijk het idee was dat die low-cost trein ook wat trager zou worden door in Frankrijk niet de hele HSL te gebruiken? Wat is ongeveer het prijsverschil met Thalys?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Aking »

JWM schreef:Wat is ongeveer het prijsverschil met Thalys?
https://www.nsinternational.nl/en/trains/izy

Valt zo te zien wel mee dus...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door isadora »

Mooie kiekjes Mario, maar een weinig wisselend decor. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Suus »

JWM schreef:Bijzonder dat ze die IZY combineren met een Thalys. Ik dacht dat het oorspronkelijk het idee was dat die low-cost trein ook wat trager zou worden door in Frankrijk niet de hele HSL te gebruiken? Wat is ongeveer het prijsverschil met Thalys?
Ik moet zeggen dat het best frustrerend is dat bij aankomst in Parijs blijkt dat je Thalys achterop een IZY is gekoppeld. Dan is het best een stuk lopen terwijl je zeer waarschijnlijk meer voor de reis hebt betaald dan de IZY-reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Karl »

Leuk verslag.

met concepten als idTGV, inOui, Ouigo, Thalys, Izy lijkt het wel alsof de Fransen voor elk voertuig een aparte naam hebben verzonnen. Dat zal wel iets Frans zijn, want AirFrance doet dat net zo met Transavia, Hop!, Boost...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes inderdaad, maar zoals al gezegd wel jammer dat die HSL op verschillende plekken zo op elkaar lijkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: mb90 on Tour #95: Een dag langs de Belgische HSL 1 (22 foto's)

Bericht door erka »

Mooie foto's. Zo simpel is het dus, een werkende HSL.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten