Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Ardan »

Hoi, zaterdag was ik weer eens een dagje in de Ruhrpott te vinden. Een kleine teleurstelling in Arnhem, want er bleken werkzaamheden te zijn tussen Emmerich en Wesel, maar dat had ik al besproken in het Misserstopic. Een uur in een bus waar een behoorlijke dieselgeur in hing, een uur reistijd verloren, maar ach, je ziet eens wat van de omgeving van de lijn niewaar :)
Om 10:43 in plaats van 9:43 kon ik vanuit Wesel vertrekken richting Oberhausen. Perron 2-3 is vernieuwd en verhoogd, men is nu druk bezig met perron 4-5. Kom haten dan op de sluitseinen :D
Afbeelding

11:07: aankomst in het gezellige en goed onderhouden Oberhausen Hbf. Geelhesjes zijn op het perron links druk met de resten van een ruit uit een gebouwtje te slaan. Edit: oh die zijn dus niet op de foto te zien. Je gelooft me maar :')
Afbeelding

Ik stapte over op de S3 naar Hattingen. Ik had die lijn nog nooit gereden maar het is een leuk lijntje, zeker na Essen wordt het landschap fraaier én je komt langs spoorwegmuseum Bochum-Dahlhausen.
11:55: aankomst op eindpunt Hattingen Mitte. Een deels ondergronds station uit 1994. Overal in dit landsdeel vind je deze heerlijk lelijke architectuur uit 1980-1990, de tijd dat er grote investeringen werden gedaan in het railvervoer. Bakstenen en borden in Univers. Of Futura, in dit geval.
Afbeelding

Afbeelding

Bovengronds is het eindpunt van tramlijn 308 van de Bogestra, de vervoermaatschappij van Bochum en Gelsenkirchen. Het reguliere tramnet is metersporig en ik kon me nestelen in een mooie Variobahn-tram.
Afbeelding

Met deze tram ging ik naar Bochum Hbf, waar ik overstapte op tram 310 naar Witten. Het eerste station na Bochum Hbf is Lohring met een doodeng perron van glas :shock:
Afbeelding

De lijn naar Witten is een leuk lijntje met enkelsporige trajecten met kronkels en hellingen en bostrajecten. Onderweg is men een nieuwe lijn aan het bouwen naar S-Bahnstation Bochum-Langendreer, dat gaat eind van het jaar open.
Van Witten ging ik per trein naar Hagen en dan door met de S8 naar Wuppertal, via de Gevelsbergjes dus. Ik stapte uit in Wuppertal Oberbarmen.

Hier is het oostelijke eindpunt van de beroemde Wuppertaler Schwebebahn.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de eerste trein aan me voorbij laten gaan want het was vreselijk druk. Achteraf een goede keuze want toen kwam er een nieuwe trein aanrijden :D
Afbeelding

Afbeelding

Hoe Wuppertal Hbf er nu bij ligt? Nog altijd een bouwput en dat duurt nog wel even -o-
Afbeelding

Ik moest nog een paar minuten wachten op de RE7 naar Köln, dus ik kon even de brug op voor een kiekeboe-plaatje van dit SPUUGlelijke materieel dat op de S5/S8 rijdt. De stoelen zitten nog wel redelijk maar staan eigenlijk nergens goed gepositioneerd ten opzichte van de ramen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de machinisten er blij van worden, ze zitten ontzettend ver naar achteren ter hoogte van het zijraampje.
Afbeelding

De RE7 wordt gereden door National Express met Hamsters, prima treinen met een houtmotiefje op de vloer. Ik zat in het Mehrzweckabteil waar een groepje jongedames nogal luidruchtig op weg was naar een vrijgezellenfeest, maar het was de enige plek waar nog plaatsen te vinden waren, begrijpelijk ook. Een lotgenoot en ik kregen nog wel een Klopfertje aangeboden met cappucino-espressosmaak. Ik sloeg in eerste instantie af maar ze wilden er van af zodat het op was. Smaakte toch nog best lekker :)
Na een jolige rit stapte ik om 15:35 uit op Köln Messe/Deutz en ik liep meteen door naar de Stadtbahn. De passage daarheen: bruin, oranje en geel betegeld. Het laat zich raden in welk decennium dit is gebouwd :')
Afbeelding

Ik nam tram 1 naar Bensberg. Er kwam eerst nog een korttrajectdienst tot Brück langs, op halte Flehbachstraße stapte ik daar uit. Een enigszins excentrisch gelegen halte bij een bosje en een beekje :)
Afbeelding

De lijn naar Bensberg is een leuk lijntje door de bossen. Je stijgt wel steeds een beetje, na Frankenforst ga je echt merkbaar omhoog. Het eindpunt Bensberg ligt in een tunnel omdat de heuvels hier echt steil worden.
Afbeelding

En dit is de reden waarom ik naar Bensberg wilde: dit kasteel..
Afbeelding

..en dit fraaie uitzicht. Niet zo hoog en spectaculair als de Drachenfels maar zeker leuk.
Afbeelding

Terug in Köln wat omzwervingen gemaakt. Een S-Bahn op Köln-Nipples..
Afbeelding

En ik wilde weten wat er nou te doen was in Butzweilerhof, met onderweg 'Alter Flughafen Butzweilerhof'. Nou, geen ene fuck dus, al is een ritje in de staart van een 2200 met panoramazitjes altijd leuk.
Afbeelding

Köln West, het oorspronkelijke perron is afgehekt. In plaats van het op te knappen hebben ze maar een compleet nieuw perron erachter gebouwd :')
Afbeelding

Köln Hbf, de indrukwekkende perronkap.
Afbeelding

Düsseldorf Hbf, even vreten scoren en overstappen..
Afbeelding

Over de rest van de terugreis zal ik het maar niet hebben :')

Wij danken U weer voor de aandacht, bis zum nächsten Mal :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door regenmaker »

Het busstation van Wuppertal Hbf gaat als het goed is in 2018 open. Ik hoop dat het bouwput gehalte dan fors is afgenomen. :) Verder is het een leuk verslag. Met veel plaatsen waar ik ook wel is ben geweest, die Variobahn is inderdaad erg fraai. :Y Zelf heb ik dit jaar een keer lijn 301 genomen en met zo'n Variobahn gereisd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door isadora »

Leuk dat je een kasteel in Bensberg hebt gekocht. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door dennistd »

isadora schreef:Leuk dat je een kasteel in Bensberg hebt gekocht. :pos:
Deze moet ik toch even quoten: waar heeft Ardan dat geld ineens weggehaald? (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Aking »

Je mag het laatste bericht niet quoten! :x

Nou krijg je vast een ban van Ome Ardan :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Ardan »

Ik ban jullie allemaal de moeder! :Y
Maar ik vraag me ook af waar ik dat geld vandaan heb, of hoe je weet dat ik dat heb gekocht. Het is trouwens een hotel dus je kunt er wel pitten :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door isadora »

Leek me echt een optrekje voor een beetje moderator. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Suus »

Waar moet een forumbeheerder dan wel niet in wonen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Aking »

In een huis met zwembad in Serbistan? (A)
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:Waar moet een forumbeheerder dan wel niet in wonen?
Hier, als ik andere fora moet geloven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje! Komende zomer ook maar weer eens een tripje naar Wuppertal maken, die nieuwe zweeftreintjes eens uitproberen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door Cookie »

Leuk rondje en verslag :)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]

Bericht door julsteren »

NRW *O* En die nieuwe treintjes van de vliegmetro in Wuppertal :') vind de oude mooier.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten