Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Z2N »

Math latha! Na een ruw jaar, met een overlijdensgeval in de naaste familie, besloot ik dit voorjaar dat ik behoefte had aan rust en stilte. Ik besloot dan ook de open zee op te zoeken, naar de rotsen in de zee die bekend staan als de Orkney- en Shetlandeilanden. Een eigenaardig stukje Schotland, bekend om Papegaaiduikers, Shetlandpony's en de Simmer Dim. In dit deel heb ik een halve dag om Hrossey (oud-Noors voor paardeneiland) te bekijken, voordat de Northlink mij vervoert naar Hjaltland, oud-Noors voor het land van het zwaard. Een deel met vikingen, kastelen en ellendig veel daglicht, tussen de 59 en de 61 graden noord.

De dag begon in het plaatsje Kirkwall, met zijn 8.500 inwoners de hoofdplaats, en de woonplaats van de helft van de bevolking op Orkney. Hierdoor is hier een centrum, een ziekenhuis, een vliegveld met vluchten naar het vaste land en een grote haven. Ik voelde mij helaas niet zo lekker, dus was het een late start van de dag. De slechte start lag in ieder geval niet aan het ontbijt, dat was zoals het hoort te zijn (en ja, dus met Black Pudding én Haggis). :pos:
Afbeelding

Nadat ik mijn bagage achter liet in het hotel tot ik vanavond de boot zou nemen, was het tijd om de wijde wereld te verkennen. Het weer was zoals je verwacht van Schotland, zomers. :mrgreen:
Afbeelding

Kirkwall heeft een prachtig centrum, met een kasteel, wat (omdat dit Schotland is) naast het gebouw van de Sheriff ligt. :X
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Postophaling is hier om 14:30, behalve op zaterdag als het een uurtje eerder is.
Afbeelding

De lokale toeristische winkel verkoopt bordjes die verwijzen naar het plaatsje Twatt, wat een van de grootste attracties is van Orkney. Niet alleen omdat Shetland ook een plaatsje heeft dat Twatt heet, maar vooral omdat Twat in het Engels evenveel wil zeggen als "Kut" of "Lul". Mooi land ook. :')
Afbeelding

Zo rond Lunchtijd lieten de weergoden even weten dat dit toch echt Schotland was. Logischerwijs zou dat een goed excuus zijn om te gaan lunchen, maar de heftigheid van het ontbijt hier zorgde ervoor dat ik verder niets meer at tot het diner. Ik koos dan ook voor optie twee, en reisde af naar de tweede plaats op Orkney, Stromness. De busdienst is hier verrassend goed, ondanks de dunbevolktheid. Dit wordt duidelijk veroorzaakt door het toerisme, wat hier erg groot is. Bus X1 verbindt de grootste plaatsen op de eilanden, om en nabij in een uursdienst van 6 tot 20, met nog een late avond-verbinding tegen 22:30.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stromness is, met zijn 2.200 inwoners, beduidend kleiner dan Orkney, maar heeft als voordeel dat er een directe veerverbinding is met het vaste land. De havenfaciliteiten worden daarnaast gebruikt door cruiseschepen, wat tijdens mijn bezoek dan ook het geval was. Het gevolg: volk op straat! :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De haven, die naar gevoel de helft van het dorp beslaat, biedt een bijzonder prettige rust.
Afbeelding

Iets wat je niet zo 1-2-3 elders vind, een speciale parkeerplaats voor de bewoners van een heel eiland. Graemsay, een eilandje 2 mijl uit de kust vanuit Stromness, wordt vanwege zijn inwonertal (60) alleen bediend met een piepklein schip waar maar 1 auto op meekan. Dit is dus wel makkelijk.
Afbeelding

Met de bus ging ik terug naar Kirkwall. Stagecoach maakt hier op Orkney gebruik van echte touringcars en Optare-bussen, beiden volledig verrot van binnen en beiden begrensd op 100 km/h. Als je de natuur niets vind, kom dan in ieder geval voor die ervaring hier heen. :wink:
Afbeelding

Dat het even duidelijk is: Orkney is prachtig. :)
Afbeelding

Terug in Kirkwall werd er thee gedronken, Whisky gedronken (Scapa Single Malt staat zelfs als woonplaats op Google Maps :') ) en gegeten. Het leven is hier mooi. :Y
Afbeelding

Nadat ik de lokale kroeg in dook (mijn eerste keer met een stabiele internetverbinding sinds vertrek uit Londen, en tegelijkertijd de laatste tot terugkeer op het vaste land), was ik rond 22:00 klaar voor vertrek naar de boot. Deze zou pas om 23:45 vertrekken naar Shetland, de vaart begint namelijk in Aberdeen. Kirkwall ligt op 59 graden noord, deze zomerse dag duurde dan ook van 03:59 tot 22:24, dus 18,5 uur aan daglicht. Ter verduidelijking van hoe belachelijk veel dat is: deze foto is rond 22:00 genomen. :)
Afbeelding

De laatste reis met Stagecoach bracht mij en vier andere bootvaarders naar de Northlink-terminal even buiten Kirkwall. Aankomst om 22:50, enkele minuten voor aankomst van de boot naar Lerwick, Shetland.
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal in de haven bleek Serco, de (private) uitbater van de Northlink Ferry, geblunderd te hebben bij mijn boeking. Ik had voor de heen- en terugreis een slaapplaats geboekt, maar door een storing was alleen de slaapplek voor de terugweg naar Aberdeen opgepikt, en had ik nu helemaal niets betaald voor deze vaart. Ik kreeg een enkel kaartje in de handen gedrukt, en kreeg het advies me te melden bij de serviceleider op het schip om te kijken of iemand niet meegekomen was, alle ligplaatsen waren namelijk uitverkocht. Uiteindelijk kreeg ik van de serviceleider een soort slaappod geboden, zoals hij het zo leuk verwoorde 'op kosten van Northlink' (anders had ik nog eens 18 pond bij moeten betalen). Ik was eerlijk gezegd 'not amused', maar het was laat, ik had Guinness op, en trok maar naar de zaal met de 40 slaappods. Gezien het feit dat er letterlijk meer dan honderd mensen op de vloer sliepen had ik het nog een soort van redelijk, ik kreeg een kussen, een deken en een bijna comfortabele ligplek.
Afbeelding

(Foto van de Northlink-site)
Afbeelding

Een korte, oncomfortabele nacht volgde. Gelukkig was er nauwelijks wind, waardoor het schip de anders ruige Noordzee rustig over kon steken. 's Ochtends mocht ik nog even bijbetalen voor het ontbijt (dat had ik anders ook al gehad), en tegen 7:30 mocht ik dan uiteindelijk afscheid nemen van Northlink. :|
Afbeelding

Afbeelding

Op het vaste land aangekomen had ik helaas geen tijd om iets te zien van Lerwick, de hoofdstad van Shetland en de plaats waar ik net aan was gekomen. Op Shetland zijn de afstanden groter, en dus moest ik de bus van 7:52 halen om naar mijn slaapplaats voor mijn verblijf op Shetland te komen, anders zou ik tot in de namiddag moeten wachten op de volgende bus. Eerlijk gezegd was het idee van een slaapplek niet verkeerd, al zou ik er nog een aantal uur voor moeten reizen. (A)
Afbeelding

De bushalte van de veerhaven. Eerste stap van een reis van 3 uur naar het eilandje Unst, waarin je 100 kilometer aflegt met drie bussen en twee boten welke allemaal op elkaar aansluiten. De rest van de dag zijn er feitelijk geen bussen voorbij Mainland, dus als je helemaal naar Unst wilt met het OV is dit hoe je het doet. Mijn eindbestemming, Haroldswick op het eiland Unst, is dus een goede definitie van het einde van de wereld. :X
Afbeelding

De bus was er dan plots, dus voor ik het wist had ik voor een paar pond een buskaartje voor een reis van een uur. De eerste rit voerde over Mainland, naar de veerhaven Toft, voor de boten naar Yell. Shetland bestaat vooral uit hoge heuvels van rotsen, met mos en lochs. Ruig en rustig, precies wat ik wou. :Y
Afbeelding

In Toft, een gehuchtje op het noordelijkste punt van het vasteland van Shetland, hield de bus ermee op, overstappen op de boot. De chauffeur is de enige vorm van OV-personeel hier, kaartverkoop vindt op de boot plaats. Een kaartje is per definitie retour, en een kaartje voor de boot naar Toft is ook geldig op de boot naar Unst. Vier pond voor vier boten, de kaartverkoop is hier eerder symbolisch. :)
Afbeelding

Afbeelding

De boten gaan, in tegenstelling tot de bussen, iedere 20-25 minuten. Ze vormen een levenslijn voor de bewoners van de noordelijke eilanden, alles, maar dan ook echt álles gaat mee met de boot. :wink:
Afbeelding

Aan de overkant, bij Unsta op Yell, stond de aansluitende bus klaar naar de veerhaven aan de overkant van Yell. De rit van 27 kilometer wordt in 26 minuten afgelegd, met acht passagiers en een doos met levensmiddelen.
Afbeelding

Doos met levensmiddelen? Inderdaad. De voorraden voor winkeltjes op de kleinere eilanden gaan hier vaak mee met de bus, aangezien deze bussen direct door de eilandraad betaald worden mogen deze gratis mee. De voorraad wordt vanaf Lerwick doorgegeven, van bus naar boot naar bus, totdat de bestemmingshalte wordt bereikt.
Afbeelding

De rit over Yell gaat langs de kust de hoogte in, ondanks het weer is het uitzicht prachtig. :)
Afbeelding

In Gutcher, aan de overkant van Yell, is het weer tijd om over te stappen op een boot, de boodschappen gaan mee naar Unst.
Afbeelding

Met de laatste boot van de dag wordt het korte stuk naar Unst afgelegd.
Afbeelding

De laatste bus is feitelijk een deeltaxi. Voor een paar pond wordt je op je bestemming afgeleverd, de weinige haltes in noordelijke richting worden aangedaan voor opstappende passagiers. Tussen de uitstappers zat er ook 1 instapper, wat bijzonder is, er zijn 600 bewoners op dit eiland dat zo groot is als Texel.

De reis voor dit verslag zit er hier mee op. Rond 11:15 was ik aangekomen op mijn slaapplek, de oude RAF-radarbasis Saxa Vord. Niet lang daarna haalde ik slaap in, op deze historische locatie. De basis stamt uit de tweede wereldoorlog, toen Noorwegen deel was van het regime van Nazi-Duitsland. De basis speelde een rol in de zogeheten Shetland bus, een link tussen het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen per onderzeeboot, waarmee in het geheim mensen vervoerd konden worden naar het Nazi-gebied. Na de oorlog werd de basis als strategisch bestempeld, mede door de bizar noordelijke locatie, noordelijker dan Sint Petersburg, noordelijker dan Anchorage. De basis is gebouwd om de wind op dit eilandje te kunnen weerstaan, wat ook niet zo gek is: het Britse record voor windsnelheid is hier gemeten, op 317 km/h. :shock:

Dat je hier echt afgelegen bent, constateerde ik na de broodnodige nachtrust. Alles is hier het meest noordelijke van het Verenigd Koninkrijk, want twee kilometer verderop houdt het land simpelweg op. :)
Afbeelding

Afbeelding

De stereotypische pony's zijn hier natuurlijk aanwezig, alhoewel de schapen in de meerderheid zijn. :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Ter referentie: de noordelijkste brievenbus wordt om 8:15 's ochtends geleegd. :')
Afbeelding

De noordelijkste bushalte van het Verenigd Koninkrijk, bij het strandje van Norwick.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna rest niet veel meer dan de zee. De Poolcirkel is hier 630 kilometer ver weg, verder weg dan de Schots-Engelse grens. De dichtsbijzijnde stad is Bergen in Noorwegen, de dichtstbijzijnde hoofdstad is Oslo. Buiten is het stil, hoor je schapen en de zee, en kan niets je afleiden, want aan mobiel bereik doet men hier feitelijk niet. Ultieme rust, op wat voelt als het einde van de wereld. De zon komt hier 19,5 uur per dag boven de horizon, maar zo dicht bij de poolcirkel wordt het hier in de nacht niet echt donker, alleen minder licht. In de astrologie wordt dit dan Civiele zonsondergang genoemd, het lichtniveau van even na zonsondergang. (Screenshot van Timeanddate.com)
Afbeelding

In het volgende deel draai ik om, zak ik af, en zeg ik Добрый вечер. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Daniel »

Heel fraai verslag wederom, leuk om ook eens een reportage over zo'n uithoek te zien :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door isadora »

Dank je Z2N, boeiend en speciaal. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Etienne »

Een wereldreis _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door jelmerrr »

Heel leuk om te lezen :pos:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door ZO6176 »

Boeiende reportage met leuke foto's. Bedankt voor het plaatsen
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door ODRAIL »

Een heel mooi verslag (dit geldt ook voor deel 1 trouwens) :pos: :wink: .
Z2N schreef:Hierna rest niet veel meer dan de zee. De Poolcirkel is hier 630 kilometer ver weg, verder weg dan de Schots-Engelse grens. De dichtsbijzijnde stad is Bergen in Noorwegen, de dichtstbijzijnde hoofdstad is Oslo. Buiten is het stil, hoor je schapen en de zee, en kan niets je afleiden, want aan mobiel bereik doet men hier feitelijk niet. Ultieme rust, op wat voelt als het einde van de wereld. De zon komt hier 19,5 uur per dag boven de horizon, maar zo dicht bij de poolcirkel wordt het hier in de nacht niet echt donker, alleen minder licht. In de astrologie wordt dit dan Civiele zonsondergang genoemd, het lichtniveau van even na zonsondergang.
En als je hier 470 kilometer naar het noordwesten reist dan kom je op de Faeröer eilanden uit :wink: .
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door tsov »

Gaaf hoor! *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door waldo79 »

Je grossiert in bijzondere vakantiebestemmingen.

Is het prijsniveau nog een beetje redelijk?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Z2N »

In supermarkten en het lokale OV vallen de prijzen erg mee, de bussen worden gruwelijk gesubsidieerd en de supermarkten hebben nationale prijzen, dus geen prijsverhogingen vanwege de afgelegen locatie. De Northlink-Ferry is wel gruwelijk duur, de goedkoopste ligplek kostte me GBP 76,40, circa 90 euro. Wat dat betreft kan ik de Britten dankbaar zijn voor de foute politieke keuze van vorig jaar, de geruchten over Harde Brexit maken de pond steeds betaalbaarder. Zonder Brexit was ik maar tot Orkney geraakt.

En ach, Ibiza trekt me niet zo... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door waldo79 »

Geloof me, ik zou ook zo'n reis overwegen. Ibiza kan best geslaagd zijn, ook als je niet van grote party's gecharmeerd bent :mrgreen:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Stefan »

Oh wauw.. Echt prachtig! Ben zelf inmiddels 3x (het zij met de auto) in Schotland geweest.. Maar ga zeker nog eens terug, precies om de reden die jij noemt.. De rust, heerlijk. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N naar het einde van de wereld (deel 2: Hrossey en Hjaltland) [44]

Bericht door julsteren »

Gaaf verslag! Die slaappods :') :') :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten