Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door Ronald »

Dit is het zesde deel van het Zwitserland-reisverslag. De eerdere delen kun je hier lezen:

* Deel 1: Inleiding+heenreis
* Deel 2: Chur en Arosa
* Deel 3: Van Chur naar Tirano: Bernina-Express
* Deel 4: Rondje met de Rhätische Bahn door Graubünden
* Deel 5: Van Chur naar Brig (Furka- en Oberalproute)


Vandaag (2 september 2008) staat een ritje van Brig naar Zermatt op het programma. De smalspoortrein van de MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) zal bijna anderhalf uur doen over het ritje naar Zermatt, dat bijna 1000 m hoger ligt dan het beginpunt Brig. Er zal dan ook weer behoorlijk veel van het tandradsysteem gebruik gemaakt worden. Ook dit traject is weer een deel van de route van de Glacier Express, die begint in St. Moritz en vervolgens via Chur en Brig naar Zermatt rijdt.

Hieronder een kaartje met de route:

Afbeelding

En de gebruikte treinen van vandaag:

Afbeelding

Om kwart voor tien kom ik bij het station van Brig, beter gezegd de voorzijde ervan, waar de smalspoortreinen van de MGB vertrekken. Een paar minuten voor vertrek komt de trein naar Zermatt voorrijden op spoor 12.

Afbeelding

Om 9.53 uur vertrekken we, en rijden vervolgens door het Rhonedal in de richting Visp. Tussen Brig en Visp loopt het smalspoor van de MGB parallel aan de sporen van de SBB.
In Visp wordt de trein behoorlijk vol met dagjesmensen naar Zermatt. Na vertrek uit Visp verlaat de trein het Rhonedal en buigt linksaf het Vispertal in, langs de rivier Mattervispa. Er wordt weer gebruik gemaakt van de tandrad, duidelijk is te zien dat het hier weer behoorlijk omhoog gaat.

Afbeelding

Afbeelding

We stoppen even op het stationnetje van Stalden-Saas, waar duidelijk de tandradrail te zien is.

Afbeelding

Even voorbij Stalden-Saas is er aan de linkerkant een enorm diep ravijn te zien, waar beneden het riviertje stroomt. Hier zijn twee bruggen over de afgrond aangelegd. Ik blijf het knap vinden om dit soort bouwwerken te maken :pos: .

Afbeelding

Aan de overkant van het dal ligt een bergdorpje bijna letterlijk tegen de helling aangeplakt.

Afbeelding

Over een bochtig traject met een aantal tunnels wordt Kalpetran bereikt.

Afbeelding

Na Kalpetran rijden we door de “Kipferschlucht”. De spoorlijn is in dit zeer smalle en steile dal strak naast het riviertje aangelegd.

Afbeelding

Naarmate de trein verder klimt wordt het dal steeds ruiger. Af en toe is een mooie waterval te zien die van honderden meters hoog naar beneden komt.

Afbeelding

Aan de rechterkant zijn enorme rotspartijen te zien. Op de foto komt het misschien niet zo over, maar ze zijn echt honderden meters hoog ...

Afbeelding

Hier zit een gat in de rotswand waar water uitstroomt. Heel bijzonder.

Afbeelding

Even voor Randa ligt een enorme hoeveelheid puin :shock: . Het schijnt dat hier in 1991 een rotswand naar beneden gekomen is en sindsdien deze enorme stapel puin in het dal ligt. De rivier, de autoweg en de spoorlijn werden hieronder bedolven.

Afbeelding

Hierna is de spoorlijn en de autoweg opnieuw aangelegd, om de puinresten heen. Opgraven was natuurlijk geen optie :wink: .

We klimmen inmiddels al een aardig eindje richting Zermatt, inmiddels wordt ook de eerste sneeuw zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

We naderen Täsch. In deze plaats is een grote parkeergarage aangelegd. Als je met de auto naar Zermatt wilt moet je deze hier parkeren en de laatste paar kilometer per trein afleggen. Zermatt is namelijk helemaal autovrij. Regelmatig rijden er pendeltreinen tussen Täsch en Zermatt, aanvullend op de normale treindienst.
Na Täsch volgt nog een rit door een groot aantal lawinegalerijen. Om 11.15 uur komt de trein aan in de overdekte stationsterminal van Zermatt.

Afbeelding

Hier vertrekken dus ook de pendeltreinen naar Täsch.

Afbeelding

Ook vertrekken vanuit een stationnetje, net naast het station van Zermatt, de tandradtreinen naar de Gornergrat, op 3100 m hoogte.
Ook Zermatt is ontstaan als kuuroord en later verder uitgegroeid door het toerisme. Nu is het één van de grootste vakantieplaatsen van Zwitserland. Door de gunstige ligging en de vele hoge bergtoppen rondom dit dorp is er het hele jaar wintersport mogelijk, ook in de zomer op de hoge pistes rondom de Matterhorn.
Hieronder het stationsplein van Zermatt. Omdat er geen auto's rijden, wordt alle vervoer afgehandeld met elektrische wagentjes, zoals het vervoer voor de hotels, voor vracht enzovoorts. Er rijden zelfs elektrische stadsbusjes en een politiewagentje rond :P .

Afbeelding

Zermatt, dat op ruim 1600 m hoogte ligt, is een gezellig druk plaatsje, maar het komt toch heel rustig over, ook omdat er dus helemaal geen autoverkeer is. Er is een leuk winkelstraatje en een aantal pleintjes met terrassen.

Afbeelding

Ook stroomt het riviertje door het dorp, waarbij je ook altijd uitzicht hebt op de hoge bergtoppen rondom.

Afbeelding

Afbeelding

Zermatt is ook bekend door zijn ligging bij de Matterhorn, die een hoogte heeft van 4478 m. Niet de hoogste, maar zeker toch wel één van de bekendste bergtoppen van Zwitserland.

Afbeelding

Vanuit Zermatt gaat een groot aantal kabelbanen de bergen in. Dit lijkt mij wel wat, en kies maar meteen de hoogste uit. In drie etappes kun je met een gondelbaan naar de top van de “Klein Matterhorn”, het kleine broertje van. Deze heeft een hoogte van 3883 m, en is hiermee de hoogste top in Europa die met een kabelbaan bereikbaar is.

Na 43 Zwitserse franken te hebben neergeteld voor een retourticket (is toch bijna 30 euro, en dan krijg ik nog 50% korting omdat ik een Swiss Pass heb :o ) stap ik in de gondel voor het eerste traject. Deze gaat naar het kabelbaanstation Füri, dat op 1861 m hoogte ligt. Vanuit de gondel heb je een mooi uitzicht over het – steeds kleiner wordende – Zermatt.

Afbeelding

Na een paar minuten wordt Füri bereikt, en kun je overstappen voor het tweede gedeelte. Hiervandaan gaat een “grote” gondel naar het tweede tussenstation, dat op de foto achter die kale rotspunt ligt waar de mast voor de kabelbaan op staat.

Afbeelding

Op weg naar het tweede tussenstation heb je een fantastisch uitzicht over de Gornergletscher, waarvan het smeltwater aan de onderzijde een riviertje doet ontstaan.

Afbeelding

Je hebt hier totaal geen idee van diepte en grootte, alleen als je een referentiepunt hebt krijg je hier enig idee van. Het riviertje op de foto lijkt klein, maar is in werkelijkheid vele meters breed. Dit besef je pas als je beneden de wandelaars ziet lopen, die zo groot als mieren tegen de helling op lijken te lopen :shock: Echt geweldig dit.

Ook verliezen we de Matterhorn niet uit het oog ...

Afbeelding

... en wordt Zermatt nu wel héél erg klein.

Afbeelding

Na ongeveer 8 minuten komt de gondel aan op het tweede tussenstation, Tröckener Steg. We zitten inmiddels al op ruim 2900 m. Dit is te merken, het is hier behoorlijk frisjes geworden dus trek ik de trui er maar even bij aan :wink: .

Hieronder is te zien waar we verder nog heen gaan. De bergtop boven de mast van de kabelbaan is dus de Klein Matterhorn, de eindbestemming van het derde gondeltraject. Links de Breithorn, die met 4165 m nog een paar honderd meter hoger is dan de Klein Matterhorn.

Afbeelding

Onderweg met de gondel op het derde traject, begint hier dus het “echte” werk. De Theodulgletscher met een skilift.

Afbeelding

Het begint hier al aardig “ijzig” te worden, met nogmaals een schitterend uitzicht over de Gornergletscher.

Afbeelding

Ook weer na 8 minuten vanaf het tweede tussenstation wordt het eindpunt bereikt, op ruim 3800 m hoogte. Door een tunnel sta je dan in één keer op een skipiste 8-) .

Afbeelding

Het vriest hier 2 graden (daar sta je dan in je korte broek :P ). Maar zo lang de zon schijnt is het voor het gevoel niet zo koud.

Met een lift (en daarna nog een stukje lopen) kun je naar de top van de Klein Matterhorn.

Afbeelding

Onderstaand advies sla ik maar niet in de wind, daar is het hier veel te mooi voor :!:

Afbeelding

Na een lange trap is eindelijk de top bereikt.

Afbeelding

Het is eigenlijk niet nodig om iets te zeggen over dit uitzicht. Overweldigend dit, je voelt je ineens wel heel erg klein ...

Het uitzicht met de klok mee, beginnend aan de zuidzijde met het zicht richting Italië. Hieronder een blik over de skipiste, met de bewolking op de achtergrond

Afbeelding

In westelijke richting is nogmaals de Matterhorn met de Theodulgletscher te zien.

Afbeelding

De top net links van het midden is de Weisshorn, met 4505 m nog net iets hoger dan de Matterhorn. Deze foto is gericht naar het noorden, waar in het dal ook Zermatt nog ergens moet liggen :D .

Afbeelding

Hieronder, in oostelijke richting, weer de Breithorn met de Gornergletscher.

Afbeelding

Na een beetje inzoomen is duidelijk te zien dat er een behoorlijk aantal mensen nog iets hoger wilden dan ik :shock:

Afbeelding

Plotseling komt er een grote wolk overwaaien ...

Afbeelding

... en is er van het uitzicht niet veel meer over :? .

Afbeelding

Met nog net een glimp van de Matterhorn is het voorlopig gedaan met het uitzicht.

Afbeelding

Er steekt ook een aardig windje op en het begint dan ineens wel érg koud te worden. Dan merk je toch wel dat het hier vriest :!: .
Ik ga maar weer een niveautje lager en nog even kijken op de skipiste, waar de mistlampen ook geen overbodige luxe zouden zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben hier nog iets leuks, er zit hier namelijk een soort grot onder de gletscher. Via deze tunnel kom je er dus ...

Afbeelding

Ik had het eerst even niet door, maar de wanden zijn dus allemaal van ijs :P

Afbeelding

Afbeelding

Heel bijzonder dus 8-) . Omdat het hier niet waait, lijkt het niet zo koud. Maar het vriest toch, anders zouden deze ijsbeeldjes niet zo lang goed blijven :wink: .

Afbeelding

Tegen drie uur besluit ik maar om weer eens dalwaarts te gaan, ik begin nu wel aardig te verkleumen en het mooie uitzicht bovenop is definitief verdwenen, de bewolking is erg hardnekkig geworden. Samen met vele skieërs en snowboarders, die het blijkbaar ook voor gezien houden, ga ik weer een stukje naar beneden.
Tegen de tijd dat ik weer een beetje ontdooid ben, komt Zermatt weer in zicht.

Afbeelding

Na nog even Zermatt te hebben bekeken (met 20 graden is het hier toch aangenamer), ga ik even na zes uur weer aan de terugrit per trein beginnen. Na anderhalf uur, als Brig weer in zicht komt, komt er een einde aan deze af en toe ijzige, maar onvergetelijke trip :D .

Onderweg (bij de overstap in Visp) nog even een foto van het nieuwe treintype van de MGB, die uitgevoerd zijn met grote panoramaruiten.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door Geert »

Prachtig. En dat midden in de zomer!
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door dvdhoven »

Ook weer een schitterend verslag! Bedankt. Ik zie wel dat je de Gornergratbahn voor een volgende keer bewaard hebt :)
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door Daantje »

Als je met de auto richting Zermatt gaat hoef je niet perse het laatste stukje per trein af te leggen. Vanaf de vele parkeerplaatsen rijden namelijk ook heel veel van die elektische auto'tjes als taxi heen en weer tussen de parkeerplaatsen en Zermatt. Zo zijn wij er toentertijd heen gegaan. Ik ben toen ook boven geweest bij de Matterhorn en het is wel aan te raden om langzaam te stijgen en te dalen en rustig aan te doen. Ik weet nog dat ik bij de Jungfraujoch erg last had van de hoogte en noodgedwongen wel naar beneden moest, ondanks het mooie uitzicht.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door Ronald »

Daantje schreef:Vanaf de vele parkeerplaatsen rijden namelijk ook heel veel van die elektische auto'tjes als taxi heen en weer tussen de parkeerplaatsen en Zermatt.
Dat vervoer met die elektrische wagentjes is volgens mij wel een lucratief gebeuren, er rijden er in ieder geval ontzettend veel. Wel even wennen is dat je ze niet hoort aankomen :wink:
Raoul
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:53

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 6/7: Zermatt/Matterhorn

Bericht door Raoul »

Leuk verslag!!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten