Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Deel 1: Enschede-L'viv-Kharkiv
Na twee nachten treinen en bezoekjes aan leuke plekken onderweg zijn we in Kharkiv/Харків, waar ik weer op het punt sta om te vertrekken. Waarom ben ik maar zo kort in Kharkiv? Nou, eigenlijk stond Kharkiv helemaal niet op de planning :') Ik wilde eigenlijk meteen van L'viv/Львів een nachttrein naar een andere stad in het oosten nemen, waar ik een bekende ga opzoeken: Dnipro(petrovsk)/Дніпро(петровськ). Het probleem was alleen dat er vanuit L'viv geen directe nachttrein meer naar Dnipro rijdt nadat de IC+ uit Polen is aangekomen, dus toen moest ik even verder kijken. Uiteindelijk heb ik er maar een ommetje via Kharkiv gemaakt en daar een avondtrein naar Dnipro gepakt, om zo toch nog daar uit te komen ;) Er gaat slechts één trein per dag van Kharkiv naar Dnipro, maar qua timing komt die me wel goed uit :) Kharkiv-Dnipro is 299 kilometer, de trein doet daar zo'n 4 uur over. Om 18:05 vertrekt deze vanuit Kharkiv, zodat je in de loop van de avond in Dnipro aankomt. In dit deel reizen we dus eerst een stukje naar het zuiden, bezoeken de stad Dnipro en vervolgen daarna de reis naar de zuidwestelijke uithoek van het land tot het stadje Rakhiv/Рахiв, waar dit deel eindigt. Een kaartje van dit deel staat hier, een overzichtskaartje is hier te vinden.
1. Het stationsplein van Kharkiv.
Square in front of the train station, Kharkiv by Timon91, on Flickr
2. En het prachtige stationsgebouw.
Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
3. De stationshal is werkelijk schitterend, alleen de alom aanwezige reclame is een beetje jammer :') Verder is het een vrij onoverzichtelijk gebouw, maar je hebt er wel alles wat je nodig hebt.
Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
4. Een half uurtje voor vertrek heb ik Kharkiv wel gezien en ga ik naar m'n trein. Zoals gezegd rijdt er één trein per dag van Kharkiv naar Dnipro. Soms is er echter nog een tweede optie, namelijk de nachttrein Kharkiv-Kherson/Херсон, alleen die dropt je op een onchristelijk tijdstip in Dnipro. De trein bestaat uit twee delen: naast vier zitrijtuigen die de "Regional'nyi Ekspres" naar Dnipro vormen zijn er ook nog twee platzkartny (3e klasse) rijtuigen die naar Mariupol/Маріуполь rijden, wat aan de kust van de Zee van Azov ligt - een heel stuk verder.
Train to Dnipro and Mariupol at Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
5. Er is ook een voetgangersbrug over de sporen, vanaf halverwege de trap maak ik even een plaatje. Als je hoger gaat moet je door een draaipoortje heen en moet je weer helemaal omlopen om het station in te gaan :') Beneden staat mijn trein klaar voor vertrek.
Train to Dnipro and Mariupol at Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
Het is heet in de trein, dus ik wacht de rest van de tijd tot vertrek buiten. We vertrekken - uiteraard - op tijd en snellen al gauw zuidwaarts.
6. Van de buitenkant ziet de trein er als elke andere langeafstandstrein in Oekraïne uit, maar dit is een zitrijtuig waar ik nog niet eerder in gezeten heb. Mijn rijtuig zit redelijk vol, maar zodra we een beetje op snelheid zijn neemt de temperatuur gelukkig wel wat af :)
Regional train Kharkiv-Dnipro interior by Timon91, on Flickr
7. Het typische landschap in Oost-Oekraïne.
View from the train to Dnipro just outside Kharkiv by Timon91, on Flickr
8. In Pervomaiskyi/Первомайський kruisen we een stoptreintje naar Kharkiv. Overigens heet het station nog naar de oude naam Lykhachova. De naamswijziging van de stad is al in 1952 doorgevoerd, maar het station heeft de oude naam behouden.
Lykhachova (Pervomaiskyi) train station by Timon91, on Flickr
9. De tweede stop is Krasnopavlivka/Краснопавлівка, een stadje met 7200 inwoners.
Krasnopavlivka train station by Timon91, on Flickr
Een jongen vraagt of de stoel naast mij vrij is, aangezien de dame die naast mij zat in Krasnopavlivka is uitgestapt en er niemand voor is teruggekomen zeg ik van wel. Ik vind het wel apart, want je hebt gewoon een vaste plek in deze trein. We raken in gesprek, de jongen blijkt Roman te heten en hij is met een groepje collega's op stap. Hij heeft als enige van de groep een reservering in een ander rijtuig dus hij hopt van vrije plek naar vrije plek. Hij spreekt alleen Oekraïens en Russisch, maar we hebben de tijd, er komt ergens bier vandaan en zodoende komen we toch tot een goed gesprek - een goeie oefening voor mijn Russisch! :D
10. Station Lozova/Лозова, ongeveer halverwege.
Lozova train station by Timon91, on Flickr
De plek naast mij blijft verder leeg, dus de rest van de rit blijf ik met Roman praten. Ze bezoeken met z'n allen een aantal congressen in het hele land en ze zijn vrijwel continu onderweg omdat er elke dag wel een is. Voor Roman is het de eerste keer ten oosten van Kiev/Київ, hij komt zelf uit Vinnitsya/Вінниця.
11. Op tijd bereiken we station Dnipropetrovsk Holovny. Je zal je misschien al afgevraagd hebben of het nu "Dnipropetrovsk" of "Dnipro" is, maar het antwoord laat zich eenvoudig raden: ook deze stad is "slachtoffer" geworden van de naamsveranderingen, het achtervoegsel "petrovsk" was té Russisch en zodoende heet de stad nu "Dnipro". De grote letters op het stationsgebouw zijn echter nog niet aangepast en ook op mijn treinkaartje staat nog "Дніпропетровськ" - al lijkt dat inmiddels op de boekingssite van de UZ wel aangepast te zijn.
Train from Kharkiv at Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
12. Het imposante stationsgebouw van voren gezien.
Dnipro Holovny train station at night by Timon91, on Flickr
Zonder veel moeite vind ik de tram naar het centrum, een ritje kost maar liefst 1,50 UAH (€0,05). Na een kwartiertje sta ik voor mijn hostel, waar echter niemand de deur open doet. Ik bel met de eigenaar, die zich verontschuldigt en er naar eigen zeggen over een kwartiertje is. Ik zou tot 23:00 moeten kunnen inchecken en het is pas half 11, maar hij komt er in ieder geval aan. In een rokerig 24-uurs internet/gokautomatencafé ernaast is wat leven in de vorm van twee verveelde medewerkers en een vrolijke lokale dronkenlap, die me meteen uitnodigt voor een drankje. Omdat ik toch moet wachten drink ik een biertje mee. Het gesprek tussen een dronken, ééntalige Dniproër en een verdwaalde, roestig Russisch sprekende Nederlandse toerist zorgt bij het personeel voor dusdanig veel hilariteit dat ik niet voor m'n twee biertjes hoef te betalen zodra de hosteleigenaar 25 minuten later verschijnt :') Het hostel is prima uitgerust en mager bezet, na een douche val ik al snel in slaap.
Ik heb één volledige dag in Dnipro, morgenochtend reis ik verder. Vanmiddag heb ik afgesproken met Julia, een Oekraïense die ik twee jaar geleden heb leren kennen in een hostel in L'viv toen ze met een vriendin op reis was. Ze heeft 's ochtends echter een tentamen dus ik ga zelf alvast wat lopen. Alle 41 foto's van Dnipro staan op Flickr, een deel is zoals altijd opgenomen in het verslag.
13. Net als in Kharkiv lijken alle straten een andere naam te hebben gekregen. "Vulitsya Moskovskaya", waar mijn hostel aan zit, heet nu "Vulitsya Volodymyra Monomakha" (al zijn er nog genoeg oude straatnaambordjes aanwezig), de hoofdboulevard "Prospekt Karla Marksa" heet nu "Prospekt Dmytra Yavornitskoho" en het hoofdplein "Ploshcha Lenina" is omgedoopt in "Ploshcha Heroyiv Maidanu" - naar de Helden van Maidan, hoe kan het ook anders :') Links komt nog een oud trammetje de hoek om kijken.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho (Karla Marksa), Dnipro by Timon91, on Flickr
14. Echt een oud centrum is er niet, maar een klein voetgangersgebied is er wel.
Evropeyskyi Prospekt, Dnipro by Timon91, on Flickr
15. Na een heerlijk ontbijt bij een tent genaamd Reporter ga ik verder. De grootste attractie van de stad is het gigantische Menorah Center, het nieuwe hoofdkwartier van de Joodse gemeenschap van Dnipro. Er schijnen nog zo'n 15.000 Joden in Dnipro te wonen, ofwel 1,5% van de bevolking. Binnen zit een interessant museum over de Jodenvervolging, maar bordjes zijn helaas vrijwel uitsluitend in het Oekraïens.
Menorah Center, Dnipro by Timon91, on Flickr
16. Na een uurtje heb ik het wel weer gezien en ga ik de hitte weer in. Dnipro is niet per se een mooie stad, maar er zijn genoeg mooie gebouwen te vinden ;)
Beautiful building in Dnipro by Timon91, on Flickr
17. Ik loop op Prospekt Karla Marksa - zoals iedereen het eigenlijk nog steeds gewoon noemt - verder de heuvel op. Het is een prettige straat om te belopen, er is een brede stoep en veel schaduw.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho (Karla Marksa), Dnipro by Timon91, on Flickr
18. Een kleine tentoonstelling over de huidige oorlog kan niet ontbreken bij het lokale historisch museum. Ik ben de enige bezoeker hier.
Civil war exhibition, Dnipro by Timon91, on Flickr
19. Aan de rand van het aangrenzende groen van Ploshcha Soborna (voorheen "Zhovtneva") staan nog een paar raketten opgesteld.
Missiles in Dnipro by Timon91, on Flickr
20. Ik loop terug naar m'n hostel om even uit te rusten, al maak ik nog een klein ommetje naar de rivier zodra ik bij het hostel ben. De rivier de Dnipro is de naamgever van de stad en het is een imposant gezicht. Het kostte gisteravond al een volle vijf minuten om de brug over de rivier per trein over te steken, er leek geen einde aan te komen.
Dnipro river, Dnipro by Timon91, on Flickr
Terug in het hostel word ik al gauw gebeld door Julia dat ze klaar is met haar tentamen, een kwartiertje later staat ze al buiten bij het hostel. We pakken de tram langs Karl Marksa en gaan vanaf het punt waar ik bij foto 19 geëindigd ben weer verder. Ze is geen fan van haar stad: "You should go to Odessa, there is nothing to see here", maar mijn antwoord - "Then I'd like to see that for myself" - kan ze wel waarderen
21. Een mooie kerk.
Church in Dnipro by Timon91, on Flickr
22. Er ligt een eilandje in de rivier met daar op een park. Vanaf het vasteland kun je de kermis al zien liggen De cirkel op de achtergrond heet "de maan" en het is een soort kunstwerk op een fabriek. 's Avonds zal het vast op een maan lijken ;) Het is volgens mij echt een giga-ding, gezien de grootte ten opzichte van de fabriek zelf.
View towards Monastyrskiy Ostrov, Dnipro by Timon91, on Flickr
23. De brug naar het eiland Monastyrskiy Ostrov, waar het Taras Shevchenkopark op ligt.
Bridge to Monastyrskiy Ostrov, Dnipro by Timon91, on Flickr
24. Na een rondje op het gezellige eiland lopen we verder langs de machtige Dnipro. De overkant lijkt een heel eind weg. Julia woont daar en noemt het "the ass part of town" :')
Dnipro river, Dnipro by Timon91, on Flickr
25. Een glazen bol als monument, schijnbaar recentelijk geplaatst. Volgens Julia is het al twee keer vernield en opnieuw geplaatst en lopen er nu vele weddenschappen in de stad wanneer het opnieuw kapot gemaakt wordt :')
Monument along the river, Dnipro by Timon91, on Flickr
26. De twee torens rechts zijn met 123 meter de hoogste gebouwen van Oekraïne buiten Kiev. Het zijn woontorens en dragen de originele naam "Башти" - letterlijk vertaald "Torens" :')
Bashti (Towers), Dnipro by Timon91, on Flickr
27. Er zijn een aantal bruggen over de rivier, dit is degene die het dichtste bij het centrum ligt. Julia gaat elke dag met de mashrutka over deze brug naar de universiteit. De brug wordt verbouwd dus er zijn flinke wegwerkzaamheden, maar Julia kan zich niet meer herinneren dat die er ooit niet waren :')
Bridge across the river Dnipro, Dnipro by Timon91, on Flickr
28. Het verlaten "Parus" hotel, wat nooit afgebouwd is. Tijdens de bouw bleek én dat het economisch totaal niet rendabel zou zijn, én dat de grond onder het gebouw veel te zwak was. Momenteel is het dus onafgebouwd en verlaten, voor de vorm hebben ze het nationale embleem er maar op geschilderd :')
Abandoned Parus Hotel, Dnipro by Timon91, on Flickr
29. Vanaf een parkeerdek van een dertien-in-een-dozijn mall heb je een beetje uitzicht over de stad. Hier het Menorah Center in vol ornaat.
Menorah Center, Dnipro by Timon91, on Flickr
30. We gaan terug het centrum in, hier weer Prospekt Karla Marksa - pardon, Prospekt Dmytra Yavornitskoho.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho, Dnipro by Timon91, on Flickr
31. De hippe buitenlandse namen komen hier ook voor - inclusief spelfouten. Voor de beste Bratwurst ga je naar Bratwürst ;)
Bratwürst in Dnipro by Timon91, on Flickr
32. De rest van de middag brengen door op het terras, bier drinkend en hookah-rokend. Hookah is hoe men in Dnipro standaard naar waterpijp refereert en dat is nu helemaal hip hier ;) Ik ben geen fervent waterpijproker en kende de term ook niet, maar in eerste instantie had ik hele andere voorstellingen bij een "hookah-bar"
Mashrutka in Dnipro by Timon91, on Flickr
De avond wordt doorgebracht met Julia en haar vriend Vlad op het terras van een restaurant aan Karla Marksa, daarbij veelvuldig vergezeld door ober Seva, een vriend van hen. Het is heel gezellig en we praten veel. Vlad blijkt vluchteling te zijn uit Oost-Oekraïne, hij woont inmiddels al bijna drie jaar in Dnipro. Tegen elven ben ik terug in m'n hostel. Julia moet morgen leren voor een tentamen en Vlad werkt fulltime, dus echt stappen zit er vandaag niet in. Heel erg vind ik het ook niet, want ik moet morgen vroeg uit de veren.
33. Op de terugweg naar het hostel komen we nog langs dit mooi verlichte tafereel.
Evening scene in Dnipro by Timon91, on Flickr
In het hostel praat ik nog een beetje met Alfredo, mijn Spaanse kamergenoot, pak m'n tas in en doe een poging tot slapen. De hitte helpt niet mee, het is een stuk warmer dan vorige nacht. Om 6 uur sta ik op, na een snelle douche ga ik naar de tramhalte. Tijd om Dnipro vaarwel te zeggen! Is het een mooie stad? Qua losse gebouwen vaak wel, als geheel niet. Moet je erheen? Nou, ik kan het wel aanraden eigenlijk! Ik vond het qua sfeer heel gezellig en aan leuke terrassen geen gebrek :) Als je een stad in Oost-Oekraïne wilt bezoeken kan ik de combi Kharkiv-Dnipro zeker aanbevelen ;)
34. Helaas duurt het erg lang voordat er een tram richting station komt opdagen, in de andere richting zijn er dan al een paar gepasseerd. Ik heb nog wel even de gelegenheid om op deze vroege ochtend een tram de andere kant op op de foto te zetten.
Tram in Dnipro by Timon91, on Flickr
35. En vooruit, dan ook nog maar wat trolleybussen.
Trolleybuses in Dnipro by Timon91, on Flickr
Tussen het spaarzame verkeer door is het doodstil op straat, de geluiden die uit de voetgangersstoplichten komen om aan te geven dat je mag oversteken zorgen voor een nogal bizarre atmosfeer. Waar je normaal gesproken een piep of een ander monotoon geluid hebt komt er in Dnipro een onheilspellend muziekje uit wat eerder aan een bloederige horrorfilm doet denken :') Ik heb geen geluidsfragment en ik heb het ook niet kunnen vinden op internet, maar jullie houden die tegoed ;)
Na een ruim kwartier wachten komt er dan eindelijk een tram aangetuft. Hij stopt bij de halte, de deuren gaan open... en vliegt in de fik :') Oekraïne ten voeten uit :') Iedereen gaat er gauw uit, het lijkt erop dat de rem is vastgelopen. Met twee brandblussers lukt het om het brandje te blussen, maar de tram rijdt niet verder. Zin om te wachten op de volgende heb ik ook niet, maar na een paar minuten heb ik een mashrutka richting station gevonden zodat ik een tiental minuten later alsnog op tijd voor m'n trein op het station sta :) Ik haal wat eten voor onderweg en ga dan richting perron, waar het al aardig druk is.
36. De nachttrein uit Kiev is al aangekomen.
Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
37. Het perron, op een wat rustiger stuk.
Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
Vanaf Dnipro ga ik een flinke schuif maken, in twee etappes: eerst met de IC+ naar Kiev, een snelle rit die me aan het begin van de middag in Kiev dropt. Na een overstap van iets minder dan twee uur heb ik dan om 14:40 de nachttrein naar het einde van de spoorlijn in de het zuidoostelijke deel van de Oekraïense Karpaten, naar het plaatsje Rakhiv, waar ik dan morgenochtend hoop aan te komen.
38. De IC+ komt uit Pokrovsk/Покровськ - wat uiteraard ook een nieuwe naam heeft, want vroeger heette dit nog Krasnoarmeysk/Красноармійськ. Wellicht dat dit toch iets teveel refereert aan het Rode Leger, want dat heet in het Russisch namelijk "Красная Армия" (Krasnaya Armiya). Het zal wellicht niet als een bekende plaats klinken, maar oorspronkelijk is dit de IC+ uit Donetsk/Донецьк en tsja, daar kunnen ze niet meer komen Pokrovsk ligt zo'n 60 km ten noordwesten van Donetsk en het ligt zo ongeveer op de frontlinie. Ik denk eerlijk gezegd dat je de loop van de frontlinie nog het duidelijkst kunt halen uit de dienstregeling van de UZ...
Intercity+ Pokrovsk-Kiev entering Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
Ik sta uiteraard aan de verkeerde kant van het perron, ik zit namelijk in rijtuig 2. Nadat ik bij de andere kant van het perron ben aangekomen kan ik wel mijn rijtuig in, maar iedereen die in rijtuig 1 zit nog niet. Een aantal militairen verspert de toegang tot het laatste stuk perron. Er staan een aantal ambulances klaar en er worden gewonden soldaten uit rijtuig 1 geholpen, de ambulances in. Zodra ze vertrokken zijn gaan de militairen in en gaat rijtuig 1 open. Er lijkt opeens niets meer aan de hand te zijn en iedereen gaat over op de orde van de dag. Zo snel kan oorlog dichtbij komen en weer vertrekken dus.
Om 7:10 vertrekken we op tijd, mijn 1e klasse rijtuig zit helemaal vol. Ik zit naast een biznizman uit Dnipro, maar eigenlijk bestaat het hele rijtuig behalve ik uit biznizmeni :') Hij zit in de showbizz en heeft festival The Best City georganiseerd. De laatste editie is echter alweer een tijdje geleden, op mijn vraag of er nog een editie komt is het antwoord "maybe after war". We praten een beetje tijdens de rit van 5:40 uur, ik slaap ook nog wat bij.
39. Na 25 minuten komt de eerste stop in zicht: Dniprodzerzhinsk/Дніпродзержинськ, één van de meest vervuilde steden van Oekraïne - en dat is te zien. Ochjeekutjenogaantoe, heb ik weer de naam fout. Tegenwoordig hebben we het natuurlijk over Kamianske/Кам'янське :')
Entering Kamianske (Dniprodzerzhinsk) by train by Timon91, on Flickr
Overigens roept de conducteur vrolijk "Dniprodzerzhinsk" om, om zich 10 seconden later te verexcuseren en alsnog "Kamianske, vroeger Dniprodzerzhinsk" om te roepen. Niemand kijkt ervan op.
40. Het landschap is verder vrij monotoon.
Landscape in Eastern Ukraine by Timon91, on Flickr
41. We passeren een hoop dorpen en kleine stadjes, waar armoedige huisjes veelal naast schitterende kerkjes staan. Er gaat toch iets flink fout, zou je zeggen.
View from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
42. Een "defectoscoop", waar ik er vorig jaar in Rusland ook al een van tegen ben gekomen
”Defektoskop” seen from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
43. Drie-en-een-half uur buiten Dnipro komen we al bij de laatste stop voor Kiev: Smila/Сміла. We stoppen hier echter vooral omdat het de kruising is tussen twee belangrijke spoorlijnen.
Smila seen from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
44. Het station is echter niet naar Smila vernoemd, maar naar Oekraïne's nationale held: Taras Shevchenko.
Imeni Tarasa Shevchenko train station by Timon91, on Flickr
45. De laatste kilometers naar Kiev snellen voorbij. Waar we in het eerste deel steeds tussen de 100 en 120 km/h reden tikken we hier heel even de 156 km/h aan, verder schommelt het een beetje tussen de 110 en de 140. Hogesnelheidstrein, nou nee - maar het is wel snel naarr Oekraïense maatstaven!
View from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
46. De fabrieken van Kiev komen tegen lunchtijd in zicht, niet lang erna rollen we het grootste station van Oekraïne in :D
Entering Kiev by train by Timon91, on Flickr
47. Stipt op tijd komen we aan, alle biznizmeni haasten zich naar de uitgang om snel buiten te zijn. Overigens stond het gangpad een kwartier voor aankomst al mutjevol :') In de 1e klasse staan de stoelen in een 2+2 opstelling, vanwege het breedspoor zijn de stoelen alsnog breed zat :)
Intercity+ Pokrovsk-Kiev interior by Timon91, on Flickr
48. Pokrovsk-Kiev dus. De 529 kilometers vanaf Dnipro zijn redelijk snel gegaan, de kilometers die nog komen zullen in ieder geval een stuk langzamer gaan.
Intercity+ from Pokrovsk at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
49. Het zeer indrukwekkende scherm met daarop alle vertrekkende langeafstandstreinen van dit station. Vergis je niet, een grote meerderheid hiervan zijn nachttreinen en de meeste daarvan rijden dagelijks of om de dag!
Departure screen at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
50. De stationshal, helaas ook voorzien van lelijke reclame.
Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
Buiten ga ik op zoek naar eten, ik loop een klein stukje van het station af op zoek naar een geschikt tentje. Het is lunchtijd dus veel restaurantjes hebben een goedkope "bisnez lanch" - een basic menu van soep, een hoofdgerecht en een klein toetje. Samen met een halve liter L'vivske gaat het er goed in. Na de lunch haal ik nog wat proviand voor onderweg en scoor bij een standje buiten het station nog een paspoorthoesje van "Україна". Het hoesje kost slechts 11 UAH, maar helaas past het net niet. Jammer, m'n tweede paspoort moet het voorlopig dus nog zonder hoesje stellen. Voor m'n eerste paspoort heb ik al een prachtexemplaar van Tadzjikistan :D
De trein staat al klaar en die ik zo gevonden. De jonge, maar zeer norse provodnitsa laat me binnen en ik zoek m'n plekje op.
51. Hier het gangpad van mijn rijtuig.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
Aangekomen bij m'n coupé blijkt m'n coupégenoot al aanwezig. Hij heet Viktor, neemt deze trein tot Ternopil/Тернопіль en is op zakenreis. Het is een spraakzame en gezellige kerel, dus dat belooft een leuke reis te gaan worden! :)
52. Ik ga nog even naar buiten voor een paar plaatjes, het is nog geen vertrektijd. Hier mijn trein, ik zit in rijtuig 4. Dit is een 1e klasse rijtuig (Spalny Vagon, slaaprijtuig), het enige in de trein. Ik heb nog nooit een nacht in een Oekraïense nachttrein in Spalny Vagon doorgebracht en aangezien de lange rit Kiev-Rakhiv slechts 665,91 UAH kost (ca. €22) vond ik het een mooie kans om dat eens te proberen! Vaak is het een stuk duurder namelijk ;)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
53. Kiev-Rakhiv dus, 14:40 vertrek en 09:43 aankomst - een rit van meer dan 19 uur.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
54. Het is Kiev, dus er staan nog meer nachttreinen klaar voor vertrek ;)
Night train at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
Stipt op tijd vertrekken we, tijdens de rit de stad uit praat ik wat met Viktor.
55. De spoorlijn ligt, zoals vele spoorlijnen in de voormalige Sovjet-Unie, verscholen in een strook bos. Of dit expres gedaan is, voor militaire doeleinden bijvoorbeeld (om de spoorlijn minder zichtbaar te maken) weet ik niet, maar voor het uitzicht is het soms wel jammer. In dorpjes is er af en toe wel wat te zien.
View from the train between Kiev and Vinnitsya by Timon91, on Flickr
Voor de rest breng ik de tijd vooral door met praten met Viktor, bier drinken, bijslapen, lezen en kennismaken met de Engelse buren. Het zijn een vader en zoon die kennissen gaan opzoeken in Ternopil en gisteren voor het eerst in Oekraïne aangekomen zijn. Ze kijken hun ogen uit hier! :D
56. De eerste stop volgt na drie uur, in Vinnitsya. De eerste indruk laat vooral garageboxen, kleine huisjes en commieblocks zien.
Entering Vinnitsya by train by Timon91, on Flickr
57. Het reisschema van de trein, genaamd de "Hutsulshchyna", bestaat eigenlijk uit twee delen: Kiev-Ternopil en Ternopil-Rakhiv. In Ternopil maakt de trein een lange stop, wordt de elektrische locomotief ingewisseld voor een dieselversie en gaan de vier versterkingsrijtuigen die slechts tot daar meerijden eraf. Ook gaat het eerste deel een stuk sneller dan het tweede: waar er 7:16 uur voor de eerste 483 kilometers nodig zijn (67 km/h gemiddeld) zijn er voor de laatste 352 kilometers maar liefst 11:08 uur nodig (nog geen 32 km/h gemiddeld). Het laatste stuk gaat niet bepaald over hoofdlijnen :')
Schedule of night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
58. Na dit dienstregelingtechnische intermezzotje volgt dan echt de stop in Vinnitsya, die maar een paar minuten duurt.
Vinnitsya train station by Timon91, on Flickr
59. Het landschap wordt wat opener :)
View from the train between Vinnitsya and Khmelnytskyi by Timon91, on Flickr
60. Het tweepersoonscoupeetje. Prima vertoeven hiero!
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
61. Ruim vijf uur buiten Kiev volgt de tweede stop: Khmelnytskyi/Хмельниицький. Hier stoppen we voor ruim een kwartier. Een mooi moment om de benen eens te strekken, wat eten te halen en de biervoorraad bij te vullen :)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Khmelnytskyi train station by Timon91, on Flickr
62. De andere kant op gekeken in het avondzonnetje.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Khmelnytskyi train station by Timon91, on Flickr
63. Bij een babushka op het perron haal ik wat varenyky (dumplings) en een paar koude biertjes, Viktor doet hetzelfde zodra hij mij met het spul de coupé in ziet komen. De provodnitsa van een buurrijtuig heeft ook een bierhandeltje, maar die heeft alleen lauw bier
On board night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
64. Tijdens het eten laten we de flats van Khmelnytskyi weer achter ons.
Leaving Khmelnytskyi by train by Timon91, on Flickr
65. Een uur en 50 minuten later bereiken we dan de datsja's aan de rand van Ternopil, het eindpunt voor Viktor, de Engelsen en vele anderen in het rijtuig. Viktor gaat licht beschonken z'n hotel opzoeken, ik ga licht beneveld een rondje over het perron lopen tijdens de lange stop.
Entering Ternopil by train by Timon91, on Flickr
66. Station Ternopil, waar we 39 minuten stoppen.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
67. De zon is onder, donker is het bijna.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
68. De nachttrein van Ivano-Frankivsk/Івано-Франківськ naar Kiev komt ook binnen, een indrukwekkend geval met 18 rijtuigen. Mijn trein is met 12 doorgaande rijtuigen relatief kort.
Train from Ivano-Frankivsk to Kiev at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
69. De rust keert weder op mijn perron, ondertussen worden de versterkingsrijtuigen eraf gehaald.
Night train Kiev-Rakhiv and Ivano-Frankivsk-Kiev at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
De trein uit Ivano-Frankivsk vertrekt weer, daarna zoek ik mijn coupeetje weer op. Iets na half 11 rollen we weer en duik ik m'n bed in. De nacht is hobbelig, de gemiddelde snelheid zegt genoeg over de kwaliteit van het spoor. Regelmatig heb ik het idee dat er een paar spoorstaven missen of dat de trein zelf nog een wissel om moet zetten. De nacht is verder wel goed door te komen :)
70. Rond 7 uur ontwaak ik, we zijn inmiddels in de Karpaten beland! Het zonnetje schijnt, maar als deze op het coupéraam staat is het toch lastig fotograferen.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
71. Mooi hier! Genoeg onafgebouwde gebouwen, dat ook ;)
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
72. De trein in een bocht. Vet jammer dat de raampjes niet open kunnen :(
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
73. Ingezoomd op de lok - geen energielabeltje A denk ik ;)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
74. Af en toe kruisen we de rivier die door het dal stroomt. Verder is het heel leuk om langzaam het Oekraïense plattelandsleven voorbij te zien trekken.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
75. Vorokhta/Ворохта bereiken we met bijna 40 minuten vertraging - we hebben een paar keer lang stilgestaan vanwege een defect aan de lok. Een ongehoord lange vertraging voor dit land!
Vorokhta train station by Timon91, on Flickr
76. Tijd voor een kopje thee :)
Tea on board night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
77. En weer een dorpje. Het dal is voor m'n gevoel redelijk dichtbevolkt.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
78. We passeren ook nog deze oude spoorbrug, vroeger is de lijn schijnbaar (deels) dubbelsporig geweest. Elke brug wordt overigens aan beide zijden nog bewaakt door militairen!
Abandoned railway bridge in the Carpathians by Timon91, on Flickr
79. Langzaam roken we verder richting het zuiden.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
80. Als ik het hier zo zie krijg ik echt zin om een flinke wandeling te maken.... maar nog even wachten tot Rakhiv ;)
View in the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
81. Nog maar een keer het coupeetje dan. We zijn vlak bij Rakhiv nu, ik zit nog als enige in het rijtuig.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
82. Uiteindelijk blijft er nog een kwartier vertraging over - hoe dat half uur er nou weer is afgereden weet ik ook niet, maar houdt het maar op "Oekraïne" :') Het is in ieder geval verreweg de meeste vertraging die ik ooit gehad heb in dit land ;) Rakhiv bereiken we tegen tienen en voelt echt als het eind van de wereld :')
Night train “Hutsulshchyna” from Kiev at Rakhiv train station by Timon91, on Flickr
83. Dit geval staat lekker te roken, maar een paar uur later stond die dat nog te doen Op de achtergrond is de locomotief aan het omlopen voor de terugweg naar Kiev, die reeds om half 1 zal aanvangen.
Rakhiv train station by Timon91, on Flickr
Ik loop het gezellige Rakhiv in, waar het best druk op straat is. Ondanks dat er maar 15.000 mensen wonen is het wel verreweg de grootste plaats in de directe omgeving. Het voelt echt als het einde van de wereld en een regionaal centrum tegelijk :') Meer over Rakhiv, de Karpaten en de spoorlijn hier in het volgende deel, want voor nu brij ik er een einde aan ;) Hopelijk heb ik jullie een mooie indruk kunnen geven van Dnipro en het treinreizen in Oekraïne. Beide kan ik jullie namelijk van harte aanbevelen :) Het volgende deel zal tevens het laatste zijn, waarin we de Karpaten bezoeken en daarna naar huis reizen. Bedankt voor het meelezen en ik hoor graag van jullie ervan vonden! :D
Na twee nachten treinen en bezoekjes aan leuke plekken onderweg zijn we in Kharkiv/Харків, waar ik weer op het punt sta om te vertrekken. Waarom ben ik maar zo kort in Kharkiv? Nou, eigenlijk stond Kharkiv helemaal niet op de planning :') Ik wilde eigenlijk meteen van L'viv/Львів een nachttrein naar een andere stad in het oosten nemen, waar ik een bekende ga opzoeken: Dnipro(petrovsk)/Дніпро(петровськ). Het probleem was alleen dat er vanuit L'viv geen directe nachttrein meer naar Dnipro rijdt nadat de IC+ uit Polen is aangekomen, dus toen moest ik even verder kijken. Uiteindelijk heb ik er maar een ommetje via Kharkiv gemaakt en daar een avondtrein naar Dnipro gepakt, om zo toch nog daar uit te komen ;) Er gaat slechts één trein per dag van Kharkiv naar Dnipro, maar qua timing komt die me wel goed uit :) Kharkiv-Dnipro is 299 kilometer, de trein doet daar zo'n 4 uur over. Om 18:05 vertrekt deze vanuit Kharkiv, zodat je in de loop van de avond in Dnipro aankomt. In dit deel reizen we dus eerst een stukje naar het zuiden, bezoeken de stad Dnipro en vervolgen daarna de reis naar de zuidwestelijke uithoek van het land tot het stadje Rakhiv/Рахiв, waar dit deel eindigt. Een kaartje van dit deel staat hier, een overzichtskaartje is hier te vinden.
1. Het stationsplein van Kharkiv.
Square in front of the train station, Kharkiv by Timon91, on Flickr
2. En het prachtige stationsgebouw.
Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
3. De stationshal is werkelijk schitterend, alleen de alom aanwezige reclame is een beetje jammer :') Verder is het een vrij onoverzichtelijk gebouw, maar je hebt er wel alles wat je nodig hebt.
Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
4. Een half uurtje voor vertrek heb ik Kharkiv wel gezien en ga ik naar m'n trein. Zoals gezegd rijdt er één trein per dag van Kharkiv naar Dnipro. Soms is er echter nog een tweede optie, namelijk de nachttrein Kharkiv-Kherson/Херсон, alleen die dropt je op een onchristelijk tijdstip in Dnipro. De trein bestaat uit twee delen: naast vier zitrijtuigen die de "Regional'nyi Ekspres" naar Dnipro vormen zijn er ook nog twee platzkartny (3e klasse) rijtuigen die naar Mariupol/Маріуполь rijden, wat aan de kust van de Zee van Azov ligt - een heel stuk verder.
Train to Dnipro and Mariupol at Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
5. Er is ook een voetgangersbrug over de sporen, vanaf halverwege de trap maak ik even een plaatje. Als je hoger gaat moet je door een draaipoortje heen en moet je weer helemaal omlopen om het station in te gaan :') Beneden staat mijn trein klaar voor vertrek.
Train to Dnipro and Mariupol at Kharkiv train station by Timon91, on Flickr
Het is heet in de trein, dus ik wacht de rest van de tijd tot vertrek buiten. We vertrekken - uiteraard - op tijd en snellen al gauw zuidwaarts.
6. Van de buitenkant ziet de trein er als elke andere langeafstandstrein in Oekraïne uit, maar dit is een zitrijtuig waar ik nog niet eerder in gezeten heb. Mijn rijtuig zit redelijk vol, maar zodra we een beetje op snelheid zijn neemt de temperatuur gelukkig wel wat af :)
Regional train Kharkiv-Dnipro interior by Timon91, on Flickr
7. Het typische landschap in Oost-Oekraïne.
View from the train to Dnipro just outside Kharkiv by Timon91, on Flickr
8. In Pervomaiskyi/Первомайський kruisen we een stoptreintje naar Kharkiv. Overigens heet het station nog naar de oude naam Lykhachova. De naamswijziging van de stad is al in 1952 doorgevoerd, maar het station heeft de oude naam behouden.
Lykhachova (Pervomaiskyi) train station by Timon91, on Flickr
9. De tweede stop is Krasnopavlivka/Краснопавлівка, een stadje met 7200 inwoners.
Krasnopavlivka train station by Timon91, on Flickr
Een jongen vraagt of de stoel naast mij vrij is, aangezien de dame die naast mij zat in Krasnopavlivka is uitgestapt en er niemand voor is teruggekomen zeg ik van wel. Ik vind het wel apart, want je hebt gewoon een vaste plek in deze trein. We raken in gesprek, de jongen blijkt Roman te heten en hij is met een groepje collega's op stap. Hij heeft als enige van de groep een reservering in een ander rijtuig dus hij hopt van vrije plek naar vrije plek. Hij spreekt alleen Oekraïens en Russisch, maar we hebben de tijd, er komt ergens bier vandaan en zodoende komen we toch tot een goed gesprek - een goeie oefening voor mijn Russisch! :D
10. Station Lozova/Лозова, ongeveer halverwege.
Lozova train station by Timon91, on Flickr
De plek naast mij blijft verder leeg, dus de rest van de rit blijf ik met Roman praten. Ze bezoeken met z'n allen een aantal congressen in het hele land en ze zijn vrijwel continu onderweg omdat er elke dag wel een is. Voor Roman is het de eerste keer ten oosten van Kiev/Київ, hij komt zelf uit Vinnitsya/Вінниця.
11. Op tijd bereiken we station Dnipropetrovsk Holovny. Je zal je misschien al afgevraagd hebben of het nu "Dnipropetrovsk" of "Dnipro" is, maar het antwoord laat zich eenvoudig raden: ook deze stad is "slachtoffer" geworden van de naamsveranderingen, het achtervoegsel "petrovsk" was té Russisch en zodoende heet de stad nu "Dnipro". De grote letters op het stationsgebouw zijn echter nog niet aangepast en ook op mijn treinkaartje staat nog "Дніпропетровськ" - al lijkt dat inmiddels op de boekingssite van de UZ wel aangepast te zijn.
Train from Kharkiv at Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
12. Het imposante stationsgebouw van voren gezien.
Dnipro Holovny train station at night by Timon91, on Flickr
Zonder veel moeite vind ik de tram naar het centrum, een ritje kost maar liefst 1,50 UAH (€0,05). Na een kwartiertje sta ik voor mijn hostel, waar echter niemand de deur open doet. Ik bel met de eigenaar, die zich verontschuldigt en er naar eigen zeggen over een kwartiertje is. Ik zou tot 23:00 moeten kunnen inchecken en het is pas half 11, maar hij komt er in ieder geval aan. In een rokerig 24-uurs internet/gokautomatencafé ernaast is wat leven in de vorm van twee verveelde medewerkers en een vrolijke lokale dronkenlap, die me meteen uitnodigt voor een drankje. Omdat ik toch moet wachten drink ik een biertje mee. Het gesprek tussen een dronken, ééntalige Dniproër en een verdwaalde, roestig Russisch sprekende Nederlandse toerist zorgt bij het personeel voor dusdanig veel hilariteit dat ik niet voor m'n twee biertjes hoef te betalen zodra de hosteleigenaar 25 minuten later verschijnt :') Het hostel is prima uitgerust en mager bezet, na een douche val ik al snel in slaap.
Ik heb één volledige dag in Dnipro, morgenochtend reis ik verder. Vanmiddag heb ik afgesproken met Julia, een Oekraïense die ik twee jaar geleden heb leren kennen in een hostel in L'viv toen ze met een vriendin op reis was. Ze heeft 's ochtends echter een tentamen dus ik ga zelf alvast wat lopen. Alle 41 foto's van Dnipro staan op Flickr, een deel is zoals altijd opgenomen in het verslag.
13. Net als in Kharkiv lijken alle straten een andere naam te hebben gekregen. "Vulitsya Moskovskaya", waar mijn hostel aan zit, heet nu "Vulitsya Volodymyra Monomakha" (al zijn er nog genoeg oude straatnaambordjes aanwezig), de hoofdboulevard "Prospekt Karla Marksa" heet nu "Prospekt Dmytra Yavornitskoho" en het hoofdplein "Ploshcha Lenina" is omgedoopt in "Ploshcha Heroyiv Maidanu" - naar de Helden van Maidan, hoe kan het ook anders :') Links komt nog een oud trammetje de hoek om kijken.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho (Karla Marksa), Dnipro by Timon91, on Flickr
14. Echt een oud centrum is er niet, maar een klein voetgangersgebied is er wel.
Evropeyskyi Prospekt, Dnipro by Timon91, on Flickr
15. Na een heerlijk ontbijt bij een tent genaamd Reporter ga ik verder. De grootste attractie van de stad is het gigantische Menorah Center, het nieuwe hoofdkwartier van de Joodse gemeenschap van Dnipro. Er schijnen nog zo'n 15.000 Joden in Dnipro te wonen, ofwel 1,5% van de bevolking. Binnen zit een interessant museum over de Jodenvervolging, maar bordjes zijn helaas vrijwel uitsluitend in het Oekraïens.
Menorah Center, Dnipro by Timon91, on Flickr
16. Na een uurtje heb ik het wel weer gezien en ga ik de hitte weer in. Dnipro is niet per se een mooie stad, maar er zijn genoeg mooie gebouwen te vinden ;)
Beautiful building in Dnipro by Timon91, on Flickr
17. Ik loop op Prospekt Karla Marksa - zoals iedereen het eigenlijk nog steeds gewoon noemt - verder de heuvel op. Het is een prettige straat om te belopen, er is een brede stoep en veel schaduw.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho (Karla Marksa), Dnipro by Timon91, on Flickr
18. Een kleine tentoonstelling over de huidige oorlog kan niet ontbreken bij het lokale historisch museum. Ik ben de enige bezoeker hier.
Civil war exhibition, Dnipro by Timon91, on Flickr
19. Aan de rand van het aangrenzende groen van Ploshcha Soborna (voorheen "Zhovtneva") staan nog een paar raketten opgesteld.
Missiles in Dnipro by Timon91, on Flickr
20. Ik loop terug naar m'n hostel om even uit te rusten, al maak ik nog een klein ommetje naar de rivier zodra ik bij het hostel ben. De rivier de Dnipro is de naamgever van de stad en het is een imposant gezicht. Het kostte gisteravond al een volle vijf minuten om de brug over de rivier per trein over te steken, er leek geen einde aan te komen.
Dnipro river, Dnipro by Timon91, on Flickr
Terug in het hostel word ik al gauw gebeld door Julia dat ze klaar is met haar tentamen, een kwartiertje later staat ze al buiten bij het hostel. We pakken de tram langs Karl Marksa en gaan vanaf het punt waar ik bij foto 19 geëindigd ben weer verder. Ze is geen fan van haar stad: "You should go to Odessa, there is nothing to see here", maar mijn antwoord - "Then I'd like to see that for myself" - kan ze wel waarderen
21. Een mooie kerk.
Church in Dnipro by Timon91, on Flickr
22. Er ligt een eilandje in de rivier met daar op een park. Vanaf het vasteland kun je de kermis al zien liggen De cirkel op de achtergrond heet "de maan" en het is een soort kunstwerk op een fabriek. 's Avonds zal het vast op een maan lijken ;) Het is volgens mij echt een giga-ding, gezien de grootte ten opzichte van de fabriek zelf.
View towards Monastyrskiy Ostrov, Dnipro by Timon91, on Flickr
23. De brug naar het eiland Monastyrskiy Ostrov, waar het Taras Shevchenkopark op ligt.
Bridge to Monastyrskiy Ostrov, Dnipro by Timon91, on Flickr
24. Na een rondje op het gezellige eiland lopen we verder langs de machtige Dnipro. De overkant lijkt een heel eind weg. Julia woont daar en noemt het "the ass part of town" :')
Dnipro river, Dnipro by Timon91, on Flickr
25. Een glazen bol als monument, schijnbaar recentelijk geplaatst. Volgens Julia is het al twee keer vernield en opnieuw geplaatst en lopen er nu vele weddenschappen in de stad wanneer het opnieuw kapot gemaakt wordt :')
Monument along the river, Dnipro by Timon91, on Flickr
26. De twee torens rechts zijn met 123 meter de hoogste gebouwen van Oekraïne buiten Kiev. Het zijn woontorens en dragen de originele naam "Башти" - letterlijk vertaald "Torens" :')
Bashti (Towers), Dnipro by Timon91, on Flickr
27. Er zijn een aantal bruggen over de rivier, dit is degene die het dichtste bij het centrum ligt. Julia gaat elke dag met de mashrutka over deze brug naar de universiteit. De brug wordt verbouwd dus er zijn flinke wegwerkzaamheden, maar Julia kan zich niet meer herinneren dat die er ooit niet waren :')
Bridge across the river Dnipro, Dnipro by Timon91, on Flickr
28. Het verlaten "Parus" hotel, wat nooit afgebouwd is. Tijdens de bouw bleek én dat het economisch totaal niet rendabel zou zijn, én dat de grond onder het gebouw veel te zwak was. Momenteel is het dus onafgebouwd en verlaten, voor de vorm hebben ze het nationale embleem er maar op geschilderd :')
Abandoned Parus Hotel, Dnipro by Timon91, on Flickr
29. Vanaf een parkeerdek van een dertien-in-een-dozijn mall heb je een beetje uitzicht over de stad. Hier het Menorah Center in vol ornaat.
Menorah Center, Dnipro by Timon91, on Flickr
30. We gaan terug het centrum in, hier weer Prospekt Karla Marksa - pardon, Prospekt Dmytra Yavornitskoho.
Prospekt Dmytra Yavornitskoho, Dnipro by Timon91, on Flickr
31. De hippe buitenlandse namen komen hier ook voor - inclusief spelfouten. Voor de beste Bratwurst ga je naar Bratwürst ;)
Bratwürst in Dnipro by Timon91, on Flickr
32. De rest van de middag brengen door op het terras, bier drinkend en hookah-rokend. Hookah is hoe men in Dnipro standaard naar waterpijp refereert en dat is nu helemaal hip hier ;) Ik ben geen fervent waterpijproker en kende de term ook niet, maar in eerste instantie had ik hele andere voorstellingen bij een "hookah-bar"
Mashrutka in Dnipro by Timon91, on Flickr
De avond wordt doorgebracht met Julia en haar vriend Vlad op het terras van een restaurant aan Karla Marksa, daarbij veelvuldig vergezeld door ober Seva, een vriend van hen. Het is heel gezellig en we praten veel. Vlad blijkt vluchteling te zijn uit Oost-Oekraïne, hij woont inmiddels al bijna drie jaar in Dnipro. Tegen elven ben ik terug in m'n hostel. Julia moet morgen leren voor een tentamen en Vlad werkt fulltime, dus echt stappen zit er vandaag niet in. Heel erg vind ik het ook niet, want ik moet morgen vroeg uit de veren.
33. Op de terugweg naar het hostel komen we nog langs dit mooi verlichte tafereel.
Evening scene in Dnipro by Timon91, on Flickr
In het hostel praat ik nog een beetje met Alfredo, mijn Spaanse kamergenoot, pak m'n tas in en doe een poging tot slapen. De hitte helpt niet mee, het is een stuk warmer dan vorige nacht. Om 6 uur sta ik op, na een snelle douche ga ik naar de tramhalte. Tijd om Dnipro vaarwel te zeggen! Is het een mooie stad? Qua losse gebouwen vaak wel, als geheel niet. Moet je erheen? Nou, ik kan het wel aanraden eigenlijk! Ik vond het qua sfeer heel gezellig en aan leuke terrassen geen gebrek :) Als je een stad in Oost-Oekraïne wilt bezoeken kan ik de combi Kharkiv-Dnipro zeker aanbevelen ;)
34. Helaas duurt het erg lang voordat er een tram richting station komt opdagen, in de andere richting zijn er dan al een paar gepasseerd. Ik heb nog wel even de gelegenheid om op deze vroege ochtend een tram de andere kant op op de foto te zetten.
Tram in Dnipro by Timon91, on Flickr
35. En vooruit, dan ook nog maar wat trolleybussen.
Trolleybuses in Dnipro by Timon91, on Flickr
Tussen het spaarzame verkeer door is het doodstil op straat, de geluiden die uit de voetgangersstoplichten komen om aan te geven dat je mag oversteken zorgen voor een nogal bizarre atmosfeer. Waar je normaal gesproken een piep of een ander monotoon geluid hebt komt er in Dnipro een onheilspellend muziekje uit wat eerder aan een bloederige horrorfilm doet denken :') Ik heb geen geluidsfragment en ik heb het ook niet kunnen vinden op internet, maar jullie houden die tegoed ;)
Na een ruim kwartier wachten komt er dan eindelijk een tram aangetuft. Hij stopt bij de halte, de deuren gaan open... en vliegt in de fik :') Oekraïne ten voeten uit :') Iedereen gaat er gauw uit, het lijkt erop dat de rem is vastgelopen. Met twee brandblussers lukt het om het brandje te blussen, maar de tram rijdt niet verder. Zin om te wachten op de volgende heb ik ook niet, maar na een paar minuten heb ik een mashrutka richting station gevonden zodat ik een tiental minuten later alsnog op tijd voor m'n trein op het station sta :) Ik haal wat eten voor onderweg en ga dan richting perron, waar het al aardig druk is.
36. De nachttrein uit Kiev is al aangekomen.
Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
37. Het perron, op een wat rustiger stuk.
Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
Vanaf Dnipro ga ik een flinke schuif maken, in twee etappes: eerst met de IC+ naar Kiev, een snelle rit die me aan het begin van de middag in Kiev dropt. Na een overstap van iets minder dan twee uur heb ik dan om 14:40 de nachttrein naar het einde van de spoorlijn in de het zuidoostelijke deel van de Oekraïense Karpaten, naar het plaatsje Rakhiv, waar ik dan morgenochtend hoop aan te komen.
38. De IC+ komt uit Pokrovsk/Покровськ - wat uiteraard ook een nieuwe naam heeft, want vroeger heette dit nog Krasnoarmeysk/Красноармійськ. Wellicht dat dit toch iets teveel refereert aan het Rode Leger, want dat heet in het Russisch namelijk "Красная Армия" (Krasnaya Armiya). Het zal wellicht niet als een bekende plaats klinken, maar oorspronkelijk is dit de IC+ uit Donetsk/Донецьк en tsja, daar kunnen ze niet meer komen Pokrovsk ligt zo'n 60 km ten noordwesten van Donetsk en het ligt zo ongeveer op de frontlinie. Ik denk eerlijk gezegd dat je de loop van de frontlinie nog het duidelijkst kunt halen uit de dienstregeling van de UZ...
Intercity+ Pokrovsk-Kiev entering Dnipro Holovny train station by Timon91, on Flickr
Ik sta uiteraard aan de verkeerde kant van het perron, ik zit namelijk in rijtuig 2. Nadat ik bij de andere kant van het perron ben aangekomen kan ik wel mijn rijtuig in, maar iedereen die in rijtuig 1 zit nog niet. Een aantal militairen verspert de toegang tot het laatste stuk perron. Er staan een aantal ambulances klaar en er worden gewonden soldaten uit rijtuig 1 geholpen, de ambulances in. Zodra ze vertrokken zijn gaan de militairen in en gaat rijtuig 1 open. Er lijkt opeens niets meer aan de hand te zijn en iedereen gaat over op de orde van de dag. Zo snel kan oorlog dichtbij komen en weer vertrekken dus.
Om 7:10 vertrekken we op tijd, mijn 1e klasse rijtuig zit helemaal vol. Ik zit naast een biznizman uit Dnipro, maar eigenlijk bestaat het hele rijtuig behalve ik uit biznizmeni :') Hij zit in de showbizz en heeft festival The Best City georganiseerd. De laatste editie is echter alweer een tijdje geleden, op mijn vraag of er nog een editie komt is het antwoord "maybe after war". We praten een beetje tijdens de rit van 5:40 uur, ik slaap ook nog wat bij.
39. Na 25 minuten komt de eerste stop in zicht: Dniprodzerzhinsk/Дніпродзержинськ, één van de meest vervuilde steden van Oekraïne - en dat is te zien. Ochjeekutjenogaantoe, heb ik weer de naam fout. Tegenwoordig hebben we het natuurlijk over Kamianske/Кам'янське :')
Entering Kamianske (Dniprodzerzhinsk) by train by Timon91, on Flickr
Overigens roept de conducteur vrolijk "Dniprodzerzhinsk" om, om zich 10 seconden later te verexcuseren en alsnog "Kamianske, vroeger Dniprodzerzhinsk" om te roepen. Niemand kijkt ervan op.
40. Het landschap is verder vrij monotoon.
Landscape in Eastern Ukraine by Timon91, on Flickr
41. We passeren een hoop dorpen en kleine stadjes, waar armoedige huisjes veelal naast schitterende kerkjes staan. Er gaat toch iets flink fout, zou je zeggen.
View from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
42. Een "defectoscoop", waar ik er vorig jaar in Rusland ook al een van tegen ben gekomen
”Defektoskop” seen from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
43. Drie-en-een-half uur buiten Dnipro komen we al bij de laatste stop voor Kiev: Smila/Сміла. We stoppen hier echter vooral omdat het de kruising is tussen twee belangrijke spoorlijnen.
Smila seen from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
44. Het station is echter niet naar Smila vernoemd, maar naar Oekraïne's nationale held: Taras Shevchenko.
Imeni Tarasa Shevchenko train station by Timon91, on Flickr
45. De laatste kilometers naar Kiev snellen voorbij. Waar we in het eerste deel steeds tussen de 100 en 120 km/h reden tikken we hier heel even de 156 km/h aan, verder schommelt het een beetje tussen de 110 en de 140. Hogesnelheidstrein, nou nee - maar het is wel snel naarr Oekraïense maatstaven!
View from the Intercity+ Pokrovsk-Kiev by Timon91, on Flickr
46. De fabrieken van Kiev komen tegen lunchtijd in zicht, niet lang erna rollen we het grootste station van Oekraïne in :D
Entering Kiev by train by Timon91, on Flickr
47. Stipt op tijd komen we aan, alle biznizmeni haasten zich naar de uitgang om snel buiten te zijn. Overigens stond het gangpad een kwartier voor aankomst al mutjevol :') In de 1e klasse staan de stoelen in een 2+2 opstelling, vanwege het breedspoor zijn de stoelen alsnog breed zat :)
Intercity+ Pokrovsk-Kiev interior by Timon91, on Flickr
48. Pokrovsk-Kiev dus. De 529 kilometers vanaf Dnipro zijn redelijk snel gegaan, de kilometers die nog komen zullen in ieder geval een stuk langzamer gaan.
Intercity+ from Pokrovsk at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
49. Het zeer indrukwekkende scherm met daarop alle vertrekkende langeafstandstreinen van dit station. Vergis je niet, een grote meerderheid hiervan zijn nachttreinen en de meeste daarvan rijden dagelijks of om de dag!
Departure screen at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
50. De stationshal, helaas ook voorzien van lelijke reclame.
Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
Buiten ga ik op zoek naar eten, ik loop een klein stukje van het station af op zoek naar een geschikt tentje. Het is lunchtijd dus veel restaurantjes hebben een goedkope "bisnez lanch" - een basic menu van soep, een hoofdgerecht en een klein toetje. Samen met een halve liter L'vivske gaat het er goed in. Na de lunch haal ik nog wat proviand voor onderweg en scoor bij een standje buiten het station nog een paspoorthoesje van "Україна". Het hoesje kost slechts 11 UAH, maar helaas past het net niet. Jammer, m'n tweede paspoort moet het voorlopig dus nog zonder hoesje stellen. Voor m'n eerste paspoort heb ik al een prachtexemplaar van Tadzjikistan :D
De trein staat al klaar en die ik zo gevonden. De jonge, maar zeer norse provodnitsa laat me binnen en ik zoek m'n plekje op.
51. Hier het gangpad van mijn rijtuig.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
Aangekomen bij m'n coupé blijkt m'n coupégenoot al aanwezig. Hij heet Viktor, neemt deze trein tot Ternopil/Тернопіль en is op zakenreis. Het is een spraakzame en gezellige kerel, dus dat belooft een leuke reis te gaan worden! :)
52. Ik ga nog even naar buiten voor een paar plaatjes, het is nog geen vertrektijd. Hier mijn trein, ik zit in rijtuig 4. Dit is een 1e klasse rijtuig (Spalny Vagon, slaaprijtuig), het enige in de trein. Ik heb nog nooit een nacht in een Oekraïense nachttrein in Spalny Vagon doorgebracht en aangezien de lange rit Kiev-Rakhiv slechts 665,91 UAH kost (ca. €22) vond ik het een mooie kans om dat eens te proberen! Vaak is het een stuk duurder namelijk ;)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
53. Kiev-Rakhiv dus, 14:40 vertrek en 09:43 aankomst - een rit van meer dan 19 uur.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
54. Het is Kiev, dus er staan nog meer nachttreinen klaar voor vertrek ;)
Night train at Kiev Passazhirskyi train station by Timon91, on Flickr
Stipt op tijd vertrekken we, tijdens de rit de stad uit praat ik wat met Viktor.
55. De spoorlijn ligt, zoals vele spoorlijnen in de voormalige Sovjet-Unie, verscholen in een strook bos. Of dit expres gedaan is, voor militaire doeleinden bijvoorbeeld (om de spoorlijn minder zichtbaar te maken) weet ik niet, maar voor het uitzicht is het soms wel jammer. In dorpjes is er af en toe wel wat te zien.
View from the train between Kiev and Vinnitsya by Timon91, on Flickr
Voor de rest breng ik de tijd vooral door met praten met Viktor, bier drinken, bijslapen, lezen en kennismaken met de Engelse buren. Het zijn een vader en zoon die kennissen gaan opzoeken in Ternopil en gisteren voor het eerst in Oekraïne aangekomen zijn. Ze kijken hun ogen uit hier! :D
56. De eerste stop volgt na drie uur, in Vinnitsya. De eerste indruk laat vooral garageboxen, kleine huisjes en commieblocks zien.
Entering Vinnitsya by train by Timon91, on Flickr
57. Het reisschema van de trein, genaamd de "Hutsulshchyna", bestaat eigenlijk uit twee delen: Kiev-Ternopil en Ternopil-Rakhiv. In Ternopil maakt de trein een lange stop, wordt de elektrische locomotief ingewisseld voor een dieselversie en gaan de vier versterkingsrijtuigen die slechts tot daar meerijden eraf. Ook gaat het eerste deel een stuk sneller dan het tweede: waar er 7:16 uur voor de eerste 483 kilometers nodig zijn (67 km/h gemiddeld) zijn er voor de laatste 352 kilometers maar liefst 11:08 uur nodig (nog geen 32 km/h gemiddeld). Het laatste stuk gaat niet bepaald over hoofdlijnen :')
Schedule of night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
58. Na dit dienstregelingtechnische intermezzotje volgt dan echt de stop in Vinnitsya, die maar een paar minuten duurt.
Vinnitsya train station by Timon91, on Flickr
59. Het landschap wordt wat opener :)
View from the train between Vinnitsya and Khmelnytskyi by Timon91, on Flickr
60. Het tweepersoonscoupeetje. Prima vertoeven hiero!
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
61. Ruim vijf uur buiten Kiev volgt de tweede stop: Khmelnytskyi/Хмельниицький. Hier stoppen we voor ruim een kwartier. Een mooi moment om de benen eens te strekken, wat eten te halen en de biervoorraad bij te vullen :)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Khmelnytskyi train station by Timon91, on Flickr
62. De andere kant op gekeken in het avondzonnetje.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Khmelnytskyi train station by Timon91, on Flickr
63. Bij een babushka op het perron haal ik wat varenyky (dumplings) en een paar koude biertjes, Viktor doet hetzelfde zodra hij mij met het spul de coupé in ziet komen. De provodnitsa van een buurrijtuig heeft ook een bierhandeltje, maar die heeft alleen lauw bier
On board night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
64. Tijdens het eten laten we de flats van Khmelnytskyi weer achter ons.
Leaving Khmelnytskyi by train by Timon91, on Flickr
65. Een uur en 50 minuten later bereiken we dan de datsja's aan de rand van Ternopil, het eindpunt voor Viktor, de Engelsen en vele anderen in het rijtuig. Viktor gaat licht beschonken z'n hotel opzoeken, ik ga licht beneveld een rondje over het perron lopen tijdens de lange stop.
Entering Ternopil by train by Timon91, on Flickr
66. Station Ternopil, waar we 39 minuten stoppen.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
67. De zon is onder, donker is het bijna.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
68. De nachttrein van Ivano-Frankivsk/Івано-Франківськ naar Kiev komt ook binnen, een indrukwekkend geval met 18 rijtuigen. Mijn trein is met 12 doorgaande rijtuigen relatief kort.
Train from Ivano-Frankivsk to Kiev at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
69. De rust keert weder op mijn perron, ondertussen worden de versterkingsrijtuigen eraf gehaald.
Night train Kiev-Rakhiv and Ivano-Frankivsk-Kiev at Ternopil train station by Timon91, on Flickr
De trein uit Ivano-Frankivsk vertrekt weer, daarna zoek ik mijn coupeetje weer op. Iets na half 11 rollen we weer en duik ik m'n bed in. De nacht is hobbelig, de gemiddelde snelheid zegt genoeg over de kwaliteit van het spoor. Regelmatig heb ik het idee dat er een paar spoorstaven missen of dat de trein zelf nog een wissel om moet zetten. De nacht is verder wel goed door te komen :)
70. Rond 7 uur ontwaak ik, we zijn inmiddels in de Karpaten beland! Het zonnetje schijnt, maar als deze op het coupéraam staat is het toch lastig fotograferen.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
71. Mooi hier! Genoeg onafgebouwde gebouwen, dat ook ;)
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
72. De trein in een bocht. Vet jammer dat de raampjes niet open kunnen :(
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
73. Ingezoomd op de lok - geen energielabeltje A denk ik ;)
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
74. Af en toe kruisen we de rivier die door het dal stroomt. Verder is het heel leuk om langzaam het Oekraïense plattelandsleven voorbij te zien trekken.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
75. Vorokhta/Ворохта bereiken we met bijna 40 minuten vertraging - we hebben een paar keer lang stilgestaan vanwege een defect aan de lok. Een ongehoord lange vertraging voor dit land!
Vorokhta train station by Timon91, on Flickr
76. Tijd voor een kopje thee :)
Tea on board night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
77. En weer een dorpje. Het dal is voor m'n gevoel redelijk dichtbevolkt.
View of the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
78. We passeren ook nog deze oude spoorbrug, vroeger is de lijn schijnbaar (deels) dubbelsporig geweest. Elke brug wordt overigens aan beide zijden nog bewaakt door militairen!
Abandoned railway bridge in the Carpathians by Timon91, on Flickr
79. Langzaam roken we verder richting het zuiden.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv in the Carpathians by Timon91, on Flickr
80. Als ik het hier zo zie krijg ik echt zin om een flinke wandeling te maken.... maar nog even wachten tot Rakhiv ;)
View in the Carpathians from night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv by Timon91, on Flickr
81. Nog maar een keer het coupeetje dan. We zijn vlak bij Rakhiv nu, ik zit nog als enige in het rijtuig.
Night train “Hutsulshchyna” Kiev-Rakhiv interior by Timon91, on Flickr
82. Uiteindelijk blijft er nog een kwartier vertraging over - hoe dat half uur er nou weer is afgereden weet ik ook niet, maar houdt het maar op "Oekraïne" :') Het is in ieder geval verreweg de meeste vertraging die ik ooit gehad heb in dit land ;) Rakhiv bereiken we tegen tienen en voelt echt als het eind van de wereld :')
Night train “Hutsulshchyna” from Kiev at Rakhiv train station by Timon91, on Flickr
83. Dit geval staat lekker te roken, maar een paar uur later stond die dat nog te doen Op de achtergrond is de locomotief aan het omlopen voor de terugweg naar Kiev, die reeds om half 1 zal aanvangen.
Rakhiv train station by Timon91, on Flickr
Ik loop het gezellige Rakhiv in, waar het best druk op straat is. Ondanks dat er maar 15.000 mensen wonen is het wel verreweg de grootste plaats in de directe omgeving. Het voelt echt als het einde van de wereld en een regionaal centrum tegelijk :') Meer over Rakhiv, de Karpaten en de spoorlijn hier in het volgende deel, want voor nu brij ik er een einde aan ;) Hopelijk heb ik jullie een mooie indruk kunnen geven van Dnipro en het treinreizen in Oekraïne. Beide kan ik jullie namelijk van harte aanbevelen :) Het volgende deel zal tevens het laatste zijn, waarin we de Karpaten bezoeken en daarna naar huis reizen. Bedankt voor het meelezen en ik hoor graag van jullie ervan vonden! :D
Mijn Flickr account.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Wederom zeer fraai :pos: Die dieselloc zal label G vermoedelijk nog nieteens halen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8721
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Geweldig verslag weer, prachtige foto's! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Heb wederom genoten. Bedankt voor het delen
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Net als het eerste deel weer een heel tof verslag, die laatste nachttrein ziet er erg gezellig uit ;)
Ben ook weer benieuwd naar het vervolg, de omgeving ziet er in ieder geval prachtig uit daar!
Ben ook weer benieuwd naar het vervolg, de omgeving ziet er in ieder geval prachtig uit daar!
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Wat een wereldreizen af en toe....ik doe het je niet na overigens. _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Je gaat wel tot de Oekraïnekenners behoren zo :D Meer, meer, meer
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Dank Timon, het genoegen was weer groot. :pos: :pos:
Blijf toch altijd een zwak houden voor plaatjes in het (half)donker, zoals 67 en 69.
En als toetje ga ik nu nog even dat grote scherm bestuderen. :D
Blijf toch altijd een zwak houden voor plaatjes in het (half)donker, zoals 67 en 69.
En als toetje ga ik nu nog even dat grote scherm bestuderen. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Zit zo geboeid te lezen dat ik m'n eten op het fornuis bijna laat verpieteren :pos:
Gaaf hoor! Ben benieuwd naar de Karpaten, die staan nog op mijn verlanglijstje :Y
Gaaf hoor! Ben benieuwd naar de Karpaten, die staan nog op mijn verlanglijstje :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Oekraïne revisited (2): Gezelligheid in oost en west [83]
Bedankt voor de leuke reacties! :D
Het is dat ze niet lager gaan hé Mijn huis heeft ook energielabel G, maar als er lager had bestaan dan had het dat ook gehad :')Daniel schreef:Wederom zeer fraai :pos: Die dieselloc zal label G vermoedelijk nog nieteens halen
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten