Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-L'viv-Kharkiv
Deel 2: Kharkiv-Dnipro-Rakhiv

De Oekraïense Karpaten stonden al een tijdje op het wensenlijstje, met name nadat ik er in 2015 al een glimp van heb opgevangen tijdens mijn reis naar Oekraïne in dat jaar. De ontdekking dat er nachttreinen rijden naar Rakhiv/Рахiв gaf de doorslag om het gebied dit jaar eens met een bezoekje te vereren. Zonder die nachttreinen wordt het een omslachtige reis met een hoop infrequente, zeer langzame lokale treintjes of lange, spartaanse busritten. Vanochtend ben ik aangekomen in Rakhiv, waar ik twee dagen blijf om eens kennis te maken met dit gebied. Daarna is het helaas alweer tijd om terug richting huis te gaan, de plicht roept weer ;)

In dit deel wil ik jullie dus Rakhiv en wat van de directe omgeving laten zien, daarna pakken we de andere nachttrein die vanaf hier rijdt, naar L’viv/Львів. Vanaf daar gaan we terug naar Polen en nemen we een metalen druksigaar naar Brabant. Een kaartje van de reis staat hier, het totaaloverzicht is voor de laatste keer bijgevuld.

Na de lange reis uit Kiev/Київ ben ik meteen naar m’n hostel gelopen, wat op een paar minuten lopen van het station ligt. Niet zo gek, want Rakhiv is klein en eigenlijk ligt alles wel op loopafstand van het centrum. Ik heb een privékamer geboekt, een beetje goeie nachtrust tussendoor kan ook geen kwaad ;) Na me geïnstalleerd te hebben en van de ééntalige receptionist begrepen te hebben dat er eigenlijk geen toeristische info beschikbaar is ga ik het dorp in. Alle 70 foto's van Rakhiv en de omgeving staan hier, de helft is in het verslag opgenomen.

1. De orthodoxe kerk ziet er mooi en goed onderhouden uit - in tegenstelling tot het gros van de gebouwen in dit oord :')

Afbeelding
Orthodox church, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Tijdens m'n zoektocht naar een wandelkaart merk ik al gauw dat ik me hier een stuk lastiger kan redden. Mijn matige Russisch wordt hier slechter verstaan dan in het oosten, bovendien krijg ik alleen antwoord in het Oekraïens. Met enige moeite lukt het me om bij een vage "univermag" (generiek warenhuis met van alles en nog wat) een 1:75.000 kaart te vinden van de regio. Ik moet het er maar mee doen :')

2. Eerst wat eten, want echt fatsoenlijk ontbeten heb ik nog niet. Tijdens het wachten is het uitzicht niet verkeerd en kan ik mooi een wandelroute uitzoeken. Ik eet bij restaurant "Veranda", volgens mij het duurste restaurant van Rakhiv.

Afbeelding
Downtown Rakhiv by Timon91, on Flickr

3. De rivier de Tisza stroomt door Rakhiv, in het centrum is welgeteld één brug voor verkeer. Daarnaast zijn er nog een paar hangbruggen voor voetgangers her en der. Gezien het feit dat de hoofdweg en het centrum aan de westkant en het bus- en treinstation aan de oostkant van de rivier liggen zorgt ervoor dat er altijd genoeg verkeer is.

Afbeelding
Bridge across the Tisza river, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Na een stevige omelet ga ik op stap, met het idee van "ik zie wel hoe ver ik kom". Ik ga het eerste stukje van een wandelroute naar Roemenië lopen, maar de 25 kilometer naar de grens (enkele reis) ga ik niet helemaal aflopen ;)

4. Vlakbij m'n hostel ligt een spoorwegovergang, maar hier rijdt al nagenoeg niks meer. Ten zuiden van Rakhiv is de spoorlijn gesloten, wellicht komen de enkele rangerende loks nog voorbij dit punt. Op het station staat een nieuwer boemeltje te wachten.

Afbeelding
View towards the train station, Rakhiv by Timon91, on Flickr

5. Naar het zuiden, richting Roemenië gekeken.

Afbeelding
Railway line in Rakhiv by Timon91, on Flickr

6. Met behulp van de offline kaart van Maps.ME en de wandelkaart vind ik m'n weg het dorpje uit. Naarmate ik vorder worden de straten steiler, slechter en smaller en de huisjes armoediger. Vergis je niet: hier rijden ook nog auto's!

Afbeelding
Street in the outskirts of Rakhiv by Timon91, on Flickr

7. Het gaat al gauw steil omhoog en ik loop redelijk rustig want wandelschoenen heb ik natuurlijk niet :') Voordeel is echter wel dat je al snel beloond wordt met een mooi uitzicht, in dit geval ingezoomd op het station.

Afbeelding
View over Rakhiv by Timon91, on Flickr

8. Over een bergkam loop ik verder. Sinds ik het dorp uit ben heb ik niemand meer gezien. Gelukkig kan ik met de kaart en af en toe GPS hier goed de weg vinden - op Maps.ME lijkt zelfs elk wandelpad te staan hier!

Afbeelding
View over Rakhiv by Timon91, on Flickr

9. Heerlijk lopen zo!

Afbeelding
Mountain scenery near Rakhiv by Timon91, on Flickr

10. Af en toe gaat het flink omhoog en loop ik naar een top, om daarna weer een stukje naar beneden te gaan. Het uitzicht is fenomenaal!

Afbeelding
View over the Carpathians near Rakhiv by Timon91, on Flickr

11. Soms wordt het wel heel steil, maar voetje voor voetje omhoog wil het wel :)

Afbeelding
Steep ascent in the Carpathians, near Rakhiv by Timon91, on Flickr

12. Na ruim 2 uur lopen vind ik het wel welletjes, omdat ik ook nog helemaal terug moet lopen. Bij deze vage houten kooien heb ik de 1300 meter hoogte gehaald en is het een mooi punt om terug te keren!

Afbeelding
Mountain scenery near Rakhiv by Timon91, on Flickr

13. Nogmaals het uitzicht, ik kan hier lang van genieten!

Afbeelding
View over the Carpathian mountains near Rakhiv by Timon91, on Flickr

14. Via dezelfde weg loop ik terug, hier even teruggekeken naar de route over de bergkam. Het is een heerlijk wandelpad, en ik ben sinds Rakhiv nog steeds niemand tegen gekomen.

Afbeelding
Mountain scenery near Rakhiv by Timon91, on Flickr

15. Uitzicht over Rakhiv, nog één lange, steile afdaling te gaan!

Afbeelding
View over Rakhiv by Timon91, on Flickr

Na iets meer dan vier uur lopen ben ik weer terug, kapot en bezweet, maar voldaan na een prachtige wandeling! Vooraf was het nog onduidelijk of ik wel goed genoeg weer zou hebben voor een flinke wandeling, maar dat is 100% meegevallen. Na een heerlijke douche kijk ik eens op mijn telefoon hoe ver ik nou eigenlijk gelopen heb, het resultaat valt me niet tegen: ruim 18 km met bijna 2000 hoogtemeters, en buiten het dorp niemand tegengekomen :') Niet zo raar dat ik behoorlijk naar de tyfus was toen ik terug in Rakhiv kwam :')

16. Na even uitgerust te hebben ga ik op zoek naar een biertje om wat verder bij te komen. De meeste opties - ook al zijn er niet veel - zitten aan de andere kant van de rivier. Via deze hangbrug loopt de kortste route naar het centrumpje. Het swingt vervaarlijk heen en weer als je eroverheen loopt, zeker als je tegenliggers hebt :mrgreen:

Afbeelding
Pedestrian bridge crossing the Tisza river, Rakhiv by Timon91, on Flickr

17. De rivier de Tisza.

Afbeelding
Tisza river in Rakhiv by Timon91, on Flickr

18. Na een biertje aan de rivier - 12 UAH voor een halve liter (ca. €0,40) loop ik verder en kom tot de conclusie dat er bar weinig restaurants zijn hier. Ik kom uit bij Restaurant Olenka, in het gelijknamige hotel. Alle tafels zijn volledig gedekt, en alle stoelen zijn leeg :') De barvrouw zit met twee kokkinnen naar de televisie te kijken, waar nieuwe EU-sancties tegen Rusland uitvoerig besproken worden. Zodra ik een plekje heb komt de barvrouw meteen een menu brengen. Na uitgevogeld te hebben wat ze niet hebben (het meeste) en wat wel bestelbaar is (niet veel dus) bestel ik iets en gaan de twee kokkinnen meteen de keuken in.

Afbeelding
Restaurant Olenka, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Het eten is best prima, zodra het geserveerd wordt gaat eerst het servies wat al op mijn keurig gedekte tafel weg en wordt het vervangen door het bord met eten :') De tent voelt verder wel enigszins naargeestig aan, leeg dat het is. Voor 60 UAH heb ik een biertje, salade en hoofdgerecht, vol ga ik weer op stap. Er blijkt ook nog een Crafts Beer Pub in Rakhiv te zijn, uiteraard moet die ook even bezocht worden :') Daar is helaas ook weinig te beleven, maar ze hebben wel redelijk lekkere biertjes. Om half 10 is het mooi geweest en keer ik terug naar m'n hostel.

19. Via het station loop ik terug, hier het stationsgebouw.

Afbeelding
Rakhiv railway station by Timon91, on Flickr

20. Weinig reuring nu, over een paar uur vertrekt de nachttrein naar L'viv pas.

Afbeelding
Rakhiv railway station by Timon91, on Flickr

Na een goede nacht ontwaak ik rond negenen, buiten onweert het. Rustig pak ik in en bedenk me wat ik vandaag ga doen. Ik heb nog de hele dag hier en echt veel zin in nog een intensieve wandeling heb ik niet. Als het wat minder hard regent check ik uit, laat m'n tas achter in het hostel en ga ontbijten bij Veranda. Vlakbij Rakhiv ligt een mooie waterval, op de hoofdweg naar het noorden. Ik besluit een gokje te wagen en wurm me op de laatste zitplaats in een volle mashrutka richting Ivano-Frankivsk/Івано-Франківськ - de stoel naast de chauffeur. Na een chaotische rit waarin het arme busje helemaal volgepropt wordt weet ik me na ruim 20 minuten weer naar buiten te worstelen als we bij de Trufanets'-waterval aankomen.

21. Het busje vervolgt z'n weg richting Ivano-Frankivsk, ik ga eerst maar eens de waterval bekijken en dan uitzoeken hoe de f*ck ik weer terug in Rakhiv ga komen :')

Afbeelding
Bus to Ivano-Frankivsk near the Trufanets waterfall by Timon91, on Flickr

22. De waterval is best mooi, alleen de locatie is wat ongelukkig. Het ligt echt echt direct naast de weg en een pad naar boven of iets dergelijks is er niet.

Afbeelding
Trufanets waterfall near Kvasy, Rakhiv by Timon91, on Flickr

23. Ik klauter wat omhoog langs de ene kant, tot ik niet verder kom. Goed moment om even met de sluitertijd te spelen ;)

Afbeelding
Trufanets waterfall near Kvasy, Rakhiv by Timon91, on Flickr

24. Op het dumpen van afval staat een boete ("Shtraf") van 360 UAH (~€12).

Afbeelding
Warning sign at the Trufanets waterfall, Kvasy, Rakhiv by Timon91, on Flickr

25. Aan de overkant van het dal ligt de spoorlijn en ik heb geluk: na een minuut of 20 bij de waterval gespendeerd te hebben komt de nachttrein naar Kiev/Киïв aantuffen. Echt een goed zicht op de trein krijg je vanwege de begroeiing niet, maar een fotootje is altijd mogelijk - zeker omdat de trein toch niet harder dan 30 km/h rijdt.

Afbeelding
Night train “Hutsulshchyna” Rakhiv-Kiev near Kvasy, Rakhiv by Timon91, on Flickr

26. Niet veel later zijn de 11 rijtuigen voorbij gekropen en keert de rust weder.

Afbeelding
Night train “Hutsulshchyna” Rakhiv-Kiev near Kvasy, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Een bus heb ik niet voorbij zien rijden in de tussentijd, ik besluit bij de af en toe passerende voertuigen maar te proberen te liften. Na een minuut of 10 wil een tweetal heren me wel meenemen naar Rakhiv voor 20 UAH - prima!

27. Zo sta ik een kwartier later weer op het station van Rakhiv, waar deze lokale trein (links, 1× per dag) naar Ivano-Frankivsk zo gaat vertrekken.

Afbeelding
Local train to Ivano-Frankivsk at Rakhiv train station by Timon91, on Flickr

28. Ik informeer naar bussen de andere kant op, maar de eerstvolgende gaat pas over een uur. Eerst nog maar wat rondlopen in Rakhiv dan. Ook hier, in een gare buitenwijk van een gaar oord aan de rand van dit land wordt reclame gemaakt voor de reservisten.

Afbeelding
Join the reservists! in Rakhiv by Timon91, on Flickr

Terug bij het station pak ik om 15:00 de bus richting Uzhhorod/Ужгород, die me in ruim 20 minuten naar het "Geografische Middelpunt van Europa" brengt. Niet dat hier ligt, maar zo heet het wel. Ik word afgezet bij een militair checkpoint, je betreedt hier namelijk het grensgebied met Roemenië.

29. Het punt ligt een paar honderd meter verder. De brug is van de inmiddels niet meer gebruikte spoorlijn naar Roemenië, op de weg achter de brug is het checkpoint nog vaag te zien.

Afbeelding
Abandoned railway bridge near Dilove, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Een paar jaar geleden schijnen er nog wel treinen van Rakhiv naar Roemenië te hebben gereden, maar vanwege smokkelactiviteiten is dat schijnbaar gestopt. Nu rijdt er niets meer.

30. Het "Geografische Middelpunt van Europa". Links een Oostenrijks-Hongaarse marker uit het jaar 1887, met een Latijnse tekst die schijnbaar gewoon de lengte- en breedtegraad weergeeft. Dit is echter ooit geïnterpreteerd als het geografische centrum van Europa, dus de Sovjets hebben dat ook maar aangenomen en er hun eigen monument naast gekwakt - het moge duidelijk zijn welke dat is :') Op de achtergrond zijn een restaurant en een souvenirwinkel te zien, het is duidelijk een toeristisch punt hier :')

Afbeelding
Geographical Centre of Europe near Dilove, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Bij het restaurant probeer ik een Hutsulgerecht uit, de Hutsuls zijn een volk wat hier in de regio woont. Het is best lekker, tijdens het eten valt maar liefst drie keer de stroom uit :') Met een goed gevulde maag vervolg ik m'n weg.

31. Ik klauter nog even het talud op, het is duidelijk dat hier al geruime tijd geen trein meer heeft gereden.

Afbeelding
Abandoned railway bridge near Dilove, Rakhiv by Timon91, on Flickr

Bij de controlepost lukt het na 10 minuten om een lift te vinden, de twee vriendelijke heren brengen me terug naar Rakhiv en hoeven geen geld voor het ritje. Één van de twee spreekt vloeiend Russisch, een klein gesprekje is dus nog wel mogelijk :)

32. Terug in Rakhiv doe ik een ansichtkaart op de bus (die zowaar aangekomen is!) en loop nog een rondje. Let op de twee vlaggen die aan de lantaarnpaal hangen: de Oekraïense vlag en de "Bandera"-vlag, een ultranationalistische vlag die je vooral in het westen van het land ziet. Geheel zonder controverse is deze niet.

Afbeelding
Bandera flags in Rakhiv by Timon91, on Flickr

33. Visumbureautjes zie je overal in Oekraïne, want veel Oekraïners werken in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en met name in Polen als gastarbeiders. Sinds het moment van reizen is er voor reizen naar het Schengengebied van maximaal 30 dagen geen visum meer nodig voor Oekraïners, maar voor gastarbeiders volgens mij nog wel.

Afbeelding
Visa agency in Rakhiv by Timon91, on Flickr

Overigens rijden er in Rakhiv heel veel auto's rond met een Tsjechisch kenteken, het lijken echter allemaal Oekraïners te zijn die hier op vakantie zijn. Andere buitenlanders heb ik in Rakhiv niet kunnen onderscheiden.

34. Ik eet wederom bij Veranda, tijdens het eten regent het flink. Zodra de zon ondergaat en het weer droog is loop ik nog een ronde, ik heb nog een paar uur te doden hier. De buitenwijken van Rakhiv zijn arm en authentiek, ik vind de huisjes hier echt prachtig. Katten genoeg, dat ook ;)

Afbeelding
Cat in the outskirts of Rakhiv by Timon91, on Flickr

35. Nogmaals de in onbruik geraakte spoorlijn, gekeken naar het noorden richting het station van Rakhiv.

Afbeelding
Abandoned railroad in Rakhiv by Timon91, on Flickr

De avond duurt voor m'n gevoel heel lang. Ik blijf tot sluitingstijd in het vrijwel lege speciaalbiercafé zitten, het laatste uur wachten doe ik in de keuken van het hostel. Ik ben wel toe aan een bed eigenlijk :')

36. De trein uit L'viv komt om 23:42 aan (als dagtrein) en vertrekt om 0:22 weer (als nachttrein). Om tien over half 12 vertrek ik richting station, de trein komt net aanrijden.

Afbeelding
Night train to L’viv at Rakhiv train station by Timon91, on Flickr

37. The spooky railroad to nowhere! Rakhiv voelde voor mij echt als het einde van de beschaving :')

Afbeelding
Night train to L’viv at Rakhiv train station by Timon91, on Flickr

Ik reis deze etappe in kupé, de meest luxe optie voor deze rit. Het ticket voor deze rit heb ik weliswaar online geboekt, maar was niet als e-ticket uit te geven. Hiervoor moest ik in L'viv op de heenweg een voucher inwisselen voor een echt ticket (zie deel 1) ;) Het is dan ook een redelijk obscure verbinding - al komt het qua obscuriteit lang niet in de buurt van de meest obscure nachttrein die ik ooit genomen heb: Zagreb-Sarajevo in 2012, in de goeie ouwe tijd dat je nog met de trein naar Bosnië kon :') Goed, duur is deze rit in ieder geval niet, voor slechts 4 euro heb je een enkele reis Rakhiv-L'viv in kupé. Je kan ook nog platzkartny (3e klasse) reizen, voor 2 euro, of op een gewone zitplaats, voor €0,60 :')

38. Al gauw kan ik instappen, krijg ik m'n beddengoed, maak m'n bed op en kruip onder de wol. Hier mijn bedje voor de komende 279 kilometer, waar we ruim 8 uur voor nodig gaan hebben.

Afbeelding
Night train Rakhiv-L’viv interior by Timon91, on Flickr

Nog voor we vertrekken slaap ik al, ik word alleen nog even wakker als er onderweg iemand instapt. Verder slaap ik redelijk goed tot een uur of half 8, als we gewekt worden door de provodnitsa. L'viv bereiken we uiteraard stipt op tijd, m'n rugzak drop ik bij het bagagedepot en te voet ga ik de stad in.

39. Op Prospekt Svobody is er uiteraard een nationalistische demonstratie gaande :")

Afbeelding
Nationalistic demonstration in L’viv by Timon91, on Flickr

40. Bij de "Koffiemijn" drink ik een heerlijke bak koffie, ook de ondergrondse mijn moet even bezocht worden. Een aanrader!

Afbeelding
Coffee mine (Lvivska Kopalnya Kavy) by Timon91, on Flickr

41. Een duidelijke boodschap richting Poroshenko over de afvalcrisis, waar in het centrum toch niet heel veel van te merken was.

Afbeelding
Garbage crisis protest, L’viv by Timon91, on Flickr

42. Bijtijds keer ik terug naar het station, haal m'n rugzak op en ga wat eten in de stationsrestauratie. Het menu is niet heel speciaal, maar het restaurant ziet er klassiek uit!

Afbeelding
Classy restaurant at L’viv train station by Timon91, on Flickr

43. Tien minuten voor aankomst van m'n IC+ uit Kiev begeef ik me naar het perron, waar een orkest voor wat muziek zorgt! :D

Afbeelding
Orchestra on the platform at L’viv train station by Timon91, on Flickr

44. De trein waar ik de afgelopen nacht in doorgebracht heb staat er ook nog.

Afbeelding
Night train from Rakhiv at L’viv train station by Timon91, on Flickr

Op tijd komt de IC+ uit Kiev binnen, het lijkt wederom alsof iedereen uitstapt en er een volledige lading nieuwe reizigers weer instapt. De 1e klasse kost slechts ietsje meer dan de 2e klasse, dus voor deze rit heb ik de 1e klasse geboekt. Ik heb een tweezitter voor mezelf, mooi op tijd vertrekken we richting Przemyśl.

45. Zoals ik in het vorige deel al beschreef kun je aan de dienstregeling van de UZ wellicht nog wel het beste een idee van de loop van de frontlinie in het oosten krijgen. Zelfs op dit IC en IC+ kaartje kun je al een idee krijgen.

Afbeelding
IC/IC+ railway map of Ukraine by Timon91, on Flickr

46. De rit verloopt weinig noemenswaardig maar de grenscontrole in Mostiska/Мостиська duurt gevoelsmatig lang. Hier het grote stationsgebouw van Mostiska-II, waar de controle plaatsvindt.

Afbeelding
Mostiska II train station by Timon91, on Flickr

47. Het weinig speciale landschap in het grensgebied tussen Oekraïne en Polen.

Afbeelding
Ukrainian-Polish border area near Mostiska by Timon91, on Flickr

48. De grens zelf, een verroest hek ;)

Afbeelding
Polish-Ukrainian border at Medyka by Timon91, on Flickr

De Poolse politie stapt in Medyka in, na een kwartiertje rijden we verder. Het lijkt er op dat ze in twee ploegen werken, die vanaf de uiteinden naar het midden van de trein werken. Laat ik nou net precies in het midden zitten :') Bij aankomst in Przemyśl mag ik de trein dus nog niet uit, want de controle is nog niet geweest. Pas 20 minuten na aankomst komt de politie langs en mag ik na een snelle controle de trein uit. In de stationshal van Przemyśl is het een drukte van jewelste, met een lange rij voor de twee loketten. Ik ga achteraan staan en ik merk veel zenuwen in de rij. Veel mensen moeten nog een kaartje naar Oekraïne kopen, voor de IC+ die om half 3 weer vertrekt. Ik ben na een half uur aan de beurt, als er volgens mij nog genoeg mensen achter mij staan die naar Oekraïne willen maar dat inmiddels echt niet meer gaan halen. Advies: de twee loketjes kunnen de drukte echt niet aan, als je nog een kaartje moet kopen kom dan op tijd! Het boeken van de internationale kaartjes kost namelijk veel tijd. Mijn trein gaat pas om 14:51, dus ik heb nog iets meer tijd. Bij een kebabzaak op het stationsplein haal ik lunch, echt zin om verder te lopen heb ik niet en bovendien heb ik ook niet heel veel tijd.

49. Voor de laatste keer ga ik richting het perron in Przemyśl.

Afbeelding
Przemyśl Główny train station by Timon91, on Flickr

50. Op het perron voor mijn trein richting Lublin, Warszawa en Hel is lang niet zo druk als het perron aan de overkant, waar een trein naar Kraków en verder gaat komen. Die staat echter al met +30 aangekondigd en ook mijn trein heeft al 10 minuten vertraging.

Afbeelding
Przemyśl Główny train station by Timon91, on Flickr

51. De TLK komt gelukkig wel redelijk binnen de 10 minuten opdagen - dat is namelijk altijd maar weer de vraag :') Aan de overkant is de vertrekvertraging al opgelopen +40, het is duidelijk dat we niet meer in Oekraïne zijn :')

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel at Przemyśl Główny train station by Timon91, on Flickr

52. Mijn coupeetje voor de komende vier uur. Ik reis met deze trein tot Lublin, waar ik vanavond ga overnachten en vanaf waar ik morgen terug vlieg.

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel interior by Timon91, on Flickr

53. De raampjes kunnen open, raamhangen kan dus ook! :D

Afbeelding
Leaving Przemyśl on TLK “Mierzeja” to Hel by Timon91, on Flickr

Ik deel mijn coupé met Igor, een Oekraïner uit een dorp in de omgeving van L'viv. Hij reist naar Warszawa om daar te gaan werken, het is z'n eerste keer ooit buiten Oekraïne. Verbazingwekkend genoeg spreekt hij prima Engels, wat hij naar eigen zeggen via internet en televisie geleerd heeft.

54. De eerste kilometers buiten Przemyśl gaan langzaam, daarna gaat het tempo omhoog.

Afbeelding
Leaving Przemyśl on TLK “Mierzeja” to Hel by Timon91, on Flickr

55. In Rzeszów, een uur en 20 minuten na het verlaten van Przemyśl, stoppen we iets langer voor een lokwissel. Vanaf hier gaan we dieselend naar het noorden.

Afbeelding
Rzeszów Główny train station by Timon91, on Flickr

56. In de verte komt de diesellok al aangereden ;)

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel at Rzeszów Główny train station by Timon91, on Flickr

57. Met een paar minuten vertraging extra verlaten we Rzeszów weer.

Afbeelding
Leaving Rzeszów on TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel by Timon91, on Flickr

Iets buiten de stad buigen we af en gaan we over een enkelsporige spoorlijn naar het noorden. In tegenstelling tot wat ik verwachtte rijden we hier flink door, met 120 km/h raamhangen is ook niet zo heel chill dus ik praat veel met Igor.

58. Bij Tarnobrzeg hangt er weer even een draadje boven. De lijn is hier een stuk ouder en rijden we flink langzamer.

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel near Tarnobrzeg by Timon91, on Flickr

59. Station Tarnobrzeg, niet veel later.

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel at Tarnobrzeg train station by Timon91, on Flickr

60. Stalowa Wola raken we bijna maar vermijden we, we stoppen echter wel in Pilchów, een voorstadje. Dit is vlak voor Pilchów.

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel near Stalowa Wola by Timon91, on Flickr

61. In Rzeczyca moeten we even wachten op een tegentrein, wat een TLK naar Przemyśl blijkt te zijn.

Afbeelding
Crossing another train at Rzeczyca train station by Timon91, on Flickr

62. Ook wij rollen weer verder. Igor heeft wat zelfgestookte wodka bij zich (~80% :') - maar met aardbeiensmaak), waar we wat shotjes van nemen. De zelfgemaakte salamiworst smaakt er heerlijk bij, na vier shotjes heb ik voor m'n gevoel wel genoeg gehad :') Één keer drinken is uit den boze, bij twee keer drinken drink je op de dood, bij drie keer op de liefde - je drinkt dus altijd tenminste drie keer ;) Het landschap is niet heel boeiend, maar de weidsheid en de lichte glooiing vind ik wel wat hebben.

Afbeelding
View from TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel near Kraśnik by Timon91, on Flickr

63. Hop en koolzaad doen ze hier ook aan.

Afbeelding
View from TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel near Kraśnik by Timon91, on Flickr

64. Je krijgt een redelijk beeld van het Poolse plattelandsleven vanuit deze trein, we passeren bijna alleen maar kleine dorpjes.

Afbeelding
View from TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel near Kraśnik by Timon91, on Flickr

65. De laatste stop voor Lublin is Kraśnik, wat we met +15 bereiken.

Afbeelding
Kraśnik train station by Timon91, on Flickr

66. Lublin bereiken we om kwart over 7 's avonds. Ik neem afscheid van Igor en begeef me richting centrum.

Afbeelding
TLK “Mierzeja” Przemyśl-Hel at Lublin train station by Timon91, on Flickr

67. Ook de nachttrein Warszawa-Kiev staat in Lublin, leuk om die weer eens te zien! Deze gaat bij Dorohusk de grens over.

Afbeelding
Night train “Kiev-Express” Warszawa-Kiev at Lublin train station by Timon91, on Flickr

M'n hostel zit in het centrum en is ongeveer 2 kilometer lopen vanaf het station. De buurt rondom het station is naargeestig met veel donkere kroegen, alcoholwinkels en gare figuren op straat, maar naarmate ik dichter bij het centrum kom gaat het steeds meer ergens op lijken ;) Het is niet druk en het hostel is verder prima. Lublin schijnt wel aardig te zijn en aangezien het al bijna donker is ga ik gauw nog even de stad in.

68. Er is veel volk op straat en de terrasjes zitten vol - gezellige sfeer!

Afbeelding
Rynek square, Lublin by Timon91, on Flickr

69. Lublin heeft het net als de rest van Polen flink te verduren gehad in de Tweede Wereldoorlog, maar het oude centrum heeft het nog redelijk overleefd. Het meeste van wat hier staat is ook echt oud (maar veelal wel gerestaureerd).

Afbeelding
Plac Po Farze, Lublin by Timon91, on Flickr

70. Uitzicht op het neogotische kasteel van Lublin.

Afbeelding
View of Lublin Castle by Timon91, on Flickr

71. Stadspoort aan de kant van het centrum richting het kasteel. Lublin is niet zo bekend, maar het komt wel toeristisch over. Het zijn voor zover ik kan zien vrijwel uitsluitend Polen die hier rondlopen.

Afbeelding
Brama Grodzka, Old Town, Lublin by Timon91, on Flickr

72. Vanaf de andere kant gezien, tussen het oude centrum en het kasteel.

Afbeelding
View of the Old Town, Lublin by Timon91, on Flickr

73. Ook in het kasteel maak ik nog een klein rondje.

Afbeelding
Lublin Castle by Timon91, on Flickr

74. Ulica Krakowskie Przedmieście is een voetgangersstraat die vanuit het oude centrum naar het westen loopt. Ook hier is veel reuring.

Afbeelding
Ulica Krakowskie Przedmieście, Lublin by Timon91, on Flickr

75. Een gekleurde fontein bij Plac Litewski (Het Litouwenplein), een populaire plek om te zitten. Ook hier is het een gezellige boel!

Afbeelding
Fountain on Plac Litewski, Lublin by Timon91, on Flickr

Echt zin in veel eten heb ik niet, bij een pizzeria waar m'n favoriete biertje (Okocim) geschonken wordt eet ik wat. Aan een naburig tafeltje hoor ik twee heren Duits praten, nadat ik m'n pizza op heb vraag ik of ik bij hen mag aanschuiven. Dag mag, en het zijn gezellige lui! Het zijn docenten die met een schoolklas in Lublin zijn. Ze hebben nu even een uurtje rust van de klas en dat kunnen ze wel gebruiken :') We kletsen een klein uurtje, daarna moeten zij terug naar hun klas en ga ik terug naar het hostel.

76. Straatbeeld in het donker bij de stadspoort vlak naast m'n hostel.

Afbeelding
Brama Krakowska, Lublin by Timon91, on Flickr

In het hostel is het al een dooie boel en omdat ik zelf ook aardig moe ben kruip ik maar onder de wol. Het is behoorlijk warm binnen maar ik slaap nog wel redelijk. 's Ochtends douche ik en ontbijt bij een lichtelijk verscholen tentje aan de overkant van de straat. Ontbijt heeft het hostel niet, maar als hostelgast krijg je wel korting bij een paar tentjes. Ik kan rustig aan doen, want mijn vliegtuig gaat om 12:45 pas. Lublin heeft een klein vliegveld, maar er is zowaar wel een spoorlijn heen gebouwd. Het is een korte aftakking vanaf de hoofdlijn richting het oosten en het station bevindt zich in de terminal. Hoe vaak kun je dan met de trein naar het vliegveld? Nou, één keer per dag :') Toevallig sluit het treintje wél aan op de vlucht naar Eindhoven, dat scheelt weer een hoop gedoe met bussen en/of taxi's :)

In het hostel pak ik al m'n zooi in, het past net in m'n Eastpak die aan de Wizz-bagageregels voldoet ;) Op een gemakje loop ik terug naar het station, waar ik bij het loket een kaartje naar het vliegveld haal. Op het perron staat een piepklein broodtrommeltje (ik heb geen eigen foto, maar zoiets is het), aangezien dit de enige trein is die er staat moet dit wel die naar het vliegveld zijn. Een andere reiziger die dezelfde trein nodig heeft was ook aan het zoeken, in de "trein" raken we aan de praat.

77. Op tijd bereiken we het vliegveld, waar het gezellig druk is. Er gaan maar een paar vluchten per dag, dus als er een vliegtuig gaat vertrekken zal het hier altijd wel "druk" zijn :') Hier het terminalgebouw, op ongeveer 20 meter aan de linkerkant loop je zo het perron op.

Afbeelding
Lublin Airport departure terminal by Timon91, on Flickr

De rest van de terugreis verloopt weinig noemenswaardig. De vlucht is op tijd, in Eindhoven regent het als de ziekte. Het gezelschap van station Lublin tot station Eindhoven heeft de reis in ieder geval een heel stuk aangenamer gemaakt :) Op het perron nemen we afscheid, zij gaat vanaf hier een andere kant op ;) De terugreis naar Enschede duurt o.a. vanwege werkzaamheden tussen Boxtel en 's-Hertogenbosch behoorlijk lang, maar zonder verdere vertraging kom ik weer aan op Pluskut Hbf :)

Dat was het dan weer, het waren negen intensieve en leuke dagen! In totaal waren het iets meer dan 5000 treinkilometers, waarvan bijna 2/3e in Oekraïne. Hoogtepunten vond ik het bezoek aan Dnipro/Дніпро, de nachttrein Kiev-Rakhiv en de wandeling in Rakhiv. Het was in ieder geval erg leuk om weer in Oekraïne te zijn, ook al gaat het economisch gezien heel slecht met het land. Ik ga er zeker nog een keer terugkomen!

Jullie wil ik bedanken voor het meelezen tot het einde, het waren weer aardig wat foto's met flink wat tekst ;) Ik hoop dat ik jullie een beetje een beeld van Oekraïne heb kunnen geven en hopelijk vonden jullie het wat ;) Ik hoor dan ook graag wat jullie ervan vonden, op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom ;)
Mijn Flickr account.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door ZO6176 »

Wederom genoten. Thanks
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door jelmerrr »

Leuk verslag
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Daniel »

Wederom zo'n prachtig verslag, top :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Mikos »

Okay, ik ben om. Ik heb al een reisgidsje over Oekraïne aangeschaft... Mooie serie foto's, op naar de volgende reis! :P
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door tsov »

Leuk verslag, zoals we van je gewend zijn *O* Karpaten staan al een tijdje op mijn lijstje, nu nog eens tijd vinden om daar heen te gaan ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Milco »

Geweldig verslag weer, zoals altijd :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door isadora »

"Het einde van de beschaving", hoe pakkender dan in foto 37 kun je dat illustreren?
Het licht van de lantaarn dat op lijkt te lossen in het onbestemde donker, de laatste glans over de staart van een trein, die straks door de duisternis zich een weg baant naar andere beschavingen.

Het drieluik Oekraïne was erg compleet, en geeft zeker een mooi inzicht in wat het land heeft te bieden.
Ook dit laatste deel is weer van grote klasse, dank voor het delen, en voor alle tijd die je er in hebt gestoken. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Etienne »

Dit was weer een mooie fotoreeks. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de fijne reacties allemaal! *O*
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door julsteren »

Tof verslag weer! Oekraïne lijkt me nog steeds gaaf om eens heen te gaan, Polen kom ik nu letterlijk net vandaan dus dat land snap ik nu wel :6 :pos: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Zugführer »

Raamhangen *O*
Weer een erg tof verslag inderdaad, heb er wederom van genoten!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Vinny »

Leuk verslag :) Boeiend geschreven tekst ook :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door Meltrain »

Wederom een supermooi verslag. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Oekraïne revisited (3): Het einde van de beschaving (slot) [77]

Bericht door BR628 »

Leest heerlijk weg, je bijdrages. Hoe oostelijker hoe beter volgens mij :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten