mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door mb90 »

De laatste week van juli en de eerste week van augustus was ik voor iets meer dan 2 weken op vakantie naar het Portugese Nazare. Een mooie locatie langs de ruige Atlantische Oceaan waar vandaan ook de nodige uitstapjes gemaakt zijn. De verslagen deel ik per week op, dus nu eerst week 1 waarbij Lissabon en wat plekjes in de omgeving van Nazare centraal stonden.

De reis naar Portugal werd met de auto afgelegd in 2 dagen met een overnachting in het Spaanse Irun. Een weinig schokkende reis door vooral in Spanje een redelijk saai landschap. De eerste stop van de reis was net voorbij Calais. Vanaf de parkeerplaats daar is bij goed zicht Engeland zichtbaar. Op de vroege ochtend van de 21e juli was dat het geval en zo zijn hier in de verte de witte krijtrotsen nabij Dover zichtbaar:
Afbeelding

Op de zaterdagmiddag kwam ik dan na 2300 km aan in Nazare. Na een welverdiende rustdag op zondag werd er maandag weer verder gereden voor een rit van een uur voor een dagje Lissabon. De auto werd weggezet op een groot parkeerterrein in Pontinha en vandaag daar ging de reis verder met de metro. Dit was de Linha Azul (lijn A). Na het kopen van de dagkaart ging de reis naar station Restauradores en zo in het centrum van de stad uit te komen. Na wat slenteren door de straatjes ging ik de Elevador de Santa Justa in voor wat foto's vanaf wat grotere hoogte. De toegang hiervoor was door de dagkaart gratis, alleen de laatste trap naar het uitzichtpunt zonder hoge hekken eromheen was nog 1,50 extra. Boven was het een mooi uitzicht, zoals hier over de Taag richting het zuiden:
Afbeelding

Na een klein uurtje (had sneller gekund, maar de lift naar beneden liet lang op zich wachten) was ik weer beneden en liep ik verder naar de oever van de Taag bij de Praca do Comercio. Een mooi plein met ook een goed uitzicht op de welbekende Ponte de 25 Abril en het Christus beeld aan de overzijde:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna werd er op een terrasje in het centrum lekker gelunched (calamares 8-) ) en werd het daarna tijd voor de welkende tram van Lissabon; lijn 28. Als eerste werd er met lijn 25 vertrokken naar Prazeres met westelijke eindpunt van deze lijn en van lijn 28. Dit leek mij het beste om nog een goede zitplek te bemachtigen. De rit met lijn 25 was ook een rit met een oud trammetje en met ook hier al de nodige opstoppingen door dubbel geparkeerde auto's e.d. Lekkere Zuid-Europese chaos dus. :P Na aankomst in Prazeres reed lijn 28 net weg:
Afbeelding

Maar er stonden nog 2 trammetjes klaar met erachter het trammetje van lijn 25:
Afbeelding

In het voorste trammetje kon er al meteen een goed plekje gevonden worden en zo begon de reis met deze beroemde tramlijn. Onderweg kwamen de nodige trams langs. Vooral de gele gewone trams voor lijn 28, maar soms ook deze rode voor de toeristische rondritjes:
Afbeelding

Al vrij snel zaten we achter de een paar minuten hiervoor vertrokken tram, maar dit zorgde er wel voor dat er vanuit de tram leuke foto's met een andere tram erop gemaakt konden worden, zoals hier te zien is:
Afbeelding

In het centrum liep de tram goed vol en was ik blij dat ik het ommetje via Prazeres gemaakt had.
Langs de route werden de gebouwen wel steeds mooier:
Afbeelding

Onderweg kwam ook nog lijn 12 nog even langs en dat ging mooi samen met andere tram op lijn 28 op 1 foto:
Afbeelding

Daarna werden de straatjes steeds smaller, waarbij er soms strengelspoor was:
Afbeelding

En later ook gewoon een enkel spoortje:
Afbeelding

Al met al een mooie rit om eens gedaan te hebben. Vanaf het andere eindpunt (Martim Moniz) werd er met de metro vertrokken naar Cais do Sodre om vanaf daar met tramlijn 15 naar Belem te gaan. Dan zou je een tram verwachten, maar het werd een gelede Citaro die als lijn 15 tot Belem reed. Onderweg kwam ik wel een tram tegen, maar blijkbaar waren er te weinig voor een volledige dienst beschikbaar. Gelukkig was het niet druk op de weg en ging de busrit dus ook voorspoedig naar Belem. Daar ging uiteraard met bekende gebouw van de Mosteiro dos Jeronimos (ook bekend van Bassie en Adriaan :P ) op de foto:
Afbeelding

Bij het nabijgelegen zeeheldenbeeld kwam er ook nog een regiotreintje langs. Door de kopse zonstand is de troep op de zijkant van de trein gelukkig minder goed zichtbaar...:
Afbeelding

Na opnieuw een terrasje te hebben gepakt ging ik met lijn 15 weer terug naar het centrum van Lissabon. Tijdens het wachten konden nog een bus op lijn 729 en een tram (jaja) op lijn 15 op de foto:
Afbeelding

Afbeelding

Bij het maken van de laatste foto kwam achter mij al de bus voor lijn 15 aan. Weer geen tram dus, maar nu zelfs een 12 meter bus als vervanging. Het mag dus geen verrassing zijn dat deze propvol zat en stond. Gelukkig was ik weer vrij snel bij Cais do Sodre voor wat frisse lucht. Daarna werd er met de metro weer vertrokken naar de auto in Pontinha. Onderweg werd er nog wel een tussenstop gemaakt bij het stadion van SL Benfica, want bij elke grote stad hoort een rondje langs een voetbalstadion. In dit geval Estadio da Luz. Foto's sla ik voor jullie voor dit verslag even over om het niet te veel af te laten dwalen. :P
Vanaf Pontinha was ik zo weer op de tolweg en na een uur weer in het huisje.

De volgende dag werd een natuurpark in het binnenland bezocht. Een apart stukje land met heel veel stenen die hier ook als landsafscheiding dienen. Hier te zien:
Afbeelding

Na wat loslopende geiten te hebben ontweken kwam ik weer buiten dit park uit in Porto de Mos. Hier werden de nodige boodschappen gedaan en de auto getankt. Dit is hier nog wat goedkoper dan langs de kust, zoals in Nazare. Ook is er hier een mooi hooggelegen kasteel met wat bloemen langs een hek van een brug die de boel nog wat opvrolijken:
Afbeelding

De volgende dag werd het bedevaartsoord Fatima bezocht. Hier is 100 jaar geleden volgens zeggen Onze-Lieve-Vrouw van Fatima verschenen en sindsdien is deze plaats een bedevaartsoord met een fraaie basiliek en een indrukwekkend groot plein wat lijkt op het plein in Vaticaanstad maar dan 2x zo groot is. Hieronder 2 foto's van dat plein en voor wie er meer wilt weten over Fatima is er hier meer te vinden
Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg werd er over de kustweg tussen Sao Pedro de Moel en Nazare gereden. Hier zijn af en toe fraaie uitzichten op zee te zien, zoals hier bij Paredes Velhas:
Afbeelding

Afbeelding

Terug bij het huisje was het door het gebrek aan wind wel erg warm op het terras, waardoor ik nog even eropuit ging voor de plaatselijke spoorlijn hier waar per richting ongeveer eens per 3 uur een trein komt. Rond 15:30 uur kwam door de uitgestrekte bossen tussen Marinha Grande en Nazare deze IR met een aantal minuten vertraging op weg naar Caldas da Rainha en vanaf daar verder als R-trein (stoptrein) naar Lissabon:
Afbeelding

De foto was overigens genomen bij deze bewaakte overweg. Zo van een afstandje niks mis mee, maar met de auto ben ik maar stapvoets overgestoken om niet uit de wagen te stuiteren :P :
Afbeelding

In de maanden juli en augustus rijdt er een half uur na de vorige trein een extra R-trein naar Caldas da Rainha. Die kon ik dus nog mooi meepakken. Daarvoor ging ik naar het station in Valado, wat ook tevens het station is voor Nazare en Alcobaca. Aansluitend busvervoer naar deze plaatsen heb ik overigens niet gezien. :P Hier dus de genoemde trein bij het erg rustige station met voor deze trein 3 instappers en 0 uitstappers:
Afbeelding

Met deze foto zit dit deel erop. In het 2e en laatste deel volgen nog wat foto's van de fraaie omgeving van Nazare, van Nazare zelf, Coimbra en van een dagje Porto.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door Daniel »

Hele fraaie plaatjes met een leuk verhaaltje eromheen gebreid ook :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor het plaatsen. Zie deel 2 graag tegemoet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door isadora »

Maar dan ook echt geen één enkel wolkje. (Calais uitgezonderd, maar dat reken ik niet tot Portugal). :D

Mooie reportage, fraaie foto's, dank mb90. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door jelmerrr »

Mooi raportage
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door tsov »

Portugal! *O* Trammetjes! *O* Mooi hoor :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door The Greyhound »

Jammer om te lezen dat er voor lijn 15 inmiddels niet meer genoeg trams zijn om de hele dienst mee te rijden. Er zijn ooit maar 10 lage vloertrams besteld en die zijn inmiddels behoorlijk op leeftijd. Geld voor extra trams was er nooit en 2e hands trams met een spoorbreedte van 900mm zijn er niet zoveel. Vroeger reden er vaak een aantal twee-assers mee op lijn 15, maar die zijn inmiddels blijkbaar allemaal nodig voor de groeiende toeristenstroom op lijn 28 en de toeristenlijnen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door Etienne »

Een leuk verslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door Milco »

Leuk verslag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door Durashift »

Mooie foto's. leuk geschreven verslag. :pos:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #97: Portugal deel 1; Lissabon en meer (26)

Bericht door waldo79 »

Keurig verhaal, Mario!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten