Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door BR628 »

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 2 blijven we nog een dag aan de Duitse kant van het Elbedal, waarna een dag later in de loop van de ochtend toch echt Tsjechië werd ingereden.

Deel 1 is hier te vinden: viewtopic.php?f=56&t=13408

Na een korte nacht werd om 5:29 de derde S1-trein van de dag gepakt vanaf het centraal station in Dresden. Een kleine 40 minuten later stond ik als een van de eerste toeristen in Königstein.

Königstein (Sächsische Schweiz) is het meest toeristische stadje tussen Dresden en de Tsjechische grens. De op 240m boven de Elbe gelegen Festung Königstein is er een van de belangrijkste trekpleisters. Je kan er heen lopen maar er rijden ook toeristische bussen en treintjes naar toe. Jaarlijks bezoeken meer dan 500.000 toeristen dit fort, dat oorspronkelijk voor de hertogen en vorsten van Sachsen een toevluchtsoord was in oorlogstijden. Het was tevens als staatsgevangenis in gebruik.

De Festung Königstein is in de vroege ochtenduren prima in beeld te brengen in combinatie met een passerende trein op het stationnetje van Königstein. Met name rond de langste dag heb je zeker een uur á anderhalf uur zonlicht, voordat de zon over de spoorbaan heen gaan draaien. Begin augustus komt de zon alweer wat later op en heb je niet meer dan een half uur á drie kwartier over, alvorens de zon kops gaat staan. Je moet duidelijk geluk hebben op dit fotopunt, want naast de zon die moet schijnen (een klein wolkje is al snel funest omdat de zon laag aan de horizon staat en nog niet krachtig genoeg is) moet er ook nog een (leuke) trein rijden.

Afbeelding
Op de ochtend van 1 augustus 2017 zaten alle elementen mee toen de S-Bahn naar Bad Schandau op het juiste moment het stationnetje van Königstein binnenreed. DB Regio heeft eind 2015 alle locomotieven van de serie 182 ingewisseld voor locomotieven van de serie 146. Daarbij zijn drie daarvan voorzien van reclame. De 146 017 werft voor Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) en is hier met trein 31707 uit Meißen Triebischtal onderweg naar het verderop gelegen Bad Schandau.

Twee stationnetjes meer naar het oosten ligt Krippen. Na een korte bui zou de zon weer snel doorbreken en stond niets meer een zonnige dag in de weg.

Het stationsgebouw van Krippen is gebouwd in 1851 en diende toendertijd als hoofdstation van Bad Schandau. Al snel zat het aan zijn capaciteitsgrenzen. Uitbouw van het station was hier niet mogelijk, met de bergen links en de Elbe rechts. In 1877 werd station Bad Schandau op zijn huidige plek geopend en kreeg deze halte de naam Krippen.

Het stationsgebouw van Krippen, sinds 2014 weer bewoonbaar, staat onder monumentenzorg en wordt door de eigenaren sindsdien stukje bij beetje gerestaureerd. Eenmaal per jaar, tijdens de Open Monumentendag, is het stationsgebouw ook van binnen toegankelijk.

Het is mogelijk hier met zon een trein op de foto te zetten, maar de mogelijkheden hiervoor zijn nog beperkter als in Königstein ivm de vele bomen die langs het perron richting Dresden staan. Als het een half uur is, is het veel schat ik in.

Afbeelding
Op dinsdag 1 augustus 2017 was de unit cargo uit Leipzig-Engelsdorf precies de juiste trein op het juiste tijdstip. Na het regenbuitje begon de zon weer door te breken en kon deze opname gemaakt worden van een wel zeer kort uitgevallen trein 45313 naar Česká Třebová vjezdová skupina. De 372 007 trekt de trein tot Děčín východ, alwaar een binnenlandse locomotief van ČD Cargo de trein naar Česká Třebová rijdt.

Toen ik met de S-Bahn van Krippen naar Schmilka-Hirschmühle reed zag ik in Bad Schandau Ost een ketelwagentrein klaar staan voor vertrek richting Tsjechië. De trein wachtte gelukkig totdat ook de laatste wolken opgelost waren en nog geen 5 minuten na de Eurocity mocht de 372 013 met ketelwagentrein 42389 naar Most nové nádraží uit Bad Schandau Ost vertrekken.

Afbeelding
Rechts is een stukje Duitse spoorweggeschiedenis te zien, de F kast. Vroeger kon spoorwegpersoneel middels deze Streckenfernsprecher contact zoeken met de treindienstleider. Het systeem wordt tegenwoordig door de opkomst van de mobiele telefonie en het Zugfunk-syteem in de trein niet meer veelvuldig gebruikt maar op diverse spoorlijnen is het tot op de dag van vandaag operationeel. Het is een vrij eenvoudig systeem, op meerdere locaties tussen stations staat een Streckenfernsprecher en deze werken parallel, dwz je kan tegelijkertijd iedereen horen en spreken.

Omdat het op maandagmorgen niet gelukt was een goederentrein in Schöna/Hřensko te fotograferen besloot ik nogmaals het uitzichtpunt boven het Tsjechische grensdorpje Hřensko te bezoeken. Ditmaal met meer succes:

Afbeelding
Zoals te zien is rijdt het meerendeel van het goederenvervoer tussen Duitsland en Tsjechië met een zgn Knödelpresse, een locomotief van de Tsjechische serie 371/372 die zowel onder Duitse wisselspanning als de Noord-Tsjechische gelijkspanning kan rijden. De Eurocity-treinen rijden met een locomotief van de serie 371, die is aangepast voor snelheden tot 160 km/u. De overige locomotieven zijn genummerd in de serie 372, kunnen maximaal 120 km/u en worden in de grensoverschrijdende goederendienst ingezet. De 372 012 heeft met een ketelwagentrein bij Schöna/Hřensko bijna de Duits/Tsjechische grens bereikt.

In de namiddag wilde ik toch beslist nog een kans wagen op een Tsjechische diesellocomotief, dus was er weinig andere keus dan tussen de grens en Bad Schandau te gaan staan want deze Tsjechische diesellocomotieven rijden nooit verder dan Bad Schandau.

De spoorlijn tussen het Tsjechische Děčín en het Duitse Dresden wordt naast de Eurocity-treinen tussen Praag en Berlijn hoofdzakelijk gebruikt voor het internationale goederenvervoer. De Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy Cargo, DB Cargo en Metrans tref je hier het vaakst aan. Maar ook private maatschappijen rijden internationaal vervoer van/naar Tsjechië, al hebben zij vaak geen locomotieven om nonstop de grens te kunnen passeren. Tsjechië heeft immers een ander stroomsysteem dan in Duitsland en ook het beveiligingssysteem wijkt af van die in Duitsland.

Er wordt daarom vaak de hulp ingeroepen van een van de private Tsjechische goederenvervoerders, die met een diesellocomotief zonder problemen de grens kunnen passeren. Zij rijden de trein tot aan het grensstation Bad Schandau, waarna een Duitse goederenvervoerder de trein daar kan overnemen.

Afbeelding
Op dinsdag 1 augustus 2017 kon in de namiddag onder heerlijk zomerse weersomstandigheden dan eindelijk zo'n Tsjechische goederenvervoerder worden vastgelegd. IDS Cargo locomotieven 742 260 en 742 529 zijn hier met in totaal 28 homogene VTG Uagnpps'n (bestemd voor levensmiddelen) onderweg vanuit Děčín en passeren hier een zeer verheugde fotograaf bij Krippen, enkele kilometers voor Bad Schandau.

De rotsformaties op de achtergrond behoren tot het Elbsandsteingebergte (kalkzandsteen) en zijn overal in het Elbedal tussen Dresden en Děčín te zien.

Metrans, opgericht in 2003, startte destijds met spotgoederenvervoer tussen Tsjechië en Duitsland onder de naam Railtrans. In 2004 werd een poging gedaan om in het reizigersvervoer een verbinding op te zetten tussen Zittau en Liberec met Uerdinger railbussen.

In 2006 wilde Railtrans op de lijn Praag-Ostrava gaan concurreren met de České dráhy, maar omdat de beoogde locomotieven (BR 189) niet werden toegelaten (pas in 2011) en toegang tot het centraal station van Praag werd geweigerd, stopte Railtrans deze pogingen in 2007.

Metrans werd in etappes tussen 2009 en 2014 eerst gedeeltelijk en later enig aandeelhouder van Railtrans en heeft zich sindsdien volledig gestort op het containervervoer tussen twee containerterminals in Tsjechië (Praha-Uhříněves en Česká Třebová) en vele Europese bestemmingen zoals Rotterdam, Hamburg, Bremen, Rheinhausen, Salzburg en Bratislava.

Nadat IDS Cargo de vorige, fraaie, trein heeft afgeleverd in Bad Schandau kwamen de beide locomotieven nog geen kwartier later alweer terug richting Tsjechië. De Eurocity naar Hamburg was behoorlijk vertraagd waardoor er nog een goederentrein door mocht rijden richting Duitsland. Het bleek om Metrans te gaan.

Afbeelding
Met wederom een erg fraai gekleurde containertrein uit Česká Třebová odjezdová skupina is de 386 024 hier onderweg bij Krippen als trein 41314 naar Bremerhaven Speckenbüttel. Je moet hier enigzins geluk hebben met de auto's. Het ging hier net goed maar bij de Eurocity hopeloos mis, een grote vrachtwagen kwam precies op het verkeerde moment voorbij.

De volgende dag sliep ik door het matige voorspelde weer een beetje uit en iets na half 9 checkte ik uit het hotel. Vandaag zou dan toch eindelijk naar Tsjechië gereden gaan worden. Maar onderweg bleek er toch nog wat zon te zijn in het Elbedal waardoor ik nog een korte stop inplande vlak voor de grens. Dat bleek een gouden greep...

Op de S1 tussen Meißen Triebischtal en Schöna heeft DB Regio alweer enige tijd geleden de locomotieven van de serie 182 vervangen door de uit het Ruhrgebied overgekomen serie 146. Op de S2 en S3 gaat de inzet van de 143'ers overigens onverminderd voort, soms verdwaalt er wel eens eentje op de S1.

Voor Duitse begrippen is het aantal rondrijdende reclamelocs trouwens bijzonder hoog. Maar liefst drie stuks zijn bestickerd. Eerder zagen we al de 146 017 met VVO-reclame, en de 146 010 "Schloss Wackerbarth" rijdt in het groen rond. Contrasttechnisch gezien is de blauwe 146 013 met reclame voor het Felsenbühne Rathen "mit der S-Bahn Dresden zu Europas schönsten Naturtheater" misschien wel de mooiste.

Afbeelding

Op woensdag 2 augustus 2017 zat deze loc precies in de goede omloop want na Bad Schandau rijdt de S1 maar 1x per uur en staat de zon alleen om 10:15 perfect voor de S1. Toen ook de zon nog uitbundig scheen was het feest compleet. DB Regio 146 013 zal weldra met S1-trein 31721 van Meißen Triebischtal naar Schöna een stop maken te Schmilka-Hirschmühle.

Met het regionale boemeltreintje reed ik vervolgens de Duits/Tsjechische grens over en na een korte overstap in Děčín werd een kwartier later al Ústí bereikt. Na in het hotel te zijn ingecheckt wilde ik mijn geluk beproeven op de fraaie middagstek bij Ústí nad Labem-Střekov.

Kenmerkend voor dit fotopunt is met name het uit 1316 stammende kasteel Střekov (Schreckenstein) boven op de heuvel. Het kasteel lag op een strategisch punt: een belangrijke handelsroute naar Duitsland kon zo worden beschermd. Het was in de Middeleeuwen al onderwerp van diverse veldslagen en ook de nazi's hebben het kasteel jarenlang bezet. In de jaren 90 van de vorige eeuw is het kasteel gerestaureerd en werd er zelfs een film opgenomen: Die Hard Dracula. Die film flopte overigens gigantisch...

Afbeelding
Op woensdag 2 augustus 2017 passeert ČD Cargo-lok 130 035 nog in prachtige oude kleurstelling met een ketelwagentrein op de Rechter Elbestrecke op weg naar Nymburk vjezd nádraží.

Op de rechteroever van de Elbe bestaat het reizigersvervoer van České dráhy uit een uurdienst van Osobní vlak (Os, stoptrein) tussen Ústí nad Labem západ en Štětí, die eenmaal per twee uur doorrijdt naar Lysá nad Labem. Daar bovenop rijdt elke twee uur een Rychlík (R, sneltrein) tussen Ústí nad Labem západ en Kolín.

Beide treinsoorten bestaan uit drie rijtuigen waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is en worden getrokken door een gelijkstroom locomotief van de serie 162. Deze zijn optisch identiek aan bijvoorbeeld de serie 371 die naar Dresden rijdt.

Afbeelding
Vanuit het depot Děčín worden naast het steeds grotere aandeel 162'ers in de Najbrt2-kleurstelling ook twee witte varianten ingezet. Ik had het geluk dat de 162 011, reclame makend voor het ČD museum in Lužná u Rakovníka, op woensdag 2 augustus 2017 in exact de juiste omloop zat waardoor dit plaatje gemaakt kon worden van de R 791 bij Ústí nad Labem-Střekov op weg naar Kolín.

Geheel links in beeld is de Střekov-sluis te zien. Nog altijd worden binnenvaartschepen via de sluis naar het lagergelegen gedeelte van de Elbe bij de stad Ústí geloodst. Het mooie van deze sluis is dat je er als voetganger ook overheen mag lopen. Het scheelt zo een enorme kilometerslange omweg. Foto's maken vanaf de sluis is dan een mooie bijkomstigheid.

Škoda Plzeň bouwde tussen 1960 en 1977 in vier deelseries in totaal 209 locomotieven in de series 121, 122, 123 en 130. De oudsten (serie 121), gebouwd in het begin van de jaren 60, zijn in 2006 buiten dienst gesteld. Het zijn allemaal gelijkstroomlocomotieven en daardoor alleen in het noorden en noordoosten van Tsjechië inzetbaar. Anno 2017 worden ze nog veelvuldig in de goederendienst ingezet.

Omdat in het zuidelijke deel van Tsjechië 25 kV/50 Hz wisselstroom op de bovenleiding staat zijn de locomotieven veel aan te treffen op de spoorlijnen langs de rivier de Elbe op de relaties Děčín-Nymburk-Kolín en Děčín-Praag. Een deel van de locomotieven rijdt inmiddels in de blauwe ČD Cargo kleurstelling rond en dat misstaat ze zeker niet, al heb ik natuurlijk zelf ook liever de groene. Gelukkig is dat ook gelukt deze vakantie.

De containertreinen tussen Bremerhaven en Mělník worden door DB Cargo over de gehele route van tractie voorzien. De containertreinen tussen Hamburg en Mělník worden daarentegen in Duitsland gereden door ITL en krijgen te maken met twee locomotievenwissels: in zowel Pirna/Bad Schandau en Děčín.

Afbeelding
Toen ik op woensdag 2 augustus 2017 in de namiddag een kijkje ging nemen op de Střekov-sluis kwam in alleraardigst zijlicht de 130 008 voorbij met een containertrein uit Hamburg-Süd en passeert hier bij Ústí nad Labem-Střekov als trein 42343 naar Mělník.

Hiermee eindigt deel 2. In deel 3 blijven we nog een dag rond Ústí nad Labem, waarna op vrijdag de reis naar de hoofdstad Praag werd gemaakt.

Wederom bedankt voor jullie interesse en tot in het volgende deel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door Daniel »

Wederom prachtige platen zeg :pos: En ook weer leuk 'n verhaaltje erbij steeds.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door Lijn 45 »

Fraaie foto's weer. :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door isadora »

Helemaal top, erg informatief en schitterend fotomateriaal. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door ZO6176 »

Wederom prachtig. Vraagje: waar haal je de nummers van de goederentreinen vandaan?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door BR628 »

Bedankt allemaal.
ZO6176 schreef:Wederom prachtig. Vraagje: waar haal je de nummers van de goederentreinen vandaan?
De meeste treinnummers zijn opgenomen in de jaardienst van DB Netz, zeg maar de vastrijdende goederentreinen. Die rijden dus elke (rij)dag weer onder hetzelfde treinnummer. Voor de extraatjes heb ik vaak gebruik kunnen maken van de kennis van mede fotografen de ik tegenkwam. Hoe hun hier aan komen weet ik niet. Ik weet wel dat er in Tsjechië systemen zijn waarin je van elke trein en/of locomotief de actuele locatie kan zien.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door Etienne »

Wauw *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door Timon91 »

Prachtige plaatjes, dank voor het plaatsen! *O*
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten