Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Ddiwrnod da! Na talloze treinreizen door het continentale deel van Europa vond ik het wel eens tijd worden om de andere kant van de Noordzee te verkennen. Ik ben weliswaar al een paar keer in het Verenigd Koninkrijk geweest, maar het aantal treinritjes in dat land tot nu toe bleef beperkt tot één keer Harwich - London en één keer London - Brussel. Deze vakantie wilde ik daar eens verandering in brengen en dat is gelukt.

In dit eerste deel reizen we via Wales met trein en boot naar Dublin. Een stukje Ierland en de terugreis volgen later.
Hier een kaartje van de volledige reis:
Afbeelding

1. We starten met de heenreis van Nederland naar London. De intercity naar Brussel heeft vanwege de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug station Breda als vertrekpunt. Dus in alle vroegte reizen we daar via Utrecht en Rotterdam heen.
Afbeelding
Intercity to Brussels at Breda train station by Zugführer, on Flickr

2. Met een overstap op Brussel Zuid arriveren we een paar uur later op London St Pancras
Afbeelding
London St. Pancras station by Zugführer, on Flickr

We lopen naar het Euston station, een kwartiertje lopen verderop. Hier nemen we een half uur na aankomst van de Eurostar al de Virgin trein naar Crewe. Helaas heb ik geen scherpe foto van het apparaat, maar op foto 4 staat er wel eentje op de achtergrond. We rijden non-stop naar Crewe, 288 kilometer verderop.

3. Het eerste wat ik zie bij aankomst op het station van Crewe is dit bordje. Het is overigens een echt spoorwegdorp, naast het spoorwegknooppunt is er weinig te vinden.
Afbeelding
Crewe train station by Zugführer, on Flickr

4. In Crewe rijdt de fancy Virgin trein verder naar Manchester, wij moeten overstappen op een Arriva boemeltje dat non-stop op en neer rijdt tussen Crewe en Chester, een stukje van een minuut of 20. Hier komt hij het station binnenkomt rijden.
Afbeelding
Crewe train station by Zugführer, on Flickr

5. Ook bij Arriva Wales is tegenwoordig duidelijk aangegeven wat het moederbedrijf is :D
Afbeelding
A DB company by Zugführer, on Flickr

6. Ik vind de sfeer op de Engelse stations heerlijk, dit is het station van Chester: vanaf London hebben we al 170 mijl afgelegd, morgen moeten we er nog 85 naar Holyhead.
Afbeelding
Chester train station by Zugführer, on Flickr

7. We overnachten in Chester, een gezellig stadje dat nog net niet in Wales ligt. Er is een stadsmuur rond het hele centrum waar je helemaal overheen kunt lopen er staan leuke gebouwtjes.
Afbeelding
Chester city centre by Zugführer, on Flickr

8. De volgende ochtend reizen we verder richting Holyhead. De spoorlijn loopt grotendeels langs de kust en we hebben kilometers lang dit uitzicht. Jammer genoeg is het raam een beetje vies :p
Afbeelding
Beach view from train between Chester and Bangor by Zugführer, on Flickr

9. Onze eerste tussenstop is Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, een klein dorpje met een wat langere naam in Wales. Voor wie niet weet hoe je dat uitspreekt refereer ik graag naar dit filmpje, ik kan het in ieder geval niet beter :mrgreen:
Het dorpje stond oorspronkelijk eigenlijk bekend als Llanfair Pwllgwyngyll ("St Mary's in Hollow of the White Hazel Township"), de lange naam is uitgevonden in 1860 voor "promotional purposes" en betekent Parish [church] of [St.] Mary (Llanfair) [in] Hollow (pwll) of the White Hazel [township] (gwyn gyll) near (go ger) the rapid whirlpool (y chwyrn drobwll) [and] the parish [church] of [St.] Tysilio (Llantysilio) with a red cave ([a]g ogo[f] goch) (met dank aan wikipedia).
Afbeelding
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch train station by Zugführer, on Flickr

10. De driedelige trein paste overigens niet langs het perron. Vóór aankomst moet je bovendien doorgeven dat je de trein wil verlaten, het is een stop on request. Voor de vier passagiers die er uit wilden werd vervolgens de deur linksvoor van het tweede rijtuig geopend. Als je mee wil met de volgende trein (over een uurtje of 3) moet je "duidelijk seinen naar de machinist" :mrgreen:
Let ook op de spoorwegovergang op de achtergrond, met het hek dat de hele spoorbaan afsluit als de overgang open is voor auto's.
Afbeelding
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch train station by Zugführer, on Flickr

11. Het stationsgebouw, verder is er weinig te vinden hier. Voor het handjevol toeristen dat het stationsbordje op de foto komt zetten is er een souvenirwinkeltje met streekproducten.
Afbeelding
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch train station by Zugführer, on Flickr

12. Ook elders in het dorp wordt de naam uitgebuit, zoals hier bij een autodealer.
Afbeelding
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch car dealer by Zugführer, on Flickr

13. Omdat we geen zin hebben om 3 uur op de volgende trein te wachten lopen we terug naar Bangor, een kilometer of 6 terug in de richting van Chester. Het is een mooi gebied en onderweg hebben we zicht op de dubbeldeks spoorbrug waar onze trein net overheen ging. Als je even inzoomt die je dat de trein "beneden" rijdt terwijl het wegverkeer nog een verdieping hoger rijdt.
Afbeelding
Pont Britannia near Bangor by Zugführer, on Flickr

14. Wij nemen de noordelijker gelegen brug, hier het uitzicht vanaf die brug in zuidelijke richting.
Afbeelding
View from Menai Suspension Bridge by Zugführer, on Flickr

15. Deze Menai bridge werd in 1826 gebouwd en was de eerste verbinding tussen het eiland waar Holyhead op ligt en de rest van Wales.
Afbeelding
Menai Suspension Bridge by Zugführer, on Flickr

16. Na een uurtje of 2 lopen bereiken we Bangor. Hier het station van Bangor met een trein die uit Holyhead komt.
Afbeelding
Bangor train station by Zugführer, on Flickr

17. En niet veel later komt de trein die ons naar Holyhead gaat brengen binnen.
Afbeelding
Bangor train station by Zugführer, on Flickr

18. Onze trein bij aankomst op het station van Holyhead, om de een of andere reden heeft de machinist hem nog een paar kilometer van het stootblok af gezet.
Afbeelding
Holyhead train station by Zugführer, on Flickr

Holyhead heeft wel wat weg van Hoek van Holland, de nadruk ligt hier op de overstap tussen trein en boot. We hebben nog een uurtje voor we in moeten checken en doen in de tussentijd wat boodschappen zodat we niet op de boot eten hoeven te kopen. Uiterlijk om 16.45 moeten we ingecheckt zijn, maar de eerste Irish Ferries medewerker laat zich pas rond 17.00 uur zien. Als we ingecheckt zijn blijkt dat onze backpacks nog apart ingecheckt moeten worden en als dat dan ook gebeurd is moeten we allemaal in de volgende rij gaan staan voor een bus die ons nog het laatste stuk naar de ferry brengt.

19. De bus rijdt tot bijna op de boot waar we dan uit moeten stappen tussen het autoverkeer dat ook nog aan het boarden is. Als iedereen de bus heeft verlaten rijdt hij weer achteruit van de helling af, heel praktisch ziet het er allemaal niet uit eerlijk gezegd.
Afbeelding
Boarding Dublin Swift in Holyhead by Zugführer, on Flickr

De overtocht met de HSC Jonathan Swift verloopt behoorlijk wild. De combinatie van het weer met de voor een boot best wel hoge snelheid (tot 75 km/uur) zorgt er voor dat we erg hard schommelen. We vertrekken een half uur te laat en arriveren pas ruim een uur na de oorspronkelijke aankomsttijd in Dublin.
De paspoortcontrole is de minst strenge die ik ooit heb mee gemaakt, een vriendelijke Ier kijkt met een half oog naar mijn ID kaart, zegt "Cheers" en geeft het pasje meteen weer terug :')

20. De Dublin Swift na aankomst in de haven van Dublin.
Afbeelding
Dublin Swift in Dublin harbour by Zugführer, on Flickr

21. De komende dagen brengen we door in Dublin. Twee OV-gerelateerde foto's wil ik jullie niet onthouden. Dit is het voormalige Harcourt Street station, hier vertrok ooit de trein naar Bray via deze spoorlijn. Bovendien was er ooit een spectaculair treinongeluk. Tegenwoordig zitten er hippe koffietentjes en rijdt er een tram voor de deur langs.
Afbeelding
Dublin former Harcourt station by Zugführer, on Flickr

22. En hier het nog wel in gebruik zijnde Heuston station, waar de treinen in westelijke richting vertrekken.
Afbeelding
Dublin Heuston station by Zugführer, on Flickr

23. Tot slot het uitzicht vanaf onze hotelkamer voor het weekend met een tweetal dubbeldeksbussen. Op de achtergrond kwam ook regelmatig een trein langs over het spoorviaduct die door de stad loopt, maar helaas net niet op het moment dat ik deze foto maakte :p
Afbeelding
Dublin Gardiner street / Talbot street by Zugführer, on Flickr

In het volgende deel beschrijf ik de terugreis, die via Rosslare, Pembroke en Bath verliep *O*
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Gave tocht weer gemaakt!
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch wil ik ook nog eens doen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door PHS »

Leuke reis! Ik herken je foto's van Dublin, ben er zelf nog geweest dit voorjaar.
Euston station
Die ligt in Londen, in Dublin hebben ze Heuston station :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Oeps, verwarrend ook, want ik ben op beide (H)eustons geweest dus en je spreekt het wel min of meer hetzelfde uit :')
Maar heb het aangepast *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door isadora »

Dank Zugführer, al weer even geleden, dat ik in Dublin was, maar voelt toch altijd als een soort thuis komen. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door Meltrain »

Cool verslag. :pos:
Precies tien jaar geleden (plusminus een paar weken) ben ik ook met de Dublin Swift geweest. :D Het is inderdaad een erg snelle boot.
En van de spoorlijn die in deel 2 nog aan bod komt (Dublin - Rosslare) heb ik destijds het traject tussen Dublin en Arklow bereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door Etienne »

Dublin _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #9: via Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch naar Dublin [23 foto's]

Bericht door waldo79 »

Kijk uit naar meer :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten