mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door mb90 »

Na deel 1 (zie: viewtopic.php?f=56&t=13415 ) is het nu tijd voor deel 2 van het verslag van mijn reisjes door Portugal deze zomer.
We gaan na een paar luier en/of stranddagen verder naar zondag 30 juli. In Nazare, de uitvalsbasis deze 2 weken, heb je 2 delen. Een laag gelegen deel en een 100 meter hoger gelegen deel. Hier goed te zien vanaf het strand langs het lager gelegen deel:
Afbeelding

Rechts op de foto was het al te zien, tussen beide delen is er een gondel, de Ascensor de Nazare. Normaal ging ik met de auto naar boven, maar dit keer dus met de ascensor. Over deze route boemelen 2 karretjes en hier komt er eentje naar beneden:
Afbeelding

Voor 1,20 euro kun je naar boven. Een ritje van ongeveer 5 minuten. Normaal wordt er elk kwartier gereden, bij drukte elke 7,5 minuut. Dit keer zat het er een beetje tussenin en werd er vertrokken toen het karretje zitvol was. Onderweg naar boven heb je een heel mooi uitzicht over Nazare (daarvan straks meer foto's maar dan van boven), maar ook op 2 zittende meeuwen:
Afbeelding

Boven aangekomen kon het karretje zelf mooi op de foto vanaf het uitstapperron, met boven in beeld een monument voor het 100-jarig bestaan van de ascensor in 1989:
Afbeelding

Er wordt dus gebruik gemaakt van de bovenleiding en van een kabel. Dit is de kabel:
Afbeelding

Boven heb je, zoals al aangegeven, een schitterend uitzicht op het lagere deel van Nazare. Hier te zien in panoramabeeld met links de trap die ook naar boven genomen kan worden, in het midden de ascensor en rechts de Atlantische Oceaan:
Afbeelding

De 2 karretjes van de ascensor waren vanaf hier ook mooi te zien bij de enige locatie waar ze elkaar kunnen passeren:
Afbeelding

Na nog een uitzichtsfoto vanaf boven:
Afbeelding

Ging ik naar het centrale plein van het hoger gelegen deel, ook wel Sitio genoemd. De kerk hier is een kilometer verder nog goed te horen (overdag 4x per uur, in de nacht 1x) maar het is gelukkig niet storend en daarom goed voor een foto:
Afbeelding

Na nog wat toeristische inkopen voor het thuisfront ging ik lopend langzaam weer terug naar het huisje.
De volgende dag was het in de vroege ochtend even schrikken, want er viel wat regen. :shock: Gelukkig was het naar het noorden toe weer droog, want er stond een dagje Porto en Coimbra op het programma. Aangekomen in Porto werd er aan de zuidkant van de stad geparkeerd bij een groot winkelcentrum om vanaf daar met de Metro do Porto (eigenlijk gewoon een tram maar daarover straks meer) naar het centrum van de stad te gaan. Dit werd lijn D van Joao de Deus naar Sao Bento over de schitterende Ponte Luis I. Vanaf Sao Bento (een goede foto van het stationsgebouw was niet echt mogelijk door vrachtverkeer ed.) werd er wat gelopen door het centrum om uiteindelijk bij de Rio Douro uit te komen. Daar stond dit oude trammetje op de toeristische tramlijn 1 klaar:
Afbeelding

Dit keer geen tramtour door de stad maar een 6 bruggen tour over de Rio Douro. Een boottocht van 50 minuten langs 6 bekende bruggen van Porto. Er werd vertrokken bij de bekendste, de Ponte Luis I. Hier te zien met een tram op lijn D (in dubbel tractie) op het bovenste deel:
Afbeelding

De mooie tour begon in oostelijke richting. Daardoor kwamen we al snel uit bij de oude spoorbrug Ponte Maria Pia en de opvolger die er bijna naast ligt. Een hele verbetering, want er liggen nu meteen 2 sporen:
Afbeelding

Terug bij het centrum viel mijn oog op een klein gondeltje. Rechtsonder de kasteeltoren op de onderstaande foto te zien:
Afbeelding

Na nog een half uurtje varen in westelijke richting en weer terug werd er daarna langs de oever van de Rio Douro lekker gegeten op een terrasje. 8-) Via de onderste brug van de Ponte Luis I werd daarna de Douro overgestoken. Aan de overkant liggen alle schepen voor de port klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard moest er ook een fles port meegenomen worden voor het thuisfront en ging ik met dat alles weer terug richting de auto. De dichtstbijzijnde tramhalte ligt bij de bovenste brug van de Ponte Luis I. Om daar te komen is er de Teleferico de Gaia:
Afbeelding

Voor 6 euro kun je met deze gondel naar boven over de portloodsen en nog een keer genieten van het mooie uitzicht over het historische centrum en de Rio Douro. Dit is dat uitzicht:
Afbeelding

Boven konden er dan wat trams op de foto van de Metro do Porto. Een vrij nieuw sneltramnetwerk, want het is pas in 2002 ontstaan. Mede voor het Europees kampioenschap voetbal in 2004 in Portugal. Ik blijf nu alleen bij de 4e lijn van het netwerk (lijn D), maar de rest van het netwerk is voor mij naast uiteraard de mooie stad nog wel een reden om nog eens terug te komen naar Porto. Op deze lijn D, ontstaan in 2005, rijden de Eurotrams oftewel de Flexity Outlook. Alle trams op deze lijn rijden doordeweeks gekoppeld. Hier bijvoorbeeld te zien bij de halte Jarim do Morro:
Afbeelding

De trams gaan dus over het bovenste deel van de Ponte Luis I. Tot 2003 was dit nog een drukke route voor het autoverkeer, maar door de opening van een nieuwe brug was er vrij baan voor de trams van lijn D. Hier komt een koppel van deze brug af:
Afbeelding

Met deze trams werd er weer vertrokken naar Joao de Deus. Tussen eind 2005 en medio 2008 het zuidelijke eindpunt van deze lijn, daarom is dit een eilandperron:
Afbeelding

Vanaf dit winkelcentrum werd er weer vertrokken en werd een uurtje later Coimbra bereikt. Een leuk stadje langs een rivier en tegen een heuvel, maar het hoofddoel was de mooie botanische tuin. Onderweg in de stad zag ik al op de nodige plekken bovenleiding hangen, maar dan zonder rails en op andere plekken zag ik rails liggen maar dan weer zonder bovenleiding. Hier heeft dus van 1911 tot 1980 een tram gereden. Bij de ingang naar de tuin stond dit oude trammetje wat er dus vroeger gereden heeft:
Afbeelding

Later bleek dat de bovenleiding niet van de tram maar van de nog rijdende trolleybus was. :P Deze heb ik echter niet zien rijden en hier heb ik dus ook geen foto's van.
In de botanische tuin zijn heel veel bamboe takken te vinden. Erg mooi om te zien:
Afbeelding

Verder lopen was echter helaas niet mogelijk. Ik heb niet kunnen achterhalen waarom, maar het mooiste moest nog komen en was dus niet te zien. Op de terugweg kwam er nog een klein busje langs wat een rondje rijdt tussen de lager gelegen rivieroever en de hoger gelegen universiteit wat naast deze tuin ligt:
Afbeelding

Terug beneden werd er wat gegeten en werd er verder teruggereden naar Nazare.
De volgende dagen werd om de dag het strand en de omgeving bezocht. Zo werd op de woensdag de Fortaleza de Peniche bezocht:
Afbeelding

Onderweg terug trok er ineens een pluk met laaghangende bewolking vanaf zee het land op. Een apart gezicht:
Afbeelding

Na een tussenstop in het fraai een een baai gelegen Sao Martinho do Porto:
Afbeelding

Afbeelding

Werd het huisje weer bereikt. De laatste avonden voor de terugreis op de zaterdag was de zee behoorlijk ruw. Het is hier 700 meter vanaf de kust, maar metershoge golven sloegen hard op het strand en dat was hier goed te horen. Ik heb geprobeerd om dat geluid vanaf het huisje te filmen maar uiteindelijk viel het geluid door de wind niet echt op. Wel de leuk rood gekleurde ascensor:
Afbeelding

Op de terugweg naar Nederland werden we nog geconfronteerd met de gevolgen van de vele bosbranden hier in Portugal. Vele zwarte bomen langs de A23 tussen Abrantes en Castelo Branco en langs de A25 tussen Guarda en de Spaanse grens met regelmatig nog een flinke brandgeur. Een triest beeld, wat in schil contrast staat met de bossen rondom Nazare waar gebarbecued kan worden in de bossen en waar de mensen regelmatig brandende peuken vanuit de auto weggooien.. Ik hoop niet dat dat hier ook zo gegaan is, al ben ik er wel bang voor...
Afbeelding

Afbeelding

Verder verliep de terugreis, met dit keer een overnachting in het Zuid-Franse Biarritz (hier was er goede wifi om de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal te kijken :P ) zonder drukte en problemen en kwam ik zondagavond weer thuis na een mooie vakantie. :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door isadora »

Mooi hè? :) :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag met hele fraaie plaatjes weer, top :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door tsov »

Zeker leuk! Bekend fotostekje ook, die trams over de brug in Porto :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door Durashift »

Mooi verslag. :pos:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #98: Portugal deel 2; Nazare, Porto en meer (30)

Bericht door waldo79 »

Keurig verslag. Leuk om zelf eens te bezoeken :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten