Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor BR628 » Zo 20 Aug 2017, 13:23

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 3 blijven we nog één dag rond Ústí nad Labem, maar op vrijdag werd dan toch al vroeg richting de hoofdstad Praag gereden.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13408
Deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13424

Donderdag 3 augustus 2017 zou verreweg de slechtste dag wat weer betreft worden met veel bewolking en zo nu en dan bui. Ik besloot toch op pad te gaan en kreeg zowaar soms nog een beetje zon.

Even ten zuiden van Ústí ligt het dorpje Brná nad Labem. Hier heb je een fotopunt met zicht op de Elbe en Brná zelf. Na een losse loc en een saaie Metrans stond de zon eindelijk hoog genoeg om over de bergen te komen.

Afbeelding
Unipetrol Doprava heeft vele fraaie duikbrillen maar voor deze korte ketelwagentrein zat op donderdag 3 augustus 2017 de 186 434.

Omdat er regen in aantocht was moest ik noodgedwongen de stek bij Brná verlaten, want ik had geen paraplu meegenomen. Met de bus was ik in een kwartiertje terug in Ústí en tijdens de overstap op de volgende bus naar stadsdeel Vaňov kon mooi even een paraplu gescoord worden.

Ivm het grijs grauwe weer besloot ik ondanks dat het ook met zon goed te doen is, toch het plan te volgen en naar de bekende stek bij de kerk van Vaňov te gaan. Normaal staat de zon voor de treinen richting Ústí pas na 14:00 goed, wie weet kon ik van de bewolking gebruik maken...

Afbeelding
ČD Cargo rijdt dagelijks meerdere kolentreinen over beide spoorlijnen langs de Elbe. In de stromende regen is ČD Cargo-lok 122 001 met een lege set onderweg bij Vaňov richting Ústí nad Labem.

De Tsjechische spoorwegen České dráhy rijden op de linkeroever van de Elbe zowel de Eurocitytreinen, sneltreinen als stoptreinen. De Eurocity rijdt elke twee uur, op de andere uren rijdt er een snelle R-trein tussen Cheb, Ústí en Praag. Daar bovenop rijdt elke twee uur nog een extra R-trein tussen Děčín en Praag die onderweg wat vaker stopt. Deze wordt in de spits uitgebreid tot een uurdienst. Tot slot rijdt er elk uur nog een stoptrein op het traject Ústí-Praag.

De R-treinen tussen Cheb en Praag rijden via Ústí nad Labem, waar de trein van rijrichting wisselt. De locomotief loopt niet om maar er wordt met twee omlopen gereden. Zo kan de trein binnen vijf minuten alweer uit Ústí vertrekken.

De ČD rijdt deze sneltreinen voornamelijk met locomotieven van de serie 162 of 163, maar zo nu en dan wordt ook de van ELL gehuurde 193 270 ingezet. Een aardige afwisseling tussen alle Najbrt2-Knödelpresses die hier af en aan rijden. De inzet van de Vectron's zijn ook in Tsjechië aanstaande, want de ČD zullen vanaf december de doorgaande Eurocity-treinen tussen Hamburg/Berlijn/Dresden en Praag met een Vectron gaan rijden. Ten behoeve van machinistenopleiding worden ze momenteel al ingezet op de lijn Praag-Ústí.

Afbeelding
De 193 270 is op donderdag 3 augustus 2017 onderweg met R 609 uit Cheb en rijdt nonstop door tot Praha-Holešovice en Praha hlavní nádraží en passeert hier bij de kerk van Vaňov.

De Rychlík-treinen op de as Praag-Ústí-Děčín bestaat in tegenstelling tot bv Praag-Brno nog allemaal uit getrokken materieel. In de namiddag wordt de frequentie weer verhoogd tot een halfuursdienstregeling (waarvan 1x per 2 uur de Eurocity).

Afbeelding
In een steeds feller schijnend zonnetje is het de 162 053 die met R 10490 uit Praha Masarykovo nádraží al aardig wat stops achter de rug heeft als het hier bij Vaňov bijna in Ústí nad Labem is. Daarna wordt alleen nog doorgereden naar de eindbestemming Děčín hlavní nádraží.

Private goederenvervoerder SD Kolejová doprava rijdt een kalksteentrein tussen de groeve bij Mořina (bij Beroun) en de energiecentrale bij het bij Most gelegen Kadaň-Prunéřov.

De afgelegde route is een behoorlijke omweg: de trein rijdt via Hostivice (kopmaken) naar Kralupy nad Vltavou (weer kopmaken). Via de linkeroever van de Elbe wordt via Lovosice en Ústí nad Labem uiteindelijk de spoorlijn richting Most opgereden. Ivm het vele kopmaken rijdt de trein met drie locomotieven: twee voorop en een achterop.

Afbeelding
Op donderdag 3 augustus 2017 zijn de verbouwde duikbrillen 753 604 en 753 602 met de beladen trein onderweg naar Kadaň-Prunéřov. en passeren hier de kerk bij Vaňov. Achterop loopt de 753 603 mee.

Omdat er toch echt zon op komst was, besloot ik het fotopunt bij de kerk voor gezien te houden en terug te lopen richting de sluis/dam bij Střekov. Onderweg kwam ik nog wel een fraaie trein tegen die op de foto gezet kon worden. Zoals al eerder opgemerkt blijken de diesellocomotieven van de serie 753 van Advanced World Transport (AWT) ook buiten het grensbaanvak Bad Schandau-Děčín actief te zijn. Het zou ook niet de laatste keer zijn dat ik ze tegenkom op de hoofdlijn tussen Praag en Ústí/Děčín.

AfbeeldingNog nét voordat de zon echt zou gaan doorbreken was het nog net bewolkt genoeg voor een plaatje van de 753 726 en 753 729 die met een ketelwagentrein benzeen (1114) door Vaňov rijden op weg richting Ústí nad Labem en verder. Mocht de zon hebben geschenen dan staat deze hier vol in de lens.

Binnen mum van tijd trok het bijna compleet open en konden nog een paar zonplaten gemaakt worden op de sluis bij Ústí nad Labem-Střekov.

Afbeelding
In alweer een laagstaand zonnetje kwam de nog in de groene kleurstelling rondrijdende 122 001 van ČD Cargo voor de tweede keer voor de lens vandaag, nu met een beladen kolentrein in Eanos'n richting Nymburk.

Vanaf de sluis in Ústí nad Labem-Střekov kan je op lange zomeravonden ook foto's maken van treinen richting het noorden. Dit bleek begin augustus al wat lastiger dan gedacht want de zon draait niet meer zo ver door en zakt vrij snel achter de bergen. Precies op het juiste moment kwam dan toch nog de afsluiter van donderdag 3 augustus.

Afbeelding
Zoals al eerder beschreven rijdt ČD Cargo niet alleen treinen voor DB Cargo in Duitsland maar zet het ook treinen de grens over voor bijvoorbeeld ITL. Een goed voorbeeld hiervan was deze beladen STVA autotrein uit Nymburk naar Pirna Gbf. De nog in de oude groene ČD Cargo kleurstelling rondrijdende 130 055 rijdt hier met trein 52146 richting Děčín, waarna een 372´er de trein de Tsjechisch/Duitse grens over zou zetten.

Op vrijdag 4 augustus 2017 nam ik vroeg de sneltrein naar Praag. Voor nog geen 6 euro stond ik een kleine anderhalf uur later op het Masarykovo station van Praag. Met de tram en metro kon ik een klein half uur later al inchecken in het hotel en de bagage achterlaten. Vervolgens werd, ondanks de bewolking, toch weer het spoor opgezocht.

Helaas reden deze ochtend nagenoeg alle goederentreinen uit Praag in plaats van naar Praag. Een van de hoogtepunten deze ochtend bleek deze fraaie oude e-loc van AWT. De serie E 669.1 is een door Škoda Plzeň ontwikkelde en gebouwde zesassige goederenlocomotief waarvan er begin jaren 60 van de vorige eeuw 150 stuks zijn afgeleverd. In 1988 is de locserie omgenummerd in de 181.

Afbeelding
De 181 040 heeft een fraaie zwart/oranje outfit en rijdt hier op vrijdag 4 augustus 2017 met een kolentrein door Praha Sedlec op weg richting Kralupy.

Even na het middaguur diende pas zich de eerste goederentrein in 3.5 uur tijd richting Praag aan. Het was voor de derde keer in twee dagen dat ik de good-old 122 001 voor de lens kreeg. De locomotief lijkt mij eerder te achtervolgen dan ik hem.

Afbeelding
Met een aardig samengestelde bonte trein passeert de trein hier kort voor Praha Sedlec.

Omdat ik de bewolking en de treinen beu was, besloot ik met een overstap in Kralupy de dieselspoorlijnen ten westen van Praag op te zoeken rondom Kladno.

Ten behoeve van de middelzware rangeerdiensten heeft ČKD Praha tussen 1961 en 1966 in totaal 325 locomotieven van de serie T 334.0 voor de Československé státní dráhy (ČSD) ontwikkeld en gebouwd.

Ze hebben dienst gedaan in heel Tsjechië maar ook daarbuiten: er zijn veel locomotieven gebouwd voor de export waaronder naar de DDR, Roemenië en India. Tot 1973 werden in Slowakije nog enkele vervolgseries gebouwd voor onder andere Hongarije.

De rangeerlocomotieven, inmiddels sinds 1988 omgenummerd in de serie 710, waren zo populair en gebruiksvriendelijk dat een deel van de locomotieven in 1995 nog eens een revisie kreeg. Vanwege het groene uiterlijk hebben ze de bijnaam Rosnička (Laubfrosch, boomkikker) gekregen.

Afbeelding
Al weer heel wat jaren staat in Kladno, ten westen van Praag, de T 334 019 on static. Tijdens een kortstondig zonnig moment kon deze "boomkikker" met het stationsgebouw van Kladno op de foto worden gezet.

Spoorlijn (trať) 120 is een 72 km lange spoorlijn tussen Praag, Hostivice, Kladno en Rakovník die vanaf Praha-Bubny nog geheel ongeëlektrificeerd is. De Tsjechische spoorwegen České dráhy exploiteren alle treinen op deze lijn. Het meerendeel hiervan wordt gereden met tweedelige Regionova-stellen, vaak gecombineerd met een tweede treinstel. Verder rijdt er elke twee uur een R-trein tussen Praag en Rakovník, die wordt gereden met gemoderniseerde duikbrillen van de serie 750 met 2 rijtuigen en een stuurstandrijtuig.

Vanwege werkzaamheden aan het spoor van 1 juli tot en met 21 augustus rijden de R-treinen vanuit Praag niet verder dan Kladno. Hierdoor kon deze treindienst met één compositie gereden worden. De tweede compositie met ČD-loc 750 706 stond als reserve op het emplacement van Kladno en werd ongeveer eenmaal per week uitgewisseld met de rijdende compositie.

Afbeelding
In aansluiting op de R-trein uit Praag is Regionova-stel 814/914 100 zojuist voor het stationsgebouw gerangeerd en zal over ruim 10 minuten als Os 19870 naar Kladno-Ostrovec vertrekken.

Het station van Kladno bevindt zich nog in de oorspronkelijke staat. De perrons zijn nog niet opgehoogd en het onkruid groeit overal waar het groeien kan. De waterpomp links in beeld laten allang vervlogen tijden zien: hier namen vroeger diverse stoomlocomotieven water.

Tot zover dan deel 3. In deel 4 gaan we nog veel meer dieselen op de enkelsporige lijnen rondom Praag.

Durashift
Berichten: 1649
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor Durashift » Zo 20 Aug 2017, 14:45

Mooie foto's (van vooral de omgeving, wat mij betreft). :)

BR628 schreef:Private goederenvervoerder SD Kolejová doprava rijdt een kalksteentrein tussen de groeve bij Mořina (bij Beroun) en de energiecentrale bij het bij Most gelegen Kadaň-Prunéřov.

De afgelegde route is een behoorlijke omweg: de trein rijdt via Hostivice (kopmaken) naar Kralupy nad Vltavou (weer kopmaken). Via de linkeroever van de Elbe wordt via Lovosice en Ústí nad Labem uiteindelijk de spoorlijn richting Most opgereden. Ivm het vele kopmaken rijdt de trein met drie locomotieven: twee voorop en een achterop.


Weet jij wat de reden is voor zo'n omweg?

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3079
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor isadora » Zo 20 Aug 2017, 16:23

Ja hoor, ook dit is weer een erg fraai (deel)verslag. :pos: :pos: :pos:
De foto's zijn heel natuurlijk, het is net, of ik zo nu en dan een modelbaan voor me zie. :D
“Better to keep one’s mouth closed and be thought a fool, than to open it and remove all doubt.” ~ Abraham Lincoln

BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor BR628 » Zo 20 Aug 2017, 20:19

Bedankt!
Durashift schreef:Weet jij wat de reden is voor zo'n omweg?
Zeker weten doe ik het niet, maar aangezien deze trein normaal binnendoor rijdt (rechtstreeks dus) en er werkzaamheden waren ten westen van Kladno vermoed ik dat de trein om die reden omgeleid werd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28068
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor Daniel » Zo 20 Aug 2017, 20:59

Wederom een prachtige serie platen :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11571
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor Vinny » Zo 20 Aug 2017, 21:56

Leuke foto's, ik vind de goederenlocs er ook erg fris gelakt uitzien. In Nederland zien ze er vaak wat "stoffig" uit, net alsof men denkt, ach niet voor reizigersvervoer boeiend hoe dat er uitziet... ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

ZO6176
Berichten: 733
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Berichtdoor ZO6176 » Zo 20 Aug 2017, 23:33

Heb wederom genoten. Ik vind dat Tsjechie (en Slowakije) schitterende locs hebben. Zeker de oudjes.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten